Aprilbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Aprilbebisar 2011

Oläst inläggav Fisktärnan » 05 jul 2011, 21:17

Nu e jag på äventyr med lilltösen helt på egen hand. Vi hälsar på vänner och bekanta helt utan pappa :nicka: Hittills har det gått riktigt bra, men sista bilsträckan på 20 minuter grät hon hela vägen, inte ens bilåkning och "mamma sjunger högt" fungerade. Stannade och satte in tutten några gånger men den hoppade ut igen. Så imorgon när vi kör hemåt vid samma tidpunkt men mycket längre sträcka får vi se hur det går. Kanske jag borde skippa motorvägen så det är lättare att stanna vid behov...

Det blev lite konstigt med maten för min egen del, och nu köpte jag lite ätbart, samt ostar och jordgubbar att smaska på. Och efter jordgubbarna blev jag rätt så mätt så nu ska vi se vad jag gör med den övriga maten. Kylskåpsinnehavarna vill inte att man lämnar nåt här så... Nå ett stadigt tortellini-morgonmål kanske går ner :roll:
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav fiamadame » 07 jul 2011, 09:35

Åhå :shock: Tösen slog till med en helnattare i natt... Somnade nie-tiden och tog godmorgon först närmare halv åtta! Inget nattmål i natt alltså! :w00t: Undrar om det var en engångsföreteelse eller om vi går mot nya tider... Nu har hon dessutom sussat sött i vagnen 1,5 timme mot de vanliga max 45 min tupplurarna, så denna mamma är nöjd idag! :tumme:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 08 jul 2011, 10:27

Måste bara beklaga mig lite... Det verkar som om den där bobban jag hade för en månad sedan har kommit tillbaka. Halsont, feberkänsla och slemhosta med segt slem som sitter fast. Och hettan gör det som "vanligt" inte lättare. Jag har nu börjat ta nässpray igen på eget initiativ, har kvar från förra kuren. Men lättar det inte får jag väl köra piller igen fast jag inte vill det. Ännu är det inte så jobbigt som förra gången för slemmet kommer nog upp tillslut, men bäst förstås när jag är upprätt så det är motigast på natten.

Tösen sover dagssömn, men det blir nog ingen lång lur idag heller. Gissar på ca en timme. Ska stänga ögonen ett tag nu och försöka få lite mera krafter för resten av dagen. Hon e frisk och kry och det är jätteskönt.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Elvira_76 » 11 jul 2011, 23:23

Hejsan allihopa! Hoppas ni har haft en skön sommar.

Lite sent tänkte jag svara på Snorkfrökens frågor:

FRÅGA: Hur ofta äter era småttisar på dagen?
SVAR: Lilla H äter väldigt oregelbundet och ofta på dagen. Normalt dock två gånger på förmiddagen, Två-tre gånger på eftermiddagen och två gånger på kvällen. Känns som om det är ett evigt ätande. Jag kanske ger henne mat för snabbt? Men det känns inte som ett problem för på natten är hon exemplarisk...vilket leder till nästa fråga Snorkfröken ställde:

FRÅGA:Hur ofta äter de på natten?
SVAR: Lilla H somnar i regel kl 23 och vaknar kl 7-tiden för första målet. Jo, hon sover minst 8 timmar i sträck nuförtiden. Sen somnar hon om och vi stiger normalt upp kl 9-tiden. Ibland tar vi en sovmorgon (som t.ex. idag) och sover till kl 11.

FRÅGA: Ålder?
SVAR: Om en vecka fyller hon 3 mån (dvs. född 17.4)

FRÅGA: Helamning? Ersättning? Båda?
SVAR: Helamning

* * * * * *

Sen vill jag stolt berätta att lilla H har börjat svänga sig från magen tll ryggen samt gripa tag i saker. Oooooh, vad vår lilla bebis är skicklig :clap:

Ha det gött, Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav fiamadame » 21 jul 2011, 13:15

Tyst på tråden, men så är det ju semestertider :cool:

Vår tös har börjat trivas mer och mer på mage på sistone, nu ligger hon långa stunder och leker med någon leksak (helt otroligt att så här unga barn redan har en favoritleksak förresten! Hos oss är en plastig skramlande noshörning jättepopp! :D ). Men så rullar hon också mer eller mindre själv till mage från ryggläge. Lite hjälp av mammas eller pappas finger behövs för att komma igång, men rullandet över axeln går galant!
Det nyaste nya hos oss är att sitta. Och det ska det göras jämt! Det duger inte att sitta i famnen lutad mot mammas rygg - hon lutar sig direkt framåt för att sitta själv! Det blir mååånga situps dagligen här! Det har ju sen igen medfört att hon inte trivs alls i sittern nån längre stund mera, så har igen fått börja äta med en hand - vid frukost, lunch och middag ska tösen prompt sitta själv i famnen och se på när vi äter. Om ett par tre veckor ska vi nog börja med smakisar tror jag, hon verkar nog vara så intresserad av mat nu att det sku lyckas.
Har ni börjat se tecken av att nån liten tand är på väg redan? Linn dreglar enormt och hon tuggar mycket på handen och allt annat som hittar sin väg in i munnen så skulle inte vara förvånad om den första skulle vara på väg så småningom. Tycker mig se en liten liten vit prick i mitten av undre tandraden, men rött eller svullet är det inte så vet inte... :hm:
Överlag är hon nog inne i en klängighetsperiod, för det gnälls mycket till synes utan orsak och nöjdast är hon då hon får sitta (själv!) i mammas eller pappas famn. Ett nytt ljud har hon hittat - så fort nåt inte går precis som hon tänkt eller då mamma eller pappa inte riktigt fattar att göra så som hon vill utstöter hon ett högljutt och skarpt "gigii!!". Domderar riktigt! :lipa: Svårt när man är så liten och vill så mycket men kan så litet, väl! :roll:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 02 aug 2011, 11:29

Hej på er alla!
Har inte hunnit vara in här så mycket på sistone, dels för att vi haft så mycket program hela sommaren och dels för att vårt internet efter flytten krånglat... Men nu börjar det så småningom lugna ner sig och bli vardag igen.

Här är allt bra, lilleman växer så det knakar och har redan hunnit bli 4 månader :) Vi har just börjat med smakisar och det verkar nog gå riktigt bra. lite fundersam ser han nog ut men öppnar nog munnen och smakar på maten :) Lilleman är för det mesta nöjd och glad, speciellt då han får titta på vad storebror gör, men man märker nog redan nu att det finns temperament under ytan... Han sträcker sig efter saker, tar i dem och försöker få dem i munnen, men vänt sig till mage/rygg har han inte gjort ännu. däremot försöker han dra sig upp och sitta när man håller honom i händerna. Det händer många framsteg just nu känns det som, men när det inte riktigt går som han vill kommer det nog ett stortjut ganska snabbt!
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav fiamadame » 02 aug 2011, 15:05

Håhå! Så var man hemma ensam med tösen igen då! Har varit två rätt så tunga dagar hittills, för vår lilla madame kräver minsann underhållning mest hela tiden just nu! Att leka själv på lekmattan eller i sittern kan man bara glömma, det blir protester ren efter några minuter... Så mamma bär tösen till intressanta saker hon vill titta och känna på, eller har tösen i famnen och så hon får sitta och leka med nån leksak en stund tills hon tröttnar på det också. Sen en vecka tillbaka rullar hon helt på egen hand till mage, och det gör hon så fort man lägger ner henne nu. Så blöjbyte måste ske fort och påklädning görs helst med tösen sittandes i famnen :nicka: Så värst länge är hon inte nöjd på mage, för nu när hon bemästrat det tricket skall det börja övas på följande - ta sig framåt! OCh det går ju inte alls, så det ropas och härjas tills mamma tröttnar och svänger madamen tillbaka till rygg och då blir ju hon arg som ett bi förstås och svänger sig vips tillbaka till magen och blir ännu argare då hon fortfarande inte kommer framåt! Småsött, men enerverande för mamma också! :nepp:
De senaste dagarna har inte maten smakat alls (har för övrigt slutat amma sen nån vecka tillbaka, nan gäller helt och hållet nu...), det är bra om halva portionen slinker ner... Lite orolig över det, men antar att det är helt normalt med såna här perioder och hoppas på att aptiten kommer tillbaka så småningom. Ska till rådgivningen på torsdag för 4 mån kollen ( :w00t: redan!!) så får ta upp det då. Nån annan som märkt att bebisen är mer intresserad av omgivningen än att äta?
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Elvira_76 » 12 aug 2011, 00:12

Hejsan allihopa!

Här har vi en tös som fyller 4 mån om en vecka och vars största nöje just nu är att stå i mammas famn. Hon älskar att stå och jag blir riktigt trött av att hålla upp henne. Tösen är för det mesta glad och hon fiskar oavbrutet efter leenden av mig. En kväll när vi skulle få middagsgäster var hon dock väldigt gnällig och jag blev lite trött på hennes gnällande. Jag skulle steka kött men hon ville komma i min famn. Jag vill inte ha henne i famnen när jag gör mat så hon blev förpassad till sittern. Där gnällde och gnällde hon tills jag sa åt henne ganska hårt (dock inte högt) att nu orkar inte mamma höra på längre. Då stannade hon upp, munnen formades till ett perfekt upp-och-nervänt U och hon började gråta hjärtskärandes. Det var bara för mig att stänga av spisen och ta henne i famnen och trösta. Det var ganska sött egentligen. Och undervisande. Tösen är verkligen känslig över hur jag känner mig. :love: Mitt lilla hjärta :heart:

Lilltösen sover mycket bra fortfarande. Hon somnar kl 22 och vaknar för tankning kl 7-tiden. Sambons väckarklocka brukar ringa just 7-tiden så jag har funderat att det är egentligen han som väcker tjejen. Men, jag är nöjd med hennes 9 timmars oavbrutna sömn. Ibland stiger vi upp med sambon, ibland somnar vi om och sover till kl 9. Sen sover hon ett pass på 2 timmar på förmiddagen och ett pass på c. 1-1,5 timme på eftermiddagen. Däremellan kan hon ta några 15 min sovsnuttar i min famn i samband med amningen.

Vi helammar fortfarande och vi har inte ännu börjat med smakisar. Vi tänkte börja med dem efter vår resa till Portugal i slutet av augusti. Jag är sååååå nervös över flygresan! Jag har nu i vuxen ålder haft problem med öronen när jag flyger så jag är rädd att tösens öran trilskar. Jag har hört att det är bra att amma när flyget lyfter och är på väg ner och landa, så det skall jag definitivt pröva på. Jag har gått och gruvat mig för flygresan så mycket att jag gick och bokade en "övningsflygning" från Hfors till Vasa. Vi flyger till Vasa på söndag och ifall hon har problem med öronen så behöver hon åtminstone inte lida länge..... Dessutom får hennes mommo och moffa i Vasa möjligheten att gosa med henne i några dagar. Har ni flygit med era små redan?

Men men, klockan är redan ett på natten så det är dags för mig att gå och kojsa.

Sköt om er, Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 12 aug 2011, 09:46

Hej på er! Efter en låååång paus är vi tillbaka på forumet nu. Här har vi dragits med slem och hosta hela sommaren, jag har varit riktigt riktigt trött på det här länge men glad över att lilla tösen inte blivit sjuk. Nå nu blev hon sen sjuk till sist, för två veckor sen började hon också hosta och hennes slem var så segt att det täppte till luftvägarna helt. Det är riktigt jobbigt att se sin lilla flicka kämpa med slemmet så hon blir röd i ansiktet och tårarna sprutar. Det har varit jobbigast på natten så sömnen har lidit för oss alla. Men hon har nu fått medicin och det verkar ha blivit bättre nu, senaste natt sov hon sgs normalt, två matstunder och just inga hostattacker däremellan. Och hon rosslar just inte mera när hon andas och näsan börjar vara öppnare igen.

HOn har pga den här bobban varit tröttare än normalt och inte orkat leka så mycket. Men här under sommaren har hon hittat sina händer som hon vänder och vrider och smakar på rätt mycket. Och hon kan gripa saker med både en och två händer, ibland nästan riktigt medvetet och bestämt. Ibland missar hon nog och handen åker förbi saken och sen in i munnen.

Vi helammar och har inte börjat smaka på nåt. TÄnkte vänta med det tills hon hålls lite mera upprätt av sig själv. Nu är hon jätteintresserad av sin omvärld och ska helst vara i famnen eller på axeln hela tiden. Hon har börjat vända på huvvet när hon ligger över min axel så att hon ska kunna se mera framåt. När hon vänder huvvet plötsligt får hon mig nästan att tappa balansen. Och hon älskar att titta på alla bebisar och mammor som finns i alla speglar, dvs oss :wink: Glada ögon som tittar tillbaka. Och hon gillar korta stunder med tittutlekar, när jag täcker över hennes ögon och "söker henne" och sen tar av trasan och utropar "kukku -där e du!". Då piper hon av skratt.

Hon har inte knäckt det stora mysteriet med att vända på sig ännu, men det kommer närmare varje dag. Hon håller balansen på sida rätt länge och ramlar någorlunda medvetet åt maghållet medan rygghållet är lite shockartat ännu. Och hon ligger länge på magen nu utan att bli arg men händerna hittar inte riktigt saker ännu i det läget fast hon nog försöker.

Under sjukdomstiden har dagssömnen varit konstig, ibland sover hon 4 timmar i streck, ibland ett större antal 45-minuterspass under dagen. SÅ det har varit svårt att planera nåt eller få nåt gjort i hemmet. Idag sov hon igen 45 minuter, och mycket tidigare än hon brukar, redan 9:45 skulle hon sova lite. Så den riktiga dagssömnen kanske kommer senare. Ska passa på att ta en vagnspromenad då tror jag, börjar känna mig lite instängd och isolerad...
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 15 aug 2011, 12:28

Hej igen.

Nu börjar den värsta 4månaders "vara missnöjd- och äta hela tiden" period vara förbi. Ganska skönt nog J har sovit bättre både på dagen och på natten nu. Borde kanske plocka fram boken "växa och upptäcka världen" och läsa i den igen för då förstår man verkligen att det hör till att det är lite "besvärligare" perioder ibland. Kan verkligen rekommendera den boken. Och så har vi fortsatt med smakisarna, men inga större portioner ännu. J är mycket intresserad av maten vi andra äter och om han sitter i famnen när vi andra äter så börjar munnen gå och han försöker sträcka sig efter mat och sen när han inte får något så blir han arg och börja gallskrika... Det finns nog mycket temperament i en så liten.. undrar hur det kommer att gå sen när han ska lära sig allt möjligt när han är så här redan nu..?
Idag plockade jag fram matstolen och J fick sitta i den när vi alla åt lunch, det gick mycket bättre än jag förväntat mig. :nepp: Jag pallade förstås upp honom med extra filtar runtom. Han orkade sitta där nästan hela lunchen, men sen ville han ha mjölk... :clap: Det blir nog bra nu när han kan sitta med i matbordet, men när månne kan man börja ge "majsnacksun" o liknande så att han sku han nåt att gnaga/suga på medan han "väntar"?
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav fiamadame » 15 aug 2011, 12:57

Borde kanske plocka fram boken "växa och upptäcka världen" och läsa i den igen för då förstår man verkligen att det hör till att det är lite "besvärligare" perioder ibland. Kan verkligen rekommendera den boken.

Har den, och jo, den är läsvärd!

Här har vi också börjat med smakportioner. Potatis och morot har vi ätit hittills, och majsvälling har vi också smakat på till natten. Majsvällingen verkade ge litelite magknip kanske, och inverkade nog inte på nattsömnen. Hade hoppats på att hon skulle orka sova hela natten istället för som nu vakna 4-tiden för mat, men nej :nepp: Så vällingen får nog vänta tills den verkligen behövs, dvs när hon börjar visa sig märkbart hungrigare på kvällarna. Sover gott gör hon ju iaf, just nu njuter vi av nätter från 19-20-tiden till 7.30-8.30 med den där ena matpausen. Vissa nätter har hon tom hoppat över matpausen. Tror nog egentligen att hon inte behöver äta på natten, för hon är sällan vrålhungrig på morgonen. Erbjuder man mat direkt hon vaknat äter hon kanske halva portionen för att sen vilja ha mera om en timme... :hm:

Nåja, potatisen var väl inte sååå pop till att börja med. Morotsmoset var mums och då fattade hon galoppen med att gapa och svälja. Idag har jag bjudit på potatis-morotsmos och hon åt säkert en tio skedar, sen vågade jag inte ge mera fast hon nog säkert skulle ha ätit... Hur fort kan man riktigt övergå till större portioner?

En matstol har vi ännu inte skaffat, men det står nog överst på inskaffningslistan. Hon vill sitta hela tiden, och är nog rätt så stadig också! Stöd behövs ju förstås, men mindre och mindre hela tiden. Sätter man henne i sittern eller babyskyddet sitter hon direkt upp, man får trycka ner henne i halvliggande ställning. Härom dagen hade jag glömt att spänna fast henne i sittern, gick ut från rummet för några sekunder och när jag kommer tillbaka halvsitter/ligger tösen på golvet efter ett lyckat rymningsförsök från sittern! Massor med rörelse i tösen just nu! Benen och armarna sprattlar i ett då man bär henne och sitter hon i famnen skall hon helst upp och stå eller så lutar hon sig åt sidorna och skjuter ifrån med benen så att hon skall komma loss från famnen och vidare till vilken intressant grej hon nu fått ögonen på. Gäller att hålla i ordentligt! :nicka:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 23 aug 2011, 21:26

Äh. det bara inte blir av att skriva här hur gärna jag än vill, men tycks nog aldrig riktit hitta tid för det. Här går det väl lite si och så, han har lite jobbig period, äter med 1-2(ibland 3) timmars mellanrum DYGNET RUNT, och dagtid händer det väldigt ofta att han bara äter ett par minuter och börjar sedan gråta, ofta pga magknip (dvs rap eller prutt krävs), men ibland hjälper inget annat än att liggamma, och ibland inte ens det. Tror det har att göra med att han vill äta så ofta också för han får ju inte i sig så mycket såndäna gånger... Nätterna är nog tunga när han vissa delar av natten vill äta (eller ha bröstet snarast, han äter inte alls länge) varje timme...
Så, det var gnället! :osaker:
Annars är han ju en underbar liten kille som nu på senaste veckan börjat skratta med ljud så han låter alldeles underbar!! :love:
Och han var söt och ganska snäll också på vårt bröllop för 3 veckor sedan! :heart:
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 23 aug 2011, 22:38

...fick idag frågan vid en 4-månaderskoll: Och tycker du att mjölken ännu räcker...? *suck* :sneaky:

Och jo den räcker, läcker och blir över :nicka:

Lilla tomten hostar ännu, den här bobban e seg hos både henne och mej. Men i övrigt rullar det på. Jag har lite jobbgrejs och föreningsgrejs att göra coh det stressar mig massor, för jag ivll inte vara jobbig (hehe) utan bara vara här för min lilla tomte. Och så har jag lyckats skjuta upp allt förstås också så att det nu är bråttom och det går ju inte i ett huj det här planerande. Men nåt ska jag väl lyckas göra den här veckan så det känns lättare. Och sen blir det babysim på lördag igen. VI började förra veckan och det var jätteroligt! Tomten verkade inte märka att det hände nåt annorlunda, hon var stillsam och tuggade/sög på sina händer hela tiden i bassängen fast vi drog och lyfte henne hit och dit. Kanske mera reaktion nästa lördag.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 28 aug 2011, 12:44

Nu vänder hon sig medvetet från rygg till mage, över höger axel dvs åt vänster. Åt andra hållet har hon inte vänt sig för egen maskin ännu men hon försöker ibland. Så nu far hon hit och dit och det gäller att inte lämna henne i soffor och sängar på en sån led att hon kan ta sig över kanten. Hon är inte speciellt stilla på skötbordet heller, där har hon alltid varit i farten men nu rullar hon över kanten där också. Vi har skötunderlaget på en badrumsyta så hon hamnar bara på bordet brevid men det är ju lite besvärligt när hon inte hålls där hon ska :wink:

Vi tänker flytta henne till spjälsängen i barnkammaren nu. Hittills har hon sovit i en babykorg i sängkammaren men hon börjar vara för stor för korgen nu. Så nu får hon börja med några dagssömner i nya rummet och sängen och sen småningom flytta över helt och hållet.

Jag har henne helst på balkongen under dagssömnerna men grannen röker så otroligt mycket. Det samlas där på balkongen som i en luftficka och lilltösen ligger där och passivröker. Varje gång granner tänder sin cigg -med eller utan bolmsällskap- kommer det rakt in till oss och vi springer coh stänger dörrar och fönster. Det sugs också in via luftintaget som också är där på balkongsidan. Det känns väldigt obehagligt. Grannen ställer sig dessvärre oförstående till att det kan finnas andra olägenheter i ciggrök än lukten.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav fiamadame » 29 aug 2011, 18:18

Vi tänker flytta henne till spjälsängen i barnkammaren nu.

Har också funderat på när vi ska flytta tösen till eget rum, men än så länge känns det nog som om 10 meter bort (så långt bort som hon ju skulle hamna) är aaaallt för långt! Känns tryggt att ha henne på en meters avstånd, vaknar jag på natten hör jag hennes lugna andetag och snusningar i spjälsängen. :love: Hon är dock ganska lättväckt har jag märkt (fast kanske det hör till bebisars sovsätt att vara just det) och reagerar alltid i sömnen då jag och sambon kommer in i sovrummet och lägger oss. Dessutom är det ju omöjligt att ligga i sängen och läsa före läggdags med lampan på så länge hon också sover där... Så månne int tösen får flytta såsmåningom, kanske efter halvåret, får se... :nicka:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper