Aprilbebisar 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Aprilbebisar 2012

Oläst inläggav marsipangris » 17 apr 2013, 10:28

Hej på er!

Jag har en son född i mars 2012, och brukar därför vara in här nu och då. Har aldrig tidigare skrivit något i den här tråden, men eftersom den här vaccindiskussionen intresserar mig måste jag bara föra fram några synpunkter och frågeställningar, främst då till Teskedsgumman:

1. Om det chockerar dig att man kan låta sitt barn vaccineras mot nio sjukdomar samtidigt så utgår jag från att du då tycker det optimala vore att hela befolkningen slutade vaccinera sina barn. Det betyder ju då att sjukdomarna pneumokock, difteri, stelkramp, kikhosta, polio, hib, mässling, påssjuka, röda hund sakta skulle bli allt vanligare, och slutligen återgå till att vara sådana sjukdomar som "alla barn ska ta sig igenom" (så som det var förr). Dessa är allvarliga sjukdomar, som man i bästa fall nog kan bota eller lindra, men med STARKA mediciner, antibiotika och penicilliner. Dessa läkemedel är rena gifterna för vilken människa som helst, ung som gammal. De slår ut en del av det egna immunförsvaret, de har minst lika många biverkningar som vaccinerna och på långsikt leder det till att resistenta och multiresistenta bakterie- och virusformer utvecklas (ta t.ex. MRSA "sjukhusbobban" som exempel) och då är vi inne i en väldigt ond spiral. Tack vare överanvändning av antibiotika och penicilliner befinner vi oss redan i den spiralen.

Helst skulle jag varken vilja ge vacciner eller läkemedel åt min son. Men eftersom det är ett faktum att allvarliga sjukdomar existerar, och jag vill att min son ska få vara frisk har jag sett det som att jag har två alternativ: Endera bekämpa sjukdomar med förebyggande åtgärder (vaccin) eller riskera att han insjuknar och försöka med "botemedel" (läkemedel, antibiotika m.m.) Jag har valt att låta min son vaccineras enligt vaccinationsprogrammet, eftersom jag tycker det är tusen gånger bättre att bygga upp ett eget immunförsvar jämfört med att proppa in mediciner i mängder sen när man insjuknat. Det här är hur jag har tänkt, var och en har rätt att göra sina egna beslut. Skulle gärna höra hur andra resonerat kring detta.

2. Sedan en annan sak som du skriver:

Och ju fler vacciner ett land har i sitt vaccinationsprogram, desto högre är barndödligheten(med USA i topp)

Du kan ju inte mena allvar med det här?? Att barndödligheten skulle vara högst i USA? Eller överhuvudtaget att det skulle vara sanning att ju fler vacciner man har i programmet desto högre barndödlighet??? I Afrika, där barndödligheten är hög (skulle nästan tro att USA hamnar ganska lååångt ner på listan jämfört med flera afrikanska länder) har man ju börjat vaccinera mot vissa allvarliga sjukdomar, t.ex. polio, och på det viset fått ner barndödligheten drastiskt! Tror du på allvar att om vi i Finland helt och hållet slutar vaccinera våra barn, så kommer barndödligheten i vårt land att minska?? Vi har ju tvärtom fått den att minska just pga av vårt vaccinprogram!

Slutligen vill jag ännu en gång säga att alla absolut har rätt till sin åsikt, men jag blir faktiskt lite ledsen på alla vaccinmotståndare som vill få oss som låter våra barn vaccineras att känna oss som att vi riskerar barnens hälsa och liv, när det de facto är så att era (ovaccinerade) barn hålls friska från alla barnsjukdomarna som finns i vaccinationsprogrammet långt tack vare att vi vaccinerar våra ungar och således håller sjukdomarna borta från vårt land! Jag tycker ändå inte att det är något fel med att inte vaccinera sina barn, det är var och ens eget beslut och det respekterar jag. Men att sedan predika ut allt för ensidig information som dessutom inte alls har konstaterats vara vetenskapligt bevisad, det är fel!
marsipangris

Oläst inläggav Mumintrollet » 17 apr 2013, 11:20

Marsinpangris: väldigt bra skrivet! Har gått och funderat hur jag ska uttrycka mina egna åsikter, men du satte riktigt bra ord på dem!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mylife » 17 apr 2013, 14:21

Måste också hålla med Marsipangris. Orkade bara inte skriva ner en vettig text tidigare :blink: Ett exempel är Calmette som togs bort kort efter att storesyster föddes. Nu har det funnits små utbrott av TBC även på så små orter som tex Ekenäs, senast i Åbo. Du vet inte när du stöter på just den personen i kassakön som bär på det. Försökte få lillebror vaccinerad för det men RDG tanten tyckte inte vi hörde till riskgruppen (vilket vi ju inte gör), men jag iddes inte börja strida om saken.
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav A-B » 17 apr 2013, 21:50

Tack Marsipangris! Bra skrivet! Är av exakt samma åsikt :tumme:
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav mammamarzipan » 22 apr 2013, 21:48

ja, jag har varit och är väldigt skeptisk till många mediciner och "råd" som man får angående hälsa och sånt, men har ändå valt att ge vår dotter de vaccin som finns med i programmet. tycker också att det känns tryggt med de vacciner som man själv fick som barn, mot polio osv...och visst kan det finnas fall där barn får allvarliga biverkningar, men jag känner ingen som upplevt det, och vad jag förstår skulle de inte sätta in vaccin i allmänna vaccinprogrammet om det var vanligt med farliga biverkningar. lite måste man ju nog lita på dagens medicin, även om jag gärna ifrågasätter varför vi ska ta vissa mediciner ibland.

menmen, det finns nog mycket värre saker som vi kan fundera på, som kemikalier i mat och vardagliga produkter. mediciner testas ju oftast! svininfluensavaccinet gavs väl ut för snabbt pga den panik som uppstod och därför tänker jag att de biverkningarna kunde ha upptäckts i något skede om det inte blivit så brådskande att få fram ett vaccin.

iaf, alla får göra som de vill. och det finns alltid någon som vill döma någon annan för de val den gör. vår lilla fick alla tre sprutor på ettårskontrollen, och har inte haft några biverkningar, annat än lite ömma lår samma kväll. och det är ju två veckor sen nu, så jag tror inte att hon kommer att reagera på mpr:en mera.

lillans ettårsdag är över och sen dess har hon bl.a. börjat gå och vi har flyttat hennes säng till gästrummet där hon har sovit några nätter.
det har gått relativt bra med nattandet, när jag gör det. suck. hon är så otroligt mamis, så det är rent av jobbigt ibland. pappan vill gärna hjälpa och försöka få henne att somna, men hon skriker som en galning och vägrar lugna sig. och jag klarar inte av att lyssna på det! det känns som att man plågar henne, orsakar stress och trauma inför natten. vet att många säger att det inte är "farligt" för barn att gråta lite, men hon stressar verkligen upp sig och blir alldeles panikslagen. jag kan inte förstå hur detta skulle vara bra för någon!
själv är jag jättekänslig för stress, och får rent fysiska symtom när jag är för stressad. så det känns helt fel att utsätta henne för något sånt.

visst kan jag låta henne "gnälla" lite, och jag hör ju om gråten är "riktig" eller bara tillgjord. när jag nattar henne sjunger jag en godnattsång, kramar henne och lägger ner henne i hennes säng. sen har jag suttit tyst och tråkig bredvid sängen tills hon somnat. hon stiger upp, gnäller till, tappar tutten och slänger saker ur sängen, men jag försöker att göra så lite som möjligt. jag lägger ner henne ibland när hon verkar lugn och trött, och så brukar hon somna, ibland helt utan min hjälp.
men ikväll var det tufft. själv är jag förkyld och det tar kål på mitt tålamod. och man önskar att man bara kunde ge över åt mannen att natta när man själv vet att man inte orkar med utmaningen. men det blir bara värre att få henne att lugna sig om hon hunnit bli stressad.
längtar tills mannen får semester så vi kan försöka dela lite mera på nattningen. inte för att jag vet hur det ska gå till, men man kan ju intala sig att det blir bättre då. :)
fastän pappa försöker göra lika som jag, går det inte alls lika smidigt för honom.

ja, inte är det så lätt alla gånger!

men nätterna i det egna rummet har gått förvånansvärt bra ändå, hon har sovit tills morgonnatten, fått lite ersättning, somnat om och sen kommit i vår säng vid 7-tiden när hon vaknat de senaste dagarna. jag slutade amma också för nån vecka sedan. det gick förvånansvärt smidigt, tack och lov! men konstigt är det att hon blir så stor, eget rum och inget mera amningsmys. :) vart tog vår bebis vägen!?

nåja, nu ska jag försöka ställa migsjälv till sängs då, och vi hoppas på ännu en okej natt.
mammamarzipan

Oläst inläggav mylife » 25 apr 2013, 11:47

Så var lillebror 1 år :love: Kalaset skall firas inkommande helg fast det var mening att fira förra helgen. Både mannen och jag lade oss i magsjuka så det var bara att inhibera :( Men jag kan rekommendera att ha större åldersskillnad på barnen, då SS fick leka mamman i huset då vi låg däckade :blink: Jätteduktig var hon!

Rådgivningsbesöket och två av vaccinerna är över. LB är nu 74,5 cm och 8935 g. Stackarn har inte ens gått upp 100 g på två månader. Han hade också spysjuka och maten har inte smakat sista månaden pga alla förkylningar. Tur så har vi ingen gnällig rdg-tant!

Klösamaja, har lillen slutat gråta på natten redan? Vi har också haft en period som han vaknat och bara gråtit oavsett vad man gjort. Undrar om det är nåt utvecklingskede eller våra evinnerliga flunssors fel. Nu för tillfället har det lite lugnat sig, nattande var också riktigt besvärligt i ett skede. Han som somnat som en dröm har nu gråtit och studsat upp stup i kvarten. Ingen annan än mamma duger, blir tio gånger värre om pappa försöker. Känner igen mig mammamarzipan :nicka:
För tillfället använder han mig som tutt på natten när han vaknar upp. Måste ta bort tissen men har inte hittat orken med alla förkylningar och sömnbrister. Men efter att allt kalasat är över skall vi göra ett nytt försök. Kan ju inte stå med ögonen i kors och hälla kaffe i kopparna :nepp:

Har också läst i andra trådar att det finns flera att gratulera angående småsyskon i tråden!! :D
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav Teskedsgumman » 25 apr 2013, 11:59

Oj, oj, hinner ju inte svara på allt jag skulle vilja här på forumet, men ska se om jag hinner skriva lite medan lillen sover...

A-B skrev:Hinner/orkar inte svara med referencer eller annars utförligt, så svarar så där lite flummigt. Enligt din logik bör en vuxen dricka 3,5 liter mjölk om dagen (eftersom ett 10kg barn rekommenderas dricka typ halv liter så borde ju en 70kg vuxen dricka 7 gånger mer), vilket överskrider den rekommenderade mängden rätt mycket. De flesta läkemedel doseras inte enligt kroppsvikt, eftersom det inte är kroppsvikten som påverkar hur ett läkemedel bl.a. absorberas och verkar i kroppen utan läkemedlets egenskaper. Dosen av ett läkemedel är oftast den samma för en som väger 100kg som för en som väger 50kg. Visst finns det läkemedel där kroppsvikten har en betydelse, men inte så att man alltid ska multiplicera mtp vad vågen visar.

Men som sagt, alla har rätt till sina åsikter. Själv är jag för vacciner, men orkar inte desto mer diskutera saken. Ville nu bara kommentera det jag tyckte var mycket ologisk uträknat.

Nu är det nog jag som tycker att din logik är lite konstig... :) Menar du alltså på allvar att du jämför vacciner med mjölk? Vet du alls vad vacciner innehåller? :shock: Det är ju ungefär som att jämföra starksprit med apelsinjuice och säga att en persons vikt inte alls har någon betydelse för hur mycket man tål innan man tar skada. Det jag syftar på är ju att varje vaccin innehåller mängder av ämnen som är giftiga för människokroppen och som därför aldrig borde injiceras på flit, t.ex. aluminium som är neurotoxiskt och har en lång historia av väldokumenterade hälsorisker, polysorbat 80 som orsakar infertilitet och är toxiskt för bl.a. huden och sinnesorganen, natriumborat som används som rengöringsmedel och flamskyddsmedel och för att döda kackerlackor, löss och råttor, formaldehyd som är cancerframkallande och toxiskt för hela människokroppen, kvicksilver, natriumglutamat, färgämnen osv.osv....listan är ju hur lång som helst. Aluminium t.ex. är ju neurotoxiskt även i små mängder och olika vacciner innehåller sen olika mycket av det, och får man fler vacciner samtidigt kan ett barn komma upp i helt huvudlösa mängder aluminium som injiceras på en gång! Enligt boken jag tipsade om kan ett litet barn som bara är ett par månader gammalt få i sig 20-50 gånger högre halter av aluminium, vid ett vaccinationstillfälle, än vad det borde tåla enligt de säkerhetsnivåer som finns enligt vikt. Och eftersom ingen på förhand kan säga hur mycket ett barn tål innan det tar skada, förväntar de ju oss att spela rysk roulett med våra barn...För några studier som visar att hela det nuvarande vaccinationsprogrammet är säkert finns inte. Den enda studien är ju på gång just nu, med allas våra barn som försökskaniner. Citerar lite ur boken "Vaccinationer - risker och skador": ”Enligt FDA, den amerikanska motsvarigheten till Livsmedels- och Läkemedelsverket, är 5 mikrogram aluminium per kilogram kroppsvikt förknippat med toxiska effekter om barnet är för tidigt fött eller har nedsatt njurfunktion. Vid tre månaders ålder väger ett spädbarn ca 6 kg. Detta betyder att redan 30 mikrogram aluminium innebär en hälsorisk. Nu får ett spädbarn i Sverige en dos som i värsta fall är mer än 30 gånger så stor!” Och vi har fler vacciner här i Finland än i Sverige! De barn som inte har nedsatt njurfunktion kan ju hantera mer aluminium, men ingen vet hur mycket eftersom såna studier inte har gjorts och ingen kontrollerar ju hur starka barnens njurar är före en vaccination, så ingen kan ju därför veta vilket barn som kommer att duka under för aluminiumförgiftning... Och då är aluminium bara EN av många giftiga ingredienser i vacciner. Kanske ni nu förstår lite bättre varför alla, även de som är för vacciner, absolut borde läsa boken innan de vaccinerar något barn. Där finns alla vacciner uppräknade med innehåll, biverkningar, skyddseffekt osv. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9197971421
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 25 apr 2013, 12:10

marsipangris skrev:Jag har en son född i mars 2012, och brukar därför vara in här nu och då. Har aldrig tidigare skrivit något i den här tråden, men eftersom den här vaccindiskussionen intresserar mig måste jag bara föra fram några synpunkter och frågeställningar, främst då till Teskedsgumman:

Jag ska absolut göra mitt bästa för att svara på dina frågor, men hoppas det är ok att jag behandlar dem i den här tråden i stället viewtopic.php?f=3&t=41052 där diskussionen också är i full gång. Kom med och läs vad som redan skrivits där också. Jag har så lite tid att vara på datorn att jag inte hinner med allt jag skulle vilja just nu.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Honeybunches » 26 apr 2013, 17:06

Jag hör inte hemma i den här tråden men råkade läsa, och vill bara inflika något. Jag tycker att det är intressant hur de som väljer att vaccinera sina barn tycker att de vet allt och kan allt om vacciner, men de har oftast inte läst på något alls om ämnet, (inte ens bipackssedlarna till de vacciner de låter någon injicera i sina barn) utan upprepar bara de "sanningar" som de blivit itutade sedan barnsben (och jag har själv varit en av er). Medan vi som väljer att INTE vaccinera har läst massor, massor och lite till och har garanterat mer kunskap i ämnet. Ändå är den allmänna konsensusen att det är vi som är knäppa i skallen. ;-) Intressant det där hur det funkar.
Användarvisningsbild
Honeybunches
Silvermedlem

Oläst inläggav Klösamaja » 26 apr 2013, 17:43

Utanför ämnet: Nu finns det ju redan vaccin och antivaccintrådar som teskedsgumman redan länkade till. Kan ni inte gå dit och diskutera vacciner i stället så kan vi ha apriltråden ifred från sånt? Detta ämne väcker så starka känslor att det blir många många inlägg som egentligen passar bättre i de trådarna. Tycker jag. Ursäkta mej ifall detta nu var oförskämt av mej, menar inte att man inte får diskutera.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav A-B » 26 apr 2013, 22:55

Förlåt Klösamaja, svarar en sista gång angående vaccin. Borde inte ha lagt mej i denna diskussion överhuvudtaget...

Teskedsgumman skrev:

Menar du alltså på allvar att du jämför vacciner med mjölk? Vet du alls vad vacciner innehåller?

Jo, tack, jag vet vad vacciner innehåller, eftersom jag läser bipacksedlar och produktresumér, vilka är officiella texter godkända av läkemedelsmyndigheter och innehåller fakta. Och nej, jag menade inte att mjölk och vaccin innehåller samma ämnen, men det var ju inte min point i mitt inlägg, utan att alla läkemedel (och andra ämnen såsom mjölk) inte doseras i rak relation till kroppsvikten. Läkemedel innehåller förutom aktiv substans(er) även hjälpämnen, men dessa är strikt övervakade av myndigheter och läkemedel kan därmed inte innehålla giftiga halter av dessa. Nu har jag inte tillgång till mängder av hjälpämnen i olika vacciner, men så här utan att desto mer ta reda på så antar jag att mängden av ett ämne i en vaccin är en bråkdel av vad som dödar en råtta. Även vatten är giftigt om det konsumeras för mycket.

Med detta avslutar jag vaccindiskussionen för min del för all framtid och fortsätter med ämnen som hör till denna tråd.

Igår var min första dag på jobb. Det kändes på samma gång som evigheter sen jag varit på jobb och som om jag varit där igår. Vår flicka är inte på dagis än, utan sköts av pappa, vilket gör det mycket lättare för mej. Jag behöver inte vara orolig för att hon inte skulle få god vård (med all respekt för dagispersonal som gör sitt bästa med de resurser de har).

Nätterna går ganska bra hos oss. Somnar vid nie på kvällen å vaknar sjutiden. Färre gråt efter tutten har det blivit. Hoppas ni andra oxå får bättre nätter snart!

Vi har börjat gå till parken och leka varje dag. Rutchbanan är en stor hit. Sandlådan är mycket intressant, men det är svårt att hålla i spaden med handskar. Och gungan är superkul, i trettio sekunder, sen vill hon bort. Roligt är det för mej oxå, tyvärr så får jag endast vara med på eftermiddagarna efter jobbet (om vi inte har annat program) å på veckoslut nu då jag inte är hemma hela dagen. Känns jobbigt att inte få vara med om alla fina stunder med sitt barn :ledsen:
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav JoannaA » 28 apr 2013, 13:59

Hej! Jag har läst i den här tråden några gånger, men först nu kommit mej för att registrera mej. Hoppas det är ok att jag hänger med först nu? Jag har en pojke som blev ett år för ett par veckor sedan och så en flicka som är fyra. Jag är fortfarande hemma medan pappan jobbar. Jag är annars också mycket ensam med barnen, men vi brukar nog vara ut och träffa folk, gå på aktiviteter etc. Jag ammar ännu på kvällarna, och ibland även nattetid, vet inte riktigt hur länge jag har tänkt fortsätta med det... Nattamningarna skulle jag förstås gärna sluta med nu direkt, men tror nog att dom faller bort av sig självt så småningom. Åtminstone så gick det så med min dotter. Nu är det inte alla nätter heller. Någon tutt har min pojke aldrig velat ha, och enligt vad jag har läst här så kanske det är lika bra det:). Pojken började gå två dagar före sin ett-års dag, så nu är det om möjligt ännu mera fart på honom här hemma.
JoannaA

Oläst inläggav Mumintrollet » 28 apr 2013, 19:48

Välkommen med JoannaA!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav JoannaA » 29 apr 2013, 13:04

Tack Mumintrollet! :D Måste bara berätta att sonen sprang in i en vägg i morse! Så nu har han en bula stor som en pingisboll i pannan. Borde säkert installera någon slags broms på honom :), men tur att det inte gick värre i alla fall. Det är säkert bara början på äventyren det här, misstänker jag...
JoannaA

Oläst inläggav mylife » 07 maj 2013, 19:41

Går finfint att komma med JoannaA. Alltid kul med flera åsikter och berättelser. Hoppas bulan gått ner redan :wink: Det är inte lätt när det blir fart på benen för resten av kroppen att hinna med!
Här sitter jag också och funderar på det här med att sluta amma, men har sist och slutligen ingen stress över att han fortfarande tankar nu som då (tyvärr mest nattetid). Troligen sista barnet jag någonsin ammar, så vi måste ju ta ut allt av det :tummenupp: Snart är det ingen bebis längre...
mylife
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper