Augustibarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Augustibarn 2011

Oläst inläggav Esme » 12 mar 2012, 12:33

Vi har nog inte heller testat med nån sömnskola eller nå skilda slags metoder etc. Men då har ju vi också haft turen att få en bebis som somnar utan problem och sover bra om nätterna också (peppar, peppar!). Nå där ett varv så vaknade han en gång varje natt, en fyra-tiden. Vet inte varför, men det gick i alla fall om efter några veckor.

Men då det nån gång har varit lite grinigt eller besvärligt så har vi testat på Anna Wahlgrens metod, tror den kallas att man "buffar", dvs. har bebisen att ligga på mage och så buggar man i rumpan med ena handen och pajar på ryggen med andra. Funkade helt OK, min syster har använt sig av den metoden också och tyckte det funkade bra.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mammamuu_84 » 19 apr 2012, 18:10

Hejsan!

Här har det varit tyst länge... Har nog själv varit inne och kollat många gånger men aldrig haft "tid" att skriva något! Hur har ni det? Har era småttisar börjat krypa?
Emil kryper inte på riktigt ännu men han drar sig fram och är riktigt snabb på golvet så våra fyrfotingar får nog passa sig! :D Dessutom har han börjat visa sitt temperament riktigt tydligt när han inte får som han vill! ...undar vem han brås på!? :lol:

2 tänder har vi också fått! Blev några riktigt kämpiga nätter med tand nr.2 (tror att det har att göra med att den kom så snabbt efter ettan) och för att göra det hela lite värre blev vi förkylda hela bunten efter det! Men nu är vi friska igen! :tummenupp:

Ammar ni ännu? Har själv försökt dra ner lite på amningen men det går väl sådär...ammar morgon, kväll och nattetid! Problemet är bara att han inte tycker om flaska eller pipmugg! :roll: Vissa dagar går det någorlunda...men andra inget alls!

Jahapp, nu vaknar någon...! :wink:
Ha det så bra i vårsolen!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 23 apr 2012, 12:55

Jag har också varit inne och kikat mellan varven, men aldrig fått nerskrivet nånting. Men nu ska jag, medan båda pojkarna för en gångs skull sover samtidigt :wink:

Vår Malte han kryper inte än, drar sig fram lite beroende på underlag gör han och så rullar han dit han vill och det verkar funka riktigt bra det också! Han sitter inte utan stöd ännu heller, vinkar bara åt sidorna fortfarande så man måste sitta brevid hela tiden. Han tycker inte rikgit om att sitta heller, vill mest stå hela tiden.

Han är en väldigt tålmodig och lugn bebis. Trivs för sig själv långa stunder på golvet. Han ammas i princip enbart än, utöver vanlig mat alltså. Jag har heller inga planer på att trappa ner ännu på länge. Han tycker inte om att dricka mjölk ur vare sig pipmugg eller flaska ( fast nog iskallt vatten!) men gör nog det ifall han måste. Ur glas dricker han redan fint! Hans pincettgrepp är redan fint utväcklat och han plockar i sig ärter, majs och riskorn hur bra som helst. Han äter fortfarnade mest själv med händerna, kvällsgröten matar jag. Han är jätte super duktog med maten, om man nu får skryta lite! Allt funkar förutom rågbröd, bladsallad och vissa sorts kött som är lite svårt att tugga.
Två tänder har han, de kom tedan vid 5 månader. Den tredje tanden i nedre käken tittar fram när som helst ser det ut som, får se.

Köpte mig ett växthus just som födispresent o har bara ögon och öron för trägårdsarbete just nu ;) Nu ut i vårsolen tibax!
Han somnar fint i egen säng om kvällen, oftast mellan 19-20. Sen. vaknar han fortfarande första gången för att äta redan innan midnatt. Ofta går jag sälv för att sova då, och då får han lämna att sova brevid mog i stora sängen resten av natten. Tycker det är så mysigt så vill inte ändra på det heller. Storebror var så lättväckt och störd av oss på nätterna så han började sova i eget rum redan som fem månder gammal, men denna typ är helt annorlunda! Sen äter han på natten ganska mycke än. Egentligen skulle han kanske behöva en liten släng av sömnskola för att jag skulle slippa amma så mycke på nätterna, men av erfarenhet vet jag att amningen började strula just då nattamningen lämnade bort senast och skulle inte vilja riskera förstöra den än... Å andra sindan vet jag ju att det går bra att lämna bort nattmaten. redan, storebror sömnskolades då vid fem månader och har sedan dess sovit hela nätter utan mat och det har ju varit helt sjukt skönt! Såvad väger mera... Kanske det blir svårare att ta bort nattmatningarna destu äldre han blir? och så blir ju matlusten så mycke bättre oftast för barnet när de sover ordentligt på nätterna. Fast det råder nog inge nöd på honom än heller, även om han sku enbart ammas :roll:

Borde boka en åttamånaderskoll åt honom, han blir ju det i morgon! Kag kan inte fatta! Han kommer aldrig säkert att växa upp i mina ögon, jag tror ju han är typ fyra månader ännu :lol: Vikten kan jag ju bra hålla koll på hemma, men att mäta e lite knepigare. Var senast vid rådis när han var fem månader och då tror jag han var 69 cm. Tippar på kring 75 cm redan, vissa 74:or är redan småa. Han blir en helt annan variant än sin storebror. Storebror brås på mig, liten och späd. Medan Malte är mer som sin pappa, lång! Stor kan man nu inte säga att pappa är heller, men lång i alla fall.. :wink:
Vi byter rådistant nu till en annan tyvärr, de minsta babysarna går hos samma tant som jag gick till under graviditeten me sen byter man. Jag kommer inte rikgit överens med hon som har de äldre barnen, känns lite onödigt att gå dit. Den "gamla" har en att tänka lite själv och vi diskuterar alltid en massa intressant, mer eller mindre relevanta saker, medan den nya tanten typ berättar hur man ska sköta barnen... personkemin funkar inte alls.. Dessutom då vi ändå skippar alla vacciner känns det ännu mer onödigt att gå dit. Fast på samma gång tänker jag att de kanske ändå har lite öga ifall de märker nåt som inte rikgit är som det ska. Hör det läkarundersökning till åttamånderskollen? Minns inte mera..

Sen har vi ju kört till en viss del blöjfritt och haft honom från början att kakka o kisa i lavuaren eller byttan, och har inte sett en kakkablöja på flera månader nu! Han kakkar i pottan och det fubkar finfint! Han medelar rikgit när det är börjar vara hätä, och då är det bara att sätta hono m o sitta för att göra sina behov =) Mycket behagligt!

Köpte en ny bilstol härom veckan åt gossen, han har aldrig rikgit trivdes i babyskyddet. Det blev en hts basafe. Funderade på den åt storebror i tiderna, men snålade in och köpte en britax hi-way åt honom, visserligen helt bra den också, tar lite plats fast den är bakåtvänd, men den nya är nog så super! Rekommenderar! Problem blir det lite när båda ska sitta bakåtvända ännu en par år, pga att då mannen ändå är 190 lång har vi svårt att placera en bilstol bakom förarsätet. I passagerarsätet måste han sitta helt snett också. Då har vi ändå en familjebil, en VW Touran, så relativt stor. Men hur stor bil ska man måsta ha för att långa mänskor ska kunna köra? Barnen sitter bekvämt och rymligt, men inte vi...

Hur ska ni annars göra med tanke på att mammaledigheten snart är slut? Jag kommer att vara hemma på vårdledigt tills september och kommer att jobba helger enbart efter det, så jag är hemma med pojkarna ändå, i alla fall tills följande sommar. Har planer på att börja studera lite också, sakta men säkert. Tänkte läsa gymnasiets fysik och kemi, eventuellt några kurser långmatte på aftonläroverket nästa läsår, samt nån prepkurs. Senare försöka mig på att komma in till medicinska. Får se. Har åtminstone grym lust att studera nu!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fjärilen » 23 apr 2012, 14:10

Här kommer en till uppdatering.

Ronja är fortsättningsvis en mycket gemytlig och lättskött bebis. Men ju fler dagar det går ju mer personlighet får man se- det är underbart :love: Hon är en bestämd liten dam som blir enormt arg och irriterad om storasyster t.ex. tar en leksak ifrån henne. Det är ju bra att hon tar ifrån sig redan :lol:
Hon har inte så brottom med att röra på sig, vänder sig nog åt alla håll, men annars rör hon inte så mycket på sig. Inga försök att ta sig framåt. Sitta har hon inte heller balansen för.

Mat äter hon bra. Speciellt havregrynsgröt och frukt/fruktpure. Kokar all mat själv, så precis som storasyster är köpisburkar ingen hitt...

Jaa...tänk att mammaledigheten snart är slut! Jag skall va hemma åtminstone tills Ronja är två, förhoppningsvis tills hon är tre. Får se hur ekonomin går ihop. Men allt handlar om vad man prioriterar, så jag är nog troligen hemma.

Barnen växer och utvecklas, men största förändringen för tillfället är att vi har blivit husägare och flyttat :clap: :clap: :clap:
Har köpt ett egnahemshus på en vacker tomt på landsbygden. Är jätteglad och d e så kul att ha nåt eget och få göra vad man vill med det!
Vi gör inga större renoveringar nu (huset är byggt -00), bara målat om lite.
Å nu smälter ju snön, så får äntligen börja påta i en egen trädgård!!!

Jaa...d va väl det....
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Båten » 24 apr 2012, 07:04

Hej alla...

Här knallar det också framåt. Pluppen är ännu liten och vi vet inte vad det beror på. Nästa steg är väl en hormonundersökning eller så har vi bara fått en liten dam. Sitter gör hon men krypa är tråkigt så hon hoppar framåt sittandes i stället. Bästa underhållaren är storebror och det bästa storebror vet är att få henne att skratta.
Vad roligt med alla husköp :tumme: Det är härligt att bo i egnahemshus fast det är mycket jobb också. Nu hoppas jag bara att snön tagit slut för denna vår. Jag har inte lust att skotta mera snö. Krokusarna och snödropparna tittar redan fram mellan snödrivorna :tummenupp:
Båten
Guldmedlem

Oläst inläggav Esme » 25 apr 2012, 17:59

Nåmen hej allihopa! Vad kul att tråden inte helt dött, fastän den låg lite i ide ett tag :) Och grattis till husköpet Fjärilen! Och till Borgbacken som har fyllt!

Jaaaa... här kryps det inte ännu, men det går nog ganska snabbt framåt, och åt sidorna! Svänger man ryggen till så känns det som att han hunnit till andra ändan rummet. Fast då har vi inte så stort vardagsrum heller :) Sitter själv gör han inte heller, men nästan! Om han bara sku förstås att man inte kan luta sig hur långt som helst åt sidorna och framåt/bakåt så sitter han nog snart! För stundvis går det bra, tills han ska ha något som är lite för långt borta och *plupps* så vinkar han. Tror att han ändå är såpass bra på att sitta som han är mycket tack vare att vi (också som Borgbacken) började med potta tidigt. Eftersom vi använder tygblöjor hemma så vill jag undvika kakkablöjor så långt som möjligt så vi började med potta till jul. Funkar bra eftersom man märker så himla bra då han börjar krysta.
Men annars roligt det du, Båten, skrev om att ta sig fram sittandes. Varken jag eller mina tre syskon har krupit då vi var små, vi har också sitt-skuttat fram så som du beskriver :)

Amningen har jag börjat minska ner på, för jag ska börja jobba nästa vecka! Jepps, fick jobbet som jag pratade om på träffen! Så nästa onsdag ska jag första dan i jobb! "Pappa" kommer att vara hemma istället för mig då. Först 6 veckor på föräldraledigt, sen blir det semester och sen stannar han hemma på vårdledigt. Vi har nog satt oss i dagplatskö redan, fastän det känns hemskt nu med tanke på att man ska börja lämna bort skrutten till någon annan! Men det blir tidigast tills det att han fyller 1, så ännu är det ju några månader kvar! Men, men... angående amningen så har jag nog inget emot att minska på det. Tycker på nåt sätt att han börjar vara lite för "stor" för att amma snart! Men... han verkar inte själv heller visa nåt större intresse för bröstmjölken mer. Mat, gröt och välling är nog mycket godare tydligen! Två tänder har han också så det går ju t.o.m. att tugga lite bättre nuförtiden (och bita mamma! *aj*)

Nån stor bebis (fast inte är dom väl riktigt bebisar mera va?) har inte vi heller, han lär nog knappast bli riktigt stor någon gång, i alla fall inte som barn. Både jag och maken var minst i klassen ända fram till sena tonåren, så jag förväntar mig att ha en liten plutt rätt så länge ännu :)
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anatomi » 07 maj 2012, 22:21

Hejsan!

Börjar väl va min tur att uppdatera lite. Har nog varit inne o läst men tar mig aldrig tid att skriva något. Här har vi redan krypit några veckor och han stiger upp överallt så de gäller o va alert. Oscar höll länge på o gungade i krypställning innan han kom på hur han skulle göra men när han väl kom på det så gick det fort. Känns som om det hände så mycket i hans utveckling på en vecka så man hann knappt med. :) Han är mycket nöjdare att va på golvet nu då han slipper dit han vill men han är ännu väldigt sällskaps sjuk o vill inte va ensam utan kommer genast krypande efter mig om jag går till nått annat rum.

Ammar gör jag ännu också: morgon, eftermiddag, kväll och flera gånger på natten. Har försökt lämna bort eftermiddags amningen nu men de varierar lite från dag till dag. Jag har försökt minska på nattätandet också eftersom han började vakna så ofta och ville bara ligga o "smutta". Nu försöker jag istället sätta ner honom i sängen då han stiger upp och hålla handen på honom en stund tills han somnar. Och det lyckas oftast ganska bra. Han var väldigt svår att få i säng en tur och skulle ha bröstet för att sova. Han vaknade direkt jag försökte lägga ner honom osv. Då började vi med att hålla handen på honom en stund då vi lag ner honom och då lugnar han sig och kommer lättare till ro.

Min mammaledighet tog slut i lördags och jag kommer troligtvis att börja jobba halvtid from mitten av augusti. Känns inte så kul att behöva tänka på dagvårdsplats men samtidigt tycker jag det ska bli lite kul att komma ut o få jobba lite. Vi har ännu inte ansökt om nån dagvårdsplats men jag ringde o kollade hur läget är och de hade väldigt fullt här i sandsund var vi bor så jag måste lämna in en ansökan och se hur de blir. Vi har nog faffa som är pensionär och kan sköta åtm en dag i veckan men skulle ju va 2 1/2 dag i jobb per vecka så vore nog kanske enklast om han fick va på samma ställe alla dagaar. Men somsagt så är vet jag ännu inte hur vi skall göra.

Nu skall klippa gubben innan vi kryper i säng. Sen hoppas vi på lika vackert väder imorgon så man kan va ute o njuta. Vi har varit ute nästan hela dagen idag men han fick hållas i vagnen för han blev riktigt förkyld då vi var ute o cyklade förra veckan.

Hade bra allihopa o hoppas ni får va friska.
Anatomi

Oläst inläggav mammamuu_84 » 13 maj 2012, 17:44

:clap: STORT GRATTIS till er alla på våran första MORSDAG!! :clap:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Esme » 10 jun 2012, 15:45

Hejsan, hejsan!

Hur går det för augustimammorna (och -bebisarna) nuförtiden då?! Själv har jag inte mycket tid framför datorn längre för jag började jobba i maj och tycker att jag sitter helt tillräckligt framför datorn på jobbet, så det blir inte så mycket datoriserande på fritiden nu längre. Varken lusten eller tiden finns för nåt sånt.

Hur går det med era barn annars, kryper dom allihopa, kanske nån redan börjar försöka gå? Här kryps det nog inte alls. Tror inte det kommer att krypas ÖHT heller! Han Litesådär drar-skuttar sig framåt på magen och verkar vara relativt nöjd med det, så jag tror inte han kommer att krypa nåt då ju behovet helt enkelt inte finns! Men undras vad dom säger på rådgivningen om det då sen... Sist vi var dit så var det läkarbesök och läkaren sa att "nuförtiden så vill vi att dom ska gå igenom krypfasen. Om han inte börjar krypa så får du besöka en fysioterapeut som ger dig tips på hur ni kan träna". Okej...! Men vad gör man då om ungen inte alls vill? Tvingar??
Ja... själv har jag (som sagt var?) inte krupit, och inte vet jag om det märks nåt på mig..!? Fast vad vet jag, jag kanske är superkonstig, men ingen liksom täcks säga det åt mig bara... :wink:
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 17 jun 2012, 21:01

Hej!

Här drar sig Malte fram i rasande fart. Inge krypande på gång för oss heller, tror inte han kommer att göra det heller. Ställer sig upp på alla fyra gör han nog, kan sätta sig upp och sitta själv och har ställt sig upp mot stöd några gånger själv.
Har för mig att dethär med att krypa tränas vid rådgivningen pga av att den"konsten" stöder inlärningen i framtiden. Vet att de i förskolan sen testar barn som aldrig krupit, även om de annars är som alla andra, just för att det finns nåt visst samband med just rörelsen att kordinera armarna och benen och inlärningssvårigheter (?). Men hey, alla kryper inte men och bra klarar dom sig senare i livet också. De flesta KAN ju nog krypa men de kanske hoppar över det i början av nån orsak. Jag har inte heller krupit Esme, joinar konstigaklubben :wink:

Vi har haft lte jobbigare nätter med gossen nu en längre tid och orken börjar tryta så småningom. Han somnar helt bra, både till dagssömnen och nattsömnen, men på kvällen när han sovit tre-fyra timmar börjar uppvaknandena. Vi har flyttat honom i eget rum nu, så att han skulle få sova ostört, men det hjälper föga. Så efter några uppvaknanden tar jag ofta honom till vår säng och där sover han ända tillmorgonen. Vill inte nämligen riskera att storebror bröjar vakna allt för tidigt om mornarna av allt protesterande från lillebrors sida. Han ammar flera gånger om natten fortfarande. Börjar vara trött på att inte få sova nu. Borde väl dra igåg en riktig hard-core sömnskola. Orkar bara inte ta itu med det. Och kanske också bäst att vänta tills framtänderna spruckit igenom, det serinte alls trevligt ut då man tittar in i munnen på honom. Stackaren. Han lämnade tilome frivilligt bort tutten för ca en månad sedan, kändes väl otäckt pga av alla tänder som höll på att komma fram då. Nu har han sex tänder, två framtänder till snart igenom.

Ja vad ska jag annat säga. Han är en hemskt tålmodig typ denna lillebror vår. Pysslar och på med sitt och nöjd med lite. Älskar att sjunga och att bada, och avgudar sin storebror. Lite mamis är han och blir lite halvgalen när jag avlägsnar mig. Men det är okej. Jag ska bara njuta av denna korta tid som jag får vara det bästa han vet i livet! :love:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 18 jun 2012, 10:49

Hejsan!

Måste passa på att skriva några rader nu då lill grabben sover! :blink:

Här är vi just hemkomna från Emils första resa, 10 dagar i Italien! Flygresan gick mycket bättre än jag hoppats på men då tar det ju heller inte så länge till Italien som tur! Själva resan gick också bra även om vi hade med oss packning för ett helt kompani! ...på resan blev vi också herr & fru! :heart:

Här är det full fart!!! Länge ålade han sig fram innan han kom på *aha* såhär skulle man göra... Nu finns det ingen stopp på honom :lol: man borde ha ögon i nacken också! Innan resan började han stå med stöd och nu GÅR han med stöd! :w00t: Han har en "lära gå kärra" som han började med men tycker inte om att den går så snabbt fram, bättre är det ifall bromsen är på. Grejen är att han tycker om att gå och skuffa saker, så idag har han promenerat vedkorgen. Spispallar är också en hit, speciellt om det ligger en katt på pallen och sover. :D Snart går han väl av egen maskin...

Har era småttingar minskat ner mycket på dags sovandet? Här blir det oftast bara en eftermiddags lur på ca. 2 timmar (i bästa fall). Lite lite är det med tanke på att man under den tiden borde göra sådant man inte annars kan samt vila upp sig! Nåh, denhär intensiva tiden går väl snart över... inte kan han väl vara en duracell-kanin hela tiden! :lol:

Hade aldrig trott att "bebistiden" var sååå kort!!!

Ha en trevlig midsommar allihopa!!! :kram:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 20 jun 2012, 13:06

Grattis mammamuu!!!
Roligt att resan gick bra med baby, vi ska försöka oss på en turkietresa nästa vecka vi också. Har inte varit till södern med en tiomånaders förr, Malte var bara 6 veckor när vi var till mallorca i höstas, då var Ivar 1,5. Sen har vi varit med Ivar innan Maltes tid till Thailand och Indonesien när han var 7 månader. Får se nu hur det blir denna gång... Kan hända att det.r en rätt jobbig ålder för resande just tio månader... Babyn tar sig fram själv, stoppar allt som kommer i vägen i munnen, fattar inte att akta bassängkanten, ålar sig fram sådär så man blir passligt sandig under alla kläder... Återstår att se :roll: Pappalämnat hemma denna gång, åker med fammo och mommo.

Till vintern har vi också bokat en resa.Då blir det Thailand :cool: Vi ska också gifta oss där är det tänkt. Med oss har vi närmaste släkten och några vänner.
Hur gjorde ni mammamuu? Åkte ni ensam eller hade ni släkten med er? Hur var festen och resten av arrangemange? Hade ni ordnat allt själva eller hade ni nån bröllopsfixare på plats?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 24 jun 2012, 20:48

Tack! :love:

Det var lite spännande nog.. vi har ju inte varit utomlands med en bebis tidigare och funderade mycket vad som var bra att ha med sig.. mat, blöjor och dyl. Men vi konstaterade sen att nog har de ju barn utomlands också... :wink: Blöjorna var precis likadana som här (Pampers) så de hade man inte behövt ta med men maten där tyckte han dock inte riktigt om!

Annars vet jag inte om det var så svårt att ha honom med... visst ville han ju krypa en del men det gick nog förvånansvärt bra ändå! Vi passade på att vara vid polen och ha honom brevid (i skuggan) i vagnen när han sov sin eftermiddagslur = avslappning för hela familjen! :tumme: Ofta blev det ju att man var ute ganska mycket med sittvagnen.. så på det sättet är det ju en ganska bra ålder att resa i eftersom de inte gnäller om att gå själv! :wink:

Manducan var också mycket användbar!! Inte minst på flygfältet där man ofta ska gå ganska långt mellan gaterna, då var det bra att ha händerna fria när man ska kånka på handbagaget samtidigt + att han njuter så av att sitta i den... Även korta promenader gick utmärkt att ha honom i manducan samt när man sprang fram och tillbaka i hotellet.

Hoppas det går bra för dig också borgbacken men det gör det säkert! :D
borgbacken skrev:Hur gjorde ni mammamuu? Åkte ni ensam eller hade ni släkten med er? Hur var festen och resten av arrangemange? Hade ni ordnat allt själva eller hade ni nån bröllopsfixare på plats?

Va kul!! Tänk, att det finns andra också som väljer att åka bort och gifta sig!! :tummenupp:
Vi hade med oss min mans pappa, hans fästmö samt hans bröder så vi var totalt 7 personer + lille E = ett ganska litet och intimt bröllop med andra ord. Vi gjorde så att vi skickade inbjudningar till föräldrarna och sen fick de som ville komma haka på! Men har man det utomlands får man ju nästan räkna med att det inte blir så stort... Vi är iaf supernöjda och det viktigaste var ju att vi var där! :wink:
Vi använde oss av ett svenskt företag som arrangerar bröllop i Italien, tillsammans "skräddarsyr" man ett bröllop som passar ens förväntningar. Så vi hade en kontaktperson i Italien som bokade vigsel, frisör, kosmetolog, bröllopsfotograf och florist...I förväg hade jag mailat bilder på hurudan bukett jag ville ha och håruppsättning m.m så de hade något att gå efter.
Vi var på plats en vecka innan bröllopet och bokade då själva middagen som vi valde att ha på hotellet. De arrangerade sig stort i våran middag och tryckte upp egna menyer med våra namn på och hade fixat så fint med blommor och allt! :tumme: Hotellet tipsade oss också om att välja båt som transport alternativ från vigselplatsen som körde oss runt på en liten tur för att sedan köra oss tillbaka till hotellet...de blev en fin upplevelse!! Väntar med spänning på bilderna från bröllopsfotografen...
Hur ska ni göra? Har ni bröllopsfixare?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 08 jul 2012, 07:33

När jag var yngre har jag alltid drömt om ett stort fint och pampigt bröllop, riktigt traditionellt sommarbröllop. Det ändrade när jag var toastmaster och brydtärna förra sommaren ochfaktiskt såg hur ett riktigt stort traditionellt bröllop går till. Jeesus så mycke arbete och stress, inte bara från brudparets sida, utan det förutsatte att alla närastående hjälpte till massor! Förstå inte fel, jag hjälpte jumer än gärna till och vet ju nog att folk skulle hjälpa oss också ifall att vi valde ett bröllop i den stilen. Men det känns inte rätt mera medstort och maffigt, där all uppmärksamhet ligger på brudparet. Känns som om man inte vill vara en sån blickfångare och som finnarna säger "juhlakalu". Känns mer rätt med en mindre avslappnad tillställning nånstans i annat land.

Vi kommer att ha bröllopsfixare som ordnar det mesta. En av mina närmsta vänninnor är frisör och kommer med på resan så hon fixar håret. Brudklänning vet jag inte än om jag syr upp i thailand först, om jag inte då råkar hitta nån perfekt här hemma innan dess. Vigselceremonin kommer att ske på en strand och antagligen på en dit vi åker med båt. Festen vet jag inte om vi bokar på förhand än, eller om vi styr upp det sen när vi anländer till orten. Kommer att vara en vecka på plats innan dagen d. Beror lite på hur man kommer överens med bröllopsfixaren, om hon förstår vad vi vill ha. Vi bäställde resan via finnmatkat och har däför deras planerare ( norsk). Det var så enkelt att beställa färdig resa, bamseklubbar och slätt :wink:

Nu har annars vår gosse på kort tid lärtsig massor! Han går med stöd, klättrar i trappor, klättrar ner med fötterna först och har börjat SOVA HELA NÄTTER! Sååå skönt! På midsommarn tog vi tag i problemet nattuppvakning och jag sov själv i annat rum ensam med öronproppar hela helgen, medan pappa envist matade i honom vatten och pajade när han vaknade. Det tog inte många nätter så började han kunna somna om ensam. Här hemma sover han nu i eget rum 20-06 ungefär, då tarjag honom med oss i sängen för då börjar han nog bli ganska hungrig. Jag ammar honom och somnar bådaom en stund till.

Ojoj. Nu för första gången känns det som om jag snart inte har någon bebis mera.. Bröööl! :wink: :huh: :ledsen:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Esme » 09 jul 2012, 20:35

Grattis mammamuu!

Ja, nu har Sigge lärt sig att krypa. Han kom på hur man ska göra häromdagen, men nog är det magålandet som gäller fortfarande! Det är väl vant och lättare därför, antar jag. Tror inte att krypandet nån gång kommer att bli nån större hit, för nu är det ju nästa grej som gäller, dvs. att stiga upp så fort man hittar nåt att ta tag i. Lite rör han sig nog i sidled då också, men att riktigt gå på riktigt har han nog inte ännu kommit på. Om man håller honom i händerna så går det lite si å så med promenerandet, men sakta mak framåt i alla fall :)

Vi började på babysim på Tropiclandia (i alla fall...) nu för nån vecka sen. och fastän det är rätt dyrt och jag inte ens är säker på att vi kommer gå alla gånger så är det ändå helt klart värt pengarna för Sigge äääääslkar att simma! Världens bästa! Han riktigt skrattar, så glad blir han, då vi går ner i bassängen. Simmar duktigt också med både armar och ben. Kanske han egentligen är en liten delfin och det är därför det inte går så bra med krypandet och gåandet, han borde helt enkelt simma istället :D
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper