Oktoberbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Oktoberbebisar 2011

Oläst inläggav Nenna1 » 06 nov 2011, 16:49

Välkommen att diskutera oktoberbebbor!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Oktoberbebisar 2011

Oläst inläggav Woodstock » 07 nov 2011, 14:06

Hej! Jag hänger på här trots att vår baby skulle födas i november. Vi fick alltså en härlig svarthårig kille för en vecka sen 31.10, han var 4128g och 51cm vid födseln (BF 7.11). En riktigt söt och lugn pojke. Världens härligaste förstås :love: . Vi fick komma hem på onsdagen förra veckan och hemmalivet går ganska långt ut på att mata och sköta honom. Han har också en storabror och en storasyster (6 & 4år) som även är förtjusta i honom men också kräver sin egen uppmärksamhet.

Efter att nattetid haft ett väldigt intensivt bröst-behov (han var alltså vid bröstet från 23 på kvällen till 02-04 på morgonen, UTAN att man kunde sätta honom i sängen emellan), så har han nu börjat sova lite bättre på nätterna och äter med 2-3h mellanrum, vilket är skönt för jag har fått sova första gången på en vecka :D .

På onsdagen har vi första rådgivningsbesöket, det skall bli intressant att se om han förändrats i storlek på en vecka.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 07 nov 2011, 18:25

Hejsan alla oktobermammor!
Våran son föddes 16.10 och vardagen har börjat rulla på. Allt har hittills gått riktigt bra, det är så mycket lättare att vara andragångsmamma! Amningen har funkat bra denna gång, inga inflammationer, sår eller stockningar än så länge. Storebror, som är 2 år, kräver dock mycket uppmärksamhet och har haft sina små utbrott sedan lillen kom och började ta mycket av mammas tid. I morgon börjar sambon jobba efter pappaledigheten så vi får se hur det börjar gå då. Svårast blir det att få SB att sova eftersom pappa helt och hållet har skött om det nu.

Babyn är för det mesta lugn och nöjd, men trivs allra bäst i famnen, vilket ju gör det svårt att få gjort något annat. Lillen har inte haft så mycket besvär med magen som SB hade, men det kan ju förstås komma ännu. Vi har nog inga fasta rutiner att prata om. Ammar ganska ofta, också på natten blir det med 2-3 h mellanrum. Försöker hinna få ut honom och sova på förmiddagen, men han sover inte alltid så länge om vi inte tankat ordentligt före.

Rådgivningsbesök först nästa vecka!
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 08 nov 2011, 14:16

Oj, Woodstock, du har haft tuffa första dagar med lillen. Men mjölkproduktionen måste ju ha kommit igång ordentligt då ni ammat sådär mycket i varje fall!

Håller med Lottalisa i det bekväma med att få andra barnet. Det är inte lika omvälvande och stort som första, som känns så unikt, men det är mer fridfullt och man njuter på annat sätt. Nu vill jag bara att hon ska hållas såhär liten och nyfödd så länge som möjligt, medan jag senast väntade på att storasyster skulle växa och funderade över hundra och en saker.

Jag har undrat i några veckor nu om vi faktiskt kan ha rutin redan, men det verkar som att det oftast blir 3 dagssömner per dag och natt ungefär mellan 20 och 7. Fast det hänger nog ihop med att jag väcker lillasyster och byter pyjamas etc. så att hon somnar till natten just vid åtta-nio-tiden. Hon orkar vara vaken ungefär en timme i taget. Då hon blir trött blir hon så viftig av sig att hon kunde kråma sig ur famnen på oss och smågnällig. Då är hon nöjdast för sig själv och somnar inne i hårdliften eller ute i vagnen. Men jag brukar amma henne en extra sväng innan jag lägger henne, då sover hon ungefär 3 timmar. Hon gråter ändå till och gnyr då hon sover lättare under den här perioden, vilket får mig lite fundersam, magont eller kanske reflux som storasyster hade? Har refluxen spökande i bakhuvudet sedan dess..

Då jag tar med lillasyster till sovrummet på kvällen brukar jag försöka amma en sväng trots att hon sover, kring 22-tiden. Då verkar hon ofta klara sig med två tankningar under natten och eventuellt en tidigt på morgonkvisten. Första veckan "morrade" hon rysligt i sömnen och hon bökar och morrar ännu efter maten på morgonkvisten. Det verkar hänga ihop med att magen arbetar, tror jag. Men börjar småningom lära mig att sova trots morret, först var det jättestörande.

Tutten har jag redan introducerat, eftersom vi har en kusin som använder mamma som tutt nu och har jättesvårt att somna om på natten. Det tänkte gå lika också för oss med storasyster, så tänkte mota olle i grind den här gången. Det verkar inte ha påverkat amningsgreppet heller, hon känner väl skillnad på smaken :blink:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 15 nov 2011, 11:41

Hej på er! Hur mår ni å era oktober-bebisar?

Ville bara sticka in å berätta att vår son umgicks en helt timme idag, han var så med å tittade och följde med i famnen :love: , han är mer och mer vaken varje dag. Nätterna har också blivit lite lättare, han sover nu mellan matningarna som är med ca 1-3h mellanrum, och om jag inte skall föra någon av de andra barnen till dagis/förskola, så får jag sova på morgonen till ca 8:30 - och det gör väldigt gott. Han är nu 2 veckor och jag borde börja ge d-vitamin till honom.... storabror å syster fick ont i magen av d-vitaminen, så jag fasar lite för att ge. Kommer att prova på d-vitaminen med rela-droppar i. Tidigare har vi använt jekovit. På torsdagen har vi rådis, skall igen bli roligt att se hur han vuxit!

Ha det gott allesamman!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 15 nov 2011, 12:46

Vår rådgivning sa att Dee-tipat också kan funka om Devisol ger magont. Dee-tipat är smaklös och kan förvaras i rumstemperatur, sa hon, var det månne baserat på kokosolja, om jag minns rätt... Det blev ett riktigt reklaminslag det här...

Roligt att höra att ni börjat umgås, Woodstock. Dedär första funderande och studerande blickarna är så ljuvliga :love:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pamsan » 16 nov 2011, 09:41

Här har vi kommit hem nu igen efter en vistelse på barnavdelningen. Lillkillen fick en förlossningsinfektion så vi har varit några dygn på barnavdelningen och fått medicin, så nu får vi hoppas att vi får vara hemma och njuta.
Han har börjat vara vaken allt mer men har inte ro att ligga för sig själv utan någon måste vara med honom. Han äter med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Men han har väldigt mycket gaser i magen eller magknip så han har lite jobbigt, få se va det blir till. Han växer så det knakar så någon liten bebis har man inte nå mer.
Pamsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Wilmina » 29 nov 2011, 14:07

Lyfter lite på tråden eftersom jag gärna hur det går för er. Hur mår ni, bebisarna och hela familjerna?

Vi har det bra, är faktiskt inte en zombi som jag förväntade mig :tummenupp: Lillbjässen (vi har börjat använda stl 60 i kläderna!) mår bra, och lärde sig att skratta förra veckan. Ljuvligt! Han är en lugn och nyfiken typ. Mina största "problem" har nog mer att göra med hur göra när man är ensam nånstans med båda barnen - hemma går det bra men annenstans kandet bli stressigt när lillebror vill amma och lilla stora syster springer runt... Men man verkar komma på olika knep ju mer man tar sig runt.

Hoppas ni har det bra alla!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 29 nov 2011, 14:33

Jag svarar, igen :-)

Också här går det mycket, mycket lättare och bättre än jag förväntat mig och än vad folk varnade mig för. Mycket tack vare att båda ungarna faktiskt har bra tålamod och lillasyster äter fort och storasyster är ganska lugn, dvs. inte så rysligt ivrig på rackartyg. Nätterna har gått bekvämt. LS somnar till natten vid niotiden, då hon ammat klart och blivit riktigt trött. Hon är lite övertrött och onkoncentrerad om kvällarna så man får amma och lugna ner henne först. Sen får man nog sitta och påta tutten i munnen många, många gånger före hon somnat. Hoppas den börjar hållas med tiden. Har löst det som så att vi har hårdliften i soffan och ser på tv samtidigt :-) Sen bär jag med henne till sovrummet då jag går och lägger mig. På natten vaknar hon för mat 2 gånger och somnar själv om i sängen igen. Den här tycks inte somna vid tissen som storasyster, på gott och ont. Hon slumrar nog, men somnar inte ordentligt där.

Har inte själv råkat amma på sånt ställe att jag fått "problem" med att hålla SS i styr, men tror jag skulle försöka med t.ex. en russinask, vindruvor eller sånt. Eller kanske ett tarraark, en bok eller något annat som skulle hålla henne sysselsatt en stund. Min mobiltelefon är också så pass intressant att hon sitter och undersöker den en god stund. Då får man ju förstås se efter att det inte blir några busringningar ;-) Nu minns jag inte hur gammal er lilla stora syster är, Wilmina, om något av dessa kunde funka på henne?

Vi har också någon 62:a på gång redan, men har konstaterat att det måste vara SS:s kläder som krympt i tvätten med tiden och motsvarar 56. Vid rdgbesöket för en månads ålder var lilla fröken lite mindre än hennes kusin då han föddes. Kändes konstigt att inse de, eftersom jag tycker hon är så stor redan.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 29 nov 2011, 14:35

Pamsan, förrresten, ifall du ammar, har du prövat att själv ändra på din diet? Ifall det skulle hjälpa mot luftbesvären?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 29 nov 2011, 14:46

Vi har det också bra, jag är inte heller så trött och stressad över småsaker som jag var med storebror. Försöker ta allt med ro och njuta av den här tiden för jag tror inte att det blir fler barn i den här familjen.
Pojken är för det mesta nöjd och växer bra. Vi har också börjat få ett och annat smile och också små försök till joller :love: . Gossen har antagligen trång tårkanal på ena sidan, för det ögat ringer och "klibbar i hop". Det är visst vanligt hos bebisar och det kan ta länge innan det blir bra.

Problemet hos oss är nattningen av storebror då pappa jobbar kväll. SB är van att somna med någon av oss i rummet och då jag ska natta honom är ju lillebror alltid med och det stör SB som då börjar hitta på allt möjligt. I värsta fall gråter vi alla tre innan SB slutligen somnar. Hur gör ni andra som har större syskon?
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 30 nov 2011, 14:34

Pamsan skrev:Lillkillen fick en förlossningsinfektion så vi har varit några dygn på barnavdelningen och fått medicin, så nu får vi hoppas att vi får vara hemma och njuta.
Oj, låter inte trevligt, men skönt att han e frisk igen och ni får börja njuta av vardagen!

Vi kom just från rådgivningen, vår "lilla" är nu 5200g å 57,5cm, kläderna krymper i skåpet... :swoon: , skulle dom inte kunna hållas länge små, babysarna :wink: , märker nu hur kort babytiden är, trots att vår kille inte ju e någo stor ännu, bara en månad.

Annars mår han bra, men mycket gas i magen som han klagar på. Dessutom har han en tankningsperiod på gång, så han är förankrad vid mej ganska mycket - vilket ju inte gör magbesvären någo bättre.

Det var nån som fråga om nattandet, då storasyskonen var små, dom har 1 år 10 mån åldersskillnad, så nattade vi storabror mellan oss i vår säng tillika som lillasyster ammades - sen lyfte vi storabror till hans egen säng/rum då han redan sov. Vi börja natta dom i sina egna sängar först när lillasyster flyttade in i samma rum som storabror. Våra barn har inte haft svårt med att nattas på kvällen. Dom har väldigt gärna gått i säng - så jag är inte den bästa att ge råd i nattningsfrågor. Å nu är dom ju redan 4½ och 6½ så vi läser nattsaga tillsammans med lillabror (ofta vid bröstet), å sen somnar dom själva i sina sängar.

Ha det bra i höstrusket allihopa!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pamsan » 02 dec 2011, 14:55

Nu har vi varit till rådgivningen och lillen växer, 5,5 kg och 57,4 cm lång. Ingen liten bebis nå mer så här har vi också bytt klädnummer.
Han har fått en förkylning samma som storebror så vi var för säkerhets skull och kolla öronen och visst hade han öroninflammation i båda öronen, så nu fick han medicin, stackars liten. Så nu skall vi vara beredda med ännu mera magknip sa läkaren. Jag försöker hålla diet för hans magknip, men inte hjälper det och Disflatyl droppar ger vi men inget hjälper. Men det är ju övergående.
Här nattar vi de större syskonen och då sitter jag och bebisen i rummet utanför där tills dom har somnat, bebisen går och sova senare.
Pamsan
Silvermedlem

Oläst inläggav Wilmina » 02 dec 2011, 21:00

Vad roligt att höra hur det går - tråkigt dock med trånga tårkanaler och infektioner. Hoppas det ordnar sig snart för er!

Nenna1 skrev:Har inte själv råkat amma på sånt ställe att jag fått "problem" med att hålla SS i styr, men tror jag skulle försöka med t.ex. en russinask, vindruvor eller sånt. Eller kanske ett tarraark, en bok eller något annat som skulle hålla henne sysselsatt en stund. Min mobiltelefon är också så pass intressant att hon sitter och undersöker den en god stund. Då får man ju förstås se efter att det inte blir några busringningar Nu minns jag inte hur gammal er lilla stora syster är, Wilmina, om något av dessa kunde funka på henne?

Stora syster blir snart 1,5år. Jag har faktiskt tagit russinask med för "nödfall". För jo, då orkar hon sitta i vagnen en stund, annars beror det nog på... Inte är vi ju varje dag på svift, så det blir inte russin varje dag. Jag borde säkert också uppgradera min mobil, för mannens är intressant nog för henne att leka med i evigheter, men min simpla version tappar hon intresset på ganska fort :blink: . Men har nu tagit vara på de goda tipsen, tack, och packat väskan full med böcker och leksaker som jag kan försöka med... och så verkar det nu redan lätta lite iom att amningen blir lättare att förutse, och han äter mera effektivt på dagen.

lottalisa skrev:Problemet hos oss är nattningen av storebror då pappa jobbar kväll. SB är van att somna med någon av oss i rummet och då jag ska natta honom är ju lillebror alltid med och det stör SB som då börjar hitta på allt möjligt. I värsta fall gråter vi alla tre innan SB slutligen somnar. Hur gör ni andra som har större syskon?

Första natten jag var ensam med båda fick jag tom 4,5h sömn i 5 snuttar... lillebrors grymtande, bökande och amning störde stora syster, och hon kom inte ti ro (ja, förr kunde hon somna helt själv i rummet men iom att lillebror föddes fick hon nån trygghetsgrej, hon vaknade 8-10 ggr/natt och skulle bara kolla att vi fanns, så kunde hon sova vidare. Samtidigt blev det nu så att vi sitter med henne när hon somnar, men som tur vaknar hon inte så ofta mera). Och så vaknade de/väckte de varandra lite väl ofta.

Men nu har det ändrat, vi brukar ta lillebror med i systerns rum när vi läser kvällssaga och sjunger för henne (hoppas att han blir inkörd i rutinen... han trivs bra med läsning och sång), och hon har vant sig vid hans ljud. Jag tror de tom inger henne trygghet för hon verkar nu somna snabbare med honom i rummet! kanske er pojkar också kan vänja sig?

Pamsan skrev:Han har fått en förkylning samma som storebror så vi var för säkerhets skull och kolla öronen och visst hade han öroninflammation i båda öronen, så nu fick han medicin, stackars liten.

Ojoj, stackars liten! :kram: Vår lillbjässe har också fått snuva, tycker redan det är såååå synd om honom men öi hos en så liten en... :(
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Trinity79 » 05 dec 2011, 15:41

Hej! Roligt med en oktobertråd och att höra hur det är med alla. Mina små föddes ju redan i augusti, men känner mig mest hemma här med oktobermammorna. :) Vi har redan hunnit bli 3 månader och gossen är 58cm och väger 6,1 kg och tösen väger 5,3kg och är 57,5cm. Den första månaden efter födseln eller ungefär till beräknade dagen (5.10) så bara åt och sov de små. Skulle väcka dem med 3 h mellanrum. Det känns som väldigt länge sen! Nu är det fullt hålligång och de "pratar" redan och är glada och väldigt sociala. :) någon slags rutin börjar väl utkristalliseras. Flickan är fortfarande väldigt regelbunden, äter med 3 h mellanrum dygnet runt, medan pojken helt klart tankar på kvällen och kan sen sova 5 h i sträck.

Ska försöka följa med er här och skriva då jag har möjlighet!
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper