Majbarn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2012

Oläst inläggav cami74 » 12 dec 2012, 22:10

Det var länge sedan jag kolla tråden...

Vår pojke, som blev döpt till Jim, blir snart 7 månader :0 . Det är helt otroligt hur snabbt tiden går. Sedan 3 veckor tillbaka har han fått fast mat. Det är gröt morgon och kväll och sedan hemlagad puré till lunch och middag. Mellan måltiderna ammar jag honom. Jag har tänkt fortsätta med ammandet tills han är 1 år om han själv önskar. Han vill fortfarande amma på natten, fast jag tycker att han borde få tillräckligt med mat innan sänggående. :unsure: Vi han månne enbart ha tröst? Ibland kan han somna tillbaka själv.

Då vi var på 6 mån kontroll för 3 veckor sedan tyckte de på rådgivningen att vi skulle börja ge honom 4 mål om dagen, eftersom han inte hade ökat så bra i vikt. Hans mått var 69,3 cm och 7,5 kg. Viktuppgången var enbart 300 g på 1 månad. :hm: Men han verkar tänja på sig mera än öka i vikt varannan månad och gå upp i vikt, men inte växa på längden varannan månad, så jag tycker att viktuppgången var helt ok i alla fall. Men vi började i alla fall ge honom smakisar. Jag försöker laga hans mat själv, men vi har köpt matburkar, ifall vi inte råkar ha tillräckligt med ingredienser hemma eller om vi skall resa till mormor och/eller farmor. Fruktpuréerna köper vi. Det tar i alla fall en hel del tid att göra all mat. Hittills har jag gjort så att jag har frusit in de olika ingredienserna, som morots-, potatis-, batatpuréer samt kokt maletkött och kokt höna. Vår lilla pojke tycker om både mammas hemlagade mat :clap: och köpt mat :nicka: . Så det känns bra.

Vår lilla pojke har börjat ta sig framåt genom att åla. Han ställer sig nog upp i krypställning, men han bara gungar fram och tillbaka och faller tillbaka på mage. Vi har skaffat honom en hoppgunga och den är pop. :tumme: Han har börjat sätta sig upp men sitter inte stadigt ännu, men det räcker väl inte så länge tills han kan det också. Ännu har vi inte skaffat någon matstol åt honom, men den skall skaffas inför julen. Jag tror att han skulle uppskatt att se sig omkring från ett annat perspektiv. :nicka: Sen är han helt galen i mobiltelefoner. Om han får syn på våra mobiltelefoner ropar han till och vill ha en av dem att leka med. Är det vanligt att bebisar är så intresserade av mobiltelefoner och fjärrkontroller?

Jag läste era inlägg om att återgå till jobbet. Vi kom överens om att jag är vårdledig t.o.m. september och sedan jobbar jag halv tid fram till årets slut. Vi kommer att få det kanska knapert, men jag anser att jag bör ta tillvara den första tiden med honom. Det är så roligt att följa med hans utveckling och jag har inte intresse att återgå till jobbet redan i februari.

Har ni andra era barn att sova ute också nu på vintern? Jag har haft vår som ute och sova om det har varit högst -10 grader och inte blåst så mycket. Han sover i alla fall bättre då han är ute. Inne sover han högst 1 h åt gången, medan han kan sova 2 h när han är ute. Som regel sover han dock bara ena passet ute och det andra inne.

Eftersom jag är så sällan på nätet passar jag på att önska alla en GOD JUL! :kram:
cami74

Oläst inläggav Lillaloppan » 13 dec 2012, 13:14

Min pojke blir också snart 7 månader - tiden susar verkligen snabbt förbi! Vi ger nu 5 "måltider" om dagen + ersättning till och övar lite med att dricka vatten ur pipmugg till måltiderna. På morgonen äter han gröt, till lunch varm mat, mellanmål fruktpuré, middag varm mat och innan läggdags får han välling. Sedan ger vi ersättning 1 gång på natten. Jag lagar egna puréer men kan också ge köpt mat på burk. Nu helt plötsligt har han börjat knorrat/matvägrat med maten, t.o.m. med gröt som han har ääälskat, så vet inte riktigt hur jag ska göra nu. :osaker: Försöker köra samma rutiner och erbjuda mat på samma sätt som tidigare men det verkar inte släppa. Fruktpuré skulle han antagligen äta om jag skulle ge det, men det känns inte så mättande så vill inte erbjuda det mer en en gång/dag som mellanmål. Tar gärna emot tips om någon har erfarenhet av matvägrande barn! Tror också jag ska höra med rådgivningen imorgon ifall de har något klokt att komma med.

I övrigt är min son ett verkligt energiknippe som alltid är i rörelse. Han var väldigt frustrerad här en tid då han "bara" kunde svänga sig från rygg till mage och sedan inte kom åt leksaker som han ville ha. På kvällen samma dag som vi var på 6 månaders kontrollen och hon hade rekommenderat hoppgunga och gåstol till honom (hon märkte att han ville "framåt" hela tiden) så satte han igång och började ål-rull-krypa. Ser lite roligt ut då han sätter huvudet i golvet, drar benen under sig och sedan hasar sig framåt för att ramla på ena sidan och så rullar han lite till på det :nicka: I alla fall blev han lugnare genast och nu kommer han ju åt lite grejer själv, även om tekniken inte riktigt är där ännu. Och han älskar också fjärrkontroller! Hoppgungan och gåstolen gillar han också. Då får han vara upprätt och ser lite andra saker än när han bara ligger på golvet. Han sitter fortfarande inte helt stadigt, men vi försöker ha honom korta stunder i matstol för att öva.

Jag har nog haft pojken ute och sova. Har det varit jätte kallt och samtidigt blåst så har jag hållit honom inne.

God jul till er alla ifall jag inte skriver med före jul!
Lillaloppan

Oläst inläggav Cedric » 25 dec 2012, 21:25

Okay, nu var friden slut här i huset också. Vi har en rumphasare. Men med en lustig stil... Ett ben framåt och ett rakt bakåt och båda händerna fram. Spagat liksom... Samma dag som julgranen kom på sin plats börjar han röra på sej... Så nu gäller det att börja plocka upp ömtåliga saker då... babyproofa skåp och dylikt.

En skön jul har vi haft. Familjen och fammo och faster. Alla hjälptes åt där det behövdes och vi firade en riktig barnens jul. Men det mest minnesvärda kom ur storebrors mun till tomten: "Jag tycker att du ser ut som min farfar. I ansiktet. " Och senare åt mej: "Kanske var det farfar som klätt ut sej. Men jag tror nog att det var en riktig tomte." Han är snart 4.

Vi fortsätter julfirandet både hit och dit ännu, familjen är väldigt utspridd i landet och hoppas på att rubbade rutiner inte påverkar lilleman alltför mycket. Det är ju just nu vi kommit in i en bra rytm med sömn och måltider. Sen är det rätt svårt att inte ha eget kylskåp och frysbox nära tillhands. Det blir mycket burkmat fast jag inte skulle vilja det. Vi får se resultatet av en veckas kappsäcksboende sen...

God fortsättning!
Cedric

Oläst inläggav Teskedsgumman » 26 dec 2012, 18:59

Här sover lillen också ute alla dagar då det inte är kallare än ca -10. Han sover nog helt bra inne också, oftast 1,5 h både förmiddag och eftermiddag. Men utomhus kan han nog sova längre. Han blir nu 8 månader om en vecka ungefär och har utvecklats massor de senaste veckorna. På bara knappa tre veckor i början av månaden lärde han sig åla med fart, dra sig upp på knäna, dra sig upp till stående(!), att vinka och sitta själv, samt fick två tänder. Inte lätt för mamma att hänga med då... :shock: Nu är det förstås mycket roligare att försöka klättra upp i diskmaskinen eller upp på nån hylla än att leka med nå leksaker, så nu är minsann lugnet slut och det eviga vaktandet tar vid... Han lever fortsättningsvis på bröstmjölk till största delen (och är superlätt att amma nästan var som helst, till min stora glädje! :clap: ), äter inget helt mål annan mat ännu men får oftast en gång lite grönsaker, en gång hemlagad gröt, lite färsk frukt eller bär varje dag (jordgubbar och banan är godast), samt en tesked kokosolja innan läggdags. Ja, och så brukar han oftast smaska i sig lite av mitt kokta ägg till frukost, det gillar han. Han får av familjens mat när det passar, annars kokar ja skilt åt honom. Det blir en salig blandning av fingermat och mosad mat med bitar i. Men han äter helt klart mycket hellre själv än blir matad. Så det är nog mitt bästa tips för matvägrande barn, att låta dem äta själva.

God fortsättning till er alla!
Senast redigerad av Teskedsgumman 26 dec 2012, 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 26 dec 2012, 23:49

Jag glömde berätta om våra nätter! Lillen här i huset ammade ju bara 1-2 gånger per natt när han var riktigt liten (och helammade), men fick en riktigt dålig ovana för ett par månader sen och började då vakna oftare och oftare, och ville varje gång amma tills han somnade om. Det märktes tydligt att han inte sög och var hungrig utan att han bara tuttade för att få tröst, men jag gav ändå med mig för att det gick snabbast så och för att jag inte ville höra hans hjärtskärande skrik då jag försökte få honom att somna om utan bröstet...tänkte att det förhoppningsvis går över av sig själv förr eller senare... Men så förra veckan fick jag nog när han vaknade nästan varje timme natten igenom och jag bara fick 3-4 h sönderhackad sömn i flera nätter (aldrig mer än 1,5 h i sträck och många gånger hann jag inte ens somna om mellan varven... :yawn: ). Då tog maken över och började sova bredvid lillen och fick honom att somna om förvånansvärt lätt varje gång han vaknade och gnällde. Tydligen fattade lillen rätt snabbt att maken inte hade några bröst att erbjuda och att det var lika bra att sova vidare... :wink: Så nu har han slutat vakna varje timme och vi är tillbaka vid att bara amma 1-2 gånger varje natt, och DET kan jag leva med fast hur länge som helst. :nicka:
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaMamman » 03 jan 2013, 21:01

Här går detvockså fort, min dotter är nu 7,5 månad. Och idag lärde hon sig krypa! Hon har nu i en månad ålat si och på julen lärde hon sig sitta. Julgubben hämtade också två tänder. Vi tränar nu att somna i egen säng och det har lyckats sådär... Äter gör hon 1-2 gånger/natt och det är följande jag vill slippa för jag är så beroende av en god nattsömn. Hon äter nästan vad som helst, gärna själv med händerna men också med sked eller så matar jag. Alltså en salig blandning här med.
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav Sigrid » 04 jan 2013, 17:33

Här går det i rasande fart. Bar upp två lådor med för små babykläder till vår garderob idag...känner mig lite ledsen eftersom detta är vårt sista (tredje) barn. Skulle så gärna vilja ha många barn, men man ska orka ta hand om dem också. Kroppen ska också orka. Efter denna graviditet känner jag mig som en hösäck och förlossningen har jag INTE glömt och kommer inte att göra så länge jag lever (fast folk påstår det). Så nu får man nog bara njuta av lilleman. Han kryper och klättrar i trappor om han får chansen. Krypandet började han med vid 6 månader, likaså sittandet. Han har varit tidigast av dem tre. Har sovit bra tills nu. Tror det är tänderna som stör honom, kan känna en liten pigg där nere.

Från det ena till det andra. Har jag missat att ansöka om vårdledigt? Hjälp, jag förstår inte vart tiden går. Han är född i maj, så 7 månader nu alltså. Jag måste läsa FPA´s sidor....

Ha det bra allihop och njut av era guldklimpar!
Sigrid

Oläst inläggav BellaViktoria » 08 jan 2013, 16:49

Här blir lilla gubben 8 månader nästa vecka! Vart far tiden??
Han kan nu sitta ganska bra utan stöd och har börjat hoppa fram på rumpan lite. Vill inte ligga på mage och svänga sej eller försöka krypa, vilket inte rådgivningen alls gillar.. Pratar en massa hela tiden och har 4 tänder. Tandsköterskan sa att de ser ut att vara flera påväg igen. Tydligen har han oxå för kort tungband fast de redan klipptes på sjukhuset, så vi sku lite följa me hur han sträcker ut tungan och så ifall den måst klippas mer.
Han vill göra så mycke mer än han kan, tycker om storasyster och följer så me va hon grejar me. Äter två purèmål om dagen, dricker ersättning där emellan och äter gröt på kvällen. Sover fortfarande sina korta halvtimmestupplurar, 2-3 stycken om dagen. Tar natt nångång mellan 20 och 22 och sover väldigt oroligt. Ibland kan han sova flera timmar i sträck, ibland måst man ge mjölk redan vid 23-24. Tycker om att sova länge på morgonen i alla fall.
Annars glad och nöjd, skulle nog vara på bättre humör och inte storasyster hela tiden sku ta i honom eller störa honom då han försöker greja själv.
Höstblåsor och en öroninflammation ha han hunni ha.. Nån gång feber, men mest pga tänderna tror jag. Så hoppas han hålls frisk resten av vintern oxå.
Aldrig aldrig får jag ju heller komma ut från rådgivningen på gott humör, alltid ska de sökas efter fel..
8mån kollen visade att han vägde 7,2kg och var 68,5cm lång. De va ju inte alls bra att han bara ha växt 2cm på längden och kurvan pekar lite neråt..
Så ha han int växt typ massor till nästa månad så skickar hon väl oss till sjukhuset igen :( Fast han mår bra och inte har några fel, jag och pappan har varit väldigt små till växten som barn, storasyster är oxå minimal för sin ålder. Men tydligen tänker dom bara inte ge sej me sina :curse: kurvor!!
Hur stora är era barn nu? Och har dom växt jämnt hela tiden eller hoppar de?
Fram till nästa månad blir spännande för oss, om jag får jobb och pojken ska till gruppfamiljedaghem eller inte..
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 09 jan 2013, 19:26

BellaViktoria skrev:
Hur stora är era barn nu? Och har dom växt jämnt hela tiden eller hoppar de?

Dottern var nu vid 7,5 mån 8,125kg och 69,5 cm. Har absolut inte växt enligt kurvan. Har hoppat hit och dit. Var vid födseln ganska stor och växte mycket i början så var väl först på översta kurvan på både vikt och längd men sen har det bara fallit så hon e på mitten nånstans. Mellan 4-6 mån ökade hon endast 300 g. Men på rådis har dom tagit det med lugn. Hon har också varit förkyld med feber och haft enteroviruset, då växer dom tydligen också sämre... Så kurvan följer hon absolut inte ännu, men kanske hon har hittat den nu :blink:
Du verkar ha otur med rådistant tycker jag, du kan inte få byta till nån annan?
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 09 jan 2013, 21:52

Känns bra att veta att andras barn inte alltid heller följer kurvorna. Tyvärr bor vi på så liten ort, här finns bara en rådistant. Visst kanske man sku kunna byta och börja gå på rådgivningen lite längre bort, men de blir ju sen så råddigt att alltid måsta åka iväg. Får ny försöka ta de med ro bara och stå på mej själv, men de känns som att de blir värre om man en gång säger emot rådistanten eller läkaren, så då söker dom efter minsta lilla fel. Konstigt att man alltid ska måsta följa med strömmen...
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 17 jan 2013, 18:13

Maisa e så baby ännu (född 3.6.12) så jag e hemma me henne åtminstone ti hösten och ha planera va hemma ännu tills hon blir 2 år 2 månader. Jag har separtionsångest bara jag tänker på saken, då jag skickade in dagvårdsansökan för hösten. Vi ska flytta ti egnahemshus så få se hur de går ekonomiskt ihop men min sambo ha nu ren börja göra övertid för att få extra pengar och så kanske jag kan jobba kvällar och veckoslut max 2-3 ggr/vecka bara hon blir 1 år så jag slutat amma. Ännu ammas hon flera gånger ti dygnet. Hennes storasyster e ju opererad så vi har bara varit hemma för Venla snart 3 år har stödskena och kan int ännu sitta i personbil. Eller sitta för den delen heller. Men nu har vi bara 1 vecka kvar o så borde vi få den bort dagstid. Sen börjar de 6 veckor skenan natt-tid.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 21 feb 2013, 21:34

Här har vi passerat 9 månaders dagen med måtten 70cm och 7825g. De va pappan som va till rådgivningen den här gången och nu gick de bättre, inte så mycke klagas på hans tillväxt. Läkaren förstod att han växer enligt sin egen kurva, utvecklas normalt och är annars frisk. Flunssig va han ju en månad med sån fruktansvärd hosta och feber i en vecka, gick om med antibiotika men nu rinner näsan igen..
Har lärt sej att krypa, så nu far de framåt med fart :tumme: Kan ta sej upp och stå med stöd och skiner upp som solen när han märker va han kan :) Snart har 7 stycken tänder tittat fram så nu förstår man dom oroliga nätterna... Klappar händer och tackar för maten. Annars väldigt glad pojke, men humöret kan nog vända med en gång.
Om en och halv vecka ska han börja dagis, en småbarnsgrupp. Får se hur de går, men nu måste jag välja att börja jobba fast jag nog hellre skulle stanna hemma.
Som tur har jag skiftesarbete, så han kommer bara oftast att vara 3-4 dagar i veckan på dagis. Och ibland så korta dagar som ca 1h..
Nu väntar vi bara på våren och solen och att livet ska bli sådär lätt och härligt igen :love:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaMamman » 25 feb 2013, 21:09

Här har vi också hunnit bli 9 månader nu, men rådgivning först vid 10 mån. Vid 8 månader var hon 67 cm och 8,3 kilo och nu har med krypandet och ståendet har hon slankat till sig så har knappast gått upp så mycket i vikt den senaste månaden. Fortfarande har hon bara två tänder men de räcker bra till :) Jag ammar fortfarande men sedan en måand tillbaak inte mera på natten. Hon har flyttat till eget rum och sover nu ofta hela nätter och behöver säkert inte tala om för er hur skönt det är. Lite kämpigt var det med sömnskola och sen var hon förkyld i tre omgångar men nu har hon tillfrisknat och nattsömnen är bättre.

Fart och hålligång är det hela den vakna tiden, otroligt vad hon hinner med! Men tur så sover hon också ganska bra dagssömnen ute på balkongen så jag får en lite vilopaus under dagen. Glad och nöjd är hon också! Men visst har vi våra stunder vi med då inte allting känns så roligt. Jag har sökt om dagvård till hösten, känns skönt att hon får växa till sig lite före det är dags.
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav Sigrid » 26 feb 2013, 09:54

Lilleman är 9 månader nu och väger 10,5 kg och är 75 cm. Står utan stöd en stund och går längs med möbler. Klättrar bara han får chansen. Otroligt intensiv period men han är så glad och charmig så man orkar. Nattsömnen varierar, vissa nätter snurrar han på mycket i sängen och vaknar redan vid 6...puh! Ibland sover han hela nätter. Dagssömnen just nu är två gånger ute i vagnen, i medeltal två timmar per gång. Jag tycker tiden går så fruktansvärt fort, vill bara stanna den. Jag blir hemma i tre år med honom. Vill aldrig börja jobba igen känns det som just nu. Älskar hemmalivet!
Sigrid

Oläst inläggav bullamamma » 05 mar 2013, 21:17

Vi ha köpt hus byggt 2011 men vi byter bank och gjorde upp en plan så att jag ska ha råd att va hem me våra döttrar tills Maisa fyller 3 år. Maisa e nu 9 månader och mammaledigheten tar slut om 3 dagar.
Ammar ännu dygnet runt. Hon dricker inget tuttflaska tar ingen tutt så jag är ännu helt fast i henne alltid.
Men hennes storasyster har börjat gå på klubb 3 ggr/vecka eftermiddagar. De känns ovanligt lugnt då hon e borta. Maisa ha ju alltid varit ett lättskött barn som leker nätt för sig själv och e nöjd. Gnäller mindre än jag. Gråter int just alls över någo.
Syskonkärleken bara växer i takt me att Maisa blir äldre. De e den största belöningen att va hemma me flickorna. Att få se hur mycket de tycke rom varandra. Venlar pratar nätt ti Maisa och de kramas och pussas och Maisa drar Venla i håre. Då Venla somnar eller e på klubben e Maisa lite ängslig men då hon ser Venla igen börjar hon vifta på armarna och står o hoppar o liknande.
Maisa e seeen me jollrande. Hon har int så mycke ljud som kanske hon borde.
I hennes 8 månaders läkargranskning påstod läkaren att hennes ena öga int följde med lampan och hon fick remiss till ögonläkare i Hesa. Jag e faktiskt int övertygad om att hon gör de för JAG ser då inget fel på hennes ögons rörelser. Tror att de va läkarn själv som hade ett brytningsfel för han blinka på sina ögon hela tiden, som ett slags tics.
Men hon ha nu börja släppa taget och försöker stå utan stöd men kan int o landar på rumpa. Hon böjer sig i huk ställning nu, de e nytt. O så står hon mest o leker o håller i sig me en hand. Kryper ha hon ju gjort i många månader men ännu har hon högra benet utåt ibland då hon kryper.
Hon äter ju lite, myky dåligt men lite bröd och burkmat. Hemgjord soppa som mixas går mycket bättre än 8 månaders burkmat. Naksun tycker hon myky om. O gröt med bärpure i går ganska bra. Men sen kan hon ju int alls dricka ur pipmugg eller tuttflaska. Hon suger int. Bara biter.
Hon har 6 tänder och kan int mera sova ensam utan ligger största delen av nätterna o gnagar på mina bröst. Men tar int så stort problem av de. Hennes storasyster tar så myky uppmärksamhet o Maisa får allti mest va för sig själv om dagarna så amningen e hennes stund av närhet o mamma. O de e ju max 3 månader kvar att amma och i sommar dricker jag lonkero igen efter en paus på 1år 9 månader (sedan jag blev gravid).
Så snart blir de flytt och våren och i sommar börjar vi på projekt: garage bygge.
Sambon skratta åt mig att jag blir ju snart 30. Nå dit e nog ännu 1,5 år ännu.
Ser fram emot att barnen sku växa o blir mer lttskötta. Storasyster e krävande o hittar alltid på hyss och borde fara i snickarbooan. De säger hon själv. Vi ska ti läkare me henne på freda och hon sa själv att hon ska ti doktorn i Mariannelund. Hon e lite skrämd för Emils pappa. Men idag berätta hon att Emil älskar nog sin pappa. Hon kom ihåg att hon älskar sin pappa.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper