Vinterbabyn 2012-2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbabyn 2012-2013

Oläst inläggav Jix » 18 dec 2013, 10:30

Grattis till ettåringen Juliana! :clap: För ett år sedan gick vi och väntade och väntade på dom efterlängtade små. Och nu fyller dom ett :love:

Vi firade redan tösen förra veckoslutet trots att riktiga dagen är på fredagen, hon fick massor med paket som småkusinerna ivrigt hjälpte till att öppna. Dom första stegen togs för några veckor sedan och nu går hon redan några meter utan stöd. Vi har skaffat en julgran men ännu inte tagit in den, får se hur det går att ha gran, dom granar vi sett hittls har hon direkt varit och pillat på om och om igen... :nicka:

God Jul till er alla! :D
Bild
Jix
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Blå » 23 dec 2013, 13:37

STORT GRATTIS till alla små som fyllt 1 och snart fyller! :clap: :love:
Tiden går så otroligt fort och det är så roligt att följa med utvecklingen hos de små och se hurudana personer de blir :)

En riktigt god jul på er alla och gott nytt år! :D
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Blå » 27 jan 2014, 11:39

Om någon är inne och kikar här ännu så tänkte jag uppdaterna från oss!

Vår lilla fyllde 1 år för en vecka sedan och är nu 83,3 cm lång och 10,7 kg. Följer sina egna kurvor fortfarande :)
Fick pneumokock vaccin och kombinationsvaccinet med polio, stelkramp osv.
MPR väntar vi med tills vi provat ägg, har inte gjort det ännu pga att han reagerat på kyckling för några månader sedan.
Men nu funkar kyckling :tummenupp:

Vår lilla står stadigt utan stöd, men går änsålänge endast med stöd. Oftast är han nöjd och glad, men nu kan det vara gnäll nu som då då det är 4 tänder på gång igen... huhh..
Pratar sitt eget språk men vissa ord kommer nog som mamma, dadda, sesss (sessan, hunden), kakka :P Pappan hans har börjat prata finska med honom nu också, äntligen!
Kläder får vi sätta undan hela tiden pga längden som skjuter iväg snabbt, nu är det storlek 86 och 92 som gäller för kläder.
Sover 11 h nätter, men 1-2 ggr som man får lägga honom att ligga då han suttit sig upp. Sover 1 ggr per dag, mellan 1-2 timmar.
Äter oftast bra och favoriten är nog yoghurt med någon god fruktpure till.

Ja och storebror ska han bli i sommar också :love:

Liten uppdatering från oss :)
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 27 jan 2014, 13:07

Jag kan uppdatera från oss också. Jag lyckades för första gången någonsin glömma en rådgivningstid i december, och missade således hennes ettårskoll då. Först idag var vi på den. Nu är hon lite på 13 månader. Hon vägde 10050 gram och var 78,3 cm. Rådgivningstanten tyckte att vi måste mäta längden en gång till, för hon hade växt nästan 5 cm på två månader, men längden stämde nog :nicka: Och visst har jag märkt att hon har vuxit! Plötsligt är byxor som hon just tagit i användning för korta.

För tillfället funkar allt väldigt bra. *peppar, peppar* Hon äter bra och stora portioner, och sover bra. På natten sover hon 11-11,5 timmar och på dagen sover hon en gång. Oftast sover hon då två timmar, men kan också sova tre, speciellt om vi gjort nåt (träffat andra barn e.d) på förmiddagen.

Hon kan stå utan stöd, men gör det inte så ofta. Främst gör hon det om jag sitter med henne på golvet. Då ställer hon sig upp med stöd av mig, släpper taget och står så väldigt nöjd en stund innan hon försiktigt tar sig ner tillbaka. Och börjar om :tumme: Ibland har hon också hunnit ta något enstaka steg när hon står där med sig stora leende :clap: Men när jag ställer ner henne på golvet har hon spagettiben och vägrar stå. :roll: Hon kan gå med stöd, men oftast tar hon sig fram med samma stil som storasyster också hade, nämligen upprätt, gående på knä

Annars är de verkligen två olika personer hon och hennes storasyster. Storasyster var, och är fortfarande, liten - inte ens vid 1,5 år var hon 10 kilo, men hon var betydligt tidigare med att börja åla, krypa och gå. Storasyster tyckte in om klott och skulle genast torkas runt munnen och på händerna om det kom mat där. Lillasyster äter gladeligen med händerna och har mat i hela ansiktet då hon är klar :lol:

Hon är en glad tjej som tycker om att gosa, pussas och förstås - busa med sin storasyster. Hela hon skiner upp då storasyster kommer hem från skolan eller in efter att ha varit ute och lekt med kompisar. Samma sak då pappa kommer hem. Då går hon med rask fart till dörren, pekar och säger: "Dää! Dää!" Andra ord hon säger är mamma, pappa, ta ta (=tack tack) titta och tuttä (eller nåt liknande för tutten). Dessutom har hon nåt ord för lampa, men det är svårt både för henne och för oss att skilja 'lampa' och 'pappa' åt.

Hon älskar att bläddra i böcker och har några favoriter. De flesta med bilder av djur. Hon har också en bok som heter Leo badar där det finns en bild av en dusch och den gillar hon av någon orsak. Kanske för att ordet låter så roligt. Åtminstone tittar hon noga på ens mun då man läser boken för henne och säger ordet dusch :D

Våra flickor ska också få ett syskon i sommar, så det är spännande tider. Få se hur jag orkar med tre barn och de två yngsta så pass nära varandra i ålder. Hoppas storasyster orkar hjälpa mig.
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper