Höstbabyn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Höstbabyn 2012

Oläst inläggav vero » 24 aug 2014, 14:31

Han tycker nog det är spännande i förskolan, vet ju inte hur sådant är då man själv inte hade ngt sådant. Jo, barnen är hemma med mig då jag är ledig, så blir ju lite intensivt :lol: Men tycker att jag vill ha dem hemma då jag ändå borta tio dagar.

Här full hålligång, Kvällarna tar bygget ens tid. Idag iväg på jobb, ledsamt då MB fyller år idag. Men han blev uppsjungen och tårta har vi ätit. Han är nöjd, så då får väl jag vara det också :blink:

Lusis hinner med mycket. Vet inte hur mycket han spacklat och målat då han smitit in på bygget och sett chansen att "hjälpa till". Mycket kan han, synar hur vi och bygg gubbarna gör och gör efter. Sjunger hela tiden och fixar och trixar.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 02 sep 2014, 12:32

Det blir kanske en liten byggare av Lusman :tummenupp: och stort grattis på 2 års dagen :clap: :clap: :thx:

Här har vi idag varit andra dagen i lekparken. Det har *peppar peppar* gått jätte bra hittills och hon trivs och tycker det är roligt att leka med de andra barnen och allt annat roligt som om har där. Så hon verkar stormtrivas vilket känns jätte bra.
M skolas in med pappan på dagis och där går det också helt ok. Förstås väldigt mycket nytt att ta in men hon skulle genast dit i morse när hon vakna så tar det som ett gott tecken. :tummenupp:
Skönt med lite rutiner igen, jag har märkt att efter jag fått barn så är rutin a och o i mitt liv.

på lördag har 2 års kalas fastän hon fyller först nästa vecka.

Hur är det med er andra? Vikke visst har er flicka också fyllt år? Gratulerar så mycket :) :thx: :clap:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 02 sep 2014, 21:57

Lusis tackar :thx: Fast de har fått fira lite smått ensamma. Jag är på job ännu :( Men kalas för 4-åring och lilleman skall vi ha I helgen. Sjöng för honom I telefon imorse och han blev happen. "prata mamma, mamma jobb Vikingbåten" var hans svar. Men glad hade han blivit, blev bara några bilar. Vi har så mycket leksaker och han är ju ännu I den åldern då han inte förstår att kräva :lipa:

nej, några dagar kvar och så hem och karma de små liven. Ja snart stundar flera 2:årsdagar :clap: :clap: Grattis I förväg ifall jag inte hinner kika in.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 08 sep 2014, 10:38

I helgen hade vi 2 års kalas :love: vi brukar försöka ha det i lite mindre skala med närmaste familj och några vänner. Hon var väldigt nöjd även om hon nog kanske inte riktigt förstod osv. hon tyckte mest om att springa omkring och busa med gästerna.
I morgon fyller hon ju år på riktigt.
Jag kan faktiskt inte förstå att det redan gått 2 år :scared: jätte fort. Mycket som hänt på det här två åren.

Nu har vi bytt säng åt henne till en växa säng som jag hittade begagnad, lillasyster Filippa håller nämligen på att växa ur vaggan så nu måste hon ha spjälisen men nu är det verkligen cirkus när det ska läggas för natten :nepp: kanske nyhetens behag? eller jag hoppas iaf det. Ett plus är ju förstås att hon nu själv kan ta sig på wc om natten eller komma till oss.

hade ni bra kalas vero? såg iaf på FB att du lagat jätte fin tårta :tumme:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vikke » 09 sep 2014, 13:09

Tackar för gratulationerna!

Tänk vad fort dessa två år gått! Våra småttor är nog inte så små längre. LS babblar på som bara den, man får vara glad om man får muntur alls så systrarna diskuterar på. :nicka:

Vi firade med två småskaliga kalas (släkt & vänner).Första kalaset var hon inte alls pigg på att öppna paket men nu ropas det efter paket var och varannan dag. Av familjen fick hon nog inga märkvärdiga grejer, vi har ju det mesta. Inventerade lagren och hon fick det som saknades. Det blev en ryggsäck, ett påslakan (nu har båda samma storlek på täcket så det är bra med några extra lakan), en muminmugg, hårspännen och några klädesplagg. Dessutom fick hon ett unikt silverarmband som jag beställt åt henne. (Jag undervisar blivande guldsmeder så vi har möjlighet att göra beställningar, SS fick ett unikt halsband i ettårspresent.)

Av en släkting fick hon pengar och dem använde vi till gummistövlar och en muminsked. SS var hemma vid samma ålder så vissa grejer som t.ex gummistövlar har vi bara en uppsättning av sedan tidigare. Sen har LS fattat tycke för Stinky så nu fick hon en sådan mugg och sked.

Regelrätta leksaker köpte vi inte åt henne. Hade tänkt ge henne en byggsats med duplo, men det är ju bara storasysters "småbitslego" som gäller så vi lät bli att köpa.

På dagis går det nu riktigt bra. Första tiden var hon nog väldigt ledsen men det gick ganska snabbt om. Mest gråt var det när hon måste skiljas från sin syster. De går på samma dagis men i olika grupper så ibland går de in vid lite olika tidpunkter. Igår var det också lite skrik när SS skulle gå till skogen men LS bli kvar på dagisgården. Men idag var det LS tur att gå till skogen. :)
Hon äter definitivt för hela pengen på dagis. Ofta äter hon tre portioner mat... Efter det får hon bara bröd. Sen är hon hungrig igen vid mellanmålet. Flickan har god aptit i alla fall. :nicka: Fast frukost äter hon inte. Mat (typ makaronilåda, potatis&sås) kan man få i henne till frukost men inte gröt, joggis, smörgås... I morse åt hon inlagd gurka...

Pottandet går inget vidare. Hon säger till när hon har kakkat i blöjan men vägrar gör det på potta/bytta. Har man henne utan blöja hemma (= naken för trosor klassas som blöja) så går hon i duschen och kissar. :lipa:

Vi har också utdragbar säng åt båda barnen och det är nog ett projekt att natta LS. Nu har det gått så långt att hon oftast somnar på golvet brevid den som nattar. (vi har en madrass mellan barnens sängar som vi ligger på.) Sen kommer hon tassandes på natten nåt tag mellan 01 och 05 och blir i vår säng och sova. Hennes nattsömn (och vår) har blivit sämre sen vi böt säng (och rum) åt henne. Vi måste ta tag i saken - bara man skulle orka.

För två veckor sedan hade vi flickorna borta över natten. Det var första gången för LS och andra gången för SS. Det gick superbra! Det var riktigt skönt att komma iväg på tumis. Förra helgen var de igen borta över natten. Eller de var hos mina föräldrar och tanken var aatt vi skulle komma dit till läggdags men flickorna somnade så fint att vi kunde vara borta lite längre. Den natten sov nog LS till kl 08! Sen när hon steg upp var det moffa hon ropade på så jag fick lugnt sova vidare trots att jag sov i sängen brevid. Strunt i mamma när moffa finns i närheten! För LS del är det bara moffa som gäller medan SS är mommos flicka. Skönt så, då blir det inga stridigheter om uppmärksamheten. Kanske moffa kunde flytta in hos oss en tid så jag skulle få sova... :hm:
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 10 sep 2014, 11:14

Grattis till alla nyblivna och kommande 2 åringar :clap:

LyckligFru skrev:hade ni bra kalas vero? såg iaf på FB att du lagat jätte fin tårta
Tack, såg din fina pippitårta, vilket arbete!!. Vi firade MB och LB tillsammans. Han blev så mitti allt blyg, men väl då han fick paketen och var själv blev han nog så glad. Fick paraply, ficklampa och bilar, allt gladde honom :lol: Sedan flera inträden till HopLop :tumme:Han har nog ändrats så mitt sista arbetspass. Skulle våga påstå att vi är i första riktiga trotsperioden. Allt skall testas och sägas nej till, bara för att följande sekund ändra sig :lol: Nattningarna har blivit en utdragen procedur. Han läggs och allt frid o fröjd, men så hör man honom och då är han i vår säng och leker. Säger egen säng och han hoppar i sängen (har spjälsäng ännu som han då klättar i)..kan höra att han sjunger och pratar länge efter vårt gonatt. De två sista kvällarna har jag hittat honom sovande i vår säng då jag tittat in, så bara flyttat tillbaka i egen säng där han sovit hela natten. Men överlag är han i en period med mindre sömn. För 2v sedan sov han 11h natt + 2h dagsömn!!! Nu somnar han efter 21 och upp 6 :yawn: Sedan får han sova 2h på dagen, brukar väcka vid 14, för att det inte skall gå så sent. Han får vanlig säng sedan då bygget är klart och vi flyttat om lite.

Blöjan är lite si som så. Natiblöja har han och på morgonen kan det vara en kamp att få ta av den, så ibland för att inte väcka bröderna får han ha den på en lite längre stund vilket betyder att den är våt när den tas bort. Ibland skall han själv ha bort den direkt :roll: Men på dagen har han ingen blöja och han går nog själv på potta eller säger till om han har behov. Det tokiga är att vissa byxor bara vill hasa ner då han är utan. En annan egenhet han tagit är att hela tiden gå med händerna i byxfickorna. Ser helt galet ut. Som en liten inspektör som går omkring.

Överlag så spexar han mycket och älskar att få sina bröder att skratta. Så vid matbordet går det lite livat till ibland. Därtill tror han att han kan göra allt som de större gör så blir lite arg ibland då han inser sina begränsningar. Men klättar och hoppar överallt. Idag hittade jag en fästing på honom :scared: , men han går överallt här på bergen. Får bara följa med hur såret ser ut.

Men antar att han snart blir den lille gossen igen bara han inser att han nog kan bestämma över saker och inte hela tiden behöver påpeka allt :wink: Är skönt att se att det finns vilja och handling. Lite längre sovmorgonar önskar jag dock...kanske vi får låna er moffa, Vikke :lol: :lol:
Vikke skrev:Kanske moffa kunde flytta in hos oss en tid så jag skulle få sova...
hahha, det är ju också en lösning.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 10 sep 2014, 19:53

=) Så lyckades vi med två par våta byxor ikväll, därtill som vi var borta. Tur hitta jag en blöja i bilen, för hade inga fler reservbyxor. Den hölls sedan torr :lol: :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 11 sep 2014, 07:25

Låter som ni har haft fina och roliga kalas och fina presenter verkar alla 2 åringar fått också :tummenupp:
vi gav en ny ryggsäck sådan där skiohop som är som ett bi och matlåda med termos åt Felicia i present, hon fick det lite på förhand så hon hade när parken började så på självaste födelsedagen i tisdags gav vi två böcker: Pippi Långstrump och Alfons Åberg.
Hon fick också fina och bra presenter men inte förstår hon heller riktigt det här med paket, hon gav alla paket till mig att jag skulle öppna :blink:

Vikke skrev:På dagis går det nu riktigt bra. Första tiden var hon nog väldigt ledsen men det gick ganska snabbt om.
roligt att höra att det går bra ändå trots lite tårar men det kanske hör lite till? vi har haft lite samma med M som började förra veckan, hon är lite ledsen vid lämning men så fort pappan (alltid han som lämnar) har åkt iväg så är allt bra igen.
tänk att dom är så fästa vid varandra ändå systrarna :love: att dom vill vara med varann på dagis också, upplever inte att M och F har samma sorts relation, ännu iaf, tycker det känns som att dom båda njuter lite av att vara på eget håll :lipa:
går dom heltid eller deltid?

Vikke skrev:Vi har också utdragbar säng åt båda barnen och det är nog ett projekt att natta LS.
ja ho ho vi har nog sådan utdragen process här med läggning. F springer upp och är överlycklig över att kunna springa fritt upp från sängen..hon har ju annars bara fått se på när storasyster springer 100 gånger av och an så nu tar hon väl igen allt :nepp: jag tar ju alltid minsta och lägger samma tid så mannen får tar läggningen med de två andra...trodde nog att dagis o lekpark skulle dra ur dem lite mer energi.

Vikke skrev:För två veckor sedan hade vi flickorna borta över natten.
Vikke skrev:Kanske moffa kunde flytta in hos oss en tid så jag skulle få sova...
vad skönt med tumis tid, det är nog så behövligt, du kan ju alltid höra med moffa, kanske han inte alls tycker det är någon dum ide :blink:
vi har inte heller barnen borta så ofta över natt, F har vari två gånger över natt borta.

vero skrev:Tack, såg din fina pippitårta, vilket arbete!!.
jag älskar att baka och till denna tårta tog jag mig faktiskt råd att köpa lite bättre verktyg så det var inte lika jobbigt som tidigare. Hon älskar Pippi så tyckte det passade, tack för komplimangen :thx:

vero skrev:Han har nog ändrats så mitt sista arbetspass. Skulle våga påstå att vi är i första riktiga trotsperioden. Allt skall testas och sägas nej till, bara för att följande sekund ändra sig
tycker vi också har lite så, jätte mycket testande av nerver och tålamod :swoon: minns inte hur det var med M men antagligen är det väl så som 2 års trotsen ter sig.
Vi har inte heller lika lång dagsvila längre, det bara slutade mitt i allt och nu är det nog max 1 timme ist för två och tidig uppstigning och inte lika lätt i säng.

verkar som om vi alla har lite tufft med läggingen just nu? nå hoppas vi alla får det på grej igen.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 11 sep 2014, 07:40

råka skicka innan jag var klar så här kommer fortsättning :blink:

För F går det bra utan blöja, är nu lite på en månad sedan vi slutade med blöjan, nu har vi även tagit bort den nattetid och det har också gått bra men hon ropar nog på oss om natten när det är wc dags. på parken går det också bra, då säger hon till själv. Känns lite ovant det här eftersom vi fick kämpa en hel del med M, där ser man hur olika det kan vara :nicka:

vero skrev:En annan egenhet han tagit är att hela tiden gå med händerna i byxfickorna. Ser helt galet ut. Som en liten inspektör som går omkring.
hahaha det där skulle vara en syn att få se, det låter så kul :tummenupp:

just nu kan hon göra mycket tvärtom mot vad man säger, hon är lite "herren på täppan" nu när storasyster är borta på dagis och det visar hon minsann.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 25 sep 2014, 11:37

Hade 2 års rådis idag. Tog ganska länge för han stod ju bara med händerna i fickorna först. Sedan började han bygga torn, pussla och andra uppgifter. Var nog chockad, då jag trodde att han inte kan pussla. Hemma vänder han bara pusslen (träpussel) upp och ner, men här satt han alla bitar på rätt plats...så där ser man. Vuxit har ahn gjort dessa 6månader. 8,5cm :shock: Så nu var han 89,8cm.

Han har vaknat de senaste veckorna 6. Imorse då vi hade rådgivning 8, så sov han till 7 :sneaky: Hade slumrat längre men måste ju hinna äta och göra oss klara så bara att stiga upp. Imorgon kommer han säkert vakna 6 då inget extra program på agendan :wink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lulu75 » 27 sep 2014, 16:56

Hej på er! Sååå länge sen jag skrivit här men jag är nog in och tittar med jämna mellanrum. Grattis till alla 2-åringar! Jag kan inte fatta vart tiden har farit!!!

Här börjar vi nog också närma oss trotsåldern eller kanske vi varit i den länge redan, han säger nej till allt och lyder inte det minsta. Ibland får man verkligen vara hård innan det liksom kelar att det finns saker man helt enkelt inte får göra, t.ex. vrida på knappen så att spisplattorna kommer på.... Annars är bilar och traktorer det absolut bästa så något med det temat ska han nog få till födelsedagen om en månad. Under semestern blev han i princip torr, sade till själv att han skulle på vessan osv men allt det for i stöpet när han for tillbaka till dagmamman efter semestern. Hon påstår att han inte begär sig på WC och då för hon honom inte heller dit. Så där har han blöja på. Och kommer det kacka i blöjan fick han ändå skällor! Då sade jag till att hon fick sluta med det, det blir ju inet till något om man klagar på honom både när det kommer i blöjan och när det kommer i byxorna (utan blöja)! Hemma är han torr för det mesta så hoppas det bara är en tidsfråga innan han vill slippa blöjan.

Han sover bra på natten nu men ska se hur det går när han snart aka flytta ur spjälsängen då han ska bli storebror! Hoppas han inte börjar gå omkring hela huset på nätterna! :wink:

Ha det så bra!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 29 sep 2014, 19:51

vero skrev:Hade 2 års rådis idag. Tog ganska länge för han stod ju bara med händerna i fickorna först. Sedan började han bygga torn, pussla och andra uppgifter. Var nog chockad, då jag trodde att han inte kan pussla. Hemma vänder han bara pusslen (träpussel) upp och ner, men här satt han alla bitar på rätt plats...så där ser man. Vuxit har ahn gjort dessa 6månader. 8,5cm Så nu var han 89,8cm.
fina mått på fin kille :tummenupp:

vi hade 2 års granskningen för någon vecka sedan och måtten blev något runt 14 kg och 93 cm. Hon ville mest busa men gick nog med på att greja med det som hälsovårdaren ville.

vero skrev:Han har vaknat de senaste veckorna 6. Imorse då vi hade rådgivning 8, så sov han till 7 Hade slumrat längre men måste ju hinna äta och göra oss klara så bara att stiga upp. Imorgon kommer han säkert vakna 6 då inget extra program på agendan
vi har också tidigare uppstigning :scared: :nepp: halv sju är allra senast som dom är uppe...
vissa nätter är det nog lite si och så, dom kan både komma jätte tidigt under natten och begära vatten varannan minut, sen för vi tillbaka och sen är det wc och sen stiger dom upp..typ. sen har vi minstingen som ibland vaknar av detta och så kan hon inte alla gånger somna om så på sistone har det nog varit sådär lite halvt om halvt med nattsömnen, den är inte bristfällig, känner mig ändå utvilad men den känns väldigt hackig och har ingen som helst helhet.

lulu75 skrev:an sover bra på natten nu men ska se hur det går när han snart aka flytta ur spjälsängen då han ska bli storebror! Hoppas han inte börjar gå omkring hela huset på nätterna!
skönt att han sover så bra :tummenupp: flytten går nog säkert bra, kan ju vara roligt i början att springa upp vi har det så just nu :swoon: men det blir nog lite bättre vartefter.

I morse vaknade hon snorig och hes men pigg och uppåt så inte sjuk men som sagt, snorig och tendenser till ev förkylning, jag går bara och väntar på att alla bobbor ska hoppa på oss från dagis o parken.
Förra veckan fick vi några riktigt kalla dagar men nu är det lite varmare igen. Jag gillar hösten men gillar minst alla kläder som ska på, var så enkelt på sommaren att bara fara ut genom dörren hur som helst.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lisa88 » 02 nov 2014, 19:58

Julen är ju på inkommande nu, bara 52 dagar kvar! Har funderat på att ge min lille en egen almanacka i december, alltså en sådan med choklad i. Låter det som en bra idé, eller blir det för mycket choklad för en tvååring? Kanske kunde ge en med fina bilder bakom luckorna istället? Låter det som en bra idé?
Lisa88

Oläst inläggav vero » 04 nov 2014, 13:27

Här har liten vilja av stål, men bra för det går framåt :lol: Fast ibland att krångla med allt kan bli lite jobbigt, men i det flesta fall handlar det om att han är hungrig eller trött och då orkar ju inte vi vuxna heller. Med e två äldre var det aldrig någon större framgång med att säga tvärtom, men nu funkar det ganska ofta. :tumme: Du får inte, mamma tar då...och vips gör han det. Påklädandet idag tog tid, men då jag sade att då sätter jag på hans byxor var han där och rev dem ur mina händer och satte på sig dem... Problemet idag var att det var "fel"kläder. De hade fotografering på dagis så vi var där och tog bilder och så hem igen. Få se vad det blev av det.

Full fart är det och hela tiden vill han göra som bröderna. De sköter nog fint om honom även om han nog får sina smällar. Men inte är han helt främmande att pina dem heller. :wink: Jösses så tiden går, tar lite ledigt vid julen och några föräldradagar i januari, så antar att det blir fort februari. Har ganska många dagar kvar för Lusis också så känns bra att man kan ta ut om behov finns.

Köpte ett par isbjörn utebyxor och var nog nöjd. Igår satt han i en vattenpöl ute i skogen och helt torr inunder då vi kom in. Vår gård som är full av vattenpölar och lera kräver nog flera omgångar utekläder. Är så trött på all lera, men hoppas vi har gården iskick nästa år :lol:

Julkort borde man börja knäppa, men har så idétorka iår. Får försöka luska ut ngn idé.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 09 nov 2014, 14:10

roligt att höra hur ni har det vero :tummenupp:

tycker plötsligt att F utvecklats och gör nu mitt i allt saker på egen hand som jag inte kunnat tro att hon skulle göra, roligt att det går framåt hela tiden, känns inte så liten längre på nå vis, hon lär sig förstås mycket av storasyster.

Hon älskar parken men när hon varit med till dagis o hämtat M så vill hon gärna också vara där :blink: nå nästa höst är det hennes tur.

vi skippar julkorten i år, det gjorde vi i fjol med :blink: F vägrar kort, vi var på en sensommar fotografering och F var på dåligt humör från start och skulle inte vara med, likadant vid 1 års fotografering och när vi skulle ta bild att sätta i tidningen vid Filippas födsel :nepp: :w00t:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper