Höstbabyn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Höstbabyn 2012

Oläst inläggav vero » 27 nov 2014, 13:33

Tänka sig, jag har tagit julkort, få se hur de blev då de ej ännu kommit med posten och jag nu åker iväg på jobb. Hem igen 8 december :swoon: Borde fundera över julklappar, men tycker de har så mycket. Så få se vad smart man kommer på.

Hade utv.samtal i dagis och allt frid o fröjd. En fartfylld kille som oftast är glad. Bestämda åsikter har han och sjunger allt som oftast. Gubben brukar sjunga på kvällarna från "nu skall vi sjunga" och E sjunger med. Nisse tänker sjöman bli, rövarna i kamomillestad mm. :lol: :lol:

Likt vår förstfödde är E väldigt duktig på att leka självständigt, inne som ute. Sysslar på med sitt.

Jahapp, nu blev det kimble stund...
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 09 dec 2014, 21:03

Det går trögt med julklapparna här, har nog inte direkt fått nå vidare julkänslor ännu pga utebliven snö = +5°c och massa lera :nepp: men lite har jag väl på g eller snarare vet vad vi ska ge. tack o lov så önskar dom sig inget ännu :tumme: så vi har fritt att välja förutom M som gärna vill ha en cykel men det får bli 4 års presenten i mars.

Det är mycket trots i vår 2 åring just nu eller snarare väldigt mycket testande av olika slag, de mesta ska man i första han sätta sig på tvären med. Var en liknande fas med M så vi får väl bara härd ut den :blink:

Läggningen har blivit en ren och skär pina, hon somnar aldrig och håller på joxar på med en hel massa innan hon väl somnar och så var det inte förut...så 1,5 h får man nog lägga tiden på att ligga på golvet i deras rum. M somnar långt innan F.....

Är du hemma över jul vero?

ja julkort vore nog fint att göra och ge men vi får nog lämna det till nästa år... :blink:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 16 dec 2014, 20:08

På väg på jobb, men blir ett kortare pass. Hem redan måndag så får fira jul hemma.
Även här har vi en viljeperiod pågång, men drt värsta förbi skulle jag våga påstå. Märker så tydligt alla framsteg då man ärborta emellan. Bygget frmskrider, bra så för de små tar verktyg och fixar än det ena än det andra. Nu passa på att sova denna hotellnatt, imorgon båtliv . :unsure:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 27 dec 2014, 13:48

hoppas ni alla haft en fin jul :tumme:

vi har haft det riktigt bra och är mer än nöjda och den bästa julklappen var nog snön som äntligen kom. :tummenupp:

F har till skillnad från sin äldre syster inget som helst tålamod. Flickorna fick skidor i julkapp och M har skidat hur mycket som helst medan F mest blivit arg på skidorna och slutat ganska snabbt :blink:

Skönt att bygget framskrider bra. Vårt husbygge drar i gång i mars. känns inte så länge dit men när man tänker att vi kanske om allt löper som det ska får flytta in till nästa jul så känns det långt bort men man ska väl inte ha så brått förstsås. Det börjar bara bli så olidligt trångt att knöka ihop sig på lite på 80 m2.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 01 jan 2015, 13:11

Gott Nytt År allihopa.

Julen gick bra, han tyckte att ett paket var nog, varför öppna mer då man kunde leka med det man fick i första paketet, men övertalade honom. Det som han föll för var en stol och en docka. Där satt han på sin stol med dockan i famnen och såg på TV :love: Vi har haft en period med starka viljeprövningar, Mamma ska, nej Pappa. Huhhhu en sådan diktator emellan, men verkar nu som vi ridit ur den värsta stormen. Leker fint för sig själv och med andra barn. Vi har nu under julen äntligen börjat ta var nybygge i bruk och barnen har rusta runt som yra hönor över de extra 90kvadraten. Huhhu. E har fått leksaker i "Sitt" rum och där leker han med servicen och kokar mat, kör med bilar.... Säger nog att det är hans rum och skall sova där, men än sover vi som förut. Jag far på jobb idag så det får bli nästa ledighets projekt. Flytta om och SLÄNGA grejer. MB vill inte sova ensam så få se, eller så går det bra.

Tar nog på dess avsked. Fast vi nog haft grymma duster emellanåt så snörper det nog i hjärtat att se på de små liven idag. E fjärmar sig bort, förbereder sig. Hela ledigheten är det mest jag som duger, men sista dagen är det alltid bara Pappa. Tur har jag ett kort arbetspass. Snö har vi men nu plussgrader så ganska halt ute. E fick en rattkälke och han gillar att åka. Först styrde han jättebra, men så kom han på att köra in i buskar och gapskratta, så vi begränsade lite detta åkande nu :roll:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 09 jan 2015, 09:03

Gott nytt år.
aku
vero skrev:Vi har nu under julen äntligen börjat ta var nybygge i bruk och barnen har rusta runt som yra hönor över de extra 90kvadraten.
vad skönt med extra utrymme, är det helt färdigt nu? är det fler rum som ni lagt till eller hur har ni gjort?
Vi har det trångt och eländigt ännu och i mars är det tänkt att bygget skall starta men det där vet man väl aldrig, känns allt går så långsamt :sneaky: vi hoppas kunna flytta in innan 2015 är slut. Att trängas i en trea med lite på 80 kvm2 börjar ta på :w00t: jaja en vacker har vi vårt hus till slut.

vero skrev:Tar nog på dess avsked. Fast vi nog haft grymma duster emellanåt så snörper det nog i hjärtat att se på de små liven idag. E fjärmar sig bort, förbereder sig. Hela ledigheten är det mest jag som duger, men sista dagen är det alltid bara Pappa. Tur har jag ett kort arbetspass.

ja det är säkert inte lätt och man vänjer sig knappast heller.
Jag har lite ångest inför jobbstarten, inte för själva jobbandet för jag är riktigt sugen på att jobba igen efter alla dessa år hemma men jag vill absolut inte tillbaka till båten, inte alls!! så jag kollar arbetsförrmedlingen dagligen och lägger ut lite krokar här och var så får vi se, lite synd att jag inte helt kan njuta av tiden hemma utan att ha det där i bakhuvudet men jag är beredd att ta vilket jobb som helst så jag hoppas det skall lösa sig på nå vis. Så ännu känns allt öppet kring hur det blir sen....en lottovinst skulle nog lösa en hel del :blink:

När du är hemma så är lusman också hemma då från dagis? tänkt att jag skulle ha så med åtminstone Filippa om jag måst till båten igen.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 09 jan 2015, 16:42

Barnen är helt hemma med mig ,bara 6 åringen som har sin förskola. Just nu bra lösning att bara ha dagis då jag på jobb, mb kanske ändrar sig då lite äldre,men än duger mitt sällskap :lipa:
vi är inte hel klara med bygget,men småsaker kvar. Vi byggde större hall,två sovrum och nytt vardagsrum. Det gamla vardagsrummet får bli matsal.
Sitter o väntar på flyget,snart hemma o krama busarna :heart:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 20 jan 2015, 14:00

Lite uppdatering.
Vi tog vårt nya sovrum i bruk och Lusis fick bli kvar i det gamla. Han fick byta till en växa säng och samtidigt tog vi bort nattblöjan (som jag av min lathet haft kvar för att slippa byta i spjälsängen lakan om det skulle hänt en olycka :oops: :roll: ) Resultatet var att han kände sig stor. Han somnar bra, kommit bort typ 2ggr för att dricka men går tillbaka. Vet att det kommer en tid då han kommer att försöka, men bara vara konsekvent och föra tillbaka. Just nu orkar han inte sova, men blir kvar då man säger att han inte behöver sova att han kan vila :lol: . Igår gick han åttatiden till sin säng och sade att han är trött och vill sova :w00t: . På morgnarna stiger han upp och går på wc innan han sysslar med ngt annat. Igår tänkte jag då klockan ringde 7 att typiskt sover barnen nu då man skall tidigt upp, men då jag steg upp såg jag att det lyste i WC, där satt den lille busen på pottan. "Jag kackar". Tur att jag steg upp då, för kan tänka mig hur det skulle se ut om han torkade sig själv och tömt pottan :roll:
Så nu känns han så stor. Lite problem med magen har han haft i samband med förkylning, men tänker dra ner på mjölkprodukterna en tid. Nu borde jag väcka honom. Sovit 2h ute i vagnen nu. Somnar bra ute. Bara föra honom till vagnen och så skall han ha fri sikt över skogen. Han skall se på ekorrarna. Så lämnar man honom och då jag går 15min senare och täcker för öppningen sover han gott :tumme:

Imorgon igen på jobb, pust. Har tre lite längre pass framför mig. Brukar ändå i slutändan gå fort. Om man tänker 6ggr till på jobb och så är vi halvvägs till maj :scared: Då känns det som om man inte hinner med.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 02 feb 2015, 13:40

roligt att höra hur ni har det vero :tummenupp:

jag längtar mer och mer efter att barnen skall få egna rum, dessa läggningar tar kål på en :swoon:

Här rullar livet på som vanligt, inget nytt alls. Snön vräker ner som best men det är bara blött,blött,blött så i förra veckan köpte jag Didriksons fodrade galondräkt och känner att det nog var väl investerade pengar för nu har hon enbart den i parken när det hela tiden ligger kring 0°c.
Köpte en KappAhl KAXS halare ny åt Felicia till denna vinter men jag blev så besviken för den tål inte väta alls... :osaker: hon var ritkigt fuktig över hela kroppen en dag när jag hämtade henne och då var det inte ens sådant här plaskväder...men som tur är har jag en till halare åt henne som verkar tåla bättre.

just nu är temat: kan själv! sägs sisådär 2243242 gånger om dagen :blink: hon kan allt nu för tiden, är så lustigt det där när dom tror sig vara strörre än dom är. Hon härmar också precis ALLT vad M gör och säger....ho ho :w00t:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 09 feb 2015, 09:48

LyckligFru skrev:jag längtar mer och mer efter att barnen skall få egna rum, dessa läggningar tar kål på en
:lol: På gott och ont. SB och MB delar ännu och Lusis sover ensam. Borde fixa till deras rum, men just nu orkar vi inte, så skönt med lite paus. Nå nästa ledighet måst vi ta itu med det, för just nu leksaker överallt och Mb har inte någonstans han får ha sina leksaker. Visst, skönt med större ytor, men jösses så sakerna har en tendens att flyta ut :cool:
Vi har i helgen åkt en hel del rattkälke. Igår for det fram som raketer och jag och Lusis flög av. Han hade hjälm, men den gjorde nog huvudet tungt och han föll med ansiktet ner och skrapade upp ansiktet. Så scareface och fläskläpp. Lite grät han men sedan full fart trots helt blodigt ansikte. Blir så vassa små sår av hård snö, minns själv som liten hur det var. Men lite dålig mamma känsla dröjde sig kvar. :(
Imorgon på jobb igen i 11 dagar. De ringde in mig tidigare men får då gå hem lite tidigare också, så funkar väl. Tar nog ändå på krafterna att bara få vara hemma drygt en vecka. Nå, några längre pass och så vänder det för att från maj börja köra 10/20 tom september :clap:
Ändå kul att se hur E förändras. Kan verka så stor emellan, men ändå är han ju vår lilla bebbe. De två äldre var redan storebröder i hans ålder och fick kämpa lite mera. Denna lilla rackare drar ganska ofta med - Edde kan inte, orkar inte :lol: och vi hjälper för att det skall gå snabbare :roll: men å andra sidan så tar han efter de äldre i andra saker och vill vara stor. Då är han äldre än sina två år =)
Nu vill han ut och gå på berget, så får väl plocka fram utekläderna :wink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 12 feb 2015, 15:42

ja kan ju vara sådär ibland men jobb men tur att du sedan kan vara hemma längre och skönt sedan med 10/20 jobb. :tummenupp:

jag har bestämt mig för att satsa på landjobb så jag kollar lediga jobb med jämna mellanrum. Många börjar ju redan nu i vår och det kan jag ju inte ta men lägger ut krokar här och var i hopp om napp, är beredd att ta vad som helst annat än att åka till båten igen så vi får väl se, håller tummarna för att det skall lösa sig tills det är dags.
Nåja en lottovinst skulle nog lösa en hel del :blink: :lipa:

sover era på dagarna ännu? F vilar de dagar då hon är i parken men annars är det svårt och läggningen på kvällen är låååååång. I vagnen sover hon aldrig mer, hon har inte tid att sova när man är ute och går och lägger man bara henne i vagnen så håller hon på tramsar med en massa annat så vagnvila blir väl sådär någongång i bland men åka gör hon gärna när lillasyster skall sova.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 26 feb 2015, 12:19

Funderade också på landjobb först, men så blev det så här. Allt har ju sina fördelar. Som du säger så skulle nog en lottvinst lösa en del. :blink:

Edde sover ännu dagsömn. Nu då jag själv mått lite dåligt, säkert dragit på mig barnens magåkomma, så lät jag honom sova lite över två timmar igår. Hahha, imorse vaknade jag 06.20 att han satt vid matbordet och ropade efter mat :roll: Så idag tror jag att jag begränsar det till 1,5h. Som sagt så somnar han bra (tror jag). Han läggs i vagnen och får somna själv där. Kvällstid kan det ta längre, igår trodde jag redan han sov men så ropade han om sitt täcke. Men han sover bra om nätterna, ibland är han upp och kisar men mestadels sover han hela nätter, till skillnad från vår 4åring som springer upp 2-8ggr och har mardrömmar. Så alltid är vi i någon fas :lol:

Envis som en rackare, men mycket omtyckt av bröderna...för tillfället :lol: Det går så i vågor detta hur de leker och med vem.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 27 feb 2015, 09:17

vero skrev:Funderade också på landjobb först, men så blev det så här. Allt har ju sina fördelar. Som du säger så skulle nog en lottvinst lösa en del.
jovisst är det så, egentligen vet jag inte heller om jag tycker måndag-fredag 8-16 skulle vara något för mig det heller så visst har allt sina för-nackdelar, jag är i alla fall insatt på arbetschema från 1 augusti vecka/vecka. Då är mannen pappaledig en tid.
På sätt och vis tycker jag mycket om den där lediga veckan, då är man ju hemma sen o verkligen har ledigt så det är ju både och...om jag inte hittar nå annat så är det väl bara att försöka vara positiv, jag längtar på sätt och vis efter att få sova en hel natt :blink: :tummenupp:
Vi har pratat mycket om det här hemma och vi har sagt att om det inte funkar så går jag ner i arbetstid, det har jag redan pratat med dem på båten om och dom är helt med på det så får se vad som händer, tänkte iaf testa 100% medan mannen är hemma.

Under sportlovsveckan så fick jag inte F att sova alls på dagarna eftersom M inte sover på dagarna hemma utan bara på dagis, är jag ute och går med vagnen så somnar F aldrig, hon har inte tid, hon måste se och prata och prata och prata....så här blir det oftast bara vila de dagar hon är i park och då sover hon i sin säng.
Det är ett sjå det där, numera är F den som stiger upp först, vid 6 tiden, då kommer hon till oss och försöker vila men hon har lite svårt att låta bli att prata hela tiden :blink: munnen går i ett.

Under lördagen var äldsta (M) hos min mamma och sov över, det var väldigt lugnt här hemma utan alla strider och på söndagen var det strid non-stop, alltså att dom orkar... :swoon: då märkte man hur mycket tid och energi som går åt att se till så dom inte gör varandra illa.

Hörrö fy för masjukan :( hoppas du mår bättre nu

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 23 mar 2015, 09:50

Tycks alltid komma in här då jag skall på jobb :lol: En vecka hemma och iväg igen, men ser framemot att få nästan 2v ledighet nästa gång. Våra dagar hemma har vi varit mycket ute. Främst hållit på med veden som barnen börjat tröttna på. Lite ut och gå eller cykla har vi också hunnit med. Nuförtiden springer han hela vägen så man får rask takt. Det nya är "Du kan inte ta mig" och så springer han. Pratar på i ett. Stiger upp 6 på morgonen men borde ju bli bra då det blir sommartid =) Fast å andra sidan har han då sovit 10h så nattsömn blir det nog.

De har vattkoppor på dagiset så få se om epidemin är över nu då han skall på dagis eller om han får det. Skulle vara skönt att ha det överstökat men så har man ju som önskemål att han får det då jag är hemma och inte på jobb....inte lätt.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 25 mar 2015, 09:06

Ja veckorna går fort. På gott och ont. Tiden går verkligen riktigt fort, jag har inte riktigt förstått ännu att vår baby skall bli 1 år snart :swoon:

Ja sommartid ja, huj jag gillar inte alls dessa klockomställningar alls :nepp: här är vi uppe 6.30 tiden, oftast minsta först och sedan Mathilda eller tvärtom, Felicia kan faktiskt sova lite längre men blir sedan väckt av alla oljud omkring. Dagtid då vilar inte F alls längre, det går inte alls att få henne att sova men vi försöker iaf varva ner lite i soffan efter parken och då kan hon gärna ligga och vila lite på soffan och se på tex mumin eller så en stund så man får väl vara glad åt det lilla :blink:

jag tycker annars att F befinner sig i en lite lättare fas just nu, inte alls lika trotsig eller sätter emot så som vi haft det tidigare. Hon kunde vara helt hopplös när något skulel göras eller kläs på hon kan själv och så tappa hon tålamodet men man fick inte hjälpa, nu får man gärna hjälpa utan att humöret far :tumme:

däremot så är hennes ätande helt hopplöst, alltså rådda rådda rådda och klotta, det ser inte klokt ut när hon äter, det börjar faktiskt vara riktigt enerverande men fast hur vi uppmanar och försöker få henne att äta med ordning så är det så svårt. :curse:

ja vattkoppor skulle vi också behöva ha, det har gått i två omgångar på dagis men det har inte bitit på M ännu.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper