Augustibarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Augustibarn 2011

Oläst inläggav borgbacken » 25 maj 2013, 21:56

Hej på er alla, länge sen sist! Är det månne nån av er som har tid att hänga här på forumet mera?

Tänkte bara skriva några rader och rapportera lite hur vi har det i dagens läge. Hoppas att nån av er kunde höra av er också, vi hade ju så bra kontakt under graviditeten och halvåret efter :)

Vår gosse Malte är en riktig temperamentsfull trotsig snart tvååring som fortfarande är hemma om dagarna. Hans moffa sköter ca 1 gång i veckan och fammo 1 dag så jag kommer mig iväg till jobb och skola ibland. Har sökt in till en utbildning, men av inträdesprovet att döma har jag inte så stora förhoppningar att börja studera heltid i höst. I såna fall fortsätter vi i samma stil, utan dagis tills vidare.

Han börjar kunna kommunicera, pratar inte meningar än, men brtydligt bättre än storebror i samma ålder! Det är roligt och skönt, underlättar massor! han e in i enperiod då han får helt huvudlösa raseriutbrott om han inte får som han vill. Helt sjukt, han kan sitta och sura upp emot en timme och allt e bara nej, nej, nej :roll: Annars är han väldigt go, aldrig blyg och har aldrig haft problem med att lämnas hos nån annan på skötas, sagt bara hejdå och komiit igång med lekarna :) Han e en typ som inte sitter stilla speciellt långa stunder och är motoriskt väldigt duktig. Klättrar i samma klätterställningar som storebror och tar sig fram med sin sparkcykel i rasade fart :D .

En frisk ung pojke har han varit, men det jag observerat är att när han blir förkyld (typ 4 ggr hittills) sätter det sig i luftvägarna ganska säkert. Inga öroniflammationer, men en ögoniflammation då vi var i thailand i februari. Som turligt gick om av sig själv med bara putsning. Har börjat märka av några saker som han reagerar på i matväg, paprika, chili och tomat. Dessutom misstänker jag någå kryddor. Han får inga allvarliga symptom, blir bara riktigt rödprickig på kinderna strax efter att han ätit, men tycks inte märka av något själv. Utreder det själv med att nogrannt observera honom strax efter maten och kontrollera vad han fått i sig. Rött konstgjort färgämne som finns tillsatt i typ färdiga krämer o syltar kan han reagera på, det gjorde även storebror, men hos honom växte det bort och han reagerade aldrig på något naturligt färgämne. Så, försöker hålla koll på vad han äter och minmera belastningen för kroppen så att det kunde få växa bort av sig själv och nte utsätta den lilla kroppen för någon extra stress, även om det inte tycks besvära honom alls.

Annars sover han gott fortfarande. Han har sovit nu ca 1 år i eget rum, och somnar oftast fint för sig själv. Sover ännu i pinnasäng och har nte håxat att börja klättra över kanten :wink: . Ibland vill han dock ligga i famnen i gungstolen brevid och gosa en stund innan han somnar i egen säng. Det tycker jag är sååååå mysigt! Det får han mer än gärna, så länge han inte kommer på att han vill somna så varje kväll.

Han är glad i maten. Tidigare funkade inte kokt ägg överhuvudtaget, men han har lärt sig. Tycker om all mat, allt från stark thaimat till kapris och blåmögelost :shock: Det gör även storebror. Smaklös barnmat har aldrig riktigt gått hem i detta hus. Slutade amma för två månader sedan och det gick fint. Nu har han däremot håxat att han sku vila ha igen, vet inte om det är på riktigt eller om han bara luras. Han har ett såndärnt konstigt flin och fnissar och säger tiss... :lol: Ja brukar bara säga att nope, sönder! Annars diggar han inte riktigt mjölk, dricker hellre vatten. Storebror väljer också hellre havremjölk än komjölk. De e jag nöjd med, tror inte att den processerade mjölken vi får köpa i butiken idag är näringsmessigt så viktig, kompenserar det hellre med hög andel av gröna grönsaker för kalciumet (broccoli, sallad/kål och groddar äter pojkarna så gott som varje dag ).

Han vill göra allt som storebror gör och de är både bästa vänner och värsta "fiender". Leker väldigt bra ihop nu då båda börjar vara ganska på samma nivå. Är väldigt glad över att de kom till så tätt, även om det nu i efterhand var rätt jobbigt mellan0,5-1,5 år (maltes ålder alltså), babytiden med Malte gick däremot finfint trots att vi hade två under tvååringar och renoverade hus samtidigt.. Men nu, nu behöver jag nog en paus och få vara mig själv en stund innan det blir fler barn i detta hus. Är det månne nån av er som väntar syskon till era snart tvååringar redan ?

Ja, vad annat... Han var på 1,5 års kollen 86 cm och knappa 12 kg. Viktmessigt går han strax om storebror (3 år). :lol:

Hoppas ni har det bra!!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mammamuu_84 » 03 sep 2013, 20:38

Hej!!!
Ja, det var längesen! Roligt att höra att ni bar det bra! :)

Här har vi också en väldigt temperamentsfull, trotsig 2 åring som blir helt till sig när han inte får som han vill... Men som också är väldigt artig och hälsar, tackar och har en massa roliga funderingar. :wink: Han kan lägga ihop några ord och man märker att han skulle vilja få sagt mera. Nya ord kommer ständigt och det missar nog ingen för då övas de nog minsann in!
Det bästa han vet är nog bilar och traktorer..ja det mesta med hjul och oljud! :wink: Väldigt uppmärksamhetssökande är han också, brukar sätta sig på sin bänk i rummet och dra dit pappa och mig och spela och sjunga för oss! Han bara älskar all tid han får i centrum! Väldigt bossig är han också och lite av pendant..saker och ting ska göras ordentligt och ingen kan fuska när han ser på.

Maten är går lite i perioder..nu just är vi inne i en period där han äter det mesta, förutom köttbullar! Äter i stort sett samma mat som vi gör. Matburkar är ingen hit här heller mera. Välling är en stor favorit på kvällarna men har en tendens att inte riktigt räcka till hela natten. Vilket jag tror resulterar i våra tidiga mornar men även om man serverar annat är det bara vällingen som går åt.

Sömnen har vi ju haft problem med rätt mycket men efter att han för snart 1 år sen flyttade till eget rum har det nog blivit bättre. Sover för det mesta nog hela natten nu men vaknar väldigt tidigt...runt 6 varje morgon! :roll: Åtminstone på helger vore det skönt att sova lite längre.

Vi var på 2 års koll nu men fick int varken mätt eller vägt honom. Han kom nog bara ihåg henne som "pickatanten" och ville int alls va i närheten så vi ska göra ett nytt försök senare. Skulle varit roligt att veta hur mycket han växt sedan sist, för man märker nog på kläderna att något har hänt.

Nope, inga syskon ännu men förhoppningsvis snart nångång... Vore roligt att han skulle få ett syskon innan ålderskillnaden blir för stor. Men men... Skräcken finns nog ännu starkt i minne från förlossningen! :oops:

Borgbacken: Hur gick bröllopet? :) och Grattis!

Vore kul att höra här det gått för er andra också!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mammamuu_84 » 08 mar 2014, 16:02

Här var det inte så aktivt...kanske alla har fullt upp med sina 2åringar? :wink: Vore iaf roligt att höra hur ni har det! :tumme:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 18 mar 2014, 14:42

Hej!

Jo här e de inte så livat ;) Råkade titta in för första gången på länge här på småbarnsgruppssidan och plötsligt var det aktivitet! :tumme:

Här knallar det o går. Allt e som vanligt tänkte jag först skriva, men insåg fort att det är ju ganska annorlunda sen sist jag uppdaterade :)

Vår Malte han växer så de knakar. Stor pojke börjar han bli, jag fattar inte att det är tre år sen han föddes snart! Hjälp! :scared:
Han är en rätt livlig typ som hela tiden har blåmärken över benen, bulor i pannan och hack lite här som var. Riktig retsticka e han också, man får sig många goda skratt då pojkarna håller på här hemma kan jag berätta :nicka: Han e duktig på att prata, blandar svenska o finska i en enda rodigogga dock, och babblar ut allt som han bara kan tänkas ha på hjärtat. Fast han inte funderar innan han pratar så ofta så har det börjat komma upp en massa andra djupa funderingar nu just. Häromdagen hade vi långt samtal om varifrån mjölken kommer, varifrån wc-stolar kommer, vart kisi far då man spolar ner det etc... :lol: Dagssömnen har börjat falla bort lite oftare, vilket ofta resulterar i att nattningarna är nemas problemas :wink: Fast det är sådär lite på gränsen än, egentligen är han nog trött om dagarna sådär så han gärna skulle få sova 1 timme, men somnar han så sover han oftast 3... Och sen är nattningen en neverending story.. Men sådär var det med storebror i samma ålder och jag vet ju att snart är det lite lättare igen på den fronten.

Annars e han hemma fortfarande. Har sökt dagisplats åt båda på heltid från 1.9. Ska njuta av en sista ledig sommar på länge (misstänker jag) bara den nu kommer nångång :sneaky: . Förhoppningsvis blir jag beviljad en studieplats till hösten och hoppas kunna börja studera på heltid då. Om det blir så kommer vi att flytta till annan stad, ingen aning hur vi ska lösa det med hus, jobb, dagis etc. eftersom min man jobbar här och dessutom har ett resande arbete. Men tar det problemet sen. Kommer jag inte ännu in i år heller tar vi till plan B och söker nytt jobb (eftersom jag sade upp mig från mitt gamla för 1,5 år sedan) att jobba med tills det är tur nästa gång att söka in o studera :roll: All denna ovisshet gör mig jätte stressad... :swoon:

Jag skrev tidigare förra året att vi misstänkte nån sorts allergi mot vissa örter o röda grönsaker. Det redde upp sig själv och han har inte reagerat mot något nu sedan förra sommaren då han fick utslag av ananas o morotssaft sist. I vinter har vi haft kräksjuka ett varv men annars har vi varit friska. Tidigare har han fått falsk krupp innan förkylning, men nu har vi faktiskt klarat oss utan! Första gången var det riktigt skrämmande då han fick så hemskt tungt o andas o man inte visste vad det var för fel! Men rätt fort lärde man sig att hantera skoven. De kommer alltid vid några timmar in i nattsömnen utan minsta antydan, förkylningarna börjar såhär innan några andra tecken framkommer, det är rikgit jobbigt för honom att andas och så hostar han och är helt galet hes. På dagarna märks inga problem! Om det är riktigt jobbigt brukar vi gå i en varm dusch, och öppna ett fönster i sovrummet då vi går o sova om de inte är för kallt ute o ha huvudet högt. Sen i höstas började vi med luftfuktare i rummet och han har inte haft några problem sedan dess! Så om någon annan har kruppbarn så testa! Rekommenderar varmt!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper