Vinterbebisar 2011-2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Vinterbebisar 2011-2012

Oläst inläggav Hippie86 » 06 jan 2012, 20:45

Hej!

Startar en ny tråd för oss som fått barn denna vinter :)
Vår lilla dotter föddes 26.12 på Jorv. Födselmåtten var 2970g och 49cm.
Igår var hon första gången till rådgivningen och vikten var nu i 10 dagars ålder 2990g :)

Hoppas att de finns andra som också joinar denna tråd, så kan vi dela med oss om våra små knytten :love:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vinterbebisar 2011-2012

Oläst inläggav Katty » 11 feb 2012, 12:53

Hej!

Joinar tråden! :) Vår son föddes på Runebergsdagen den 5.2 och är alltså snart 1 vecka gammal.. Har från förrut en 3-årig dotter som också är född i februari.

Hoppas vi blir fler här på tråden!

:kram: Katty
Bild
Katty
Silvermedlem

Oläst inläggav Hippie86 » 11 feb 2012, 13:53

välkommen med och grattis till lillebror :)
hur förhåller sig storesyster till lillgrabben?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav Katty » 12 feb 2012, 16:24

Storasyster har förhållit sig jätte bra mot lillebror! :love: Kommer säkert aldrig att glömma hennes min då hon första gången såg honom! :heart: Däremot har hon blivit mot oss och speciellt mot mig mer "krävande" än vad hon tidigare varit. Detta började redan innan lillebror föddes. Hon söker uppmärksamhet och kan t.ex. kasta sig på golvet och ropa hjälp, utan att något har hänt. Oftast är det alltså jag som måste "rädda" henne och lyfta upp henne från golvet.
Bild
Katty
Silvermedlem

Oläst inläggav Dumle » 14 feb 2012, 10:24

Jag hänger också med här, precis som Katty födde också jag en son på Runebergsdagen den 5.2 :tummenupp: 3600g och 50cm stor var han.
Den här lillkillen har två storebröder och den äldre (3 1/2 år) alldeles skakar av kärlek när han ser honom och brukar utbrista: "Åååh, åååh, vad han är söt!" :love: Brorsorna är jättesnälla mot honom, men visst är det cirkus med en treåring som vill ha mycket sysselsättning och uppmärksamhet, en tvååring med ett hiskeligt temperament när det vill sig och en nyfödd som mest vill äta :roll:

På lillen lossnade navelsträngen idag och på eftermiddagen ska vi också första gången till rådgivningen med honom. Vi var på koll på sjukhuset i torsdags eftersom vi åkte hem så tidigt från BB (vi var där knappt ett dygn) och då var allt bra. Väntar på att det ska bli lite lite varmare så att jag får gå ut och prova min splitternya jättefina vagn :tumme:
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav apan » 16 feb 2012, 16:41

Hänger oxå med här :D
Vi fick vårt fjärde barn 20.1 :tumme: En söt kille på 4040g och 51cm.
Allt har gått jättebra och han är nöjd och belåten för det mesta. De 3 storasyskonen är oxå ivriga och hjälper gärna till :tumme:
Snart blir han 1 månad så tiden har verkligen gått fort!
apan
Silvermedlem

Oläst inläggav Hippie86 » 05 mar 2012, 20:20

har inte hunnit kolla in forumet på en tid, men här verkar nu int vara så mycke action för tillfället heller.. Vi hade dop igår, så nu är stressen över :D

Lillen har ganska mycke magknip, men samtidigt är hon härligt social och aktiv då hon är på gott humör :love:
Brottom har hon med att röra på sig också.. i 7 veckors ålder vände hon sig från mage ti rygg, och nu är det redan en inlärd talang.. då hon ligger på rygg vänder hon sig också snabbt till sida, och nästan över på mage.. :shock:

Hennes ena öga är konstant geggigt och rinnande och hon har troligtvis trång tårkanal, så ja håller nu på att pröva olika knep för att hålla de i skick..

Hoppas ni andra har de bra med era små :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav Strawberry » 08 mar 2012, 19:01

hej alla!

nu kan också jag joina denna tråd! vi fick en pojke 4 mars, 11 dagar efter beräknade datummet (gissa om jag var stressad!)
3650g och 52cm :love:
han e vårt andra barn,storesyster 1 år och 1 mån förstår sej inte riktigt på sin lillebror än.. men hon ha definitivt blivi mer bråkig vid påklädande o sånt! men d e väl alla 1åringar? :blink:

pojken e hur härlig somhelst,men jag hade glömt hur OFTA en nyfödd äter!! :w00t: tycker vi int gör annat än sitter i soffan o ammar o myser :heart:

babytiden e nog helt underbart speciell,jag svävar på rosa moln.. PLUS att barnens pappa FRIADE 2 dagar sen,ni kan tänka er hur lycklig jag e :heart:

ha det så bra alla!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Bappa » 11 mar 2012, 17:05

Hej.
Jag kommer med här i gruppen. Vår pojke föddes 2.3 och är nu alltså lite på 1 vecka gammal. Allt har hittills gått jätte bra. Vi har en flicka på 2 år och hon har tagit det hela rätt bra. Lite bus och trots men bättre än väntat. Nå, det kan ju komma ännu...
Grattis Strawberry till förlovningen, härligt :heart:

Jag mindes nog att små äter mycket, men kanske inte riktigt såhär mycket. Jag har lite problem att få pojken att äta länge från bröstet och jag tror han slurpar i sig förmjölken blir mätt och somnar. Det här gör att han ganska snabbt vaknar och är hungrig igen plus att han får en massa luft i magen. Nu har jag jobbat med att amma från samma bröst flera korta amningar med tex blöjbyte emellan. Då kanske han sku få i sig lite fetare mjölk oxå. På natten vill han inte riktigt ta bröstet utan måste bära omkring på honom och mata på en gång. Fattar inte alls varför det är svårt på natten då det går hur bra som helst på dagen. Och då han blir arg på natten på bröstet/hungern och jag rädd att storasyster vaknar så blir situationen jätte stressande för oss båda och det hjälper ju inte saken. Jag hoppas det blir bättre när han växer. Kan ju vara att flödet är annorlunda vilket stör honom. Så sånt!!

Men förutom gråtet på natten är han nog en mycket nöjd och lätt baby, än så länge. Väntar så på att få börja gå ut. Känns lite instängt här inne. Och nu då solen skiner och allt. I morgån kommer rådistanten på hembesök och idag föll napan av. Skall bli intressant och se vad han väger.
Bappa

Oläst inläggav Strawberry » 27 mar 2012, 08:23

Hej alla!

Bappa: Jo vi har samma situation, storsystern vaknar nog några gånger om nättena av att lillebror e hungrig. Fast han har aldrig ännu gråtit på natten,han bara vaknar o smackar (o har babyljud ni vet) =) o vill ha mat.
Hur har ni löst detta,eller har d slutat av sejsjälv?

Jag undrar, hur ofta ammar ni om nättena? Jag tycker d blir bara oftare o oftare här. :swoon: Efter kl 3 vaknar han nästan en gång i timmen tills vi stiger opp o vill ha mat! tycker d e lite väl mycket? Skulle jag borde försöka ge tutten bara istället...vet int om han nöjer sej med det! Han har gått upp fint i vikt så jag vet att han iaf får tillräckligt!

Och ett till problem: om kvällarna har han jätteknip i magen,man hör det o känner det o han e gråtig.ja vet att det e jättevanligt,men jag har nu lämnat bort choklad o cokis (som jag aldrig har druckit förr men NU efter graviditeten har jag himo på det) men han har endå knip! skulle verkligen int villa lämna bort mjölk! vad annat kan d bero på?

nåja,ha d så bra alla! o njut av bebisarna :heart:
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Bappa » 27 mar 2012, 16:51

Strawberry; problemet löstes av sig själv. Nu lyckas matandet i sängen. Jag är bara lite lat på morgonnatten och skulle vilja amma liggandes men då äter han så lite så han vaknar snart igen och vill ha mera. Måst vara noga att sätta mig upp. Jag kan tyvärr inte ge nåt råd om hur du Sku få din pojke att sova mera än 1 h åt gången på morgon natten. Vi har liknande fast ont riktigt så korta pass. Vår pojke sover från ca 23- 2 eller 3 så ett 3 eller 4 h pass. Efter det är det normalt 2 h pass men ibland bara 1 1/2 h. Jag tror och hoppas passen blir längre med åldern. Som tur somnar vi båda snabbt om efter matningen.

Ont i magen hade vi de första två veckorna. Nu är det bättre, ta i trä :) Jag drack en massa äppelsaft och appelsinsaft just efter förlossningen och jag tycker det blev bättre då jag fattade att lämna bort dem. Nu ger vi oxå rela droppar och så gav vi disflatyl droppar då det var som värst. Jag lämna bort dem då det blev bättre, lite hjälp gav de kanske.

Vi hade rådgivning idag. Han har vuxit så det knakar. 4.9 kg och 58cm. På fredag blir han 4 veckor och väntar så på att han ska ge sitt första leende. Han följer jätte bra med då han är vaken och det är roligt.

Jag var med i Januari 2010 tråden,en med annat namn ( tappa lösenord och bytte e-mail så jag lyckades aldrig få mitt konto att fungera...) och det är helt ljuvligt att nu i efterhand läsa vad jag skrivit då storasyster föddes. :love:

Kanske vi blir flera här på tråden snart...
Bappa

Oläst inläggav drakmamma » 29 mar 2012, 19:59

Nå nu kom jag mej för att skriva här, då jag tidigare varit på gravidtråden, ser att det finns några bekanta därifrån. Det är intressant att läsa om andras ammande, låter ganska lika som hos oss. Vår lilla pojke föddes 3.3 och jag tycker att han vill äta nästan hela tiden, ofta o länge, fast visst sover han ju också och har börjat vara mer pigg då han är vaken. Till en början åt han som tätast på kvällarna, på nätter och förmiddagar var det mer jämnt ca 3 timmar sömn mellan amningarna, men nu har han ätit ganska tätt också på dagen, får se vad rådgivningsvågen visar imorgon. Oftast är sista kvällsamningen mellan kl 22 och 23, då liggande i sängen o sen väntar jag tills han säkert har somnat innan jag flyttar honom till sin egen säng. Sen brukar han vakna 2-3 -tiden och följande gång 5-7 -tiden, och i allmänhet somnar han bra efter att ha ätit på natten. Får nu se hur det blir inatt då han idag har sovit ganska mycket. Vi har den lyxen att han är mitt första (o sista) barn, så efter bådas morgonmål brukar vi båda fortsätta sova på förmiddagen efter att mannen farit till jobbet, det är riktigt skönt att få sova tillräckligt, tillsvidare i alla fall... Han trivs bäst i famnen, om jag lägger honom i sängen på dagen så brukar han vakna ganska hastigt och börjar gnälla, så det är lite svårt att få gjort sånt som man inte kan göra i soffan eller med en hand ;-). Visst har jag honom emellanåt också i hug-a-bub bärsjalen. På dagen brukar jag sätta honom i vagnen o ta en promenad, då sover han också bra o jag får lite frisk luft o motion, önskar bara att det int sku vara så mycket hundbajs överallt, nu får man vara rädd för att det fastnar på hjulen. Nu väntar vi på att han ska börja le tillbaka, emellanåt ser han så glad ut, då han sover så ler han nog ofta o skrattar också, det ser jätte roligt ut. Nog är det otroligt att ha en så söt liten typ här hemma, fast det är frustrerande då han gråter o man inte alltid riktigt vet vad det beror på. Han har nog lite otåligt temperament, då han är hungrig så vill han börja äta precis med detsamma o då det inte genast lyckas så börjar han nog hastigt skrika förfärligt, sen äter han så det hörs klunk, klunk och emellanåt får han visst för mycket mjölk för snabbt så han börjar hosta, stackaren.

Nu har jag ätit förfärligt mycket choklad, då det inte riktigt smakade under graviditeten, annars också äter jag lite för mycket sött, hoppas jag snart lyckas minska på det, för jag åt egentligen mycket mer hälsosamt under graviditeten. Borde visst köpa ett par nya vanliga byxor, då mammakläderna känns lite lösa och mina gamla byxor ännu är för spända...Borde väl också köpa ett par amningsblusar ännu, dom jag köpte före förlossningen känns lite spända, jag kunde inte tro att brösten skulle bli så mycket större ännu då de under graviditeten också blev mycket större än normalt, får se hurdana russin det blir av dom sen då jag slutar amma...
drakmamma

Oläst inläggav Strawberry » 02 apr 2012, 09:50

drakmamma: min pojke hade helt samma ätantider som ni har! Nu har han dock sovit första natten med bara en tankning 2 tiden :tummenupp: MEN jag e ju van att amma ofta så brösten blev sjuka o tänkt explodera...
Annors e han också sån att han int länge trivs i tex sittern,han vill helatiden ändra ställning o rapar nästan allttid då man sen tar upp honom. Fick för par dagar sen se hans första leende :love:

Stor har han blivit också!! 4,9kg och 57cm en månad gammal! Såna mått hade min flicka som 3-4 månader gammal,men hon har allttin varit liten. tycks va stor skillnad på flicka o pojke!

Dagarna går bra fast ja har mina barn med bara 1 år och 6 veckors åldersskillnad måst jag säga. 11 tiden sätter jag ut pojken på balkongen o sova,o där sover han 4h! storesyster igen sover bara 1 och en halv timme,men sen hinner jag leka med henne medan babyn ännu sover+ laga mat tills pappa kommer hem! o sen går vi ofta ut alla,med syskonvagnen,där somnar dom båda också bra.

hoppas ni alla har det bra!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav drakmamma » 12 apr 2012, 20:14

Det är lustigt att just då man tror att vi börjar få rutiner så blir det förändringar. Det gick så bra under påsken, jag orkade stiga upp 8-tiden på morgonen o sen fick vi babyn o sova 10-tiden ett par timmar o så på eftermiddagen igen, sedan kvällstankning o så nattamning med 2-3 timmars mellanrum. Han började le ordentligt också, det är härligt :D , och tycker om då vi sjunger, verkar mer social än tidigare. Det var ju mycket lättare då mannen var hemma o kunde underhålla babyn medan jag tvättade mej, lagade mat osv. Men sen for mannen på jobb igen o så började babyn äta tätt, idag har han just inte gjort annat än ätit o bara sovit korta snuttar, genast han vaknar vill han äta igen o börjar gråta då han ser att jag gömmer tissarna, emellanåt ser han jätte glad ut då jag tar fram dom :blink: . Ännu på tisdag sov han så bra på dan att jag kunde titta på kläder i butiken, men idag har jag fått honom o sova bara någorlunda så länge som jag promenerat ute. Förutom nu då han sussar på soffan bredvid mej efter en lång amning, kanske han äntligen känner sej mätt, stackaren. Läste just att dom ofta har mjölkökningsperiod vid 5-6 veckor o han blir 6 veckor på lördag så det finns kanske hopp om att jag snart kan göra lite annat igen mellan amningarna. Det är förvånansvärt jobbigt att amma, man tycker ju att det är bara att sitta eller ligga men jag blir nog ordentligt trött då han ammar ofta. Har dessutom haft lite stegring emellanåt, vet int riktigt vad det beror på för brösten är bara lite ömma då, emellanåt kan jag ha nån lite hård klump nånstans, och jag tror att jag reagerar på t.ex. kalla vindar fast jag har ylleinlägg i bhn, senast fick jag stegring då han hade sovit 5 timmar i sträck en natt o brösten blev riktigt spända, om det nu sen berodde på det, men tröttsamt är det då man inte mår riktigt bra och inte har nån energi.
drakmamma

Oläst inläggav Strawberry » 16 apr 2012, 13:55

Min pojke har börjat le :love: kan riktigt skratta till när man ler mot honom! Härligt!!
Annars inget nytt här,han sover sina 4 h på dagen ute, äter ca 3 ggr på natten. Har haft lite problem me det att han sväljer så mycket luft då han äter på kvällen,men d brukar gå om efter en stund .
Växer me SÅN fart... använder bara 62ans kläder numera,några enstaka 56:or :)
om 2 veckor ska han få namn :heart:

Märkte igår att min vikt börjar rasa :osaker: alla graviditetskilon e borta o lite till, inte bra då man annors också e i smalaste laget. fast ja äter ofta! men amningen tar väl helt enkelt så mycket?

Hur går det för er andra o era babysar?
Strawberry
Silvermedlem

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper