2012 Juni-baby

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

2012 Juni-baby

Oläst inläggav bullamamma » 02 jun 2012, 06:39

Ännu har jag ingen junibaby men kommer definitivt få en.
BF imorgon.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: 2012 Juni-baby

Oläst inläggav bullamamma » 06 jun 2012, 23:01

Venlas Mamma Flicka född 40+0 3.6.2012 kl.14.29 vikt 3150 g och längd 50 cm. 3030 g vid utskrivningen 6.6.
Mamma87 Pojke född 40+2 16.6.2012, kl. 10.19, vikt 3860g och längd 52cm.
Senast redigerad av bullamamma 20 jun 2012, 20:24, redigerad totalt 3 gånger.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamma87 » 19 jun 2012, 18:58

Kommer med i den här tråden då :)
Pojke född 16.6.2012, i vecka 40+2, kl. 10.19, vikt 3860g och längd 52cm. Mammas fina pojke <3
Mamma87

Oläst inläggav Mamma87 » 29 jun 2012, 19:03

Ska passa på att skriva lite medan pappa har lillebror, annars blir det aldrig av! :) Vår lill-pojke blir alltså 2 veckor gammal imorgon. Allt har gott super bra hittills! Vi hade hembesök från rådgivningen på måndag, han hade gott upp 200g på jämt en vecka! Navelstumpen lossnade när han var 5 dagar och den har helnat helt och hållet för en tid sedan. Han sover och äter för det mesta och är nöjd där emellan. Han sover 2-3 timmar i sträck och så vill jan ha mat, jag har jätte mycket mjölk! Har pumpat ut dagligen ca 200 ml som han brukar äta från flaska. Det är skönt med lite egen tid när pappa kan mata lillkillen ibland. På natten vaknar han endast för att äta och sen somnar han genast om. Han sover i sin egen vagga som jag har bredvid vår säng. Tutt tog han genast från början, han har sånt sugbehov så tutten har varit en enorm hjälp!
Är såå över lycklig med vår fina pojke, bättre start sku man inte kunna få!
Hoppas att det kommer flera juni mammor till den här tråden, det sku vara roligt att höra hur ni har det med era små! :)
Mamma87

Oläst inläggav Stickelbarnet » 04 jul 2012, 12:41

Hej!

Här e så mycket nytt i början att jag bara läst massor utan att skriva nånting. Det är lite svårt då allt är nytt och man inte vet om saker e bra eller dåliga.

Vår son är snart tre veckor gammal och äter, sover och växer. Sömnen kan jag absolut inte klaga på, om det inte är så att han sover för länge i sträck vill säga. För han tar natt kring 24-tiden och sover oftast 5-6 timmar i sträck. Igår natt sov han typ 8 timmar i sträck. Han grymtar och kämpar emellanåt men somnar genast om sen. Så matar vi, byter blöja och så sover han typ 3 timmar till innan vi stiger upp. Han sover oftast bra på dagarna också.

En vecka efter förlossningen fick jag bröstinflammation och fick en antibiotikakur. Febern steg på en kort stund till över 39 grader och så högt har jag nog inte haft sen jag var liten. Jag frös som bara den, var helt slut och grät av ren rädsla. Det var en jobbig kväll minsann! Nu är antibiotikakuren slut och jag försöker tänka på klädsel och tömning av brösten så att det inte kommer igen. För övrigt börjar amningen kännas lättare nu då den värsta smärtan har börjat avta. Men oj vad jag tycker det är jobbigt att först amma och sen sitta och pumpa! Känns ibland som att jag knappt gör annat.

Lillkillen mår iaf bra verkar det som. Han har gått upp bra i vikt till de två hembesöken som rådgivningen har gjort. Han är vaken över två timmar emellanåt och tittar runt sig och betraktar mamma och pappa. Magont har han och jag tycker det har blivit mer sen vi började ge d-vitamin. Men han skriker och gråter knappt, bara hojtar och gnäller till som för att säga att allt inte är bra. Men det känns jobbigt då han kämpar och kämpar så han är riktigt röd och efter en halv evighets kämpande kommer det en liten prutt. Det blir oftast bättre om han får vara i famnen och ofta sover han på mitt bröst om dagarna. Skriker och gråter gör han nästan bara om mamma är lite väl trög på att få fram brösten. :lipa:

Nu vaknade han så nu är det väl dags för mat!
Stickelbarnet

Oläst inläggav Babynummertre » 09 jul 2012, 19:04

Edit föddes för exakt två veckor sen, den 25.6. Här rullar dagarna på så jag hinner knappt med. Men med tre barn så blir det väl så. Storabröderna (5 o 8 år) är så stolta över lillasyster. Speciellt 8-åringen är som en extra-mamma. Hjälper till att sköta och ge nappflaska de gånger hon kräver lite extra mat. I det stora hela är hon en jättenöjd baby förutom att hon har mycket luft i magen och får magknip p.g.a den. Har börjat ge Cuplaton nu så vi ska se om den hjälper. Ger även Rela-droppar. D-droppar har vi inte börjat med ännu men kommer att köra med Jekovit från start efter dom två andra fått ont i magen av Devitol. Måste fara o handla dom i morgon... *kom ihåg*

Undrar vilka magdroppar är bäst mot luft i magen?! Vad finns det att välja på? Cuplaton, Disflatyl? Nån annan? Finns Minifom här i Finland eller är det bara i Sverige??
Erik juli -04
Elias mars -07
Edit juni -12
Babynummertre
Silvermedlem

Oläst inläggav bullamamma » 10 jul 2012, 10:27

Babynummertre skrev:Edit föddes för exakt två veckor sen, den 25.6. Här rullar dagarna på så jag hinner knappt med. Men med tre barn så blir det väl så. Storabröderna (5 o 8 år) är så stolta över lillasyster. Speciellt 8-åringen är som en extra-mamma. Hjälper till att sköta och ge nappflaska de gånger hon kräver lite extra mat. I det stora hela är hon en jättenöjd baby förutom att hon har mycket luft i magen och får magknip p.g.a den. Har börjat ge Cuplaton nu så vi ska se om den hjälper. Ger även Rela-droppar. D-droppar har vi inte börjat med ännu men kommer att köra med Jekovit från start efter dom två andra fått ont i magen av Devitol. Måste fara o handla dom i morgon... *kom ihåg*

Undrar vilka magdroppar är bäst mot luft i magen?! Vad finns det att välja på? Cuplaton, Disflatyl? Nån annan? Finns Minifom här i Finland eller är det bara i Sverige??

Grattis Babynummertre!

Vi gav Dtipat till Venla. Dom e bäst sa läkaren, åtminstone för prematura. De finns Deetipat o Dtipat. De e samma innehåll fast olika mäng droppar behövs ge för att bli samma dos. Venla behövde Cuplaton.
Men "mini" behöver int cuplaton. Hon rapar alltid efteråt.
Tuttflaska gav jag int till Venla som liten och int heller tutt. Men jag prövade faktiskt tutt nu åt "mini" men ingen succe. Hon vill mest hela tiden dricka tisu. Tidigare va hon bara törsti och hungri men nu ha hon börja ta den till tröst och att njuta på så tänkte att jag kanske få henne nerlugnad me tutt men få se...

Våran yngre flicka e goo, snäll och har ganska bra tålamod men den äldre flicka (Venla) e ju busig och krävande och har ett kort tålamod och haft det ända från födsel och varit ett svårskött barn ända från början. Sovit dåligt ha hon gjort och har nu först börja sova bättre sen baby föddes. Väckte sin mamma på nätterna oftare än "mini". Nu då jag ammar kastar hon en handuk eller handtvålen i wcbyttan, heller ut vatten i famnen eller på golvet, vasen i golvet eller liknande bus. Sen ha hon börjat kakka i blöjan och vägrar gå på pottan eller byttan. Frågar om att bli matad fast hon kunnat äta själv säkert mer än 1 års tid och ska ofta va i famnen. Mot babyn e hon alltid snäll. Hon tycker mycke om henne och ger henne leksaker om hon gråter eller sätter täcke på eller säger "lugna dig! tuta bara" Så ha jag väl sagt åt henne många gånger. Om hon sover i sängen vill hon ofta gå och se på henne och sen leer hon och beundrar henne.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Stickelbarnet » 13 jul 2012, 12:09

Här har vi också ont i magen. Oftast är det på kvällarna kring 22-tiden fram tills han somnar halv 12 - 1-tiden. Han skriker inte i sträck och egentligen skriker han inte så mycket heller, mest ropar och gnäller som för att göra sig hörd att nånting e dåligt. Antar att d e mycket luft i magen för jag får int honom att rapa efter varje amning. Dessutom har blöjinnehållet varit växlande i en veckas tid. Emellanåt är d "som d ska", medan nästa blöja är grönblandad eller riktigt rinnig. Knepigt, jag står och analyserar innehållet varje gång och är lite orolig. Men å andra sidan är han emellanåt pigg och glad och äter ju bra. Så jag väntar på rådgivningsbesöket nästa vecka. D e bara så jobbigt då jag int kan hjälpa honom med den där onda magen. Han pressar och pressar så han e riktigt röd i ansiktet o sen gråter han till. På kvällarna är det värre när man lägger honom ner, i famnen kan d vara hur lugnt som helst, så kanske d emellanåt är nåt annat?!.

Vi använder biophilus droppar. En kombination av d-vitamin och mjölksyrebakterier. Hade ju tänkt att de skulle ge honom lite bättre mage efter att jag dessutom gick på antibiotika då jag fick bröstinflammation efter första veckan. Det känns lite som att magbesvären blev värre och blöjinnehållet sämre efter att min antibiotikakur tog slut. Men medan jag åt var det knappt nå problem, bara lite luft i magen..
Stickelbarnet

Oläst inläggav bullamamma » 14 jul 2012, 06:43

Jag böt till "V 2010 & M 2012". Tidigare va jag "Venlas Mamma" men nu e jag ju Venlas o Maisas mamma. Hon heter int Maisa ännu. Dopet blir 4.8.

Just som efterblödning slutat och och jag började se fram emot att FÅ gå o simma (annors infektionsrisk) så får jag mens. Kan int tro att de e sant. Jag helammar ju. Me Venla fick jag mens 2 veckor efter att jag började ge burkmat. Suck! Flickan e ju först en o halv månad ung. Hon sover väl för bra nätter. väcker mig bara en gång. kan sova 5-6 o halv timme i sträck förän hon vill ammas.
Senast redigerad av bullamamma 14 jul 2012, 06:56, redigerad totalt 1 gång.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 14 jul 2012, 06:47

De där me babysar o magont har mycket me va man själv äter o göra. De e synd att de int pratar om de på rådgivningen tycker jag.
Då jag åt blomkål i hönssoppan så grät hon mycket, samma då jag köpt 2 liter ärter från torget och åt en hel del ärter. Jag vet för jag åt hönssoppan i 3 dagar o hon grät bara just dom dagarna och ärter i 2 dagar o samma me dom dagarna.
Nu undviker jag dom.
När Venla va baby grät för fullt av att jag hade ätit jordgubbar.
De kommer ut i modersmjölken.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Iddoli » 17 jul 2012, 16:48

Vår pojke föddes torsdag morgon 7.6-2012. Vikt 3010 g och 49,6 cm. Nu har han hunnit bli snart 6 veckor gammal och tiden bara susar iväg... Första tre veckorna gick ovanligt bra. Tänkte att "oj, vad lätt att sköta ett barn. De bara sover, äter, kissar och bajsar". Men från fjärde veckan började magknipningarna och humöret svänga. Varje natt prick mellan kl 4-5 vaknar jag av att lillen grymtar i sömnen och krystar (gråter ej). Försöker att få prutta, men nej! Stackars liten! Jag tar då upp honom, gungar i gungstolen en stund, går runt och sjunger och till sist till skötbordet där han börjar sparka på och för det mesta kommer pruttarna + att han bajsar ibland. Hela rumban räcker bara ca 1 timme, men det är tungt att lyssna för under den tiden skriker han faktiskt. Han sover bra början på natten (läggdags kl 21-22), men efter klockan 3 blir det oroligare. Den här veckan har han sovit jätte mycket. Nästan hela dagarna + nätterna där till. Ibland oroar jag mig över det, men barn ska väl sova mycket. Det är väl "sovperiod" nu. För ett par veckor sedan hade han "tissiperiod" :lol: Åt mer eller mindre hela tiden.
Annars har vi en gosig liten kille som skrattar ofta (högljutt :lol: ) och trivs för det mesta. Mycket temperamentsfull och envis men världens gulligaste.
Iddoli

Oläst inläggav bullamamma » 12 aug 2012, 21:20

Maisa svängde sig från mage till rygg första gången dagen före hon blev 2 månader. Jag tyckte de va duktigt. Vi hade ju int ens haft henne på golvet just alls. Hon har annors stark nacke och lyfter den riktigt högt upp i famnen och på magen.
Annors e hon snäll och lugn och gråter knappt alls. Bara då hon varit blyg i mina systrars famn och jag varit i annat rum men då hon sett mig så har hon lugnat sig igen.
Sover största delen av dygnet. Helamning. Ingen tuttflaska eller tutt.
Lättskött baby. Hon hålls också länge vaken och nöjd för sig själv och behöver int underhållas för jag hinner tyvärr int så mycket då jag håller på me nåt me hennes storasyster Venla.
Nu e jag eftergranskad och flickan har fått försäkring då hon e frisk och 2 månader.

Hur går de för er andra?
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Iddoli » 16 aug 2012, 20:02

Vi ska ha dop på söndag åt vår lille son. Han ska heta Hugo. Nu har han hunnit bli 10 veckor gammal och tiden fortsätter att susa iväg... Magknipningarna har blivit bättre. Ibland kan han vakna på natten och gråta en stund, men oftast går det förbi med lite jumppa. Han e glad å nöjd för det mesta, behövs inte underhållas hela tiden. Kan ligga länge på bordet/golvet och bara njuta :)
De sista två veckorna har händerna blivit mycket intressanta. Dom e viktigare än tutten! Suger på dem och smackar (vi kan till och med vakna på natten av att han smackar så mycket) =) Tutten använder han bara när han ska sova. Helammar och det går bra!
Vi har börjat läsa böcker åt honom redan, och han är så ivrig! Djurboken "maatilan elämää" e favorit. Skrattar och härmar (försöker :lipa: ) efter när vi säger hur djuren låter.
Ganska nära är han med att svänga från rygg till mage. Vi väntar med spänning!
Iddoli

Oläst inläggav bullamamma » 16 aug 2012, 20:33

Iddoli skrev:Vi ska ha dop på söndag åt vår lille son. Han ska heta Hugo. Nu har han hunnit bli 10 veckor gammal och tiden fortsätter att susa iväg... Magknipningarna har blivit bättre. Ibland kan han vakna på natten och gråta en stund, men oftast går det förbi med lite jumppa. Han e glad å nöjd för det mesta, behövs inte underhållas hela tiden. Kan ligga länge på bordet/golvet och bara njuta :)
De sista två veckorna har händerna blivit mycket intressanta. Dom e viktigare än tutten! Suger på dem och smackar (vi kan till och med vakna på natten av att han smackar så mycket) =) Tutten använder han bara när han ska sova. Helammar och det går bra!
Vi har börjat läsa böcker åt honom redan, och han är så ivrig! Djurboken "maatilan elämää" e favorit. Skrattar och härmar (försöker :lipa: ) efter när vi säger hur djuren låter.

Va hette du tidigare? Minns ingen Iddoli.

De där me bok låter bra. Måst testa. Jag sjunger ju en hel del åt Maisas storasyster men Maisa e helt oberörd av sång medan hennes jämnåriga kusin blir lugn av sång.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Iddoli » 27 aug 2012, 19:51

V 2010 & M 2012 skrev:
Iddoli skrev:Vi ska ha dop på söndag åt vår lille son. Han ska heta Hugo. Nu har han hunnit bli 10 veckor gammal och tiden fortsätter att susa iväg... Magknipningarna har blivit bättre. Ibland kan han vakna på natten och gråta en stund, men oftast går det förbi med lite jumppa. Han e glad å nöjd för det mesta, behövs inte underhållas hela tiden. Kan ligga länge på bordet/golvet och bara njuta :)

Va hette du tidigare? Minns ingen Iddoli.

De där me bok låter bra. Måst testa. Jag sjunger ju en hel del åt Maisas storasyster men Maisa e helt oberörd av sång medan hennes jämnåriga kusin blir lugn av sång.

Jag e ny här! Har inte varit nå länge medlem :)
Iddoli

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper