Junibebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Junibebisar 2011

Oläst inläggav Boa » 27 jun 2012, 20:45

Grattis Eva T :kram: Håller rummarna att allt går bra!
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Kileane » 03 jul 2012, 20:23

Grattis Eva T! Vi hoppas att allt ska gå bra med den nya babyn :love:
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav marrosen » 10 jul 2012, 11:48

Grattis Eva T!håller tummarna att allt går vägen :kram:
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav pupulina » 17 jul 2012, 11:31

Ååå grattis Eva T, hoppas allt går bra med graviditeten! Många i bekantskapskretsen har fått små nyfödingar nyligen och fy 17 hur jag blir sugen! Men för oss är nog 3 barn tillräckligt och sista graviditeten kändes dessutom tung (försöker jag intala mig), fast jag knappt kommer i håg den mera :P Slutar man någonsin att bli babysjuk tror ni?

Grattis till alla små 1-åringar också :heart: Vår fröken fyllde vid midsommar så det blev en massa firas på en gång, i tre långa dagar faktiskt (vi har en stor släkt) och roligt var det :) Vid 1-års granskningen vägde hon 9kg och var 74cm lång. Hon håller samma mått som sina syskon och utvecklas ungefär lika på andra sätt också, har ca 10 ord och övar sig på att gå några stappliga steg. Men ack hur hon är dramatisk och temperamenstfull. Och hon är väligt fäst vid mig fortfarande, hon blir totalt hysterisk om jag lämnar henne med någon annan. Med pappan går det någorlunda men tex igår behövde både jag och min gubbe vara borta samtidigt så min mamma kom och passade barnen. Lilla L förstod direkt vad som skulle ske då hon såg att jag tog min rock och började gallskrika före jag ens hunnit ut.. 45 minuter senare när jag kom hem skrek hon ännu. Hon var alldeles ifrån sig o snyftade så hela flickan skakade en lång stund. Finns det något jag kan göra åt detta? Är det bara att vänja henne? Men hur? Hon är livrädd för min mamma nu och gråter såfort hon ser henne. Det är ju hemskt! (Och då är min mamma en väldigt mjuk och vänlig människa...) Visst har ju de andra också periodvis haft separationsångest och gråtit när vi lämnat dem med någon barnvakt. Men det har gått om så fort vi stängt dörren ungefär. Så där som det brukar i vanliga fall. Men L blir som sagt alldeles hysterisk och gåter inte vanligt utan helt tröstlöst och panikslaget. Ni vet, det är ju skillnad på gråt och gråt... Jag tackar ju alla gudar att jag inte behöver lämna henne på dagis ännu den här hösten, så hoppas vi på att hon till nästa hunnit växa till sig lite gällande detta!

Må så gott alla och hoppas solen skulle visa sig lite mer....
Bild
pupulina
Silvermedlem

Oläst inläggav mHelena » 18 jul 2012, 21:02

Lycka till EvaT! Spännande! För en månad sen tänkte jag att jag nog inte klarar av att få flera en ett barn, det var så jobbigt! A var så mammig och klängig och jag fick inte göra nånting alls och det var si och så med sömnen. Men nu har han på två veckor blivigt mycket mera självständig. Först fyllde han ett år 27.6 och följande vecka tränade han på att ställa sig upp utan stöd i en knapp vecka och i slutet på den veckan prövade han ta några steg. Det gick sen bara några dagar så gick han för fullt och nu, en och en halv vecka senare har han slutat krypa och föredrar att gå :clap: Amningen har jag också kunnat trappa ner lite från 5-7ggr till 3ggr, helt utan gråt och tandagnisslan. Det trodde jag inte heller för en månad sen, amningen var jätteviktig för A där vid 10-11mån, han började mycket tydligare visa när han ville ha och tyckte brösten var det bästa som fanns i världen. Men han vande sig trots det snabbt vid att dricka Muksus sojamjölk (blev diagnosticerad med mjölkallergi i slutet av maj) ur pipmugg, vilken lättnad!

Nu är det nog si och så med sömnen igen, antagligen p.g.a att han lärt sig gå kanske? Och så håller vi på att gå över från två till en dagssömn. Det växlar ännu fram och tillbaka. Väcker ni era barn på morgnarna för att få rytmen hållas? Det känns lite motigt att tänka sig att göra det, så A vaknar mycket olika tider, igår kl 7 och idag efter 8, nångång t.o.m kl 9, så dagen blir lite olika. Han orkar inte riktigt hållas vaken om han vaknat tidigt och somnar redan elvatiden. Så då behöver han nog sova lite fyra-femtiden också, men nu försöker jag se till att det inte går mycket över fem utan väcker nog honom då, om det behövs. Annars lever han rövare hela kvällen...

Ettårskontroll fick vi till slutet av juli p.g.a semestertider på rådgivningen. Ska då ännu försöka få delat upp vaccinerna på två gånger - här ger de tre sprutor vid ettårskontrollen, är det så överallt? Det känns lite för mycket...
Ha det bra allihop!
mHelena

Oläst inläggav marrosen » 22 aug 2012, 12:24

Tänkte inte hitta vår tråd så nu lyfter jag upp den!
Hej på er!
Hur är det med alla, fullt upp antar jag?

Här är nog dagarna i fullfart från morgon till kväll. De ska klättras precis över allt och så springs det med full fart, kryper sällan någo mera. Babblar på i ett men sällan det kommer någå ord som man förstår.men några ord kan hon nog som t.ex. Tack tack, kili kili, hej, hejdå, mamma.

Envis är hon och blir lätt arg men går snabbt över. Äter bra de gör hon, egentligen allt som bjuds. Nätterna sover hon bra i eget rum. Meddetsamma vi flytta henne från vårt sovrum började hon sova hela nätter och det är nog skönt. Men antalet timmar per natt varierar från 9-11 timmar och det beror nog på hur mycket hon sover på dagen, för då kan hon sova mellan 1-3 timmar så alltsomallt 12 timmar per dygn i medeltal. Hur mycket per dygn sover era 1 åringar?
Så vi stiger nog upp oftast mellan 5-7, någongån har hon nog faktiskt sovd till 9 och då var det nog lyx.

Litet över en månad är jag hemma med henne ännu så då börjar jag jobba 50% och då ska hon vara på dagis.Får se hur det börjar gå när jag jobbar 3 skiftes arbete och pappan har eget företag och tiderna varierar mycket från dag till dag för honom.. så vem som hämtar henne sen när jag har t.ex kvällstur så åter står att se men månne det inte ordnar sig på något vis. :hm:

Nästa vecka ska vi på 15 månaderskollen till rdg.. ska bli roligt att se hur mycket hon har växt för hon har ändrats så, hon är inte så liten någo mera som man själv skulle vilja :love:

Njut allihopa!
:kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Ellamaria » 23 aug 2012, 10:34

Hejsan!

Grattis EvaT!

Här går livet sin gilla gång, nästa vecka är sista veckan jag jobbar 60 %, sen är det 100 % som gäller, suck... Som tur är har allt gått superbra, ingen separationsångest här inte utan en glad gosse som gärna stannar på dagiset på morgnarna. Han har faktiskt inte gråtit en enda gång. Det låter inte så roligt som ni har det med den saken pupulina, hoppas hon växer ifrån det som du sa!

Enda molnet på himlen är att Artur efter flera månader av envist hostande och rosslande nu har fått astmamedicin att ta morgon och kväll, och det är inte det enklaste, för han gillar inte att vi försöker "kväva" honom med en sån där plastgrej över ansiktet utan gallskriker så han blir blå. Så det är bara att vänta att han åtminstone ska dra efter andan några gånger mellan skriken, så han nu får nåt i sig av medicinen... Hoppas det lättar, jag vet inte vad jag skulle hitta på, det hjälper inte med underhållning eller nåt, han är helt fokuserad på att först hålla andan när masken kommer på, och sen börjar han fäkta och skrika när han märker att han är fast. Som tur är lugnar han sig vanligen genast som vi slutar. Han vänjer sig väl så småningom. Vi ska hålla på i tre månader nu först och sen ha en paus. Efter det blir det kontroll och så ser vi om det hjälpt nåt.

Artur har gått sen början på juli, och nu springer han med. Det gäller att ha ögon i nacken så han inte hinner smita av gården när man är ute.

Nu ska vi äta. Äter era barn förrästen själva? Artur började äta med egen sked i juli nångång, och nuförtiden äter han allt utom gröten helt själv utan hjälp. När hungern börjar ge med sig brukar han ibland börja klotta istället, men han slutar väl med det innan han blir myndig... :)

Ha det så bra!

Ellamaria
Bild

Pojke 2003
Tre bonusbarn
Ellamaria
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 27 aug 2012, 20:04

Ellamaria skrev:Enda molnet på himlen är att Artur efter flera månader av envist hostande och rosslande nu har fått astmamedicin att ta morgon och kväll, och det är inte det enklaste, för han gillar inte att vi försöker "kväva" honom med en sån där plastgrej över ansiktet utan gallskriker så han blir blå. Så det är bara att vänta att han åtminstone ska dra efter andan några gånger mellan skriken, så han nu får nåt i sig av medicinen... Hoppas det lättar, jag vet inte vad jag skulle hitta på, det hjälper inte med underhållning eller nåt, han är helt fokuserad på att först hålla andan när masken kommer på, och sen börjar han fäkta och skrika när han märker att han är fast. Som tur är lugnar han sig vanligen genast som vi slutar. Han vänjer sig väl så småningom. Vi ska hålla på i tre månader nu först och sen ha en paus. Efter det blir det kontroll och så ser vi om det hjälpt nåt.

De nog jobbigt när man måste tvinga i dem medicin, men hoppas han vänjer sig när han märker att medicinen kanske hjälper.Hoppas på de bästa :tumme:

Ellamaria skrev:Nu ska vi äta. Äter era barn förrästen själva? Artur började äta med egen sked i juli nångång, och nuförtiden äter han allt utom gröten helt själv utan hjälp. När hungern börjar ge med sig brukar han ibland börja klotta istället, men han slutar väl med det innan han blir myndig... :)

Länge har hon nog fått ha egen sked när jag matat henne men det har varit klottigt..men nu äter hon nog sjäv med skeden alla mål, det är bara kvällsgröten jag ibland hjälper med. Här klottas det oxå med maten när hon börjar bli mätt eller så stoppar hon i flera skedar med mat i munnen och sen spottar ut allt. Glömmer att dricka de gör hon så de brukar hon få hjälp med, ibland tar hon tag i pipmuggen och svänger upp och ner och sen smetar hon ut allt på bordet.
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Kileane » 28 aug 2012, 09:42

Hej på er, vår lilla fröken har börjat gå halva dagar (9-13.30) hos dagmamma nu. I början var det nog motigt, hon grät när jag gick och jag gick hem och grät jag med...det kändes så fel! Men nu tror jag det går lite bättre, visst är hon ännu ledsen just när jag går men det verkar gå om fort och hon pekar på dörren och vill ut med dagmamman och gunga i parken. Så det känns ju skönt, hon vantrivs iaf. inte!

Ellamaria: Så jobbigt med astmamedicinen :/ Hoppas han vänjer sig fort och inser att han måste ta sin medicin!

Alleria äter rakt inte själv, hon är alldeles för ointresserad av mat till det. Hon gillar att ha en liten gaffel i handen och försöker pricka något med den, men det lyckas inte så bra. Ibland vill hon också hålla i skeden själv men hon har inget tålamod att försöka få upp maten så man får nog hjälpa henne med det. Sen äter hon själv med händerna förstås, så mycket (lite) som hon vill ha. Så vi matar nog henne än!

Nätterna är sådär, som de alltid varit. En positiv förändring som dagmamman förde med sig är att hela dygnet blev tidigare - hon stannade ju gärna uppe till midnatt innan men nu sover hon nog senast 21.30 och ofta tom. tidigare. Stiger sen upp runt 7.30, helt lagom tycker jag. Sover sen ca 2 timmar på eftermiddagen. Tyvärr är det ju ingen ostörd nattsömn här hos oss, hon vaknar flera gånger, dricker minst en förpackning välling varje natt, vill helst bara sova mellan oss (och snurrar då runt och sparkar oss båda) och har nu börjat vakna runt 05-06 tiden, får inte fast sömnen igen och bara gnäller och gråter...kanske är det en reaktion på dagmamman men det är tungt när man aldrig får mer än nån timmes ostörd sömn. Jag slutade ju nattamma för att det slet för mycket på mig och nu har amningen naturligt fallit bort så det enda vi har kvar är en liten stund innan hon ska sova på kvällen. Jag är nog redo att sluta helt nu men väntar lite till tills hon också är redo.

Hon går inte än heller, men det roligaste som finns är att få gå (springa) när någon håller i händerna. Så vi tar långa promenader på bortåt en kilometer hela familjen. Vi väntar nog ivrigt på att hon ska lära sig gå själv - alla säger ju att det är så skönt medan de ännu inte går men vi håller inte alls med...det är enbart frustrerande att se hur gärna hon vill, men inte kan, och sen kräver hon ju att man håller henne i händerna hela tiden eller så klamrar hon sig fast vid mina byxben så jag inte kan röra mig. Det ska nog bli bara skönt när hon kan gå för egen maskin!
Bild
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav marrosen » 28 aug 2012, 20:25

Kileane skrev:Hon går inte än heller, men det roligaste som finns är att få gå (springa) när någon håller i händerna. Så vi tar långa promenader på bortåt en kilometer hela familjen. Vi väntar nog ivrigt på att hon ska lära sig gå själv - alla säger ju att det är så skönt medan de ännu inte går men vi håller inte alls med...det är enbart frustrerande att se hur gärna hon vill, men inte kan, och sen kräver hon ju att man håller henne i händerna hela tiden eller så klamrar hon sig fast vid mina byxben så jag inte kan röra mig. Det ska nog bli bara skönt när hon kan gå för egen maskin!

Jag håller nog med att det är skönast när de kan gå själv..de var nog många som sa åt oss oxå att det är nog skönt medan de inte kan gå,men de tyckte inte vi för hon börja vara så tung att bära någå länge.

Jo vi var ju till rdg idag på 15-månaders kollen. Hon väger nu 11 kg och är 78,6 lång. Så tanten var nöjd med alla kurvor. Fick två vaccinationer men skrek inte alls. Var väligt pratsam och undersökte rummet grundligt :D

Roligt att läsa hur ni andra har det!
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 16 sep 2012, 19:41

Hej på er!
Hösten är kommen allafall här i österbotten!

Här håller jag en hemlighet som jag skulle vilja berätta för hela världen men inte riktigt vågat eller fattat riktigt än själv heller. Nämligen S skall bli storasyster om allt går bra i början av maj :love:, så nu e man gravid igen..

Här skolar vi in S som bäst på dagis och allt går bra..det är bara 2 veckor tills jag börjar jobba :scared: . Hur sall jag orka och så funderar man va de säger på jobbet då sen när jag berättar att jag är gravid igen :hm:... allt ska men nu fundera på.

Ha det bra alla i höstvädret! :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Kileane » 19 sep 2012, 09:15

Nejmen grattis marrosen! :love: Så många ni är som ska få nya småttingar, själv tycker jag att det är alldeles tillräckligt med en 1-åring :lipa:
Bild
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav emma_m » 21 sep 2012, 20:00

Grattis marrosen! Vad kul.

Själv sitter jag o. önskar en liten till. Men det verkar sitta hårt åt. Även om vi kör IVF/FET. Jag håller som bäst på att medicinerar mig för nästa försök. så förhoppningsvis händer det något i början av oktober (en insättning av fryst embryo då). Jag har just suttit med gamla papper på när lilla L blev till o. det visar sig nästan vara exakt likadant. Så kanske det är bara bra. Men man skulle ju önska att det skulle vara mycket enklare o. en aning billigare att få till ett barn. Men inte för oss. Tyvärr. Men glädjen av att få ett barn i slutändan o. tiden som gravid går ju inte att beskriva.

Ta nu hand om er i höstmörkret.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 25 sep 2012, 19:49

Tack för grattisarna! :thx:

Lycka till emma_m. :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Kileane » 26 sep 2012, 11:02

emma: håller verkligen tummarna för er och hoppas det ska gå bra!
Bild
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper