Aprilbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Aprilbebisar 2011

Oläst inläggav fiamadame » 16 apr 2011, 12:03

Hej!

Startar en tråd för oss som får våra sötnosar i april!

Vår tjej föddes den 5.4 och är snart två veckor gammal redan! Första tiden här hemma har gått bra, tösen är nöjd bara magen är full och ligger då och ser omkring sig med sina stora fina ögon :love: Nätterna går ok, vanligtvis sover hon sin längsta sömn på kvällen från ca 18 till 22, äter till 23-24-tiden och sover sen till 3 då det är dags för mat igen. Sen varierar det. Ibland lyckas det med två timmar sömn till följt på mat, ibland (som i natt) vaknar hon sen efter en halvtimme-timme och ska ha en liten slurk och så fortsätter det till morgonen... Men kan konstatera att man vänjer sig snabbt med lite sömn, även om jag ser framemot att få sova lite längre än 3 timmar i sträck nån gång... :nicka:

Hoppas på sällskap på tråden snart!
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Aprilbebisar 2011

Oläst inläggav Pyret 09 » 17 apr 2011, 14:14

Hejsan!

Tror att jag joinar aprilltråden även om vår kille föddes 30.3. Han var ju beräknad till april och det känns ju trevligt att följas åt från gravidforumet hit. :nepp: Dessutom verkar vi ju vara ganska många från det sydvästra hörnet av vårt land som hade beräknat till april, så kanske vi kunde få till en live träff också?

Lillebror är annars mycket snäll och lugn. Han bara äter och sover, så jag hinner med storebror också. Det är nog säkert därför vardagen börjat löpa riktigt bra genast med den lilla nya familjemedlemmen :nepp: På nätterna äter han vanligtvis med 2-3h mellanrum, men dagstid och nån enstaka kväll efter kvällstankningen har han sovit närmare 4h i sträck. :clap: Som tur trivs lillebror i babyskyddet (det gjorde inte storebror...) för det blir nog en hel del farande och kommande hit och dit hela tiden, mycket mer än när storebror var liten.
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav Roseship » 21 apr 2011, 10:40

Hej på er!

Vår son hann med en dags marginal bli en marsbaby istället för aprilbaby, men som Pyret 09 fortsätter också jag gärna här med alla aprilmammor ändå :D

Idag blir vår lille prins tre veckor gammal och pappan i huset återgår på tisdag tillbaka till jobbet efter tre veckor hemma. Det har gått alltför fort, det har varit så skönt att ha honom hemma! Men det är en snäll liten kille vi har som äter och sover och där emellan begrundar sin omgivning med sina fina små ögon. Lite magknip har han förstås också, stackarn. Det är synd att en så liten ska ha en bråkande mage. Storasyster är fortsättningsvis väldigt snäll och go mot sin lillebror, pajar honom och vill ha honom i famnen. Mitt modershjärta smälter :love:
Bild
Bild
Roseship
Silvermedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 22 apr 2011, 07:52

Hejhej!
Joinar oxo här, Filip föddes 11.4 så nu är han 11 dagar gammal, har varit hemma en vecka nu! Första tiden har gått bra tycker jag, men nog är det en stooor omställning i livet dethär minsann! Ljuvligt såklart, men mycket som ska organiseras och hinnas med, har ju båda katter och hästar och stall på gården som oxo vill ha av min tid, så ibland känns allt lite overwhelming, men nog blir det bra med tiden, bara man vänjer sig! Lillkillen är så söt och go! :love:
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 22 apr 2011, 18:16

Hej på er! Vår Emma föddes 16.4 på beräknad dag och är nu hemma för andra dagen. Hon e sååå pluttig och söt. Har vissa miner, speciellt en som liknar Yoda i star wars :D Vi förbereder vår påskmiddag till tonerna av Johannespassionen från Rondo fm nu medan Emsingen snusar i soffan.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 24 apr 2011, 12:41

Hej på er igen! Idag följer vår Emma hittills åtminstone samma mönster som igår, bara lite förkjutet tidsmässigt. Hon har haft en aktiv ätperiod och varit vaken och med mellan 9 och 12 och nu sussar hon sött och djupt med små ljud ibland. Amningstekniken förbättras från dag till dag, när jag inte orkar mer eller känner mig helt utsugen efter tre timmars småätande fyller vi på med lite Nan upp till kanten på flickan bara :D

Idag har hon också spytt första gången, hon åt lite glupskt och så kom det en liten fontän. Navelstumpen ramlade också av idag. Hon tycker bäst om att kissa och kacka på skötbordet när vi tagit bort den blöta blöjan, men igår väntade hon rätt länge innan hon gjorde det, så jag hann sätta på både en och två nya blöjor innan hon var klar. Bara att byta igen...

Vi var på extra invägning på tyks igår för att kolla att vikten hade ökat som den skulle. Då hade hon ju nog också dopat sig med konstant småätande nån timme före, men hon vägde ändå mer än 100 gram mera än på torsdagen så alla är nöjda och belåtna. Sen åkte vi in till centrum och köpte en body i storlek 44 och ett par byxor storlek 44 och ett annat i 50. KappAhl har dessa små storlekar som vi behöver ännu ett tag. Mammalådans 50:or är ju enorma, dem får vi vänta på nån vecka ännu =)

Jag har börjat fatta att ta små tupplurar under dagen medan Emma sover, har blivit helt utkörd till kvällarna hittills, ett enda långt ammande och ingen tid för mig själv. Nu har vi (hmmm på tre dagar...?) fått rutinen att när morgonbestyren är avklarade och pappa tar hand om Emma är jag i badrummet och duschar och sköter om mej själv i lugn och ro kanske en halv timme. Det är guld värt och jag känner mig styrkt och fräsch. Få se hur länge damens rutiner varar...

Ikväll kommer farmor och farbröderna på besök. De lagar maten så det lättar ju massor för oss. Få se om lilla damen tänker sova eller vara vaken... :lipa:
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav fiamadame » 24 apr 2011, 18:19

Hallå hallå!

Här har vi nu kommit in i någon sorts rutin, verkar det som. Tösen är morgonpigg (en riktig "Pigge-Linn" :lol:) och vaknar så där på allvar där vid halv sju, sju. Då ligger hon redan i vår säng, eftersom hon också vaknat vid halv sex och fått ligga och småäta-sussa sött bredvid sin trötta mamma sen dess. Då hon vaknat ligger hon sen och tittar runt med sina stora ögon, stånkar och stönar och pruttar och gnäller lite om hon inte får uppmärksamhet, men är överlag rätt så nöjd med livet :love: De tröööötta föräldrarna försöker förgäves få tösen att sova litelite till, men jag ger oftast upp vid åtta och stiger upp med henne, byter blöja och kläder och intar en bekväm amningsposition inför förmiddagens maratonamning. Äter morgonmål medan jag ammar, läser tidningen eller sitter vid datorn (fantastiskt med multitasking! :tumme: ). Senast vid elva brukar tösen vara mätt, jag hinner kanske duscha och börja fundera på lunch. Har jag tur hinner jag också äta lunchen innan hon vaknar, men oftast inte... Blir att sleva in med en hand för det mesta. Sen äts och äts det lite till, och nu börjar det också gnällas lite - magen som spökar lite. Tretiden har vi kommit så långt att vi kan gå ut, Linn sover ganska bra i vagnen men helst ska den vara i rörelse så brukar bli ganska långa promenader (hunden gillar! :nicka: ). Idag promenerade vi i en och halv timme med en kort kaffepaus hos farmor och farfar, skööönt! Efter att vi kommit in äts det igen, nu med ännu mera gnäll ända fram till gullungen slocknar vid sjutiden. Nu sover hon nästan sin bästa sömn på hela dygnet, vaknar för natt-tankning och pyjamasbyte vid tiotiden och sover sen vidare. Natten sover hon sen i 1,5 - 2 timmars pass med matpauser emellan.

Rätt skönt att redan ha en så pass fast rutin, lite längre skulle hon nog få vara vaken på kvällarna kanske, men å andra sidan är det ganska skönt med dessa än så länge lugna kvällar då jag och sambon får äta middag i lugn och ro och bara vara! Lite magknip verkar hon ha, som sagt, har börjat ge Cuplaton före varje måltid men svårt att säga om det hjälper eller inte. Hon kan mot slutet av måltiden ofta börja äta jättehektiskt, typ suga några tag på bröstet, släppa och skrika till sen suga igen... Tar man då upp henne på axeln börjar hon oftast skrika ända till det "plotrar till" i blöjan och hon blir lugn igen. D-vitamin har vi också börjat ge, men än så länge bara 2-3 droppar av de 5 man ska ge, tänker att det är skonsammare för lilla magen att trappa upp långsamt.

Tre dagar har sambon kvar av sin pappaledighet, sen blir det bara jag och tösen här hemma. Lite smånervöst känns det nog, har nog varit guld värt att ha honom hemma och hjälpa till med markservicen!!
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Elvira_76 » 25 apr 2011, 15:31

Hejsan!

Vår fröken har hunnit bli hela 8 dagar gammal nu och vardagen har således infunnit sig. Vi har en mycket snäll bebis, hon äter ordentligt i 1 h och sen slocknar hon och sover 2,5 - 4h åt gången. I natt fick jag väcka henne efter hon sovit hela 5,5h (från kl 0.00 till 5.30). Jag kunde inte låta henne sova längre för hon är ännu så liten (senaste invägning 2585 gr) och måste tanka så ofta som möjligt. Hon åt sen i en timme och sen sov vi från kl 6 - 9. Vilken lyxnatt! De andra nätter har inte de heller varit så dåliga, vi har sovit 2,5h - 3h i gången med 1h ammning däremellan. Hon sover gott i sin egen säng som jag har bredvid vår säng. Vi har hållit strikt med att inte låta henne sova i vår säng. Främst för min sömn blir inte då så bra, jag är hela tiden ängslig att jag eller sambon i misstag skulle stöta till henne i sömnen.

Jag har rätt mycket läst mig in på Anna Wahlgrens läror, dock med viss modifikation. Vi låter inte tjejen sova på mage, t.ex. Hon sover nu på sidan. Hur sover era bebisar annars? På sidan eller på rygg? Anna Wahlgren behöver inte stå för den enda sanningen vad gäller småbarnskötsel, men det är skönt för mig att ha något klara instruktioner att följa. Det finns så mycket tips och råd och instruktioner att jag annars skulle bli rätt villrådig. Jag tror att vi faktisk kan tacka Anna W för vår bebis goda sömn. Enligt Anna W så skall man se till att amningen är så effektiv som möjlig, och man får inte låta bebisen somna vid bröstet (förutom då när ammnigen är avslutad). Jag har prövat ett par gånger att låta henne somna efter hon ammat bara i 20 min. resultatet är att hon vaknar igen efter 30 min - 1 h och vill ha mat. Om jag ammar henne effektivt i 1h så kan jag garantera en sömn på flera timmar. Runt midnatt ammar jag henne i närmare 1,5h effektivt, dvs. hon suger hela tiden. Då blir hon så proppmätt att hon slocknar totalt och sover sen sin 3-4h sömn. En fördel är ju förstås att jag börjar ha väldigt mycket mjölk, så fröken har verkligen fullt sjå att hinna äta allt. Om hon somnar vid bröstet så retar jag henne genom att kittla kinden eller ryggen. Blöjbyte är oxå effektivt. Sen när hon tillsist slocknar så testar jag om hon på riktigt sover genom att lägga henne på rygg. Får hon mororeflexer så då vet jag att hon borde ammas lite till. Om hon är helt utslagen och inte reagerar fast vad, så är hon färdig för sängen. Dethär har funkat väldigt bra för oss. Hoppas den goda sömnen fortsätter!

Glad påskmåndag till er alla!

Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 25 apr 2011, 15:59

Emma sover nog på rygg. Ibland rullar hon halvt över på ena sidan men det är snarast när hon är vaken och lite allertare. Hon har också lyckats dricka sig så full på min mjölk att det kommer tillbaka upp några enstaka gånger. Så jag har börjat rapa henne eller vila lite mellan portionerna. Hon börjar också småningom hitta bröstet och suggreppet utan alltför mycekt hjälp av mig. Har hittills stoppat i bröstet i munnen på henne men nu börjar hon hitta lite bättre själv. Och hon känns så tung plötsligt så månne hon inte går upp i vikt effektivt. Hon tankar fullt med en tankning på ca 2 x 15 min eller 3 x 10 min och då hinner vi prova lite olika amningsställningar för att suga ordentligt ur bröstets alla hörn och kanter. När hon sen tar sina längre tupplurar på upp till och ibland lite över tre timmar börjar jag droppa och drypa. Har inte idats samla upp droppande idag, tidigare har vi gett det åt henne senare men tänkte skippa det nu. Dock känns det som om bröstvårtan blir lite irriterad av amningskuddar, så jag hoppas att vi stabiliserar en rytm och en mängd mjölk snart så vi slipper dem (i teorin i alla fall...)

Besöket igår gjorde både mig och lilla fröken helt upp och ner. Hon var vaken ohc social och vandrade från famn till famn utan att vi åt däremellan. Och sen fortsatte hon att vara vaken och småäta men med lite förtvivlan efter att de -äntligen- gått. Jag hann inte ta några tupplurar och blev helt slut av trötthet och lilla fröken var vaken över 7 timmer i streck. Så natten var tung och tårarna trillade. Och jag måste lära mig att sluta "ta hänsyn" till att folk kommit resande från H:fors för att träffa oss, det är VI och VÅRA behov som ska sätta takten! Ska öva igen ikväll när farfar med ny kärring dyker upp. De får inte stanna längre än 30-60 minuter, jag pallar inte mer!!!

VI var på en "långpromenad" idag, säkert över en halv timme. Jag kan gå längre och längre för varje dag. Mycket ceridal dit ner bara så =) Stygnens trådar besvärar lite ibland, men just nu är det mest jobbiga att det känns som om nån farit fram med hammare över mitt blygdben. Det är väl benen och senorna och musklerna som återtar sina forna positioner, och lite muskelvärk av knipövningar kanske jag också har... Ibland börjar det se ut som om vissa delar börjar tendera att sträva mot sina normala platser, ibland känns det bara hopplöst. Men jag har gott hopp om att göra längre promsenader inom nån vecka redan. Cykeln ska vi bara glömma :oops:
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Pyret 09 » 26 apr 2011, 11:58

Hejsan i vårsolen!

Tiden går så otroligt fort! Joel blir redan 4 veckor imorgon, och det känns som han vuxit jätte mycket redan. Vid två veckor vägde han redan 3600g och igår när vi testade med vår våg hemma så vägde han nog över 4 kg redan och stl 50 kläder börjar bli för små redan. Här sovs det för det mesta på sida ännu men J vänder nog sig på rygg ganska ofta redan och i vagnen brukar jag ha honom att sova på rygg. Vi har varit ganska mycket ute nu när det är så fint väder och han sover fint i vagnen medan vi har lekt och krattat på gården med storebror :clap:. Jag hinner inte med så mycket promenader den här gången, så lillebror får nog vänja sig från början med att vagnen står still ganska ofta...

Nätterna och dagarna är fortfarande varierande, men lillen har börjat vakna 7-tiden på morgonen nu (lika som storebror) och sen vill han vara vaken ett tag. På kvällarna är han också ofta vaken och tankar inför natten. Han är dock ganska glupsk av sig och sätter mjölken i halsen ganska ofta och sen vill han ofta inte ha mer på en liten stund. När han ätit klart kommer det nog nästan alla gånger upp lite eller mycket tillbaka, ibland nästan som en liten fontän.. och hicka har han också nästan dagligen.

Emellanåt känns det nog nästan som om tiden inte riktigt sku räcka till och sovande på dagen blir det inte heller mycket av... Här känns det nog iaf bara trevligt med besök för då händer det lite mera än vanligt och sb blir inte så snabbt uttråkad, så nog är det ändå lite skillnad mellan att få första och andra barnet. Det är en större omställning med första och det tar längre tid att vänja sig vid den nya vardagen...
Bild
Bild
Bild
Pyret 09
Silvermedlem

Oläst inläggav Roseship » 27 apr 2011, 10:00

Imorgon blir vår prins fyra veckor och idag ska vi till rådgivningen för att se att han mår och växer som han ska, men det tror jag nog, det är en nöjd kille vi har och det tar jag som ett gott friskhetstecken :D

Dopet har vi prickat in till nästa veckas lördag. Svärmor lovade beställa världens godaste fyllkaka. Får se om jag får ihop något gott bakverk i köket eller om det blir att köpa frysbullar :lol: Känns som att det är ganska fullt upp nu om dagarna ensam med barnen. Bärsjalen är dock till stooor hjälp! Där sover lillkillen så sött mot mitt bröst och jag kan ha armarna fria att leka med storasyster eller göra andra sysslor. Eller som nu sitta vid datorn :lipa:
Bild
Bild
Roseship
Silvermedlem

Oläst inläggav fiamadame » 28 apr 2011, 09:41

Idag är jag och tösen ensamma hemma för första dagen då fadern återgått till jobbet. Snabbt har de första tre veckorna gått! Och växer gör hon, har redan fått sätta bort 50:ans pyjamasar som blev för korta på längden och fått byta till 2:ans blöjor... :nicka: Vid 2 veckors ålder var hon redan 3960 g och 200 g över sin födelsevikt, så räknar med att vi nog har en 4+ kg:s klimp här hemma ren! Ska bli spännande och se vad hon väger vid nästa veckas rådgivningsbesök! Glupskare har hon blivit också! Klarade mig en vecka med att ge enbart bröstmjölk, men de senaste dagarna har hon nog varit missnöjd ännu efter en timmes amning och lite till ibland så har börjat komplettera med NAN nu igen. Speciellt nu när sambon jobbar igen känner jag att jag inte orkar sitta och ha amningsmaraton dagarna i ända, finns annat som "måste" göras också...

Nu vaknar tösen från förmiddagstuppluren!

Må så gott!
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Oläst inläggav Elvira_76 » 28 apr 2011, 14:57

Idag klarade jag av första krisen utanför hemmet. Jag var påväg till butiken med tösen när hungern plötsligt slog till. Inga parkbänkar fanns det på vägen så jag rullade vagnen snabbt till en fotobollsplan i närheten, där jag satte mig på en bänk och ammade. Det gick riktigt bra - men visst var det lite nervöst. Sen började hon skrika på vägen hem, men det berodde på att mössan hade fallit ner över både ögon och mun så hon hade väl det lite varmt och svårt att andas. Stackaren. Direkt jag drog bort mössan var hon snäll o glá igen.

Varje dylik kris ger mig bättre självförtroende att klara mig med tösen utanför hemmet. Nästa vecka skall jag till rådgivningen och det innebär att jag är ensam i bilen med tösen, körtiden är c. 20 minuter. Om hon då börjar gråta så får jag öva mig med att hantera en gråtande bebis mitt under en bilfärd. I värsta fall får jag väl bara parkera bilen och hoppa i baksätet och amma.

Ha det gött,

Elvira
Elvira_76
Silvermedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 28 apr 2011, 15:25

VI fick faktiskt hembesök från rådingen på onsdag, och vid vägningen hade tösen gått upp till 3120 gram. Så på dag 11 hade hon alltså överskridit sin födelsevikt på 2960 riktigt bra efter att ha gått ner över 200 g på BB. De här otröstliga maratonamningarna gör mig lätt förtvivlad, inget funkar, hon somnar från bröstet men vaknar upp och skriker igen när man försöker bädda ner henne. HOn har bubblor i magen men alltid är det inte de som stör. Sen kommer pappa efter 1,5 timmar och räddar situationen med lite Nan eller lite uppsamlad droppad mamma-mat. Och pappa kan rapa henne så bra, han har väl lite mera ork i armarna att bära runt på henne på axeln.

Dagsrutinerna, tja de finns inte. Tankningsperioderna infaller på olika tidpunkter varje dag. Mamma är trött men får inte sömn alltid på dagarna. Underlivet bråkar lite, men kanske lite mindre idag än igår. Promenader är sköna med gör ont i hela mammas kropp efter ett tag. Flickan sover dock lugnt och nöjt i vagnen så man kunde kansk skuffa runt henne lite på gården när hon nån gång e otröstlig.

Fast mestadels går allt lätt och bra, hon sover ca 3 timmar i gången när hon sover och hon kackar och kissar bra, helst på skötbordet förstås =) Jag verkar gå ner i vikt rätt stadigt, men inte ryms jag ännu in i några regnkläder så Valborgsmässoafton kan bli en våt och kylslagen historia om vi ens orkar oss upp på berget. Om det vaknas och ska has mat så blir det ju jobbigt värre så vi får se sen på lördag.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Snorkfröken** » 28 apr 2011, 16:03

Roligt att läsa om allas upplevelser!
Här går de bra, lillen är 2,5 vecka gammal o har just haft en 2 dagars amningsmaraton igen (den andra) men den verkar som tur vara över nu för idag har han inte bott vid bröstet på samma sätt! Är ute med barnvagnen minst 30min per dag o promenerar, ska försöka börja öka det till 1h småningom. Nästa vecka börjar jag med zumba igen och hoppeligen klättrar jag oxo upp på hästryggen igen nästa vecka. Måst börja komma igång nu så man är i form till bröllopet i sommar.
Lillen mår bra, men har mycke röda nippor runt halsen och på armarna, och variga ögon, men ska till rådgivningen imorgon så får fråga lite om det. Han har garanterat gått upp i vikt en hel del, bra äter han så :)
Bild
Snorkfröken**
Silvermedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper