Junibebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2011

Oläst inläggav marrosen » 09 maj 2012, 19:10

mHelena skrev:
Är det nån annan som fallit för frestelsen att gå i skåpen och äta när ni är hemma...? Det blir kanske bättre nu när det blir sommar, men på vårvintern hade jag nog svårt att låta bli att gå och plocka i mig nåt hela tiden, framför allt om nätterna varit dåliga. Inte hälsosamt...

Jag har oxå svårt att låta bli att små äta hela tiden. Men idag bestämde jag mej för att sluta med detta, när jag gick igenom mitt klädskåp och inget nästan passade på mej något mera.. Får se hur länge jag kan hålla mej, för jag är så svag på choklad.

Grattis till 1 åringen emma_m!

Här blir S 11 månader idag, bara 1 månad kvar till 1 års dagen.
Igår var vi till tandläkaren första gången och det gick riktigt bra. S har aldrig gillat tandtvättning men efter igår har det börjat gå bättre.

Inatt provar vi ha henne och sova i eget rum, får se hur det går. För nätterna är nog ibland så oroliga och ibland sover hon hela nätterna. Ätandet går nog oxå i perioder..för tillfället äter hon rätt dåligt, kanske det är tänderna som spökar..

Hej så länge!
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav emma_m » 13 maj 2012, 09:07

trevlig morsdag kära mödrar...
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav emma_m » 16 maj 2012, 08:48

Igår var vi på 1-årskoll. Lilla L är nu 74,5 cm o. väger nippanappa 10 kg. Hon kröp om kring o. kolla in alla hyllor o. vrår som fanns i rummet. Rådgivningstanten tyckte att det verka bra. Jag har räknat till 9 tänder o. tandkoll har vi senare i maj. Lilla L tog dessutom sina första steg några dagar efter 1 årsdagen. O. det testar hon på med jämna mellanrum. Om hon inte vill att det ska gå snabbt vill säga. Jag måste bara avsluta med att säga att jag tycker det är underbart med denna 1 åring. Jag blir lycklig varje gång jag ser henne. Ett underbart exemplar av livet underbara gåvor.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav mHelena » 17 maj 2012, 21:37

Hoppas alla hade en skön morsdag! Nog kändes det speciellt att för första gången bli firad :)!
Idag har A fått krypa omkring på gräsmattan för första gången. Maskrosor är jättefina och roliga att plocka, tycker han. Så fick han också testa att gå med gåkärran utomhus. Det gjorde honom väldigt förundrad, han tittade på allt med nya ögon.

Vi hade alltså sömnskolning här för några veckor sen och slutade med nattamningen. Allt har nog gått bra och A sover nu hela natten. Ibland har han vaknat en gång så hans pappa fått smeka honom till sömns igen, med ganska sällan numera och han har somnat väldigt snabbt. Men en vecka efter att vi tyckte att han lärt sig att lugnt somna själv, började han gråta igen alltid när man lämnar honom på kvällen. Går man in igen och sätter sig bredvid sängen tystnar han genast och ler och ställer sig upp i sängen och börjar jollra. Ikväll när jag gick utt grät han ca 20 sekunder, det låter ju inte så hemskt, men det kändes hemskt att lämna honom. Han låter så övergiven. Och när min man en kvart senare gick och skulle se till att han låg under täcket så satt han alledeles vaken men tyst i sängen :ledsen: . Min man lade ner A igen och han somnade nästan genast. Jag har tänkt att han nog skriker om han behöver oss, men det känns ju ledsamt om han bara sitter där och väntar att någon ska komma och känner sig övergiven. Kanske han behöver det att någon är i rummet när han somnar, men är inte tanken, att de ska lära sig somna alldeles själva? Och som sagt börjar han bara klättra upp i sängen och jollra om jag blir kvar när jag lagt ner honom. Borde jag kanske bli kvar i alla fall och bara lägga honom ner igen femtielva gånger tills han inte orkar stiga upp igen..?
mHelena

Oläst inläggav Kileane » 21 maj 2012, 15:32

emma_m: Så roligt att höra att du njuter, vår A är ju också snart 1 år och jag håller med om att det är en härlig tid just nu! Vi hade det lite tungt där mellan 7-10 månader men nu bara njuter jag igen och det är så roligt att få vara mamma och följa med på allt som hon lär sig, det är något nytt varje dag! Skruttan lärde sig (äntligen) att krypa strax efter 10 mån och jag hänger inte med, hon satt ju stilla i 10 mån och nu är hon överallt känns det som :lol:

mHelena skrev:Kanske han behöver det att någon är i rummet när han somnar, men är inte tanken, att de ska lära sig somna alldeles själva? Och som sagt börjar han bara klättra upp i sängen och jollra om jag blir kvar när jag lagt ner honom. Borde jag kanske bli kvar i alla fall och bara lägga honom ner igen femtielva gånger tills han inte orkar stiga upp igen..?

Du vet ju själv bäst vad som funkar för er, men så som du beskriver det i sista meningen har vi det :) Pappan och jag tar varannan kväll, jag ammar en stund först. Sen sitter vi bredvid tills hon somnat, det kan ta mellan 30 min upp till 1½ timme. Ibland börjar hon gråta och då får vi ta upp henne, gunga, sjunga, ge lite mera mat. Men vi går inte ut innan hon sover, då börjar hon bara gråta och det känns inte okej för oss. Vi ville att hon skulle lära sig somna i egen säng, visst, men inte att hon ska somna ensam. Jag jämför bara med mig själv som verkligen inte sover bra ensam så varför skulle hon göra det... Sen hamnar hon ändå alltid i min säng efter ett tag då hon vill ammas och sen somnar jag om och hon ligger kvar.
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav marrosen » 21 maj 2012, 20:52

Hej!

Här har vi nog en riktigt busig fröken och gör som hon tycker! Jag tycker att hon inte lyder mej alls. Jag får säga nej hela tiden men för det gör hon hyss, pappan igen lyder hon nog rätt bra! Just nu har hon det att; medan hon äter hålls hon inte alls att sitta i stolen utan stiger upp och så kryper hon på bordet..
Idag märkte jag att hon ville börja äta själv med sked men det var nog klottigt!

Förra veckan var hon första gången över natten hos farmor och det gick riktigt bra.. men för min del kändes det konstigt att inte ha henne nära.
På torsdag åker vi på en veckas semester resa till sverige. För pappan har nu pappamånad, äntligen får vi ha honom hemma också..för det är nog lite han har varit hemma på sistone i princip bara hem och sova så S har knappt sett honom, men när hon ser honom blir hon så överlycklig. :love:

Ha det så bra. Snart blir våra guldklimpar 1 år! :love:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Ellamaria » 09 jun 2012, 18:08

Hejsan!

Här har livet ändrats en del sen sist, jag jobbar nu och Artur är på dagis tre dagar i veckan. Allt har gått fint, han är nöjd att lämna där och nöjd när jag hämtar honom. Inga större kriser på kvällarna heller. Skönt i alla fall att jobba deltid, annars skulle det nog bli lite tid för Artur, känns det som.

Artur tog sina första steg för några dagar sen, två dagar innan han enligt sin beräknade tid skulle ha blivit 1 år. Men ännu har han inte börjat gå på riktigt, ibland tar han några steg och så är det bra med det. Han har istället lärt sig att krypa opp i soffan, så det gör att man får vara lite på sin vakt. Han fattar inte än att man inte kan sätta sig riktigt nära kanten...

Ha det bra i sommar"värmen" allihop :)
Bild

Pojke 2003
Tre bonusbarn
Ellamaria
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 09 jun 2012, 20:10

Idag har vi då firat 1 års dag med många gäster. Sambon fyllde här om dagen 30 så vi firade honom oxå. Det har varit en lyckad dag. Men S är så i full gång ännu fast hon vaknade redan halv 6 i morse. Här är det fem före att hon skall börja gå utan stöd. Jag skall börja jobba i oktober halv tid, så får se hur det går. Vi har ännu inte fått någon dagisplats. Ha det bra alla!
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 10 jun 2012, 21:38

Idag har vi fortsatt att fira med några gäster till..
Ikväll tog Siri då de efterlängtade första vingliga stegen och vi råkade filma det hela :love:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Boa » 11 jun 2012, 21:46

Grattis till alla som redan fyllt 1 år och till de som ännu har det framför sig :heart: Idag blev vår guldklimp 1 år :love: och det har firats hela eftermiddagen och kvällen och nu vet jag inte om det är ettåringen eller ettåringens mamma som är mer trött :yawn: Men ett lyckat kalas även om huvudpersonen ser ut som om hon sku ha röda hund eller nåt liknande, hon är tyvärr mycket omtyckt bland myggorna och blir biten även om hon har myggnät runt sängen :(
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 12 jun 2012, 15:29

Grattis till alla små ettåringarna! Vår fröken hamnar vi att fira först imorgon och till helgen, men inte lider väl hon av det ändå.

Boa: Myggorna är jobbiga här också, stora röda svullna bett blir det...Inte skoj! Speciellt inte som vi ska på ettårsfotografering nån gång snart.

Sen har vi hunnit med att sova en natt på sjukhusets barnavdelning också, A och jag. Det var ju mindre skoj. Fröken klätterapa klättrade en gång för mycket på matstolen så den välte och hon föll baklänges och slog i huvudet. Först grät hon bara, sen blev hon slö och sen spydde hon. Då ringde jag sjukhuset. Lätt hjärnskakning, sa barnläkaren och ville ha in oss för observation över natten. Så där kurade vi ihop oss i en kort barnsäng, A och jag. Som tur är mådde hon bra sen och vi fick åka hem efter lunchen, men oj så rädd man hinner bli :|

Och inte har hon lärt sig något heller, stolen ligger numera nere när den inte används men hon klättrar nog flitigt på allt hon hittar ändå! Det blir ett långt år tills hon förhoppningsvis fått lite mera förstånd i skallen...
Bild
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav marrosen » 14 jun 2012, 21:01

Hade lakt ett inlägg tidigare i veckan men tydligen kom det aldrig fram.
Nå, iallafall så har vi varit då på 1 års granskningen till rdg och allt gick bra. Hon väger nu 10,3 kg och är 76,5 cm. Hb 117. Hon fick vaccin men skrek int alls.

Kileane skrev:
Sen har vi hunnit med att sova en natt på sjukhusets barnavdelning också, A och jag. Det var ju mindre skoj. Fröken klätterapa klättrade en gång för mycket på matstolen så den välte och hon föll baklänges och slog i huvudet. Först grät hon bara, sen blev hon slö och sen spydde hon. Då ringde jag sjukhuset. Lätt hjärnskakning, sa barnläkaren och ville ha in oss för observation över natten. Så där kurade vi ihop oss i en kort barnsäng, A och jag. Som tur är mådde hon bra sen och vi fick åka hem efter lunchen, men oj så rädd man hinner bli :|

Och inte har hon lärt sig något heller, stolen ligger numera nere när den inte används men hon klättrar nog flitigt på allt hon hittar ändå! Det blir ett långt år tills hon förhoppningsvis fått lite mera förstånd i skallen...

Hemskt när det händer såna saker.
Här klättras det oxå flitigt, speciellt trappor tycker hon om och när det går så fort

Jo ännu Kileane: Har er dotter ännu börjat äta någo bättre än va hon gjorde tidigare?
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Boa » 14 jun 2012, 21:58

marrosen skrev:Nå, iallafall så har vi varit då på 1 års granskningen till rdg och allt gick bra. Hon väger nu 10,3 kg och är 76,5 cm. Hb 117. Hon fick vaccin men skrek int alls.

Vi har också varit på 1-års granskning, vår spinkfia är 74,5cm lång och väger 8850g.
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 17 jun 2012, 21:07

marrosen skrev:Jo ännu Kileane: Har er dotter ännu börjat äta någo bättre än va hon gjorde tidigare?

Åh tack för att du frågar och kommer ihåg oss! :heart: Jo lite bättre skulle jag nog säga att det är, hon äter frukost-lunch-middag-kvällsgröt och ibland ett mellanmål också. Men jag ser ju att hon äter mycket mycket mindre portioner än andra barn i samma ålder (ungefär hälften så mycket oftast) och sen tar det ofta jättelänge också, andras barn gapar ju som fågelungar :wink: Meeeen hon äter iaf och går fint upp i vikt (på ettårskontrollen: 75 cm och 9170 gr) och sen ammar jag henne ganska mycket än (speciellt nattetid...snark!) så det tror jag hjälper bra till!

Hon verkar ha rätt känslig mage och har en lustig vana - ibland kakkar hon 5-7 gånger om dagen och äter då också jättebra! För att sen återgå till att kakka 1 gång om dagen och äta pytteportioner igen :wink:
Bild
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Eva T » 27 jun 2012, 20:22

Hej!
Här firade vi vår ettåring på måndagen, var vi de sista eller finns det ännu någon baby kvar i gruppen? Nå, allt gick fint, det var tårta och gäster och presenter och hela faderullan. Jag hann inte bli nostalgisk över att babytiden är förbi, för det första för att A inte har verkat särskilt baby-aktig på ett tag - han tog sina första steg runt nio månader. Och för det andra för att jag plussade på hans födelsedag! En ny babytid är alltså på kommande om allt går väl :love:
Istället kom jag på mig själv med att vara nostalgisk över att det är sista graviditeten - nästan innan den kommit igång, helt fånigt! - eftersom vi kommit överens om att två barn är en lämplig mängd. Eftersom det var struligt att få till den första så tänkte vi att vi börjar med den andra i god tid för att få ungefär två års åldersskillnad, men så blev det napp direkt! Det är fantastiskt och skrämmande och spännande, och samtidigt vågar jag inte hoppas alltför mycket, för vi hade två missfall innan A, men det är klart att man hoppas hoppas så att allt går väl!
Ja och ChrisseL om du ännu läser den här tråden: det är inte offentlig information ännu :) Jag var bara tvungen att ventilera någonstans.
Ha det bra alla!
Eva T

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper