Oktoberbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Oktoberbebisar 2011

Oläst inläggav Nenna1 » 13 apr 2012, 20:06

Här känns det också plötsligt som att vår lilla bebis försvunnit. Nu ligger hon på golvet och kikar efter oss och svänger sig som en klockvisare och skuffar iväg sig med händerna. Ljuden har också blivit annorlunda och fröken meddelar då det blivit tråkigt och det ska hända något nytt. Nöjdast är hon ofta då hon får vara med storasyster och leka. De bygger lego tillsammans och leker tittut :-) Hon tycker också om att påta på lappar och känna på olika ytor. Man märker att händerna används på annat sätt nu och att hon förstår mer av vad som händer. Då man gjort en lekramsa några gånger kan hon börja skratta redan lite på förhand inför det roliga slutet.

Men jag håller nog med om att den här åldern är jobbig på det viset att fröken också blir frustrerad nu då hon inte kommer åt saker och inte kan allt som hon antagligen skulle vilja kunna. Hon är ju vaken så mycket nu redan och kräver sen underhållning och sällskap, så ibland då vi är på tumis känns det som att jag sjungit alla sånger och dragit alla ramsor och läst alla böcker och fortfarande ska hon vara vaken en timme till. Men tursom är storasyster ofta hemma och fixar underhållning :blink:

Vi började med fast föda för några veckor sedan. Fröken var alldeles klart redo. Hon ammade ofta och kackade väldigt sällan och gapade efter sina d-vitaminer. Så maten gick fort ner och hon äter stora grönsaksportioner nu. Sen började jag med havregröt. Mixade flingorna och märkte att om jag spädde ut dem för mycket fick hon dem i halsen, tjockare gröt gick bättre. Men sen började hon bli så förstoppad av gröten. Så nu föreslog rådgivningen att vi skulle pröva ris- eller majsgröt istället. Majsgröt hittade jag inte i butiken men lagade ris sedan och det var mycket populärt. Så hoppas magen nu fungerar lite bättre!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 28 sep 2012, 15:32

Tänk, dom blir snart 1 år :lol: ! Vart tog året vägen? Hur har ni det?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 30 sep 2012, 19:44

Jaa, tänka sig! Det har varit ett härligt år. Det känns roligt då frökens personlighet kommer fram allt mer, men samtidigt vemodigt då babytiden är över. Jag sålde vårt åkskydd för babysar idag och visst kändes det också vemodigt då båda flickorna kommit hem åkandes just i den stolen. I övrigt har vi det bra. Fröken sover nuförtiden i samma rum med syster. Hon är glad och lugn, precis som då hon var liten. Men också en riktigt grejare som kan bli riktigt arg då det vill sig. Hon drar upp sig och stå och går lite längs med saker och skulle gå med gåkärran, men vi har den bara i lekrummet. Hon får bli lite stadigare på benen först. Och så verkar det som att hon kallar mig "mämmä" och lampor för "amp". Lampor och blommor är för övrigt det intressantaste i världen :-)

Hur är det med alla andra småttor?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 01 okt 2012, 13:11

Vår "lille Emil" kommer överallt och har nog ständigt någe hyss för sig, så här händer massor :blink: . Han går hemma, ute om man håller honom i handen, och har nu lärt sig att krypa också (varför sku man måsta göra allt som alla andra?), visade plötsligt förra veckan att han vill äta med sked - och gör det fint nu fast han inte förr haft nåt intresse för att ens hålla i en sked. Jag tycker det är jättekul att han kan delta i så mycket nu, fast det ibland inte gör saker och ting enklare. Men syskonen älskar varandra, bråkar gör de redan tyvärr också och de sover här också i samma rum. Nu har vi även börjat natta dem samtidigt - skönt för oss föräldrar! Njuter av att vardagen är mindre intensiv och av att mer och mer kunna erbjuda samma mat och barnen.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Woodstock » 01 okt 2012, 15:10

Våran lilla buse är också väldigt aktiv. Han går med stöd och står utan stöd. Han är överallt :D , smakar på allt :mrgreen: även eckliga saker :oops: , klättrar uppför trappor, äter som en häst - å då man pratar om mat säjer han nam-nam-nam :heart: . Han är väldigt älskad av alla i familjen och blir väldigt uppmärksammad av sina syskon :heart:
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 10 dec 2012, 12:51

Finns det någon här längre? Hur har ni det?

Här tränas det att gå själv. Fröken stiger upp själv och tar sedan några stapplande steg och ramlar på rumpan och sen upp igen. Nu och då verkar hon bestämma sig för att "nu ska hon träna" och ställer sig bestämt upp och försöker traska iväg.

Talande tycker jag går jättelångsamt då jag jämför med storasyster som sade flera ord i det här skedet och gick att förstå till stor del redan i den här åldern. Här sägs det bara vuf, muu, brmmm och kanske mamma ibland. Däremot pekar och låter fröken massor så oftast förstår man vad hon menar trots avsaknaden av ord, men jag börjar nog vänta på att höra lite mera tal. Antar att det delvis är andra barnets öde. Man har inte hunnit stimulera och stöda hennes talutveckling på samma vis som med första..

Efter årsskiftet börjar vi med dagis på deltid (3 dagar i veckan). Till att börja med blir det i samma grupp som storasyster, som senare flyttar till större gruppen. Det känns annorlunda att börja med andra då hon träffat tanterna nu och då hela sitt liv och vet lite av vad dagis är för ställe. Men det ska bli intressant att se hur hon reagerar på att bli lämnad och vad storasyster gör om lillasyster är ledsen.

Vad står det på era småttingars önskelistor till tomten?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Woodstock » 22 dec 2012, 20:03

Här är en som ännu är kvar =)

Våran busiga 1-åring går omkring och är "uppfinningsrik" hela tiden. Han tycker om att tömma köks-skåpen och vi har fått vara ganska påhittiga så att han inte kommer åt allt hela tiden.... Absoluta favoriten är att dra ut wc-pappret å att dra ut allt bakplåtspapper :lol:

Sover mer eller mindre dåligt, dvs. vaknar ännu 2-3ggr/natt. Han får ingen mjölk på natten mera sedan 2 månader tillbaka. Sover brevid mej å har ett grymt närhetsbehov :heart: , å det får han ha :love: .

Talar gör han mer än sina storasyskon i samma ålder. Härmar massor med ord. Så vill han också hjälpa till, dvs hänga byk o. dyl :lol:
Han önskar sej mest kläder och blöjor av julgubben, skönt att ha en som ännu inte kräver nånting till jul :love:

Ha en Riktig God och Fridfull Jul allihopa!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Woodstock
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 28 dec 2012, 18:13

Kul att höra hur andra har det!
Vår 1-åring är en livlig en och försöker så gott det går göra som storebror. Han började gå precis vid födeelsedagen och är nu mycket fysiskt aktiv. Kommer dragandes med köksstolen och ska upp på diskbänken , far upp på matbordet, klättrar upp på wc-stolen och spolar... :roll: Inte en lugn sekund här inte. Kökslådorna har blivit tömda många gånger här också.

Språkutvecklingen tycks också gå fortare än för storebror (som kanske varit lite sen med talet). Han härmar mycket och har några egna ord också för vissa föremål.

Han har varit en glad och nöjd gosse från första början, men däremot har han ju både sovit och ätit dåligt. Krånglar fortfarande med maten och jag ammar ännu för att han åtminstone ska få i sig lite mjölk. Sover 1-2 h på dagen och natten är ca. kl. 21-07. Vaknar nog 1-5 ggr/natt ännu, men somnar nog oftast lätt tillbaka i sin säng. Slutade nattamma vid 11 månader.
Jag ska vara hemma ännu åtminstone till våren.
Gott Nytt År allihopa!
lottalisa
Silvermedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper