Vinterbabyn 2012-2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Vinterbabyn 2012-2013

Oläst inläggav Juliana » 26 dec 2012, 12:15

Startar upp en ny grupp för oss som fått och får babyn under vintern 2012-2013.
Välkommen med alla som känner att den hör hit :nicka:

9.11 Adele, pojke, 2 barn
13.11 Kerstin, pojke, 2 barn Helsingfors
21.11 Susette, pojke, 3 barn
4.12 Karo, flicka, 1 barn
18.12 Juliana, pojke, 1 barn Västra nyland
20.12 Jix, flicka, 1 barn Esbo
22.12 Ava, flicka, 2 barn
22.12 CiaA, flicka, 2 barn Vasa
24.12 Josefine, flicka, 1 barn Borgå
24.12 Afl0, pojke, Helsingfors
28.12 Ciili, flicka, 2 barn Åboland
31.12 Ebbe, pojke, 2 barn
31.12 Karm, flicka, 2 barn Esbo
4.1 Noxaline, flicka,
6.1 Natasha, flicka, 3 barn Nyland
18.1 kalaspuffen, pojke, Nykarleby
21.1 Blå, pojke, 1 barn
20.1 Rödarosen, pojke, 2 barn Borgå
24.1 Miu-Mau, pojke, 1 barn Esbo
1.2 anis*, flicka, 2 barn Helsingfors
Senast redigerad av Juliana 14 feb 2013, 13:10, redigerad totalt 13 gånger.
Bild
Juliana
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vinterbabyn 2012-2013

Oläst inläggav Kerstin » 28 dec 2012, 13:53

Hej, jag antar att jag hör hit fast november egentligen är en höstmånad. Fick min son den 13.11 på kvinnis i Helsingfors.
En dotter född 4/2010 och en son född 11/2012
Kerstin
Silvermedlem

Oläst inläggav Juliana » 28 dec 2012, 22:35

Välkommen med Kerstin! Inte är det så noga vilken månad som hör vart. Viktigast är ju att alla hittar en plats att fundera och ventilera :tummenupp:

Rådgivningstanten var på hembesök igår och junior hade gått upp 400g på en vecka vilket betyder att han nu redan väger mer än när han föddes. Han var ju 3170g och 50cm vid födseln och väger nu 3400g :tummenupp: Jag har bra med mjölk och han har bra aptit. Vi har börjat få nån form av rutin på dygnet då han äter med 4 timmars mellanrum. Det nya idag då han är 10 dagar gammal är att han är mera vaken vid måltiderna och ser noga på en då man sjunger för honom eller har olika ljud.

Eftersom det nu varit en aning varmare väder har jag äntligen fått göra det som jag längtat mest efter - varit ute med barnvagnen :blink: Vi tog oss till centrum och shoppade lite babykläder på Lindex och gick på café. Kändes skönt att få komma ut bland med människor :clap:
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav Jix » 29 dec 2012, 20:08

Jag hänger även med i denna grupp!

Wow Juliana, 400 g på en vecka låter ju jättefint!

Vår förstfödde lilltös föddes den 20.12 på kvinnis. Hon vägde 2996 g o var 49 cm lång. Pga. att födselvikten var hela 4 g under 3 kg så följde dom regelbundet med blodsockret i början, värdena var som tur bra. Vi har nu varit hemma i en vecka o allt har hittils gått bra. I början var jag överraskad över hur mycket hon hänger vid bröstet, men nu har jag redan vant mig. Hon äter med c. 3 timmars mellanrum, en natt sov hon hela 4,5 timme i streck. Men vanligtvis är det 3 timmars mellanrum även på natten. På kvällen tankar hon mjölk ordentligt, så då kan nästan hela kvällen gå åt till amning. Vi hade även rådgivningsdamen hemma hos oss o hennes vikt är även den över födelsevikten redan, 3060g :tummenupp:

Vi får inte ännu gå ut i kylan, men vi har varit 2 gr till butiken med henne. I köpcentrum så att hon inte vistats utomhus. Idag var jag en snabbsväng med henne ensam till butiken, o hon sov hela tiden :love:
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Ava » 30 dec 2012, 16:05

Hej! Hänger med här. Vår Flicka, vårt andra barn, föddes 22.12 på jorv. 51 cm, 3830g. Vi kom hem på julafton. Förlossningen gick smidigt o snabbt, 5,5 timmar. Navelsträngen var runt halsen så det blev inte sen avnavling. Inte Heller kunde jag donera navelsträngsblodet pga julhelgerna. Liten hade lite problem med saturationen först, samt ett biljud i hjärtat. Men allt detta var ok redan på kvällen. Blodsockrey följdes med då det först var för lågt. Försökte nog genast säga åt dem att ingen mjölk kommer än, men på kvällen då de såg blodsockervärdey blev det fart på sköterskan o flickan fick ersättning. Efter det var sockervärden bra helatiden. Nu ammar jag och det kommer nog mjölk, dock ej tillräckligt så det blir en skvätt ersättning efter amning. Vikten hade dock inte gått upp tillräckligt på fredagen då vi hade rdg så ny viktkontroll blir i morgon. Hennes hb va oxå lite lågt så det kollas pånytt inom 2 vk. Ja, sl visade prover ftån navelsyrängen att hon kanske sku ha haft problem med sköldkörteln sin, så på to var vi in ti jorv på blodprov av henne men vi fick som tur goda nyheter på fredagen, inget fel på sköldkörteln. Så lite ha hon skrämt upp oss såhär sin första levnadsvecka... Men tur att allt e bra i allafall. Hon sover och äter, gråter sällan. Hatar främst skötbordet :) Väntar på att få rutiner i vardagen nu. Hon e liksom piggare på natten än på dagen... Hur få dygnsrytmen förändrad...? Tankar nog på kvällen ordentligt. Sori för allalla stavfel i inlägget. Touch screen på telegon o knackorvsfingrar går inte så bra ihop :) Ska bli skoj att följas åt här på tråden!
Ava
Guldmedlem

Oläst inläggav Jix » 30 dec 2012, 19:14

Tråkgt att höra att ni haft en lite kämpig början Ava, men bra att allt verkar vara ok. Kiva att ni kunde komma hem till jul! :)

Ja någon sorts rytm sku vara kiva att ha, förra natten o den här dagen ha varit jobbigare. Tösen ha sovit väldigt lite i natt, ett pass på 3 timmar o ett 1,5 timmes, annars mera småslumrande. O på dagen ha hon sovit ett 1,5 timmars pass o ett 30 min. Annars ha hon bara hängt vid bröstet så att hennes lilla mage bara putar. Vi ha försökt få henne att ta tutten men med dålig framgång, det är bara bröstet som duger... Det här med amning är ok, nu när det inte mera gör så ont, o mjölk finns. Men att du inte gör något annat än bara ammar, känns lite jobbigt för mig tidvis... Var sover era små? Vår tös sover i mammalådan i spjälsängen, jag ammar på natten liggandes i vår säng. Sen när hon verkar somna flyttar jag henne över till lådan, ibland fortsätter hon sova, ibland inte. På morgonnatten efter kl 6 brukar hon få bli o sova i vår säng.

Kerstin, hur har sovandet o ätandet ändrats under era 5 veckor?
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Juliana » 30 dec 2012, 22:02

Oj Ava, ni hade tydligen motgångar under första veckan. Hoppas allt är bra nu och förblir så.

Jag tycker att nätterna går helt ok. Vi ser oftast på tv till midnatt och junior äter mest hela tiden. Mellan midnatt och 04 sover han i egen säng. Har satt dynor så att han har bara ett litet trångt hörn att sova i . Oftast värmer vi vetepåsen och har under täcket en stund så att där ska kännas varmt och skönt. Efter 04 ligger han oftast i vår säng för jag somnar nästan alltid när jag ammar på natten. Ibland har jag försökt lägga honom tillbaka men alla gånger orkar jag inte. Sen är följande amning vid 08. Nu under julen och makens pappaledighet har det blivit så att vi ätit frukost först vid halv elva :blink: det är nästan som förr när man ännu gick i skolan :)

Idag var vi ut och gå en timme och sedan sov junior ute i vagnen en timme. Jag vet att babyn ska vara två veckor innan man har dem att sova ute men jag kunde ju inte väcka honom då han sov så gott och dessutom var det ju + grader. Varmt och skönt hade han och verkade ha haft passligt med kläder då jag tog upp honom. Sen ställde vi till med familjemiddag. Bjöd föräldrar och syskon på lutfisk så att vi var nio personer runt bordet. Jag är glad att jag har en kock till make och att gästerna snällt tog hand om junior så att jag fick både pyssla i köket och äta i lugn och ro. Jag tror alltid att jag klarar av mycket mer än jag i verkligheten gör men nu börjar det nog kännas att jag återhämtat mig från förlossningen (fysiskt i alla fall).
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav Jix » 31 dec 2012, 15:52

Låter bra Juliana! Här tankas det oxå på kvällen fram till kl 24, sedan sover hon i mammalådan oftast till 3, sen ammas det, allt mellan 30 min till 1,5 timme. Sen sömn ett par timmar o sen amning , brukar då låta henne bli kvar i vår säng. Sen sover hon ordentligt på morgonen från 8 framåt oftast till 11-12. Så då kan man passa på att sova eller stiga upp o fixa grejer. Idag har hon sovit konstigt mycket på dagen, jag tackar! Vi var just ute på vagnpremiär, fast det det ännu inte gått 2 v. Vi var ute 15 min med hunden o flickan sov hela tiden, sover ännu oxå i vagnen i tamburen.

Gott nytt år alla nyblivna mammor!
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Karo » 31 dec 2012, 21:59

Hej och gott nytt år!

Jag kommer också med på tråden :)
Jag fick en liten dotter 4.12

Mvh, Karo
Karo

Oläst inläggav Juliana » 01 jan 2013, 16:02

Välkommen Karo!

Här har vi firat nyår spyende. Junior spydde upp allt han ätit två gånger igår. Det hände båda gångerna ca. en halv timmer efter att han ätit och det var inte några små mängder utan det var allt. Efter det var han helt matt och somnade i min famn. Jag antar att han äter för mycket då jag har mjölk så att jag sku kunna dela med mig till andra. Idag har jag istället för fyra timmars mellanrum ammat med två timmars mellanrum och att han då ätit mindre mängd och det har gått bra. Ska ringa vår "riktiga" rådgivning imorgon då alla varit på ledigt mellan helgerna. Är nog inte orolig att junior inte sku få tillräckligt med mat för har nu märkt att första sparkbyxorna börjar vara för korta. Killen växer åtminstone på längden och händer och fötter har fått mera form.

Det här kommer att bli ett intressant år för oss alla i den här gruppen. Det händer så otroligt mycket spännande under det första året :heart:
Gott nytt år på er all!
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav Ava » 01 jan 2013, 18:19

Vi verkar ha lite samma rytm på amningen/matandet. Här tankas det på kvällen oxå, men jag försöker nog får fröken att somna före klo 24, så hon har somnat nu 23 tiden senast. Nu till nyårsnatten fick hon för första gången tutt, och ajaj vad hon gillade den. En vecka och 2 dagar körde vi alltså utan den. Gråtmässigt skulle vi nog inte behöva den, hon gråter typ inte alls. men sugmässigt var det skönt att introducera den. Innan den så fick jag henne inte att somna i egen säng på natten. Genast då man satte henne i egen säng (om hon somnat i famnen) började hon söka efter mat med munnen. Om man tog henne tillbaka till bröstet "ammade" hon (läs använde mig som tutt) bara en pikuliten stund och somnade igen i famnen varefter samma rumba återspelades igen. Nu for tutten in i munnen, och vips somnade on om och sen föll tutten ut. Lite tuttrally hade jag nog sen där mellan 3-6, då hon norade då tutten föll ut. Förståss fick hon ju nog oxå mjölk däremellan. Men känns i allafall som att natten var bättre såhär. Sen tog vi sovmorgon och steg inte upp före kl 12. Nice. Har ni andr tutten i användning?

Oj Julianan, att bebben puklar upp allt de ätit har vi oxå upplevt två gånger här. Första gången spydde hon upp allt på min brors sambo då de var här och firade storebrors 5 årsdag. Hon blev påriktigt genomvåt och hamnade låna en topp av mig.

Ja, det sku jag fråga, Juliana och Jix, att då ni säger att era bebisar tanka fram till ca 24, så är de vakna då helatiden? Vår tös somnar under tankningen.
Ava
Guldmedlem

Oläst inläggav Jix » 01 jan 2013, 21:14

Vi har oxå tagit tutten i bruk. Det tog några dagar för att hon gick med på att ta den men nu har vi lyckats några gr. Hon tar den inte alltid men några gr har hon lugnat sig med den istället för att hänga på bröstet.

Hon äter nog oftare än var tredje timme sku jag säga, o amningarna tar inte någo 15-25 min som jag läst på nätet att många ammar utan hon ammar 30 min-60 min eller tom längre.. Tar emellanåt små pauser men vill sedan fortsätta igen. Annars är hon en väldigt lugn bebis, gråter bara om hon är hungrig/vill till bröstet.

Under kvällstankningen tar hon nog oftast små tupplurer/pauser, men hänger mestadelen av kvällen vid bröstet. Utom dom två senaste kvällarna då hon somnat vid 9 tiden o vaknat först vid 23-24 (igår fick jag henne o somna kl 1.30) Nu är kl 9.15 o hon sover, kan bero på att vi fotade babybilder på henne tidigare ikväll o så badade vi henne första gången. Tror hon blev lite kall av det, för nu sover hon djupt. Får e när jag får henne o somna ikväll/inatt.. :osaker:
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Juliana » 02 jan 2013, 19:27

Det där med kvällstankningen går enligt metoden sova-äta-sova-äta... Han sover bäst med näsan mot bröstet så nu har jag en trasa som vi klottat mjölk på som han har under ansiktet så att det ska vara samma lukt. Går åtminstone bra med den när han sover på dagen men senaste natt sov han hela natten som ett plåster mot mej :love:

Tutten tog vi i användning då han var 5 dagar gammal men det har inte gått så bra. Bäst tar han tutten i bilstolen, blir antagligen bra ställning där. På natten fungerar tutt inte alls och idag gick det faktiskt att ha tutten i vagnen. Men mest känns det som om han inte gillar tutten.

Har idag varit på litet rea shopping. Hittade ju en massa gulligt åt junior som jag hade svårt att hålla mej från att köpa men det är ju så onödigt att köpa då de växer ut de små kläderna så fort. Har även börjat fundera på dopet. Ska försöka leta reda på en passlig präst imorgon. Vår församlings präst är alterneringsledig och hans jobb sköts av många olika präster, mest pensionärer. Vi tänkte ha dopet innan junior blir två månader så slipper vi anmäla om namnet skilt. Dessutom har vi i min mans släkt en dopklänning som börjar närma sig 100 år och den är ganska liten så det gäller att se till att babyn ryms in i den. Namnet har vi klart men vi har valt att vara traditionella och hålla det hemligt till dopet.
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav Ebbe » 02 jan 2013, 20:00

Hej på er!

Vår pojke kom 31.12 så han är bara några dagar gammal. Imorgon skall vi tillbaka till sjukhuset för att kolla vikten m.m. Amningen går bra på det sättet att han får grepp och han äter massor, ibland en timme men fasingen vad det gör ont! :swoon: Kanske mest 10-20 sekunder men ändå. Har/hade ni ont?
Ebbe

Oläst inläggav Jix » 02 jan 2013, 22:15

Grattis Ebbe o välkommen med! Jag hade oxå VÄLDIGT sjuka bröstvårtor dag 2-5. Hade sår på dom, det gjorde ont!! Min räddning var Lansinoh salvan (finns på apoteket) jag smörjde det på mellan varje amning. Det hjälpte :)

Förra natten var den värsta natten hittils, hon sov max 2 h i sträck... och drog en maratonamning på 2 timmar mellan 5-7, zzz :(

Så ikväll har jag hållit henne vaken och ätandes sedan kl 19, hoppas på bättre sömn inatt. Vi var idag på rådis o vikten stiger fint. Int undra på med så mycket som hon är på bröstet.. vi talade med hälsovårdaren om amningstiden, att inte amma mycket över 30min. Och att babyn använder mig som tutt. Det vet jag , men det har hittils inte varit så lätt att lugna henne utan bröst, skall försöka mera med tutten och att vysja o bära. Liksom er junior Juliana så tror jag att vår tös inte gillar tutten, ibland tar hon den men oftast spottar hon ut den. Tänkte oxå prova att ha henne i bärsjal, att hon sku få närhet på det sättet.
Bild
Jix
Silvermedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper