Junibebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2011

Oläst inläggav pupulina » 04 okt 2012, 10:43

Grattis marrosen och all lycka till er emma_m!

Vår lilla tös skulle säkert gnälla om att få bli storasyster bara hon skulle kunna ;) Hon blir alldeles salig då hon ser bebisar och vill pussa och krama och oijar sig och voijar sig och säger ååååå beebiii! Hennes favorit sak är en babydocka i mindre modell som hon fått ärva av storasyster. Den går hon och släpar på och gullar med och hämtar den i tur och ordning till alla i familjen så man skall pussa den. Syskonen börjar bli trötta på henne :P Och den får ingen annan ha, då blir hon arg minsann!

Sakta men säkert börjar det gå bättre att lämna henne små stunder, så kanske jag kan ha ett eget liv emellanåt, fast det såg ganska så höpplöst ut tidigare ;)
Hon väger 9.5 o är 78 lång. Hon spriner och klättrar och de där ögonen i nacken som Ellamaria skrev om skulle vara användbara även hos oss... (Hoppas annars att Artur börjar vänja sig med masken!!) Sover ca 12 timmar i dygnet, vaknar ännu några ggr på natten, men somnar oftast om själv med att jag säger till henne att hon skall fortsätta sova. Hon kollar väl bara att jag är där. Gäsp. Tror vi småningom flyttar henne till storasysters rum. Hon äter själv rätt bra men vi hjälper henne också till hälften ungefär. När hon blir mätt börjar hon mata mig istället och det verkar vara det roligaste av allt :)

En härlig men intensiv ålder. Något är nytt varje dag :D

Må så gott alla!
Bild
pupulina
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav marrosen » 10 nov 2012, 20:45

Tack pupulina.

Tänk va tiden går, vår lilla S har blivit 17 månader redan. Dagarna går nog så fort full rulle från morgon till kväll.
Här har vi alla varit förkylda nu över en månad, S hade sin första öroninflammation. Visste inte att hon hade det men när hostan inte försvann så besökte vi akuten och där konstaderade de öroninflammation.

Nu måste jag fortsätta, ska gå ner i källaren och prissätta nå loppis grejor.

Ha det bra alla! :kram:
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 10 dec 2012, 09:29

Hej på er! Här var det tyst!

Hur har ni det alla?

Igår blev dottern då 1½ år. Märker nog att hon blir äldre, men nog är hon full med bus för det.
Förkylningarna fortsätter bara här, har kanske varit friska 1 vecka sen början av oktober.
Imorgon blir det rdg+läkaren. Intressant att se vad hon väger nu och hur mycket hon har växt. För 86:ans kläder börjar nog vara i mindre laget.

Roligt nu när det finns snö, för att åka pulka är nog något hon gillar och förstås att vara ute.

Ha de så bra på vänta på julen! :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Ellamaria » 10 dec 2012, 19:23

Hejsan!

Det är jättelänge sen jag ens varit inne här och läst, jag börjar vara helt avvänjd med nätet snart :scared:

Marrosen, grattis, vad kul! :clap:

emma_m: Kämpa på, det är orättvist dyrt och onödigt kämpigt sätt att göra barn på, men slutresultatet är ju tack och lov lika fint och dyrbart :) Jag håller tummarna, ifall det inte redan lyckats alltså :)

Själv är jag mycket nöjd med att inte behöva ägna mig åt att hoppas, försöka, vänta, längta... Tänk att man bara plötsligt kan vara färdig med barnafödandet, jag trodde inte det skulle ske, faktiskt.

Artur tar fortfarande sin astmamedicin, nån diagnos har han inte än, men det kommer väl nån gång. Vi måste pröva ha en medicinfri månad emellan, det är ett krav från Kela innan dom börjar bevilja ersättning för medicinen. Det går nog bra att ta den numera, lite krångel hade vi för ett par veckor sen, men det gick om.

Annars så växer och utvecklas han bra. Han talar inte så massor än, men det kommer fler och fler ord hela tiden, varje dag försöker han härma nåt nytt. Han leker massor för sig själv också, med lite allt numera. Helst med storasyskonens saker... En egen docka har han fått av storasyster, och han är så söt när han ibland börjar sköta den. Han kan ta den i famnen och pussa på munnen och sätta den mot axeln och klappa lite på baken eller paja huvudet. Lilla pappan :love:

Artur hade vauvarokko (3-dagars feber??) här för ett par veckor sen. Han hade hög feber i tre dagar, men först när han fick prickar fattade jag vad det var frågan om. Han var jätte retlig också, vrålade och protesterade mot allt och var allmänt skrikig. Som tur är blev han sig själv igen, fast en vecka tog det. Annars har han också blivit jättetrotsig, han kan bli hur arg som helst om nåt går annorlunda än han skulle vilja, och orkar skrika och gråta jättelänge. Man får öva sitt tålamod när man väntar på att det ska gå över :)

Ha en bra advent allihopa!

Ellamaria
Bild

Pojke 2003
Tre bonusbarn
Ellamaria
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 02 jan 2013, 21:16

God fortsättning på det nya året!
Hoppas julen och nyåret gick bra!?

Jag tycker vi är förkylda hela tiden. Dotter fick sin tredja kur för öronen igen på 2 månader, börjar vara led alla förkylningar.

Sköt om er alla :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 09 jun 2013, 22:14

Hej!
Här är de så tyst,hur har ni de alla??

Grattis alla 2-åringar! :love:
Idag har vi firat med ett litet kalas. Hon hade så roligt å bra väder var de oxå så vi kunde vara ute. Alla presenter var mycket populära.
Hon har ju blivit stora syster oxå, vi fick vår andra dotter på första maj. Ss tycker nog mycket om sin ls men är nog svartsjuk. Kan mitt i allt klösa henne eller slå. Tidigare var det bara jag som fick mej.
Nattande har vi haft en lägre tid haft problem med, men de hör väl till åldern.

Nu ska jag gå och sova efter en trevlig dag.

Skulle vara roligt och höra hur ni andra har det!

:kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Kileane » 18 jun 2013, 12:54

Hej,

ja kanske är det så att behovet att skriva av sig minskar med barnens ålder! Nog för att det är intensivt med tvååringar också, men vardagen flyter ju på ändå :)

Grattis till syskonet marrosen! Det känns helt absurt att barn som föddes samtidigt som min A redan är storasyskon! VART tog tiden vägen??

Vi har också haft kalas här hemma och fröken är så nöjd med sitt nya leksakskök som pappan och jag byggt, och sen har jag virkat leksaksmat till. Roligt men arbetsdrygt var det nog! Sen kom också far- och morföräldrar med en Puky-spring/balanscykel, så den ska vi träna flitigt på i sommar.

En härlig ålder tycker jag, A pratar så mycket (5-ordsmeningar har kommit redan länge) och det är en sån förmån att få ta del av hennes funderingar och tankar! Inte har vi några stora problem med tvåårstrots än heller, trots att hon nog utvecklat ett helt fantastiskt humör genast något går henne emot. Jag blev riktigt förvånad när vi skulle åka hem från mormors och hon slängde sig på marken, storgrät så snoret rann och på alla sätt försökte krypa (!) in igen, hon var helt okontaktbar för mina försök att resonera. Men det tillhör nog ovanligheterna ändå, det går oftast riktigt bra bara vi är noga med att förbereda när vi ska göra något och sen ge henne gott om tid på att själv komma fram till hur hon ska göra.

Hoppas alla föräldrar och barn njuter av sommaren!
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Ellamaria » 05 aug 2013, 21:53

Hejsan!

Grattis till lillasystern, Marrosen! Vad kul! Jag känner nog lite som Kileane, att vart tog tiden vägen... Jag tycker ju liksom att min lilla Artur är min baby än, och det tycker han själv också ibland :) Men stora börjar dom ju nog vara ändå, stora och duktiga.

Här är allt bra, gossen utvecklas som han ska och börjar till och med prata korta meningar (om man nu kan kalla tre uppradade ord för mening...) Han har stark vilja och är mycket trotsig för tillfället, så jag som förr tänkte att jag inte kommer att tappa nerverna med "lugne" Artur på samma sätt som med storebror har fått inse att jag hade fel - det behövs bara en lagom dos oresonlighet, trots, rop och skrik och sparkande så brinner propparna och jag ryter till ;)

Men det är mycket bra med åldern också, dom lär ju sig så mycket och blir så duktiga på att leka och hitta på. Artur är jättekompis med vår nya hund, han svansar efter henne hela tiden (och hon efter honom) och kramas med henne. Däremellan leker han själv hund och vill att jag också ska vara hund. Då kommenderar han mig att sitta och komma hit och dit och ger belöningar när jag lyder :) Mina knän tycker inte så vidare om leken dock...

Ha det så bra allihop!
Ellamaria
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper