Höstbabyn 2012

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Höstbabyn 2012

Oläst inläggav vero » 05 sep 2012, 10:58

Hej
Här håller vi då till som fått våra knyten hösten 2012. Välkomna!
Jag skall försöka uppdatera en lista här i första inlägget.

24.8 Vikke bf 30.8 Flicka4125gram 51,5cm
31.8 Ina80 Pojke 4060gram 52 cm.
2.9. Vero,bf 12.9 Pojke 3650gram 49 cm
9.9 Lycklig Fru bf 1.9. Flicka 4280 gram 51cm
10.9 Gräsänkan bf 7.9 Flicka 3880gram 51,5cm
13.9 Egon bf22.9 Flicka 4080 gram 52 cm
17.9 Kulta bf12.9Pojke 3470 gram 51 cm
19.9 Viggo´s mamma b313.9 Flicka 3210 gram 50cm
4.10 Lilla Ka bf23.9 Pojke 3760gram 53cm
30.10 lulu75, pojke, 3860 gram, 52 cm
Senast redigerad av vero 28 nov 2012, 13:16, redigerad totalt 11 gånger.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Re: Höstbabyn 2012

Oläst inläggav vero » 06 sep 2012, 08:30

En liten uppdatering så här 4 dagar gammal.

Dygnet helt felvänt. Han blir pigg vid 21 då man lagt de äldre bröderna. VILL INTE sova i sin säng. På dagen kan man sätta honom varstans från famnen och så sover han vidare, men tar timmar att få honom att somna i sängen. Så fort man lyfter dit honom så vaknar han till. Så de första nätterna tog det till 03, innan han somnade. Igår fick jag honom 23 i säng :tumme: Men så tog han morgon 5.47, och somnade om 7.30 då bröderna steg upp. Vadå samspel :blink:

Äter bra och ofta, och nu då brösten så spända gör det nog ont då han hugger i. Har lyckats kisa ner skötbordet, oss och genom blöja. Även lyckats kacka ner oss, då man försökt få på ny blöja har det kommit ut med tryck en ny sats :lol: Men känns bra att se att han får i sig något. Vägde 3,4kg då vi fick åka hem 2 dygn gammal, så klarade sig under 10% viktminskningen bra.

Själv mår jag oförskämt bra, skulle det vara något så skulle jag önska mera sömn. Magen har försvunnit jättebra, så gravidbyxorna är alla lite för stora, men inte ryms jag helt än i gamla byxor. Får nog ta till gummibandsknepet då. Nu då mjölken stiger så har jag samlat mer vätska på mig, men antar att då man rör på sig mera så försvinner även det. Som det är nu får jag inte av mig ringarna.

Nej, om jag skulle gå och titta till lilla Lusisen som sover.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vikke » 06 sep 2012, 21:06

Hej!

Jag hänger gärna med här. Vi fick vår andra flicka 24.8 så hon är snart två veckor. Tiden går allt för fort! Hade bf 30.8 så hon kom lite i förtid. 23.8 fick jag plötsligt sammandragningar som direkt kom med 5 min mellanrum och varade i 40 sekunder. Efter två timmar hemma var det bara att inse att det nog var dags att åka in. Det visade sig dock att öppningsskedet denna gång skulle ta ganska länge (9,5h) mot förra gångens 3h. Medan hon sen var ute på tre krystningar då jag senast krystade i närmare två timmar och slutligen fick hjälp av sugkopp. Två helt olika förlossningar alltså.
Vår lilla tjej var 4125g och 51,5cm när hon föddes.

Själv mår jag oförskämt bra efter förlossningen och lilltjejen är också snäll. Hon sover relativt bra, fast det där med att sova på rygg eller på sida verkar hon inte ha fattat. Om hon får sova på mage sover hon riktigt bra medan hon direkt vaknar då man lägger ner henne på rygg eller sida. Ibland har hon svårt att somna om på natten och vill då ligga på mitt bröst. Än så länge går det bra och vi orkar bra hela familjen. Får se hur det går när pappa skall tillbaka på jobb om 1,5 vecka och jag blir ensam med båda barnen (storasyster är 2år 2mån och har mycket spring i benen).
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 07 sep 2012, 11:34

24.8 är ett super datum, då föddes vår mellanson också :tumme:
Natten som gick var helt ok. Lusman sov 22.30-3, åt, sov till 6,åt, sov till 10, då jag väckte honom för att äta.Tyvärr vaknade storebröderna redan 6.30, men den äldre har sådan hosta så han vaknar av den.

Mina bröst värmer och spänner, och smärtan då han hugger fast är nog hemsk, men går ju över. Bara amningen stabiliseras.Lillkillen ändrar utseende hela tiden. Från början liknade han inte alls någon av sina bröder, men nu börjar han vara jättelik storebror. Napna kommer nog lossna helt idag, hänger bara fast på en liten kant.

Tycker min blödning nästan helt avtagit, men antar att den nog fortsätter om man börjar röra på sig mera. Men är nog ett projekt att komma ut med alla barn :lol: Har nog haft ute lilleman mycket korta stunder i bärsjalen (som att gå efter posten/hänga upp byk), men tycker det känns som om han skulle kvävas där :huh: ( är nog bara mina nojor)

5 dygn
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 12 sep 2012, 10:23

Gjorde en Cleopatra imorse. Tog 2-åringen brevid och undrade lite senare om han kisat ner sig, men märkte att sängen och skjortan blöt av mjölk :osaker: Läckte kraftigt.

Idag hade vi då hembesök av rådgivningen. Hade en helt ny, då min förra blev på mammaledighet, men fick bra kontakt. Lillkillen växer bra, på en vecka har han gått upp 300gram. Så nu är han då 3,7kg.

Och idag är jag föräldraledig :tumme:

1v3dar
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Bea » 14 sep 2012, 18:33

Måste bara sticka mig in här och säga grattis Vero!! Och välkommen till tre-pojks klubben:-)
Tre härliga pojkar födda 07/2006, 11/2008 & 01/2012
Bea

Oläst inläggav gräsänkan » 15 sep 2012, 09:16

Det är jättebra att den här tråden har skapats. Jag ska aktivera mig, men just nu sover jag när Andréa sover... På återseende(hörande/skrivande?)!
Bild
gräsänkan
Silvermedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 15 sep 2012, 10:37

Äntligen dags att ansluta sig hit, ska bli roligt att följa alla bebisar.

Här har vår lilla Felicia idag blivit 6 dagar och 3:e dagen vi är hemma. Hittills går allt bara bra det är mest sova, äta och blöjbyte som gäller. Amningen rullar på och som ni beskriver så är det med viss smärta såhär i början,ena bröstet går riktigt bra men det andra är är lite sjukare speciellt när hon griper tag så i början av amningen får man nog bita ihop, det var precis såhär med äldsta dottern också och samma bröst som i början gjorde sjukast men som tur är vet man att det går om :tummenupp: värmer och masserar om vartannat.

Vikke: vi har också en tjej till här hemma på 1,5 år, en aktiv sådan som kräver mycket stimulans. Hon har hittills tagit lillayster på ett positivt sätt, hon klappar försiktigt och vill gärna känna.

jag mår också oförskämt bra efter förlossningen, har inte ont någon stans och inga eftervärkar ti tal om känner mig nästans i bättre skick denna gång än förra gången men kanske beror att man denna gång visste vad som väntade i efterhand.

Min förlossning var nog väldigt lik den första bara att denna var kortare och bebisen 600 gram större.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 15 sep 2012, 10:38

Vero: det där med sömnen har nog blivit lite si och så med dottern nu också, inatt sov hon med oss nästan hela natten annars gick det inte.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 15 sep 2012, 12:25

^Jo våra äldre barn sover USELT! Inatt har mellanbror hållit oss vakna. Iofs så har han blivit flunnsig och slemmet stör hans sömn. Därtill bearbetar han nog sin nya roll och det tar på nattsömnen. Tänkte vila då jag lade alla för dagsvila, men mellanbror spydde i sin vagn efter halv timmes vila. Dusch och nässug och så ut och sova igen. Skall nog gå och väcka minstingen nu. Han sover relativt bra nätter med två tankningar. Somnade 21 igår, åt 1 och 5. Pigg cirka en timme på morgonen, tankar och sover sedan dagen 4h (lite ute och inne), igår var han vaken från och till mellan 16-20.

Tutt har vi inte ännu börjat med, men får se. Han har inte så stort sugbehov, men antar att vi nog får ge den sedan för att få sovritualer till natten. Lite problem har han från och till att somna i sin säng, men handlar nog om att sängen är kall och famnen varm :wink: Funkar bra om man håller händerna under och värmer lakanet en stund och så släpper ner honom :lipa:

Brösten spänner inte mera och hans grepp har blivit bättre. Så amningen löper på. glupsk är han och har nu 2ggr spytt ner mig efter en supertankning.

Vid blöjbyten brukar jag ha honom över lavoaren en stund och han har nu varje dag kisat eller kackat där, inte alltid men flertalet av blöjbytesgångerna.Så hoppas han också likt bröderna lär sig fort att kacka i wc och ej blöja.

Stark är han i nacken. Då han låg på mage lyfte han huvudet så högt att han tippade över på rygg.I bärsjalen igår försökte han arbeta upp sig och blev så arg, så att barnet är lugnt i sjal :nepp: Därtill knyter jag nog galet för får ont i korsryggen jättefort. Men tar väl tid på sig att lära.

Överlag så hänger han bra med i vår vardag. Stora bröderna vill pussa och ha honom i famnen. :love: Man är nog såld att ha en sådan liten groda igen :love:
Dop har vi avtalat och namnen klara ( :?: ) åtminstone idag :roll:

Ha en skön helg...nu skall Lusman få komma in (svårt veta vad ha på i detta väder)
1v6dagar

.....och Tack Bea!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 19 sep 2012, 08:16

Usch sådan amatör jag är- fått bröstinflammation. Igår hade jag sådan feberfrossa och huvudvärk samt att brösten värkte. Vet inte om det kom från att jag prövade pumpa mjölk häromdagen(gick bra men gjorde lite ont)...eller så var det promenaden igår med lite för lite kläder, även om det var varmt och jag kände mig svettig.
Nå Lusman var snäll och åt flera gånger inatt så fått det värsta bort, huvudvärken håller dock i men kan nog vara nacken av för dåliga amningsställningar(då man går runt och servar de äldre och ammar samtidigt :wink: ) Tur har jag gubben hem ikväll iallfall.

Lusman var igår vaken hela förmiddagen och från och till mellan 17-22. Ville ej komma till ro och somna så gav tutt,då somnade han minsann =) Då han somnat var den elake mamman och tog bort tutten och inatt efter amnigarna har han inte behövt den. Skulle bara måsta bli bättre på att få honom att rapa efter amningarn då luften i magen klart stör honom.

2v3d
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Egon » 19 sep 2012, 10:12

Hej,

nu joinar jag er här :tummenupp:

Vår dotter Sigrid föddes i vecka 38+5 med planerat snitt. Kom in till BB på torsdag (13.9) morgon, fick lite sprutor och medicin samt ligga i kurva. Fick veta att snittet blivit lite framflyttat pga ett akutsnitt före oss. Småningom fick jag byta till sjukhuskläder och så sattes kateter. Sen flyttades jag till op där jag fick svara på lite frågor samt fick dropp. Sen fick jag spinal + morfin. Usch vad ont det gjorde! Förra gången gick det så bra, men nu träffade anestesiläkaren nerver i ryggen gång på gång så det small till i benet och benet hoppade, vilket försvårade hennes jobb eftersom man måste vara helt stilla. Men det kunde ju jag inget åt...

Nå, småningom spändes man då fast och mannen fick komma in. Och sen gynekologen. Mittiallt sa sköterskan som satt i huvudändan att de börjat på. Några långa minuter och sen hördes ett skrik och gynekologen som sa att en flicka är född. Då brast det för mej och mannen, grät som små barn :blink: Efter att de lindat in henne fick jag hålla henne en stund, sen gick barnmorskan och mannen iväg för att väga och mäta medan jag syddes ihop. Gynekologen (från Estland) sydde mej så snyggt att en barnmorska ett par dagar senare frågade om jag int har nå sår, för det synns ju knappt. Jättesnyggt! (därför begärde jag också denna gynekolog, samma som förra gången).

Då jag var sydd fick jag åka till uppvakningsrummet, därifrån ringde de och kollade vikt + längd. Jag gissade 51 cm och 3920 gram. Hon var 52 cm och 4080 gram :love: efter bara en liten stund så kom min man ner med dottern och jag fick amma. Sen åkte vi upp till rummet. Efeter 3 nätter åkte vi hem.

Tyvärr blev dottern förkyld, så vi fick redan dagen efter fara till akuten. Hon är så täppt i näsan, får spraya och suga ett par ggr7dag. Usch. Men annars går det bra. Ho n äter bra och sover mycket.

Nu matdax!!!
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 19 sep 2012, 11:38

Hoppas Egon att såret läker bra. Försök vila även om det är svårt med äldre barn som även kräver sitt. :kram: Även här dras vi med lite snuva :(
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav LyckligFru » 19 sep 2012, 12:29

Idag har var jag och barnen till rådgivningen för Felicias första besök och det blev rena rama cirkusen då storasyster av den vildare sorten höll på rev hela stället :scared: men vi klarade oss alla hel skinnade därifrån.
Dock så har Felicia inte ökat i vikt så som hon borde :osaker: , hon har gått upp men inte så mycket som man ska så vi har en extra viktkontroll på måndag igen. Hälsovårdaren tyckte inte det var något att oroa sig över eftersom jag verkar ha tillräckligt med mat, däremot så ska jag försöka att amma henne längre stunder eftersom hon oftast slutar att äta efter bara 5 minuter och somnar, så ska låta henne äta och sen rapa och äta igen. Hoppas verkligen att det är bättre siffror på måndag, lite orolig blir man då man givetvis vill att det ska gå upp i vikt. Felicia är nog en nöjd baby som inte verkar få för lite mat alls och det tyckte hälsovårdaren också att hon är så nöjd så för lite får hon inte..nåja får väl se.

Vi har börjat med nappen, i förrgår ville hon bara snutta och suga på brösten hela tiden och eftersom det ena bröstet är lite sjukt kände jag att det måste få lite paus och det blev genast bättre när hon fick napp och bröstet vila lite. Dock så försöker vi inte använda nappen så jätte ofta och alltid erbjuda bröstet i första hand i fall hon är hungrig.

Annars löper allt på jätte bra, några kaskadspyor har kommit men tur vi har mycket kläder, storasyster tar henne med ro men med lite hårdhänt hand emellanåt men för det mest bra.

Vero: jag kan säga att jag känner mig dig, jag fick precis som du feberfrossa i söndagskväll, mitt i allt slog det till på kvällen. Har det ena bröstet som krånglar, gjorde det även förra gången, men efter dusch, massage, vetekudde och handmjölkning blev det bättre och nu är bröstet nästintill i topp form :clap:

Egon: hoppas dumma förkylningen ger med sig snabbt! Skickar lite krya på kramar :kram:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 23 sep 2012, 17:20

Jaha, här hänger jag med också. Vi har samma sak med dygnet: han sover helst på dagen och på natten fiser han eller längtar efter sällskap annars. Själv är jag alldeles durrig i bollen redan av sömnförlusten. T.ex. igår så åt han klo. 22, sedan somnade han om lite före midnatt, skulle ha mera mat klockan 02, och därefter med 2 timmars mellanrum. Med vakandet efter matningen därtill, blöjbyten osv så räknade jag att jag får totalt 4-4.5 h sömn per natt. Inte så lätt om dagarna att få nån vila när storebror inte sover dagssömn. :roll:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper