Septemberbarn 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Septemberbarn 2011

Oläst inläggav Humlan » 11 sep 2011, 12:26

Startar en tråd för oss nu :heart:

5.7. Alicia, pojke, 38 cm, 1210 g
28.8. Humlan, pojke, 51 cm, 3610 g
6.9. Kace, pojke, 51 cm, 4545 g
6.9. Sunflower, flicka, 51 cm, 4000 g
9.9. Selma, pojke, 52 cm, 3855 g
12.9. Zoey, flicka, 50 cm, 3550 g
13.9. Jason, pojke, 51,5 cm, 3980 g
14.9. Solsken, pojke, 51 cm, 3330 g
17.9. Fia-Lotta, pojke, 48 cm, 3070 g
21.9. tise, pojke, 54 cm, 4336 g
22.9. KajsaAnka, pojke, 53 cm, 4600 g
Senast redigerad av Humlan 23 okt 2011, 20:41, redigerad totalt 8 gånger.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Re: Septemberbarn 2011

Oläst inläggav Humlan » 11 sep 2011, 12:31

Ni kan ju meddela era mått och datum så sätter jag in dem efterhand.

Här går vardagen rätt bra. Grabben är nu två veckor och båda systrarna har tagit väl emot honom. Han äter och sover bra, på natten har han ätit 3-4 gånger och för det mesta somnat om. Ibland har han problem med luft i magen men bara det kommit ut är han nöjd igen. Hittills har han nästan varje dag haft två lite längre vakentider då han orkat vara vaken 2-3 timmar.Navelstumpen lossade när han var en dryg vecka och det är nog skönt, avskyr att putsa naveln :oops:

Jag brukar hålla honom ovanför lavoaren vid blöjbyte och väldigt ofta kommer det bajs eller kiss eller båda.

Hoppas vi snart blir fler här på tråden :nicka:
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kace » 12 sep 2011, 19:12

En till på tråden!

6.9 Kace, pojke, 51 cm, 4545g

Jag tycker det är en jättestor skillnad på att nu ha två barn att sköta samtidigt... Det går ju bra om killen sover, men om jag ligger i sängen och ammar, så ska ju storasyster krypa, hoppa, studsa, fara upp och ur och i sängen hela tiden. Vet inte hur mycket pojken störs, men jag blir stressad och det e ju inte så bra. Men å andra sidan märks det på pojken att han "njuter" av att höra liv och leverne här i huset, han e ju van med alla våra röster (och gråt och skrik för den delen också) så tills vidare bekommer det inte honom så mycket fastän storasyster drar sina högljudda protester ibland.

Tycker amningen fungerar bra tillsvidare. Ibland blir pojken dock väldigt arg vid bröstet, och oftast e det bajs som ska ut, eller en rap, eller så är han ju mätt. Bara genom försök-och-misstag som jag lyckas klura ut vad det är som e "fel".

Jag väntar också på att naveln ska lossna, tycker int alls den e nå mysig :osaker:
Kace
Silvermedlem

Oläst inläggav Humlan » 12 sep 2011, 20:01

Här störs nog inte grabben (ännu) av storasysters ljud och ivrighet. Lite försöker vi hålla bort henne från hans huvud... Hon sku så gärna undersöka hans öron, ögon och näsa.
Måste annars säkert ringa rådgivningen imorgon, tycker att hans navel vätskar och luktar lite unket. Vi ska dit först 22.9. och så länge ids jag inte vänta med illaluktande napa.

Och fast dom där små omedvetna leendena antagligen är magknip så är det såååå sött då det kommer små leenden :love:
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Alicia » 14 sep 2011, 06:39

Jag hoppar nog med här i alla fall, pojken är ju 10 veckor men han är ju inte större än en liten nyfödd och till utvecklingen motsvarar han väl ungefär en 2-3 veckors baby, eller kanske 3-4 veckors. Och strax så får han komma hem, så då är jag mera i samma situation som ni andra, så nu känns det att vi passar in ganska bra här med er i alla fall :nicka: .
Idag kommer han första gången hem på permission! Är några timmar hemma med oss ikväll, spännande! Och så härligt!! Han äter bra, igår åt han hela 100g från bröstet kl. 18, det var rekord. Så han börjar väl nog växa med fart nu. Tillsvidare ska han ännu ha tillskott i mjölken för modersmjölken innehåller inte tillräckligt med proteiner för dehär riktigt små, så han får min mjölk i flaska berikad med BMF, Protifar och Calogen 5 ggr i dygnet och så får jag amma 3 ggr i dygnet. Han väger nu 2540g och är 44cm lång, så snart kan vi kanske sluta med tillskotten och övergå till helamning :clap: Det har gått helt klart över förväntan att han lärt sig och orkar amma så fint, det hade jag inte vågat hoppas på, det är inte så vanligt att småprematurer blir bröstbarn. Så jag är glad att jag får belöning nu för att jag orkat pumpa mjölk så länge. Han har lite svårt att få kackat, dedär tillskotten gör att tarmen fungerar lite trögare, så han stånkar och stånkar men får inget att komma, måste hjälpa honom med kackandet en gång i dygnet. Men han gråter inte, egentligen just alls, verkar hittils vara en ganska lugn och nöjd pojke :love: , hoppas det fortsätter så. Man brukar ju nog ganska tidigt se hurdant temperament barnen har.

Alicia: Pojke 5.7.2011, 1210g, 38cm.
Bild
Bild
Bild
Alicia
Guldmedlem

Oläst inläggav Humlan » 14 sep 2011, 08:19

Jätteroligt Alicia att du kom med här. Sätter in dina uppgifter i första inlägget då jag är vid datorn, kanske ikväll. Och Jätteroligt att han är så stark grabben din. Säkert ljuvligt att få ha honom hemma! Hur har bröderna tagit det att lillebror inte är hemma?

Här har vi nog en rätt lugn kille, han ligger mest och kikar sig omkring. I natt hade han lite bajsbesvär men inte så farligt. Enda problemet nattetid är väl att lilla storsyrran vaknar då han gråter så det gäller att snabbt va reda så vad han vill ;-)
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Zoey » 16 sep 2011, 09:48

Ska joina den här tråden nu och se om jag kan tänkas vara aktivare här än jag var i gravid-gruppen...
Min baby-flicka föddes den 12.9 (kl.15.58) i v.38+1. Hon vägde 3550g och var 50cm lång.
Vi kom hem från bb igår. Allt känns ännu helt overkligt för mig. Jag har så otroligt många år gått och väntat på detta och nu plötsligt är jag mitt inne i det. Ingen väntan längre, bara glädje (och tyvärr ganska mycket oro för om sen faktiskt är helt bra med flickan och att hon inte plötsligt slutar andas i sömnen -har läst för mycket om plötslig spädbarnsdöd i Käpys tidning).

Igår när vi kom hem var hon 3dygn gammal och hon hade inte kackat ännu (bara svart beck-kacka det första dygnet), vilket inte stressade mig så mycket, men jag funderade ju över det då dom sagt på bb att hon borde ha kackat varje dag, också direkt i början. Men nu har kackandet kommit igång och det med besked. Riktigt ordentligt mycket 3 ggr ren...

Navelsträngsområdet har litet börjat varas och lukta illa och jag försöker putsa det så bra som möjligt, flera ggr/dag (med asept). Hoppas det hjälper och att den lossnar så småningom (innan det blivit nån värre infektion) så är det bekymret ur världen.

Annars allt bra här, flickan sover bra och äter jätte duktigt (jag har hamnat ge tillskott av NAN förutom brstmjölk, pga av att min produktion inte kommit igång ordentligt ännu).
Zoey

Oläst inläggav Sunflower » 16 sep 2011, 13:08

Jag hoppar också på den här tråden. Vår flicka föddes 6.9.11 i v. 37+3. Förlossningen gick snabbt och bra. Tyvärr mådde inte flickan så bra så hon hamnade till barnintensiven direkt efter förlossningen. Där var hon 1,5 dygn och sen fick hon komma till bb-avdelningen och var där med mig och vi gick till intensiven och fick antibiotika 3 ggr i dygnet. Hon gick ner i vikt mer än "tillåtet" så vi har varit på ett par extra viktkontroller till bb, men nu verkar det ha vänt och hon har börjat gå upp igen. :clap: Men åtminstone ännu den här veckan skall jag väcka henne och mata var tredje timme.

Vår lillis är en nöjd bebis, hon gråter inte speciellt mycket (ännu i alla fall). Navelstumpen lossnade i måndags, men navelbotten är inte riktigt torr ännu och behöver nog putsas några gånger per dag.

Storasystrarna har tagit det bra att ha en baby i huset, ingen större svartsjuka har förekommit.

Skönt att det går åt rätt håll med er lillkille Alicia! Hoppas att han snart får komma hem för gott. :kram:

6.9. Sunflower, flicka, 51 cm, 4000 g
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Selma » 16 sep 2011, 14:23

En pojke, 9.9, 52 cm och 3855 g.

En nöjd lillebror som äter duktigt och ofta. Har gått upp bra i vikt sen vi kom hem från bb. Nätterna går hittils överraskande väl, han ammar med 2½ - 3 h mellanrum, sover däremellan. Vi har stigit upp mellan 7 och halv 8 (storebror brukar vakna då) så jag känner mig faktiskt inte så trött som jag trodde jag skulle vara (nåja hinner nog vara trött - helt säkert). Allt går fint, e så lycklig att ha två fina friska pojkar att ta hand om!!
Selma
Silvermedlem

Oläst inläggav Humlan » 16 sep 2011, 19:48

Åh vad roligt med många på tråden :clap:

Här har vi just klarat av första veckan med pappa på jobb och riktigt bra har det gått. Lillgubben har ännu två lite längre vakenpass och där emellan sover och äter han. Det här är antagligen vårt sista barn så jag försöker njuta så mycket jag bara hinner av den här allra första babytiden då han somnar och kan sova hur länge som helst i famnen.

Namn har vi ännu inte kommit på men snart måste vi väl nog börja fundera, han blir ju faktiskt tre veckor på söndag.

Naveln har nog torkat här nu så jag ringde aldrig rådgivningen. Men nu har han lite variga ögon istället :( Äldsta flickan hade jättelänge geggiga ögon på grund av trånga tårkanaler men jag tycker inte hon hade gul gegga utan mer vit :hm: Nå, dom brukar ha recept på ögondroppar färdigskrivna hos rådisen här så kanske vi väntar till torsdag då han ska dit.

Jag har just badat honom och han ligger nu och äter/sover i min famn :love:
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Alicia » 19 sep 2011, 13:24

SUNFLOWER: er flicka var samtidigt på A8 som vår pojke då, han har varit där fr.o.m. 4.8 och nu i fredags fick han komma hem! :clap: Kanske vi har råkat på varandra på keskolan...

Nu fick babyn komma hem i fredags (16.9), vilken lycka! :love: Har så väntat på den dagen, dag ut och dag in då jag gått till sjukhuset och sett lyckliga föräldrar komma bärande på sina små nyfödda i babyskyddet ut från bb har jag varit så avundsjuk och tänkt att måtte tiden gå så det nån gång blir vår tur... och nu kom den Dagen. :tumme: Det har börjat helt fint här hemma, inga bekymmer med babyn. Är bara lite fundersam på om han äter tillräckligt ofta och tillräckliga mängder. Han helammas nu och de sade att han själv får reglera takten nog, men går det över 4 timmar på dagen eller över 5 timmar på natten från föregående matning så ska jag väcka honom för att äta. Men då är det så svårt att väcka honom för att äta de gångerna han skulle vilja sova och inte äta. Ibland sitter jag över en timme och försöker få honom att ta bröstet men han tar en par sug och fortsätter sova. Ofta vaknar han nog självmant och äter duktigt. Men det är mest på morgnarna och förmiddagarna som han bara skulle vilja sova. På natten har han låtit det gå 4-5 timmar ofta mellan amningarna, så det blir egentligen bara en amning på natten, men då äter han länge, 1 timme håller han på och äter, rapas, vilar sig en stund, äter igen, rapar osv. Och är ganska kinkig och skrikig då, men sen då han fått i sig tillräckligt med mat så sover han gott länge på det. Förra morgonen ville han inte börja äta fast jag hur försökte, började försöka amma honom 6.30 och höll på till 8.30 och då han fortfarande inte tagit bröstet så värmde jag pumpad bröstmjölk och gav ur flaska och han åt hela 150ml på en kort stund. Så nog äter han stora mängder, åtminstone ibland. Vi har viktkontroll x1/vecka så man får ju se då om han äter tillräckligt, växer tillräckligt. Har lite obalans med mjölkproduktionen, då jag pumpat så länge och pumpat mer än han ätit, så nu är brösten helt överfyllda hela tiden då han inte äter så mycket som det kommer mjölk och jag skulle vilja sluta med pumpandet, men måste nog pumpa ut värsta trycket några gånger per dag. Småningom bli det ju nog balans mellan efterfrågan och utbud. Hade en besvärlig bröstinflammation i vänster bröst för några veckor sen, åt då antibiotika i 10 dagar, skulle inte vilja ha det pånytt.

Andningslarm har vi i sängen, för han hade länge andningspauser som prematurer har, nu borde han ha "vuxit ur det", men är ändå osäker, så för att jag ska våga sova har vi detdär. Han har nog svårt att reglera andningen ännu ser man t.ex. då han ammar. Han glömmer ofta att andas medan han suger och sväljer. Han märker det sen plötsligt, släpper bröstet och börjar flåsa hårt. Ibland drar jag bort bröstet om jag märker att han inte andas utan bara sväljer och sväljer och inte "hoksar" på det själv. Hoppas nu bara han är nöjd med att sova i sin egen säng, våra äldre pojkar har inte varit det, utan de har sen legat mellan oss för det mesta som babysar, och då kan man ju inte ha larmet där, då det registrerar våra andningsrörelser. Tillsvidare sover han nog nöjt i sin säng, gnäller lite då man lägger honom dit, men somnar sen fort om.

Storebröderna har varit glada över att babyn kommit hem och mindre storebrodern har åtminstone inte hittils visat någon svartsjuka. Båda tycker babyn är så söt. För det mesta håller de på med sitt och är inte så intresserade av babyn, men emellanåt vill de komma och paja honom och se på honom. :love:

Såsom nästan alla såhär tidigt födda har vår lillis också BPD (bronkopulmonar dysplasi) dvs en (i hans fall lindrig) kronisk lungsjukdom pga att lungorna inte hade hunnit utvecklas färdigt förrän han föddes. Det gör att han lätt får lunginflammation och astmaliknande symptom och hamnar in på sjukhus om han blir förkyld och vi måste försöka undvika att han blir smittad. Ingen som är eller har varit förkyld under senaste veckan ska komma hit på besök och helst ska vi inte ha så mycket besök över huvudtaget. Och vi ska inte ta med babyn nånstans där det finns mycket folk, inte ens till butiken. Detta gäller hela hösten och vintern, så det känns lite isolerande, det blir bara att sitta här hemma då :osaker: Fast då har vi ju ändå barnen i skola och dagis, största risken är ju att de smittar honom. De måste tvätta händerna och lägga käsi-desi förrän de rör i babyn, men ibland hinner de nog ändå vara och röra i honom med "smutsiga" händer... Har försökt lära dem att de bara får röra honom på hjässan och på kläderna, inte i ansiktet eller på händerna.

Mycket olika besök på sjukhuset har vi framför: ögonläkare, öronläkare, hjärt-UL, UL av urinvägar, magnet-rtg av huvudet, besök på kirurgisk pkl, uppföljning av utvecklingen på barnpkl...I epikrisen har han en lista på diagnoser som en mångsjuk 100-åring...men i princip är han nog en frisk och fin gosse, inga värre bestående men av prematuriteten (åtminstone vad vi vet av ännu).
Bild
Bild
Bild
Alicia
Guldmedlem

Oläst inläggav Zoey » 20 sep 2011, 11:46

Oj Alicia, låter jobbigt ... Så orolig som jag är hela tiden över att flickan skall sluta andas (andningsvakt??? har inte hört om sådan. Är de dyra? Varifrån köper man sådana?) fast hon inte var prematur och är stark och frisk och äter bra. De första nätterna kunde jag inte sova ordentligt, bara kollade om hon andades. Men nu har jag vari tvungen att sova bara av total ren trötthet.
Men det låter ju ändå jätte bra med att han är frisk och mår bra och äter så jätte duktigt!
Zoey

Oläst inläggav Jason » 20 sep 2011, 15:40

Hoppar in här jag nu också, får se hur mycket tid det finns över för datorn dock...

Den 13.9 fick vi en pojke på 3980 gram och 51,5 cm.

Det går får det mesta bra här hemma, storasyskonen vill gärna hålla honom i famnen och mysa med honom. Äter och sover gör han för det mesta bra och hittills verkar han inte vara en spyttande bebis som våra två tidigare. Jag har nog ändå alltid med mig trasan för säkerhetsskull men det är ytterst sällan det kommer upp mjölk för honom.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sunflower » 21 sep 2011, 11:21

Alicia: Jag tänkte faktiskt på er då vi var på A8, funderade på om nån av babysarna som var där var er. Jätteskönt att han har fått komma hem nu och att du får helamma honom nu.

Sista veckan som sambon är pappaledig nu. Jag är lite nervös för hur det ska gå sen då jag måste börja stiga upp och föra de äldre barnen till skola och dagis. För nu hinner det gå hela förmiddagen innan jag och babyn är klara med våra morgonbestyr och redo att fara nånstans... :osaker: Nå, allt går väl när det måste gå.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav hallonet » 21 sep 2011, 19:13

Hejsan!

Vår son föddes 12.9.2011 :heart: 53 cm och 4,2 kilo.

Vi har nu varit hemma i sex dagar och verkligheten börjar sjunka in. Vilken känslostorm detta är :) Både glädje och ångest på samma gång. Första gången när man gör någonting nytt är det alltid ångest jag känner, men nu börjar blöjbyten gå bättre och snart hoppas jag vara proffs :)

Amningen börjar rulla på men ingen rytm har killen, och kommer väl inte ha det heller på en längre tid :) Iförrgår sov han över 6,5 h i sträck på natten medans förra natten så skulle han ha mat emellan. Lite gnäll främst på kvällen, men annars är han nöjd. Har hört att det är vid 3 veckor fram till ca 8 veckors ålder som de är som skrikigast?

Är också orolig för mycket, spädbarnsdöd, sjukdom, allt. Det är som sagt en livslång oro man har fått på köpet :) Men det hör livet till! Har även dåligt samvete jämt, vilket är nytt. Är han vaken och ligger i sängen, tänker jag att jag borde vara aktiv med honom (och inte hänga upp tvätt eller dyl), sedan när jag pratar med honom är jag rädd för överstimulering :D Men för var dag blir man säkerligen säkrare och säkrare. Man måste lita på sig själv som mamma :tumme:

Ha de bra alla septembermammor och septemberbebisar!

Hallonet
Bild
Användarvisningsbild
hallonet

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper