Majbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2011

Oläst inläggav mmml » 13 jun 2011, 16:08

Viki: Intressant att veta din bakgrund, det blir lättare att hålla reda på alla på det viset. Och detdär med maratonamning låter så bekant, men ren nu rätt avlägset.

Sander blir snart 6 veckor och somna nu rätt vettig tid, sådär 8-9 tiden, rätt samtidigt som storebror. På kvällen dricker han ännu ersättning för i något skede, under värmeböljan ren 7-tiden blir han galen när det inte genast rinner till och inget får honom att suga mera från brösten. Lite irriterrande men bra att han får vätska i sig. Och sen när magen är mätt av ersättning somnar han så gott och sover sådär 4 timmar, sen är det amnning och kakkakalas som gäller. Han är en megaskitare och byter åtminstone 2 skitblöjor varje natt och hur många som helst på dagen. Och så spyr han upp hälften av mjölken om man inte får honom och rapa och på natten är det omöjligt så det blir också ofta att byta kläder på natten. Suck.

Denhär veckan är tung för jag är helt ensam med båda pojkarna till fredag, mannen är på repövning. Storebror är megamammig och svartsjuk och sku väl helst ha mamma för sig själv, så genast det finns möjlighet till bus så gör han det. Enerverande men helt förståeligt. Tungt bara att orka vara vuxen och konsekvent och hitta på aktiviteter när man själv är trött och hela tiden också har en mini att se efter. Och minin sover igen bäst i sjalen så för att få något gjort och inte behöva amma hela tiden (för det blir lätt så när han är vaken) så har jag honom där och det blir ju också tungt i längden. Å sen sku det vara skönt med ens en sekund för sig själv och det blir ju inte av då jag måste gå och sova genast barnen sover och sover själv genast båda sover för annars finns det ingen chans att jag orkar. Nåja. Det var rapporten härifrån.
mmml
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Tussilagonet » 17 jun 2011, 12:18

Ojoj mmml, du har ju nog händerna fulla! Tur att det är fredag nu, får du gubben hem ikväll kanske? :tummenupp:
Vi har haft första soloveckan med bebis (gubben tillbaka på jobb) och det har gått ganska bra. Jag har försökt avstyra besök för att vi sku få vara i lugn och ro och hitta en egen takt på allt, men se på fan heller att folk kan låta en vara! :curse:
Svärmor ringer stup i kvarten (och det värsta är att det e inte babyn hon är intresserad av, utan hon vill ha kaffesällskap av mig!) och när jag på skoj gjorde en lista på folk som vill träffas, så fick jag det till 16 st!! :nepp:
Kombinera det med att jag är en ganska ensamvarg-typ och har min första (och enda någonsin!) bebis på 4 veckor jag skulle vilja njuta av, så blir kombon inga vidare. Och det dumma är att vissa människor vill man ju se, som t.ex riktigt nära vänner som man inte behöver anstränga sig med, och min mamma, som jag utnyttjar som barnvakt med jämna mellanrum. :wink: MEN, då blir det ju "orättvist" om man sen inte orkar träffa t.ex "fammo", eller andra halvbekanta, eller ALLA vänner. Så jag funderade om jag skulle ta en besöksvecka nästa vecka: Jag bjuder in alla längs med hela veckan, så har man det undan sen?
Eller börjar månne rond tre sen...? :roll: För dom flesta har redan sett bebisen på bb eller sen vi kommit hem, men jag har inte så mycket gått in på detaljer om förlossningen och operationen, så jag antar det är det alla är sugna på nu. Stånk.
Jag har försökt säga åt alla att vi vill ha en lugn vecka nu jag och bebisen, och dom enda som brytt sig om det är - haha, just det - min mamma och min nära kompis som jag SKULLE orka träffa! :tumme:
Annars var vi på vårt första "officiella" rådisbesök med bebis idag, hon har gått upp ett halvt kilo på 2 veckor! Vitsi vad bebisar växer!!! Det är i proportion samma som att jag sku gå upp 10 kg på 2 veckor!
Och tänk att växa 4 cm på längden på 14 dagar! Det är 3 mm per dag! Helt galet. :shock:
Nu ska jag njuta klart av min kaffemugg och en nöjd bebis i vagnen på terassen! Ha en bra helg allihop!
Tussilagonet
Silvermedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 18 jun 2011, 11:48

åååh...skit...tror jag har mjölkstockning, antagligen har vi fel teknik..
Några tips på what to do??
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Tussilagonet » 18 jun 2011, 13:54

ZZ: Åt mig sa dom att man ska ta en lång varm dusch, sen lägga värmedynor på brösten och pumpa dom tomma. Och om man känner stora knutar i dem, ska man massera bort dom. :osaker: Men har inte själv haft stockning, bara varit på god väg några gånger! :wink:
Hoppas du får det att släppa! Annars tror jag man kan få nån medicin till det om det är riktigt illa. Lycka till! :kram:
Tussilagonet
Silvermedlem

Oläst inläggav Kickan » 18 jun 2011, 16:38

Samma råd som ovan, samt att ta burana som är inflammationshämmande till det ger med sej. Det var rådet jag fick här när jag drabbades för nån vecka sen.
Kickan
Silvermedlem

Oläst inläggav Kickan » 18 jun 2011, 16:39

... fick inte rådet här som jag skrev utan på rådgivningen...
Kickan
Silvermedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 18 jun 2011, 17:29

men burana o amning går väl inte ihop..?
Hade du knutor i brösten då, eller hur kändes det? Jag har "bara" ont i brösten. Ömma.
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Kickan » 18 jun 2011, 20:01

Hade nog knutor också. Jag var först skeptisk till burana, trots att det på bipacksedeln står att man tillfälligt kan använda. Så jag ringde både BB (vid migrän) och rådgivningen (vid mjölkstockning) och frågade och båda gav klartecken. Vid rådgivningen sa min "tant" att jag hellre ska ta burana tills de släpper än att jag låter bli och hamnar på en antibiotikakur. Så efter det har jag lugnt vågat ta burana vid behov.
Kickan
Silvermedlem

Oläst inläggav fio » 18 jun 2011, 20:16

Hej på er, har inte hunnit in här på några veckor. Vi har varit väldigt knipiga i magen och skrikit oss igenom nästan varje dygn, hamnade t om till sjukhus med lillgumman när hon vrålade hela timmen på rådgivningen, kolik eller allergi är det tydligen. Nu är jag på "hästdiet" inga mjölk, någo olika sädeslag eller ägg, ifall det är allergi...Hjälper tydligen inte...Cuplaton, reladroppar, massage, mjölk och sojafri ersättning, amningsvägningar mm provat. Om någon har någo bra husknep så skriv gärna om det. Tycker sååå synd om lillan när hon har ont och gaser dygnet runt i magen och aldrig får sova ordentligt och inget kan man göra för att lätta det tydligen. Hjälplös känsla. Det enda som snurrar i huvet på en är "månne hon är hungrig", "kanske hon fått för mycket mat", "kanske vi har fel amningsteknik" "kanske det e fel på mjölken", "är det ändå något livsmedel". Vet någon hur man skall amma, hur länge per bröst? Vilket ska man börja med när man gett t ex 3 eller 4x10 min från ett bröst? Vad om hon äter bara 15 min från ena bröstet skall man då fortsätta med samma eller? Hur länge ammar ni per gång, med raparna inräknade? Lillans kakka är grön, är nån annans av era bebbens kakka grön? 1000 frågor, hoppas någon har någo bra tips.
fio
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 18 jun 2011, 21:29

Låter helt jätte, jätte jobbigt Fio. Och jag har ju inga svar, men vår pojke har rätt grön kakka, mörkgrön.

Mina båda pojkar har varit rätt nöjda, men genast de skrikit och varit missnöjda så har det varit för mat/bröst. Alltid. Så i min värld går det inte att amma för mycket. Om hon har ont så ger ju också bröstet tröst och det lättar lite, amning är ju så mycket mer än bara mat.

Vi rapar inte emellan amningar, men brukar erbjuda samma bröst typ två gånger, åtminstone så att det rinner till två gånger (när jag hör att han sväljer mycket mjölk). Så jag tycker man ammar tills ena är rätt tomt och barnet släpper och sen byter man. På kvällen när han får flaska (det rinner för långsamt till så han bara skriker) så är han nöjd och släpper taget å efter nån minut är det hungersnöd igen, så de kan ju vara hungriga ofta.

Men en sak jag tänkte på och det är bärsjal. Har ni sån? För om hon har ont och är lessen så är det ju lättare att bära i sjal och då kommer också luften ut, och där kan hon ju också sova längre stunder.
mmml
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 19 jun 2011, 14:52

Fio, usch vad jobbigt! Jag som blir helt nojig efter bara några minuters skrikande kan bara föreställa mig hur hemskt det måste vara när ens bebis skriker i timmar :ledsen: På BB sade de åt mig att amma så fort han visar minsta täcken att vilja till bröstet och att om han visar tecken på magknip är det bästa att då också amma för det hjälper att få i gång tarmen. Kämpa på! :kram:

Jag vet inte vad som är bra tid att amma från ena bröstet, men jag brukar börja med ena bröstet, han brukar amma 20-40 minuter, sova en stund, och sedan amma igen, vara vaken en stund, och igen amma, så håller han på 1-2 timmar. Jag håller samma bröst tills han tydligt visar att det bröstet inte längre duger då ingen mjölk kommer (släpper vårtan, grimaserar, gnäller) då byter jag bröst, ofta ammar han då det ca 10-15 minuter och somnar sedan en längre stund. Inför nästa amningssession ser jag sedan till att börja med det bröst jag senast slutade vid, så att jag varierar vilket bröst som töms helt. Inbillar mig också att det också förebygger inflammation att regelbundet försöka tömma bröstet så mycket det går. På kvällarna när han helst hänger fast i bröstet hela tiden från ca 17 till 23 brukar jag rätt noga kolla att ena bröstet alltid får vila ca två timmar (oberoende om han knorrar över de bröst jag erbjuder) innan jag byter så att mjölken får tid att rinna till. Och rapar gör han, kraftiga högljudda manliga rapningar :D

Zilvia Zofia, jag fick hela sjukhustiden Burana + Panadol mot smärtorna från såren i underlivet. De gav dem regelbundet var 8:e timme så att de överlappa varandra så att jag tog medicin var fjärde timme och jag ammade hela tiden. Skulle i första hand ta Buranan eftersom dem samtidigt förebyggde inflammation i såren och panadolen bara vid behov, så måste nog vara helt tryggt att ta då det är nödvändigt.

Tussilagonet du har all rätt i världen att begränsa gästerna, strunta i om någon blir sårad, det är deras problem, nu just är det viktigaste att du gör exakt så som känns bäst för er och det borde alla fatta! Första tiden är det så super viktig att bara få lära känna varandra i lugn och ro, och själv få vila upp så gott det går. Jag vände nästan alla som bad att få komma till sjukhuset och efteråt har jag också begränsat antalet besökare en hel del, framför allt spritt ut dem så att ingen dag blir för tung och alla har nog bara varit jätte förstående åtminstone inför mig :) Och samtidigt som jag förbjöd de flesta att komma till sjukhuset så bad jag skamlöst min väninna och stödperson att komma då jag ändå delvis inte ville vara ensam när jag stundvis mådde dåligt. Jag struntar också glatt att svara i telefon om jag jag inte orkar eller hinner prata just då när någon ringer, och det har jag också sagt till alla: att jag har telefonen på endast en tystlåten ringsignal, så man kan när som helst ringa utan att vara rädd att väcka mig, och jag svarar inte om det är dåligt läge. (så man skall inte heller bli orolig om jag inte svarar).

Malin H, jo har nog tänkt ta i bruk sjal, men inte ännu orkat sätta mig in i knytsystemen, wc-besöken har löst sig bäst genom att sonen får ligga på skötbordet om han är orolig, för har så litet badrum att jag då utan problem når honom medan jag sitter på byttan och kan lugna honom med rösten och beröring samtidigt som jag gör mitt :mrgreen: Duschar passar jag på att göra då han sover, för på morgonen och på dagen sover han bra också annanstans än i min famn.

Själva mår vi bra, jag har börjat röra mig allt mer ute och gjort en del visiter och de har alla gått jätte fint, vilket är jätte skönt, för skulle nog annars ganska lätt kunna bli rätt isolerad här hemma. Sonen fortsätter att vara en lugn krabat, och nätterna går fint, vilket jag försöker njuta av så mycket jag bara kan, för är förberedd på att det när som helst kan ändra. Börjar också känna mig fullt återställd efter förlossningen, hemoglobinet närmar sig igen 120 och jag kan sitta på hårda stolar igen :D
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav MalinH » 19 jun 2011, 16:24

Har tagit en veckas paus från MP medan vi hade gäster som bodde här och fixade papren för pass etc ansökningar. Därtill hade vi 5-veckorssprånget med extra bökanden.

Fio: Hur länge man ammar från vilket bröst beror helt på individen - både babyn och mamman. Själv ammar jag ca 5 min från ena bröstet rapar honom (då han sväljer en del luft) och sedan samma bröst ca 2 till minuter. Då är det rätt tömt och matning följande gång 1,5-5 h senare. Mot kvällen har mjölkmängden ibland varit knapp och då de där sista 30 sekunderna eller så matat från andra bröstet. Ammar utan amningsdyna, så att försöker hålla huvudet ca 10 cm eller mer högre än rumpan, dvs så att luftbubblorna blir uppe i magsäcken och lätt kommer ut, utan att ta med sig mjölken upp. Effektivaste rapandet (mycket manliga dylika) får jag genom att lyfta upp honom mot axeln.

Därtill använder vi oss av lavoarkakkande, där mycket luft enkelt kommer ut. Med de äldre använde jag motsvarande teknik med merr sått på skötbordet, dvs när de hade luft i magen klämde jag upp knäna mot magen - då kom rapar och fisar ut. ju mer babyn skriker desto mer sväljer den luft. Bärsjalen ger också trygghet, vilket åtminstone kan underlätta att mer luft kommer in och i upprätt läge kan små rapningar också komma ut. Ammade medan jag skrev hittills och hade Felix att sitta nu efteråt mot ena låret (medan sitter i "halvskräddar-ställning") och då kom två till rapar ut, bara för att huvudet är uppåt och han känner sig trygg.

För dem av er som funderar på bärsjal: Jag köpte direkt en vävd långsjal, då mina killar rätt snabbt gått upp i vikt och velat undvika att snabbt måsta byta till en annan. Felix trivs bra i den, som en groda på magen, men då när det var som varnast blev det nästan för varmt - han hade bara blöja och jag bara BH och ändå var det hett (nåja var ju 30 grader i skuggan ute, så kanske inte så konstigt). Bra med långsjalen är ju då att du faktiskt inte måste ha en top eller så under i hemförhållande. I ringsjal med huvudet uppåt måste jag ännu stöda Felix huvud, men visst är det lättare så än utan.

Lavoarkakkandet fungerar fortsättningsvis bra. Vi får hälften av kakkan bort så och en hel del av kisset. På förmiddagen kommer det bara så ofta kiss att jag gett upp tanken ens på tygblöjor då, för vår herre är rätt missnöjd genast om litet fuktigt i baken och därför meddelar han nog rätt tydligt innan så att vi därigenom oftast hinner åtgärda problemet innan det uppstår... Min man utvecklade det till direkt wc-bytts kakkande, men jag har ännu velat ge ryggen en mer ergonomisk ställning.

Vår lilla grabb var redan för en dryg vecka sedan 56 cm och 4590 g, så fort växer de nog de små trots att jag tycker att han har den spädaste benstrukturen av våra tre, så magstorleken ökar nog. Döpt är han också och själva festen gick riktigt fint med 30 gäster i 30 graders hetta på vår lilla trädgårdsplänt. I början av veckan kom också mer kommunikation med i bilden då han nu ett par gånger fört längre diskussioner med oss och smålett medvetet ett par gånger dagligen. Rätt starka benmuskler har han också för ett par gånger har han nästan skuffat sig runt på skötbordet, så där kan vi inte lämna honom ens för en sekund själv längre.

Ha det bra i regnet alla!
Rasmus född 19.9.2004, Linus född 4.8.2006 och Felix född 17.5.2011
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav viki » 20 jun 2011, 16:07

Ni som använder sjal, hur får ni det att fungera? Tyckte era bebisar genast om att vara i dem, eller måste de vänja sig? Jag har lång sjal och min bebis har högljutt meddelat att han avskyr att vara inknuten i den. Jag har nu någon timme övat mig på att knyta den där j-la trasan och även provat lägga in sonen, provade både vagga och i grodställning, båda såg jätte obekväma ut, och jätte svettiga blev vi båda: jag av att försöka få det att ens verka lika mysigt, och han av allt gallskrikande (jag klädd i endast bh, han bara en body). :evil: :curse:

Jag skulle så gärna vilja få det att fungera, för skall snart ut till stugan och det skulle vara så behändigt där, då vagn inte går att använda. Annars också skulle det förenkla våra kvällar när han bara trivs i famnen och börjar själv nu redan få problem med ryggen av att ha honom hängande på ena armen. Sonen har väldigt lång rygg så funderade även om det är därför det inte alls fungerade och blev så uppenbart obekvämt för honom?? Jag tar emot alla tips ni kan ge!

Jag har även en manduca bärsele (och i den får man ju bära över 3 kilos bebisar) och provade även den, det gick lite bättre, han skrek inte direkt, och såg bekvämare ut, men han såg hela tiden helförskräckt ut och var spänd som en fiolsträng och efter ca 5 minuter började han skrika också i den :evil: Någon som har erfarenheter av dylik sele? Hur fick du isf din bebis att trivas i den? Eller är det bara att bära i den lite varje dag tills de accepterar sitt öde? Känns bara så fel att den finns för att tillföra trygghet då bebis skall få ligga nära och så tvingar man i stället honom att acceptera ngt han inte alls gillar. (När jag bär honom i famnen tycker han om det, och sover helst på min mage, så är inte närheten i sig som är problem, utan selen/sjalen.)
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fio » 20 jun 2011, 18:40

Hej, tack för alla goda tips, har faktiskt gått lite bättre tycker jag, eller så har man bara vant sig :blink:
Viki, jag provade också bärsele åt lillgumman men hon diggade den inte alls. Tyckte också att det sku ha varit ett bra alternativ så att man sku få något gjort hemma. Funderade på att prova bärsjal, men får se om tjejen har tålamod med allt knytas om det tar tid..."vi" har lite temperament nämligen...varifrån månne hon har fått det... :blink:
fio
Guldmedlem

Oläst inläggav mmml » 20 jun 2011, 20:27

Okej, nu ska jag tala sjalar.

Vi har en hug a bub trikoosjal, första gången Sander var i den var han 3 dagar och då klaga han förstås inget, har nog inte klagat sen dess heller. Äldre pojken hade jag länge i vagga och tyckte det funka bäst, men nu har jag nästan bara burit som groda. Det är lättare att placera barnet i vagga tycker jag, men bekvämare med groda.

Om man har en trikoosjal är det inte så viktigt att den alltid har rätt spändhet, barnet hålls där ändå. I vissa instruktioner sägs det att huvudet ska vara under hakan på barnet, men när barnet är så litet tycker jag det är konstigt. Har haft honom så att hans ben varit under mina bröst så att det blivit "grodigt". Jag tycker du ska knyta sjalen, om det är en trikoosjal, så att den går nära din kropp men inte så att den är spänd. Sen tar du din nöjda baby, lutar dig lite framåt och dumpar in honom igenom v-et, sen är det bra om han just glider ner mot magen. Sen rätar du bara ut banden i v-et och sätter på damsugaren. De flesta babyn lugnar ju sig av höga ljud och damsugaren brukar vara bra för det. Sen när han lugnat sig kan du dra upp "bältet" och justera honom. De första gångerna lönar det sig att vara i rörelse och göra nåt, att damsuga kan ju vara bra.

Sen som med allt annat så är det bra om du är självsäker och tror på att du gör rätt och antar att barnet ska trivas. För om barnet gillar att sova på mage och vara nära så är grodposition utmärkt, vagga kan vara lite mera obekvämt. Och det att han har lång rygg har nog ingen skillnad, då måste du bara knyta lite lösare.

Vi har en ergo så har ännu inte provat på Sander, men Arthur gilla inte den genast men sen när man rörde sig så blev det bra och han börja också trivas där. Tror att rörelse och oljud är nyckeln.

Lycka till!
mmml
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper