Oktoberbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Oktoberbebisar 2011

Oläst inläggav Pamsan » 22 feb 2012, 19:47

Här börjar livet återvända nu efter magsjukan och 40 graders feber som har varvat oss alla.

Lillgrabben har börjat prata mycket och tycker om att se på storasyskonen. Han tar absolut ingen tuttflaska, vi har försökt träna honom men han totalvägrar istället har vi börjat redan med potatis, potatis-grönsak och frukt. Vi är uppe i hela 2-3 tsk per måltid och äter gör han. Tuggar på händerna gör han så det måste klia i munnen, kanske tänder på väg.
Sover på nätter med 2-3 h mellan måltiderna, på dagarna sover han dåligt högst 1 timme igången om man har tur.
Pamsan
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Nenna1 » 24 feb 2012, 11:11

Hej på er! Här bara väntar vi på att få någon dunderförkylning, då vi klarat oss så många veckor friska nu.

Här är livet som vanligt och ganska så lugnt. Vi har haft ryslig tur med lilla frökens sovande. Hon sover fortfarande tom. 4 timmars dagssömnar. Till natten somnar hon själv vid 20 och äter oftast kring 1-2 och igen vid 4-5. Väckningen har blivit tidigare nu och ibland får man börja sätta tutt redan vid sextiden, ibland sover hon i lugn och ro till 7.30. Två dagssömnar och en liten kvällslur vid halvsextiden är dagsschemat överlag. Hon har lättare för att somna om än syster hade, så man kan flytta henne från bilstolen till vagnen och låta henne sova vidare, vilket ju är bekvämt.

Lite mjölkökning har vi haft för några veckor sen, kanske i två omgångar. Det var inte alls lika tydligt som med syster, men kanske också för att jag själv förstod då tecknen började komma att amma lite oftare hela dagen och också flera gånger på natten då hon sov oroligt, så vi kanske föregick dedär häftigaste perioderna lite. Fröken lever ännu helt på bröstmjölk och själv är jag så lat att jag hoppas hon klarar sig på det tills halvåret. Då blir det bara ett halvår som man måste koka och mosa (tyckte det var ganska jobbigt :oops: )

Kring jul-nyår hade vi en rysligt pratsam period. Hon babblade på stup i kvarten. Men sen mot slutet på januari blev det så tyst, tydligen var allt viktigt sagt. Nu är vi inne i en skrik- och ropperiod istället. Hon låter som en pinad katt eller kanariefågel, kanske. Det är bara svårt att veta om hon roar sig med att testa ljud eller om hon börjar bli missnöjd :roll:

Jag väntar ännu på att fröken ska vända sig. Ibland gör hon det av misstag från magen då hon kikar riktigt högt upp. Lite försöker hon från rygg åt sidan, men det tar nog flera veckor än, gissar jag. Helst sitter hon ganska så upprätt i famnen och försöker sedan dra sig upp och sitta ännu rakare. Hon kan stå väldigt länge och kika runt sig då man håller i under armarna. Och så skrattar hon då storasyster hoppar :D
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 24 feb 2012, 13:20

Hej!

Lillen har varit snuvig här nu i ett par veckor, men det har varit främst på nätterna som han har besvärats av det. överlag har nätterna varit ok, men nu på sistone har han varit väldigt orolig, vaknat många gånger och fäktat med armar och ben. Jag tror det beror på tänderna för nu syns det att de nedre framtänderna börjar spricka fram. Och senaste natt var helt fantastisk med bara två tankningar :clap: ! Hoppas det håller i sig! Dagssömnen är fortfarande dålig, oftast en halv timme i gången, ibland 1 -1,5 h om vi är ute och jag orkar köra honom i vagnen x flera.

Gossen växer bra, så jag tänker helamma till halvåret. Jag är väl lite lat jag också som Nenna1 skrev då det gäller att göra bebismat, hinner nog göra det tillräckligt sedan innan man kan övergå till "vanlig mat".

Våran bebis är också väldigt pratsam och ler mycket. Han har inte börjat svänga sig från rygg till mag ännu, men har nog lyckats flera gånger från mage till rygg. Fast då är det säkert huvudet som tar övervikten så att hela gossen stjälper.
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 25 feb 2012, 10:28

Så roligt att höra hur ni andra har det :) .

Våran pojke vände sej första gången förra veckan från rygg till mage. En gång har det lyckats hittils, men han övar hela tiden genom att ligga på sida. Även på natten övar han.... han väcker mej ca 1ggr/h och jag är som en zombie. Det är tänderna och det där med att öva sej att ligga på sida och försöka vända sej, så att han till slut trasslar in sej i spjälorna i sängen.... Jag önskar att dom där risgrynsliknande tänderna skulle spricka fram snart så jag skulle få sova lite mer....

Annars är han så supergod :love: , han kräver att man pratar med honom mycket på dagarna å det går inte att ha honom i famnen med ansiktet bortåt om där inte är nån som pratar med honom. :heart:

Det var prat om amning, jag ammar honom nu med 2h mellanrum. Om ett par veckor får vi börja introducera mat, å det tänker vi nog göra (dvs. när han blir 4 mån), så att magen får lite mer att fundera på då det verkar som om bröstmjölken rinner rakt igenom, han växer nog helt jätte fint på mjölk - men det är ganska tätt att amma dygnet runt med 2h/mellanrum.

Så var vi faktiskt på en fest med min man - på tumis :w00t: , det var jätte-roligt att få vara "i enbart vuxet sällskap" :lol: . Barnen var hemma med mummi och ukki, å lillkillen hade inte gråtit alls och dessutom snällt tagit flaskan! Det var en bra upplevelse för såväl oss som mummi&ukki och barnen. Vi var borta från 18:30-23 (vill inte lämna längre stund ännu).
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 07 mar 2012, 10:19

*Lyfter*

Vi var till rådgivningen igår. 7550g å 65,6cm. Glad grabb, babblar och skrattar :love: . Två tänder nere har spruckit fram. Vänder sej hela tiden, men vet ännu inte hur han skall vända sej tillbaka så det blir skrik om han är för länge på mage.

Provat potatis i 3 dagar nu. Han tycker om att äta med sked men minen är väldigt misstänksam då han känner smaken :lol: , idag skall vi prova morot - det torde vara en bättre smakupplevelse än potatisen.

Storasyskonen är helt sålda på sin lillabror och det har ännu inte uppstått några värre draman. Livet ler :kram: :love: !
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 07 mar 2012, 14:46

Inga svängar här ännu, ibland mest av misstag från mage till rygg.

Däremot är mamma lite förundrad då fröken inte kackat på 2-3 dagar. Det är så länge sen sist att jag tappat räkningen. Och dessutom så har hon ätit som en häst (ammat alltså, ingen fast föda än) just då kackstrejken började också. Fattar inte hur det plötsligt går sådär mycket i en liten utan att komma ut! I samband med den stora hungern började hon också äta tre gånger om natten. Mamma var inte riktigt med på noterna på väckning 00, 02 och 04 ungefär, men jag fick ge mig, för gav jag bara tutten så sov hon typ en halvtimme och vaknade igen. Jag antar det här är någon form av ökningsperiod nu då :hm:

Sover era småttingar ännu tre dagssömner? Minns någon när de "brukar" sluta med den sista kvällsluren?

Woodstock, syskonkärlen är nog så ljuvligt :heart: Tom. jag som inte är så sentimental får ibland tårar i ögonen då man ser hur de tycker om varann :love:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 07 mar 2012, 21:27

Här svänger sig inte gossen från rygg till mage ännu heller, men trivs nog långa stunder på mage. Han tycker också om att se på storebror och skrattar ljudligt om storebror hoppar och showar framför honom.
Ack, den söta syskonkärleken! Storebror är gullig med lillen, pussar och "pajar" honom, men lika ofta slår han honom med handflatan över magen eller huvudet. Det gäller att ha ögon i nacken! Jag är så trött på att "ha åt" SB hela tiden och hålla på och förbjuda honom många gånger per dag.

Här sover nog lillen minst tre dagssömnar ännu, oftast fyra eftersom han sover så korta stunder i gången. Dessutom vaknar SB ibland redan efter kl. 06 och väcker oss andra, så då måste det bli fyra dagssömnar för att LB ska orka till kvällen.

Ingen panik, Nenna1 då det gäller kackandet! Det kan ju vara många dagars mellanrum så länge de bara får bröstmjölk. Jag minns att SB`s rekord vara 9 dagars kackapaus och då jag oroligt ringde till rådgivningen så sa hälsovårdaren att det är lika normalt med en kackablöja på 10 dagar som 10 kackablöjor på en dag...
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Wilmina » 16 mar 2012, 14:06

O ja, syskonkärleken :love: :love: :love:

Inga svängar här, men han sitter nästan själv - precis som stora systern som aldrig svängde sig men satt och stod mycket tidigt. Annars simmade ponken första gången idag. Lite skeptisk var han men fick nog många nya vänner både i bastun och i omklädningsrummet :blink:

Han sover 2-3gg/dag, systern började sova 2ggr vid 7mån tror jag. Egentligen sover han väldigt lite på dagarna när han är så nyfiken på allt som händer runtomkirng :love: Men han verkar må bra ändå, och tar ju långa nätter (8-9h i regel + en snutt till efter morgonamningen)

Så kan jag rapportera att vår kräsna ponke ändå börjat äta lite (fast lyckas nån faktiskt få potatis i en bebbe? Dottern äter inte ännu heller potatis...), och tar även välling från min man på kvällen så mina maratonamningar (+rygg- och nackont) har börjat lite lätta :tummenupp:

Btw, ponken är nu lika lång och tung som dottern var vid 1år. Tänk så olika det kan vara!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 16 mar 2012, 15:23

Vi har haft influensa hela bunten, eller jag har ännu. Mamma drabbas sist och längst då man inte får vila ordentligt...

Jag tänkte just börja lite med fast föda, men han ge en sked morot och sen kom sjukan. Moroten togs emot med intresse, men hon vet ju inte riktigt ännu hur hon ska föra ner den i halsen. Tungan leker sådär som då de ammar. Hon suger och snuttar på allt så jag tror vi borde börja äta nu småningom. Dessutom äts det upp till tre gånger per natt nu. Delvis misstänker jag det beror på att hon behöver mer mat nu, delvis på att hon äter sämre på dagarna då nyfikenheten tar över. Har någon annan märkt liknande tendenser?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 16 mar 2012, 17:41

Nenna1 skrev:Dessutom äts det upp till tre gånger per natt nu. Delvis misstänker jag det beror på att hon behöver mer mat nu, delvis på att hon äter sämre på dagarna då nyfikenheten tar över. Har någon annan märkt liknande tendenser?
Jo, vår grabb äter också bättre på nätterna iom. att han är så rysligt intresserad av sin omgivning på dagen, ifall det händer något. Man kan inte ens amma mer med >TV:n på alla gånger.
Wilmina skrev: Annars simmade ponken första gången idag.
Oj så roligt det låter :lol: , vi har simmat med båda storasyskonen tidigt, men nu med lillebror har vi ännu inte hunnit i bassängen, mest för att de båda större barnen är så ivriga i vattnet att en person kan ha svårt att se efter dem båda på en gång då den andra föräldern har babysen (terapibassängen är ju så djup, å båda storasyskonen "måste" ju få vara med då lillabror simmar).

Annars så har lillabror haft flunssa och en hemsk hosta. Han hade feber i förrgår natt men är nu på bättringsvägen även om hostan håller i sej. Annars är han pigg och glad.

Våra nätter är hemska. Han vaknade förra natten med 1h mellanrum och ville komma å lugna sej vid bröstet - ville använda mej som tutt.... om han inte fick skrek han i högan sky. Jag hoppas att nästa natt blir bättre. (jag ammade för tätt då han hade feber och den fula ovanan tog han åt sej direkt....).

Fast föda äter han potatis, morot, päron och broccoli. Potatis-morotsblandning är en hit och vi är uppe i ca. 10 skedar per måltid. Så äter han även kvällsgröt/välling. Kokar risflingegröt och blandar med nan och kör sen den med bamix. Det tycker han om och äter med god aptit. Då han fått päron har minen bara varit för gullig - han grinar illa och tycker inte alls om smaken.

Någon frågade om dagssömn, vår har börjat ta sej 3 tupplurar per dag. Men de har blivit mycket kortare än tidigare han sover ca 2h förrmiddag och sen ½-1h 2ggr på em.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 09 apr 2012, 09:02

*Lyft*

Tvi för tänder, visst är dom ju bra att ha men varför ska dom göras på nätterna?

Lilla herren var 8128g och 68cm på 5-månaders-rådisen. Rör på sej hela tiden nu. Äter nu 2ggr gröt och 2ggr mat per dag. Livlig krabat som ofta blir totalt frustrerad då leksakerna inte kan bete sej som han vill, eller inte kommer in i munnen som han önskat. Väldigt frustrerande ålder denna, tills han börjar komma framåt själv!

Glad påsk på er :D
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 10 apr 2012, 18:56

Woodstock skrev: Äter nu 2ggr gröt och 2ggr mat per dag

Hur inledde ni med gröten? Vad för gröt ger ni? Har tänkt börja introducera gröt åt vår ponke. Funderar lite då vi ju gett välling (främst för att han sku ta nåt av nån annan, så att jag kunde minska lite på amningen) men iom att han blivit van vid en välling verkar de sluta sälja den i butiken, eller så ökar åldersgränserna. Har det kommit ut några nya rekommendationer? Vet nån? Storasyster funderade jag nog inte ens över nåt sånt här, tyckte bara att barn äter gröt :bla:

Annars nog inget intressant att rapportera här. Väntar bara på att slippa klä så mycket på ungarna!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 11 apr 2012, 10:27

Hur inledde ni med gröten?
Jag gjorde gröt på risflingor, och sen körde jag gröten i mixer (för han var bara 4mån när vi började). Nu sen när han e 5 mån så äter han havre, ris och vetegröt. Nu mixar jag inte gröten mer. Späder alltid ut den så att den e passligt lös, antingen med nan eller vatten. Han åt risgröt på kvällen tills han va 5mån sen börja jag ge havre o vete på morgnarna. Å så använder vi ibland Pilttis pulvergröt för att det går så fort.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 11 apr 2012, 10:27

Hur inledde ni med gröten?
Jag gjorde gröt på risflingor, och sen körde jag gröten i mixer (för han var bara 4mån när vi började). Nu sen när han e 5 mån så äter han havre, ris och vetegröt. Nu mixar jag inte gröten mer. Späder alltid ut den så att den e passligt lös, antingen med nan eller vatten. Han åt risgröt på kvällen tills han va 5mån sen börja jag ge havre o vete på morgnarna. Å så använder vi ibland Pilttis pulvergröt för att det går så fort.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 13 apr 2012, 12:42

Tack! Gjorde första försöket med havregröt, och succe blev det! Borde ha testat det tidigare... Har väl blivit lite väl rädd för att försöka nåt nytt när han så lätt sen helt strejkar igen. Men: ponken kackade litelitelite när jag för första gången satt honom på påttan! (han var så nyfiken, då systern satt på påttan - ja, vi har två - så höll i honom medan jag satt honom bredvid, och visst klämde han ur sig lite!)
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper