Majbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2011

Oläst inläggav Tussilagonet » 22 jun 2011, 21:04

Jag fick hem min trikåsjal på posten i förrgår, o0ch vi har provkört den litet varje dag. Om tösen är nöjd när jag lägger dit henne är den jättebra, men är hon arg redan när vi börjar, blir hon bara värre i sjalen för hon vill vifta och sparka när hon gråter och är ilsken! :tummenupp:
Mitt problem med den är att nät jag lägger henne i "vagga" i den, så blir huvudet helt inne i sjalen, och det går hon inte med på om hon är vaken. Hon vill se vad som pågår, fast jag är skeptisk till att hon ser mer än 50 cm framför sig...! :nepp: Men hon ska försöka iallafall! =)
I övrigt är vår lilla dam litet magknipsbebis. På dagarna gråter hon inte så mycket, kanske en halv timme i nåt skede, men efter 19, 20 på kvällen gråter hon i princip helatiden när hon är vaken, om vi inte byter blöja, gungar på armen, äter eller är proppmätt. Kring halv tie-tie somnar hon, och i bästa fall är det för natten, men ofta får vi ännu tanka en gång kring tolv innan hon är helt däckad. :D Sen sover hon bra nätter (vaknar först 5-6 tiden, och sen med 2-3 timmars mellanrum tills vi stiger upp) men dom här kvällarna känns så tråkiga.
Jag inser ju att vi inte alls har nåt STORT problem med det här, men jag funderade ändå på Cuplaton? Har nån provat det? Det verkar på nåt sätt så "starkt" när man läser på baksidan att vuxna och barn över tie år ska ta en viss mängd, och 3 månaders kolikbarn ska ta 4 (eller var det 5) droppar före varje måltid!!! :w00t: I) vårt fall skulle det bli 44 eller 55 droppar per dygn! Och hon är ju nog knappast en som skulle klassas som kolikbarn? Eller var går gränsen?
Jag lyfter faktiskt hatten åt dig, Fio!!! :thx: Jag tycker redan det är himla jobbigt med det "lilla" vår tös skriker!
Tussilagonet
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 23 jun 2011, 14:29

Sjalar: När man väl lärt sig hur sjalen skall knytas går det på mindre än en minut, men det känns långt när babyn skriker. Bäst går det nog att förutse när skrikperioden eventuellt tänker börja och t.ex. knyta färdigt den då och sedan stoppa in babyn när det snart brakar loss eller småningom händerna behövs för något annat. Medan jag knyter talar jag mjukt/sjunger ibland om börjar bli otålig, det hjälper åtminstone här litet.

var igår på rådgivningen igen. Mitt hemoglobin hade nu stigit till 156, så skall undvika järn nu... Lillkillen spurtar ordentligt så nu vid 5 veckor var han redan 58 cm och 5150g, dvs klättrar på båda kurvorna, men är ännu på spädare sidan för sin längd. Sover bra nu igen, har börjat le medvetet, har rätt stark nacke så kan rätt bra lyfta sitt huvud när ligger på mage, försöker ibland nå någon leksak men ännu helt okoordinerat och gillar sina stora bröder, musik och att vara nära.

Igår var också annars en bra dag. Efter 2,5 års letande är äntligen vårt hus hittat :tumme: (och den här gången vann vi äntligen en offertrunda), så Felix har idag och igår charmat tanter i banker + fått eget konto själv också. Blir flytt i januari till 60% större än nuvarande. Så nu blir det att leta efter inredningsdetaljer som lampor, gardiner, skänkar, bilder etc som passar i ett 2 år gammalt hus i litet chicare stil, men som inte kostar för mycket, så jag vet vem som får hänga med till diverse affärer i höst, bara jag först kommit på vad jag gärna skulle vilja ha ungefär. :hm:
Rasmus född 19.9.2004, Linus född 4.8.2006 och Felix född 17.5.2011
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav viki » 23 jun 2011, 16:12

Tack för sjal-tipsen, jag får se när jag plockar fram den igen, för tillfället känner jag hur frustrationsnivån fortfarande stiger bara jag tittar på den, så låter den ännu vila, är knappast en bra start att prova på nytt om jag är färdigt frustrerad :) Sonen har dessutom nu börjar somna lite tidigare på kvällen (peppar, peppar) och några gånger även sovit kvällstid annanstans än i famnen, så har inte heller känts lika aktuellt att få händerna ännu mer fria.

Här går allt fortfarande bra :) Liten är nog hittills en väldigt nöjd och lättskött bebis. Våra nätter är ännu lyxiga, nu har han några gånger somnat 22-tiden, och vaknar då fyra tiden för att äta och somnar sedan om och sover till ca sju, sedan har han en lite längre vaken period efter amningen, men somnar om före nio och sover ca två timmar, så om jag varit trött har jag också passat på att då ta en tupplur. Senare på dagen har han börjat sova på balkongen, ifall jag inte skall någonstans, och där sover han bra, 3-4 timmar. På rådgivningen förra veckan var han redan 56cm och vägde lite över 4100g, så är fortfarande lång och smal. Nu har han säkert gått upp lite till i vikt, men tror också att det kommit lite längd till, för vissa 56:or börjar vara lite små.

Magknip har vi hittills sluppit helt! Lite, lite kan han knarra på kvällen, men är nog mera för att han vill umgås och ha närhet om jag försöker lämnat honom en stund i sittern/soffan, än för att han skulle ha ont. I stället blir det ca 8-10 kackablöjor i dygnet, då det kommer stuff varje gång han fiser, men byter nog hellre blöjor än att han har magknip. Lyfter också på hatten åt er som klarar timmar av mag-onts-skrik, eftersom jag redan efter några minuters skrik blir helt olycklig och beredd att göra vad som helst för att han skall bli nöjd igen, fast kanske man blir mer härdad om man tvingas till det.

Ha en skön midsommar!
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stumpan » 24 jun 2011, 18:10

Nu har vi äntligen kommit hem, jag har inte varit så aktiv på forummet på sistone. Vi var 2 veckor i hesa med pojken, han blev född 7.6.11 och op 9.6.11, var hemskt att se honom med alla sladdar och slangar i sej, han var 3 dagar på teho och resten av tiden på en hjärtavdelning. Han repade sej sakta med säkert, jag pumpade brösten på sjukhuset men har ingen huippuproduktion precis så vi ger mest ersättning åt honom, nu då han e starkare har jag kunnat börja lite amma honom.
Vården på barnkliniken var toppen och vi bodde på mäckenhuset nära sjukhuset, där var toppen att bo, man kände sej lite som en familj där. Jag fick en infektion i livmodern och i såret där nere så jag har gått på 2 sorters ab nu. Nu börjar jag vara i skick. Pojken mår bra nu, han e jättesnäll, sover och äter, jag väcker han var tredje timme för mat. Han kom hem med näsmagslang för han orka int ät hela matransonen, men nu äter han nog så vi får nog ta bort den snart. Vi ska på kontroll lite oftare nu till vcs. Det har minsann varit ett par hektiska och psykiskt påfrestande veckor men nog skall det reda opp sej snart nog. Är jätteskönt att äntligen få vara hemma och att pojken repar sej, var frågan om nöddop i ett skede så vi visst int hur det här sko sluta.
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav minnie » 25 jun 2011, 14:06

Oj stumpan vad skönt att det reder upp sig och att killen mår bättre!! :kram:

Jag har en Manduca bärsele som är riktigt bra tycker jag,han tycker det är skönt att vara där och somnar snabbt :)Jättemysigt också att ha honom så nära sig :heart:

Vi använder cuplaton,4 droppar vid varje måltid,och det hjälper rätt bra mot luft i magen.Det blir mycket om man räknar hur många ggr han äter per dygn,men det tas inte upp av tarmen så man behöver inte vara rädd att överdosera.Sen ger vi också rela-droppar en gång per dygn.Det hjälper mot magknip och innehåller d-vitamin så man behöver inte ge det skilt.Den kombinationen funkar bäst för oss,man måste nog bara prova sig fram vad som fungerar.

Roligt nu då killen börjar bli mer medveten om allt och skrattar och tittar omkring sig och uppskattar lite leksaker :heart:
Ha en bra midsommar alla!
Bild
minnie
Guldmedlem

Oläst inläggav viki » 02 jul 2011, 09:12

Skönt stumpan att ni fått komma hem och att allt gick bra!

Här spenderar vi underbara sommardagar och för varje dag blir jag mer förundrad över hur fint allt känns. Är fortfarande ibland svårta att förstå vilken sagolik tur jag haft. Njuter till fullo av min son och att vara mamma :heart: Fast lite svalare skulle det nog snart få bli...
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stumpan » 04 jul 2011, 18:38

Här börjar vardagen rulla på som vanligt snart, lillen äter bra och har sluppit mag-nässlangen nu, han är helt underbar, nätterna sover han bra, väcker honom var tredje timme men han somnar på nytt genast. På morgonen är han lite kinkig men han sover mycket, beroende på dagarna. Dagen börjar hos oss runt en 7-8 tiden.Var på kontroll till sjukhuset idag på ultra osv och allt verka int så bra där, kammaren läcker ganska myki och där de har op har det blivit lite förträngt pånytt. Blodtrycket var int så bra så nu kollar de opp oss oftare 1/vecka och vb oftare. Tar det här aldrig sluut, börjar vara rikti trött av all oro. Det kan händ att vi får fara till hesa pånytt beroende på nu vart läget lutar. Ha en bra allihopa och ta vara på varann!
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 08 jul 2011, 14:53

Voi Stumpan :ledsen: hemskt att hjärtat inte ser bra ut! Kämpa på! :kram:
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tussilagonet » 09 jul 2011, 21:04

Hoppas allt blir bra riktigt snart med er pojke, Stumpan! Massa kramar! :kram: :kram:
Tussilagonet
Silvermedlem

Oläst inläggav MalinH » 11 jul 2011, 11:53

Hej på er alla! Hoppas att ni njuter av sommaren och solen och jätte fint Stumpan att ni fått komma hem - hoppas att allt fortsätter att gå bra.

Vi har hunnit med att åka till Tyskland och komma hem igen och allt är bra med oss. Flygningen var inte några problem också om landningen inte riktigt uppskattades och vi hade turen att i båda riktningarna få ha Felix i bilstolen med egen sittplats, trots att såg illa ut båda gångerna vid incheckningen.

Idag var det tvåmånaders granskning och håhåh... Killen är redan 5845 g tung och knappt 60 cm lång. Han fick sin rota vaccinationsdos i munnen och spottade bara ut en del (har lärt sig göra bubblor och därigenom bli av med en hel del av de förhatliga vitamindropparna). Sedan då läkardelen av besöket... Den estniska tanten kollade upp honom, frågade om han lärt sig svänga runt redan (jag svarade att nog på och från sidan, men inte runt), frågade om kontakten (jag: älskar när storabröderna tar kontakt med honom, då ler han brett och gurgelsvarar när vi pratar och han är nöjd).

Sedan frågade hon om vi redan börjat med fast föda(!). Nej, han är ju ännu inte två månader gammal, svarade jag, varpå hon mumlade något om att småningom börjar vara dags... Sedan kommenterade hon hans tillväxtkurvor att han sjunker på dem, framförallt i vikt, medan hon skrev i rådgivningskortet. I det skede tog jag en närmare titt på skärmen och det visade sig att hon kollade och diskuterade en främmande 4 mån baby!

Så tydligen är allt riktigt bra då läkaren inte inser att hon har att göra med en knappt 8 veckors utan tror att allt är bra med en 4 mån baby gällande huvudhållandet, kontakttagning etc.

Nu ligger ett stycke svettig baby i min famn och pruttar. Bara blöja på för att han skall trivas och tydligen blev rapandet på hälft i natt, eller så är hans mage extra känslig för rota-vaccinet. Hoppas på det första, så att inte har en jobbig vecka framför oss om han reagerar på det. Sista semesterveckan för pappa i hushållet vill jag helst att går till annat än magont och ev. feber.
Rasmus född 19.9.2004, Linus född 4.8.2006 och Felix född 17.5.2011
MalinH
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 14 jul 2011, 18:53

Hejsan!
Hoppas ni alla njuter av sommaren :tummenupp: På sätt och vis är det en härlig tid just nu men man har alltid skräcken i halsen att det skall hända nå med pojken, sko vila att tiden sko gå snabbare, låter kanske konstit. Har delade känslor. Vi var på kontroll till vcs pånytt och där konstaterade de att hjärtfelet har blivit värre och samma som han blev op för börjar komma tillbaka. Han har aortakaorktation och ASD. Vi hamnar att fara tillbaks till Helsingfors nästa tisdag på kontroll och si vad de skall göra, de mena att det är bättre om pojken är några månader för att få bättre resultat före de gör något men få se... Annars mår han bra, snabb andning bara men han äter och vikten går opp. Nätterna är lyx här, vi går och sover en 21 tiden och sen sover han till 2.30 eller så väcker jag honom och han äter och klo 6 vaknar han och äter och vi går och vilar en stund efter det och ibland somnar han. Jag ger bara Nan åt honom, för jag har inge mjölk någo mera, jag pumpa ut över 2 veckor eftersom han inte fick amma, och så ammade jag en stund då jag fick men mjölken sinade. Hoppas ni andra har det bra och får njuta av småbarnstiden! :heart:
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Stumpan » 18 jul 2011, 11:07

Hoppon: Va hadd din flicka för hjärtfel?, killen våran har aortakaorktation och ASD...
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav minnie » 18 jul 2011, 15:03

Näe stumpan,har det blivit värre nu!Usch,det går väl att göra nåt åt?Är det något som kan bli bättre då han växer?
Håller tummar och tår att det går bra :kram:

Har inte varit inne här på länge,tycker det är fullt upp med allt annat.Lillkillen närmar sig 3 månader!Det går ju så fort!Vi hade dop förra helgen och han sov nästan hela tiden :)

Vi börjar också se ett mönster nu,inte dagtid,men på natten ska han ha mat kl 1 och ca kl 5 eller så bara kl 5,känns skönt :)Märker att det blir alltmer sällan och mindre mängder på nätterna hela tiden.Han är också mycket vaken på dagtid och vill ha underhållning.Och får han inte mat direkt han grinar lite så är det inte nådigt,undras vem han släktas på... ;)

Han växer bra och var senast 5150g(2890 vid födseln)så han börjar bli tung att bära på längre stunder,gissar att han närmar sig 5,5kg nu.Och jösses vad naglarna växer!Man får ju klippa hela tiden =)

Hoppas alla har det bra med sina småttingar! :heart:
Bild
minnie
Guldmedlem

Oläst inläggav Stumpan » 04 aug 2011, 06:51

Hejsan!Hur går det för er alla?Jaa, vad ska jag börja med...Vi var på kontroll till hjärtstationen i hesa för två veckor efter som killens hjärtfel hade blivit sämre pånytt och de tog in oss genast på avdelningen...Hjärtfelet var så besvärligt så han måste opereras på nytt och nu en öppen hjärtop. Igen rasade värden för en, operationen blev lyckad och han var 6 dagar på teho och en vecka på avdelningen. Nu har vi sluppit till vasa för han spyr ganska myki och tröttnar då han äter. Han har näsmagslang om han int äter. Man märkte att han var i bättre i skick genast efter op. Det blev int riktit som man hade förväntat sej av småbarnstiden, full av skräck hela tiden bara....Tycker det börjar räcka med motgångar nu, men man hoppas ju att det ska vara slut med det nu...Killen är ganska orolig, men sover bra på nätterna och äter var 3 timme...Han gick ner över 300gr efter op men det lär vara normalt efter en så stor op.
Nu har han kommit på att man kan le oxå :tummenupp: Ha det bra allihopa!
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 04 aug 2011, 10:38

Kämpa på Stumpan! Låter nog så jätte tungt :ledsen: hoppas så att det nu skulle vända mot det bättre och att ni snart får bygga upp er hemmavardag utan långa sjukhusvistelser!

Vi mår finfint! Sonen växer och mår bra :) han har blivit en riktig pratkvarn och ler och pratar så fort man tittar på honom. Han känner också nu tydligt igen mig och det är nog så obeskrivbart ljuvligt när han möter en med stora soliga leenden :love: Han tycker mycket om att ligga och titta på saker, så är nöjd på golvet eller i sittern långa stunder i taget. Ligger också gärna och tittar på när jag lagar mat, vilket jag är super tacksam för; det förenklar vår hemmavardag betydligt!

Han har även börjat trivas i bärselen, så den finns också att ta till om han har en famnigare kväll, ända problemet med den är att han rätt snabbt somnar i den så om han är i den lite senare på kvällen glider nattsömnen tillbaka till elva-tolv, även om han nu oftast somnar redan tiotiden, några gånger till och med nio. Sjalen har jag inte ännu vågat prova en gång till...

Nätterna går fint, antalet amningar varierar stort, vissa nätter bara en gång innan morgonamningen så att jag får sova sex timmar i sträck (! :D ) och andra nätter med 1-2 timmars mellanrum (... :yawn: ), men oberoende ammar han bara ca 15-10 minuter och somnar genast om så även om nätterna ibland blir hackiga så får jag ändå sovet helt okej. Oftast sover han till åtta-nio, vilket känns jätte lyxigt :)

Över lag går allt så bra att jag ibland blir rädd bara därför... Får man faktiskt vara så här lycklig? Det kan ge mig ångest och en stark känsla av att något hemskt nog snart händer :ledsen: . Tur nog lyckas jag ganska snabbt dämpa den rädslan och i stället bara njuta av att allt nu första gången på evigheter bara känns bra och att jag precis nu just befinner mig på exakt rätt plats i livet :D Känns helt overkligt att det bara är ett år sedan jag nyss börjat min första IVF och tidvis var säker på att jag aldrig kommer att få ett barn...

Hur mår ni andra? Jag hoppas tystnaden på vår tråd betyder att alla haft en en händelsespäckad härlig sommar :D
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper