Aprilbebisar 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Aprilbebisar 2012

Oläst inläggav A-B » 14 mar 2013, 22:58

Mammamarzipan: Fint att såret lekt så fint! Visst är barnen kvicka, t.ex. senast i morse tänkte min grötportion åka i famnen på oss, men jag hann i sista stund rädda den. Fast en större skada än klottigt och byke hade det inte varit, då gröten inte är så varm.

Flickan börja gå utan stöd förra veckan och oj hur snabbt hon lärt sej gå stabilare. Först gick hon endast nån meter mellan famnar, men nu går hon mycket mer än kryper och snurrar runt och allt. Visst ramlar hon ännu ibland, speciellt då hon blir ivrig å springer, men inte så farligt mycket mera.

Jag slutade amma nästan genast då flickan blev 9 månader. I princip av egoistiska skäl, jag ville få frihet och ville inte mera bli biten. Dessutom så anses väl 9 månader "räcka till" mtp förebyggande av allergier och astma. Jag började sakta tappa ner amningarna, böt först ut en av dagsamningarna mot flaska, sedan den andra dagsamningen efter några dagar, sedan morgonamningen och till sist nattamningen. Jag hade definitivt tillräckligt med mjölk, brösten höll på att sprängas varje gång jag lämnade en av amningarna bort, speciellt de två sista. Aj aj aj. Men mjölken försvann tillsist. Så oxå brösten, det var ju smått kul att ha liiiite större bröst i nie månader. Nu är de nästan obefintliga känns det som, för förutom att jag slutade amma så har jag sen dess gått ner 9kg å det känns som om allt gått från brösten typ. Ärligt talat är jag lättad av att inte mera "behöva" amma. Visst var det fint och en skön stund med flickan, men såna stunder har man ju annars oxå. Å speciellt mot slutet blev det mycket bitande å bråkande vid amningarna. Hon dricker mycket lugnare från flaskan.

Nästa vecka blir vår lilla baby redan ett år. Otroligt så tiden går snabbt! Jag har endast 41 dagar hemma med henne innan jag ska på jobb, ush. Men som tur ska hennes pappa bli hemma med henne, så jag vet med säkerhet att hon har det bra och behöver inte stressa för det medan jag jobbar. Å ingen dagisrumba med alla smittor och körande å tider att passa ännu, skönt.
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 29 mar 2013, 10:45

Glad påsk på er alla!

1 årsdagen närmar sej med stormsteg och nu sitter jag och funderar vad jag ska bjuda på... tänkte göra en egen tårta åt tösen som hon ska få äta, men vet inte riktigt hur jag ska laga den... Hur har ni gjort/tänker ni göra?

Här har vi en lite oroligare period nattetid igen, gissar att det beror på tänderna, 2 tänder har kommit på några dagar och nu är även en tredje på kommande.. Förhoppningsvis lugnar det ner sej bara den kommer fram.

Stå träning gäller för fulla muggar kommer upp och stå utan problem men jag tror nog det tar ett bra tag innan hon börjar gå.

Nattningen har börjat gå jätte bra (eller för pappan går det jätte bra, då jag nattar tar det nog ett bra tag innan hon behagar somna). 2 kvällar nu har pappan bara kunnat sätta henne i säng och gå därifrån och hon har somnat på egenhand :tummenupp: tyvärr vaknar hon upp och ställer sej upp i sängen efter typ 2 timmar och man hamnar (läs jag) att gå dit och lägga ner henne igen, ofta somnar hon då om.. För att sedan komma i vår säng runt 1-tiden.

Den stora nyheten här är att (om allt går bra) ska lillan bli storasyster i november. Var lite av en överraskning för oss då vi hamna att kämpa i flera år innan dottern kom till.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav A-B » 01 apr 2013, 21:15

Mumintrollet: Grattis!

Jag gjorde en egen kaka utan socker till ettåringen. Kom inte på nåt annat, så stekte två småa plättar och satte blåbär, hallon och jordgubbar mellan och lite vispgrädde på. Hon åt det glatt :nicka:

Det är skönt med en ettåring som oftast kan äta samma mat som vi vuxna. Mindre klott med att göra flera rätter. :clap:
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav mylife » 03 apr 2013, 09:27

Grattis till 1-åringarna och grattis Mumintrollet :tumme:
Här har vi feber för 4e dagen. Vet inte riktigt om jag skall vänta eller beställa läkartid. Det gick en massa flunssor sa rådgivningstanten, men segt verkar det eftersom febern fortfarande är runt 38,5 på stackars lillebror.
Jaa, nu måste man väl börja planera 1-års kakan, blir nog en riktigt vanlig fylld tårta. Han får väl smaka om han vill, kanske jag bakar någon cupcake version åt honom om jag blir riktigt ivrig. Man matar ju inte i dem mängder så lite socker kan vi ju bjuda på :wink:
Här sov också LB riktigt bra i ett skede efter sömnskolan, typ 21-3, men så kom förkylning nr.1 och fortsatte med förkylning nr.2 så ni kan ju gissa hur det gick. Tissen i mun och med under täcket :blink: Nu har han också börjat kravla runt i sängen, sova på mage och då kommer ju automatiskt behovet att sätta upp sig på alla 4 och stiga upp i sängen...
Men bara han sku bli frisk gäller det att ta sig i nackkskarven och ta bort nattamningen, igen. Tror inte jag sku få i honom några mängder mjölk i flaska så vi väntar på att han börjar dricka vanlig mjölk innan amningen tar slut. Fast jag inta hade tänkt amma lika länge som med SS, men där ser man :angel:
I väntan på att snön smälter och flunssorna ger med sig, ha det bra!
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav mammamarzipan » 05 apr 2013, 11:59

mumintrollet: grattis och lycka till med det nya lilla livet som är på gång! :) den annalkande ettårsdagen har dragit fram många minnen från hur det var att vara gravid för ett år sen, och jag har tänkt mycket på detdär med nästa barn. men vi är nog inte där än! både jag och mannen vill ta det lugnt och vänta tills flickan är lite äldre. :) vi har också en väninna som har bf två dagar från vår dotters bf, så när jag träffade henne kom alla minnen tillbakaforsande om hur det var.

jag satt just också och googlade ettårskalas och tårtor. vet inte riktigt vilken linje jag ska köra på angående socker än. hon har fått smaka en del sött, bl.a. fick hon smaka lite choklad nu i påsk när vi var i england. mums tyckte hon om det! :tumme:
men det lutar väl nog mot en vanlig sockerkaksbotten med lite "nyttigare" fyllning och vispgrädde. en klassisk tårta helt enkelt. har inte så mycket tid på mig att planera eftersom det blir kalas redan nu i helgen. mycket på gång!

mylife: ja, det har varit precis lika för oss med nätterna. man har fått ihop nån slags bra rutin, åså kommer förkylningen eller tandsprickningen eller något annat som gör att man tar dem till sin säng och så får man börja om igen när det värsta är över. vi hade ju börjat ge ersättning en gång per natt innan englandsresan, men i england blev det en amning per natt eftersom jag inte köpt någon ersättning där. och jag försökte med tutten, men den ratade hon totalt, det var mat som gällde!

efter englandsresan och ändringen till sommartid är våra rutiner lite halvkaos, men sakta men säkert ska vi väl komma tillbaks in i nånslags vardagsrutin. fast rutinerna har ju ändå varit sådär. :)

det blir kalas på söndag, ettårskontroll på måndag med vaccinering och sen själva födelsedagen på tisdag! har inte ännu bestämt angående vaccineringen, men på sätt och vis vore det skönt att få det undanstökat och ta alla tre på samma gång. :hm: fast om hon reagerar på det på sin födelsedag är det ju inte så kul fast på själva födelsedagen blir nog bara vi tre som firar, och knappast blir det nå mycket.
vi väntar ännu på dedär första stapplande stegen. i princip går hon längs möbler fast'än hon släpper taget, men så fort man försöker ställa henne mitt på golvet för att gå fritt så sätter hon sig ner. :) så det handlar nog mest om att våga. få se om hon hinner innan ettårsdagen!

nu ska jag börja fixa lite inför helgen, måste försöka förbereda så mycket jag kan eftersom vi har mycket annat på gång under helgen också.
men tänk att det redan gått ett år! helt sjukt snabbt har det gått!

grattis sen till alla andra ettåringar också!
mammamarzipan

Oläst inläggav mylife » 05 apr 2013, 13:12

Hej igen!
Det var 3 dagars febern vi hade! 5e dagen märkte jag utslag i ansiktet och hela övre kroppen, då hade jag redan beställt läkartid. Men den kunde vi alltså avboka. Måste inte ha haft det medan SS var liten för jag hade inget minne av att det kommer utslag i samband med den. Nå bra att det inte var nåt värre. Två sista nätterna har han varit riktigt missnöjd, vad de nu sen må bero på :hm: Men vi skall se över helgen om sömnen blir bättre. Han har också blivit en riktigt mamis efter dessa 4 dagar som han mest velat vara i famnen. Jag som vant mig vid en bebis som kan greja för sig själv och aldrig är missnöjd, har nu en riktig pirrnisse som inte är nöjd långa stunder :nepp:
Brainstormar över kakans utseende. SS fick en jordgubbstårta när hon fyllde 1 då hon är ett midsommarbarn, men nu är det värre! Tänkte en rektangulär kaka med en väg av marsipan i form av en etta. Men resten av utsmyckningen då :hm: Dominokex som bilringar runtomkring eventuellt. Sen tänkte jag spritsa grädde som gräsmatta och namnet, men sen fick jag idétorka...Några bilar på vägen förstås, hemgjorda eller köpta återstår att se. Är inte den mest begåvade marsipankonditorn :wink: Vad annat kan tänkas finnas på biltårta? Det är enklare när de blir större och tycker om nåt visst, men just nu finns det egentligen inget han gillar mer än det andra. Men nåt pojkigt måste vi väl bjuda på :tumme:
Få se hur det går eller om vi kör med grädde över hela :lipa:
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav A-B » 05 apr 2013, 22:32

Flickan fick två vacciner på ettårs kontrollen (inget MPR eftersom hon fick det tidigare p.g.a. resa till Europa). Hon brukar inte sitta i famnen några längre stunder numera (kanske 20 sekunder max), men från några timmar efter vaccineringen ända tills hon tog natt, satt hon lugnt å stilla i min famn (pappas famn dög inte). Hon var inte missnöjd så länge hon fick va i famnen, men grät och tog inte ett enda steg å stod inte om jag satt henne ner en stund (t.ex. då jag gick på toaletten). Så jag antar att hon hade benen jättesjuka/ömma. Jag gav värkmedicin, men märkte inte att den sku ha hjälpt någå, fast hon fick ingen feber, så kanske den hjälpte mot det iaf.

Visst går tiden fort. Tänkt att det är över ett år sen jag blev mamma. Det är jättesvårt att föreställa mej ett liv utan barn nu.

Mylife: Jag tycker att din idé för en bilkaka låter mycket bra. "Less is more" heter det väl ;)

Jag gjorde en Barbapapa-kaka (den riktiga till gästerna, 1-åringen fick sin egen), eftersom ett av hennes ord hon säger är "baba papa" för Barbapapa. Hade ett rektangulärt botten som jag formade som Barbapapa, hade en jordgubbkvarkfyllning och satte ljusröd sockermassa över. Ögonen gjorde jag av vit sockermassa. Armar, pupiller, ögonbryn, näsa och mun målade jag dit med svart pastafärg. Blev helt lyckad, iaf mtp mina konstnärliga egenskaper (eller snarare bristen på sådana).

Vi började efter påsk med att flickan ska somna i sin egen säng. Tidigare hade vi henne i famnen eller låg bredvid henne tills hon somnade. Det har gått riktigt bra. Första natten försökte hon hoppa upp å sitta/stå hela tiden, tog väl 25 minuter innan hon lugnade sej och somnade, men de två senaste nätterna har hon somnat inom fem minuter utan några problem. Får se om det bara varit p.g.a. att hon varit trött eller om det på riktigt fungerar så här bra (väntar nog att det ska bli värre igen). Vi sitter bredvid sängen å håller henne i händerna och vi har än så länge gett mjölk från flaska när hon ligger i sängen, men så småningom ska nog mjölken lämnas bort (eller iaf drickas före tandborstningen). Under natten gråter hon fortfarande efter tutten kanske 2-5 gånger, men lugnar sej och somnar om genast hon får tutten i munnen. På morgonnatten vill hon dock stiga upp å stå å vaknar helt av det, så vi brukar ta henne emellan oss där fem - halv sex tiden för att försöka få henne att sova till sju-halv åtta. Idag vaknade hon klockan sex, men somnade om efter ungefär halv timme och en flaska mjölk. Mjölk behövs max en morgon på två-tre veckor.

Ett "problem" som vi har är att hon vägrar dricka mjölk till maten. Hon vill ha vatten och endast vatten. Jag har i kanske tre-fyra veckor envist vid varje måltid gett mjölk, men nää. Först spottade hon ut det, men numer sväljer hon den ena klunken hon hinner ta emot innan hon märker att det är mjölk. Vi kan inte precis lämna bort att ge mjölk före hon somnar innan hon annars börjar dricka mjölk, för de ska väl dricka 5-6 dl mjölk om dagen för att få tillräckligt med bl.a. kalk. Hon äter mycket och gärna grynost, men inte så mycket att det räcker. Noh, kanske sakta men säkert. Flickan är envis, men det är också jag :nicka:
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav Klösamaja » 09 apr 2013, 21:08

Här har vi också haft tredagarsfebern. Först hade vi alla influensa. Sedan fick då lillebror öroninflammation på köpet. När han blivit frisk från den och varit feberfri några dagar kunde han äntligen fara till dagmamman och vi kunde fara på jobb. Men mitt på dagen första dagvårdsdagen så ringde dagmamman till mej och berättade att hon hittat honom hysteriskt skrikande, krampande och mellan varven okontaktbar i vagnen. Med hög feber. Hon hade ringt ambulans. Han fick sedan ytterligare en kramp när vi anlänt till hälsocentralen med ambulansen. Så vi blev remitterade vidare till tyks och de beslöt att ta in honom på avdelning för övervakning i och med att han hade haft kramper i två etapper. Nästa dag togs eeg som var helt normalt så diagnosen blev feberkramper. Sen två dagar senare fick han de typiska utslagen och då förstod vi att det var tredagarsfeber han haft. Puh. Nåja men han fick nu hjärnan kollad på köpet, kan ju vara bra att veta att allt står rätt till. Stackaren har gått ner 700g i vikt på lite över en vecka. Tur att han är av den knubbigare sorten så han hade nog lager att ta av. Nu har han fullt upp med att äta ikapp sig verkar det som :love:

Vi kämpar fortfarande med sovandet. Han har nu sovit som längst tre timmar i egen säng. Sen vaknar han med 15-30 min mellanrum och gråter om han inte får vara i vår dubbelsäng. Även där gråter han hela tiden men det är enklare att smeka honom till sömns då man inte behöver stiga upp. Han kräver dessutom att både mamma och pappa är där, annars letar i sömnen efter den som saknas. Hoppas verkligen att det tar slut nån gång. Han får gärna sova med oss bara gråtandet skulle sluta. :yawn:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 09 apr 2013, 22:51

mylife skrev:Hur tänker ni göra med 1 års sprutorna (3 st) tar ni alla på en gång eller lämnar 1 till följande kontroll? RDG tanten tyckte allt på en gång, men hur månne kroppen orkar ta emot så mycket på en gång? :hm:

:scared: Det är helt chockerande för mig att man ens kan överväga att spruta 9 vaccindoser (pneumokock, difteri, stelkramp, kikhosta, polio, hib, mässling, påssjuka, röda hund) på en och samma gång i en liten babykropp! Inte ens vuxna får ju någonsin så många vacciner samtidigt! Och det finns INGET som visar att det är säkert att göra så. Tvärtom visar de studier som finns att ju fler vacciner barnen får desto större är risken för plötsliga dödsfall och allvarliga biverkningar. http://vaccin.me/2012/12/25/ny-vaccinst ... -spadbarn/

"Det finns inga vetenskapliga studier som bedömer riskerna med multipla vaccinationer. Riskerna som barn, och då särskilt spädbarn, utsätts för är därför slumpmässiga och avgörs av faktorerna som listas ovan. Frågan är om multipel vaccinering därför faller under begreppet ”kvacksalveri”(underteckn anm). I Sverige får spädbarn multipla vaccinationer."

Och ju fler vacciner ett land har i sitt vaccinationsprogram, desto högre är barndödligheten(med USA i topp). Man vet alltså att ett visst antal barn inte klarar av det utan kommer att dö, men man tänker att det är en "acceptabel förlust" för allmänhetens bästa, och "lite svinn får man räkna med".... :evil: Fast det vet ju inte varken barnläkaren eller rådgivningstanten förstås, de tror ju oftast att alla vacciner bara för bra med sig, för de har inte fått lära sig nåt annat. Men tänk själv att du som vuxen skulle få samma mängd vacciner (=läkemedel) injicerade i din kropp på samma gång. Om ett barn som väger ca 10 kg får 9 vacciner samtidigt, blir det ju lika mycket som om en vuxen person på 70 kg skulle få 7 gånger så många vacciner samtidigt. Skulle någon här våga ta 63 vacciner på en och samma gång?? Och skulle ni i så fall förvänta er att ni fick biverkningar eller att ni inte fick? Då man tänker att ETT vaccin har en enormt lång lista på biverkningar.... som ätstörningar, sömnstörningar, öroninflammation, diarre', kräkningar, eksem, kramper med eller utan feber, hjärninflammation, artrit, mag- och tarmproblem, diabetes, hjärnskador, förlamning, osv, osv....

Rekommenderar att ni alla läser den här boken, den borde vara ett måste innan man tillåts vaccinera: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9197971421 Informationen i boken baseras på vetenskapliga artiklar publicerade i medicinska tidskrifter, vaccintillverkarna själva och det amerikanska rapporteringssystemet för vaccinbiverkningar.

Här finns en bra recension om den också: http://www.tidningenkulturen.se/artikla ... och-skador

Jag är annars i maj-tråden för vår minsting blir 1 år nu i början av maj. Han har inte fått ett enda vaccin och kommer inte att få något heller, och en gladare och friskare unge än honom tror jag nog det är svårt att hitta.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav A-B » 10 apr 2013, 20:51

[quote="Teskedsgumman"]Om ett barn som väger ca 10 kg får 9 vacciner samtidigt, blir det ju lika mycket som om en vuxen person på 70 kg skulle få 7 gånger så många vacciner samtidigt.

Så där fungerar det ju inte. Jag tycker att det är onödigt att "skrämma" folk om 63 olika vacciner för en vuxen med en så konstig logik.

Om du bekantat dej med processen hur läkemedel utvecklas samt processen då försäljningstillstånd beviljas, borde du veta att vetenskapliga forskningar finns.

Jag respekterar olika åsikter, om någon inte vill vaccinera sina barn så låt bli, men man behöver inte predika... :)
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav Teskedsgumman » 10 apr 2013, 21:11

^ Varför fungerar det inte så? Varför är det konstig logik? Berätta, snälla A-B!

Alan Rees, vars son fick svår autism av barnvaccinerna och som nu i många år har föreläst om vaccinernas risker och biverkningar, utmanade för ett antal år sedan alla vaccinförespråkare, i den ansedda tidningen British Medical Journal, med att dessa skulle "låta sig vaccineras av undertecknad med barnvaccinerna i en dos som justerats efter kroppsvikt”. Men inte en enda person har ännu vågat anta hans utmaning.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav A-B » 10 apr 2013, 22:38

Hinner/orkar inte svara med referencer eller annars utförligt, så svarar så där lite flummigt. Enligt din logik bör en vuxen dricka 3,5 liter mjölk om dagen (eftersom ett 10kg barn rekommenderas dricka typ halv liter så borde ju en 70kg vuxen dricka 7 gånger mer), vilket överskrider den rekommenderade mängden rätt mycket. De flesta läkemedel doseras inte enligt kroppsvikt, eftersom det inte är kroppsvikten som påverkar hur ett läkemedel bl.a. absorberas och verkar i kroppen utan läkemedlets egenskaper. Dosen av ett läkemedel är oftast den samma för en som väger 100kg som för en som väger 50kg. Visst finns det läkemedel där kroppsvikten har en betydelse, men inte så att man alltid ska multiplicera mtp vad vågen visar.

Men som sagt, alla har rätt till sina åsikter. Själv är jag för vacciner, men orkar inte desto mer diskutera saken. Ville nu bara kommentera det jag tyckte var mycket ologisk uträknat.
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav mylife » 11 apr 2013, 15:34

Ush Klösamaja, det låter väldigt otäckt! Tur att det inte var något allvarligare än tre dagars febern. Ni måste ha blivit vettskrämda :w00t:

Vi hade två hela dagar efter att utslagen försvann som han inte hade nåt fel, men nu rinner näsan igen, suck :roll: Sommaren koooom...

Nu sover vi lite bättre igen, men plötsligt duger inte pappa att natta längre. Världens gråt igårkväll när jag gick ut ur rummet. Hoppas det inte blir långvarigt :nepp:

Tror nog att vi kommer att ta endast två sprutor vid ettårskontrollen, när vi haft så många flunssor. 3e får vänta till nästa kontroll. Är också för vacciner, men inte alla extra/nya som kommer (rota/vattkoppor/influenssa).

Vilken mjölk har ni börjat ge förresten? Lätt/fettfri? Vet ju att de rekommenderar fettfri, men jag hade tänkt om barnen skulle få börja dricka lättmjölk. Det var ju nog så gott då vi ännu inte drack fettfri :blink:
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 11 apr 2013, 19:27

Här har jag nog börjat ge vanlig lättmjölk, dricker det själv också.
Jag vet inte men jag tycker inte att det skulle kännas rätt att ge ett litet barn fettfrimjölk (dessutom smakar det inte alls gott ju :nepp: )
Jag har börjat ge i maten men än så länge dricker hon nog ersättning ur tuttflaska.
Har försökt ge yoghurt/fil, men det är inte så värst populärt här, bättre går grynost ner.

Här har vi en riktig pappaperiod, så nu gråter hon varje gång pappa går ur rummet, som tur går det över rätt snabbt. Men de e nog rätt så skönt att hon väljer att hänga nån annan i hasorna en stund :love:

Klösamaja: usch va otäckt med feberkramper!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav A-B » 11 apr 2013, 22:32

Klösamaja: Verkligen ush! Det är egentligen inte så underlig att han kräver närhet efter en sån hemsk upplevelse (menar då ni båda måste sova med honom alltså).

Här använder hela familjen fettfri mjölk. Lättmjölk smakar grädde i min mun. Mjölkfett är ju inte det bästa fettet för kroppen, föredrar därför växtfetter. Bulgarisk yoghurt gick inte hem först, men sen då jag blandat den med banan och jordgubb så har hon ätit det jätte gärna. Grynost kunde hon äta en hel burk åt gången, om jag lät henne göra det. Fil har vi ännu inte prövat på.
A-B
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper