Aprilbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Aprilbebisar 2011

Oläst inläggav Fisktärnan » 29 aug 2011, 20:05

När vår tomte har somnat är det nästan bara hon själv som kan väcka sig. Vi kan komma och gå, ha lampan tänd och läsa eller ligga och prata lugnt utan att hon störs. Det är jätteskönt. Däremot står henne korg så att vi inte kommer in i våra garderober när hon ligger där, vi vill inte flytta sängen medan hon sover där för det skulle KANSKE kunna väcka henne. Och så har vi bytt sida i sängen för att jag ska ligga närmare för nattamningar. Jag ser framemot att sova på "den egna sidan" och att kunna ha kläderna i garderoben och inte i högar i badrummet som det har blivit (av bekvämlighet). Och hon har rätt så regelbundna natt-tider och meddelar nog kavat när det är dags för mat och sånt. Så vi tänkte börja placera henne i eget rum. Då sover jag kanske lite djupare också, inte för att jag känner mig väldigt sömnbestulen, men det där lilla extra att inte reagera på varje liten spark och djup sömnsuck kan nog säkert också göra underverk :D
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Elvira_76 » 14 sep 2011, 22:15

Hejsan!

Jag har inte skrivit på en tid för vi har haft fullt upp, i en positiv mening. Jag och lilla H deltar i olika aktiviteter under dagarna och det är så kul nu när hon är nöjd och glad och pigg. Det är så skönt att man inte längre behöver vara nervös över om hon blir hungrig och börjar gråta och härja. Hon är så stor att även om hon är hungrig så kan man "köpa" sig någon extra halvtimme genom att göra ngt som hon tycker är intressant. På det sättet kan man kanske hinna hem eller till ett ställe där man kan amma.

Vi går på mamma-baby joga på tisdagar, varannan onsdag är det Luckans babycafé, på fredagar är det mamma-baby jumppa och så står vi i kö till babysim. Ja, sen är det babyrytmik på torsdagar. Jogan och jumppan håller jag fast vid, de andra aktiviteterna gör vi om vi hinner/har lust. Jag har bestämt mig att inte stressa och ifall H ger mig en sovmorgon (hon vaknar nuförtiden kl 7 och jag får endast 1 gång av 3 henne att somna om) så sover vi hellre till kl 10 än stressar iväg till t.ex. Luckans babycafé.

Jag ammar ännu, vi har dock börjat med smakisar. Ger ni fast föda åt era bebisar ren? H älskar att äta så potatismosen slank ner direkt, nu kör vi med potatis-broccoliblandning och det verkar hon oxå gilla. Vi har inte märkt av att hon skulle fått ngt knip i magen eller andra problem av den fasta födan. Vi går mycket försiktigt tillväga för hennes pappa och halvsyskon är väldigt allergiska mot i princip allt (höns, ägg, nötter, frukter, djur, damm, pollen, färska frukter, färska bär mfl). Vår ide är att vi ger henne små små smakisar under en längre tid (endast 1 gg/dag), jämsides med heltidsamning. På så sätt har vi gott med tid att kolla allergiska reaktioner utan att ha press på oss att börja ge henne fast föda som huvudmat. H fyller 5 månader om några dagar, så vi har i princip 1 månad på oss ännu att ge smakisar.

H var vid senaste rådgivningsbesöket lite under 7 kg och 62 cm. Lite kortare än medellängd men samtidigt lite tjockare. Rådgivningsbeöket var dock för 3 veckor sen så hon har säkert växt ngn cm och samlat på sig lite mera vikt. Hur stora är era små gryn nu?

Tjejen sover hela natten från kl 21 - 7. Ibland vaknar hon kl 6.30, ibland somnar hon 20.30, men mönstret är ganska etablerat. Det har gått så bra med nattsömnen att vi har inte idas att införa fasta rutiner. Jag vill hellre ta dagen som den kommer och göra grejer enligt väder och humör. Jag vet inte om det är en bra ide och ifall det kan medföra sömnproblem i framtiden, men så länge hon sover hela natten så känns det inte riktigt angeläget att oxå på dagarna införa strikta sömnrutiner. Hur är det med er? Har ni en strikt sovtidtabell?

Jag har nu gått tillbaks till vikten jag var innan jag blev gravid. Det gick förvånadsvärt snabbt, jag tror jag får tacka amningen. Nu får jag bara se upp så inte vikten faller ytterligare. Jag har förstått att det lätt blir så att när man slutar ammar så är man på minussidan med sin vikt. Kroppen är annars oxå i skick, bäckenbottenmusklerna funkar och magen har dragit ihop sig.

Jag och min sambo är så tacksamma över hur bra allt har gått; vårt gullegryn är underbar, vi har ingen sömnbrist och tösen är en nöjd och sovande version. Ok ok, visst har vi nätter då hon vaknar 5 ggr och gråter , hon är ju trots allt en bebis. Men när hon största delen av tiden ser ut som ett Hangö kex, då mår oxå mamma bra.

Sköt om er,

Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 19 sep 2011, 19:55

Vår april tråd är nog den mest inaktiva :hm: Det blir helt enkelt inte av att skriva, hittar liksom inte tiden till det. Bebis är ganska famnig av sig så under vakentiden sitter jag inte vid datorn, och när han sover finns det alltid annat att göra. Jag har börjat med lite smakisar, men han är inte såå förtjust så jag tror vi provar igen lite senare, har ingen brådska med det, tycker det är betydligt enklare att bara amma! :lol: Våra nätter går som dom gjort senaste 1,5 månaden, vaknar MINST 4ggr men ofta närmare 10ggr, så tungt är det nog... Men han är nog så go o underbar så jag försöker att inte stressa så mycket med det.. En rejäl en är han, 8,1 kg vid senaste rådis besöket :) Gullungen får nog tillräckligt med mat iaf! Hehe!
Trivs era bebben i vagn om de är vakna eller blir det protest? F håller sakta på att inse att det faktist kan vara helt skoj att åka omkring fast man är vaken, men i ett skede ville han inte alls. Har nog fortfarande alltid bärsele med just in case! :lipa:
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 15 okt 2011, 22:40

Här var det dött fortfarande... Lillskrutt har hunnit bli 6 månader redan, jisses!! Nu har han börjat äta mera mat också, morgon och kväll får han en hel portion gröt, och under dagen 1/3 eller kanske 1/2 portion grönsakspuré till lunch, frukt/bärpuré till mellanmål och köttpuré till middag, plus amning efter varje mål. Han jollrar en massa och har sig :love: , men vänder sig fortfarande inte. Det har nog hänt, men väldigt sällan! Tyvärr sover vi fortfarande lika dåligt, men vad kan man..
Hur går det för er andra?
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 16 okt 2011, 14:56

Hej på er!

FUllt ös i livet, så forumet har fått vänta ett tag.

Lilla tomten vänder sig till mage så fort man lägger ner henne, hon kan vända sig tillbaka men gör det inte och blir efter ett tag trött coh börjar pipa. Speciellt när hon lyckats putta iväg alla leksaker utom räckhåll. Hon har börjat snurra runt i cirkel liggande på golvet på mage så hon kommer åt saker på alla sidor om sig, och om man sätter nåt bakom hennes fötter skjuter hon sig iväg framåt med stor kraft. Hon gurglar och piper och harklar sig och har ljud hela tiden nu. Vissa perioder har hon varit helt tyst, det har väl varit såna perioder när det motoriska utvecklats lite mer.

Hon kan skratta så hon kiknar när man leker tittut med henne och hon meddelar tydligt om hin inte vill ha just DEN leksaken man sträcker fram mot henne. Vi har börjat med smakportioner nu också, idag på halvtårsdagen fick hon banan och det tyckte hon om (att klotta med) :lol: Potatismos får hon vid middagen och nu ska hon också alltså få nåt fruktigt vid morgonmålet. Gurkbitar skavar hon av så hon får i sig det mjuka, och hon hanterar sin sked med mos riktigt galant. Hon får äta helt själv de här mosen vi ger henne och det är roligt att se hur mycket som hamnar i munnen och faktiskt sväljs ner. Banan är rätt "fastnigt" på kläder och golv... Nästa vecka ska vi introducera kött tänkte vi.

Hon sover två längre dagssömner nu, efter en längre period utan enhetliga dagssömner, så man får lite tankeutrymme. Och nattsömnen är djup och bra som den varit hela tiden. Hon lägger sig närmare 20 nu än 21, och så vaknar hon kring 8 och ibland kan man få henne att dåsa till nästan till 9. Lyx :nicka:

Hälsar Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav fiamadame » 17 okt 2011, 09:45

Hejhej!

Ja, eftersom aktiviteten är låg här blir det inte att titta in så ofta... :hm:
Ska försöka hinna skriva en liten update, medveten om att tösen vaknar vilken minut som helst från dagens första tupplur. Hon tupplurar vanligtvis tre gånger dagligen, max 1 timme åt gången men vanligtvis 30-45 minuter. I sällsynta fall har hon sovit 1,5 timme och nån enstaka gång till och med 2 timmar mitt på dagen, men då har det bara blivit två tupplurar den dagen och tidigare nattning. Natt blir det nångång mellan 19 och 20. Vanligtvis närmare 19 än 20, men vi försöker lite skjuta på hennes dygnsrytm med tanke på den kommande vintertiden. Att somna 18 och vakna halv sex, sextiden är inte riktigt optimalt, va :nepp: Hon äter en gång på natten, brukar bli kring 4 för det mesta. Några nätter har hon sovit klockan runt. Antar att nattmålet faller bort såsmåningom av sig själv bara hon börjar äta ännu mera fast föda. Nu äter vi grönsaks-köttpuré till lunch, fruktpuré till middag och gröt till kvällsmål. Nästa mål att introducera blir gröt till morgonmål.

Fröken är en riktigt pigg, glad och bestämd liten dam som vet mycket väl vad hon vill och meddelar det också. Tålamodet är dock inte det bästa, det går helt enkelt lättare att meddela vad man vill så kommer mamma eller pappa och fixar än att man själv försöker. Till exempel då man vill nå en leksak utan räckhåll. :nicka: Hon sitter stadigt själv sen en månad tillbaka, och nu har vi även fått se de första allvarliga försöken på att åla sig framåt. Att cirkla runt i 360 grader går hur fint som helst, armhävningar och höga rumplyft likaså, men att kombinera armar och ben för att komma framåt är svårare. Ibland lyckas hon ta sig lite framåt, men oftast gungar hon nog bara på ställe. :lipa:

Den senaste månaden har hon jollrat och skrikit och hojtat mest hela tiden, men de senaste dagarna har varit märkbart tystare. Hon har mest sagt "hooo" hela tiden och sett riktigt fundersam ut. Mycket kinkigare och gnälligare har hon också varit och velat vara mycket i famnen. Antar att hon går igenom nån utvecklingsfas igen.

Det roligaste hon vet är när mamma och pappa dansar "fuldans", då kiknar hon av skratt! En ny rolig lek är också att kasta leksaker ner från bordet då hon sitter med när vi äter. Då stirrar hon frenetiskt på en, dänger sen leksaken i golvet, skriker förtjust och skrattar! :D

Ja, tänk att ett halvt år redan gått! Helt otroligt! Och då är det först nu som jag tycker vi fått riktigt ordentliga rutiner med fasta ät- och sovtider...
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Elvira_76 » 16 nov 2011, 11:59

Hejsan allihopa!

Nu när fröken har börjat äta fast föda och sover mindre så har man liksom mindre tid att hänga på nätet. Men jag har nog kikat in ibland för att se om någon av aprilmammorna har skrivit något nytt inlägg. Det är alltid så trevligt att läsa om hur jämnåriga bebisar utvecklas och få "aha" upplevelser. Fröken fyller 7 månader imorgon :clap: :heart: och hon är en pigg och glad bebis. Vi har inte varit på rådgivningen på 1 månad så jag är inte säker på henens vikt och längd, men det rör sig nog runt 8 kg och 66 cm. Hon är kortare än bebisar i hennes ålder men det kompenserar hon med i medeltal mera vikt. Hon ser ut som en liten Michelingubbe och särskilt låren är härligt veckade.

Avseende hennes utveckling så har hon inte börjat krypa eller åla ännu. Hon är på god väg, gör fallskärmshoppsrörelser konstant och snurrar snabbt runt som en solfjäder på golvet. Denna fröken står däremot redan! Hon kan inte dra upp sig själv, men ifall vi ställer henne mot ett stöd så står hon. Hon älskar att stå så vi misstänker hon skippar krypstadiet och går direkt till gåendet. Man får vara försiktig när hon står för hon kan plötsligt bara släppa stödet och faller då ihop som en säck potatis. Ingen självbevarelseinstinkt här inte. Jag vet inte hur mycket jag skall låta henne slå sig för att hon ska lära sig vara försiktigare. Jag tror det inte hjälper just nu, hon är så liten att hon inte lär sig så lätt (sku jag tro....eller?).

Hon äter med god aptit, 4 sädesslagsgröt tll frukost (c. 1 dl), till lunch puree med kött (c. 1,5 dl) sen mellanmål c. 0,5 dl fruktpure, middag grönsakspure c. 1,5 dl och sen kvällsgröt c. 1 dl. Vi ammar ännu c. 4-5 ggr om dagen.

Natten har blivit oroligare, hon vaknar nuförtiden runt kl 3 för att äta. Jag läste är på mammapappa att det lär vara typiskt för 6-7 månaders bebisar att börja vakna på natten även om de tidigare sovit hela natten. Vi skall nu följa med och se ifall det tar slut av sig själv. OM det fortsätter så får vi väl sömnskola henne. Sen vaknar fröken redan kl 7 tiden på morgonen vilket inte är så kul. Hon är då redo för en ny dag och med strålande humör gurglar och skrattar hon för sig själv tills mamma eller pappa plockar upp henne.

Ja, sen har hon nu fått en tand - den första. Tandsprickningen kom som en överraskning. Jag märkte av tanden igår när pipmuggen skramlade mot tanden när fröken drack vatten. Jag fasar för den dagen hon tar och testar tanden mot min bröstvårta.... auch! :scared:

Ha det riktigt bra alla aprilmammor!

Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 22 nov 2011, 21:50

Hejhopp!
Tänkte skriva en kort rapport om läget. Lillis har inte heller börjar åla eller krypa ännu, men VILL så gärna men har inte kommit på det än! :love: Men han snurrar också runt, och vänder till mage och rygg. Sitter ganska stadigt, men jag vågar inte lämna honom utan mjuka dynor runt, just in case! Han fick sin första förkylning i förrgår också, så ovant med en hostande och snorig bebis, men verkar ändå vara rätt så lindrigt som tur!
Hans ätande varierar, vissa dagar lever han nästan enbart på bröstmjölk, andra dagar äter han fast föda med god aptit. Ammar dagtid 5-8ggr kanske, nattetid 3-5 kanske. Så nej, nätterna har inte blivit bättre. Han vaknar sina 4-10ggr fortfarande, och vaknar för dagen lite före 7....
Två tänder har han fått också, som nog känns ibland vid amningen, AJ!!!!
Hmm, vad mera! Njuter av livet som mamma och min lilla pratglada underbara son!! :heart:
hur kommer ni andra förresten att göra, när ska ni börja jobba igen? Jag blir hemmamamma på obestämd tid, så länge ekonomin klarar det, jobbar lite hemifrån. Hoppeligen många år!
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper