Majbarn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbarn 2012

Oläst inläggav Cedric » 07 mar 2013, 11:37

Här har vi varit på 10-månaders granskning. En extra insatt kontroll (tror jag att det var) för att han inte ökat i vikt så bra. Nu hade han (när vi töjde lite extra) vuxit under 1 cm sen 8 mån och ökat 300 g i vikt. (8,3 kg och 70,9 cm) Hans kurva fortsätter att gå neråt, så de satte oss på blodprov för att kolla keliaki och nåt med sköldkörteln, minns int vad det kallades. Och dessutom fick han sin första öroninflammation igår kväll, så vi har tillbringat några timmar på hälsocentralen.

Och många tårar senare är det skönt att det är över. Han sover ute och jag är psykiskt helt utpumpad i soffan. Grååååååååt vid öronkollen, jätteont och massor med vax i vägen som först skulle putsas bort. Nåja, sen till labben. Jag trodde det skulle räcka med stick i fingret men det skulle tas två provrör. Och inga bra ställen hittades att ta från. Vråååååååål och grävande i båda armarna med en enligt mej alltför tjock nål. Jag avbröt det och sa att jag inte klarade av det. Tårarna bara rann på oss båda. Sen kom en annan yngre snäll sköterska dit och hjälpte till med speldosa och prat och sen med att hålla i armen. Det gick, men nog tog det länge. Det är jättehemskt att måsta sitta och klämma fast hans ben mellan mina, låsa hans armar och hur han än ålar och försöker ta sig därifrån och gallskriker minut efter minut får man inte släppa. Och jag satt sen och var arg över varför han inte kan få växa ifred. Han mår ju utmärkt annars!!! Han har så stor aptit på livet och är på gott humör.

Nåja, nu är det bara att vänta en vecka på resultat. Man hoppas ju att det inte är nåt konstigt, utan bara det att han inte vuxit just nu då han är så fysiskt aktiv, kryper fort för att hinna med storebror, klättrar i trappor och på kökspallen, han är inte stilla en enda minut under dagen.

Så, då fick jag skriva av mej det.
Cedric

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav BellaViktoria » 07 mar 2013, 14:40

Oj Cedric jag lider så med dej! Precis sådär ha dom hålli på med på rådgivningen på vår pojke oxå, han får inte växa i sin egen takt utan de är nåt "fel" på honom hela tiden... Nu vänar vi i alla fall till maj till ett års kontrollen innan de blir vidareundersökningar med keliaki och sånt. Om han inte har växt som han borde. (7,8kg o 70cm vid 9mån)
Så jag håller tummarna för att han nu ska växa ordentligt, annars mår han utmärkt frånsett dom här flunssorna som vi har haft i vinter...
Men nu skiner solen och de är snart mitten på mars, så vi går mot bättre tider :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 07 mar 2013, 22:41

Cedric skrev:Här har vi varit på 10-månaders granskning. En extra insatt kontroll (tror jag att det var) för att han inte ökat i vikt så bra. Nu hade han (när vi töjde lite extra) vuxit under 1 cm sen 8 mån och ökat 300 g i vikt. (8,3 kg och 70,9 cm) Hans kurva fortsätter att gå neråt, så de satte oss på blodprov för att kolla keliaki och nåt med sköldkörteln, minns int vad det kallades. Och dessutom fick han sin första öroninflammation igår kväll, så vi har tillbringat några timmar på hälsocentralen.

Och många tårar senare är det skönt att det är över. Han sover ute och jag är psykiskt helt utpumpad i soffan. Grååååååååt vid öronkollen, jätteont och massor med vax i vägen som först skulle putsas bort. Nåja, sen till labben. Jag trodde det skulle räcka med stick i fingret men det skulle tas två provrör. Och inga bra ställen hittades att ta från. Vråååååååål och grävande i båda armarna med en enligt mej alltför tjock nål. Jag avbröt det och sa att jag inte klarade av det. Tårarna bara rann på oss båda. Sen kom en annan yngre snäll sköterska dit och hjälpte till med speldosa och prat och sen med att hålla i armen. Det gick, men nog tog det länge. Det är jättehemskt att måsta sitta och klämma fast hans ben mellan mina, låsa hans armar och hur han än ålar och försöker ta sig därifrån och gallskriker minut efter minut får man inte släppa. Och jag satt sen och var arg över varför han inte kan få växa ifred. Han mår ju utmärkt annars!!! Han har så stor aptit på livet och är på gott humör.

Nåja, nu är det bara att vänta en vecka på resultat. Man hoppas ju att det inte är nåt konstigt, utan bara det att han inte vuxit just nu då han är så fysiskt aktiv, kryper fort för att hinna med storebror, klättrar i trappor och på kökspallen, han är inte stilla en enda minut under dagen.

Så, då fick jag skriva av mej det.

Nästa gång rekomenderar jag privat barnläkare. Jag för mina döttrar till privat barnläkare och e otroligt nöjd. Inga problem. Mina barn gråter int. De kan hantera barn så att de e lugna. Jag värdesätter högt! Ok nu har ju storasyster opererats 2 ggr i sitt nyss fyllda 3 åriga liv kommunalt. Men de e sen annat.

O allt vikt prat kan jag säga att Venla/storasyster har vari -22-28 i rådgivningen och var nu -10 som 3 åring men har massor me energi ändå. Vi har en så förstående rådgivningstant. Förstår att sån e hon. Alla kan int va lika. Man tar emot sina barn och älskar dom precis så som dom är. Friska eller sjuka!
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ursula » 07 mar 2013, 22:59

Det tycks vara populärt nu att gnälla på längd och vikt... vi springer också på extra kontroller. Nu pekar kurvan inte såå kraftigt neråt mera, så gnället på längden var bara måttligt, men tanten höll ju på att flippa när vikten hade gått ner och inte upp. Jag konstaterade lugnt att killen har varit flunssig i en dryg vecka och inte ätit just annat än bröstmjölk, så det är bara naturligt att vikten inte stiger. Och det var bara en dryg månad sen föregående vägning, så skillnaderna är hur som helst så små att en amning eller ett större lass i blöjan inverkar lika mycket som egentliga viktuppgången. :evil:

Och idag - 10 mån dagen till ära - lärde han sig gå utan stöd! :swoon:
Jag sitter på vardagsrumsgolvet med min trilskande läppäre och vänder mig för att snabbt kolla var han kryper och där tassar han från pallen mot soffan, många steg, glatt leende. :clap: Han var - som sina syskon - sen med att börja röra på sig men snabb på att komma vidare när han väl kommit på idén.

Mera tänder har vi också på kommande. Får se hur hinner med såntdär som att växa - nästa koll om tre veckor - det finns så mycket annat viktigt att hålla på med just nu. :wink:
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 08 mar 2013, 21:22

Sista officiella mammaledighetsdagen o Maisa lärde sig gå me stöd. O hon va så glad där hon gick.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 11 apr 2013, 11:08

Hej på er alla! Det har varit tyst här i tråden ett tag nu, även från mig. Har nog läst, men inte kommit mig för att skriva. Måste nu först börja med att beklaga mig över era rådgivningsbesök... herreguuud hur de orkar klaga på allt! Och att börja plåga en frisk baby med att ta blodprov bara för att han inte passar in på kurvan är ju helt sjukt! Stackars, stackars liten... :cry: och stackars mamma. Jag skulle inte ha klarat det. Ni vet väl om att alla rådgivningsbesök är helt frivilliga (samt alla remisser hit och dit)? Så det är ingen som tvingar er att gå dit eller som kommer att anklaga er för något om ni vill sluta. Vi slutade ju gå till rådgivningen för flera år sedan så vår 6-åring har inte varit dit sedan 2-års kontrollen. Minstingen har bara varit på en läkarkontroll sedan bb och då var han 2 månader. Efter det sa jag aldrig mer, för det är inte värt att förstöra en hel dag på det. Jag är så oerhört allergisk mot det här jämförandet och klagandet och att alla barn ska passas in i exakt samma form, om man så ska ta till våld... :evil: Varför får de inte växa och utvecklas i fred i egen takt? Förr eller senare hinner de ikapp i alla fall. Själv har jag inte en aning om hur lång eller tung vår minsting är. Fast tygblöjorna som går till 10 kg börjar bli för små, så jag misstänker att han nog närmar sig det. Lång är han också. Såg härom dagen att han nu har vuxit om en jämnårig flicka som hittills varit mycket större än han. Men så är det ju, de växer inte jämnt hela tiden, utan mer ibland och mindre ibland, och ibland på vikten och ibland på längden. Fast det tar ju inga kurvor hänsyn till. De är nog ett jäkla påhitt de där kurvorna! Inte fokuserar man någonsin så där mycket på vikt- och längdsiffrorna när barnet blir äldre. Det enda som spelar någon roll är ju helheten, om man är frisk, pigg, nöjd och glad, får bra mat och tillräckligt med sömn. Jag är nog helt övertygad om att vi mammor känner på oss om någonting är fel, och att vi gör det mycket bättre än en främling som inte känner barnet alls. Jag bara önskar att fler mammor vågade lita lika mycket på sig själva som de litar på rådgivningstanten.

Nåja, vår lillkille tog sina första steg medan han ännu var 9 månader. Onödigt tidigt enligt mig. Nu går han långa sträckor själv och kryper allt mindre och är sååå stolt över sig själv... :love: Just nu jobbar han mest på att lära sig klättra. Kommer sig lätt upp på wc-stolen, i storebrors säng osv. och börjar också fatta att man ska fara med benen först när man ska ner sen. Fem tänder har han fått och så har han blivit jättebra på att äta, så vi får nog tillbaka nu för att vi lät honom äta själv från första början och stod ut med allt kladd. Äter nästan alla måltider helt själv, och inte bara med händerna längre utan även duktigt med gaffel. Så otroligt skönt för mig, för jag har mest suttit och matat de andra tre barnen tills de varit långt över året. Och trugat, och lekt och blivit irriterad när de inte velat äta... :roll: Det harmar mig nu förstås att jag inte låtit dem äta allt själva mycket tidigare...men, men man lär ju så länge man lever. Synd bara att det här är sista barnet... :wink:

Själv började jag jobba lite i februari (inom åldringsvården). Men bara korta pass som inhoppare på kvällarna när maken är hemma. Det har gått förvånansvärt bra fast jag ännu ammar uppåt 10 ggr/dygn. Men lillen är helt nöjd och äter annat de timmar jag är borta, och sen ammar han lite extra när jag kommer hem. Väldigt bra för maken att sköta alla barnen själv, och lika bra för mig att få se nåt annat och träffa lite folk. Och så får man ju nån slant extra på kontot också som man inte tackar nej till. :D

Snart blir det 1-års kalas hörni! Fattar inte vart det här året har tagit vägen... Hur ska ni fira?
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 18 apr 2013, 11:21

Teskedsgumman, jag förstår nog att du har valt att inte gå till rådgivningen med dina barn.
Men fast jag ofta är arg och irriterad på dom så vill jag ändå inte helt lämna bort besöken, på något vis känns de ändå tryggt att någon kollar upp att allt är bra. Men för mycke är för mycke. Nu ska jag i alla fall försöka stå på mej och inte ta åt mej allt. Pojken växer ju och ser ut att må bra, de är huvudsaken.

Nästa månad får vi ju ha 1 års kalas! Vart tog de där året vägen? Jag tycker att tiden går snabbare hela tiden.... :ledsen:
Ian går inte ännu, men har tagit ett par steg, men sen vågar han inte mer. Står utan stöd och övar på att säga mamma och pappa.
Äter duktigt det mesta men har inte riktigt ännu fattat att dricka från mugg. Ska börja vänja honom vid vanlig mjölk snart. Varit nu en månad på dagis och de går bättre och bättre. Mycket sjuk under vintern, nu har han magsjukan... Men en glad liten pojke förde :)
Tycker mest om att rådda med storasysters saker, och de tycker ju hon inte alls om. Tänder kommer de till hela tiden, har just nu 3 stycken på gång igen.

Men nu kan jag i alla fall konstatera att fast babysar är ljuvliga, så blir de nog betydligt lättare när dom blir äldre :) Nog har de varit ett tungt år förde fast tiden gått fort... Men nu kan de bara bli lättare med åren när barnen kan mera och blir mer självständiga :) Storasyster har vuxit massor under de här året.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav silvermarion » 22 apr 2013, 14:06

Goddagens, ska väl skriva lite hit nu jag också fast det är länge sedan jag var aktiv :)

Min son föddes 6.5.12 me måtten 3070g o 49cm. Nu 22.03.13 var han 7700g och 75cm (men har säkert växt sen dess en hel del då vi måste använda 86ans kläder :)). Då han föddes fick han en blodpropp på högra sidan av huvudet nära synfältet och tillbringade 2 första veckorna på intensivavdelning. Vilket gav mig förlossningsdepression så det var en väldigt tung tid till först.

Han kryper inte eller tar sig fram på något vis ännu så vi får fara till fysioterapin 2ggr i veckan, han har börjat dagis förra månaden då jag börade arbeta efter mammaledigheten (3dar i veckan). Men otroligt glad är han och han skulle så vilja att något skulle hända hela tiden för hans ben hoppar och studsar och han skrattar och håller på hela tiden! Så bara han skulle komma på dethär med krypandet skulle vi inte ha en lugn stund längre ;)

Många har skrivit om dehär kurvorna och även min son får klagomål på att han är för smal. Men jag tar det inte så hårt efetrsom jag själv var (och är!) långt under någon normal växtkurva :P Så fast han annars verkar ha ärvt sin fars längd etc så har han ärvt dethär med "korrekta proportioner" av mig ;)

I början då de skulle utröna proppens orsak togs allt från drogtester, kromosomtester, aminosyror och blodtjocklek etc etc på honom så vi har inte behövt fara på något för hans vikt skull. Där kollades ju redan allt egentligen så.

Nu just sitter han och sover i bilen (efter att ha varit med och kört hans far till styrkesalen) och mamma vilar eftersom hon väntar en lillasyster/bror i december åt honom :love: väldigt orolig för det hela också men det tar jag i Decemberbarn 2013 gruppen :P
Och min man har en son från tidigare som är 6 år nu, men han har vi inte fått träffa på länge eftersom mamman hans inte vill det... Så en massa springas till rätten med det nu också för tillfället (eller, varit en gång men hon har brytit avtalet på nytt och undanhåller pojken från sin far ändå... suck, skulle vilja att det lugnade ner sig snart!).
Ha en bra dag allihopa!
Hälsar jag åt er.
marionliv.blogspot.com
BildBild Bild
silvermarion

Oläst inläggav Teskedsgumman » 23 apr 2013, 13:26

Oj, vilken tung start ni fick silvermarion... :ledsen: Men så roligt med ett nytt litet liv att glädjas över! Grattis! :D Här har jag inte ens fått tillbaka mensen och pojken fyller 1 nästa vecka...men det beror nog säkert bara på att jag ammar så himla mycket ännu.

BellaViktoria skrev:Teskedsgumman, jag förstår nog att du har valt att inte gå till rådgivningen med dina barn.
Men fast jag ofta är arg och irriterad på dom så vill jag ändå inte helt lämna bort besöken, på något vis känns de ändå tryggt att någon kollar upp att allt är bra. Men för mycke är för mycke. Nu ska jag i alla fall försöka stå på mej och inte ta åt mej allt. Pojken växer ju och ser ut att må bra, de är huvudsaken.

Bra! :D Stå på dig! Annars gör någon annan det. :wink:

BellaViktoria skrev:Men nu kan jag i alla fall konstatera att fast babysar är ljuvliga, så blir de nog betydligt lättare när dom blir äldre Nog har de varit ett tungt år förde fast tiden gått fort... Men nu kan de bara bli lättare med åren när barnen kan mera och blir mer självständiga Storasyster har vuxit massor under de här året.

Håller nog med där. Nog är det mycket vaktande just nu... en dag fastnar lillen med handen i videon, en annan dag kastar han allt han hittar i wc-stolen, sen far han upp på köksbordet eller försöker klättra upp i bokhyllan, eller så hittar han lite kol i spisen som går att smaka på, drar ut alla kläder ur garderoben och alla saker ur alla lådor han hittar, släpar på kläder och saker fram och tillbaka så han bara faller och slår sig...pust, man kan bli alldeles slut bara av att se på honom... hur orkar de små liven? De äldre barnen kommer hem från dagis/skolan, tar något att äta, lagar sina läxor och går ut och leker. Lite skillnad nog... :lol:

Annars håller vi som bäst på att lära oss att sova bara en gång om dagen, efter lunch. Går förvånansvärt bra hittills, han har bara en liten stund på förmiddagen och eftermiddagen som orken tryter, men då brukar det hjälpa med en skvätt bröstmjölk och så är han i full gång igen. :D Älskar verkligen att amma då det hjälper mot allt från hunger och törst till trötthet och sjukdom.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 16 maj 2013, 14:17

Idag blir vår lilla pojke 1 år gammal :heart:
Passade på att vara till rådgivningen när vi har ledig dag, nu väger han 8,6kg och längden är lite på 73cm. Några dagar efter 11 mån dagen började han gå, och nu går han omkring överallt :) Kan säga några ord som man förstår, har sådär 9 tänder och några påväg, äter de mesta i matväg och ha börja dricka vanlig mjölk. Blir arg när de inte går som han vill och härmar storasyster så gott han kan.
På dagis går de bra, sover bättre på nätterna (förhoppningsvis hela nätter oxå snart när han får flytta till eget rum) och flera timmar på dagen ännu. Inte så hemskt blyg av sej och far gärna till andras famnar.
Idag flyttade vi över honom till "stora" bilstolen eftersom babyskyddet blev för trångt. Och oj så glad han blev när han kan titta sej omkring i bilen :love:
Nu hoppas vi bara på en bra sommar, fast jag jobbar hela tiden, men fint och varmt väder så att man kan lata sej på terassen :)
Glad sommar till alla i Majgruppen!!
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 10 jun 2013, 20:24

Maisa vägde som 1 åring på rådgivningen 8450 g o 74 cm 43,8 runt huvudet. Så hon e så liten.
Jag e vårdledig me henne. Vi ha flyttat ti lande så här smakas de på småsten. Mera mamis e hon nu än tidigare. Hon ha int simma för hon har skräck för vatten.
Hon e ganska seen. Går int. Jollrar knappt. Har int fått mer tänder på många månader. Men en sak ha hon lärt sig o de e att klättra. Klättrar från matstolen upp på bordet o upp i sin systers säng. Hon tömmer alla lådor me kablar o bruksanvisningar o filmer o liknande. Hon säger bara mamma men börjar nu härma ord så de börjar låta nära de jag sagt. Glad, livlig o envis o precis som sin storesyster till sättet. Hon har små ögon medan storasysterns e stora som klot. Men samma hårfärg har de båda fast ingen av oss föräldrar har sån färg. Men Maisas lilla fjun ser ut att få lockar för de lockar sig då hon blir svettigt medan Venlas e spikrakt o tunt medan jag har tjock torrt självlockigt.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 03 nov 2013, 21:42

Länge sen nån har skrivit i den här tråden, men alla har väl fullt upp :) Vår pojke blir snart 1,5 år och vi var just på läkargranskning. Allt var bra och han utvecklas normalt, 83cm och 10,4kg. Kan säga ganska många ord och härmar storasyster med allt. Klättrar överallt, man hinner bara få ner honom från köksbordet så är han uppe på vardagsrumsbordet iställe... För en tid sen märkte vi att han reagerar på hunden hos mina föräldrar och de blev bara värre för varje gång vi var där, så nu under helgen fick hunden flytta till ett nytt hem..
Lillebror trivs på sitt gruppis, går halvdag 10 dagar i månaden för tillfället. Äter allt, men dricker mycke mjölk från flaska ännu. Sover helt okej på nätterna, ibland bättre och ibland sämre.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaMamman » 25 dec 2013, 22:41

God Jul!

Nej tyvärr blir det inte så mycket tid över för att hänga på nätet. Jag började jobba i augusti och tösen på dagis. Allt har gått bra men jag är helt slut, tur att det blev julledigt. Tösen är nu vid 1 år 7 mån ca 79 cm och 10,5 kg, så ingen tungviktare här heller. Hon pratar redan en hel del, men började först nu klättra. Förstod inte ens hur skönt det har varit då hon inte klättrat någonstans, nu hittade jag häromdagen en glatt mumsande liten pepparkakshustjuv på bordet. Ha det bra!
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 25 maj 2014, 20:13

Vi har firat vår tvååring i huset :) Han väger 11,5kg och är 89 cm lång, har utvecklats i rasande fart under våren. Pratar mycket och härmar allt alla säger. Vill vara lika duktig som storasyster :) Äter som en häst och det mesta duger. Dricker ännu från pipmugg, vägrar gå på pottan hemma men på dagis går de bra, har bara tutten när han sover. Sjuk nu som då, vanliga flunssor och öroninflammationer. På vintern blev han opererad för ljumskbråck, men annars har han sluppit extra problem. Gjorde sin första resa i maj, en vecka till Åland :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lillaloppan » 01 jun 2014, 11:58

Vår lillis har också hunnit fylla 2 år. Han är en lite filur med glimten i ögat och pratar på som en väderkvarn. Man får med andra ord passa sina ord här hemma för han snappar upp ALLT man säger. Väger typ 10 kg (har inte varit till rådgivningen ännu...) och har nyligen fått halsmandlarna bortopererade och tuber i öronen. Fick en helt annan pojke efter operationen. Nu SOVER han äntligen och har ett helt annat lugn över sig än tidigare. Och vi får också äntligen sova efter två år av näst intill obefintlig sömn :clap: Äter det mesta, ofta med gaffel och dricker ur glas. Ska börja potträning på allvar nu till sommaren då han ofta kommer och säger när han behöver kissa. Har testat med kalsonger på dagarna och det har gått bra. Så livet ler för tillfället!
Lillaloppan

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper