Vinterbebisar 2011-2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbebisar 2011-2012

Oläst inläggav Bappa » 17 apr 2012, 11:06

Drakmamma; det låter jobbigt. Hoppas det blivit lättare och att du mår bättre. Vissa babyn kan nog ha perioder då de är mycket fast vid sin mamma. Båda mina har varit sådana. Storasyster var helt hopplös. Och nu påminner lillebror om henne, fast ännu inte så farligt. På kvällen är det smågnäll ända tills han får komma i min famn, där han somnar nöjd genast. Lägger jag ner honom går det nån minut och så börjar han igen. Som tur är det bara på kvällen. På dagen sover han nöjt på soffan, är rätt nöjd i babygymmet och på natten sover han bra. Idag är ändå en dag då han tycks villa vara mycket i famnen...men med erfarenhet av en baby kan jag säga att tiden går så fort och det är en så kort rid de är babyn att åtminstone jag njuter av att bära omkring på lillebror och sitta i soffan och hålla honom i famnen. Joo, visst finns det stunder det känns lite tungt men oftast bara bra.
En sak som jag märkt med båda barnen är att de mitt i allt börjar trivas mera och mera med att ligga och titta på saker.

Här växer oxå lillebror så det knakar. Vi använder oxå mest kläder av st 62. storasyster har alltid varit lite över på längdkurvan och jag misstänker att lillebror kommer att följa samma mönster.
Han har oxå börjat le och det är nog så ljuvligt då han gör det :heart:
Bappa

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav drakmamma » 17 apr 2012, 16:54

Tänk Bappa och Strawberry att era bebisar kan ha 62ans kläder nu :-). Vår B passar just nu bra i 56or, men snart får vi väl också byta till större. Vi var till rådgivningsläkaren igår o B har vuxit bra och har så fin hy tyckte läkaren. Nu har visst mjölkökningsperioden lugnat sig då han igen sover bättre på dagen och inte hela tiden bara vill äta, jag vågade t.o.m. gå till frissan idag då min mamma var med honom. Men förra fredagen var jobbig då jag till råga på allt fick nån magsjuka fast jag tycker att jag sköter om handhygienen. Som tur spydde jag bara en gång o hade magknip ett par dar + dålig aptit, men inget värre, men samtidigt var B gnällig, sov dåligt på dagen, ville äta hela tiden men ändå hade jag mitt i allt också mjölkstockning, en stor hård klump i ena bröstet, försökte med dusch, massage, varm havrepåse, kålblad o amning i olika ställningar. Det kändes först hopplöst o B började gråta då han inte fick ordentligt grepp, men på kvällen lyckades han suga så att klumpen försvann mitt i allt, han var nog så duktig :clap: .

Men nu går allt bättre igen och äntligen tog jag mig själv i kragen o började jumpa lite, det är nog betydligt roligare tillsammans med en baby än under graviditeten :nicka:
drakmamma

Oläst inläggav Strawberry » 04 jun 2012, 07:55

Hej!
Alla har säkert fullt opp me sina babysar :) sku va roligt att läsa hur alla har det!

Idag e vår baby 3 månader!! Tiden går helt för fort...

Han är en mycket glad o "social" pojke, skrattar högt o jollrar massor :heart: helt underbar!! Har lärt sej ta i saker, svänga från mage till rygg och från rygg till sida men blir fortfarande på armen o ligga då han provar tvinna runt!

Har haft mycket problem med mjölkstockningar i en månad,har helt för mycket mjölk!!! Så när han vill äta en gång i timmen så får han int tömt båda brösten o det blir stopp. så jag har pumppat ena att båda ska tömmas tillika,men det gör ju så att det börjar produceras mera mjölk än han orkar dricka :/ Har haft flera stockningar i veckan,det är ganska jobbigt kan jag berätta. :ledsen: MEN sen blev jag så trött på det så jag lät dom bli fulla,o dom stocka sej,men jag hade honom att dricka det va han drack o till slut försvann klumparna,efter nån dag! o nu har det varit passligt med mjölk sen dess,så jag hoppas verkligen det var slut på eländet nu. Har tänkt amma ännu flera månader.

Han går o sova mellan 21-22, vaknar en eller två ggr för att äta. Alltså e det ganska samma som det allttin varit. Oftast vill han stiga opp kl 6,ligger o skrattar i sin säng :) Men ibland somnar han om o sover till 7 eller 8!

Stor är han också, har nu storlek 68-74!! Har int varit till rdg på 6 veckor så jag vet inga exakta mått, men på 7kg väger han nog! Samma vikt som min dotter hade när hon var 8 månader :w00t:

Härligt när det blir sommar!!
Njut av solen o värmen,o såklart av era babysar :love:
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Bappa » 10 jun 2012, 20:41

Hej på er. Jo tiden bara rusar iväg. Vi bor ute på sommarstugan och har så dåligt nät. Nu är vi i stan för vi har rådgivning i morgon. Så passar på och skriva en update nu.

Lillebror har vuxit massor. Han använder oxå 68ans kläder. Skrattar och jollrar en massa. Han är betydligt pratigare än storasyster i samma ålder. Hon är en sån pratkvarn nu så få se om han blir raka motsatsen eller ännu pratigare :lipa:
Lillebror svänger sig ofta från rygg till mage men inte från mage till rygg ännu. Men rörlig är han så det förslår. Kan röra sig 360 grader på sin jumpamatta.

Han fick hemska vätskande utslag förra veckan. Var till läkaren på fredag och han fick diagnosen märkärupi och en massa salvor och antibiotika. Medicinerna har som tur bitit och han börjar vara bättre. I morgon har vi rådgivning och borde få vacciner, men vi får nog skjuta upp vaccineringarna för han har ju antibiotika på gång och magen lite upp och ner så någo rotan vill vi åtminstone inte ha nu.

Lillebror sover rätt bra. Äter två gånger, en gång vid 3 tiden och så 6 tiden. Han brukar somna ca 22. Just nu vill han inte riktigt sova i egen säng utan vaknar upp redan vid midnatt. Då har jag tagit honom bredvid mig och då somnar han genast. Han har sovit i en resesäng nu på stugan och den gungar ( man hänger upp madrassen för små babyn) så det kan vara orsaken till att han vaknar så lätt. I natt ska han sova i sin vanliga säng så få se om det hjälper...

Blir spännande och se hur lång han är. Han är ju nu 3 mån och 1 vecka. Han vägdes på fredagen och är 6.7kg.

Jobbigt Strawberrie med för mycket mjölk. Snart kan du ju börja ge lite mat och välling, kanske han då skulle vilja äta lite mer sällan och din produktion sku minska lite. Jag har bog helt passligt med mjölk men det kommer ibland för mycket och fort. Då funkar det bara att amma om vi kan ligga ner. Ibland lite jobbigt om vi är på besök hos nån. Som tur händer det inte om jag ammar ute eller på kafé. Tror det har att göra med hur avslappnad eller spänd jag är.

Vi börja ge fast mat åt storasyster vid 5 mån, så jag tror vi gör lika med lillebror.
Glad sommar alla :tummenupp:
Bappa

Oläst inläggav drakmamma » 11 jun 2012, 17:58

Det var roligt att läsa senaste nytt av er, Strawberry o Bappa. Det låter som att våra bebisar är väldigt lika, B har några gånger i misstag vänt från mage till rygg o såg då lite förvånad ut, men rygg till mage har inte ännu lyckats, emellanåt nog på sida o det där med att snurra 360 grader är bekant. Han har också lärt sig hur man ska få ljud på en hängande katt i babygymmet och är emellanåt helt otroligt pratsam och för det mesta jätte glad o nöjd. Idag började han gråta då han vaknade efter en tupplur, hade visst knip i magen, ville inte äta o inte ligga nånstans utan bara vara i famnen så jag gick runt med honom o han lyckades både rapa o prutta o bajsa, sen blev han sitt vanliga glada jag igen o nu sover han lugnt ute i vagnen. Jag var nog lite förvånad först för han gråter annars otroligt lite o då brukar det bero på att han inte får mat tillräckligt snabbt. Nätterna går bra, han brukar vakna ett par gånger för att äta o somnar direkt igen o jag brukar få sova till 9 om jag vill, vi tar det lugnt på morgonen. På kvällen vill han nog somna bredvid mej med tissen i munnen o det får han göra tills vidare. Han är jätteintresserad av böcker så på kvällen brukar både jag o min man läsa nån babybok för honom, han tittar intensivt på bilderna, pratar o sprattlar ivrigt, det är riktigt roligt att läsa för honom. B har vuxit bra, fast han är lite mindre än era bebisar, förra veckan var han 61 cm o vägde 6100g.

Jag har också haft problem med stockningar i brösten, i slutet på april fick jag bröstinflammation dagen före efterkontrollen hos läkaren, så det kom ju lämpligt :hm:. Fick 10 dagars kur o efter det har jag inte haft feber eller inflammation men nog hårda klumpar då o då. Förra veckan hade jag en klump ett par dagar men till slut försvann den, mina bröst blir också riktigt packade om B sover över 4 timmar, men som tur suger han sen effektivt. Lite har jag pumpat också men jag tycker det är så besvärligt så det blir sällan gjort, fast det kanske sku vara bra att ha lite mer extra i frysen. Hoppas nog kunna helamma till 6 månader o sen har jag funderat på att börja med sån där sormiruokailu som jag har läst om.

De senaste veckorna har B hittat tummen att suga på o vi lyckas inte på något vis få honom att acceptera nappen, han bara spottar ut den o skrattar o då kan jag ju inte låta bli att skratta med :) Några gånger har jag fått honom att somna med nappen i munnen då jag hållit i den just då han håller på att somna. Jag tycker nog annars inte att han skulle behöva nappen, men det är ju inte bra för tänderna med tumsugande.

Måste nog säga att trots stockningar och annat så njuter jag otroligt av min lilla baby, han är så rolig o söt o det är lätt att röra sej med honom då han nuförtiden också kan ligga vaken i vagnen o vara helt nöjd. Nu är det säkert den lättaste tiden då han är glad o social men inte ännu kan röra sej på egen hand :blink:
drakmamma

Oläst inläggav Strawberry » 03 jul 2012, 20:21

Hej igen alla!

Imorron är min "lilla" baby 4 månader :love:
Allt bra annors, jag har inte mera mjölkstockningar alls vilket är SÅ skönt!!!

Vi börja för 2 veckor sen bara sätta honom i sängen på kvällen 9 tiden fast han var vaken, o där somna han genast! så det är skönt o lätt nu då man inte behöver vara knäpptyst att han somnar när han äter. lite kan han ibland ligga o prata men somnar inom 5 minuter av sejsjälv! jätte duktig kille!

MEN... han har i stället börja vakna varannan timme,ibland t.o.m en gång i timmen på nätterna o vill ha mat.... :scared:
DET är int så värst kul. Det är ganska tungt må jag säga! För 6 tiden stiger storesyster opp,pigg o glad :D

Det är inte alla nätter så,har försökt lista ut vad som passar bäst att han sku sova längre.Ibland har han vaknat bara 2 ggr,vilket är riktit passligt! (brösten blir int sprängfärdiga)
Nu ger jag både morongröt o kvällsgröt (semper har en risgröt för 4månader gamla) och på dagen mat (potatis o morot härtills) o han äter med god aptit, riktit gapar stort,det matvraket =) Dethär för att han ska bli mättare o sova bättre.
Han väger ren över 8 kg så han klarar sej int mera på endast mjölk. Verkar det som!
Sen är han en sån envis rackare att han vägrar ta flaska!! så jag kan glömma att börja ge ersättning el välling...

Annors så är han mycket pigg o glad,svänger sej nu från rygg till mage o älskar sina leksaker! kan ligga o ha en sak i sina händer o lite bita i den imellan hur länge som helst! skrattar massor :heart:

Ja det var allt för denhär gången! ha d bra alla!!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav drakmamma » 29 jul 2012, 18:09

Alla har säkert ganska fullt upp nu på sommaren. Nästa vecka blir B redan 5 månader, otroligt, och han växer o utvecklas så, det är roligt att följa med varje liten förändring. Idag började den första tanden synas! :D Han har en tid varit gnälligare än vanligt, gnagat mycket på allt han kommer åt o dräglar mer än vår förra hund nånsin gjorde, sover också ganska dåligt på dagen, korta stunder, emellanåt beror det säkert på värmen, men antagligen också på tänderna. Vi åkte till Stockholm för två veckor sen o då började han sitta ordentligt i famnen o han tycker också om att stå i famnen. Under de senaste dagarna har han börjat sträcka upp händerna då man säger ge händerna o hans pappa började öva att skaka hand med honom, vi säger päivää/goddag o han ger ena handen o tycker att det är jätte roligt. Han skrattar annars också mycket, helt ljuvlig baby, t.ex. i Stockholm började han skratta då åskan mullrade så där var vi fyra vuxna o en baby på en busshållplats o skrattade för fullt varje gång det smällde till =). För några dar sen var han på sin första småbåtsutfärd o först tyckte han det var jobbigt att äta då det gungade, men efter att han sovit så gick det bra att äta också i båten. Han är otroligt nyfiken på allt, mest tycker han om att titta på träd o blommor :heart: . Ännu lever han helt på modersmjölk o sover i vår säng, vaknar några gånger för att äta, men det går snabbt o vi somnar båda ganska hastigt. Nu har han börjat suga på nappen så vi ska nog småningom vänja honom vid att sova i egen säng också.
drakmamma

Oläst inläggav Bappa » 01 aug 2012, 22:05

Hej på er. Roligt att läsa hur ni har det. Vår pojke har vuxit och utvecklats massor unde de senaste veckorna. Han tar tag i saker och ser på dem på ett helt nytt sätt. Bi hade rådgivning på måndag och han är nu 69 cm lång och väger 7.8 kg. Lång är han men hans pappa och storasyster är jätte långa så det förklarar saken. Han fyller 5 mån i morgon. Började med smakisar igår, potatis, och går riktigt bra. Han har inte kakkat nu på några dagar så lite verkar nog magen reagera. Hoppas det inte blir nåt värre.
Sover gör han rätt bra. Oftast med en matning men några nätter har han sovit utan att äta alls, så kanske det kommer. Jag lider nog inte av att mata på natten för jag somnar oftast då han äter och så somnar han bredvid mig när han är mätt. Jag älskar den här baby tiden. Lillebror skrattar och är nöjd mest hela tiden. Vi var i Sverige och förra veckan och vi åkte mycket bil och lillebror var världens bästa resenär, nöjd över allt. Storasyster blev led på att sitta i bil och var mycket jobbigare:)

Strawberry, kan det vara att din pojke har för varmt på natten och därför vaknar. Vi har åtminstone jätte varmt inne och jag märker att det påverkar barnens sömn massor?? Men nog kan det ju vara hunger också. Då borde det ju lätta då du kan börja ge riktig gröt vid 6 mån. Tror på nåt sätt inte att de där 4 mån gröten innehåller så mycket att de skulle ge lång mättnadskänsla. Åtminstone provade jag ge rusvälling åt storasyster då hon var 4 mån och det höll henne lika länge mätt som en amning.

En grej jag tycker är helt ljuvlig är att följa med hur mycket utbyte lillebror och storasyster har av varandra. Idag hitta storasyster på att blåsa på lillebrors mage och då höll han på att kikna av skratt.
Ha det bra!!
Bappa

Oläst inläggav Strawberry » 16 aug 2012, 11:45

Hej!

Roligt att läsa om era babysar!

Min e nu 5 ½ månad, väger 9,2 och är 69cm ! Men han ser int alls "tjock" ut, han e bara grobi hela killen. :)
Helt underbar, går varje kväll före jag går o sova fram ti hans säng o bara sniffar på honom, o lyssnar ti hans andetag.. blir rikit yr av babydoften! Hur kan man tycka så mycket om nån? :love:

Annors går allt relativt bra nu, nätterna också! Vi sätter båda barnen i sina sängar mellan 20 och 21 o där somnar dom efter en kort stund!
Lillebror vaknar nog ca 3-5 ggr per natt men d räcker att man stiger opp o ger tutten o han somnar genast om. En gång brukar han äta, nångång har han t.o.m klarat sej utan att ammas o först ätit på moron! Så för mej e d lyx nu :) Kanske den bästa tiden härtills,men 2 småbarn sku ja nästan säga!

Lillebror äter nu gröt på moron och kväll,mat på dagen (gav idag första gången lite höna) och nån frukt sose på dagen,va ja nu hittar på! o ammas efter varje måltid. Han älskar all mat!! Va man än ger så gapar han stoort ren när han ser skeden =)
Tuttflaska tar han fortfarande inte,vi har hoppat över den fasen!

Han svänger sej galant o drar sej frammåt o tvinnar runt i cirkel, t.o.m så att han ligger på rygg o sparkar sej uppåt, ser roligt ut =) Helst vill han va opp o sitta, lyfter opp huvudet o övrekroppen när man lägger händerna framför honom för att ta opp honom, men kan int sitta själv ännu. Vippar genast om man provar,hih :) ÄÄlskar sin syster, gapskrattar när hon sjåpar sej framför honom o hon vet d så hon gör de helatiden. Blyg e han int alls ,ännu iaf, tvärtom han skrattar mot alla han ser!

Ännu har dom samma sovantider på dagen (nu) ,så jag får några timmar för mejsjälv! o de behövs nog, kan int fatta hur de kan vara så tungt att sköta 2 barn när man njuter av det o tycker om det?!

Hur länge har ni tänkt amma?
Tycker d e så härligt att se hur han njuter av d, han lägger allttid ögonen fast o suckar o suger. :heart: D e nog int bara mjölken han vill ha, utan också närheten tror jag! tänker amma tills han int mera själv vill! ..säger ja nu iaf, han har inga tänder ännu :blink:

Ha det så bra,skriv gärna bara ni har tid!
Senast redigerad av Strawberry 28 jan 2013, 13:07, redigerad totalt 1 gång.
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Supra_girl » 05 nov 2012, 14:14

Hej allesammans!
Ser att här finns en del mammor från gravid gruppen februaribebisar 2012 så joinar här jag också, mina töser föddes 7.2 :) Vi har fått tvllingar och flickor båda två :) Dom e nu snart 9månader och närmar sig 8,4kg samt 9kg och närmar sig 70cm :) Skulle gärna skrvia mer men hinner inte idag. Det var kul att se att det finns en grupp mammor med jämna gamla barn. Ska läsa va ni alla skrivit en dag/kväll/natt då jag har lite mera tid. Men sköt om er allesammans :) Vi hörs igen :)
Supra_girl

Oläst inläggav drakmamma » 20 nov 2012, 17:05

Det vill inte bli av att skriva här nuförtiden. Oj, oj Supra_girl, jag har ofta tänkt att det är tur att jag fick bara en baby, tänk att ha dubbelt upp av allting, nog har jag det lätt :blink: . Vår lilla B utvecklas med sån fart att emellanåt tänker jag nu redan nostalgiskt tillbaka på våren o sommaren då han var mindre. Förra veckan kom tredje tanden fram o den fjärde håller visst också på att komma (övre framtänderna), stackaren har varit lite gnällig över det, men som tur är det inte sjukt hela tiden, för det mesta är han jätte glad. Idag tyckte han det var jätte roligt då jag borstade håret med huvudet neråt. Han har lärt sig krypa, sitta och stå, nu sportar han med att hålla i med bara en hand då han står o då faller han ganska lätt o blir ledsen, men efter en stund tar han sig upp o stå igen. Som tur har han också lärt sig att sätta sig ner lugnt så inte faller han ändå alltför ofta. Förra veckan fick han mitt i allt magsjuka, spydde först ett par gånger o sen fick han diarré, men som tur gick det över ganska snabbt, jag fick inte det konstigt nog, men mannen blev sjuk till veckoslutet förstås. Några förkylningar har han också haft, men ganska lätt har vi kommit undan ändå tillsvidare. Han har också lärt sig att klappa o vinka, det håller han på o övar längs med dagen o studerar sina fingrar noga. Maracas är roliga att spela med, jag köpte ett par små kvalitetsmaracaser från F-musiikki, likadana som vi spelar med i babymusiklekiset (kostade under 5 euro vill jag minnas o har ett behagligt ljud). Han äter ganska mycket själv också då jag försöker laga fingermat åt honom, men t.ex. gröten matar jag i honom. Nuförtiden sover han bättre på dagen än under sommaren, men istället har nätterna blivit oroligare, det är väl för att det händer så mycket i utvecklingen, ofta vill han ta sig upp o stå direkt då han vaknar, också på natten :nepp: . En liten busunge är han också, ökar bara på farten o skrattar då han är på väg till nåt förbjudet såsom sladdar, det är ju jätteroligt då jag kommer efter. Och inte kan man låta bli att skratta åt honom, han är ett sånt charmtroll. Nu tycks han börja vakna...
drakmamma

Oläst inläggav Strawberry » 28 jan 2013, 12:57

Hej ni!

Vet int om här e nån mera o läser? :D

Tänkt skriva några rader! Kanske nån hinner läsa...

Min pojke blir om en vecka 11 månader. ELVA!! :scared: Vart far tiden?!!

Han väger 10,5 kg och e 75cm lång. Roligt me hans vikt, den steg int alls mellan 4 och 8 mån! Han växte snabbt på en gång o sen hålldest d så.

Sluta amma när han var 8 månader, sku egentligen int ha villa men var lite tvungen då han blev helt galen me de! Han rev ner min skjorta precis helatiden fast han just fått mjölk.. De kändest int alls kiva,så vi sluta me en gång. Blev problem då han vägra dricka från flaska o spotta ut ersättningen. Men till slut börja d gå, endast från glas. Så vi hoppa över tuttflaska-o pipmugg skedet!

Äter gör han duktigt, fortfarande! O jag har gjort all mat själv, han ha aldrig ätit mat på burk!
Nu börja jag blanda ut Nan2 och vanlig mjölk, lite i gången..

För nån vecka sen tog han sina första steg o nu har han gått i en vecka :love:

Han e en väldigt glad o social pojke, pratar o skrattar helatiden :heart: Säger mamma,pappa och Tack! 7 tänder har han fått..

Leker myky me sin syster, o han e int alls försiktig som hon var utan han drar ner allt han bara kommer åt :w00t:

Men såhär går tiden, snart blir han 1 år.! Måst ännu tillägga att hur mycke jag än saknar min baby så e d SÅÅ mycket lättare allting nu! :nicka:

Ha d bra alla!
Strawberry
Silvermedlem

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper