Marsbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Marsbebisar 2011

Oläst inläggav solblomma1 » 19 mar 2011, 17:21

Här kan vi fortsätta diskutera om våra små.. :love: Hoppas alla hittar hit!

Marsmammor o bebisar:

Solblomma1 dotter 040311
Mysa dotter 040311
LyckligFru dotter 090311
Heath son 090311
Soonie son 130311
Hanuli son 170311
Puh dotter 190311
Fjings son 200311
Mariava son 200311
Pyttsan dotter 240311
LillaSkuttis son 280311
Senast redigerad av solblomma1 20 jun 2011, 10:14, redigerad totalt 4 gånger.
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Marsbebisar 2011

Oläst inläggav LyckligFru » 19 mar 2011, 20:29

Vad roligt! nu kan vi fortsätta prata om våra små :)
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mysa » 20 mar 2011, 22:17

Vad roligt!! :clap: Tack Solblomma1! :thx:

Hur går det för er? Här går allt så bra det nu kan gå såhär i början utan några rutiner. Lillan sover lite väl bra på dagarna för att istället vara lite orolig på nätterna. Från midnatt och framåt brukar det bli 2-3 timmar då hon äter en gång i timmen och gnäller och gnyr däremellan. Inatt kom den perioden lite senare på natten. Hon tycks ha lite magknip ibland, för ibland gråter hon lite för att sedan fisa och sen vara nöjd. Napp gav vi åt henne första gången i förra veckan, men än används den inte regelbundet. Igår fick hon bröstmjölk ur flaska för första gången, då jag fick lite "ledigt" och åkte in till stan för att handla en ny amningsbh (men kom hem utan...).

Hur går det med amningen? Hur ofta ammar ni och hur länge per gång? Äter bebin från bara ena bröstet per amingsgång eller från båda? Här känns det som om amningen går helt ok. Hon äter med 2,5-3 timmars mellanrum, ibland kortare och ibland (men rätt sällan) lite längre. Hon äter bara ca 15 minuter per gång och endast från ett bröst per gång.
Mysa
Silvermedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 20 mar 2011, 22:32

Här har allt också börjat riktigt bra!Amningen fungerar bra, men ibland känns det nästan som om mjölken kommer med för hård fart o vi får pausa lite tills det inte sprutar rakt i halsen på fröken.. :unsure: Hur ofta jag ammar varierar väldigt mycket, eftersom Emma ibland sover 4-5h i sträck under dagen.. Hon visar väldigt tydligt med munrörelser och "letar" efter bröstet då hon e hungrig. :nicka: Oftast äter hon sen tills hon spyttar upp det som inte ryms i, och då riktigt flyger det.. Senast idag råkade soffan illa ut när vi rapade.. :oops:
Tidigare ammade jag från båda brösten eftersom de hann bli ordentligt hårda o ömma mellan amningarna, men nu har det stabiliserat sig, så vi tar oftast ett bröst/amning.
Nätterna har enda från början funkat MYCKET bra här, hon somnar mellan 22-23, vaknar nångong mellan 3-5 och är då vaken ca 1h. Sen vaknar vi 8-9 på morgonen. Man märker att hon sover ordentligt på nätterna för på morgonen är hon sen vaken nästan 3h i sträck och är då pigg och på gott humör. Däremot e hon kanske lite gnälligare några timmar på kvällen innan läggdags och "tankar" då också mat inför natten.
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav Mysa » 21 mar 2011, 12:11

Era nätter låter härliga Solblomma1! Här har vi inatt varit vakna så gott som hela tiden fram till 4-tiden. Lillan somnade till emellanåt i famnen, men varje gång jag försökte lägga henne i sängen vaknade hon och efter en stund började skriket igen. Resten av natten sov hon sedan bra och vi vaknade 7-tiden för lite blöjbyte och mjölk och sov sedan till 10. Nu sover hon så gott här bredvid mig i soffan. :yawn:

Idag är första dagen vi är hemma på tu man hand då pappa gått tillbaka i arbetet. Lite nervöst kändes det på förhand, men hittills har det gått bra. Imorgon ska vi iväg till socialen för erkännande av faderskap (eftersom vi inte är gifta). Känns nervöst att behöva passa en tid då man ska iväg med lillan, det har vi ännu inte behövt göra. som tur har vi tiden först på eftermiddagen, tanken att behöva åka iväg någonstans före 12-tiden känns inte så lockande då nätterna är som de är.
Mysa
Silvermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 21 mar 2011, 14:00

Nu tycker jag att amningen fungerar bra men i början kämoade vi både två med tekniken att få till det men på BB var dom väldigt hjälpsamma med att få det att fungera och min man har också stöttat mig så det har gått riktigt bra, var beredd på att det skulle vara lite problem i början så jag har tagit det hela med ro fast det var ömt och jobbigt i början, fick dessutom början till mjölkstockning i mitt ena bröst men det gick över med hjälp av lite handmjölkning och nu är bröstena i skick.
Amningsstudnera är allt från 10 minuter till 30 minuter, men oftast vill hon amma bara korta stunder och sen är hon nöjd flera timmar så det verkar som om det räcker men rdg kommer hit snart så ska ta upp det med dom då.
På dagarna sover hon mycket förutom idag för nu har hon varit vaken sen klockan 10 och nu är klockan två så hon verkar pigg. På kvällarna vill hon vara mer vid bröstet och då blir det ofta att hon vill vara där med 30 minters mellanrum el en timme och då infaller oftast dom längre amningsstunderna men även idag har hon velat amma längre stund. Hon tar oftast natt vid 00-01 tiden på kvällen och sover sen till 04-05 då är det matpaus på ca 30 min och sen sover hon till 08-09 och sen sover vi allihop till 10-11 tiden berodende på men jag tycker amningstiderna och tillfällena varierar lite från dag till dag men så här är det i stort sett :) hon är väldigt nöjd bebis som inte skriker när hon är hungrig utan jag vaknar på nätterna av att hon stönar och stoppar fingrarna i munnen och ger lite gnyende ljud men aldrig ett skrik men huvudsaken hon gör sig hörd.

napp har vi ännu inte börjat med då jag velat få amningnen att gå felfritt men tror vi ska börja med napp på kvällarna bara för att se om hon blir lite nöjdare då och inte vill vara vid bröstet hela tiden.

Sover era små bra i vagnen och hur klär ni dom?
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav solblomma1 » 21 mar 2011, 14:08

Har ni blivit kallade till socialen eller har ni själv kontaktat dem Mysa? Vi är inte heller gifta, men jag har lite oklart hur det där fungerar med att erkänna faderskapet.. Glömde fråga på rådgivningen förra gången.. :hm:
Tråkigt att natten varit jobbig, vi gjorde ett försök på att inte byta blöja i natt, eftersom det sällan kommit kakka under natten. Det lyckades helt bra o inom en halv timme hade vi ätit och Emma somnade om. Men eftersom vi inte bytte blöja så var hon inte så klarvaken att hon orkade äta lika mycket som tidigare nätter, vilket resulterade i vrålhunger i morse och hon skrek under blöjbytet så att vi för första gången fick se tårarna rinna.. :oops: oj, så det kändes hemskt, men sån tur lugnade hon sig bara hon fick mat efteråt!!!

Vi har bara gjort korta promenader hittils med vagnen och då har vi tagit henne in med vagnen där hon fått fortsätta.. Alltså inte lämnat ute. Under promenaden har vi haft först vanliga "innekläderna", sen en "nallehalare" med "vantar" som sitter fast i ärmarna o som ännu e för så stor att händerna är oftast på bröstet och inte inne i ärmarna. Mössa såklart och sen inne i sovpåsen som kom i mammalådan. Vår bärkasse har dessutom lurvigt innuti så det värmer ju också. Sen har vi gått ca 20min o då vi kommit in igen har vi bara öppnat upp allt o tagit bort mössan så har hon sovit gott många timmar efter det. Har nog tänkt försöka ha henne att sova ute nu i veckan, hoppas bara att det inte kommer mer snö igen som det varit tal om... :curse:
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 21 mar 2011, 14:30

Vi byter inte blöja på natten, det har inte behövt än så länge iaf.
Trodde rdg skulle komma idag men har tydligen missförstått för klockan två var det men inte har någon dykt upp ännu så jag måst nog ha tagit fel på dag.

Vi har typ liknande kläder på vår lilla och vi har också bar gjort korta promenader och har ännu inte haft henne sovandes ute men ska också försöka med det i veckan. hon trivs verkligen i vagnen.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mysa » 21 mar 2011, 16:50

Solblomma1: vi fick infobrev om erkännande av faderskap och så skulle man ringa och beställa tiden själv. Jag hade själv också läst lite om detta på stadens hemsida kvällen innan brevet kom. Båda måste vara med då det görs och om man vill att barnet får pappans efternamn, måste erkännandet vara gjort (och godkänt av magistraten) före dopet.

Vi har varit ute på promenad i ca 1,5 vecka nu. Första dagarna endast ca 20 minuter/gång, men då rådgivningstanten var hit fick vi klartecken för längre promenader och att låta henne sova utomhus. Igår var vi t.ex. på en timmes promenad och så sov hon en stund därute efter detta. Idag var vi på promenad 50 minuter och nu sover hon ännu ute. Vi har ungefär samma mängd kläder som ni: innekläderna, en stickad dräkt (som är alldels för stor så hon ser lite rolig ut i den), halaren och sovpåsen från mammalådan och förstås mössa. Har också en filt i botten på bärkassen. Det är svårt att veta hur mycket man ska klä på, men åtminstone verkar det har varit passlig mängd då hon varken varit kall eller svettig då hon kommit in.

Vad härligt det är att kunna promenera längre sträckor igen, efter så många månader med bråkande foglossning!! Stygnen efter förlossningen känns lite nog då man går, men inte så farligt.
Mysa
Silvermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 21 mar 2011, 17:26

ja det är verkligen härligt att kunna promenera som vanligt igen, hade också foglossning som ställde till det för mig så jag bara njuter, har ju inte alls nå stygn så jag har inte alls nå känningar där nere. Tycker kroppen börjar bli någolunda som förut igen :) är förvånad över hur snabbt magen försvann, hade räknat med någon månad eller så med tanke på att ja gick upp nästan 20 kg, nog är det ju lite degmage kvar och jag prövade på skoj mina gamla jeans men dom gick bara en liiten liten bit upp på låren och så var det stopp haha! men jag tar det hela med ro, tycker inte det är så farligt med lite mage kvar, fick ju en hel del bristningar och när magen var uttänjd och stor så var dom bara som rätt så smala streck men nu när magen är borta så ser man verkligen hur stora och breda dom är samt att dom är mycket mörkare nu vilket nog känns lite sådär, blir nog ingen bikini mer i mitt liv, men som sagt det är det värt!

Får ni sova om nätterna heller springer ni också och kollar att bebisen andas lite titt som tätt? när man just kommit hem gjorde jag det hela tiden typ men nu avtar det mer och mer.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 24 mar 2011, 13:40

Hur går det för er?
Inatt hade vi det lite kämpigt med att få M att sova, hon ville bara inte sova i sin säng och ville bara vara nära så det slutade med att maken flyttade till soffan och jag och tösen sov i vår säng. Hoppas bara detta inte blir någon vana, hon sover bra i sin säng på dagarna.
Hur sover era små? med er el i egen säng/vagga?

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav solblomma1 » 24 mar 2011, 21:58

Här har vi nog försökt stenhårt att hålla fast vid att Emma skall sova i sin vagga. På dagarna sover hon mest i famnen, eftersom hon nästan alltid vaknar då man försöker lägga ner henne... Nätterna har hon nog slutligen sovit i sin vagga, men det har nog varit nära flera gånger att jag själv skulle somnat efter att ha ammat henne i sängen, men har sen lyckats hålla mig vaken för att flytta över henne. På morgonen däremot är hon ofta med oss o myser en stund och då kan det hända att vi alla slumrar lite, men bara korta stunder.
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 25 mar 2011, 15:26

Inatt gick det bättre för lilla M att sova i sin säng, jag nattade henne tidigare än vad vi brukar och hon låg på mitt bröst/mage och somnade där sen kunde jag snäll lägga henne i sin säng och där sov hon som en stock! så det där med sovandet varierar nog ännu men hoppas att det blir mer rutin på sängläggandet med tiden!
Varit till rdg idag och hon har gått upp fint, vilket känns bra! nästa vecka igen till rdg :)

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hanuli » 25 mar 2011, 18:19

Här har lilla W sovit nätterna i egen säng bredvid vår säng och på dagarna sover han i fpa-lådan elelr i famnen, och det har funkat bra. I natt var jag själv dock så trött att jag redan hade bestämt att han får somna bredvid mig i sängen, men då han var på lite dåligt humör tog pappa vid och fick honom att somna i egna sängen och jag somnade bums :)

Jag har en lite fånig fråga till er som haft rdg-besök hem till er, nämligen bjöd ni rdg-tanten på kaffe eller nåt eller var det "plain business"? =)
Lilla W på väg... 8.3.2011...
Användarvisningsbild
Hanuli

Oläst inläggav solblomma1 » 25 mar 2011, 19:34

Vi hade nog inte fixat till något till tanten o tror nog inte att dom förväntar sig nåt heller. Medan hon var här o vi satt o pratade, frågade jag nog i förbifarten om hon ville ha nåt att dricka men det behövdes inte sa hon..
Inatt har vi haft det lite jobbigare än vanligt.. Kvällen gick helt ok, Emma sov innan 23, men sen vaknade hon vid 4tiden och somnade om ordentligt först 6.30 och vaknade igen 7.30. Sen var vi igen vakna till 9.15... Hoppas vi inte kör repris på de inatt..
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper