Aprilbebisar 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Aprilbebisar 2012

Oläst inläggav JoannaA » 07 maj 2013, 21:55

Tack Mylife :) . Jo, bulan är borta, endast ett litet märke kvar. Håller helt med dej om amningen, ingen brådska. Fast tråkigt när nätterna blir lidande. Så du planerar inte flere barn heller? Här får det nog räcka med dom två vi har. I synnerhet som min man är så mycket borta med jobbet och sina fritidsintressen. Borde väl bli min tur så småningom att hinna med någonting annat... Vårhälsningar till er alla!
JoannaA

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Klösamaja » 19 jun 2013, 22:03

Hej å hå. Vi var först ut i tråden då när aprilbarnen föddes och nu verkar det som att vi är sist med att både lära sig gå och prata :kaffe: På sin 15-månadersdag tog han sina första ordentliga steg och nu går han redan lite bättre, han är enormt stolt men kryper nog helst ännu då han har bråttom. Framåt går det hela tiden så man ska väl inte oroa sig. Inte ett enda ord heller ännu, tycker mej höra en skillnad i nyansen av ljudet "mamma" när han har ärende till mej så det KAN vara att han säger mamma. Han pratar massor nog men bara ljud som BÄ och gäääh. Men tydligt ser man att han berättar saker, han pekar på t.ex en bild i boken och tittar på mej och ser viktig ut, han kan bara inte göra de rätta ljuden än. Däremot förstår han vad man säger så inne i huvudet fungerar språket och det är ju huvudsaken. Vet inte om det fortfarande kan inverka att han föddes lite för tidigt, det var ju bara 4 veckor så har svårt att tro det. Han äter duktigt med sked men du milde vad 1-åringar grisar ner :lol: Hade helt glömt det. det bästa han vet just nu är att vara ute på gården, helst i sandlådan eller i min blomrabatt. Kan meddela att alla mina sommarblommor nu är före detta... kasta boll är en annan favorit, likaså att klotta med vatten. Hos familjedagvårdaren trivs han ypperligt, han har riktigt bråttom dit när han fattar vart vi är på väg. Snart blir det sommarpaus för barnen, det njuter dom nog av! Har funderat om man borde vänja av med tutten snart. Det blir väl bara svårare med tiden.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mylife » 20 jun 2013, 12:04

Oj vad tiden rusar iväg! Tänk att midsommaren är redan imorgon och sen är det bara en vecka kvar så börjar jag jobba igen :osaker: Få se hur det skall kännas. Roligt att komma ut bland med människor, men hur månne vardagen kommer att rulla fram med en blivande etta och en liten som börjar familjedagvården! Det återstår att se i höst :nicka: Först är mannen hemma med barnen hela juli. Kommer att jobba endast 26 t/vecka detta läsår så löser sig problematiken med vart vi gör av SS efter att eftis stänger och så blir de mjukstart för LB.
Här går LB och har börjat försöka sig på lite mera fart. Ser så komiskt ut när han emellanåt blir på stället och trampa när han blir riktigt ivrig :D Han pratar inte heller värst mycket i ord (till skillnad från sin SS). Han säger mamma, men emellanåt vet jag inte riktigt om det verkligen är mig han menar eller SS som också har -ma i namnet! Papppapapp kommer ibland och tack-tack, natt-natt, hejdå i egen version förstås. Och så DÄR med ett pekfinger i vädret förstås :love:
Men att få honom att äta med sked verkar omöjligt. Den skall man trumma med, vifta med, slänga omkring, men inte ta mat och sätta i munnen... SS åt tidigt och duktigt helt självständigt. Men denna krabat äter med händerna. Finns det nån deadline för att man skall kunna äta med sked?!
Sover ännu som en kratta allt som oftast, finns det ingen som är babywhisperer??? Han pompar upp och stå i spjälsängen vareviga gång han vaknar till fast han egentligen vill sova. Så jag lägger ner och lägger ner, på morgonnatten får han bröstet stuvat i munnen för att sova vidare...Nå, bara mannen får semester tänker jag evakuera från sovrummet, så ska vi se vad som händer.
Ute vill han helst dalla iväg, alltid åt andra hållet än mamma! Äta sand är också en favorit eller muld eller mask, allätare :)
Ni skall ha en trevlig midsommar och njuta av sommaren när andra far på jobb :wink:
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav JoannaA » 19 jul 2013, 21:08

Hej!
Hoppas ni alla har en bra sommar. Vi har njutit av det mestadels fina sommarvädret. Lillen har vuxit och blivit så "stor" tycker jag. Säger några ord nu också, vilket är gulligt. Amningen är det slut på, det gick riktigt bra att få bort den faktiskt, och nätterna har lugnat ner sig betydligt också:). Han älskar att vara ute och det är riktigt svårt att få in honom ibland. Enda lilla problemet är att han vägrar ha solglasögon. Sliter bort dom så fort han får en chans. Jag har provat flere modeller, men nej:(. Hatt går bättre, men tycker nog att solglasögon är viktiga också. Hur gör ni andra, lyckas det bättre för er, eller struntar ni i glasögon?
JoannaA

Oläst inläggav Mumintrollet » 20 jul 2013, 12:14

JoannaA skrev:Hur gör ni andra, lyckas det bättre för er, eller struntar ni i glasögon?

Här är det nog hatt som gäller. Tösen har nog ett par solglasögon men det är nog väldigt få gånger hon använt dem. Tycker att det räcker med hatten.. i båten kunde det ju förstås kanske vara en god ide att sätta på dem (men det kommer jag ju aldrig ihåg).

Här kommer en hel del ord, tex. mamma, pappa, ba (bad), vovv, dä (där), dricka, gurka m.m. , sen också en hel massa ramsor som ja inte har den blekaste aning om vad det betyder, munnen går i ett på fröken :love:

Tog första steget för en vecka sen, men har inte alls gått mera sedan dess.. med stöd tar hon sej fram rätt bra både inne och ute.
Går era små?

H/ mumintrollet som njuter av sina sista veckor som hemma mamma
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mylife » 21 jul 2013, 12:37

Hejsan! Vart tog sommarvärmen vägen? Nu harmar det inte alls att jobba Juli, men det skulle nog gärna få bli lite varmare igen.
Här har vi också slutat amma, när jag började jobba fick mannen sova med barnen och jag for helt och hållet bort från sovrummet. Gick några nätter så sov han från kvällen till 5-6 tiden för att sedan somna om och sova till 7-8. Och nu sover han hela natten :clap:
Glasögon använde vi på våren innan vi tog vår hellehattu i bruk. Den e så bra med skydd för nacken och en stor "skräm" framtill som ger skugga för ögonen. Enklast så! Men visst vore det ju bra om man använde glasögon ibland (och på sjön) men tror han bara sku gå och dra av dem hela tiden :nicka:
Här har han gått sedan han fyllde ett år, nu övar vi på att småspringa :love:
Om tre veckor är det dags att gå och bekanta sig med dagtanten och de andra småttingarna. Hoppas de är snälla, vår lilla ängel blir riktigt chockad när nån kommer och klämmer/nyper, buffar/knuffar eller är allmänt otrevlig. Stackars liten som levt ett skyddat liv hittills :blink:
mylife
Silvermedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper