Augustibarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Augustibarn 2011

Oläst inläggav Båten » 23 aug 2011, 10:23

Här håller vi augustimammor till...
Båten
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Augustibarn 2011

Oläst inläggav Esme » 23 aug 2011, 10:41

Får väl hoppa in här då :)

Idag skall vi få hembesök från rådgivningen, så får se hur vad dom tycker då. Märkte att lillskrutten blivit ganska gul, trots att dom kollade honom på BB och sa värdena var OK. Han var riktigt gul i ögonen också igår, det såg rätt läskigt ut. Men maken kollade upp det på nätet, dethär med gulheten, så den lär vara som värst där då babyn är runt 5 dygn gammal, för att bli bättre sen. Och igår var han just 5 dygn, så nu borde det ju snart försvinna.
Nå, är det ännu dåligt så måste de väl byta blod på honom, berättade min mamma. Det lät ju jättehemskt, men hon sa att det är väl typ frågan om 10 ml som dom byter ut, så det är väl nog inte så farligt i alla fall då :)
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nyckelpiga » 24 aug 2011, 10:07

Hej!
Hoppar in från augustibarrn 2010.Grattis åt er alla augusti barn o mammor föresten!

Esme:Vår flicka var oxå gul i början.Men de lär ska vara vanligt o dom brukar int göra något åt de.Men vår flicka sluta äta o då ble världen sämre.Så hon låg under en ljuslampa (ljusbehandling) ett dygn o så blev det bättre.De va no inte fråga om någo blod byta åt oss i alla fall.

Ha de bra o lycka till alla!
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav juliett » 24 aug 2011, 12:11

Hoppar in från julibarn 2010. Vår dotter blev också gul och låg i två repriser under värmelampa. Först var hon ca. ett dygn under värmelampan, så fick vi åka hem, men sen när vi kom på kontroll följande dag så hade värdena stigit igen. Så hon fick ligga ett till dygn under värmelampan och efter det (och täta amningar) började värdena sjunka. Ännu vid läkargranskningen (6 veckor?) var hon lite gul i ögonvitorna, så den gula färgen satt i ganska länge. Jag har inte hört om något blodbyte, kanske det görs endast i "svåra" fall?! Lycka till till er alla!
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mammamuu_84 » 24 aug 2011, 19:12

Spännande med hembesök! :D Imorgon kommer BM hem till oss för ett besök! Tyvärr, är vår vanliga BM sjukskriven så hennes vikarie kommer istället.. Hade ju varit roligt att ha "samma" som man varit till tidigare men sjukskrivningar kan man ju inget åt...

Vår lillkille är också lite gul! Det upptäcktes redan på BB och de testade med någon apparat och värdena var just och just på gränsen, men förhöjt bilirubin värde. Men eftersom han annars är pigg och äter bra och att ögonvitorna inte var gula så fick vi ändå grönt ljus för att åka hem. De menade att gulheten skulle avta så småningom och att vi skulle vara uppmärksamma om det blev värre, då skulle han måsta ligga under lampan... Men så länge det inte blir värre görs ingenting.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fjärilen » 25 aug 2011, 12:26

Nu slinker jag oxå med här på tråden.

Har inte hunnit skriva nån förlossningsberättelse ännu på gravid-tråden. Men det kommer väl förr eller senare, har försökt 3 gånger...Är det inte lillfröken som skall ha mat så är det storasyster som behöver få lite mamma-tid.

Kan bara konstatera att vi har värdens lugnaste bebis...hittills vill säga. Får se hur det är om en par veckor. Storasyster vill mest hålla i och pussa beibin :love: Ibland kan det va lite känsligt när jag ammar, men i det stora hela har vi det nästan alltför bra och harmoniskt här hemma hos oss. Men som sagt, vi ser hur det blir när min man far tibax på jobb och SS (storasyster) ska va ensamma med oss. :unsure:

mammamuu_84! Vilket BB var du på? Tänkte om vi mött varann i korridoren? Jag var i Jeppis.
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav mammamuu_84 » 25 aug 2011, 14:51

Fjärilen Jo, jag var också i Jeppis så det kan nog mycket bra hända att vi mötts i korridoren! Jag var ganska illa däran och gick och vankade som en anka (när jag äntligen var på benen) och likblek i ansiktet! :lol: Tänk att det var 5 födslar i Jeppis just den dagen vi födde!? :w00t: ...3 tjejer och 2 pojkar! :heart: Kanske var du också på "föreläsningen" om knipövningar?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fjärilen » 25 aug 2011, 20:02

mammamu_84 Ha,ha världen är nog bra liten. Det var jag som satt brevid dig på föreläsningen :nicka: Tyckte riktigt synd om dig och den andra förstagångsmamman då ni båda hade så svårt att sitta. Jag å trebarns mamman gick ju på och satt typ som vanligt, annat var det då jag fött första dottern. Då sprack jag en hel del och blev klippt på två ställen... Man är ju uttöjd redan när andra barnet kom. Och så hade jag superbra barnmorska som sa så bra när jag skulle krysta och när jag skulle "flåsa" just när huvet skulle ut, så tror jag sprack mindre p.g.a. det oxå. Blev sydd med 4 stygn och det var bara riktigt ytligt.

Klockan är nio å båda döttrarna sover :w00t: :clap: Fast nog skall väl den lilla ha mat igen innan man hinner själv i säng.
Kanske jag skulle få nerplitat min förlossningsberättelse nu...Fast egentligen borde man ju umgås med mannen lite då det är lungt. :love:

Ha d bra, sköt om er själva och era smågryn.
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Esme » 27 aug 2011, 14:10

Hur gick det på hembesöket mammamu_84?

Här gick allt bra, förutom att han inte hade gått upp tillräckligt i vikt. Men som tur var så hängde inte barnmorskan upp sig så mycket på det, då hon tyckte han såg så bra ut ändå. "Han ser ju inte precis svältfödd ut" som min mamma sa :) Så hon började inte tjaffsa nåt om ersättning osv. då hon ändå tyckte att jag nog hade tillräckligt med mat åt honom. Så hon kom igen på torsdagen och vägde igen och då hade han precis exakt gått upp de 25 gram om dagen som krävs :tumme:

Idag ska vi åka ut till skären en sväng och se hur det går. Men det blir nog bara ett snabbesök, jobbigt att dra ut barnvagn etc. till skären, fastän det finns bilväg.

Trevlig villa-avslutning till alla!
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 27 aug 2011, 16:02

FjärilenMåste nog säga att man var rätt avundjsuk på er som klarade att sitta ordentligt och framförallt gå! :nicka: Igår var egentligen första dagen jag klarade av att sitta nå sånär normalt! Så sakta men säkert blir man väl som folk igen! :lol: Men säkert är det nog lättare som sagt med andra barnet, kroppen är kanske lite mer förberedd på vad som ska ske...

EsmeVi hade hembesök från rådgivningen i förrgår... Det var en vikarie som kom och jag blev lite förvånad att hon inte vägde lillen eller något? (Vet ju förstås inte vad som brukar ingå i ett hembesök men..) Som tur var så började han gå upp i vikt redan på BB men det hade ju nog varit roligt att veta hur mycket han gått upp nu efter det. Hon satt mest bara och funderade hur vistelsen på BB varit och så badade hon lill grabben. Men tog inget blodtryck eller hb på mig!? Det sa de att de vid BB att de nog kommer att ta vid hembesöket eftersom mitt hb var så lågt efter förlossningen. Kom ju förstsås inte själv på att fråga om det när hon var här heller... :roll: och nu är det då att vänta i 2 veckor tills besöket på rådgivningen!
Hur har annars din Belly Bandit fungerat? Eller har du hunnit testa den?

Här blir det väl nog att vara hemma ikväll..vi har så långt till villan så det "löns" inte att köra ut dit bara en sväng. Kanske möjligtvis att vi far ut och köra en liten bit så man får se något annat än hemmet en stund! :D

Ha en trevlig villa avslutning allesammans!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav ymer » 27 aug 2011, 16:38

.
Senast redigerad av ymer 03 dec 2011, 14:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
ymer

Oläst inläggav Fjärilen » 27 aug 2011, 19:01

Igår hade vi oxå hembesök. Hon tyckte att Ronja såg så pigg ut och frågade om jag tyckte mjölken räckte, så inte blev hon heller vägd. Tittade på hennes hy och naveln lite. Tyckte att det var ett ganska onödigt besök...
Men det var en vikarie även för oss... Undrar om världen är så lite så att jag och mammamu_84 bor i samma "by".

Här gör vi nog inget speciellt ikväll, har typ 170km till villan, så det är inget alternativ :nepp:
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Esme » 28 aug 2011, 12:22

Då vi fick hembesök från rådgivningen så vägde hon Sigge, tittade på hans napa, kollade reflexer etc. då vi bytte blöja på honom. Frågade också om vi badat honom ännu och om han kisar och kakkar (kisar hela tiden, har inte kakkat nu på typ 10 dagar! vilket väl borde vara helt OK men jag börjar nog vänta på att han ska kakka igen nu!). Hon tog också HB och blodtryck på mig och kände på min mage hur livmodern dragit ihop sig. Sen ville hon se då jag ammade och så frågade hon om förlossningen, tiden på BB, hur det har gått här hemma osv. Hon var nog här i minst en timme tror jag.
När hon kom pånytt två dagar senare för att väga honom igen så var hon också här minst en timme, för då väntade hon på att jag skulle amma klart för att väga honom först efter det.

Frågade ju annars nog om det där att han blivit gul (dom mätte nog det gula på BB två gånger också och värdena var bra) men hon sa bara att det kommer att försvinna så småningom och att det inte var nåt att bry sig i.

mammamuu_84: Jo, har nog testat BellyBanditen! Hade gubben att sätta den på mig redan morgonen efter förlossningen. Hade på den varje dag (men inte på nätterna) redan på BB, men testade ha av den ett tag då jag fick värsta svettattackerna (antagligen p.g.a. hormoner) och det kändes alldeles för varmt att ha på den. Men det var nog mycket bekvämare/skönare med den på! Kändes ju som att magen och inälvorna var på väg att ramla ur mig då jag inte använde den. Så den har faktiskt varit jätteskön och bekväm att ha. Till nätterna tar jag av den, för det blir nog lite obekvämt och svettigt till kvällarna och det känns nog bra att få lufta magen emellanåt också. Tycker också det känns som att den hjälpt. Nu vet jag ju förstås inte hur jag sett ut utan bältet, men redan nu så tycker jag att det inte direkt syns att jag fött barn för mindre än 2 veckor sen, ser mer ut som att jag bara har några extrakilon (alltså då jag inte har på bältet).
Vi pratade ju tidigare också om domdär billiga korsetterna på Lindex. Jag hade ju en sån "extra" här hemma, så då jag tvättade BellyBanditen i fredast så använde jag Lindexkorsetten istället. Min erfarenhet av det är ju att jag INTE kan rekommendera dom! Första timmarna gick det bra, men sen började skenorna skava och skära in i magfläsket och till kvällen var hela j*kla korsetten helt deformerad. Skenorna hade böjt sig och den var jätteobekväm! Kan ju tillägga att jag inte klämt in mig i den med våld :wink: utan storleken var nog helt OK, så man tycker ju att den borde klara lite mer än en dags användning innan den blir förstörd!
Har också jumppat lite enl. Tuplermetoden (http://www.mama.nu/Artiklar/Bli-av-med-mamma-magen/) (hissen) varje kväll.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 28 aug 2011, 19:48

Jag tyckte också att hembesöket kändes lite onödigt eftersom hon inte gjorde så mycket. Skulle vilja ha ett nytt hembesök av vanliga hälsovårdaren men det lär väl inte bli aktuellt...

Här har lillen nu börjat visa sitt temperament mer och mer...Skriker om han inte får mat dirket han vill. :osaker: Värst är det om kvällarna när han själv är trött så är det svårt att få tröstat honom även om man får honom snabbt till bröstet. Men nog ska de ju visa att de lever också...annars är han nog snäll så! :)
Är ni andra nå trötta efter förlossningen och hela omställningen hemma? Jag tycker att jag sover bra och lilleman äter oftast bara 2 ggr/natt så det är ju inte heller så farligt men jag känner mig dödstrött hela tiden!? Kanske beror det på mitt låga hb eller för att allt ännu är så nytt och man inte hunnit återhämta sig från förlossningen?

Fjärlien Ja, tänk om det vore så? :wink: Vi bor iaf i Sandsund...

Esme Låter ju nog som att det var en bra investering! Stöder den bra för ryggen också? Själv har jag Carriwells amnings topp och den har ett litet stöd för magen men man känner nog om man står länge att man inte har lika "starka" muskler i mag- och ryggpartiet så då skulle det säkert vara skönare att ha något som stöder mera! Men de var ju inte gratis direkt... Magen har däremot dragit ihop sig förvånansvärt bra och snabbt tycker jag! ...Pinnsmal har jag aldrig varit, så det lär jag nu inte bli nu heller men jag tycker inte att det syns att man just fött.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Esme » 30 aug 2011, 17:53

mammamuu_84 skrev: Låter ju nog som att det var en bra investering! Stöder den bra för ryggen också?

Jo, det tycker jag nog. Den är riktigt stadig och bra stöd på det sättet.

Har annars märkt att jag nog blir lite trött i ryggen å har nog väldigt dålig hållning just nu! Går bara och hänger och kutar med ryggen. Funderar ifall det kanske har nåt att göra med att jag var rätt sjuk/öm ändå då jag kom hem från BB, så att man liksom kurar ihop sig för att undvika att det ska ta sjukt?
Nå, har nu försökt sträcka på mig mer.

Annars en tanke jag fick... i och med att vi verkar vara rätt så många som bor i Österbotten så kanske vi kunde ha en augustibebis-träff..? Visst är det ju en bit mellan Jeppis å Vasa, men oöverkomligt långt är det ju inte. Vad tror ni?
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper