Septemberbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Septemberbarn 2011

Oläst inläggav Humlan » 27 maj 2012, 19:39

Imorgon blir vår grabb 9 månader och nu har han också fått sin första tand. Började använda tandborste för en tid sedan och han ser så stolt ut då jag kör runt den i munnen på honom.
Han har nog fått fisk en tid nu och tycker jättemycket om det! Plockmat gillar han också. Bulla var han och nappade åt sig då vi hade svärrisarna på besök =) Precis allt han hittar åker i munnen. Blir riktigt nervös på honom då vi är ute på gården och han hela tiden sätter sand och stenar i munnen.
För några dagar sedan började han säga mam-mam och idag kom det faktiskt mamma. Värmer ju mitt hjärta fast jag vet att han inte vet vad han säger. Mellantösen tycker det är superroligt nu när lillebror babblar på. Hon kan sitta hur länge som helst och "prata" med honom.

Våra nätter går upp och ner, ibland sover han hela natten ibland vaknar han och somnar snabbt om och ibland vaknar han och kan gråta i två timmar. Nästan varje morgon vaknar han i alla fall klockan sex och då får han tiss.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav KajsaAnka » 03 jun 2012, 17:34

Hej!

Här hos oss är det full fart. Lillebror försöker lära sig krypa. Står upp i krypställning hela tiden och gungar fram och bak. Ibland flyttar han också på knäna, men har ännu inte kommit på hur man flyttar händerna. Sen stiger han också från krypställning upp på alla fyra (björnställning?). Så sätter han upp sig på knä mot typ allt, tappar balansen och faller omkull. Vissa gånger stiger han frå knästående upp och stå (typ vid diskmaskinen, storasyster tripp trapp stol) och så får man släppa allt och rusa iväg och fånga honom innan han faller sidlänges eller bakåt. Suck. Hur länge tar det månne innan de får något som när balanssinne?

Storasyster gjorde allt på annat sätt. Hon ålade aldrig, hasade sig omkring på rumpan då hon var ca 10-11 mån och började fara upp på knä och krypa och stiga upp när hon var en bra bit över ett år. På så vis hade hon hunnit få mera förstånd och balans...

Inatt sov han första gången en någorlunda natt! 3h + 3h + 3h + 2h ! Och åt gjorde han bara två gånger!! Mera av detta, tack! Jag tror han sov så bra för att han sov på mage! Han har en tid redan börjat svänga sg till mage i sömnen, men hittills alltid vaknat efter stund. Men inatt sov han jättedjupt på mage och när han vaknade så räckte det med att jag tutten och typ placerade lite om hans armar, så somnade han om igen. Och han ville sova på min dyna! Jag har två dynor i sängen, en gammal och platt och en ny fluffigare. Den platta sov han på. Borrade riktigt in huvudet och gosade med den. Den luktade säkert gott av mamma!

Nej, hjälp! Nu steg han upp och stå vid soffan! Bäst att rusa innan han faller mot soffbordet...
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav tise » 04 jun 2012, 18:52

Full fart här med :nicka: Lb kryper i full fart nu. Stiger upp och stå mot allt tänkbart :roll: och går längs möblerna, så allt som heter "lugn och ro" är bortblåst :D Det värsta är ju att man får vara såå nogrann med att INTE lämna saker så han når eller drar dem över sig, men nog har vi haft blommor i golvet och stolar omkullvälta. För Lb tog det nog ej så länge innan han hiffade det med att hålla i sig då han står (1½ vecka kanske) och att hitta balansen, numera kan han stå rätt stadigt bara av att hålla i med ena handen.

Två tänder nere har det kommit, inga desto mera gnäll under den perioden. Annars glad och nöjd, sover 2ggr/dag (2-3h + ½h) och natt 20-07, vilket gör att man har rätt bra med energi för två busar här hemma.

Ang maten så är vår kille nog rätt så vegetarisk av sig ännu :oops: har endast kokat kyckling ännu. Borde fixa kött och fisk också men...Lagade däremot en couscous-pure åt honom med couscous, morot, broccoli och zuccini. Först var det nog inte glada miner då det serverades, men efter lite trugande så smakade det nog. Däremot är det hopplöst att få i honom D-vitamin :sneaky: ser han att man sätter droppar på skeden så vägrar han öppna munnen och blandar men det med maten äter han ej och sätter man det på en sked så kommer det ut tillbaka lika snabbt. Måste testa en annan sort, nu ha vi Jekovit och jag kan säga att jag förstår honom bra att han ej vill ha dem.

nej, nu måst jag ta itu med kvällsrutinerna innan det spårar ur!!!
BildBild
tise
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 05 jun 2012, 16:23

Här har vi det lika som flera av er beskriver. Allt ska smakas på, så fort hon blir tyst och sitter stilla på golvet förstår man att hon har något i munnen. Annars är det full fart, upp och stå, kryper ibland men ålar mest för det går snabbast. :D Tredje tanden tittar fram. Ser inte fram emot att hon får tänder uppe också, för det gör redan nu så otroligt ont då hon biter mig i brösten... Och det gör hon alltid då hon inte är riktigt hungrig eller då hon tycker att hon har sugit färdigt. Jag ammar nog för fullt ännu, fast jag gärna skulle sluta snart. De två äldre barnen ammade jag bara 7 och 5 månader. Tuttflaska går fortfarande inte särskilt bra. Det börjar gå bättre med pipmuggen nu, men jag vågar inte lägga ersättning i den ifall hon då ratar den också, så hon dricker bara vatten ur pipmugg.

Nätterna är jättebesvärliga och jag känner att jag får alldeles för lite sömn. Men idag har jag köpt mörkläggningsgardiner, så jag väntar mig ett mirakel inatt. :tumme:
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 05 jun 2012, 20:21

Ganska snabbt tycker jag nog att vår lillgubbe lärde sig hålla balansen samt ta sig ner igen när han ställt sig upp. Idag märkte jag att han kan komma ner för trappsteg också. Vi har två trappsteg före porten och där klättrar han hela tiden upp för att sen ställa sig och dra i porten.

Här åker också allt in i munnen. Förra veckan undrade jag varför han bara hostade då vi sku äta, han hade en vass plastbit i munnen. Antagligen från någon plastlåda eller annat. Stenar och sand är annat gott. Och förstås all mat som fallit ner på golvet.

Väntar så på att få börja med surmjölksprodukter.
Annars älskar han nu att plocka i sig mat själv så nu har jag inte mosat annat än köttet. Men jag undrar om det är majsen som nu gjort hans mage lite extra aktiv... Dom kommer ju ut hela och jag tycker det hela tiden ligger majs i blöjan. Tror jag bytt bajsblöja sex eller sju gånger idag.

Nej, nu måste jag nog fixa en kvällsmacka åt mig.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav KajsaAnka » 06 jun 2012, 15:04

Sunflower skrev:Nätterna är jättebesvärliga och jag känner att jag får alldeles för lite sömn.

Hej!

Här har vi också jättebesvärliga nätter fortfarande. Ibland sover han någon natt lite bättre (typ att han sover hela 2-3h i ett streck). Men så just som man hoppas på mera sömn, så börjar han trassla igen. Jag får allt för lite sömn. Och det i kombination med att man nu hela tiden måste ha ögon i nacken och springa och fånga upp lillebror som stiger upp på knä överallt, gör att jag är fullständigt slutkörd. Kilona bara rasar (i och för sig bra med tanke på att det snart ska hängas på simstränder). Öser i mig kaffe, men inte ens det tycks hjälpa. Håhå, att de här småbarnsåren ska vara så tunga. Är helt avundsjuk när jag ser att kompisar far hit och dit, hittar på allt möjligt skoj (typ popkalaset), inreder huset, slappar i soffan, dukar upp med fredagsmys och skriver om filmer de sett... Borde sluta kolla på Facebook och läsa bloggar. Man blir bara irriterad när man inte själv alls har den möjlighet att göra det man vill. Utan bara typ hinner och orkar med det som man måste. Nåja, sluttjatat, det är lite tröttare dag idag som ni märker...
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav Humlan » 07 jun 2012, 01:21

Ja facebook kan nog få en att undra ibland. Brukar ta med en nypa salt då vissa vänner alltid berättar hur roligt och härligt och underbart det är med småbarn.

Vi har ju nu sovit bättre i ca en månad och jag fattar inte nu hur jag orkade då när det var som värst. Nu sover han ofta 20-6 och ändå är jag trött. Stor styrkekram åt er som ännu har jobbiga nätter!

Ja nu är klockan 2 på natten och jag har en febrig lillgubbe i min famn. Har just ammat en god stund från det tomma bröstet... Eller kanske där fanns något. Har i alla fall inte gett från det på över en månad. I och för sig ligger han nog nu också och suger på helt fel ställe av bröstet, kanske det bara är närhet han vill ha just nu. Grynet mitt.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav tise » 07 jun 2012, 08:01

:kram: till er med jobbiga nätter!
BildBild
tise
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 12 jun 2012, 19:38

Så var det öroninflammation här igen. Ska diskutera rör nästa gång vi går på öronkontroll. Jag hade så hoppats att han sku klara sig utan fler inflammationer nu men tydligen tycks alla hans förkylningar "gå i öronen". Nu tar han i alla fall antibiotikan utan problem. Fast magen reagerar ju. Hoppas han börjar äta igen nu för han har inte ätit en hel portion på flera dagar nu. Idag har jag bara gett välling, har inte orkat strida med honom.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav KajsaAnka » 14 jun 2012, 20:21

Hej!

Ojoj, nu stiger lillebror upp mot allt! Soffan, soffbord, kökslådor (drar upp sig i handtaget och så åker ju lådan ut...), storasysters leksaksspis (som välter över honom), stolar, blöjpaket...you name it! Och jag får springa efter och fånga upp honom innan han faller och slår sig. Han fattar nu att hålla i sig om han sitter på knä och har då också lite balans så att man vågar lämna honom så. Men stiger han sen upp (som han gör väldigt snabbt och heeela tiden), så släpper han taget och så faller han sidledes eller bakåt. Suck! Och det är ju såå roligt att stiga upp tycker han ju! Ojoj, hoppas att han börjar snabbt förstå att hålla i sig eller att sätta ner sig eller få lite bättre balans. Som det är nu så dunsar han i golvet flera gånger per dag, då jag "nästan" hinner fånga honom. Måste nu ha honom i bärsele eller i matstolen för att få något gjort. Annars är det bara spring efter honom heeela tiden. Man blir ju galen med mindre! Men sött är det ju!

Maten är det lite si och så med. Jag ammar två gånger på dagen (vid lunch och middag). Och sen förståss ca 4-6 gånger på natten, men då äter han bara lite och så somnar han om. Sku så gärna sluta amma. Det sku gå bra tror jag att sluta med dagsamningen, men men att få bort nattamningen. Kräver nog sömnskola och skriknätter är jag rädd. Får ta det i slutet av sommaren då pappan har semester. Gröt äter han som morgonmål och kvällsmål och det är jättegott! Fruktpuré som mellanmål på eftermiddagen är också gott. Men lunch och middag är blä. Han vill inte alls ha mina hemlagade pureér mer. Tar ett par teskedar, men sen inte mera. Köpt burkmat går bättre (fast jag själv tycker de smakar förfärligt). Väntar på att man kan börja med lite mjölkprodukter där vid 10 månader, så smakar säkert maten lite bättre sen. Nu brukar jag krydda med typ vitlök, lök, dill, persilja och så lite olja eller osaltat smör. Men det smakar ju inte så mycket. Inte ens batat vill han ha för tillfället, fastän det är så sött. Ibland brukar jag blanda med lite grötpulver eller välling, men inte!

Han har två tänder nere, fler verkar det inte vara på gång. Fast man ibland tror det när han är gnällig och inte har matlust. Nej, nu ska jag gå och sova, så att jag orkar med morgondagen!
KajsaAnka
Guldmedlem

Oläst inläggav Sunflower » 15 jun 2012, 10:12

Tråkigt med öroninflammation igen Humlan. :(

Suck, jag börjar vara helt uppgiven nu. Lillan vaknar ju som sagt en massa gånger på nätterna och det har väl gått ok då jag har ammat henne och sedan har vi båda somnat om. Men nu totalvägrar hon bröstet. :ledsen: Senaste natt var ett enda skrikande. Först bet hon mig varje gång jag försökte amma henne (vilket gör jätteont nu då hon har två tänder uppe och två nere) och sen började hon skrika varje gång jag ens tog fram bröstet. Jag har försökt ge henne bröstet hur många gånger som helst redan idag, men hon bara börjar skrika. Vet inte vad jag ska hitta på, för hon dricker ju inte några stora mängder ersättning heller varken ur flaska eller pipmugg. Och brösten blir ju sjuka också, man kan ju inte bara sluta amma sådär på en gång. Bläh vad jobbigt det är.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 17 jun 2012, 19:50

Hur går det med ammandet nu Sunflower? Jag slutade amma i tisdags, trodde jag. Idag ammade jag honom till sömns på eftermiddagen då han var helt slut men inte somnade i vagnen eller bärselen. Min lilla baby. Jag har svårt att fatta att han närmar sig 10 månader och att jag faktiskt ska på jobb om en vecka... Känner mig inte alls beredd just nu. Kommer att ha så himla ledsamt efter familjen när jag är på jobb. Usch. Fast jag vet att jag vänjer mig. Första arbetsturen var heller inte så lång.
Gossen går riktigt bra med stöd nu. Ropade åt mellansyster att hon sku låta hans matstol vara då jag hörde att den rörde på sig, men det var sen också lillebror som gick och skuffade på den.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sunflower » 17 jun 2012, 21:03

Jag har inte ammat henne alls nu på 3 dygn. Har nog erbjudit henne bröstet massor av gånger, men hon totalvägrar, tar det inte ens i sömnen. Men nu dricker hon då plötsligt ur flaska hur bra som helst... :roll: Mina stackars bröst lider av att gå från 7-8 amningsgånger per dygn till 0. Jag har pumpat ut mjölk (som hon dricker glatt ur flaska, så smaken är det inte fel på) men vet inte riktigt hur mycket jag skall hålla på och pumpa nu. Vill ju att mjölkproduktionen skall ta slut om det ska vara slut med amningen nu, men brösten blir nog jätte hårda och knöliga och sjuka om jag inte pumpar. :osaker:
Det är svårt att få henne att somna på kvällen och att somna om då hon vaknar på natten nu då jag inte ammar. MEN hon har sovit hela nätterna i sin egen säng nu två nätter, med endast en uppvakning per natt. Då hon har vaknat på natten har det tagit ca 1 timme innan hon har somnat om på nytt, trots mjölkflaska, men hon har sen sovit till morgonen. Jag har nu gjort så att jag har vaggat henne till sömns i min famn, efter att hon druckit sin mjölkflaska och vi har borstat tänderna. Så nu kan hon somna utan att suga på något, nästa steg blir väl att få henne att somna i egen säng...

Vad häftigt Humlan att er pojke går redan!
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav tise » 18 jun 2012, 09:16

Sunflower, då jag slutat amma (vilket båda gångerna skett rätt "bums") så har jag nog pumpat så att trycket lättat och lämnat mellanrummet mellan pumpandet längre och längre, men det tar nog en god tid innan mjölkproduktionen upphör helt! Jag har pumpat i ca en veckas tid, sedan har det räckt med att massera i duschen typ lika länge innan ömheten/spändheten släpper. Men ännu efter flere vackor har man kunnat klämma ut mjölk :nicka:
BildBild
tise
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 27 jun 2012, 21:22

Nu har jag varit två dagar på jobb. Helt ok har det varit men nog känns det tomt. Skönt att komma hem och få busa runt med ungarna sen.
Nu har vi flyttat in lillebrors säng i mellansysters rum. Lillebror vaknar nog 1-2 gånger per natt och ofta slutar det med att jag sover på en madrass inne hos dem. Vaknar gör dom senast sex så vi är tidigt igång =)
Nu håller lillebror dessutom tydligen på att gå över till en dagssömn. Han sover 20-30 minuter vid 9-tiden och sen 1-3 timmar vid 13 ungefär. Vi försöker få dem att somna vid 20 på kvällarna men nu då dom ligger i samma rum har det dragit ut på tiden lite.

Vi började annars ge grynost under midsommarn och han älskar det. Idag fick han lite fil. Filen gick nog ner men inte med samma fart som grynosten.

Tänder har han nu hela 3.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper