Vinterbabyn 2012-2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbabyn 2012-2013

Oläst inläggav Juliana » 18 jun 2013, 09:14

Idag blir junior ½år :heart: Tycker att det låter mycket mer när man säger ½år än 6 månader. Har funderat om man ska "fira" det eller inte men vi har i alla fall köpt en leksak till honom som är från 6 mån. Han har inte så många leksaker eftersom jag anser att han inte behöver en massa grejer. Han har ju fullt upp med att upptäcka världen. Sen anser jag dessutom att åldersbegränsningen på leksakerna är där av en orsak. Men vid den här åldern är ju det viktigast att allt går att sätta i munnen och tugga på :clap:

Imorgon är det rådgivning. Ska bli kul att se hur han växt. Sen blir det att ladda för midsommar. Pappa i huset får semester och blir hemma 6 veckor då det dessutom är permittering. Sen jobbar han "bara" 3 veckor innan han blir hemma på pappamånad. Och sen är det höst...
Bild
Juliana
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Blå » 26 jun 2013, 10:22

Här blev våran lilla 5 månader på midsommarafton, igår var vi till rådgivningen.

8570 gram och 71,5 cm lång. Längden ännu +2, den går jämnt uppåt. Och lång är han konstaterade hon igen :)
Vikten däremot går neråt nu, den var nog okej men hon tyckte vi kunde börja med smakisar.
Så att helamma 6 månader lyckades inte men nästan i alla fall :)
Allt annars bra, fick alla vacciner nu också. Skönt med en paus nu sedan till 1 års åldern! :tummenupp:

Nu känns det bara väldigt nytt med att börja ge mat, nästan lite nervöst så att man ska göra rätt. Men det ska väl nog gå bra.
Lite långsamt ska vi dock introducera nya saker, då det finns ganska mycket allergier från min sida.
Tror vi börjar med potatis och sedan morot, kanske någon bärpure efter det :)

Annars tror jag tand nummer 2 är på g, har varit gnällig igen hela midsommaren och så ser det svullet ut.
Däremot dreglar han mycket mindre nu :)
Sovit på dagarna har han heller inte gjort ordentligt sedan åtminstone en månad tillbaka. Antagligen pga tänderna.

Försöker hitta en nästa bilstol men usch vad det är jobbigt.. Finns så många modeller och prisklasser att huhhu.. :swoon:

Njut av sommaren allihopa!
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav karm » 01 jul 2013, 06:53

Här växer vi bra. Firade 6 mån med kaka. Vi övar på att sitta. Kommer upp i halvsittande ställning. Krypande övar vi också med, med har en tendens att mera öva på "björnställning". Men hon drar sig runt hela golvet så inget är i fred mera. Vill inte alls vara i famnen utan bara upptäcka saker. Babykoppan i vagnen är borta hon satte upp sig i vagnen så nu är det sele spm gäller där. Maten smakar bra, snart gröt på morgonen också. Vi rdg var hb lite lågt ännu så ialla fall till nästa läkarbesök skall det ännu ätas extra järn. Storebror älskar sin syster, hon gapskrattar åt allt vad han gör så det är roligt. Så kan man börja leka med henne. De gömmer sig båda under under filtar o skrattar :tummenupp:
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav Heba » 06 jul 2013, 08:50

Vi är på semester hemma hos makens föräldrar. Stora syster njuter av att leka med kusinerna och lillasyster älskar att kolla på stora barnen då di leker och busar.
A har kronglat med maten nu i ca 2veckor, matningarna tar längre tid, ibland är det nog för att hon hinner bli för trött.
Två underbara döttrar: April 2010 och Januari 2013.
Bild
Bild
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Juliana » 12 jul 2013, 15:25

Man får tydligen börja med att gratulera dej Heba. Ser att det dykt upp en gravidräknare :heart:

Vi har tillbringat en vecka på sjön. Junior gillar båten och båtlivet. När vi kom hem och han fick ligga på stort golv tog lugnet slut. Nu drar han sig fram från rum till rum och drar upp sig på kanten av leksakslådan. Kattmaten ser intressant ut och han vill in och kolla under alla mattor. Trots att vi fuskade med rutiner och tider under båtveckan så var det inget problem när vi kom hem. Han vaknar 7:30, äter gröt och dricker Nan och ut och sova vid 9. Sen blir det två timmar sömn och lunch vid 11:30. Sen leker vi till 13:30 då han äter en burk frukt och sover sen en timme innan det är lunch 16. Gröt äter han igen vid 19 och sen en flaska mjölk på sängkanten 20:00. Vi har nu plockat bort den lilla kvällssömnen som han hade tidigare och det betyder att han somnar betydligt snabbare på kvällen. Vi har honom regelbundet på pottan och nu har det inte kommit kacka i blöjan på tre dagar utan allt på pottan. Kissar gör han också oftast och han skrattar när det skvalar i pottan.

Det är en härlig tid nu när man ser hur han upptäcker världen. Idag har det mest varit plask i bassängen på terassen och det tror jag att vi ska fortsätta med nu.
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 13 jul 2013, 13:51

Hos oss är det populärt att producera ljud :nicka: För någon vecka sedan kom lillasyster på att hon kan typ morra "ääää" (låter som om hon är väldigt arg). Förra helgen började hon ha ut tungan och blåsa så att spottet yr. Däremellan skriker hon ett högt ylande ljud som skär i mina öron eller drar in luft med ett iiii-ande ljud som låter som om hon håller på att kvävas :roll: :)

Hon sitter relativt bra utan stöd, men jag vågar nog inte lämna henne att sitta ensam, utan har henne att sitta endast om jag är bredvid och kan fånga henne när hon faller. När man har henne att sitta i famnen kan hon kasta sig bakåt med fart och det vill man nog inte att hon ska göra på golvet. Däremot är hon inte så rörlig av sig. Hon svänger sig från rygg till mage åt ett håll, men kommer inte på att svänga sig tillbaka. Hon snurrar som visarna på en klocka och förflyttar sig på det viset. Hon kommer ofta upp på raka armar och har tydligare börjat dra upp benen under sig, men kommer sig inte framåt. För en tid sedan tittade vi på foton från när storasyster var liten. När hon var i samma ålder (sex månader) började hon åla, och vid sju månaders ålder hade hon satt sig upp och satt bredvid sin leksakskorg. Svårt att föreställa sig att lillasyster skulle göra något sånt. Då tyckte vi att det var helt normalt och nu tycker vi att "orörliga" lillasyster är helt normal :wink:

Ja, grattis Heba!
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Jix » 17 jul 2013, 20:06

Länge sen jag senast skrivit hit. Tösen vår fyller om 3 dagar 7 mån. :w00t:
Hon är för det mesta riktigt nöjd o på gott humör. Gråter nästan endast om nattningen blir för sen på kvällen o hon är övertrött. Om hon är hungrig så gnäller hon ; mamma jag vill ha mat NUU :blink:

Så saker o ting förändras; borta är kvällsgråten som vi hade nästan varje kväll fram tills 4 mån. Och om sovandet vågar jag nästan int ens skriva om för just nu går det så bra; somnar glatt i sin egen säng o ha sovit många hela nätter (19.30-6.30) :clap: Nu när vi varit en hel del på olika landeställen på sommaren ha hon nog ibland vaknat 1 gång men det känns som ingenting jmf med vad hon vakna för 1 mån sedan (4gr). Hon började bara sova själv hela natten, ingen sömnskola behövdes. Nu hoppas man ju att dom här sovvanorna håller i :D

Här "pratas" det också en hel del, ljuden låter nu mycket mera som "ord"; mammamma (vilket jag tolkar som Mamma :D :love: )
Hon sitter int ännu helt utan att man stöder, snurrar runt 360, vänder från rygg till mage o ålar sig fram med hjälp av händerna. Allt vill hon ta i o allt går i munnen, måst nu hålla koll på var hon är o vad som hon stoppar i sig.
Hon äter allt vi gett henne, äter 5 mål per dag. Jag ammar ännu men ger även ersättning, kommer säkert att sluta amma tills hösten.

Såg att här fanns en BLW tråd, är det nån som håller på med det? Visst du Natasha? Vi hsr bara ätit lite gurka, äppel o vattenmelon. Sku ha lust att testa lite mera eftersom hon så gillar mat o att få sätta själv i munnen.
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav karm » 18 jul 2013, 16:11

Hej i sommarvärmen. Här har vi en som har hittat på att stiga upp, i spjälsängen mot soffbordet eller stolar leksakslåda. Allt man ser framför sig. Men så är man ganska ostadig o glömmer att hålla i så vi har huvudet fullt av bulor.... Man vågar inte lämna henne alls ensam nu när hon skall klättra. Har storebror som vaktar om jag skall på wc o är ensam hemma. Han hjälper mycket. Mat går i massor nu, inga tänder ännu men det skall bitas på allt. Hon älskar plockmat som gurka, tomat. Hon nästan kryper men har en egen stil. Ena benet är rakt :hm:
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav Rödarosen » 23 jul 2013, 12:27

Hos oss har minstingen också fyllt 6 mån. Dagen till ära fick han för första gången potatis. Han blev så ivrig över skeden att han försöker få tag i den varje gång vi smakar på maten. Tycks vara mer intressant än själva smakisarna. Idag ville han int riktigt öppna munnen men satte nog själv skeden i munnen...vill bara bli så klottigt. Nå, sakta men säkert upptäcker vi nya smaker.

Vi var på 6 mån kontrollen igår. 7,4 kg och 70 cm. Växer bra. Sover helt bra. Har på sista tiden vaknat 2 ggr per natt för att äta. Nu har han dom senaste nätterna vaknat fler ggr mellan kl 00-04 och verkat ganska pigg. Hoppas det går om snart.

LB snurrar runt som en kompassnål och rullar överallt. Han sätter också sina knän under umpan men ännu kommer han inte framåt. Smakar på allt och som vanligt är alla fjärrkontroll och dylika saker mest intressanta. Vem sku vila leka med saker som man får leka med :blink:

Och grattis till Heba!
Bild

Bild
Rödarosen
Silvermedlem

Oläst inläggav Juliana » 31 jul 2013, 09:23

Här rullar dagarna på på väldig fart. Igår fick vi skruva upp säkerhetsgrinden eftersom junior hittat trappan upp till andra våningen. Han försöker dra sig upp till allt han når men har ännu inte lyckats men man vet ju inte när det lyckas. Alla ledningar är spännande och just nu känns det inte så fiffigt med glasdörrar i vitrinskåpen. Men det är ju helt klart att han ska få upptäcka världen. Antagligen är det flera tänder på kommande. Han fick ju sina två nere redan vid 5 månader. Idag ömmade han ordentligt när tandborsten nuddad bredvid dem så det kommer säkert flera den här veckan. Typiskt nog blir det säkert på lördag då han ska vara hos mommos över natt. Han var första gången borta på natten för några veckor sedan. Kändes skönt och jag kunde faktiskt koppla av. Mannen och jag gick på restaurang och sedan på dans. Junior hade det bra hos mommos, somnade som vanligt vid 20 och vaknade 07 och bara skrattade när han såg mofa bredvid sig.

Känns lyxigt då vi snart har haft pappa hemma 6 veckor. Det blev ju egentligen ganska bra med semester och permittering. Tråkigt med permittering men det fungerade eftersom min arbetsgivare valde att betala ut min semesterpremie redan sista juni. Nu är han sen knappt 4 veckor på jobb och sen blir det pappamånad. Känns konstigt att säga att mammaledigheten tar slut då den just började. Jag börjar med att ha 9 veckor betald ledighet (2 v vintersemester, 5 v sommarsemester och 2 v övertidsledighet) och sen blir det en månad vårdledigt så att jag går på jobb 9 december. Jobbar deltid så det blir bara 8 arbetsdagar innan jullovet vilket betyder att junior behöver dagvård först från januari eftersom mommo lovat ställa upp i december.

Idag ska vi och hälsa på en liten 1 månads kille. Kollade juniors kläder ifall det fanns nåt passande att ge bort och jösses hur små det där 50 och 56 kläderna är. Minns knappt att han varit så liten :love:
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav Blå » 04 aug 2013, 08:39

Här blev vår lilla 6 månader för ett par veckor sedan :clap:
8860 gram och 74,7 cm lång. Vikten ökar inte lika mycket mera men växer däremot mycket på längden!
Ville dock själv göra extrakoll vid 7 mån, av vikten, så att man vet att det åtminstone går uppåt.

Äter mat 3 ggr per dag; lunch, mellanmål och middag. Ibland tar han bröstet också, ibland inte.
Nu är det bara bröstet till morgonmål och kvällsmål. Ibland också till mellanmål. Beror lite på.
Snart ska vi börja med gröt på morgonen också, och sedan på kvällen också.
Man märker nog bra att bröstet intresserar mindre på dagarna nu.
Tänkte vid 7 mån börja försöka ge lite mera mat att plocka själv, provade med lite banan just men han förstod inte att plocka i munnen, fastän allt annat annars åker just dit :P
Vet inte om det beror på någon allergi från maten, (rådgivningstanten sa att det kan göra det), men han har torra fläckar på magen, som ser ut att ha gåshud. Dock är de inte röda.Det hjälper en stund då man smörjer men får nog göra det flera ggr per dag. Han har inga andra symptom, och det verkar inte klia heller. Så får hoppas att det är något annat övergående.

5 tänder har han, 3 uppe (båda sidor + en i mitten) och två nere (mitten). Två av tänderna uppe har just kommit igenom, båda inom en vecka.
En uppe ser man är på kommande nu också.
Gnisslar tänderna gör han ibland också, inte roligt ljud!! :sneaky:

Sitter gör han nog, men man får hålla stenkoll. Rör på sig så mycket så han kan vinka lite hit och dit.
Övar mycket på att försöka krypa. Trycker upp rumpan högt i vädret och försöker trycka benen under. Trycker sig högt upp med armarna raka.
Ligger han på rygg trycker han också upp rumpan i vädret, ser ut som från en träningsvideo ;)
Snurrar åt alla håll gör han också. mage rygg mage rygg osv över hela golvet. Eller för det mesta lekmattan (helt super från IKEA :tummenupp: )
Tycker om då mamma och pappa dansar med honom, ljuvligt ljud det där skrattet! :tumme:
Har nu också mera håxat på hunden, skrattar ibland då han kommer in i samma rum! Och vill gärna röra i honom :)

Mannen har varit på jobb nu i 2veckor sedan semestern, och äntligen har vi rutiner igen! Under semestern for nog rutinerna helt åt skogen. :unsure:
Men nog var det skönt att få vara hela familjen tillsammans!

Roligt att läsa att det går bra för det mesta för alla! :tummenupp:
Njut av det sista av sommaren! snart är hösten och regn och rusk här.. då är inte promenaderna med vagn och hund lika sköna mera :osaker:
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Miu-Mau » 06 aug 2013, 19:35

Hejsan alla!

Jag följer nog hela tiden med vad som sker även om jag inte skrivit på lääänge. :nepp:

Hur som helst. Har ni testat 5-minuters metoden? Vår "baby", redan 6 månader+ :swoon: , somnar bra (oftast) men har problem med att han senare under natten, troligen omedvetet, svänger sig och inte kan sova på magen. Vi har försökt med kuddar och "hinder" så att han inte skulle komma åt att svänga sig, men det fungerar inte. Jag (vi) har m.a.o. inte annat val än att stiga upp och svänga honom på rygg igen. Då fungerar ju inte denna 5-minutersgrej.

Tips anyone? :hm:
Miu-Mau
Silvermedlem

Oläst inläggav Jix » 14 aug 2013, 15:54

Miu-Mau, vi har ingen erfarenhet av 5-minutersmetoden. Men när vi lärde henne att somna själv i egen säng (inte somna vid bröstet) så var det nog en del gråt inblandat men vi var närvarande, med henne när hon grät. Vet int riktigt hur det sku fungera med en som vänt sig o int vet hur vända sig tillbaka...?

Vi var idag på 8 månaders rådgivning, fast hon fyller 8 mån först om 6 dagar.. Måttena var 8065 g o 69,9cm Läkaren undersökte o allt var ok. Hon sitter redan stadigt och kan själv lägga sig ner på mage från sittande ställning, hon ålar sig fram överallt o undersöker allt som hon får tag på. "Prat" kommer det en hel del :nicka:

Jag slutade amma för några veckor sedan, det gick mycket smärtfritt för oss båda. Så nu kör vi på med ersättning o flaska, till natten får hon välling.
Vi har börjat hänga en del i lekparken , hon gillar att gunga o sitta i sandlådan o peta i sanden (o äta sand :wink: )

Hoppas allt bra med er!
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Catten » 19 aug 2013, 19:26

Jag vet att jag är hopplöst sent ute, men inspirerad av Mammapappa-picknicken igår, skriver jag för första gången här. 13.1.2013 (på min födelsedag) föddes min flicka (53cm 40145g), som alltså idag är lite på 7 månader. Skriver även blogg på catten.ratata.fi , där flickan kallas "Bouncy".
Ska ta och plöja igenom denhär tråden så jag vet vad jag ska skriva här, men återkommer senare!
Catten

Oläst inläggav Heba » 24 aug 2013, 09:39

Välkommen Catten!

Vi har äntligen fått en ny lägenhet och flyttar om 3veckor!!! Nu packar vi för fullt. Känns helt sjukt bra då det är bra förbindelser och massor med andra fördelar! Käns ändå vemodigt att lämna detta hem då det var mitt och mannens första gemensamma hem och självklart barnens första hem men nya lägenheten har hiss och balkong så ja är nöjd.

En fråga om vagnar, vad använder ni för vagn? Vi har en Emmaljunga och den fungerade fantastiskt då A låg ner men sittdelen är alldeles för bred och hon sitter verkligen dåligt. Funderar därför på ny vagn.
Två underbara döttrar: April 2010 och Januari 2013.
Bild
Bild
Heba
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper