Majbarn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Majbarn 2012

Oläst inläggav BellaViktoria » 21 maj 2012, 20:38

Startar tråden med min son född 16 maj 2012 kl.23.44 på Kvinnokliniken.
Han vägde 3455g och var 51cm lång. Förlossningen gick ganska snabbt och lätt, efteråt kollades hans låga sockervärden och infektionsvärde som steg.
På den 4:e dagen fick vi komma hem från sjukhuset. Han är så lugn och bara sover (jämfört med storasyster) men vägrar ta bröstet, så de blir att pumpa ut och ge från flaska den här gången oxå.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Majbarn 2012

Oläst inläggav Cedric » 22 maj 2012, 16:24

Hej!

Jag hoppar på här, med min lillis, född i Jorv 8 maj. Jag har följt med er alla som haft beräknat i maj men inte skrivit ännu. Men nu är jag här!

Vår lilla Vincent föddes dagen före beräknat efter en graviditet som jag gärna skulle ha varit utan. Graviditetsdiabetes, foglossning, ryggONT, trötthet... det mesta. Själva förlossningen gick snabbt. Regelbundna värkar började ca kl 8 på morgonen och han kom ut 11.41.Två nätter var vi på sjukhuset och slapp sen hem till pappa och storebror Cedric.

3695g och 52 cm. Bra ätare och sovare. Tyvärr bättre sovare på dagen och bättre ätare på natten... men växer gör han och det är ju det som är huvudsaken just nu i början.

Vincent är 2 veckor idag och jag njuter av att börja orka med promenader igen. Jag kunde inte röra på mig så mycket de sista typ 10 veckorna jag väntade honom att min kondis blivit lika med noll. Så nu är det bara att jobba upp den igen! Skönt med vackert väder att göra det i!
Cedric

Oläst inläggav LillaMamman » 28 maj 2012, 17:43

Hej, nu kommer vi med här, jag och min lilla tös 8 dagar idag. Född 20.5, 51 cm, 3280 gram efter en kämpig förlossning.

Hon är jättesnäll, sover långa stunder tom mer än 5 h i sträck, kackar hela tiden och äter massor, mellan tupplurarna kan hon tanka 6 gånger i sträck och det är lite jobbigt för hon gör det på natten. Men sen när hon somnar sover hon länge, Idag var hon 3470 kg, så mat kommer det. Amningen kom igång genast efter förlossningen och nu efter att mjölkstigningen lite lugnat och sårskorpan läkt på bröstvårtorna så är vi båda ganska nöjda med amningen. Jag har svettats enormt under nätterna och trodde först det var hormonerna men när jag på lö kväll förstod att mäta febern hade jag 38,4 och det höll i sig och gick till 39 igår, men idag har det varit lägre. Skall imorgon på nytt på blodprov och se om det klarnar varför febern stiger, crp var högt idag.

Men hon är så fin min maj-flicka :love:
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav Lillaloppan » 08 jun 2012, 13:56

Hej! Tänkte att jag skulle "checka in" mej i den här gruppen också. Alltså min lillprins föddes 23.5 och han var 48 cm lång och 2455 g lätt. Förlossningsberättelsen finns i maj-barn tråden under gruppen graviditet.

Igår (torsdag) gjorde de hembesök från barnrådgivningen. Då vägde han 2850 g, så han har gått jätte bra upp i vikt. Tidigare (på bb och första veckan hemma) gav jag emellanåt extra mjölk åt honom i nappflaska, men nu ska jag en vecka testa att enbart ge bröstmjölk för att se om det räcker och han går upp i vikt. Det är nu jag gärna skulle ha millilitersskala på mina bröst så jag inte skulle behöva gå och oroa mej över att han inte får tillräckligt med mjölk i sig. :osaker: Nå, om en vecka får jag veta huruvida han gått upp eller inte av min bröstmjölk. Väntan dit känns lååååång...

Vad sätter ni annars på er bebis i klädväg när ni går ut och gå med vagnen eller när h*n sover ute? Tycker det är lite knepigt att veta vad som är lagom mycket i det här vädret. Drar ut hela hans garderob innan jag har bestämt mej vad han ska ha på sig :oops:

I övrigt är min lillprins världens snällaste och lugnaste bebis, som äter ca vart 3:e timme och sover gott i sin egen säng där emellan. Lite nu och då är han vaken, t.ex. när jag ammar och ibland en stund efter det. Annars är det nog bara mat, sömn och kissa och bajsa som gäller :wink:
Lillaloppan

Oläst inläggav LillaMamman » 09 jun 2012, 21:22

Kläder det är svårt, men jag har i princip bara haft på henne en body och byxor, vantar (strumpor egentligen :) ) och en silkesmössa, sen har jag virat in henne i Ruskovillas flanellkapalo och satt henne i påsen som kom i lådan, jag tycker hon verkar ha passligt, men oroar nog mig om hon ändå har för kallt, men egentligen syns bara ansiktet med den packningen. Halare och jackor är så otroligt svårt att klä på, så jag använder hellre kapalon i vagnen, men i bilstolen har vi haft en fleecehalare och det ser jätteobekvämt ut, men inte har hon klagat de få gånger vi varit ute och kört. På onsdagen skall vi köra lite längre så få se vad hon säger åt det.

Nu och sova, för hon har redan sovit en timme, man vill ju optimera den egna nattsömnen och försöka sova då hon sover... Men inte skall jag klaga, för hon har nu flera nätter sovit ca 6,5+3+2 h:s nattsömn, men korta matningar.
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav Kissekatten » 11 jun 2012, 13:51

Hinner liksom aldrig in här mera... Händerna och huvudet fullt med en trotsig 2-åring och vår bebis, men klagar inte :love:

Vår tös föddes alltså 24.5 med måtten 53cm och 4260g. Äter ofta och sover inga längre stunder än, max 2-2,5 timmar igången.
Orkar vara vaken ganska länge åxå och umgås, upp till 2 timmar ibland. Trivs bäst i famn hela tiden sover gärna på oss om hon får :blink:
Växer med fart, vägde idag 4790g och 2,5 vecka gammal, så blir nog en riktig michelingubbe som åxå hennes syster var!

Haft tur att båda barnen sover oftast samtidigt på dagen så får vila lite då. Och snart blir sambon ledig 6 veckor :tummenupp:
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 16 jun 2012, 22:49

Vår pojke ha nu redan hunnit bli en månad! Men tillika är de skönt att han växer och blir stor, vi har inte direkt haft de lätt här i början..
De började så bra och jag trodde att han skulle bli betydligt lugnare än sin syster, men nu har magproblemen börjat och inte vill han riktigt sova heller.
Tur så är de i alla fall sommar så allt känns lite lättare.
På 4 veckors kollen var han 3875g och 54,3cm, så nog känns de att han växer, väldigt stark i nacken är han oxå.
Den 7 juli ska vi ha dop, så nu är de lite planerande kring de och pappa har snart 5 veckor ledigt så den här sommaren går ju i ett huj..
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 19 jun 2012, 13:09

Hur går det med storasyster för er BellaViktoria? Ser att hon är i samma ålder som vår förstfödda. Här har vi myycket problem med trots och avundsjuka just nu :cry: Det hade man verkligen klarat sig utan då det annars åxå är tungt när man inte får sova tillräckligt :yawn:
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 19 jun 2012, 17:15

Kissekatten:Vi har nog oxå problem med trots.. Ibland får hon såna utbrott att hon inte klarar av att lugna ner sej själv, då måst man sätta henne i eget rum så att hon får va för sej själv en stund, då går de oftast över. Men tillika ha hon blivi så stor! Hjälper till med mycket och har inte direkt visat nån svartsjuka, hon klappar och pajar på lillebror och vill va med och sköta.
Hoppas svartsjukan går över för er snart, för de kan inte va så lätt!
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaMamman » 20 jun 2012, 17:04

Min tös är 1 månad idag, väger 4020 g och är 54 cm lång! Tänk så snabbt månaden har gått. När jag klädde av henne vid rådgivningen hade hon kakkat så att det fanns ända i strumpan :D, hon tycks kakka med tryck, åtminstone hörs det! Kvällstid verkar hon ha ont i magen, men hittills har luften kommit ut. Nu är hon också längre stunder vaken och har börjat le och titta på saker.
Bild
LillaMamman
Silvermedlem

Oläst inläggav cami74 » 26 jun 2012, 16:32

Grattis till alla majbarn!!

Vår son föddes på TYKS den 16.5. kl. 05.43. Jag gick alltså precis en vecka över beräknad tid. Han vägde 3190 g och var 51 cm lång. Förlossningen tog hela 16 h!! Speciellt slutskedet kändes som en evighet, men när jag fick honom upp på bröstet bleknade förlossningen. Vi hade turen att få en svenskspråkig barnmorska och hon var suverän! Annars var vi tvugna att kommunicera på finska på avdelningen efter förlossningen.

Vår son är nu nästan 6 veckor gammal. För en vecka sedan var vi på månadskontroll och då vägde han 3800 g och var 55,5 cm lång. Enligt barnrådgivningen hade han inte gått upp tillräckligt, drygt 150 g/vecka. Jag tycker det borde vara helt ok. Dessutom äter han massor. Eftersom jag tydligen inte producerar tillräckligt med mjölk hamnar vi ge ca 100 ml modersmjölksersättning/dag extra. Det känns lite tråkigt, men samtidigt är jag jätteglad att han har matlust. Vi skall på ny viktkontroll om en vecka, så jag hoppas verkligen att det då skall se bättre ut.

Det känns som om jag skulle sitta och amma honom nästa hela tiden. Då han sover har jag fullt upp med att handla, tvätta kläder, diska och städa. :roll: Men det är väl så det skall vara. Idag äntligen har jag tid att sätta mig vid datorn en längre tid. :tumme:

Bäst att sluta för denna gång. Lilla gubben vaknar säkert snart. Han har snart sovit 3,5 h i ett streck!! :D
cami74

Oläst inläggav Kissekatten » 27 jun 2012, 07:41

cami74, tycker rådg alltid har nåt att klaga på, här ges tydligen för mycket mat :roll: rådg-tant fråga vad jag har för system på matandet, hur ofta jag ger... Vadå? Jag matar när hon är hungrig :blink:
Hade också en superbra svensk barnmorska på TYKS, kanske det var samma!

Allt ok på en månadskollen. Vikt, 5330g, mättes inte.

Nu ler hon och har blivit mer social, "pratar" och gör miner, såå härlig :love: trots att nog kan vara väldigt grinig och besvärlig också. Vaknar ofta på natten, så hon får sova bredvid mej, lättare att mata och få sova lite själv åxå. Sover inte långa stunder på dagen heller. Trivs inte alls i vagnen, men nog i bärsjalen.
Storasysters svartsjuka har lugnat sig lite, tack och lov :) Blir väl bättre med tiden.
Men min tid räcker aldrig till. Får inget gjort här hemma, tur att har en duktig sambo som får laga mat, byka och städa! När ettan var liten ville jag göra allt själv, och blev helt slut! Nu har jag lärt mej att prioritera; tid med barnen och sömn, det är viktigast, det andra får göras när nån hinner...
Nu väntar vi på sommarvärme!
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav Lillaloppan » 27 jun 2012, 11:45

cami74 skrev: Vår son är nu nästan 6 veckor gammal. För en vecka sedan var vi på månadskontroll och då vägde han 3800 g och var 55,5 cm lång. Enligt barnrådgivningen hade han inte gått upp tillräckligt, drygt 150 g/vecka. Jag tycker det borde vara helt ok. Dessutom äter han massor. Eftersom jag tydligen inte producerar tillräckligt med mjölk hamnar vi ge ca 100 ml modersmjölksersättning/dag extra. Det känns lite tråkigt, men samtidigt är jag jätteglad att han har matlust. Vi skall på ny viktkontroll om en vecka, så jag hoppas verkligen att det då skall se bättre ut.

Då jag var på rådis sade barnläkaren att det räcker om bebisen går upp 150 g i veckan och att det är "normalt". Jag tycker det är konstigt att du måste ge extra ersättning cami74. Jag har ju varit lite extra nojig med min lillprins huruvida han gått bra upp i vikt, men han ökar ca 300 g i veckan så han växer så det knakar även om han är liten fortfarande. På 1 månadskontrollen vägde han 3470 så han har gått upp lite på 1 kg från födelsevikten :tumme: Nu tycker jag dock han har börjat spy upp mer så känns som att all mjölk kommer ut efter jag ammat. Får se vid nästa viktkontroll om spyttande har påverkat vikten något...
Lillaloppan

Oläst inläggav BellaViktoria » 28 jun 2012, 13:34

Igår va jag på efterundersökning och allt såg bra ut. Jag har bara lite krångel med små blödningar, hade efterblödning 2 veckor och 4 veckor efter förlossningen börja väl antagligen mensen.. Men nu har jag igen efter två veckor blodblandade flytningar :scared: Men jag hoppas att de är så som läkaren trodde att mensen kan va helt konstig i början. I augusti blir de papa-prov och efter de ska jag prova på att sätta en spiral, hoppas så att den sku funka för mej när jag absolut inte vill börja med piller.. Tvåan blir antagligen vårt sista barn, men inte vill jag ju fundera på sterilisering förde, tänk om man nångång sku komma på tanken att skaffa en 3:a...
Har gått ner lite på 6kg, så 5kg bort från startvikten :clap: Nu hoppas jag bara på att de sku fortsätta gå ner några kilo under sommaren, har funderat på att prova Liposinol som är ett naturpreparat som ska binda kolhydrater och fett som sen ska komma ut den naturliga vägen iställe för att sätta sej som extra fett på kroppen.
Lilla gubben var också på läkargranskning och allt var bra. 6 veckor blev han igår, väger 4185g och är 56cm lång :) Har nu börjat tycka om att ligga på golvet korta stunder och se sej omkring på va som händer :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav cami74 » 03 jul 2012, 15:36

I går var vi på ny viktkontroll och nu pekade viktkurvan uppåt. Han väger nu 4230 och är 57 cm lång. Han växer massor på längden verkar det som. Rådistanten var nöjdare den här gången. Nästa gång är det 2 månaders kollen. Då får han väl också rotavaccinet. Har läst att det skulle ge magknip och diarré. :hm: Kommer ni alla att ge det här vaccinet åt ert barn?

Orsaken till att vi ger tilläggsmjölk nu och då beror på att jag inte alltid har tillräckligt med mjölk då som han vill äta som mest, d.v.s. kvällstid.

Har själv varit på efterkontroll och allt såg bra. Det var skönt att höra.
cami74

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper