Majbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2011

Oläst inläggav Stumpan » 28 jan 2012, 10:00

Hejsan allihopa!
Nu har vi kommit från Tays eller i onsdags kom vi, var där en vecka, lite längre än planerat...Själva op gick bra men han var nog jättesjuk efteråt. Tarmarna vila int rikti funger i början så vi måsta ge honom microlax och han började spy ordentlit, saktade på mathastigheten, bytte till sondnäring och ger honom oftare. Nu får han mat 2 timmars mellanrum dygne runt som tar 1 timme åt gången ungefär.
Lite tungt är det nog på natten att stig opp men vad kan man...Skall testa ge mindre oftare sen men då förståss stiger mjölkmängderna oxå... Anton mår annars bra, rikti spilivink. Man får hoppas att han slipper operationer nu för en bra stund! Mat genom munnen har vi börja ge igår pånytt men ingen större framgång här inte...Härligt mml at han har redan börjat gå:)de va snabbt:)
Nästa helg ska vi på kontroll av hjärta, tror nog det är bra för jag har int märkt nå spec, men man vet aldrig...
Ha det bra:)
Stumpan
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav viki » 28 jan 2012, 10:22

Jätte tunga nätter låter det nog som, inte bara lite tungt! Styrkekram :kram: ! Kan ni turas om med matningarna, åtminstone veckosluten så att du också får sova lite ibland? Fint att hjärtat verkar bra!

Här rullar vardagen på. Sonen drog sig nu första gången upp och stå, men hittills bara gjort det en gång, så glömde genast att han kan göra det, tur nog, han får gärna ännu samla lite vett innan han börjar stå och sedan gå mot stöd... Maten har nu gått bättre och nätterna fortfaranda ok, vaknar nog ännu varje natt vid 2/3, men somnar om med bara lite hjälp och ammar sedan 4/5, dagen börjar ca halvsju, så veckan med halvåtta mornar var tydligen bara ett lyxigt undantag. Fortfarande har han rätt svårt att somna in på kvällen, snurrar evigheter runt, runt i sängen, ibland närmare två timmar, men är nu ganska sällan olycklig den tiden, så behöver allt kortare stunder min hjälp för att vara lugn, och vissa kvällar somnar han sedan plötsligt direkt. Har märkt att han absolut inte får sova mer efter klockan 16 och inte heller mer än 1/2 timme för att kvällarna skall gå smidigare, sover han mer eller efter 16 så drar de ut till efter 21, t.o.m 21.30. Det går bra att hålla efter när vi är hemma, men om vi har kvällsprogram så fungerar det inte, för somnar då alltid i bilen på väg hem, och redan 10-15 minuters sovstund där spolierar insomnandet vid 20, men har nu avgjort att det då är ngt vi får leva med, för tänker inte heller isolera mig här hemma alla kvällar jag behöver ju också någon gång träffa andra vuxna :)
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stumpan » 28 jan 2012, 15:21

Kom på att jag skrev fel, han får mat var 3 timme så he e lite bättre. Gubben far på jobb på onsdag och då e han borta 2 veckor, men har sagt att jag ska ha en sovmoron före det. Blev lite med sömn på sjukhuset förra veckan oxå...Försöker passa på att vila då jag kan på dagen:)
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 01 feb 2012, 21:19

Stumpan: En stor :kram: med ork skickar jag till er! Hoppas att ni småningom kan gå ner till att antingen mata kortare stunder på natten eller öka avstånden.

Viki: Ifall vi märker eller vet på förhand att vi kommer hem sent har vi med oss pyjamas och gör honom nattningsklar innan vi åker iväg (och då drar vi ut det tom ibland så att han säkert somnar) och sedan direkt överflyttning i sängen hemma där han vanligen somnar om genast ifall han alls vaknade.

Här hos oss upptäcker Felix för tillfället sina två hem, dvs vårt småningom först fyllda med flyttlådor och sedan tomma resp vårt ännu nästan tomma som jag städar upp för att under veckoslutet kunna måla väggarna och kunna börja skruva ihop saker bara jag hinner via IKEA (men sakerna får nog komma med hemtransport, eftersom verkar bli ett större lass än vi tänkt då vissa skåp t.ex. försvunnit och vi efter en hel del funderanden bestämde oss för att köpa en ny soffa, men inte vill satsa enormt mycket på den eftersom ett stycke liten herreman eventuellt lämnar diverse spår efter sig i den inom de kommande åren).

Felix larvar sig numera framåt. Han kommer alltså upp i krypställning och skuffar sig sedan neråt framåt - blev tydligen försvårt att bestämma sig om han först skulle börja åla och sedan krypa eller direkt krypa... :roll: Ännu går det inte så snabbt framåt, men det är en början. Nu kommer han också själv ner från sittande ställning, också om ena foten ibland litet fastnar eller det går för snabbt i slutet, efter att han på rumpan har snurrat runt ett tag och sedan vill nå saker litet längre bort.

Alla vattkoppsprickarna är nu helt försvunna (snabbt gick det i jmf med mellanbror som vi kammar ut skorvar ur håret på och också resten av kroppen ännu tydligt är prickig/halvläkt). Och vi som hade problem med att han kakkade bara typ en gång i veckan som värst - nu är produktionstakten minst två ggr/dag! Men så äter han ju också som en häst.
Rasmus född 19.9.2004, Linus född 4.8.2006 och Felix född 17.5.2011
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav viki » 02 feb 2012, 12:02

MalinH skrev:Viki: Ifall vi märker eller vet på förhand att vi kommer hem sent har vi med oss pyjamas och gör honom nattningsklar innan vi åker iväg (och då drar vi ut det tom ibland så att han säkert somnar) och sedan direkt överflyttning i sängen hemma där han vanligen somnar om genast ifall han alls vaknade.

Jo så har jag också gjort, och gick bra innan jul, men efter jul så vaknar han så fort motorn på bilen stannar även fast han borde ha börjat nattsömnen och så blir det i stället en jätte sen extra tupplur vilket medför att han tar flera timmar på sig att somna om... Har inte ännu provat ut vad som ger mindre huvudbry och påverkar kommande nätter mindre: att starta vid 18-19 och sedan hemma ge gröten senare p.g.a den tupplur han tagit och efter det alla kvällsrutiner som vanligt, men förskjutet i tid, eller att ge gröt och sätta pyamas innan start och kunna stanna borta i lugn och ro, men sedan jobba hårt för att få honom att somna om hemma. Fast sist och slutligen är det ett ganska litet problem, är inte ofta jag har kvällsprogram, och då när jag har det är det alla gånger värt en lång kväll + några kaos nätter att få träffa andra vuxna :)

Hurudana köldgränser har ni annars med era barn? Har ju blivit lite aktuellt... Och jag fasar för att det skall bli ännu kallare så att jag inte vågar sätta ut sonen, för han sover usselt inomhus och hans långa dagssömner är livsviktiga för att jag skall orka. Är mycket mera knäckt efter en dag med dålig dagssömn än efter en dålig natt...
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav MalinH » 02 feb 2012, 22:53

viki skrev:Hurudana köldgränser har ni annars med era barn? Har ju blivit lite aktuellt... Och jag fasar för att det skall bli ännu kallare så att jag inte vågar sätta ut sonen, för han sover usselt inomhus och hans långa dagssömner är livsviktiga för att jag skall orka. Är mycket mera knäckt efter en dag med dålig dagssömn än efter en dålig natt...

Just nu är Felix väldigt litet ute, då inte vill lämna honom ute utan gråtlarmet vid nya huset och inte vill släpa det fram och tillbaka dagligen, då det har en musikfunktion han brukar somna till på kvällen. Skulle vi inte ha flytt på G, skulle jag troligen inte idag ha haft honom ute alls, då förutom -20 också kom ordentliga vindpustar ibland. Men som alltid beror det på många faktorer: vind, kyla, lager med kläder och hur länge barnet sover ute vanligen. Felix sov idag i 1 h 30 min inne i nya hallen iklädd dubbelhalare inne i sin bilstol. Han som nästan aldrig sover vidare när vi stannar någonstans, men nu var det tydligen så fluffigt att han inte ens kände temperaturförändringen när jag bar in honom (och att ta av honom hade säkert betytt att inte hunnit tvätta av några väggar som skall målas nu under veckoslutet). För exakt så känner jag också; en dålig nattsömn kan man leva med, men ifall barnet är vaket hela dagen får man nästan inget gjort.
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav viki » 12 feb 2012, 20:40

Hej på er! Hur mår ni?

Vi mår fint, var för en knapp vecka sedan på 8 mån kontroll och sonen är nu 75,5cm och 9,8kg, så fortfarande på plus i längden och minus i vikten, men växer fint och mår bra. Vi hade igen en period av total usla nätter, sov som värst sammanlagt två timmar, men nu har det igen vänt mot det bättre, slutade nattamma och verkade vara rätt beslut för nätterna lugnade sig andra natten efter det beslutet, tror han började vakna hela tiden (i ett skede 10-15 minuters mellanrum) för att kolla om det var mjölkdags, och skrek sedan som en siren när det inte ännu var det. Lustigt nog accepterade han sedan jätte snabbt och bra att vara helt utan mjölk :) Ännu är det inte hela nätter, men har nu börjat somna bra på kvällen, ca 20 och två nätter sovit i ett streck (!) ända till ca halv tre, efter det har han vaknat med jämna mellanrum fram till morgonen (som börjar mellan 6 och 7) eller senaste natt tyckte han att dagen kunde börja redan 4 (...) men jag vägrade, han pratade och pysslade på i sängen, allt emellanåt ropade han på mig, men var på det stora hela nöjd så kunde själv ligga och halvslumra 5 somnade han om, men sov oroligt. Men detta kan jag leva med, fast hoppas så klart att hans långa sömnperiod snabbt skall förlängas :)

Maten går varierande, ibland äter han helt okej, däremellan nästan inget, men försöker att ta det med ro, så länge han växer och är nöjd så måste jag bara försöka lita på att han får tillräckligt i sig. Tuttflaska har han nu accepterat helt, så varvar regelbundet amningen med den.
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stumpan » 13 feb 2012, 10:10

Hejsan!

Vad kämpiga era nätter låter viki:(hoppas det reder opp sej med tiden:)Stor kille du har:)Vi var oxå på 8mån kontroll i veckan och Anton är nu 74cm och 9225g, så han växer nog:)Här spys det i princip dagligen, försöker få koll på hur det är bäst att mata med peggen. Upprätt ställning och saktare fart på maten så går det ganska bra. Mat genom munnen är ingen hit för pojken ännu heller, går ungefär som sist, ibland känns he som aldrig he sko bli nå bättre:(Något positivt ialla fall, vi var på hjärtkollen och där verka allt vara bra:)Vi ska först om 6mån?! pånytt:)om int he blir nå speciellt förståss...Härligt:)Då ska vi börja trappa ner hans medicin för hans svt:na och lämna bort dom om han tål det:)Killen sover bra på nätterna, lite oroligare har det varit på sistone, vi sondar honom var 3:e timme ännu.
Ha det br allihopa:)
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 18 feb 2012, 00:12

Hej alla!

Här har vi en idag 9 månader gammal Felix som kryper omkring, kan sätta sig upp och gärna undersöker lådor, trappsteg och allt annat han når upp till, dvs max ca 50 cm upp, för riktigt rak-stående kommer han inte ännu upp till. Älskar att tugga på kablar, gillar borr/skruvmaskinen och skiftnycklar + bilar - ja och så wc-borstarna om brorsorna glömt att stänga dörren dit...

Också om vi inte ännu fått allt barnsäkert har det gått bra med efterdyningarna av flytten för en vecka sedan och det mesta är nu uppröjt och undanstuvat. Första natten sov alla tre killar helt otroligt bra, sedan dess har de varit mer oroliga (mellankillen verkar ha växtvärk eller trots allt litet mer osäker, så sov i fyra nätter bredvid mig och var rätt bökigt och lillis har inte ro att dricka dagtid och också om pipmugg används ibland täcks inte vätskebehovet på långtnär den vägen). Nästa vecka kommer vårt babyskydd att vandra vidare - hoppas att inte blir för jobbigt, för han älskar att gunga i sin stol - och har den här veckan övat på att åka med vanliga butikskärror med honom.

Då vårt gamla hem också nu äntligen gått åt, har jag kunnat ta beslutet om att troligen stanna hemma åtminstone hela hösten ännu, sedan får vi se. Imorgon blir det städdag där och att tömma de sista skåpvrårna - och en gång utan barn, för då Felix fortsättningsvis sover sina 30 min dagssömner *2-3 kommer man inte så långt i slutröjandet innan hans tålamod tar slut.
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 18 feb 2012, 20:02

Måst bara säg att Anton har börjat äntligen gapa frivilligt:)Det är inga stora mängder typ 1/2dl pureer som bäst, ofta kommer det nog opp men han gapar:)ha gjort det 2 dagar nu, förr ha man måsta tyng in skeden i munnen på honom:)Hoppas att det blir bättre. Nu sondar vi 7xdygn, har hoppat över 03:ans mat, ger honom mera andra gånger och räknar bort he va han får i sej via munnen. Känns lyxigt:)
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav hoppon » 06 mar 2012, 10:49

Hejsan

De e evigheter sen sist ja vari inne på forumet. Vi ha haft fullt opp med ett och annat här hos oss den senaste tiden. Matilda hon växer o mår fint var på 8 mån kontrollen 9400g o 71cm. Matilda sover hela nätter så de e lyx, nån gång kan hon vakna 1ggr o dricka. hon har krypit en tid redan o går omkring med allt som man bara kan hålla i sig i. Studerar o utforskar allting hon kommer åt. Stundvis står hon utan stöd så de borde int ta så länge mera så börjar hon kanske o gå. Stora syster Ronja ha nu också börja krypa o gå omkring med stöd när lilla syster börjat med det. De e jätte roligt ti sia hu de hjälps åt o härmar varandra. Ronja blir 2 år nu på torsdagen så då ska vi fira när vi int e på sjukhus detta år.

Stumpan: De e ju kiva att de börjar bli en aning åt bättre hållet. De e brukar no bli bra men de kan ta så oerhört länge o vara jobbit. Ronja va hjärtkatetrisering före julen o då hittade dom att hennes vänsta lunga ej fungerar o de finns inget man kan göra ti de. O att Ronja e den enda i hela världen med dessa kobinationer hon har. så vi har en unik flicka som skall noggrannt förljas med utvecklingen o hjärtsituationen. Så de e ingen som vet hur Ronjas situation kommer att gå, men det har talats om hjärt- o lung transplation som ett allternativ i framtiden för henne. Men så länge hon mår stabilt e de bra o hon ha utvecklats mycket nu sen julen för då lagades det Pegknapp ti henne oxå o den e guld värd. så nu får hon tillsräckligt me mat i sig. Visst ha de bätra betydligt hennes ätande via munnen o eftersom man ha kunna lägga me slangen extra åt henne o på de visetfått magen ti töja. Men de e no ändå ett kämpande o man får nästan stå på huvu ibland för att hon ska äta. Kommer ihå att i början va de ganska jobbigt me spyande o sånt me de lättade efter en tid o man kund börja ge mjölken snabbare oxå. O nu får hon ti natten 200ml mjölk o kan vakna från1-3ggr per natt o dricka, så de ha lätta betydligt sen vi fick knappen :clap: tidigare kund vi vara opp ti 7ggr per natt.

Så Stumpan försök vila då du har tillfället för de behöver man, de blir no tungt i längden me allt vakande men kom ihåg tappa int hoppet utan de blir bättre me tiden fast de känns tungt o hopplöst. Kämpa på :kram: O

nej nu ska ja börja baka ti kalaset de ska bli cupcakes o muminkaka för mumin e Ronjas favorit o lite annat mått o gått

Ha de bra alla o sköt om er :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
hoppon

Oläst inläggav Stumpan » 06 mar 2012, 20:38

Hoppon: Ni verkar faktist ha det kämpit med hjärtsituationen och att inte ena lungan funkar. Förr oss är det lugnt på den fronten just nu men ätandet är ganska frustrerande. Kommer och går i turer, en gång får man i honom tom 1/2dl men ibland bara typ 3tsk me massa lirk. Ibland känns det som det sko aldri bli bättre men det är väl bara ti kämpa vidare.Spyande är myki bätre nu, typ var och varannan dag bara, han får jättelätt kräkreflexer då man ger mat genom munnen åt honom. Antons ena stämband är förlama som en komplikation efter andra op och de menar att det kan göra så att han har svårare att lära sej äta och att han spyr mera. Lite bätre ibland går det om han sörplar från skeden i sej mat, men beror på gångerna oxå. Vi skall till en talterapeut i mitten av månaden pånytt så kanske man få mera ips med ätandet då. Tycke man har provat på det mästa nu, ideerna börjar vara slut.Men nu blir det a fr och sova:)
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 31 mar 2012, 14:48

Hejsan!

Hur har ni det allihopa?Hä är det väl ok, vi va inne med Anton en natt på sjukhuset för nån vecka sedan, han har haft så länge hosta och inga andra symptom, de trodde att det var hjärta men det var sist bara nå virus, han fick ventoline och ska ta det 2 veckor nu, har faktist blivit bättre. Han har börja röra på sej mera nu, men han snurrar bara. Det blir bara mer och mer fart på honom.:)
Jag har varit själv ganska dålig, endometriosen har komi tibaks ordentligt och jag var inne på sjukhus 2 dygn i veckan. Hb var 86 och så hade jag nån infektion så jag måste ha iv antibiotika. Fick morfin på sjukhuset oxå för jag hade så sjukt. Nu är det bättre, fick 2 ab kurer me hem och järnmedicin och ska prova på visanne om det hjälper mot endon. Som tur var kom pojkens mommo och skötte pojken, sko int ha klara av det själv,(Gubben var på jobb) var så utslagen, men varje dag blir bättre :tummenupp:
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 23 apr 2012, 11:04

Oj-oj, vad länge sedan jag skrev här i tråden senast. Blir liksom aldrig av, fastän flera gånger tänkt skriva och fråga dig Stumpan hur det går nu? Och hur är det med er andra?

Hos oss är det full fart som gäller. Felix går inte ännu utan stöd, men hinner nog trots allt överallt. Han har också blivit skicklig på att göra saker väldigt tyst - då vet man att det är något lurt på G (dvs kolla blomkrukorna). 8. tanden är på kommande (har kommit redan 3 på lika många veckor) så han har varit väldigt mammig och äter vissa måltider som en häst och däremellan nästan inget alls. Dagtid har han ju inte sedan han var riktigt liten sovit ordentligt. Blir bra de dagar när han sover mer än 2*30 min, men vissa dagar blir det inte mer än 2*15 min eller så 1*30 min, men sedan finns det dagar som igår då han plötsligt sov dagssömn 9.30-12.15 - och då blir jag ju orolig att vad är felet nu då.

Han och stora bröderna kommer väldigt bra överrens. Visst händer det att något blir för vilt eller så, men mest busar de med varandra och varje dag drar mellanbror upp lillisen i sin säng och så ligger de och har mysigt eller busar en stund tillsammans. Äldsta läser också ibland helt självmant sagor för lillebror. Ingen som helst svartsjuka i något läge (åtminstone hittills). Felix älskar fart och vilda grejer, dvs gunga sakta är tråkigt och liknande... Vet vad jag har för framtid som väntar om farten håller i sig.

Ammar honom ännu rätt ofta, eftersom han inte riktigt gillar varken muggar eller pipmuggar (tuttflaskor har aldrig gått), så han får inte i sig tillräckligt med vätska annars. Hela nätter har vi därför inte ännu heller - på dagen skall man hinna så mycket så inte hinner man ju dricka då - men blir ofta ca 5 min var annan/tredje timme (på sistone varannan fr.o.m midnatt då tänderna spökat). Men skall inte klaga - han somnar nästan alltid utan krångel på kvällen vid 20.30 och vaknar sedan 6.47, men låter mig ännu halvvila i 30 min innan absolut skall upp och upptäcka mera av vad världen har att erbjuda.
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 08 maj 2012, 20:24

Hejsan!

Det verkar vara ganska tyst i kedjan nu, alla njuter säkert av vårvädret :tummenupp:
Här har det blivit mera fart och på, Anton står i krypställning men kommer ingen vart men han backar eller rullar runt då han far framåt. Han ha lärt sej just att resa sej och sitta själv och han gör det heeela tiden nu. Han sitter jätte vinglit ännu så han kan vinka när som helst så man måste vara och si efter. Han har 8 tänder nu och han har tom börjat äta pureer :tummenupp: Vi sondar nog största delen ännu men ett par gånger har vi inte behövat göra det :tummenupp: Förr öppna han inte munnen fast vad man gjorde men nu öppnar han den som en liten fågelunge. Är nästan roligt att mata honom :tummenupp: Får oftast sova hela natten nu, vi slutar sonda honom 22.30 och sen ska han ha mat 8-9tiden, känns lyx då man har sondat var tredje timme dygnet runt förr. Kan ju hända att därför maten smakar bättre då han int är proppmätt hela tiden :tummenupp:
Han är nästan alltid glad, förutom då då han e tröt men he kan man förstå.Tänk snart är han ett år och jag trodde aldrig vi skulle ha honom i liv så länge:)
Hans testikel ha int ännu fari ner så vi ska fara till en kirurg och kolla upp det...Vet någon hur länge man följer med det före man gör något?
Själv mår jag jättebra nu, har fått upp hb till 124 och äter inge järn nå mer. Skall kolla det ännu om en månad. Visannemedicinen ger vissa biverkningar men jag har int vari sjuk nu på ett par veckor så får se:)Mensen klottar och på men kan ju händ att man måst ät den en stund före det blir normalt.
Men ha det bra!
Stumpan
Silvermedlem

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper