Majbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2011

Oläst inläggav MalinH » 04 nov 2011, 11:00

Här har vi en som sover ca 20-8 nattsömn och därtill 3-4 pass om 30-45 min var. Längre dagssömn har jag försökt passa in med de äldres körningar, men det funkar inte (åtminstone ännu). Sammanlagt sover Felix ca 14h/dygn.

Märker på honom sedan ett par dagar att han är oroligare och har svårare att somna ensam + litet mer fart under nätterna, så följanmde utvecklingssprång är helt klart snart här. Gäller bara att ge honom så mycket som möjligt av närhet och uppmärksamhet under dagen, så går det åtminstone litet bättre.

Ikväll skall han andra gången bli hemma med pappa, men första gången så att jag är borta i mer än ett par timmar. Han tar inte flaska (vägrade senast) så kan bli intressant, men tur nog för hela familjen imorgon lördag ifall han skriker så att de äldre inte kan somna. Pappa får väl låta de äldre somna hemma ensamma och köra en runda så den yngsta somnar efter att ha getthonom de några skedar med batat han äter :osaker:
Rasmus född 19.9.2004, Linus född 4.8.2006 och Felix född 17.5.2011
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav MalinH » 04 nov 2011, 11:05

ja och pottandet går bra - kommer minst varannan gång något, så att vi t.ex. igår kväll hade samma tygblöja i 4-5 h. Han hade för ett par dagar sedan däremot någon form av magsjuka för kakkade plötsligt 5 ggr på 2 dygn, han som annars har ca 5 dagar mellan lassen. Löst var det också och kom i blöjan bara av att han pruttade litet mer, men som sagt var det ett par dagar och han var nöjd annars.
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 04 nov 2011, 20:09

Hejsan!
Anton tar natt oftast en 20 tiden och sover till typ 5, är vaken kanske en timme och sover oftast till 8 tiden halv 9, lyxnätter faktist:)Med undantag så ibland vaknar han runt 3 tiden och sover oroligt efter det så då e de int så roligt:(Jag ger honom mat på natten genom nml kl 22 och 5, varje matning tar lite på en timma, och medicin får han kl 24 och 6. Jag brukar inte oftast kuna sov på hans "mattider"På dagen får han mat var tredje timme...kl 9, 12osv. Vi har gett nu smakportioner ett par månader och första gången idag fick han int kväljningar eller spydde. Brukar ge morot-potatispureer och fruktpureer, men det är inga mängder, typ 5skedar max. På förmiddan sover han en halvtimme max och 12 tiden ofta oxå en halvtimme, längre pass drar han runt 3 tiden och då kan han sova 1,5 timmar. Han sover lite på dagen och det har han gjort hela tiden. Vi brukar va 2 gånger per dag ut och gå och då kan han sova 1 timme. Så om man räknar ut det så sover han 11 timmars nattsömn och 3-4timmar på dagen. Vi väntar ännu på att få in en pegknapp opererad på honom för att slippa nml.Känns lite skrämmande att sätta dit den men läkarna vet väl bäst.När får man börja med kött?
Anton fick sin första vaccin för ett par veckor sedan och pneumokockvaccine förra veckan. Pneumokockvaccine fick han lätt feber av, typ 38 men det var borta nästa dag och så var han kinkig men inget värre. Nästa vecka skall vi på utvecklingskontroll till sjukhuset och vi har börjat gå regelbundet på fysio. Han svänger sej inte ännu men på god väg:)Förra veckan vägde han 7170 och 68 cm så han går uppåt:)Han växer enligt sin kurva...Kurvan är på 9-, ingen fara...Han är ett riktit charmtroll och skrattar och ha börja "tala" myki
Ha en bra helg allihopa!
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav mmml » 09 nov 2011, 21:36

Nu kom jag också ihåg att titta in här. Vi har nu flyttat och det har bara varit så massor.

Vår lillis är då ren 6 månader och några dagar. Äter som en häst, allting som han får. Och han får nog allt som passar åldern någorlunda. Lite brödbitar har han också fått att gnaga på, och riskakor. Väntar så på att han kan börja få mjölkprodukter så att han kan äta helt samma mat som vi, just nu måst jag fundera noga efter vad som också passar honom. Bitar är heller inget problem för matvraket.

Han sover på natten ca 11 timmar från 7-8 framåt. På natten äter han två gånger, där vid 1-2 och 4-5, totalt 2 dl ersättning. På dagen sover han 3 gånger, två korta och en lång (1,5-2h). Ca 3 timmar totalt på dagen. Nätterna har varit rätt hemska ett tag, verkar som om nån tand var påväg. Sen händer det så mycket i utvecklingen också att det inverkar på nattsömnen. För han stiger upp och stå med stöd, och han ska stå allestans, helatiden (livsfarligt är vad det är!). Han föll också ur spjälsängen före vi nu fatta att sänka den, sku så ha önska ett lite senare barn denhär gången :nepp: Kryper gör han på mattor och där han får fäste, men när han har brott så ålar han med raserfart. Han sku så gärna bara få vara stilla och titta omkring sig.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 15 nov 2011, 10:34

Sedan några dygn är här tungt. I slutet av veckan hade Felix äntligen kommit igång litet med puréerna och en dag fick jag i honom t.o.m. ca 0,5 dl - jee. Sedan kom den svåraste biten av den här utvecklingsfasen och nu vägrar han äta (fick i honom igår typ en tsk fruktpuré, idag 0,5 tsk banan hittills) - allt är äckligt. Till saken hör att han har hosta och är allmänt litet småkrasslig (har själv hostat nu i en månad och har till och från haft halsont, så kan vara det som han också går igenom).

Värst har nog varit sedan igår då jag insåg att hans favorit tutt har fått ett minihål och alltså borde slängas. Vi har sedan mer än en månad försökt vänja honom vid följande storleks gummisug, men han gillar dem inte riktigt, och den andra i nyfödd storlek försvann spårlöst för en vecka sedan. Så sedan ett dygn är det enda som kan trösta honom att suga på bröstet, med följden att han spyr upp extra mycket + kissar ofantligt mycket = extra kink för inte heller det gillas, han meddelar ju också med pirr inför varje gång han kissar. Hittade de tre tuttar han ratade i början, varav en är litet ok, två totalt äckliga. Så nu har vi mammas bröst och en tutt som är nästan användbar + fyra som mamma vill att skall vara ok, men känns för stora i munnen på honom tydligen.

Om en vecka borde den här fasen vara över och hoppas hopas hoppas att han skulle börja äta mer fast föda då och att "halsontet" skulle försvinna så att vi kanske kan vänja oss vid tutten, för nu verkar han få kväljningar... För nu är resultatet en trött mamma som ju måste amma de två gånger jag under nätterna bara lagt in ljudproppen + mina vanliga 3-4 nattamningar under utvecklingsfaser. Kanske vi borde bo i badrummet, han och jag, så att vi hela tiden kunde använda pottan, så åtminstone det pirret skulle minska :yawn: :osaker:

Nu somnade han äntligen för första dagvilan, så om 20 min när han vaknar är han troligen en stund åtminstone på bättre humör - brukar då få stora kramar och blöta pussar som hjälper tills följande omgång pirranden anfaller.
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 15 nov 2011, 19:04

Hejsan!

Här går det sakta framåt...Jag fick i Anton rekordmyki fruktpure, en halv burk fruktpure, var stolt och tänkte ge en sista sked och så kom det opp allt vad han har ätit. Det är så frustrerande:(. Vet int vad jag ska börja göra:(Som mest har jag fått i honom 4tsk åt gången...Vi har tränat med smakportioner nu över 2 mån.:(Han växer och går opp, han får förstärkt Nan+matolja. Han e glad för det mesta och är som vilken unge som helst men ätandet:(Det är typiskt nog för hjärtbarn men ibland sko man vila bara ge opp:(
På söndag har vi igen hjärtultra och får hoppas att allt e bra, sir inga täcken på att han sko må dåligt men man vet ju int:(.
Nå blir kanske bättre med tiden men nu sir det ändlöst ut:(
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 17 nov 2011, 22:08

Stumpan, sänder en kram! Och varma tankar! :kram:

MalinH, kämpa på med pirret. Jag önskar också så att sonen skulle ta tutt, men han har totalvägrat sedan han var 1 mån är bara bröstet som duger och blir ju nog så tunga nätter då när han vaknar ofta och bara kommer till ro igen med hjälp av bröstet... Har själv planerat att önska mig en sovmorgon av julgubben :)
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav hoppon » 20 nov 2011, 19:15

Hejsan,

Det var en evighet sen jag sist ha haft tid att vara in på forumet. Vi renoverar i huset för fulla muggar mellan varven e vi ti sjukhuset på kontroll med stora syster ronja.

Här mår matilda bra, är ett mycket lätt skött barn jämnfört med stora syster Ronja. Matilda ha redan en tid sovit bra nätter från kl ca 20.30 och l 5.30 vaknar hon för att äta och somnar sedan om till ca 8 tiden. Men visst finns det dom nätterna som hon sover sämre oxå. Här äter vi fastföda, gröt och välling på kvällen/natten. Matilda äter med god aptit inget problem. Hon gillar att vara på golvet och har börja lite röra sig framåt nån meter. Matilda ha aldri gillat tutt de tar hon bara int.

Stumpan: Ronjas ätande var en ganska lång tid som hon var jätte känslig för olika konsistenser och grynigeht eller klimpar i mat pureerna. Hon hade oxå mycket lätt för att spy opp precis allt hon ätit om man gav för mycket/ ville prova/ todde att nu går de ännu en sked till, de känndes ganska så hopplöst o onödigt o väldigt frustrerande, när man med ett så stort jobb hade fått i hene fint med mat. sen vet jag bara med mig själv att jag började vara försiktig me matande att vid minsta lilla täcken att nu spyr hon så slutade ja av. Ivårt fall så ha de no blivit bättre men de ha no tagi myky tid men hon ha ju o vari me om 4 stora öppna hjärtoperationer under sitt liv. som o ha gjor sitt att de kanske tagit längre me utvecklingen av ätande.

men vi ha no fått kämpa o träna flere gånger under dagen med matningen. för hon ha ju o haft nml sen födseln o kommer ihåg att me slangen så va de ännu känsligare med spyreflex o lättare kom de opp de hon ätit . vi ha nu varit utan slang i ca 3mån o ronjas ätande ha blivi mycket bättre spyr int alls lika myky mera o ha börja vänja sig med olika sorters mat men är ännu myky känslig för klimpar o grynig mat.

Vi ha vari på prov utan nml slang men hennes födointag e int ti räckligt trots special energirik mjölk och energitilläg. så vi väntar på tid ti få en peg-slang åt henne som e planerat ännu detta år isamband med härtkatetrisering. Jag va först myky skeptisk mot "knappen" men tror att den kommer att underlätta vårt liv massor, jag kommer int att behöva ha dendär pressen på att nu måst jag få henne att äta utan kan ta det lite med ro o una på ett annat sätt öva me ätandet när man vet o har möjlighet att ge den rätta näringsmängden via "knappen" vid behov.

Ronja väger bara 7.900g o hon e ju redan 1 år 8mån syster matilda väger ju redan 8.500g. Knppaen kommer oxå att underlätta våra nätter betydligt för då som ronja hade nml-slang så fick hon med pump kl 22 150 ml mjölk och sovde då hela natten ända ti kl 8 förljande moron men nu utan slang så kan hon vakna 7 ggr under en natt för att hon är törstig och hungrig och det börjar märkas nu med 2 små barn som såklart e turvist vaken på natten så de blir myky korta sömnturer så man börjar vara lite trött. Så me knappen kan vi igen börja ge mjölk ti natten då hon somnat o hoppeligen börjar hon sova hela nätter eller redan om hon sku sova 3 timmar i ett steck sku vara super utan att vakna för att äta. Så vi e poisitiva ti knappen nu efter en tids funderan :clap: :love:

Stumpan försök ti orka fast det kan kännas myky svårt o tungt ibland o allt värkar hopplöst de brukar no bli bättre me tiden och tillome bra för vissa. massor med styrkekramar :kram: ti hela er familj ge int opp hoppet låt de finnas kvar även under svåra tider :heart:
Bild
Bild
Bild
hoppon

Oläst inläggav viki » 22 nov 2011, 16:25

Suck, här är nätterna igen tillbaka i splittrat värre, sedan ca en vecka vaknar han första gången vid 22 och därefter minst varje timme, vissa skeden av natten ännu oftare, tycker själv att jag inte ens hinner somna innan han igen vaknar så är första gången nu riktigt trött :ledsen: Hoppas att det snart vänder och bara är en kortare fas, han torde ju vara mitt i ett utvecklingssprång som snart skall vara över. Bara han blir 6 mån skall jag nog prova på någon mild sömnskola ifall dessa nätter fortsätter, är bara så jobbigt när det enda han nattetid associerar till så fort han ser mig är MJÖLK eller MIN PRIVATA TUTT... Nå, nu skall det väl fixa sig.

För övrigt är allt finfint :) Dagssömnerna fungerar nu jätte bra och vi har en bra jämn rytm på dagen med morgongröt ca 7, mjölkmellanmål vid 9 efter det 2-2,5h sömn, lunch 11.20, mellanmål 14, efter det 2h sömn, middag 16.30, gröt 19 och kvälls amning 20 inför natten. Han står nu ivrigt i krypställning och gungar så skall väl snart börja röra på sig :) Trivs bra på golvet med att gymnastisera och undersöka allt han får tag på och kan ofta ligga och skratta för sig själv :lol:
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stumpan » 23 nov 2011, 10:03

Hejsan!
Började fundera på vaccinationer och så...Hur hommer ni att göra med influenssavaccinet?kommer ni att ge det till era barn? På rådgivningen sa de att det är ett annat vatten de blandar vaccinet med nu och inte det som orsakar narkolepsi. Om Anton sku ha varit grundfrisk sko jag int ta he men nu då han har hjärtfel så rekomenderar hans kardiolog vaccinet, eftersom han är i riskgruppen. Funderar strkt på att ta det, svårt at veta.
Antons ätande går sådär, nån gång får man i honom 1/3 fruktburk och nästan 1/2dl potatis och morotspure (lagar själv) men vissa dagar går det i bara typ 2 tsk. Hoppon:Har slutat med att försöka pakka i honom, vid minsta spyreflex slutar jag, men nog blir det massa tvingandes nog. Vi var oxå skeptisk för pegknappen och jag vet int rikti ännu heller om jag sko vila lag den åt honom men tror nog att det är det bästa för honom ialla fall, väntar på att vi ska få kallelse till tammerfors. Det är ju förhoppningsvis en tillfällig lösning. Anton har haft i princip från födseln oxå nml, vi var utan den 3 veckor efter 1 op, och då vad det inga problem men andra op tog det hårt på honom och vi har haft slangen sedan det. Några dagar prova vi utan men he gick int alls. Ush va ni kämpar med sovandes, måste vara kämpigt!Styrkekramar! :kram:
I helgen var vi på hjärtkontroll för Anton(jå jag vet helg men en läkare kommer och antagligen gör extraknäckar hit på helgena)
Hjärtsituationen sir bra ut nu och ingen re-coarktatio. Skönt!Har nog sitt att han mår bra oxå men man vet ju int...Vi ska på kontroll först om 4mån pånytt om inget extra kommer, känns länge till det:)Tack för all uppmuntran, nog känns det för jävlit ibland men oftast känns det bra just nu. Man kan börja njuta småningom.
Anton sover jättebra, ibland har han vissa nätter som han sover dåligare på men vem har int he:)
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 23 nov 2011, 11:57

Jag kommer inte att ta influenssavaccin eftersom jag ser det som onödigt, men om sonen skulle höra till en riskgrupp skulle jag ta den!
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav viki » 01 dec 2011, 12:35

Suck! Känns som om ingenting nu just fungerar! Är så galet trött att jag mest känner mig gråtfärdig. Pojken sover skitdåligt alla nätter, fortfarande, vaknar hela, hela, hela tiden och skriker tills han får amma. har nu en börjat nattskola (ingen skrikmetod, tror inte på dem, utan rådgivningens "lempeä unikoulu"), så även om kvällarna blir långa (vilket stjäl den lilla egnetid jag kvällstid haft) så somnar han nu själv i egen säng och enligt alla texter jag hittar både i böcker och hela j-vla internet så borde det hjälpa honom att också somna om själv när han vaknar till och kollar läget, men är nu faktiskt ingen skillnad där inte.

Nu har han dessutom helt börjat matvägra all fastmat dagtid, tar kanske en halv sked, ammar nog, men det är också rätt ryckigt då han samtidigt vill titta omkring sig. Och jag riktigt känner hur mitt tålamod är på upphällning då jag är så trött, får ibland lust att kasta båda tallrik och sked i väggen när allt ändå åker i roskisen varje dag. Jag tror att han själv tycker att det är en ypperlig idé att inta huvudelen av sin mat nattetid när det är tyst, mörkt och lugnt, för man riktigt hör hur han klunkar i sig mat på natten, fast det kan ha gått bara en halv timme sedan sist, och när han ätit släpper han bröstet och somnar om.

Dagssömnerna fungerar tur nog ännu, 2,5-3h + 1,5h, men vaknar till då också, men han somnar om bara jag lite vaggar vagnen (kräver här också vaggning fast han somnat i stillastående vagn) tyvärr gör det att när jag själv försöker sova på dagen för att lite ta igen mig så väcker han mig alltid just när jag lyckats somna, så blir bara ännu mer irriterad av det. Själv är han solig och glad mest hela dagen, så egentligen en jätte lättskött liten krabat, men kan inte alls njuta av det nu just då jag är så vansinnigt trött och bara drömmer om att få sova, ens EN natt ens tre immar i sträck... Borde nu just kut gå till butiken, men skulle inte ens ork det och dessutom sluta just byket snurra så borde hänga upp det.

Tänder ser det inte ut som om han håller på att få, och borde vara förbi ett av utvecklingssprången och är frisk, så hittar inga yttre orsaker till att det inte alls nu fungerar. Det bara inte gör det.

Förlåt min negativa svada, men är tungt nu just. Hur har ni andra det?
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mjuno » 08 dec 2011, 23:46

Här har vi tandsprickning på gång. Nu är de främre tänderna i övrekäken som ska fram. Ha fått ge panadolsupp tre kvällar i rad nu...stört nattsömnen har det gjort. Bra att det är övergående. Amningen börjar strula pga att hon inte vill ha pga tandsprickning. Natt/morgonamning går bra..men dagtid ammar jag 1-2 gånger bara. Tuttflaska och pipmugg försöker jag ge men får inte i henne så mycket..:( nåjaa så länge blöjorna e våta e det ju ok. Hon får ju vätska via maten oxå. Vi har nu avancerat till wc-stolen. Hon kakkar 1-2 ggr/dag på wc. Jag sitter bakom henne och hon sitter framför och dinglar med benen:) inga kakkablöjor på 2 månader och det har gått otroligt bra och enkelt! Man fick ju öva med storasyster på allt så nu går det av sig själv på nå vis... Sover era små på mage nattetid? Vår tjej svänger varje natt till mage nu...
Användarvisningsbild
Mjuno
Guldmedlem

Oläst inläggav Mjuno » 09 dec 2011, 00:00

viki...låter jobbigt! Det låter som du säger att han har natten som "ät tid". Bara han skulle börja äta dagtid kanske de sku svänga. Men det e ju lättare sagt en gjort! Tar han tuttflaska? Om pappa sku ge välling ti natten? Här ha jag fösökt ge tuttflaska ti natten då jag inte lyckats amma men det går bara om pappa ger. Hon förknippar mig säkert med bröstet. Håll ut!! Det är övergående! Fast det säkert känns hopplöst när man är mitt i det. Och barnen känner om man är irriterad...
Användarvisningsbild
Mjuno
Guldmedlem

Oläst inläggav viki » 09 dec 2011, 12:14

Mjuno skrev:Tar han tuttflaska? Om pappa sku ge välling ti natten? Här ha jag fösökt ge tuttflaska ti natten då jag inte lyckats amma men det går bara om pappa ger. Hon förknippar mig säkert med bröstet. Håll ut!! Det är övergående! Fast det säkert känns hopplöst när man är mitt i det. Och barnen känner om man är irriterad...

Tack, han tar inte tuttflaska, och jag är ensam, finns ingen pappa alls i vår familj. Fortfarande är nätterna hopplöst splittrade. Har nu helt slutat nattamma, avgjorde att det är bäst så, att ibland amma när han vaknar och ibland inte gör ju honom helt råddig. Första natten utan amning gick super bra, så visar att han bra klarar sig utan mat, han har dessutom nu börjat äta bar på dagen, så tror han var på väg att göra natten till sin mattid. Efter första natten har det gått sämre, han vaknar ofta, ofta, ofta, brukar sluta räkna vid tionde gången, somnar nog jätte fort om och gör det i egen säng, men behöver någon sorts bekräftelse att jag är kvar. Ibland lugnar han sig inte i sängen så måste ta upp honom en stund, men brukar då sedan snabbt lugna sig.

Fast nu två senaste nätterna har han haft svårt att somna om, haft över en timmes nattvakande. Irriterad blir jag nog inte vid nattandet och på natten, är säkert för trött för att ens bli det, men har nog några gånger fått lust att gråta själv. Och nu på dagen när han ätit så ar jag också känt mig lugn, inga tallrikar i väggen :) Var då senast jag skrev liksom droppen att han inte ens åt ngt, men dagarna fungerar bra och det hjälper massor. Skulle bara så behöva sova en längre stund!
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper