Oktoberbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Oktoberbebisar 2011

Oläst inläggav Woodstock » 16 dec 2011, 19:08

Hej på er!

Vi skall på läkargranskningen med lillebror nästa vecka, ni som fått rota-vaccinet, har det gett mycket biverkningar och isåfall, hur länge?

Annars mår vi bra, lillebror har börjat le mer och mer, å vuxit på både längd och bredd, förstås :D .

Hur e det mer era småttor?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Nenna1 » 19 dec 2011, 12:52

Vi var förra veckan och fick Rotat av rdg-tanten. Läkargranskningen har de här redan vid en månad. Vikten låg på lite över medel och längden lite under medel, så det är en rund, liten dam vi har :-)

Rotat funderade jag ganska så länge på, egentligen ända sedan storasyster fick det. Hennes reflux fick fart av första rotavaccinet. Hon spyttade mer och började svälja spyttor så att de brände i halsen och sov knappt alls i två perioder på en vecka. Sen fick vi Gaviscon och mjölkfri diet för mig, vilka fixade saken. Men då rotat lär ska ha sina biverkningar på fjärde dagen efter vaccineringen, så var det just den natten vårt elände började då.

Vi gav ändå vaccinet åt lillasyster nu också, delvis för att hon spyttat mycket mindre och vi vågar ju inte vara utan heller. Men de enda bieffekterna nu var att hon hade lite svårare att somna den fjärde kvällen efter vaccinet. Och så kackade hon extra mycket här veckan efter vaccinet. Hennes kusin fick tydligt magknip i ett par dagar efter både första och andra vaccinet.

Hur går det för er andra? Här talas det och massor med leenden får vi också. Ett par gånger har hon svängt från mage till rygg, men jag tror det beror på att huvudet är så tungt då hon ibland orkar lyfta det riktigt högt... En kväll då hon somnat vid tissen skrattade hon högt i sömnen. Tursom satt pappa bredvid och såg minen och hörde skrattet han med. Hon såg så väldigt lycklig ut :love: Undrar hur länge vi får vänta på skratt i vaket tillstånd.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 19 dec 2011, 14:57

Kom just från rådisen: 64cm och 6,5kg :bla: hjälp, säger jag. Åtminstone räcker väl mjölken då :blink: Han fick också rotavaccinet, så vi för se hurdan julen blir...

Annars har vi det bra, ponken är fortsättningsvis lugn, mycket nyfiken och ivrig att kommunicera. Skrattar ofta och högt, stora syster älskar att göra miner mm för att fåhonom att flabba (tänkte förresten inte att så små kan ha så roligt redan tillsammans!). Så har jag redan några gånger fått njuta av att sova 5-6h i sträck. Allt oftare sover han ett dylikt längre pass, om det bara alltid skulle falla på den tiden som man själv också lägger sig... Hans natt kan ännu börja 20 eller 24.

god jul, om jag nu inte loggar in här före det mer!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 03 jan 2012, 15:03

Å så e julen överstökad :). Det var roligt att ha en liten baby-tomte denna jul :heart:

Han blev sjuk ett par dagar före jul. Han fick feber och blev riktigt snorig och slemmig. Jag var riktigt orolig det första dygnet av febern (38) då han inte åt på hela natten och blöjan var torr, jag fick halvt tvinga honom att äta till slut, han hade säkert ont i halsen då han inte ville. Ush säjer jag - det är så obehagligt när en så här liten e sjuk då han inte kan säja nånting. Vi var till läkaren å dom kollade rs-virus (med ett mer obehagligt näs-prov....), men till all tur var det inte rs. Han blev nog fort bättre sen men snoret höll/håller i sej ännu, å orsakar emellanåt att han spyttar ut all mjölk han ätit....

Annars har han vuxit mycket på bredden :lol: , och så har han börjat le och "prata", det är ljuvligt att på morgonen få ett stort leende och "glägg". :heart: Rotavaccinerad e han nu oxå, lite ont i magen första dygnet men annars allt ok. Rådis hade vi veckan före jul å då var han lite under 6kg å ca 58cm. Vi fick remiss till jorv då han har en testickel som åker högt upp i ljumsken nu å då - han blir undersökt av en barnkirurg nästa måndag, hopppas att det inte behövs några ingrepp för det här!

Nu måste jag nog gå å se att allt e ok med killen, han har sovit ute i vagnen i 3h, det har inte hänt förut :w00t:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 06 jan 2012, 12:21

Måste dela med mig av det goda: lillgrabben höll på att kikna av skratt när 1,5-åriga stora syster gjorde miner och lekte tittut med en trasa. De höll på i minuter! Annars också upplever jag det ljuvligt att ponken börjar nu visa intresse för saker, "pratar" ivrigt med en katt som hänger i hans vagn mm.

Mindre bra gillar jag kvällstankningarna som med en-två 10min pauser tar 2h! Hoppas detta bara är en fas (sägs det inte att mjölkmändgen ska ökas vid 12veckor?) för baken domnar... Men istället sover han ju nog sen 5-7h i sträck, och tar oftast natt vid 22. Det är ju ganska optimalt.

Hur har ni andra det i babyvardagen?
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 08 jan 2012, 14:33

Det där är säkert mjölkökning! Vår storasyster hade också några sånadär riktigt häftiga amningskvällar vid 12 veckor. Lillasyster har varit hungrigare hon med på sistone, men inte närapå lika häftigt. Det har mera delats ut jämnt på dygnet.

Hon skrattade jättehjärtligt och länge då pappa visade och vände på en leksak, men jag missade alltihopa, hörde bara ett nytt ljud till badrummet :( Men det kommer väl flera gånger. Tittutlekar tycks vår lilla fröken inte ännu ha mognat för. Det är väl bästa sättet att få dem att skratta :-)

Här har natten blivit tidigare nu, kring 20-21 tar hon natten och vaknar sen vid åttatiden på morgonen. Däremellan brukar det blir två amningar.

Det känns roligt då man märker att hon är allt mer med och följer beundrande med storasysters pyssel och försöker greppa saker och pratar och prövar ljud. Tre månader till och så är våra småttingar inte alls särskilt små längre. Ta vara på babytiden!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 12 jan 2012, 14:23

Hej på er!

Det var tal om mjölk-ökning, vår kille har också varit vid bröstet tätare flera dagar, för att inatt sen ta en längre paus...... jag var såååå mjölkstind hela förrmiddagen :roll: .

Prat och leenden och krav på sällskap håller killen på med, han är så söt och glad :heart: ! Det har börjat växa nytt hår på huvudet också(han såg så rolig ut då allt hår mitt uppe på huvudet lossnade, så att han var flinttis uppå å hår på sidorna, som en äldre herre =) ). Så har vi dop på söndagen, det har varit lite stå-i med det, men roligt e d!

Hur ofta äter era småttor? Min pojke äter på dagen med 1-5h mellanrum (vanligtvis ca 2-3h). På natten äter han med 2-5h mellanrum, vanligtvis 3h. Försöker att inte gå i samma grop som med storasystern, dvs. amma vid minsta lilla pip, jag fick ångra det då hon ännu som 6mån åt ca 3-5ggr/natt. :shock:

Hur har ni det ni andra? Hälsningar från trådens minsting :lol:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jeje » 12 jan 2012, 19:30

Hej alla! Länge sen sist! Egentligen hör vi väl hemma i nån novembertråd (född 6/11 hade bf 21/10) men eftersom jag skrev i oktobertråden som gravid fortsätter jag gärna med er :blink: ! Här bara susar dagarna fram! Flickan växer minsan så det knakar! Nu vid 2 månader vägde hon 6.680 g och var 60,6cm lång! Stiger ofta upp mellan 7-8 tiden då syskonen gör sig redo för skolan! Vaken mellan 1-2 timma före hon går ut och sova i vagnen! Vanligtvis blir det 3-4 timmar hon sover då! Sen är hon uppe 1-2 timmar igen före det blir en ny sovstund som är allt mellan 1-3 timmar! Kvällarna äts det mest och natten tar hon nån gång mellan 22-24... Nätterna sen börjar bli rätt "jobbiga" hon kan ibland/oftast äta mellan 3-5 ggr per natt och har tydligen bestämt sig för att hon ska sova i vår säng... :shock: Så ser vår dag ut i stora drag nu då Alma :love: är 2 månader!
Bild
Bild
Bild
Jeje
Silvermedlem

Oläst inläggav lottalisa » 20 jan 2012, 13:10

Hej! Hur har ni andra det?

3 månader har gått med fart! På 3-månaders kontrollen i början av veckan var gossen 6275 g och 62,2 cm. Han är lugn och glad och jollrar mycket. Nätterna är väl rätt skapliga, i natt åt han bara två gånger. Dagssömnen är dessvärre dålig. Han sover bara en halv timme åt gången oberoende om han är ute eller inne och det är verkligen irriterande. Så har det varit en par veckor nu. Ibland kan han lyckas somna om där ute, men då måste jag gå ut och vagna honom ca 5 gånger innan han somnar ordentligt. Minns inte att storebror krångla så här på dagarna.

Det var tal om rotavirusvaccinet här tidigare. Efter första dosen märkte jag ingen reaktion, men nu efter den andra fick han vattnig och slemmig avföring och mycket luft i magen. Det höll på i två dagar, så nu är det bra igen. De andra vaccinerna reagerade han inte på.

Nä, nu måste jag passa på och ha lite kvalitetstid för mej själv så länge gossarna sover; dagstidningen + :kaffe: !
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 21 jan 2012, 09:53

Hej! Vi har det helt bra, vår son e snorig igen, men ingenting värre denna gång. Bara snor. Saltdropparna hjälper och annars är han som vanligt, glad och nöjd.

Lottalisa skrev om dålig dagssömn, mina två äldre barn sov väldigt dåligt dagssömn ända tills dom börja äta fast föda. Våran lillkille är dock helt annorlunda och sover gärna ute i vagnen två längre sovpass typ 2-3h (gissa om det känns konstigt efter att storebror och lillasyster sovit högst ½h i susen dagssömn, man undrar ibland om man alls har en babys :wink: )

Jeje skrev:Egentligen hör vi väl hemma i nån novembertråd (född 6/11 hade bf 21/10)
:lol: Vi hade BF 7.11, men sonen föddes ändå 31.10, så jag har i min tur skrivit som gravid i novembertråden.

Jag har ännu en fråga om rotavaccinet: Har ni andra blivit varnade att vara försiktiga med avföringen, att den kan innehålla rota? I vaccinets bipackssedel står nämligen ingenting om att avföringen skulle vara smittsam.

Nu ut å ta hand om det där vita som fallit från himlen :roll: , blir tungt att skuffa vagnen - men ack så vackert landskapet blev! Sköt om er allihopa!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 21 jan 2012, 12:35

Woodstock, då storasyster vaccinerades för två år sen fick jag en bipackssedel till vaccinet. Då stod där att man skulle vara noga med handhygienen och tom. att folk som lätt får infektioner och har t.ex. allvarliga andra sjukdomar, inte ska röra kackan! Då sade de också på rådgivningen om att man skulle vara lite noggrannare med handtvätten. Den här gången sades inget. Månne man konstaterat att det inte finns någon fara?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 21 jan 2012, 12:52

Nenna1: Första versionen av vaccinet hade varningar om avföringen i bipckssedeln, men vaccinet är förnyat sen dess - å i det nya står inget. Jag har nog varit försiktig ändå, skulle vara eckligt att råka ut för rota... Men jag bara undrar.... Skall fråga nästa gång på rådgivningen att dom reder ut saken.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 21 jan 2012, 20:37

Månne inte de konstaterat att risk inte finns då? Åt en gång en antibiotika med varning att man inte skulle ta ens en droppe alkohol med den och något år senare fick jag samma kur och fick då höra att varningen tagits bort för att man konstaterat att ingen risk fanns. Kanske det är samma logik här.

Blev lite fundersam också nu för att ni skrev att Rotan gett slemmig kacka. Vi har haft lite konstig kacka i samband med den. Men nu, 2 veckor senare hade hon plötsligt ett slempaket i blöjan. Kanske någon flunsa eller annat som råddar till magen? Vi har haft snuva ett tag nu, men tursom har hon inte blivit helt stockad utan snoret har bara låtit rysligt då det åkt av och an i näsgångarna. Och Näsfrida är ju nog faktiskt jättepraktiskt!

Hur många timmar sover era små i dygnet nu just? Jag skulle gissa att lillasyster nu just ligger på ca 17-18 timmar sömn i dygnet. Två långa dagssömnar och en kvällslur och sedan natten 20-8. På natten verkar hon nu just ofta äta kring kl 1-2 och 4-5.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 09 feb 2012, 12:35

Lyfter lite vår tråd :nicka:

Nån fråga om mängden sömn. Vår baby tar sej tupplur 2-3h på förrmiddagen förutsagt att han är ute i vagnen (annars mycket mindre) så en ca 2h lur på eftermiddagen ute och natten börjar vi från kl 21 och han sover till 07:30 (då jag brutalt måste väcka honom för att föra storebror till förskolan) så det blir totalt ca 14,5h i dygnet. Mina barn har aldrig sovit väldigt mycket.

Vår kille är nu 63,6cm å lite på 6,5kg. Jag frågade om rotavaccinet och eventuell smittorisk via kackan. Int lär det ska smitta om man inte har maximal otur - babyn får ju heller inte rota av vaccinet. Så det är väl mest personer som har försvagat immunförsvar som skall vara förskitiga.

Annars så pratar och skrattar han massor - håller låda mest hela tiden och är väldigt go å härlig :love: . Håller på att få sina första tänder och dreglar något alldeles förskräckligt. Några dåliga nätter har vi haft pga att tänderna irriterar honom.

Nenna1: Alla mina barn har haft slemkacka om de varit flunssiga - å haft det ganska länge.

Hur har ni andra det?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 22 feb 2012, 14:33

Woodstock skrev:Hur har ni andra det?

Ja, undrar också :tummenupp:

Jag har inte så mycket att rapportera, livet ler för det mesta. Lillponken är social, nöjd och glad.

Lite jobbigt med det myckna ammandet, den sk mjölkökningsperioden som började efter jul pågår ännu :curse: Men så växer han också enormt (har börjat ta i bruk 74 kläder...) och sover nätterna igenom nästan alltid (från 21/22 till 5-6). Och så är han så god :love: Nu har vi äntligen lyckats få honom att äta välling och lite ersättning också på kvällarna, så min man kan nu dela de flesta kvällar på den 2-3h långa kvällstankningen. Det känns bra. Sked är tyvärr ett totalt nejnej, men det går ju så här. Nångång börjar han väl äta annat också.

Har nu ocks¨å ett test på där jag vagnar honom mellan 1 och 2 när stora syster sover, och ser om han sku lära sig att sova längre på det här sättet. Han har sovit endast 10-30min snuttar dagtid. Förr var han nöjd ändå men nu kanske han börjar få behov av längre sovpass. Och det är ju den enda tiden på dagen jag kan hålla på att buffa. Lite tråkigt att sätta tid på det, men en knorrig lillgubbe är tråkig också, så vi får se om det får honom att sova mera och må bättre.

Annars har han nu i snabb takt utvecklat sina fysiska färdigheter: handkoordinationen börjar funka, ligger på mage med huvudet upp och emellanåt stöder sig tom på sina armar redan, sitter relativt bra med stöd tex i famnen osv. Älskar när stora syster "läser" en bok för honom (hon hämtar ibland en bok med djur och kommer med mu och nöfnöff. Urgulligt, hon använder ju endat enstaka ord själv ännu)

Tja, lite gnäll blev det väl även om jag nog egentligen njuter av tillvaron. men hur har ni det?
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper