Vinterbabyn 2012-2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbabyn 2012-2013

Oläst inläggav Juliana » 26 aug 2013, 08:39

Välkommen Catten!

På tal om vagnar så har vi en Brio happy combi med hård bärkasse. Junior rymdes bra det första ½ året i bärkassen men nu är den urvuxen. Istället sover han i sittdelen och även sitter. Jag har honom fast i en sele (även Brios men inte den som hör till vagnen) för han har lyckats få benen över kanten några gånger då han svängt sig på mage. Visst är sittdelen litet stor ännu eftersom vi har en lång och smal kille. Nu vid 8 månaders kontrollen vägde han 9,925 kg och var 74,2 cm lång. För att få mera bekvämlighet tog jag madrassen från bärkassen och sydde ett hål för "bandet" som kommer upp mellan benen i sittdelen. Nu har han skönare att ligga på och är dessutom litet mer ombonad då han sitter i vagnen. Men vi har nog alltid selen på då han både ligger och sitter för då vet jag att han hålls på plats. Till vintern tänkte jag beställa en Eisbärchen värmepåse att sova i. Den har många rekommenderat och den har hål för selen.

Idag har junior börjat krypa. De senaste veckorna har han stigit upp i krypställning och stått där och gungat. Istället för att krypa har han lagt sig på golvet och ålat fram. Men redan igår kväll märkte man att nu är det krypning som gäller och idag har han nog krupit mer än ålat. Senaste natt har det varit gråt ungefär varje timme och han har rört sig massor i sängen men han har ändå inte varit vaken. Han har ju två tänder nere och nu ser man hur FYRA tänder lyser igenom i övre käken så det verkar som om det nu kommer många på en gång. Så det kan nog hända att det blir en Panadol supp nästa natt.
Bild
Juliana
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav karm » 03 sep 2013, 12:15

Lite reklam :tummenupp:
Det finns ännu plats på musikinstitut kungsvägen knatterytmik för babyn födda 2012. Plats esbo centrum. Se deras hemsida o kontakta Kerstin. Vi behöver en deltagare till för att gruppen skall bli av.
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav Ciili » 21 sep 2013, 09:22

Hejsan!

Länge sen jag skrivit nånting... Har som många andra läst och följt med men här är det nästan alltid ett barn i famnen framför datorn och då blir inget skrivet...
Vår lilla tös fyller snart 9 månader. Kan väl säga att det är betoning på lilla, vägde 6,5 kg på 8 månaders kontrollen. Fick rådet att bara mata hennes favvo-mat och sluta amma. Har tagit det med en nypa salt och gör som förut. Äter gröt, lunch, mellis, middag, gröt och ammar där emellan + nattamning. Har inte sovit en enda natt ännu, men nog lär hon väl börja sova nångång :-).

Sitter fint och är nyfiken på världen, fast hon inte rör sig framåt ännu är hon väldigt rörlig, sitter inte stilla en minut :-)
Nu va tydligen dator-tiden slut, skriker i vagnen...
Ciili

Oläst inläggav Juliana » 01 okt 2013, 20:50

Hej på er alla!

Senast jag skrev hade junior tänder på kommande men de har inte "ploppat" fram ännu. De lyser så igenom tandköttet så man tror att de kommer vilken sekund som helst. Sedan senast har han hunnit vara sjuk (feber+snuva) och nu allergiska utslag, troligtvis urtikaria. Idag var jag glad att vi har privat sjukförsäkring för det var bara att ringa efter läkartid och gå dit och vi fick träffa en läkare som var helt ok och hörde på mamma och kollade barnet noga. Att det kostar litet mer gör inget då man slipper gå till "gissningscentralen", köa timmar och sen komma till en oerfaren läkare som aldrig sett en baby förr. Vi fick antihistaminer och hoppas nu att det går om. Vet inte orsaken till allergin men misstänker tomat.

Junior kryper, och stiger upp och stå. Han har en lära-gå vagn och den går han med flera meter bara det går rakt fram. Det är ganska aktiva stunder då han är vaken. Han sover ganska mycket på dagen. Vaknar vid 07 och far ut och sova 09-10.30. Sen sover han igen 13-14.30 och så är det läggdags vid 20. Försöket få det till bara en dagssömn för några veckor sedan men det blev helt avigt och han började vara vaken på nätterna istället. Gällande mat har han nu matvägrat till och från den senaste månaden. Men jag tror det mest beror på att han kommit på att han kan bestämma själv över när man tar upp munnen.

Om 10 veckor börjar jag jobba. Jobbar 4 dagar/vecka och mjukstartar med 2 veckor jobb och sen blir det jullov. Junior får vara hos mommo då och börjar på dagis i januari. han kommer att vara där 16 dagar/månad och endast till sista maj då han sen igen blir hemma när jag får sommarlov. Att vara lärare och mamma är ganska skönt då man vet att man alltid har ledigt då det är lov :tummenupp:
Bild
Juliana
Silvermedlem

Oläst inläggav CiaA » 02 okt 2013, 09:41

Hej!
Det är länge sedan jag skrev här. Tycker inte att jag hinner riktigt. Vår lilla dam är drygt nio månader och är oftast en riktigt glad typ. Hon skrattar mycket och ibland när vi vuxna skrattar skrattar hon med med ett lite tekoskratt :lol: Lite som om hon vill visa att hon nog också förstår vad vi skrattar åt =)

Förra veckan fick hon tand nummer två. Vi antar att det är fler tänder på gång, för senaste natt/kväll vaknade hon till när min sambo och jag skulle gå och lägga oss och då grät hon riktigt hjärtskärande som om hon hade ont någonstans. Hon kunde lugna ner sig för att plötsligt gråta riktigt ordentligt. Inget hjälpte - inte att amma, inte att ta upp henne, inte "paja" henne över ryggen. Hon gnuggade sig kring munnen och näsan som om det var där det gjorde ont. Till slut gav vi henne flytande Panadol och efter det kunde hon ligga i egen säng, lugna ner sig och till slut somna. Hon är väldigt liten i maten för tillfället och så var det också när första tanden kom. Men precis som Julianas baby kan hon plötsligt vägra gapa. Hon kan äta hur bra som helst och plötsligt är det bara stopp. Likadant när vi ska borsta hennes tänder. Tidigare gapade hon riktigt bra, kunde lite vända bort huvudet, men man klarade ändå av att borsta, i det fallet, tanden. Nu är hon nog intresserad av borsten, men vänder bort huvudet och vägrar gapa. Nå, lite får man borstat hennes tänder, men några tvåminuterssessioner är det nog inte :blink:

Hon lärde sig åla för typ två månader sedan och det gör hon fortfarande. Vi gjorde kanske ett misstag när vi ofta satt henne att sitta när hon klarade av att sitta utan stöd, för då började hon dra sig fram på baken, med ett ben bakåt och ett ben framför sig. Jag pratade med en kompis som är fysioterapeut och hon sa att det inte är så lyckat att de gör så, att man rekommenderar att de kryper för att få det diagonala att funka. Det har tydligen också nåt med kontakten mellan hjärnhalvorna att göra. Vi började efter det att alltid lägga ner henne på mage. Men sedan lärde hon sig att själv sätta sig upp, så nu drar hon sig fram på baken igen. :roll: Jag försöker få henne att lägga båda benen bakåt och hon kan stå i en fin krypställning, men antingen skuttar hon fram som en kanin eller så lägger hon sig ner på magen och ålar. Eller sätter sig snabbt ner på baken igen. Envis som tusan är hon :nicka:

Hon har en stark egen vilja och ett ordentligt temperament. Ibland testar hon sina röstresurser så att vi andra får ont i öronen. Själv skrattar hon bara efter att hon skrikit eller ylat. håhå :nepp:

Hur är det förresten med nattätande för er andra? Vi var ifrån nattätandet en tid. På åttamånaderskollen sa läkaren att vi kan försöka fundera om hon faktiskt behöver mat på natten, eller om hon bara vill gosa lite. Och om hon behöver mat kanske man borde få henne att äta mera under dagen istället. Natten efter det och en tid efteråt sov hon hela nätter, precis som om hon hört och förstått vad läkaren sagt. Men nu är vi tillbaka till att amma på morgonsidan/natten. Ofta kring fem. Jag minns att vi med storasyster gjorde så att sambon steg upp och erbjöd henne vatten i pipmugg. Efter nån natt konstaterade hon att det är lika bra att sova om man inte får nåt annat. Antar att vi borde göra nåt liknande med lillasyster, men befarar att vi får kämpa lite mera med henne, med tanke på hennes temperament. Och på natten ger man så lätt upp...
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Blå » 02 okt 2013, 13:39

Ett tag sen jag också skrivit här, tycker som CiaA att jag inte riktigt hunnit.
Vår pojke är nu lite på 8 månader och på åttamånaderskollen för ett par veckor sedan var han 9,4kg och 77,5cm lång.
Fortsätter att växa på sin egen kurva. Däremot tyckte läkaren att vi skulle gå till en fysioterapeut då han inte ålade eller drog sig fram ännu, utan bara rullade mage/rygg för att slippa nån vart. Lite fånigt tyckte jag men nåja, vi skulle få kallelse hem (har inte fått någon ännu).
Samma dag lite senare drog han sig lite framåt, några dagar senare ålade han ordentligt. Nu e de full fart framåt :) Igår tog han något krypsteg dessutom!
Det gick fort framåt i utvecklingen mittiallt!
Så kommer det någon kallelse hem nångång så tror jag vi avbokar den tiden.

Tänder har han 8 stycken, den åttonde kom igenom för en vecka sedan. Nu dreglar han som en tok igen och tuggar på allt så får se om det ska komma mera nu direkt :swoon:

Vi har också haft hudutslag, kanske jag skrev om det tidigare, har varit på allergitest och sånt men inget visades. Nu har vi det ganska bra under kontroll, men det gäller att smörja morgon och kväll, vilket inte är lätt med en bebis som inte vill sitta i still! Så vi får hoppas att det ger med sig helt och hållet så småningom :)

Från att ha sovit hela nätter sedan ha var 1,5 månad har det bråkat lite här emellan. Morgon amningen, som var vid 5 tiden, har vi dock fått bort nu då vi ätit kvällsgröt+ammat. Ja förutom imorse då han vägrat bröstet igårkväll efter gröten och absolut inte ville somna om med bara tutten imorse. Var antagligen inte tillräckligt mätt. Annars vaknar har 1-2 ggr under natten då man måste ge tutten eller snuttisen som är på villovägar.

Som svar på Hebas fråga har vi en Emmaljunga citycross, vi köpte en citykoppa till som han använde tills han var 5 mån, då var han för lång för den.
Sittdelen tycker jag är lite smal, får se nu hur det ska gå i vinter med halare, filtar m.m.

Imorgon ska vi äntligen och titta på den nya Britax Dualfix bilstolen! :clap: den var så populär att den tog slut direkt den kom ut på marknaden, men nu finns den igen! :)
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav karm » 17 okt 2013, 07:51

Tiden bara rusar iväg. De första i vår grupp blir snart 1 år och vissa pratar jobb redan :swoon: . Vi gjorde vår första tur till Jorv. Hon hade fått en ordentlig flunssa, andningen var verkligen häftig och ansträngd. Virus i öra o lungan. Så antibiotika o 3 dygn på jorv. De väntar sig en våg av Rs virus i vinter också, hoppas inte vi får den. Var på jorv med st pga av det. Vi fick nu hem en inhalator som vi kan ge medicin med vid flunssa. Det är bra, har en likadan för storebror. Tydligen börjar andningen alltid rossla på våra barn vid flunssa.
Vår lilla tös har börjat tassa, och nu gör hon inget annat än går, krypa gör man inte mera när man kan gå :blink:
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav Ciili » 30 okt 2013, 12:12

Hej!

Skulle gärna höra lite hur mycket era "bebisar" äter? och hur mycket de väger.

Har en väldigt aktiv liten tjej som äter ganska lite i gången (frukost, lunch, mellis, middag, gröt). Jag ammar ännu så mellan målen får hon mjölk "då hon vill".
Jag är nöjd och självsäker annars men alltid då jag kommer från rådgivningen så får jag nånsorts "ångest" då de tycker hon är för liten... Senast sa läkaren att bebisar i hennes ålder borde äta "nästan lika mycket som pappan". Nå, vi är nog låååångt ifrån sådana mängder så skulle nu gärna höra lite mera jordnära exempel!

Tack på förhand :-)
Ciili

Oläst inläggav CiaA » 30 okt 2013, 15:23

Vår tiomånaders flicka har en längre tid ätit riktigt dåligt och det syntes då vi var till rådgivningen på 10-månaderskoll förra veckan. Längden och huvudomkretsen var normala och följde den kurva som hon tidigare varit på, men vikten hade på två månader bara ökat med 140 gram och hon landade på -10 kurvan. Hon var 73 cm och 8450 gram. I ungefär två veckor har hon nu ätit vad jag tycker är normalt, men inte alls i närheten av pappas portioner. Gröt morgon och kväll på ca 0,75 dl flingor. Ibland äter hon allt och ibland lämnar hon några skedar. Till lunch och middag kanske en mängd som motsvarar en potatis + morot och fisk/kött/kyckling/köttfärs. Ibland erbjuder vi fruktpuré till efterrätt eller en riskaka att tugga på efter måltiderna. Mellis varierar; ibland lite banan, ibland lite fruktpuré, ibland lite yoghurt med fruktpuré, ibland riskaka och ibland ingenting. Till maten dricker hon vatten och efter de flesta måltider ammar jag.

Vår äldre flicka har alltid varit liten i maten. Både som baby och nu när hon är nästan sju. Som förälder tycker jag inte man kan göra annat än bjuda ut maten tills barnet visar att det inte vill ha mer. Man kan inte tvinga i mat. Men visst är det frustrerande ibland när de inte äter, det sticker jag inte under stol med!
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Heba » 07 nov 2013, 14:03

CiaA skrev: Som förälder tycker jag inte man kan göra annat än bjuda ut maten tills barnet visar att det inte vill ha mer. Man kan inte tvinga i mat. Men visst är det frustrerande ibland när de inte äter, det sticker jag inte under stol med!

Läste någonstans att om ett barn är hungrig så äter det så om maten inte duger så klarar de sig till nästa måltid. Mina flickor har båda alltid älskat mat. Storasyster kan äta 4portioner av sådan mat som hon älskar annars tar hon 1-2 portioner. Ändå är hon underviktig då hon växer så snabbt. Vi har aldrig tagit någon stress utan utgår från att om barnen är glada och friska så får dom väga lite mindre än vad kurvan tycker att dom borde göra.
Två underbara döttrar: April 2010 och Januari 2013.
Bild
Bild
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Ciili » 11 nov 2013, 09:29

Jag stressar bara efter och just före ett rådgivningsbesök! Ser ju att flickan är glad och pigg (och väldigt rörlig) men rådgivnings"tanten" gör mig nojjig...
Tjejen var liten ren i magen, har hela tiden växt men inte i racerfart utan i sin egen fart på -10kurvan! Hon väger inte 8kg ens på hemmavågen så knappast då på rådgivningens heller (10,5månader). Borde ha varit på rådgivning vid 10 månader men hon mår bra och jag mår bättre av att inte vara på rådgivningen så drar mig för detdär besöket :hm:
Pinar inte barnen att äta, då de visar att de ätit klart så är det klart ätit! Har hela tiden gjort så med storebror och han kommer ALLTID jätteglad till matbordet och äter enligt eget tycke och får beröm då han använder gaffel/sked och äter duktigt. Då han äter sämre och med fingrarna så e det inget gnäll men heller inget beröm.
Lilltjejen övar sig nu mycket på att gå, vill hålla i våra händer och gå, gå, gå! Har inte lärt sig att krypa (annat än bakåt) och verkar tänka hoppa över det stadiet. Står bra med stöd och övar sig på att lite släppa taget och stå även utan stöd.
Har nu väldigt dåliga nätter så funderar att sluta amma är enda sättet att börja sova. Får väl se!
Ciili

Oläst inläggav Jix » 11 nov 2013, 11:35

Väldigt länge se jag skrivit hit... Vår lilltös blir snart 11 månader, vart försvinner tiden? :w00t: Vid 10 månader var måtten 74,6cm och 8,750kg. Hon har nu börjat växa mer på längden (kurvan stigit till +1) Vikten går jämnt vid -10. Jag tycker att så länge barnet är glatt och nöjt och kurvan inte går brant nedåt så är läget lugnt. Inte äter våran heller någo jätte stora mängder och när hon varit lite flunssig så har det varit dagar när jag inte fått i henne nästan något.. Gröten är den som krånglar mest, ibland går det men ibland spottar hon bara ut, men då äter vi lite fruktpuré istället, det brukar alltid gå ner.

Annars har vi en för det mesta en glad och nöjd flicka som har fart i benen, hon kryper snabbt som en vessla fram, står upp mot stöd och står även stunder utan stöd. Hon går med gåvagnen och älskar att klättra uppför trappan. Så det gäller att hänga med :nicka: Hon "pratar" ännu mycket och ibland vääääldigt högljutt :blink: Ord som vi kunnat urskilja är titta, där och mamma. För någon månad sedan log hon ännu åt allt och alla ute på stan, medan nu tittar hon nog första en stund och sedan spricker ansiktet upp i ett leende. Igår på farsdagen märkte vi t.o.m lite blyghet i början inför vår familj som kom på besök, men det tog inte länge så blev hon varm i kläderna och det var full show på gång :love:

Jag har nu meddelat jobbet att jag kommer tillbaka på 50% i april, dom dagarna jag jobbar får tösen hänga med momi och famu. Sedan blir det dagis/familjedagvård fr.o.m augusti. Det känns riktigt bra att börja så småningom med jobbet, men vissa dagar är ju så mysiga hemma att jag gärna nog oxå stannar hemma.
Bild
Jix
Silvermedlem

Oläst inläggav Blå » 18 nov 2013, 16:09

Hej igen!

Då var 10 månaderskollen avklarad!
Jämnt 10 kg tung och 80cm lång. Så det är nog en lång pojke vi har :)
Längden ligger på +2 och vikten på -11, följer helt sin egen kurva.
Vår rådgivningstant har inte klagat något på hans vikt, utan gett tips på att ge t.ex lite rypsolja i maten för mer energi.
Hon har ju sett att han mår bra så inte destu mera med det!
Äter gör han oftast som en häst, men visst krånglar han ibland också.
Förstår att det kan vara jobbigt om de hela tiden tjatar på om vikten, och svårt är det ju ibland att slå dövörat till också :/

Annars så lärde han sig snabbt efter 8 månaderskollen att åla, sen krypa och mittiallt stod han också, med stöd!
Så till fysioterapetuten behövde vi inte fara, vi hade fått remiss dit vid 8 månaders läkarkoll då han inte ålade eller kröp ännu.
Nu står han nog stadigt med stöd men har lite svårt att ta sig ner tillbaka, tror det har med att göra att han inte riktigt vågar.
Men full fart har han på för det mesta så ibland är man nog helt slut om kvällarna :)

Till jobbet har jag meddelat 1.9.2014 som första arbetsdag, innan det 6 veckor semester som jag har innestående :)
Känns långt borta nu men tiden går nog så fort!

"Prata" har han börjat göra mycket de senaste veckorna, ordet mamma kommer nog nu som då också :love:
Ibland håller han riktigt fina konserter också med väldigt höga toner :scared:

Nu lär den lilla vakna närsomhelst, så hej för denhär gången!
Bild
Bild
Blå
Silvermedlem

Oläst inläggav Ciili » 19 nov 2013, 15:01

Har nu då varit på 10 månaders kontroll.
7 kg väger tösen! Så inte ens i närheten på era vikter! Men glad och pigg och "sitter aldrig still".
Jag sätter varje gång ägg i hennes mat för extra proteiner och en stor klick smör eller kokosolja i både mat och gröt. Hon äter väldigt lite, men rapar oftast högt efter maten och visar klart att hon är mätt. Så jo, jag vet hon mår bra och allt är som det ska, hon hade ändå gått upp 510g på 2 månader och det tycker ju jag själv är superbra. Längden mätte dom inte alls och jag orkade inte tjata. Klädstrl 74 kör vi med.
Storebror vägde 7kg som 3 månader så kanske därför som det känns så påtagligt med hennes lilla vikt!
Ciili

Oläst inläggav Juliana » 20 nov 2013, 17:17

Long time no skrivet :)
Här går dagarna undan som blir veckor som blir snart år. Junior är nu 11 månader och har full fart. Han går med stöd och släpper av ibland men sätter sig bums då han kommer på att han inte håller i sig. Vid 10-månaders kontrollen var han 77,8cm och 10,8kg. Han har långa armar och ben så det är 80:ans kläder som gäller och även 86:or. Ibland känns det som om jag inte gör annat än plockar fram större kläder. Han dricker nu endast vanlig mjölk och har börjat äta ganska mycket lika mat som vi andra men dock innan jag kryddar och saltar. När tänderna kom slutade han dricka från tuttflaska (han helt vägrar den) så det har varit diverse små problem att få honom att dricka. Men nu har han en egen sportflaska (lika som pappa) som han dricker vatten från och pipmugg går relativt bra. Han sover 11-12 timmars nätter och oftast är jag upp 1 gång/natt för att lägga i tutten men det har också minskat. Dagtid sover han 1-1½ timme. Det känns skönt att han sover på natten men det finns ingen egentid längre på dagen då han sover kortare.

Största problemet har vi med nattningen. Han vägrar ligga stilla. Vi läser en kort saga, sjunger en gonattsång och sen börjar det. Han ska bara upp och stå, stå och stå. Det betyder att någon av oss sitter bredvid och håller handen på så att han inte kommer upp. Efter ungefär 10 minuter märker man att han börjar slappna av och ta lugna andetag. Då kan man ta bort handen men snabb som katten så kan han stiga upp igen. I vagnen på dagen somnar han nästan på en minut, men där kan han ju inte heller röra på sig eftersom han har sele och ligger i sovpåse. Har provat med olika sovpåsar i sängen men han ålar ur dem. Han är heller inte lessen eller gråter i sängen utan bara vill upp och stå och skrattar när man säger att nu ska du sova. Har prövat gå i rummet bredvid eller lägga mej ner och säga att alla sover men hjälper inte.

Om några veckor börjar jag jobba. Jobbar deltid och i december får junior vara hos mommo. Efter jullovet blir det sen dagis. Vi vet inte ännu vilket dagis han får plats på. I Raseborg är småbarnsavdelningarna helt fulla då flera dagmammorna slutat eller gått i pension men vi hoppas på ett av dagisarna som ligger precis vid pappas jobb då det är pappa som kommer att hämta på eftermiddagarna. För tillfället känns det skönt att få börja fundera på jobb. Det är främst ekonomin som är orsaken till att jag börjar jobba men det är även det att jag är en väldigt social person som behöver mitt arbete för att må bra. Därför känns det bra för hela familjen att jag börjar deltid.

Känns som året gått otroligt fort då man nu kan börja fundera på 1-års kalas :heart:
Bild
Juliana
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper