Aprilbebisar 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Aprilbebisar 2012

Oläst inläggav Klösamaja » 15 mar 2012, 20:16

Startar en tråd för aprilbebisar. Tycker inte att vi platsar i vintertråden, det e ju vår nu :clap:
Vår son föddes visserligen i mars men eftersom beräknade tiden var i april så hänger jag med här!

Klösamaja, pojke, 8.3 (bf 2.4), 52cm 3510g
A-B, flicka, 22.3
Lilja84, pojke, 25.3 (bf 7.4), 50cm 3435g
Demi, pojke, 31.3 (bf 1.4), 52cm 3680g
Mammamarzipan, flicka, 9.4 (bf 24.4), 51cm 3495g
Mumintrollet, flicka, 18.4 (bf 20.4), 50cm, 3520g
Mylife, pojke, 22.4 (bf 19.4), 51cm 3570g
Solglimt, flicka, 23.4 (bf 18.4), 53cm 3905g
Senast redigerad av Klösamaja 01 maj 2012, 20:13, redigerad totalt 10 gånger.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Aprilbebisar 2012

Oläst inläggav Nazze » 16 mar 2012, 08:19

Hoppas ni har det bra Klösamaja!? Ska nog joina tråden........ sen.......... :blink:
Nazze

Oläst inläggav Klösamaja » 16 mar 2012, 17:24

O ja, vi har det nog bra vi. Mycket känns mycket enklare nu med andra barnet. T.ex. amningen har kommit igång mycket bra denna gång. Den här ungen äter i vilken ställning som helst, jag kan ligga på sida, sitta med honom i famnen, till och med ha honom på en dyna i knäet och bara böja mej ner lite så tissen hålls i hans mun... det känns fantastiskt. :tumme: På måndag kommer rådgivningstanten på hembesök, ska bli spännande att se om han gått upp i vikt, känns ju fortfarande osäkert, att får han nu tillräckligt med mat. Men tänker inte börja ge ersättning nu bara "för säkerhets skull" som dom senast rekommenderade med första barnet, helt i onödan. Å andra sidan så vet jag att det blir lika bra ungar med ersättning så det är absolut ingen mening att stressa över saken. Vi var på sjukhuset 6 dagar denna gång i och med att hans bilirubinvärden steg för mycket och en ljusbehandling hann vi med också. Men det blev ändå en 8 dagars vistelse för min del i och med att dom tog in mej för igångsättning redan två dagar tidigare.

Andra saker känns svårare nu när man har två barn, tänker på att ha tid för båda barnen. Nu är maken pappaledig men det är ju bara tre korta veckor. Vet inte hur jag sedan ska klara av att amma bebisen medan storebror hittar på all världens hyss, han har redan varit och grävt i kaminen när han märkte att jag inte kunde hålla ögonen på honom. Att natta storebror kommer också att bli en utmaning, men det e ju saker som helt enkelt måste lösa sig så nog ordnar det väl sig.

Vikten kommer att bli ett projekt för sig... :shock: Har gått ner 8,5 kg nu på en vecka, tack o lov, samlade på mej ett kilo vätska om dagen precis innan pojken föddes. Gick upp totalt 15 kilo under graviditeten så har en hel del kvar, var inte direkt smal innan heller.

Pojken verkar nöjd, äter och sover och har börjat protestera och skrika lite, vilket jag ser som en bra sak då han sin första vecka varit för trött för att gråta alls.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 27 mar 2012, 22:28

Fattar inte hur snabbt man kan glömma saker. Det e bara två år sen storebror var nyfödd men jag minns inget alls av hurdan han var, så jag skulle kunna jämföra med lillebror nu. Denna bebis sover hela dagen med undantag för korta matstunder. På kvällen e han vaken ett par timmar och jag försöker proppa i honom så mycket mat som möjligt då han ännu e liite för trött för att orka äta tillräckligt själv. Har nu lyckats pumpa över 100 ml mjölk flera gånger om dagen plus att han sen ammas. På morgonen och dagen ammar jag honom bara men till eftermiddagen och under kvällen ger jag flaska också, för det mesta mjölk som jag pumpar men ibland ersättning också. Känns som att jag är tvungen att pumpa då han bara somnar vid bröstet och han ser nog lite skruttig ut ännu så han behöver nog all mat han kan få. På nätterna sover han två st fyra- eller femtimmars pass, vilket jag inte är säker på om det är så bra. Han gråter inte när han vaknar och ska ha mat, han bara ligger och stönar och smaskar och hugger efter allt som råkar nudda hans kind. Detta leder till att jag inte vaknar ordentligt utan vi somnar båda om innan jag hinner börja mata honom. Har flera gånger vaknat med bröstet framme men så att vi liksom inte kommit längre än så. Men kanske jag bara ska vara nöjd att han sover lite mer på nätterna, så länge som han kissar och kakkar tilräckligt så får han väl det han behöver. Vi ska på extra vägning om ett par dagar igen, så då får man se om han ökat i vikt som han ska. Vi sover tätt bredvid varandra så jag tänker att jag nog vaknar sen när han på riktigt är hungrig och inte bara vill snutta. Han har en egen spjälsäng men jag får så dåligt samvete när han ligger där ensam och övergiven så han har inte alls sovit i den ännu :love: Maken skulle väl gärna se att det inte alltid var en bebis mellan oss men tyvärr så är bebis sötare och vinner platsen närmast mej varje kväll :wink:

Tycker inte att han är särskilt medveten om sin omgivning när han är vaken heller, han ligger mest med ögonen öppna men i övrigt skiljer det sig inte så mycket från när han sover. Men så föddes han ju lite tidigt också så kanske det tar några veckor längre än om han vore född närmare bf.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 12 apr 2012, 18:14

Här har lilleman varit på 1-månadskontroll kombinerat med läkarbesök. Han är nu 56 cm lång och väger 4,5 kilo. Huvudomkretsen var hela 38 cm, bara 34 cm vid födseln så jag tycker det vuxit ganska mycket på en månad men barn e väl olika, storebrors huvud växte nog inte i samma takt märkte jag idag då jag tittade i hans rådgivningskort.

Idag har jag för första gången i mitt liv ammat offentligt, på cafe. Det gick riktigt bra, hade trasa över som insynsskydd och fick inga förfärade blickar heller, har varit lite orolig över de underliga attityderna mot amning på offentlig plats som dykt upp här och där på sista tiden.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamarzipan » 13 apr 2012, 08:35

Hej Klösamaja! :)

Nu får jag alltså joina småbarnsgruppen. Kändes overkligt att klicka på den rubriken i forumet.
Vårt första barn, en liten dotter, föddes i måndags. Läste att ni behövt ljusbehandling för er lilleman. Sitter som bäst bredvid vår tös som är inlindad i ljusfilten. Bilirubinvärdena har gått ner nu, men jag väntar tills hon ska vakna innan vi tar bort ljusfilten. Var inte så kul igår när vi hoppats på att få åka hem och plötsligt sku hon ligga i nån neonblå lysfilt med ögonbindel och allt. Det hjälpte ju inte att mjölken steg också så jag tyckte det var hemskt. :) men det är bra att de kan behandla det så att hon mår bra när vi väl får fara hem. Det blir ännu en natt här, men man ska väl tacka och ta emot den hjälp man kan få.

Men åh så mysigt det är att ha en liten mysbebis som är bara vår! :)
Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva. Är ju som sagt ny här på mammapappa. Jag ska väl ta och försöka vila lite nu så länge hon vilar. Ser fram emot att hänga här!
mammamarzipan

Oläst inläggav Klösamaja » 13 apr 2012, 09:15

Välkommen, mammamarzipan! O ja, det e ju så dumt att bilirubinvärdena vill vara som högst just när mjölken stiger och baby bluesen e som värst. Jag satt också bredvid pojken och grät floder av ingen anledning alls, han såg egentligen ut att ha det jätteskönt i "solariet" :cool: Hoppas det räcker med en ljusbehandling för er. Vet precis känslan då man just blivit halvt lovad hemfärd o sen blir det inhiberat. Känns trist när man har sin tredje rumskamrat och själv sitter där med en veckogammal+ bebis och egentligen skulle klara sig lika bra hemma om det inte vore för blåljuslampan då...
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Demi » 13 apr 2012, 14:52

Nåja, nu joinar jag oxå fastän jag ju oxå egentligen har mars bebis! :D
Vi fick alltså en pojke 31.3 (bf 1.4) 3680g, 52cm

Det har gått bra och storebror har tagit emot lillebror riktigt bra. Första gångerna lillebror grät, grät storebror oxå. Men han har nu förstått när vi ha förklarat att bebin gråter när han är hungrig, har våt blöja eller är sällskapssjuk. Nu meddelar han när bebin gråter att han är hungrig och ska ha mjölk eller att man ska tvätta rumpan :love:

Hur går det Klösamaja för er nu? Hur har storebror tagit emot lillebror hos er? Din man är väl inte hemma mer, så hur har er vardag börjat löpa? :)

Första veckorna har varit lugna, men så brukar dom väl vara. Lillebror äter och sover för det mesta. Nästa vecka ska vi försöka börja gå på familjecaféet och en klubb som vi brukar.

Lillebror hade första rådgivningsbesöket i tisdags och han hade igen gått upp 150g, så han väger nu 3850 och är 52,8cm lång. :)
Demi

Oläst inläggav lilja84 » 17 apr 2012, 13:29

Hejsan alla april-mammor!
Nu joinar jag med oxå även om vi fick en mars-bebis... Lillkillen föddes den 25.3 (bf 7.4) 3435gr och 50 cm... Han e nu 3 veckor och vi har börjat komma oss in i det här att ha 2 barn... gossen bara sover mest hela tiden så storasyster får då desto mera uppmärksamhet... Han äter och växer bra... Han hade gått upp 300 gr efter 2 veckor, har rådgivning nu på fredag, 1 månads kontrollen så få se då hur mycket han har växt.. känns nog som att han e mycket större redan...

Pappa i huset hade bara pappaledigt 1 vecka så vi har turen att få ha hem honom ännu 2 veckor senare i vår... :clap: Hans jobb e lite stressigt just nu så han har svårt att få ledigt utan att de ringer efter honom hela tiden...

Det börjar äntligen sjunka in i mig att vi nu har två barn... före lillkillen kom ut var det lite svårt att föreställa sig ur det skulle bli men det har gått över mina förväntningar... storasyster e så förtjust i lillebror och vill krama och gosa med honom mest hela tiden... :love:

Nätterna har inte varit så bra, jag tror att hon bearbetar mycket av det som händer dagtid under natten så det har blivit mycket spring med henne (hon e bara 1 år 9mån)... men sakta men säkert håller det på och blir bättre...

Nu ska jag gå och väcka storasyster från dagsvilan... Hoppas att vi blir många fler mammor i den här gruppen!!
Bild
Bild
lilja84

Oläst inläggav A-B » 19 apr 2012, 08:29

Hejsan

Tänkte joina den här gruppen om det är ok. Vår flicka föddes 22.3 :love: och är i dag fyra veckor gammal. Hittills har allt gått fint. Det är vårt första barn, så allt är nytt. Gånska snabbt började de kännas helt naturligt å nu kan jag int tänka mej ett liv utan vårt lilla underverk.

Dagarna går mest åt till att amma, känns det som. Jag hinner inte riktigt få nåt vettigt gjort, men tycker inte att vi måste ha über-städigt heller, även om det blir en massa besök. Om människor inte förstår så är det deras problem :)

Pappa hade en vecka vintersemester och en vecka pappaledigt i början, men är nu tillbaka på jobb. Nästa vecka är han igen pappaledig. Vi tänkte att det är trevligare med kortare bitar utspridda över en längre tid. Bra går det att vara ensam hemma, men ibland hinner jag inte äta då flickan inte precis trivs ensam i t.ex. sittern. Hon har oxå magplågor å då vill hon vara i famnen.

Vi brukar gå på 1-1,5 timmes promenad varje dag å då sover hon jättebra (fortsätter sova inne i 1-2 timmar till). Hon tycker oxå om att sova i famnen. På nätterna vaknar hon två gånger för att äta.
A-B
Silvermedlem

Oläst inläggav mammamarzipan » 21 apr 2012, 18:05

Hej, nu är jag tillbaka. :) vi har haft fullt upp, först fick vi kolla bilirubinet och åka fram och tillbaka till labb och sånt innan barnläkaren gav ok att vi inte behövde ta fler prov. Det var på tisdag. Sen har jag haft/har jag nån infektion i kroppen och går på antibiotika sen igår. Trodde inte det var bröstinflammation, men är lite osäker. Efter en noggrann undersökning av läkaren på förlossningen igår fick jag antibiotika, så var det än ligger borde det bli bättre.

Har inte varit så kul hittills. Men vår lilltös är rätt lättskött och nöjd för det mesta, plus att min man är hemma på pappaledigt än. Så det har ändå gått relativt smidigt. Längtar bara till en vardag där alla är friska och krya. Lite vår skulle inte skada heller!

Jag publicerade min förlossningsberättelse på apriltråden för gravida om nån är intresserad. :)
Förresten vår flicka var beräknad till 24.4 och när hon kom 9.4 vägde hon 3495g och var 51cm. :) såg att ni andra gett måtten först nu.

Så det var en uppdatering från mig.
mammamarzipan

Oläst inläggav mylife » 26 apr 2012, 10:44

Hejsan!
Äntligen får jag gå med här :clap:
Lillebror föddes 22.4 kl.16.08, vägde 3570g och var 51 cm lång.
Förlossningsberättelsen skrev jag i gravidgruppen om ni är intresserade.
Helt otroligt hur underbara små bebisar kan vara, man kan sitta och snusa på dem hela dagen :love:

Undrar hur ni gör nattetid med era små. Byter ni varenda kackablöja eller låter ni bebin sova ostört till morgonen? Nackdelen med att lämna obytt e ju en röd rumpa i värsta fall, men byten titt som tätt (hade en kackanatt, då varenda blöja läckte och klädbyte x 3, DÅ e de ju pakko på) väcker ju upp både mor och son onödigt ibland. Erfarenheter och åsikter tack :hm:
Bytte nog alla på dottern när hon var liten, men sen sov hon ju också superdåligt hela tiden, så jag sku inte vilja väcka denna knatt i onödan nattetid. Låt höra era kloka ord!
mylife
Silvermedlem

Oläst inläggav Cecilia » 26 apr 2012, 11:12

mylife skrev:Undrar hur ni gör nattetid med era små. Byter ni varenda kackablöja eller låter ni bebin sova ostört till morgonen? Nackdelen med att lämna obytt e ju en röd rumpa i värsta fall, men byten titt som tätt (hade en kackanatt, då varenda blöja läckte och klädbyte x 3, DÅ e de ju pakko på) väcker ju upp både mor och son onödigt ibland. Erfarenheter och åsikter tack :hm:
Bytte nog alla på dottern när hon var liten, men sen sov hon ju också superdåligt hela tiden, så jag sku inte vilja väcka denna knatt i onödan nattetid. Låt höra era kloka ord!

En baby sover nog bättre med ren och torr rumpa. Min åsikt är nog den att man byter kakkablöjan genast och inte lämnar den på hela natten. Man behöver ju inte göra något stort nummer av tvättproceduren på natten. Man har kanske lite dämpad belysning och så gör man det snabbt utan att prata med babyn, så nog sover babyn vidare sedan.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mumintrollet » 26 apr 2012, 17:04

Tittar snabbt in här och joinar er. Vår dotter föddes 18.4.2012 med måtten 3520 kg och 50 cm.
Förlossningsberättelsen finns i gravid-tråden om nån e intresserad.

8 dagar gammal redan, tiden går fort. Sover och äter mest men har börjat vara vaken lite längre stunder emellanåt. Fortsätter det i denhär stilen har jag inge att klaga på :nepp:

Enda jag väntar på är att kunna börja sitta igen, börjar vara lite tråkigt att bara amma liggandes..

Har nån annan blivit sydd? Hut länge har det tagit innan ni kunnat sitta utan att det tar ont?
Fick 10 stygn så jag antar att det kommer att kännas nån dag ännu..

Mylife: jag byter nog alltid blöja efter att jag ammat (om jag inte somnat :oops: ). Ibland puffar jag i karn då jag ammat klart så får han gå upp och byta :wink:

Är nog meningen att hon ska ligga i vaggan men ofta somnar jag när jag ammar och det slutar med att hon sover i vår säng :love:

Hur länge äter era små i taget?
Tösen äter bara 10-15 minuter i gången, ibland bara 5. Tycker det är kort tid men hon har nog ökat i vikt så jag antar att det är ok.
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 26 apr 2012, 19:03

Mumintrollet skrev:Hur länge äter era små i taget?
Tösen äter bara 10-15 minuter i gången, ibland bara 5. Tycker det är kort tid men hon har nog ökat i vikt så jag antar att det är ok.

Här äts det nog aktivt bara i ca 10-15 minuter. Men ofta vill han ligga i famnen och slumra till och sen smaska i sig några klunkar nu och då. Då drar det ju ut på tiden. Tror han skulle ligga så dygnet runt om han fick chansen men så lyxigt kan vi inte ha det då jag har en tvååring att sköta om också. Jag är säker på att den lilla 10, 15 minuterna räcker eftersom jag på lika kort tid kan pumpa ut 120ml med pumpen och då är ju en bebis effektivare så det kommer nog samma mängd minst när bebisen äter en kvart.

Mylife, jag byter nog kakkablöjorna genast jag märker dom. Ibland kakkar han i sömnen och har säkert haft kakkablöja i upp till tre timmar ibland innan han eller jag vaknat men inte har rumpan blivit röd på den tiden. Ibland måste jag sitta en stund och kanske ge lite mer mat för att han ska somna om efter blöjbyte och visst känns det tröttsamt på natten men i genäld så sover han sen bättre och längre med ren blöja. Sen ibland när han kakkar HELA tiden med 5min mellanrum så låter jag honom ligga med samma blöja tills han kakkat klart, ingen ide att slösa 5st blöjor när man kan vänta en halvtimme.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper