Septemberbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Septemberbarn 2011

Oläst inläggav Humlan » 19 nov 2012, 13:24

Hoppsan så lång tid det gått sen vi skrivit något. Här har det varit dagis och jobb som stulit min tid (inte alls latmasken :nepp: )

Håller just nu på och väntar på att våra småpyren ska somna. Lillebror har i något skede ganska obemärkt börjat sova riktigt bra om nätterna. Somnar ca 20 och vaknar 6-7 tiden. En envis hosta har stört honom, eller egentligen oss, den senaste tiden men också den har blivit bättre nu. Han och mellansyster delar rum och det går fint. Visst väcker dom varann om morgnarna men om klockan är över 6:30 är det ok ;-)
Lillebror började som sagt dagis i september och det har gått helt ok. Visst har han gråtit när vi fört honom men han har tystnat direkt vi försvunnit. Dom går nu 12 dagar/månad så det kan ju vara att han sku vant sig snabbare om dom varit där alla dagar.
Han tycker jättemycket om musik och älskar då vi sjunger. "Tänk om jag hade en liten liten apa" är favorit. Ännu för några veckor sen var det en ren pina att klä på honom utekläder men nyligen märkte vi att han sitter ganska lugnt i famnen nu då vi klär på honom.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Humlan » 06 jan 2013, 20:20

Hallå på er septembermammor! Hur går det?
Vi har idag bytt från spjälsäng till vanlig säng. Han har sen början på december börjat sova sämre igen och det har varit en pina att natta honom då han bara skrikit och gråtit och på alla vis försökt komma bort då man lagt honom i sängen. Om nätterna har han också vaknat och skrikit helt hysteriskt... Så nu testar vi hur det sku vara med vanlig säng. Mellansyster bytte i samma ålder.
På onsdag ska dom börja nytt dagis. Ett helt nytt dagis öppnar ca 100-200 meter från vårt hus. Vi var och tittade där i fredags och båda barnen sprang genast in och hittade en massa fina leksaker. Verkade som ett riktigt trevligt ställe.
Annars ploppar det ord ur pojken vår på löpande band. Vissa ord förstår bara vi i familjen men en del ord fattar också andra. Vi firade nyår uppe i norra Österbotten och resan dit och hem var väl ingen direkt fröjd men annars gick allt bra. Det är jätteskönt att han inte är såååå mammig mera!
Julen gick också bra. Julgranen var väldigt intressant =)
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sunflower » 08 feb 2013, 10:06

Hej! Här rullar det på... Jag är ännu hemma med lillisen, vilket är skönt. Men hon är väldigt mammig. Vi kämpar fortfarande med dåliga nätter. Vi flyttade henne till eget rum för någon vecka sedan, men det gjorde ingen skillnad. Hon vaknar fortfarande vid samma tid varje natt och kommer till vår säng. Där ligger hon och sparkas och försöker knuffa bort mej från min kudde. :roll: Ännu har hon inte försökt klättra ur spjälsängen, så den får hon nog ha ett tag till. Tror de andra två bytte till större säng i tvåårsåldern.
Lillan har också varit jätte massor förkyld hela hösten och vintern. Näsan rinner konstant och hon hostar.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 20 sep 2013, 19:31

Hej igen hörni! Vi börjar ha en massa två-åringar i gruppen nu. Vi var igår till rådgivningen. 87 cm och 12,5 kg. Gossen fick beröm för att han var så sammarbetsvillig :lol: Det var lite roligt eftersom han har haft ganska starka åsikter själv om vad han vill och inte vill. Dessutom har jag fått kommentaren "frisk men inte riktigt sammarbetsvillig" i mitt rådis-kort när jag var sex år :nicka:
Han håller på att bli dagtorr nu. Hela sommaren gick utan att han alls brydde sig om pottan men så mitt i allt en kväll i höstas märkte jag att nummer två var på väg ut och hann få pottan under honom och då kom han på att man kan använda den. Lite måste vi nog fundera nu när det blir kallare ute om han kanske måste ha blöja på när vi är ute. Nästa vecka ska han till dagis igen och dom ska se om han vill gå på pottan där också. Vi tar ingen stress, om han inte vill/hinner/kommer ihåg att säga till där så får han ha blöja på där.

Annars babblar han på för fullt. Rätt långa meningar kommer det. Och som sagt, egen vilja det har han! Jag blir riktigt trött emellanåt när det ska stridas om allt. Men sen har han dagar då allt är roligt och allt är möjligt. Dessutom är han fortfarande väldigt famnsjuk så det blir mycket gos :heart: Mellansyster fick lite prova på lillebrors ilska då han kom på att han kan sätta tänderna i henne om hon bråkar :osaker:
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper