februari -och marsbebisar 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: februari -och marsbebisar 2013

Oläst inläggav Flippan » 21 okt 2013, 22:16

Vi har då istället en som har bråttom. Hon började ta sig framåt vid 6 månader, och nu far hon genom hela huset och det gäller att hel tiden se till att golvet är babysäkert. Inte helt lätt med en 6-åring och en 3-åring i huset, de glömmer sina grejer överallt och pysselgrejs tappas i golvet. Än så l änge ålar hon, men hon står och i krypställning och gungar så tror nog att hon snart kryper. Sitter gör hon däremot inte. Och det tycker jag att hon gott kunde börja med.

Sover 2 dagvilar, på 2-3 h + 1-2 h. Nattsömnen har varit lite orolig på sistone. Skulle tro att det är separationsångesten som börjar komma. Hon har blivit ordentligt blyg, och vill inte tappa mig ur sikte. Äter fortsättningsvis jättebra, 4 mål per dag. Har inte börjat med morgongröten ännu, tycker morgnarna är tillräckligt stressiga redan. Ut kommer det sen för det mesta i pottan, tacksamt.

Nöjd och glad, och en otroligt trevlig bebis att ha att göra med. Tänkte vara hemma tills hon är närmare 2, eventuellt med lite inhopp för att dryga ut vårdbidraget. Men dagis får vänta.

Vinterkläder har jag funderat på. Klarar man sig månne med lådhalaren i vinter? Ska hon börja krypa runt ute borde hon kanske ha en tåligare, men har ingen mindre än stl 80 i vårt lager och den lär hon drukan i :hm:
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Jenni74 » 24 okt 2013, 07:54

Suck...stön... mera kaffe!

Vi går framåt och sen bakåt, med nattsovandet. Jag håller på att bli fullständigt galen. LB vaknar VARJE natt och sen skriker han/gnäller han i 1 h (i natt 1,5 h) och oftast somnar han sen sedermera in igen, men inatt orkade jag bara inte så jag tog honom brevid mig. När den här sömnskolan nu har räckt i 3 veckor och det inte verkar ske någon förbättring (vi fick 4 hela nätter i rad för någon vecka sen) så börjar jag vara desperat (och AStrött). Och det värsta är att det tar jag ut på SB. Han är SUPERtrotsig nu och jag bara ORKAR inte med hans "xx VILL, xx VILL, xx VILL" och sen NEJ NEJ NEJ NEJ hela tiden! Jag är trött, sur och arg. Och fyller om 3 månader 40 vilket gjorde mig ännu mer deprimerad. Vem fan kom på den briljanta idén att skaffa barn i den här åldern.

Dessutom gör SB tänder nu. Det är på tiden för han fick ju de första nere för snart 4 månader sen. Nu kommer det upp. Verkar vara 4 st på kommande. Suck. Han kryper inte, men tar sig flaxande fram. Ställer sig i krypställning o gungar fram o tillbaka. Han äter 3 mål i dagen fast mat (lunch 1 stor burk, middag 1 liten burk + 1 liten burk frukt/bär och 1 dl kvällsgröt, vanlig havregryn + ersättning iblandat och sen en flaska ersättning på). Resten är bröstmjölk. Men snart e det nog slut på det då han envisas att BITA mig!!

På lördag ska gubben o jag till Nådendal Spa (bröllopspresent av mina syskon). Ungarna far till syrran, och jag funderar allvarligt på att bara lämna dem där.
:curse:

Ja, sorry - det blev lite "uttömning" här...
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Cupcake » 24 okt 2013, 22:09

För ett par kvällar sen började skriva ett inlägg, men så vaknade lillasyster så det blev aldrig postat. Eller, jag hann bara skriva ett par meningar, men jag fortsatte aldrig på det. Men nu gör jag ett nytt försök fast klockan är lite onödigt mycket. Jag kom lite bort från mapa här ett tag då maken hade "datorrenovering" och bytte hårdskiva och vad det nu var. Alla bokmärken försvann så jag tappade lite bort mig i cyberrymden.

Här knallar vardagen på. Lite mycket dittan och dattan har vi haft, bl.a. en kattunge som kissade i sängar och soffor. Uff. Nu är den lilla veterinärgranskad, ska få specialfoder och är dessutom på utlåning till svärföräldrarna. Problemet troddes vara att kattungen inte kom överens med vår äldre katt, men nu ringde veterinären igår och sa att urinprovet hade visat kristaller i urinen, vilket tydligen kan orsaka problem. Därav specialmaten. Men vi ska se om vi alls tar hem kattungen igen eller om den får stanna hos svärföräldrarna. Vi har ändå en till kattunge plus den gamla katten. Maken har då ÄNTLIGEN blivit gallopererad. Jag har inte haft varken lust eller energi att skriva så mycket om det hela, men det var alltså tredje gången han hade tid till operation som det äntligen blev av. Den här veckan och nästa vecka är han sjukskriven. Han mår helt okej, även om det inte är dags för Korv-Görans kebab riktigt än. Kroppen ska tydligen vänja sig vid att vara utan gallblåsa.

Vår lillasyster verkar vara ganska lika Flippans tös. Fast hon tog tid på sig och vände sig från rygg till mage först när hon var nästan sex månader så går utvecklingen framåt med rasade fart. För några veckor sen började hon dra sig fram och nu står hon på alla fyra och gungar fram och tillbaka. Jag tror dock inte att hon börjar krypa riktigt än. Men ålandet går snabbare och snabbare, så man ska nog vara på alerten. Jag trodde dock att hon skulle bli nöjdare att vara på golvet då hon kan ta sig framåt, men icke :nepp:. Hon är väldigt mammig och trivs allra bäst i famnen. Ibland kan hon nog leka en god stund på golvet, men helst ska jag sitta bredvid. Det duger inte ens om jag sitter i soffan, nej det ska vara på golvet. Stundom blir det en aning tröttsamt. Hon har ju varit såhär flera månader redan, fast hon först nu börjar bli så stor att man kan skylla det på separationsångestfasen. Nåja, som tur är sover hon rätt så bra på dagarna så nåt lyckas jag få gjort mellan varven. Jag tycker också att det märks på nätterna att hon drabbats av lite mera separationsångest, hon sover sämre, utan att för den skull sova direkt dåligt. Hon sover i sin spjälsäng bredvid vår säng, men eftersom vi fortsättningsvis har bort spjälorna mot vår säng så slipper hon ju att komma intill mig, vilket hon också gör alltsomoftast. På tal om sovandet så tror jag att lillasyster sover ganska mycket. På nätterna sover hon oftast 10-11 h och på dagen minst två turer. De varierar i längd, men ofta nog 1,5-2,5 h per pass. Det är bara riktigt de senaste två veckorna som hon alls klarat sig utan kvällsluren. Nu beror det på hur sent och hur länge hon sovit den andra turen om hon orkar ända tills läggdags eller inte. Det ska bli intressant att se när hon börjar sova bara en dagssömn. De äldre syskonen gjorde det vid 10 månader och runt året. Just nu känns det helt utopiskt att lillasyster om ett par månader skulle klara sig med så lite sömn dagtid. Men det kan kanske ändra snabbt. Sitter gör vår tös inte heller speciellt bra. Visst kan hon sitta nån kortare stund, men att lämna henne sittande på golvet själv är uteslutet. Fast ibland undrar jag om hon egentligen KAN sitta, men bara har så bråttom iväg att hon medvetet lutar sig framåt eller åt sidan för att komma iväg. Tja, nog ska hon väl lära sig sitta ordentligt också utan några desto större problem. Lillasyster äter helt bra, tillsvidare lunch, mellanmål och kvällsgröt, resten amning. Lite börjar nog behovet av morgonmål komma smygande, men jag drar mig lite för det då det ändå är fullt upp på morgnarna. Men förr eller senare är man väl tvungen.

Jobb, vad är det? :blink:. Jag ska vara hemma åtminstone tills lillasyster fyller två. Inte är det ekonomiskt nån guldgruva precis, men det är inte ett halvtidsjobb heller och det är vad jag har att gå tillbaka till. Jag är nöjd att vara hemma. Det passar alldeles utmärkt då vi har ett förskolebarn och nästa år ett skolbarn. Och det går ju runt ekonomiskt.

Vinterhalare funderade Flippan på. Jag fyndade en Remu i strl 74 i slutet av förra vintern så den ska lillasyster ha. Vi hade nog en 74:a åt storasyster också, men den har blivit så tunn då den är många gånger tvättad, så jag tyckte lillasyster behövde få en ny. En lådhalare finns nog också i huset, men jag vill minnas att den är ganska stor :hm:.. Och så håller den ju inte väta.

virvella - så tråkigt att höra att ni haft en jobbig start! Hoppas att allt reder upp sig och att ni får njuta av småbarnstiden riktigt ordentligt.
juliett - skönt att du orkat ta tag i förlossningsdepressionen. Fast jag inte kan säga att jag haft nån sån så känner jag nog igen mig i duktighetstankarna. Jag tycker det är svårt att komma ifrån tankarna att man borde hinna mer och orka mer, fast det inte alls är så egentligen.
Mamma2013 - måste kännas skönt att få bekräftat mjölkproteinallergin. Det har säkert sina utmaningar, men lättare måste det ju vara då ni vet vad som ska undvikas.
Jenni74 - ojojoj, vilka jobbiga nätter ni har!! Ni har mina sympatier. Jag gick ganska länge och var ständigt trött då storebror vaknade många gånger per natt då han var liten. Men han vakade aldrig på nätterna, han somnade snabbt om, men kunde vakna många gånger istället så sömnen blev ju sönderhackad. Men det måste ju vara ännu värre om man måste vara vaken långa stunder på nätterna också. Sover han bättre om han får sova i er säng? Eller spelar det ingen roll var han sover? För en del brukar det ju funka att flytta babyn till eget rum, har ni alls möjlighet att prova nåt sånt? Jag bara slänger ur mig idéer som de kommer här, fast ni har ju säkert tänkt på allt redan. Hoppashoppas att det vänder för er så ni får sova bättre snart!
Sjukledigt (eller avsaknad av) skrev EvaT om. Jag vet inte hur det är när man "bara" har flunssa, men jag har en bekant som fick diskbråck då hennes andra barn var bara nån månad gammal. Första var väl runt två år. Hon blev då sjukskriven och hennes man blev föräldraledig. Jag minns inte för hur lång tid det gällde, men det var förstås betydligt längre än för nån dag/vecka.

Nej, nu blir det nog att söka sig i säng så man orkar upp på morgonen :-).
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 24 okt 2013, 22:11

Och så skulle jag ju önska Jenni74 en riktigt skön spahelg! Jag skulle också gärna lämna bort ungarna ett tag :nicka:. I varje fall de dagar som trotsen, gnället och tjatet visar sig från sin värsta sida.
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav milla82 » 17 nov 2013, 12:22

Har lite tid över här hemma nu då lillasyster sover och de andra åkte i väg i blåsten. Vardagen rullar väl på ganska som vanligt hos oss. Trotsig storasyster och hormonstinn tonåring har vi här. Vet inte riktigt hur jag tänkte.... baby, småbarn och tonåring... håhå... :swoon: Lillasyster som blir 9 månader nästa söndag är väl lugnast av dem alla. Men hon har börjat främja och det är ju inte så roligt. Helst vill hon se mig hela tiden och när hon är ledsen är det nu bara jag som duger ifall vi båda är hemma. Är sambon ensam med barnen går det bra att han tröstar.

Och pappa har vi minsann fått ha hemma denna höst, både på gott och ont. Han har diskbråck och varit sjukskriven sen slutet av september. Lite går vi varandra på nerverna när vi båda är hemma. Han som vill göra en massa men inte klarar av det pga av ryggen. Men det har varit skönt att åka i väg på nåt smått ärende då lillasyster sover och storasyster kan bli hemma med pappa.

Till fyssen har vi varit två gånger med lillasyster. Fått lite övningar att jobba med här hemma. Tycker det har blivit lite bättre för henne att ligga på mage. Men ännu hart hon inte börjat dra sig framåt. Och vill man få gjort någon här hemma så är det bäst att sätta henne och sitta. Då leker hon hon nöjt med leksakerna.

Någon här som har syskonen att sova i samma rum? Nu har ju båda flickorna eget rum och lillasyster sover ju hela natten. Det gör ju inte storasyster... Vaknar väl i snitt 3 nätter i veckan och vill i vår säng. Börja fundera ifall hon sko sova bättre om hon sku dela rum med lillasyster. Sku också vara trevligt att ha ett sovrum och sen ett lekrum åt flickorna. Men är ju lite rädd att de båda börjar vakna på natten :hm: ...

Och snart är det lillajul... Får tjuvstarta firande med julfest nästa lördag. Tänk att få sminka och klä upp sig, åka iväg och äta god jul mat... utan barn. Sambon får bli hemma denna gång med barnen. Tycker överlag om att vara hemma men nog är det så trevligt att få göra något utan barn emmellanåt :clap:
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 21 nov 2013, 10:59

Här har LB satt sig upp förra veckan. Första dagarna kippa han bakåt ett par gånger, men så fatta han galoppen. Ålar sig fram gör han som bara den. Han har också börjat ta sig upp mot soffan dvs står på knä o försöker dra sig uppåt. SB gillar denna utveckling skarpt, men ibland händer det att han inte riktigt förstår att LB är ännu så liten, så han stjälper LB ibland.

Nätterna har blivit bättre, förutom i natt. Lillkillen somnade nätt 20:30. Klo 23:30 började han o gråta o skrika, o höll sen på till 01:30. I mellan somnade han till men 10 min senare var det tjut igen. Kl 6 var han klar med sovande, likaså SB. Normalt när LB sover igenom natten tar han morgon redan 5:20 (suck) medan SB sover till 7.

Tänder har vi nu 6 st, 3 uppe o 3 nere. Amningen är i princip helt slut nu. Han är inte mer intresserad, eller jo, han vill peta men inte äta. Försökte också flytta över till 8 månaders burkarna, men det har inte varit sån succee. För kryddigt och för stora bitar. Men nu äter vi också morgongröt, vilket är lite jobbigt när man ska försöka äta själv och se över SB som äter. Å andra sidan slukar SB i sig sin portion (3 dl) gröt på rekordfart. Å ena sidan är jag lite vemodig över att amningen är slut, men så är jag såååå glad, för nu får jag tillbaka min kropp och kan börja använda andra kläder.

Jag återvänder till jobbet ca 15.1 och då blir mannen hemma o sköta LB tills dagisstarten i Augusti '14. Det skall bli så skönt! Nu har vi lite extra lyx för mannen är permitterad så vi får lite mer tid att fixa allt möjligt här hemma, lite tid till oss själva o sånt. Jag har t.ex. gått på massager, och till frissan o sånt. Superskönt. Men lite tight finansiellt nog. Men det går nog.
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav juliett » 21 nov 2013, 22:48

Och så hade det gått över en månad sedan man senast skrev något igen :)

Har skrivit det förut, och jag skriver det igen, vart tar tiden vägen?!? Snart är mammaledigheten slut och det känns som om jag inte fått något gjort :D

Hoppas Jenni74 att ni hade det skönt på er spahelg och skoj att era nätter varit lite bättre nu.

Här blir LB 9 månader nästa vecka :w00t: På farsdagen lärde han sig sitta utan stöd, vi hade nog övat lite under veckan men mitt i allt så satt han flera minuter utan stöd och kunde göra saker också utan att tappa balansen :love: Så nuförtiden sitter han för det mesta, eller så rullar han runt på golvet. Tre tänder har han, den tredje har just kommit fram. Jag ammar honom ännu ganska regelbundet, men få se hur länge det fortsätter mera. Som Jenni74 skrev, så verkar det lite samma här hos oss, att han snart kommer att tappa intresse för amningen... Glad och nöjd för det mesta, men sen när han blir trött så far humöret ganska snabbt. Nattningarna har varit lite besvärliga dom senaste veckorna, vet inte om det är tanden som bråkat. Han äter ännu en gång om natten. För en tid sedan hade vi två nätter som han sov hela natten, och det var sån lyx :nicka:

Dagsvilan har blivit bättre i.o.m. att vädret blivit svalare tror jag. Han sover 2-3gånger om dagen, nu är vi lite i en sådan där fas att han ännu sku behöva få sova en stund på kvällen, men det passar inte alltid "in". För några veckor sov han ännu på förmiddagen, efter maten och innan middagen, men nu känns det som om det skulle vara för "ofta". Hur sover era om dagarna? Jag har liksom helt glömt hur SS sov :D Och har ni några tips hur jag skulle få honom att somna själv i vagnen på dagarna? Han har blivit van att man är ut och går med honom en sväng, men snart blir det ju snö och kallt och redan nu märker jag att det inte lockar att fara ut i ur och skur (eller hur man säger :D )...

SS är mitt i någon trotsperiod nu, lika som hos er milla82, och vissa dagar skall det bara testas och testas och bråkas om allt. Suck... LB gillar allt vad SS gör, men SS tycker nog att det är lite jobbigt då LB börjat hitta hennes leksaker.

Och snart är det jul :clap: Har dock ingen julfeelis ännu, minns att det var lika när jag var hemma med SS, men det kommer säkert. En del av julklapparna har jag färdiga redan, men mycket fattas ännu. Tycker också det varit svårt i år när släkt och vänner funderat vad barnen vill ha, då jag försökt tänka ut något som verkligen behövs under det kommande året. Tänker stanna hemma till sista augusti nästa år, så jag har lite funderat på julklapparna ur den vinkeln, vad barnen verkligen behöv, eftersom ekonomin ändå kommer att bli ganska stram när jag blir hemma :nicka:

På söndag skall jag göra ett inhopp på mitt arbete och ikväll borde det avgöras hur det kommer att gå för min arbetsplats dom närmaste månaderna. Det slutgiltiga beslutet får vi vänta på ännu en tid.

Lite flunssiga har vi varit den senaste veckan, nu är jag ordentligt täppt, vilket är typiskt då jag kommit igång med att gå på gymmet igen, och så måste man genast "ta paus". Nåh, nytt försök nästa vecka. Nu skall jag logga ut och läsa lite innan sovdags.

Ha det bra alla!
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 24 dec 2013, 09:09

God Jul till alla!

Jag har varit på väg att skriva ett längre inlägg hur länge som helst nu, men så kommer andra saker som behöver prioriteras före och så blir det aldrig skrivet. Verkar vara så för många andra också eftersom det är så dött på tråden. Tråkigt, för aktiva trådar är ju mycket roligare. Nu väntar vi som bäst att bastun ska bli varm så vi får bada (och barnafadern ska vakna, han vaktade skinkan igår natt, den tänkte aldrig bli färdig för vi var som vanligt lite sent ute med det hela) och sen blir det jullunch, julbön och sen ska vi träffa släkten hos fammo och faffa. Så blir det i år. Lillasyster får vara med fammo och faffa under kyrkobesöket, för min man deltar i jultablån så jag skulle nog ha händerna alltför fulla med tre barn i kyrkan.

Lillasyster kryper omkring i racerfart, tar sig upp och stå hela tiden, ramlar mindre och mindre. Hon går också längs möbler, men står inte utan stöd. Tre tänder har hon i nedre käken. De senaste dagarna har hon mer eller mindre bröstvägrat. Det är en sorg för mig, för jag skulle gärna amma länge. Men inte den här gånge heller fick jag en sånt barn :cry:. Nå, kanske, kanske ändrar hon sig än. Annars kanske det blir flera barn här :blink:. Nä, skämt åsido, inte kan man ju "skaffa" barn bara för att man vill amma heller. Lite huvudbry ger det mig därför att hon ju flaskvägrar. Ersättning vill hon inte ha, varken ur flaska eller pipmugg. Vatten dricker hon ur pipmugg. Torr verkar hon inte bli, men jag funderar lite på om hon får tillräckligt med kalcium. Nu på morgonen kokade jag havregrynsgröten på hälften ersättning och hälften vatten, det gick bra. Kanske jag ska börja blanda ersättning i annan mat också. Vågar mig inte på vanlig mjölk än, hon fick magen i oskick för nån vecka sen då hon fick vanlig potatismos.

Hoppas ni har det bra, får vara friska, får vara tillsammans och njuta av julen!
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav juliett » 31 jan 2014, 23:17

Hej på er alla!

Det är så tyst här på vår tråd... Ja antar att dom flesta av er har fullt upp med era små, som säkert är lika snabba som LB hos oss ;) Och många har kanske redan börjat jobba?!

Det har redan gått en månad på det nya året, så det känns lite sent att önska er alla "en god början på det nya året". Men hoppas ni alla har det bra!

Hos oss har det hänt massor sedan LB började åla sig framåt. Det var i december någon gång om jag minns rätt. Och nu i början av januari började han mitt i allt krypa en dag och nu vill han redan börja ta sig upp och stå. Men det vågar han ännu inte riktigt, så han håller mest till på knäna i ställe. En dag ställde han sig upp vid diskmaskinen, men efter det har det bara stannat vid försök. Kan ej förstå att vi snart får fira hans 1-års dag. Vart har det här året farit?!?

För tillfället har vi paus med fysion då han gjort så fina framsteg. Skall fortsätta sedan när han börjar ställa sig upp och stå ordentligt.

Själv är jag vårdledig nu, fram till 31.8 i alla fall. Får se sedan hur det blir... För tillfället känns det som om jag inte ännu alls vill tillbaka i arbetslivet på heltid, men det kan ju förstås ändra ännu. Inte vet jag hur vi skall klara oss ekonomisk, men det går väl :w00t: Har gjort lite inhopp nu och då och så vikarierade jag två veckor på en skola som lärare. Var nog skönt att få träffa lite vuxna och ha en "gemenskap". Har tidigare jobbat på samma skola, så jag kände dom flesta där. Men det var nog ovant att jobba, oj vad jag var trött om kvällarna :D

Fram tills för några veckor sedan så ammade jag ännu LB nu som då, mest om nätterna då han vaknade och ville ha en slurk mat. Men i samband när han fick mera tänder ( han har sex stycken nu, två nere och fyra uppe) så började han sova sämre och vaknade flera gånger om natten och nöjde sig inte med tutten utan det skulle vara mjölk. Till sist fick vi nog då han bara snuttåt, men bråkade ändå på och vaknade flera gånger per natt, så en helg så möblerade vi om lite här hemma och flyttade in honom med SS. Lite tidigare än vad jag tänkte mig (SS flyttade till eget rum då hon var lite på ett år, hade tänkt lika med LB), men det har fungerat ganska bra. Första natten var hemsk (mannen tog den), men efter det har han sovit ganska ok. Ibland vaknar han och det räcker med tutten, några gånger har han fått komma och sova me oss, men ingen mjölk har han fått. Jag hoppas det fortsätter i samma stil :nicka:

Annars så är LB en nöjd och glad kille, tycker mycket om närhet och har ett häftigt temperament om han inte får som han vill. Han biter på det mesta och sätter allt i munnen, vilket är ganska jobbigt då man måste gå och vakta honom hela tiden. SS har lite svårt med det här att LB också vill leka, så ofta är det strid några gånger per dag... Han har varit ganska "mammig" av sig, och då jag vikarierade på skolan så skötte min mamma honom och jag var nog lite osäker på hur det skulle gå. Men det gick hur bra som helst, och han verkar inte riktigt lika beroende av mig mera som tidigare. Fast det kan ju också ha med det att göra då jag inte ammar honom mera :hm:

I matväg har vi varit ganska "lata", han äter ännu mest purémat, med lite större bitar. Han har också fått smaka på bl.a. ris, makaroner och ägg. Äpple, melon och banan har han också fått smaka på. Bröd äter han med oss om morgonen och så har vi gett honom lite ost. På kvällen blir det gröt. Han verkar vara en likadan "allätare" som SS, vilket är skönt.

Nu skall jag logga ut, hoppas någon annan av er hinner också uppdatera. Ha det bra allihopa!
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper