Marsbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Marsbebisar 2011

Oläst inläggav LillaSkuttis » 10 okt 2011, 14:38

Håller med om att det är tyst på tråden.

Här har vi nog det bara bra. 6 månaderskontrollen är avklarad och måtten va 8700g och 71cm, ingen liten bebis mera.
M har inte det minsta tålamod att sitta utan slänger sig omkull mot första bästa leksak. Kryper eller ålar gör han inte direkt heller utan han rullar runt runt tills han kommer framåt. Han har dock inte rört sig så långa sträckor ännu utan det är endast frågan om några meter. Ganska skönt egentligen men man märker också hur frustrerad han är när han inte slipper framåt som han vill. Så jag har fullt upp med att försöka underhålla honom på golver och han visar inga tendenser till att vilja leka själv några längre stunder. Ammar gör vi ännu men han börjar äta mer och mer fast föda, han äter nu fast föda 3 ggr om dagen.

Babysim har varit en stor hit och nu gillar han även att bada i badbaljan hemma :tumme:

Sköt om er alla :kram:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 12 okt 2011, 18:54

LillaSkuttis: Oj vad han växer bra :)

Solblomma: vad skönt att slutarbetet börjar bli klart :) skönt också att veta vad det berodde på tänderna.

Här har tand nr 3 o 4 kommit obemärkt. Inte alls som när dom två nedersta kom då märkte man att det var något på g men inte nu. Var till rdg idag för 7 månaderskoll o M är nu 67,5 cm o 7640 gram.
vi ammar också ännu till alla måltider utom till mellanmål.
här börjar det bli riktigt kyligt nu med frost o dyl..känns att det är höst.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav solblomma1 » 12 okt 2011, 22:06

Här har vi ingen kontroll vid 7mån.. Läkarbesök sen vid 8månader. Men tror nog att hon vuxit riktigt bra :nicka: iaf känns det av i ryggen dom dagarna man burit mycket på henne ;)

Här e nog också kallt vissa dagar idag använde vi sovpåsen från mammalådan första gången när det var 6grader på förmiddagen, men tror nog inte den behövs varje dag.
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav puh » 22 okt 2011, 13:48

solblomma1 skrev:
Igår hade E sitt första tandläkarbesök :)

Jag har inte hört om tandläkarbesök för så här små. När är det första tandläkarbesöket på andra ställen? T som är 7 månader nu har heller inte fått tänder ännu...
puh

Oläst inläggav LillaSkuttis » 22 okt 2011, 19:52

puh skrev:
solblomma1 skrev:

Jag har inte hört om tandläkarbesök för så här små. När är det första tandläkarbesöket på andra ställen? T som är 7 månader nu har heller inte fått tänder ännu...

Vi har vårt första besök i början på december. Den bokade tiden fick vi för ganska länge sedan innan han ens hade några tänder.
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 01 nov 2011, 23:13

LillaSkuttis skrev: puh skrev:

solblomma1 skrev:

Vi har vårt första besök i början på december. Den bokade tiden fick vi för ganska länge sedan innan han ens hade några tänder.

Vi hade inte heller tänder då vi hade tandläkarebesöket.. Nu har E två tänder nere.
För övrigt så e de full fart på här hemma om dagarna, hon både kryper o ålar om vartannat.. Dessutom stiger hon upp emot allt hon bara bestämmer sig för att stiga upp mot. Enda problemet e att hon inte förstår att man måst hålla i sig då man står, utan hon släpper taget o ramlar.. :scared: Så man vågar nog inte lämna henne utan uppsikt ens en sekund just nu. Går gör hon om man håller i händerna. Ikväll lärde hon sig var lampan finns och visar stolt med handen mot lampan om man frågar var lampan finns.
Nätterna går sådär. Ibland sover hon med endast 1-2ggr som man stiger upp och ger henne tutten, men vissa nätter känns det som om man hela tiden hamnar hjälpa till och då kan det närma sig 10 ggr som hon gnäller till, men blir nöjd och somnar om genast hon får tutten i mun. Blev vårdledig i torsdags och har redan hunnit göra 3 arbetsturer då det löst sig med hjälp av pappa eller farmor. Men det har ju sitt pris och då jag e hemma e de ofta bara jag o min famn som duger.. Imorgon har vi rådgivning efter senaste gång som var för två månader sen o de ska bli roligt att se hur mycket hon har vuxit till sig. Dessutom tänkte vi ta influenssa vaccinet efter rådgivnings-/läkarbesöket så hoppas allt ska gå bra efter det!Försöker komma med ny rapport imorgon.
Ammar gör jag ca 1gång/dag just nu, oftast morgon. Började trappa ner för en tid sen då det regelbundet blev ca 4ggr/dag. En tid ammade jag morgon & kväll, men allt oftare började hon vägra bröstet på kvällen. På morgonen ammar vi nu, men igår o idag har hon begärt mer efter amningen o då har hon fått ersättning till sen, så tror nog inte att det tar länge tills jag ger upp amningen helt..
Hoppas alla andra har det bra, tycker verkligen det är spännande att följa med utvecklingen nu eftersom det händer så mycket nytt hela tiden!
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LillaSkuttis » 12 dec 2011, 21:51

Hur har ni det alla marsmammor? Skulle vara riktigt roligt att läsa lite om hur det gått för er på sistone.

Här har vi avklarat vårt första tandläkarbesök och det gick nog riktigt bra. Det kikades bara lite i munnen och resten var information till föräldrarna angående flourtabletter och sånt. Fullt ös har vi om dagarna när M tar sig framåt i full fart och gör så mycket hyss han hinner med.

Tänk att mammaledigt redan är slut... Hos oss har pappa pappamånaden för tillfället och jag har "semester". Är det någon som börjat jobba och hur har det isåfall gått för era små på dagis/vid dagmamman?

Sköt om er i väntan på jul :kram:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 18 dec 2011, 19:51

Hej alla marsmammor :) det var länge sedan sist! Hoppas allt är bra med er!

Vad roligt att första tandläkarbesöken gått bra :) verkar bara vi som ännu inte varit till tandläkare och vi har inte sn hört om något än så det verkar ju dröja.

Här är också full fart, M står utan stöd lite titt som tätt, dock inte så jätte stadigt men det övas, hon går också med sin lära-gå-vagn rätt så mycket nu också, annars om det är brått så är et full fart på krypandet :)

Har ni fått nån snö då? här finns ingent ljustämning alls o ingen snö bara en massa regn.

Jag är fortfarande mammaledig åtminstone till mars o sedan får jag se hur jag gör med resten av mina dagar, har fortfarande föräldrardagar att ta ut än och när dom tar slut så blir det vårdledigt men det där hemvårdsstödet är ju inte så mycket så jag kommer att hoppa in lite nu och då på mitt jobb under helger. Har tagit ledigt nu ytterliggare ett år så jag kommer åtminstone vara hemma hela 2012.

Roligt att höra att era små har det bra, tänk vad tiden gått ändå å vad "stora" dom blivit :tummenupp:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Soonie » 21 dec 2011, 09:06

Hej på er allihopa!

Jaa-a, tiden går otroligt fort och för min del har jobbet redan börjat. K är trots det inte på dagis, eftersom vi är företagare kan vi sköta honom (med hjälp av hans farföräldrar) här hemma. Skönt, men lite utmanande är det ju nu till en början.

Ingen tandläkare här heller, har ingen aning om när vi blir kallade dit. K har 4 små risgryn som tittar fram i munnen. Också vi har full fart i huset då K är vaken, han kryper inte än utan drar sig framåt som en säl :love: Han drar sig nog upp till krypställning, så det dröjer säkert inte länge mera förän han kommer på hur man ska göra.

Äter era småttingar ännu på natten? K vill ha mjölk 1-2 ggr per natt.

Ha det bra o is inte stressa inför julen :nepp:
Soonie

Oläst inläggav solblomma1 » 27 dec 2011, 23:26

Hej alla, hoppas julen har gått fint!
Här har vi haft fullt upp, men härligt har de varit iallafall! E har full fart på, dagarna i ända. Hon kryper med väldig fart och går omkring mot alla väggar o möbler. Balansen blir bättre hela tiden o nu börjar hon lite släppa taget då hon står, men ramlar nog genast igen. Stark vilja verkar hon ha, för även om vi hoppar upp o e säkra på att hon stött sig, så blir hon bara irriterad om vi börjar "trösta" henne i famnen för HON vill ju försöka igen.. :love:
Hon säger mamma o pappa hela tiden och ibland verkar de som om de liksom "blir på" och hon kan hålla på upprepa mamma hur många gånger som helst. Låter nog gulligt i mina öron.. :blink:
Jag har inte börjat jobba ordentligt, men har gjort lite inhopp på ett sjukhus jag tidigare jobbat på (har alltså ingen egen arbetsplats ännu). Förra veckan hade sambon semester o då jobbade jag hela veckan så gott som. Saknaden efter E var stor o jag är nog nöjd med mitt beslut att inte börja jobba på heltid ännu. Får se nästa höst sen.

Här äter vi nog inte på natten och tänder har E endast de två som hon haft i ca 4 mån. Tidvis ser det ganska svullet ut i hela munnen, så dom kommer väl en hel massa sen på en gång då de kommer.

Ha det bra alla och hoppas stormen skulle lugna sig så småningom. GOTT NYTT ÅR!
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 31 dec 2011, 20:41

Gott nytt år på er allesammans :)

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mysa » 03 jan 2012, 11:36

Gott nytt år! Hoppas allas år har börjat bra!

Det var verkligen länge sedan jag skrivit här. Allt går bra med vår lilla E, som blir 10 månader imorgon. Hon ålar sig framåt med väldig fart, men kryper ännu inte och stiger inte upp. Hon tycker om att gå då man håller i henne och vi har så smått tagit lära gå-vagnen som hon fick i julklapp i bruk. Hon tycker om att prata och säger några "riktiga" ord som lampa, titta, där och hundens namn och så mamma och pappa såklart. Hon älskar musik och sitter och diggar med så fort vi sätter på radion. Ibland "sjunger" hon också med. :love:

Nån tandläkare har vi heller inte hört nåt från än. E har nu två tänder i nedre käken. Hon slutade äta på natten kring åtta månader, i samband med en ordentlig amningsstrejk. Det var några veckor då hon så gott som totalvägrade amma, men jag pumpade mjölk några gånger om dagen (och så tog vi för första gången lite ersättning i bruk) så jag upprätthöll mjölkproduktionen och mitt i allt ammade hon som förr igen. Nu har jag trappat ner på amningen, så nu ammar jag morgon och kväll och 1-2 gånger under dagen om vi är hemma. Hon åt tidigare den fasta maten med god aptit, men de senaste veckorna har det varit en hel del krånglande. Första skedarna går bra, men sen börjar hon krångla och vill inte äta. Jag har t o m tagit lite leksaker till bordet för att få henne distraherad att ta några skedar extra. Väldigt frustrerande då hon inte äter, särskilt som vi annars också måste på extra kontroll till rådgivningen då vikten inte gått upp riktigt enligt kurvan... Hur äter de andra marsbarnen?

Mammaledigheten är nu slut och just nu är jag på semester. Sen är jag vårdledig fram till påsk, då pappan ska hålla pappamånaden. Jag kommer att jobba sex veckor och fortsätter sedan vårdledigheten fram till hösten. Ska bli riktigt roligt att jobba en stund, men jag ser nog fram emot att få vara vårdledig i sommar sen igen. :tummenupp:

Hoppas allt är bra med er alla!
Mysa
Silvermedlem

Oläst inläggav LillaSkuttis » 08 jan 2012, 23:14

Mysa skrev:Hur äter de andra marsbarnen?

För tillfället äter M riktigt bra men vi har också leksaker på bordet för att distrahera honom, utan leksaker har han inte tålamod att äta. Har börjat ge honom en egen sked nu att äta/leka med eftersom han gärna vill ha skeden som matar honom med.
Vårt problem är att han inte vill dricka modersmjölkersättning över huvudtaget. Jag ammar honom fortfarande 3 ggr per dag men skulle gjärna sluta nu. Hade tänkt att jag skulle vänta tills han börjar godkänna ersättningen men den dagen tycks inte komma. Han erbjuds ersättning flera gånger per dag men spottar bara ut den igen. Vet inte riktigt hur jag ska göra om jag slutar ammar, är det någon annan som har liknande problem?

M har nu lärt sig att stiga upp och stå och vill gärna stå dag som natt.... Nattsömnen lider verkligen nu eftersom han faller och slår sig hela tiden när han står i sängen men jag hoppas att det är en fas som går över snart.

God fortsättning på det nya året!
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 13 feb 2012, 12:31

Hej!

Här äter E också ganska bra, men hon har blivit lite busigare och spottar ibland ut maten (inte för att hon vill ha, utan gör det o skrattar o äter igen vidare helt nöjd). Dessutom busar hon nog annars också gör olika pruttljud o liknande medan hon äter.... :roll: Hon äter 5 mål om dagen; morgongröt, lunch, mellanmål (fruktpuré/frukt/fil/yoghurt) middag och kvällsgröt. Efter varje mål dricker hon fortfarande ersättning(ca 100ml/gång) och en gång om dagen blandar vi i lite lättmjölk i flaskan.
Nätterna går oftast bra, ibland behöver hon hjälp att få tutten tillbaka i mun, men ofta sover hon hela natten från ca 21-08 (11-12timmar). Hon har för ca 1månad sedan gått över till att sova endast en dagsvila och längden på den varierar från 1,5-3timmar beroende på hur natten gått.
E står ganska stadigt utan stöd och har förra veckan även börjat försöka sig på att ta några steg. Väldigt vingliga och få steg ännu, men man märker att hon nog är intresserad att börja gå.
För övrigt är hon en ganska nöjd och beslutsam tös, som inte ger upp i första taget. Även lite mer temperament börjar komma fram och hon visar högt och ljudligt sitt missnöje om hon blir nekad att göra sånt hon inte får (ex dra ur el ledningar och liknande.. :curse: )
Nu närmar sig 1-årsdagen med stormsteg och aldrig har ett år gått så fort som detta :nepp: . Min sambo skall bli hemma 5veckor på pappamånad fr.o.m nästa vecka o då ska jag jobba under den tiden, men sen fortsätter jag min vårdledighet fram till hösten, då jag skall söka jobb och E troligen börjar hos dagmamma.
E har 4 tänder, två uppe o två nere, men ser ut som det är när som helst kommer fler.

Hoppas alla mår bra och att det blir fina oförglömliga ettårskalas!
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 28 feb 2012, 11:58

Hur går det för er alla? 1 års dagen närmar sig för alla våra små :)

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper