2012 Juni-baby

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: 2012 Juni-baby

Oläst inläggav mammamårran » 08 sep 2012, 00:01

Hej :)
Jag är ny här på mammapappa.com.
Fick mitt första barn 26. juni (52 cm, 3940 g). Nu e han alltså drygt 10 veckor. Allt har gått bra, förlossningen var snabb och enkel, pojken sover och äter bra (helammar). Ett tag hade han magknip och kvällarna var lite jobbiga, men det slutade när jag slutade dricka mjölk och äta starkt kryddad mat. Äter gör han ofta, första månaden bodde han vid bröstet all sin vakna tid nu äter han bara nästan hela tiden. ;)

Nu har vi inga andra problem än att han börjar skrika och vrida sig vid bröstet om han är övertrött och har då svårt att komma till ro och somna. Lite bättre har det gått de senaste nätterna, nu har han gått och sova där runt klockan 00, idag somnade han redan klockan 22. Hoppas att han snart får en jämn dygnsrytm. Om det inte börjar komma av sig själv så ska jag så småningom börja hjälpa honom lite... Nu kan han sova till klockan 13-14 på dagen (vaknar såklart emellan och äter) och visst e det skönt att få sova länge, men inte kan man ju sova bort dagarna alltid heller. :)

Han ler mycket och "pratar". Nyligen har han börjat bli intresserad av att titta på leksaker och han trivs på golvet lite längre stunder så jag hinner t. ex. diska. Mest vill han ändå vara i famnen. :love:
mammamårran

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Mamma87 » 02 okt 2012, 19:13

Hej på er juni mammor!

Det är ett tag sedan jag skrev sist, har nog varit inne här på mamma pappa och läst allt möjligt men det har inte blivit skrivet alls så tänkte uppdatera lite nu!

Vår lill-kille är så otroligt fin och go! Han växer så det knakar ca 6600g vägde han vid 3 månaders kontrollen och var 62,5 cm lång. Jag får använda 68cm kläder åt honom vilket är mycket större än vad båda stora systrarna använde i den åldern! De hade 68:ans kläder när de var 6 månader ungefär! Han har skrattat med ljud redan en tid och är mycket nöjd och glad :heart: Vi valde att inte vaccinera honom alls så han är helt ovaccinerad, nån annan som har erfarenheter av detta? Vi har nog vaccinerat de andra barnen men efter att ha läst och läst om allt angående vacciner så bestämde vi oss för att skippa vaccinerna åt honom. Han har varit mycket lugnare än sina systrar och jag funderar ifall det kan ha något med vaccinerna att göra, han skriker ungefär aldrig. Man kan räkna på en hand de gångerna han har skrikit och då är pojken redan 3,5 mån gammal! Väntade lite extra länge med att börja ge d-vitolen åt honom för jag var rädd att han sku få sjuk mage av den, men härtills har han inte fått illa av den..
Han är mycket intresserad av saker och greppar bra tag i dem :) Han suger mycket på sina fingrar och dreglar massor, få se när tänderna börjar dyka upp. Sover gör han ganska bra, brukar mata honom ca 2-3 gånger på natten men bara ca 5-10 min sen sover han igen. På förmiddagen/eftermiddagen sover han några kortare dagssömner på ca 1 timme och sen en längre ca 3-4 timmar. Han sover bra ute i vagnen så vi är ute och går varje dag.

Ha det så bra! Skriv gärna så får man läsa hur era småttingar har det!
Mamma87

Oläst inläggav bullamamma » 02 okt 2012, 21:05

Maisa va på 4 månaders läkargranskning. Vikt 6650 g 62,5 cm och huvudomkrets 40,2.
Mamma87 jag såg att din kille hade ungefär samma mått som en månad yngre än Maisa. Hon använder 74:s lindexbodyn och 68:ans tuttabodyn plagg och byxor storlek 62.
Maisa e en exemplarisk unge. Gråter nästan aldri och e nöjd och lättskött och leker för sig själv. Kräver int just famn annat än vid amning. Sover hela nätter o ha gjort de i halva sitt liv redan men ibland vaknar hon 1 gång. Hon så lättskött. Hon anpassar sig efter Venlas rutiner och behov. Men oftast e hon vaken då Venla sover dagssömn så jag får int vila men de e på ett sätt bra så får vi lugn och ro på tu man hand me Maisa. Snart ska Venla höftopereras,22.10. Då förändras vår vardag en hel del.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamma87 » 03 okt 2012, 09:42

V 2010 & M 2012, joo han är mycket större än vad mina flickor var som baby. Han har nu 68 på bodyn och 74 eller 68 på byxor beror lite på varifrån kläderna e köpta. Jag hel ammar honom, har gjort det med alla till ca 4 mån och sen har vi börjat ge smakisar av riktig mat. När tänkte ni andra börja ge smakisar? Han verkar vara intresserad av mat redan nu, han följer så med när man äter :) Igår gav vi en liten tesked av fruktpuré och han smacka sååå med tungan, tänkte pröva med potatis/morotpuré idag.
Har ni andra lämnat babyn och skötas redan? Vi funderade om vi sku gå med pappan ut och äta på veckoslutet och lämna barnen med min syster i några timmar.. Jag har nog lämnat lillis med pappa några gånger, for t.ex. till Itis ensam med storasystern här för några veckor sedan. Men hade nog efter 2 timmar jätte bråttom hem :D Har pumpat ut mjölk och han har druckit snällt från flaska de gångerna som mamma inte har varit hemma..
Dopet hade vi 26.8 i Borgå, lillis fick namnet Dominic. Vi ville ha något lite extra som inte "alla" heter..
Hur länge har ni funderat på att stanna hemma med era små? Jag försöker vara hemma så länge som möjligt, åtminstone tills han fyller 2 år. Vår äldsta flicka börjar skolan nästa höst så jag sku så gärna vara hemma det första året. Få se hur vi klarar det finansiellt..

V 2010 & M 2012, illa med operationer :( Vad har hon i höfterna? Blir det stor operation? Är hon länge på sjukhus, i Borgå eller H:fors? :kram:
Mamma87

Oläst inläggav bullamamma » 23 nov 2012, 19:08

Mamma87 skrev:V 2010 & M 2012, joo han är mycket större än vad mina flickor var som baby. Han har nu 68 på bodyn och 74 eller 68 på byxor beror lite på varifrån kläderna e köpta. Jag hel ammar honom, har gjort det med alla till ca 4 mån och sen har vi börjat ge smakisar av riktig mat. När tänkte ni andra börja ge smakisar? Han verkar vara intresserad av mat redan nu, han följer så med när man äter :) Igår gav vi en liten tesked av fruktpuré och han smacka sååå med tungan, tänkte pröva med potatis/morotpuré idag.
Har ni andra lämnat babyn och skötas redan? Vi funderade om vi sku gå med pappan ut och äta på veckoslutet och lämna barnen med min syster i några timmar.. Jag har nog lämnat lillis med pappa några gånger, for t.ex. till Itis ensam med storasystern här för några veckor sedan. Men hade nog efter 2 timmar jätte bråttom hem :D Har pumpat ut mjölk och han har druckit snällt från flaska de gångerna som mamma inte har varit hemma..
Dopet hade vi 26.8 i Borgå, lillis fick namnet Dominic. Vi ville ha något lite extra som inte "alla" heter..
Hur länge har ni funderat på att stanna hemma med era små? Jag försöker vara hemma så länge som möjligt, åtminstone tills han fyller 2 år. Vår äldsta flicka börjar skolan nästa höst så jag sku så gärna vara hemma det första året. Få se hur vi klarar det finansiellt..

V 2010 & M 2012, illa med operationer :( Vad har hon i höfterna? Blir det stor operation? Är hon länge på sjukhus, i Borgå eller H:fors? :kram:

Dominic e fint namn. Höftluxation. Ortopederna spände hennes höger höfts kapsel under en opererad 22.10 på barnkliniken i Hesa. Va 4 dagar på sjukis, avd. K8 eftersom hon hade epidrual bedövning efter operationen. Hon har gips överom napan och ner mot höger vrist och överom vänster knä. Gipset komer bort 7.12 och efter de blir de skena i 6 veckor och efter de 6 veckor skenan nattetid o sen 3 månar innan hon kan gå. Båda flickorna lär sig säkert gå ungefär samtidit.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Teskedsgumman » 27 dec 2012, 00:23

Mamma87 skrev:Vår lill-kille är så otroligt fin och go! Han växer så det knakar ca 6600g vägde han vid 3 månaders kontrollen och var 62,5 cm lång. Jag får använda 68cm kläder åt honom vilket är mycket större än vad båda stora systrarna använde i den åldern! De hade 68:ans kläder när de var 6 månader ungefär! Han har skrattat med ljud redan en tid och är mycket nöjd och glad :heart: Vi valde att inte vaccinera honom alls så han är helt ovaccinerad, nån annan som har erfarenheter av detta? Vi har nog vaccinerat de andra barnen men efter att ha läst och läst om allt angående vacciner så bestämde vi oss för att skippa vaccinerna åt honom. Han har varit mycket lugnare än sina systrar och jag funderar ifall det kan ha något med vaccinerna att göra, han skriker ungefär aldrig. Man kan räkna på en hand de gångerna han har skrikit och då är pojken redan 3,5 mån gammal! Väntade lite extra länge med att börja ge d-vitolen åt honom för jag var rädd att han sku få sjuk mage av den, men härtills har han inte fått illa av den..

Va roligt att läsa! :D Vår lillkille är också helt ovaccinerad, fast han är född i maj, inte juni. Vi har också vaccinerat våra tre äldre barn, men på den tiden visste jag just inget om vacciner och hade inte heller förstånd att ifrågasätta eller läsa på. Lillkillen har varit otroligt nöjd och glad hela tiden och vi får hela tiden höra detta från folk i omgivningen, och får kommentarer om vilken TUR vi har haft... :blink: själv tror jag dock inte att det bara handlar om tur eller tillfällighet.... :nepp: Vill du ha kontakt med fler familjer som inte vaccinerar är det bara att höra av dig! För 5-10 år sedan kände jag ingen som tackade nej till vaccin. Nu känner jag så många familjer att det inte ens går att räkna. Och det finns mycket stöd att få via nätet. :D
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 28 dec 2012, 23:02

Maisa drar sig fram me händerna och e nippa nappa att dra sig upp o sitta helt själv. Hon sitter en stund utan stöd på golvet. Så sitter hon och äter burkmat i matstol. jag ha nog ibland lagat mat åt henne men oftast blir de burk. Hon äter nästan inget alls. De e så nytt o ovant och tiss e allti gott. Hon smackar och suger på läpparna efter amningen. Jag ha int gett mugg eller tuttflaska efter maten eller annors heller. Hon e int lugn mera men har långt tålamod jämfört me sin storasyster. Leker länge nätt för sig själv, tills hon stöter huvudet i något. Hon leker helldre me hårda leksaker, helst storasysters. Bakplåtspapper e en billig leksak.

Hennes storasyster ha lärt sig gå med skenan på (som ska va på dygnet runt ännu 1 månad) Men kan int sitta, halvsitta i sin specialgjorda vagn.

Vi ha flytta och haft min mamma som också blivit höftoperarad hos oss övernatten 1,5 vecka så de ha vari tunga tider. Me storasyster i gips men nu me skena går allt lättare. Vi bodde tidigare på 2 plan så de va tur att vi fick hem på 1 plan. På måndagen köper vi hus och flyttar igen på våren bara Venla blivi frisk.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 17 jan 2013, 18:15

Maisa e så baby ännu (född 3.6.12) så jag e hemma me henne åtminstone ti hösten och ha planera va hemma ännu tills hon blir 2 år 2 månader. Jag har separtionsångest bara jag tänker på saken, då jag skickade in dagvårdsansökan för hösten. Vi ska flytta ti egnahemshus så få se hur de går ekonomiskt ihop men min sambo ha nu ren börja göra övertid för att få extra pengar och så kanske jag kan jobba kvällar och veckoslut max 2-3 ggr/vecka bara hon blir 1 år så jag slutat amma. Ännu ammas hon flera gånger ti dygnet. Hennes storasyster e ju opererad så vi har bara varit hemma för Venla snart 3 år har stödskena och kan int ännu sitta i personbil. Eller sitta för den delen heller. Men nu har vi bara 1 vecka kvar o så borde vi få den bort dagstid. Sen börjar de 6 veckor skenan natt-tid.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamma87 » 05 mar 2013, 10:32

Hej på er, länge sen sist! :)
Lillgubben har hunnit bli 8 mån nu, var igår till rådg. och läkare, allt bra med lillis. Väger nu 9kg och är 75cm lång, växer så mycket på längden att rådgivningstanten tyckte att vikten inte riktigt hinner med fast läkaren tyckte att han var så passlig så! Är lika lång som 1 åringar brukar vara sa läkaren :) Sitta har han kunnat nu utan stöd i nästan några månader. Kryper inte ännu utan rullar runt från mage till rygg längs hela golvet. Drar sej lite framåt på rumpan också. Han äter gröt morgon och kväll, och till lunch, middag och mellanmål vill han ha hemgjord varm puré, äter till mellanmål också bananer, fruktpuré, smörgås mm. tycker att han inte gör något annat än äter, får börja öva på att han äter själv snart.. =) Bröstmjölk vill han inte alls ha sen ca 3 veckor tillbaka. Men mina andra barn har också slutat dricka mjölken vid den åldern så.. Sover gör han från ca kl 19.30-7.30 vaknar om han har tappat tutten men somnar oftast om så fort man gett den. Sover i vårt rum ännu men har alltid sovit i egen säng. Vi bor i radhus men skall bygga eget hus så sen får han eget rum :) Ute sover han också på dagen 1 gång ca 1-1,5h och så inne 2 dagsisar till. Jag har bestämt mej för att vara hemma med Dominic enda tills han fyller 3 år :clap: blev beviljad hemvårdstöd + kommuntilläget så vi klarar oss riktigt bra :)

Ha det bra, snart är det vår! :clap:
Mamma87

Oläst inläggav bullamamma » 05 mar 2013, 21:14

Vi ha köpt hus byggt 2011 men vi byter bank och gjorde upp en plan så att jag ska ha råd att va hem me våra döttrar tills Maisa fyller 3 år. Maisa e nu 9 månader och mammaledigheten tar slut om 3 dagar.
Ammar ännu dygnet runt. Hon dricker inget tuttflaska tar ingen tutt så jag är ännu helt fast i henne alltid.
Men hennes storasyster har börjat gå på klubb 3 ggr/vecka eftermiddagar. De känns ovanligt lugnt då hon e borta. Maisa ha ju alltid varit ett lättskött barn som leker nätt för sig själv och e nöjd. Gnäller mindre än jag. Gråter int just alls över någo.
Syskonkärleken bara växer i takt me att Maisa blir äldre. De e den största belöningen att va hemma me flickorna. Att få se hur mycket de tycke rom varandra. Venlar pratar nätt ti Maisa och de kramas och pussas och Maisa drar Venla i håre. Då Venla somnar eller e på klubben e Maisa lite ängslig men då hon ser Venla igen börjar hon vifta på armarna och står o hoppar o liknande.
Maisa e seeen me jollrande. Hon har int så mycke ljud som kanske hon borde.
Men hon ha nu börja släppa taget och försöker stå utan stöd men kan int o landar på rumpa. Hon böjer sig i huk ställning nu, de e nytt. O så står hon mest o leker o håller i sig me en hand. Kryper ha hon ju gjort i många månader men ännu har hon högra benet utåt ibland då hon kryper.
Hon äter ju lite, myky dåligt men lite bröd och burkmat. Hemgjord soppa som mixas går mycket bättre än 8 månaders burkmat. Naksun tycker hon myky om. O gröt med bärpure i går ganska bra. Men sen kan hon ju int alls dricka ur pipmugg eller tuttflaska. Hon suger int. Bara biter.
Hon har 6 tänder och kan int mera sova ensam utan ligger största delen av nätterna o gnagar på mina bröst. Men tar int så stort problem av de. Hennes storasyster tar så myky uppmärksamhet o Maisa får allti mest va för sig själv om dagarna så amningen e hennes stund av närhet o mamma. O de e ju max 3 månader kvar att amma och i sommar dricker jag lonkero igen efter en paus på 1år 9 månader (sedan jag blev gravid).
Så snart blir de flytt och våren och i sommar börjar vi på projekt: garage bygge.
Sambon skratta åt mig att jag blir ju snart 30. Nå dit e nog ännu 1,5 år ännu.
Ser fram emot att barnen sku växa o blir mer lttskötta. Storasyster e krävande o hittar alltid på hyss och borde fara i snickarbooan. De säger hon själv. Vi ska ti läkare me henne på freda och hon sa själv att hon ska ti doktorn i Mariannelund. Hon e lite skrämd för Emils pappa. Men idag berätta hon att Emil älskar nog sin pappa. Hon kom ihåg att hon älskar sin pappa.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 08 mar 2013, 21:22

Sista officiella mammaledighetsdagen o Maisa lärde sig gå me stöd. O hon va så glad där hon gick.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 10 jun 2013, 20:25

Maisa vägde som 1 åring på rådgivningen 8450 g o 74 cm 43,8 runt huvudet. Så hon e så liten.
Jag e vårdledig me henne o hennes storasyster. Vi flyttat ti lande o här ska de smakas på småstenar. Hon ha blivi rädd för vatten så de ha int blivi någo simmande.
Hon e ganska seen. Går int. Jollrar knappt. Har int fått mer tänder på många månader. Men en sak ha hon lärt sig o de e att klättra. Klättrar från matstolen upp på bordet o upp i sin systers säng. Hon tömmer alla lådor me kablar o bruksanvisningar o filmer o liknande. Hon säger bara mamma men börjar nu härma ord så de börjar låta nära de jag sagt. Glad, livlig o envis o precis som sin storesyster till sättet. Hon har små ögon medan storasysterns e stora som klot. Men samma hårfärg har de båda fast ingen av oss föräldrar har sån färg. Men Maisas lilla fjun ser ut att få lockar för de lockar sig då hon blir svettigt medan Venlas e spikrakt o tunt medan jag har tjock torrt självlockigt.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper