februari -och marsbebisar 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: februari -och marsbebisar 2013

Oläst inläggav juliett » 06 aug 2013, 22:16

Hej på er alla!

Oj vad mycket ni skrivit sen senast :) Har nog varit in och läst, men själv inte "hunnit" skriva något... Veckan i Jakobstad gick bra, vi bodde på villan och "levde utan klockan". Skönt väder hade vi också dom flesta dagar. Kändes trist när mannen semester var slut och vardagen kom emot...

Idag har vi haft 5-månaders kollen, LB väger nu lite på 7,7kg och är 65,5cm lång :love: Förra veckan introducerade vi majsvälling, men det ledde bara till tidigare matning om natten :sneaky: Nu har vi gett morot några dagar, roliga miner har vi fått, men tyvärr verkar LB få lite ont i magen av det. På rdg rekommenderade dom batat iställe, så nu funderar jag på att pröva på det istället. Ammar honom ännu för det mesta, till natten får han ersättning och ibland om dagarna. Såg att någon fuderat på BLW, jag tror det var milla82. Har också lite funderat på samma sak, men få se... Måste läsa lite mera ännu på ämnet :nicka:

Vi går på fysio nu ca. en gång i veckan och det har skett framsteg. LB är rakare i kroppen nu, ser mera omkring sig och följer med. Och gladare säger många :) Vi har nu fått betalningsförbindelse av staden tills han fyller ett. Två gånger har han svängt sig från mage till rygg, men jag tror det mera är i misstag. Trivs korta stunder på golvet/sittern, men bäst är nog mammas eller pappas famnen :oops: Dagsvilan är som förut, på förmiddagen sover han ca. 45 minuter, efter "lunch" kan det bli en lite längre vila om vi har tur, men det vanliga är 45 minuter-1h. Han blir ganska fort gnällig och trött igen tycker jag, men idag sov han ca. 2h efter rådgivningen och har varit på mycket bättre humör resten av dagen. LB´s tandkött verkar också klia massor, allt skall bitas på.

Nästa vecka återgår SS till dagis, har varit skönt att ha henne hemma hela sommaren, men tidvis ganska tungt. Hon är så trotsig nu, och envis! Har inte varit många lugna stunder om dagarna och det känns nog... Men det kommer nog att bli tomt om dagarna. Och LB som tycker så om att följa med vad hon gör :love: Men hon saknar också sina kompisar och väntar på att få fara tillbaka till dagis.

Vad skall jag annars berätta... Skall börja göra lite inhopp om söndagarna på ett boende fr.o.m. september, skall bli skoj. Har jobbat där förut, så platsen är bekant, men säkert har det ändrat en hel del sen senast. Mensen har också kommit tillbaka, har haft det redan 4 gånger om jag minns rätt, så det där med att ammande håller bort mensen så passar i alla fall inte in på mig... :w00t:

Har känt mig lite mera nedstämd igen den senaste tiden, är en sådan där som funderar på det ena och det andra (vet en hel del och läser för mycket om saker och ting... :oops: )och "tänker för mycket". Har nu tagit kontakt med psyk.sjuksötaren på HVC, så vi skall se. Funderar om jag ändå fått en "släng" av förlossningsdepression, vi hade ju ändå en ganska tuff början med LB... För det mesta känner jag mig ändå helt okej, men vissa dagar känns "jobbigare".

Få se hur många varma sommardagar vi ännu får njuta av :clap: Vi har haft toppen väder dom senaste dagarna igen! Känns så trist att sommaren börjar lida mot sitt slut. Sade åt mannen förra veckan när vi var och firade vår första bröllopsdag på tumis (mommo skötte barnen under tiden) att man har alltid så stora förväntningar och planer inför sommaren och när augusti kommer så inser man att man inte ens fått hälften gjort... Men i år har vi hunnit med en hel del som vi planerat och det känns skönt.

Nu kallar sängen! Ha d bra allihop!
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav massey » 07 aug 2013, 11:58

Hej alla!

Här börjar vi återgå till vardagen efter en slapp och skön semester. SS ska vara hemma ännu hela augusti innan hon återgår till sitt dagis 10 dagar/mån. Vemodigt att sommaren börjar lida mot sitt slut men ser också framemot hösten som ofta känns som en nystart med alla kurs och gympastarter.

Allt går bra med vår lillebror, han är nöjd och glad för det mesta. Följer i stort samma ät- och sovmönster som förr. Lite har han börjat krångla vid bröstet, att amma ute och bland mycket folk funkar sällan smärtfritt, han äter små snuttar och eller blir arg och skriker när man försöker bjuda bröstet. Så att amma diskret lyckas sällan... Ammar mao helst hemma. Hade tänkt helamma till 6 mån som jag gjorde med SS men ska se om jag ev introducerar mat lite tidigare, tycker att amningarna tar sån tid numera, inte amningen i sig men när han trilskas så innan han tar bröstet och äter ordentligt. SS var aldrig riktigt intresserad av mat, varken egenlagad, köpta burkar eller plockmat. Hon är fortfarande väldigt kräsen av sig. Så drar mej också lite för det här med mat. Det är ju ändå relativt enkelt så länge man bara ammar. Har också funderat på BLW, körde en halvvariant med SS, matade pureér vid sidan om plockmat. Gissar det blir nåt liknande med lillebror.
Växer så det knakar gör han, 7520 g och 66 cm vid 4 mån kontrollen för en vecka sedan :)

Mamma2013, så tråkigt om er son fått mjölkallergi men också säkert skönt att få ett svar på varför han har utslag, hoppas det reder upp sig.

Juliett, så bra om du får gå och prata med nån om du inte känner dej glad, det är ju inte alls något ovanligt med förlossningsdepressioner, även lindriga varianter. Hoppas du får den hjälp du behöver och så småningom mår bättre :kram:

Nu vaknade lillebror, säkert av åskan som mullrar utanför vårt fönster idag. Ska se om vi skulle ställa till med semlebak för att sysselsätta SS men först en kaffe :kaffe:

Ha det bra!
Storasyster 09/2010 & Lillebror 03/2013
massey

Oläst inläggav Jenni74 » 07 aug 2013, 15:55

Juliett: Gå och tala! Jag hade också mörka tankar efter SB, och har nog haft det tungt nu också. Men jag har lärt mig att tala ut med min man också. Med SB gick jag ett par gånger till rådgivningspsykologen, vet nog inte om det hjälpte - men fick iaf talat. Jag har också lärt mig att (iaf FÖRSÖKA) vara snällare med mig själv.

Här testade jag potatis för 1,5 v sedan. Det blev bara spyreflexer. Smaken tycktes han inte mainda. Men vi väntar lite till. Rådistanten sa att 4 mån är nog i tidigaste laget, oftast går det till 5 mån innan de börjar vara mottagliga.

Vi fick ju tänder vid 4 mån, så nu e det jättehejssan när han inte vill ha bröstet, för då biter han! AJJJJ. Annars går det bra med helamning, har gett dock 1 flaska (135 ml) varje kväll sen han var 5 veckor (bla för att vänja honom vid flaska). Och nu har han börjat kräva mer. Så ger nu en flaska på 100 ml (90 ml + pulver) på kvällen och sen en flaska på 135 ml (120 ml + pulver) till när vi nattar. Va gör man? När ungen gallskriker men tycks inte få tillräckligt från bröstet.

Nätterna är ännu si o så, ibland 1 vakning, ibland 2... Vissa nätter sover jag jättedåligt, för SB har ibland dåliga drömmar och väcker mig. Natten till söndag sov jag t.ex. 2h + 1h... gissa om ögona var i kors på söndag.

Ha det bra!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 07 aug 2013, 20:16

Hejsan alla!
Det var en tid sen jag skrev något här. Jag vill inte riktigt hinna skriva på dagarna, då det är full rulle här hemma (LS sover fortfarande korta sömner och SS har slutat sova dagssömner) och någon vill ha min uppmärksamhet. Jag passar alltid på att läsa inläggen via telefonen medan jag ammar :blink: . Fast nu har LS börjat bli så nyfiken, så hon kan inte koncentrera sig på ätandet ifall jag pratar eller håller på med något annat medan jag ammar. Vill komma ihåg att det var liknande med SS.

Mamma2013: Hur går det? har utslagen blivit bättre? Jättetråkigt med allergier, men bra ifall mjölkfri diet hjälper mot din sons utslag. Jag har några bekanta vars barn har fått mjölkallergi, men har för mej att det gått över nån gång efter 1 års födelsedagen. Strykekramar :kram: .

Juliett: Jättebra att du tagit tag i saken och frågat efter hjälp. Att bara få tala ut med någon hjälper säkert. Kramar till dej :kram: . Och så får du gärna också skriva av dej här om du vill/du tycker det hjälper!

Vi har börjat med smakisar här och det har gått helt ok. Hon började vakna ganska tidigt på natten just där kring 4 månader och då bestämde jag att vi börjar nu med smakisar, så vi snabbt sedan kan börja med kvällsgröt ifall mjölken inte verkar mätta tillräckligt på kvällen. Nå, efter en vecka började hon igen sova längre på natten, så det var nog inte frågan om hunger.
Jag har nu gett henne morot, potatis, batat, zucchini, päron och mango. Inga utslag och inget magknip har hon fått. Första veckan gick det nog ganska dåligt ner, men idag då hon fick batat och zucchini (brukmat), så åt hon en tredjedel av burken :clap: . Jag märker samtidigt att hon kakkar mycket mer sällan och att man nu oftare får byta bara kisiblöjor. Aijo, hon har nog också fått "suga" på vattenmelon; det var mumsigt. Jag kommer nog att erbjuda henne plockmat vid sidan om pureerna; men ännu vågar jag inte prova. Tror jag i något skede börjar med att ge henne en bit banan och ser hur det går.

Vad gäller svängandet så har hon svängt sej från mage till rygg vid 3,5 månader. Hon har inte svängt sej från rygg till mage ännu. För tillfället drar hon benen upp mot magen, men svänger sej inte till sidan ännu, så tar säkert en stund före hon svänger sej. SS svängde sej först vid 6 månader, så jag är inte otålig ännu :lipa: .

Aijo; hon är ganska stadig redan och håller bra huvudet upp, så hon har redan kunnat sitta i matstolen då jag matar henne. Vi har Ikeas matstol av plast och ett sittinlägg i den. Då stolen har så hög rygg så sitter hon så stadig i den att det går riktigt bra. Jag tycker det är så skönt när de kan börja sitta i matstol; det underlättar så mycket då man är på språng och skall äta lunch på stan. Man behöver inte längre försöka sleva i maten med en hand :nepp: och LS tycker om att sitta upp och få se sej omkring.

Hoppas jag inte glömde att kommentera något nu :) . Sköt om er!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav Jessy83 » 08 aug 2013, 10:14

Hej.Oj va man skäms att man inte har varit inne och läst eller skrivit något på jättelänge.Här går allt jättebra,har inget att klaga på.Tvillingarna är nöjda och sover från ca.19.15 till 08.00 med en matning ungefär klockan 04.00.Vi har ganska fasta rutiner,skulle väl annars inte göra annat än mata och byta blöja :).Förra veckan började båda svänga till magen,killen på morgonen och tjejen tog väl mall efter för hon börjande sen på kvällen.Enda som är jobbigt är att dom inte slipper till ryggen tillbaka och då börjar dom gnälla så man får hela tiden vara där och svänga tillbaka.ska på 5 måmnaders kontroll imorgon ,får se då.vid 4 månaders kontrollen var dom påda lite på 6 kg så snabbt har dom og växt tills sig med tanke å deras födelsevikt.
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav Majbarn » 09 aug 2013, 11:56

Linornas mami skrev:Mamma2013: Hur går det? har utslagen blivit bättre? Jättetråkigt med allergier, men bra ifall mjölkfri diet hjälper mot din sons utslag. Jag har några bekanta vars barn har fått mjölkallergi, men har för mej att det gått över nån gång efter 1 års födelsedagen. Strykekramar :kram: .

Vi har nästan helt fått lämna bort hydrocortisonen, smörjer v.b. Bassalva används flitigt ännu men utslagen i ansiktet är i princip borta. Lite kvar i bakhuvudet och på ryggen, men en betydligt stor skillnad i jämförelse för en vecka sedan! Vi hade läkartid till barnpkl idag, men läkaren ringde och meddelade att svaren på allergitesten vi var och tog till labben i måndags inte har kommit ännu så ny tid om en vecka. Dock hade ett blodprovsvar som visar om det finns allergi eller inte kommit och det var förhöjt. Så vi vet ju att det är något. Eftersom utslagen kom då han endast åt havregröt ( med mjölkpulver i) och sen övergick vi till risvälling så tyder det ju lite på att det är mjölkallergi. Förstås, han kan ju reagera på något annat jag stoppar i mig också, men jag har ju endast utelämnat mjölkprodukter i en veckas tid och utslagen är bättre. Svårt att veta, blir att vänta en vecka till!
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 16 aug 2013, 14:49

Här händer så mycket både det ena och det andra så jag hinner inte skriva här nångång, men jag passar i varje fall på att puffa för träfftråden för Jakobstadstrakten, ny träff är under planering: viewtopic.php?f=6&t=41250&p=545247#p545247
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 23 aug 2013, 14:08

Jag skäms nästan över att jag aldrig får något skrivet hit. I flera månader har jag tänkt och tänkt, men så är det alltid något som kommer i vägen. Läser alltid vad ni andra skrivet, men på ipaden medan jag ammar och då är det så bökigt att skriva svar.

Har känt igen oss i det mesta ni skrivit: sovit bra på natten men dåligt på dan, skrik om kvällen, skrik vid amning osv. Men allt går i perioder och nu är vi inne i en period där allt verkar funka. Eller om det är för att vi börjar få nå sorts rutiner om dagarna som gör saker lättare.

En standard dag vid 5,5 mån ålder vaknar lillis runt 8, sover förmiddagsvia 10-12 ca, vaken ett par timmar och sover em-vila 1-2 h. På kvällen behöver hon ännu en 30-45 min lur. Somnar till natten runt 22, äter 1-2 ggr på natten. Dagtid sover hon bäst i vagnen, och till natten ammar jag henne tills hon somnar. Kvällsskriket är ett minne blott, som tur.

Jag helammar fortfarande. Inser att jag måste börja koka mat inom en snar framtid, men drar mig för det. Allt blir så mycket omständigt då. Har också funderat på fingermat och läste igenom hela BLW-tråden. Tydligen gick jag i samma tankar för 3 år sedan, för jag hade kommenterat där då om hur kladdigt och eländigt jag tyckte det var,och det var nog ett kort experiment för jag hade helt glömt bort det. Kanske jag vågar prova igen, eller så står jag där och purear och sedan svär över att ungen inte vill ha maten jag satt ner så mycket tid och energi på att laga :oops: Nej, mina erfarenheter av smakportionstiden är inte de bästa och jag kommer att längta till den dan hon kan äta samma mat som oss andra. Och ska njuta av helamningen ännu en vecka... Började någon av er med BLW? Vad började ni med i såna fall, och hur gick det?

Rörlig är vår lilla. Började svänga över till mage innan 4 månader, och nu är det på mage hon trivs bäst. Skulle så vilja framåt! Ligger där och sprattlar med ben och armar. Upp i krypställning har hon tagit sig. Hon flyttar sig genom att rulla, snurrar när hon är på mage, och när hon ligger på rygg flyttar hon sig mha rumplyft. Så babygymet används inte längre och hon hålls inte där man lagt henne. Storasyskonen får se efter var de placerar sitt smålego och jag får se efter var jag placerar den lilla. Och liten är hon, vägde 6,4 kg vid 5 månads kollen.

Så. Nu är mitt samvete lite bättre även om jag inte hunnit kommentera vad alla skrivit. Hoppas ni alla kunnat njuta av sommaren och är redo för hösten. Det är jag, men det blir en utmaning med alla förskole och klubben hämtningar och lämningar och måltider och dagsvilor. Det kommer att bli minutschema, som kontrast till sommarens slappa dagdrivar-tillvaro. Allt har sin tid. Vi har förresten också bestämt att jag blir hemma åtminstone till nästa höst, så jag har ännu en långlång sommar att se framemot. Jippiii!

Ha det gott!
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 23 aug 2013, 20:45

Jag har också tänkt skriva igen, men den där tiden och den där orken... Har haft maken ett par varv till på sjukhus med de där eländiga gallstenarna. Nu är han nog hemma och i jobb igen. Han har tid för att operera bort gallblåsan i september så vi hoppas att han ska komma så långt nu då. Operationen har ju redan blivit uppskjuten en gång. Han håller strikt diet nu och det är ganska urtråkigt. Aldrig får vi tillsammans äta nåt gott. Vi hade just bröllopsdag men det var ju ingen vits att gå på restaurang. Inte känns det meningsfullt att åka på badhotellsemester en helg heller som vi planerat. Under hans senaste sjukhusvistelse blev jag riktigt riktigt uppgiven och det kändes som att hans gallbesvär aldrig tar slut, att han aldrig kommer så långt som till operation så att vi skulle få nåt slut på det hela. Jag avskyr gallstenar! Det om det.

Annars går det lite upp och lite ner hos oss. Lillasyster har äntligen börjat vända sig från rygg till mage, till min stora glädje, för det betyder att vi slipper fysioterapi. Här blir man remitterad till fyssen om bebisen vid sex månader inte ännu vänt sig från rygg till mage. Och jag skulle inte ha haft nån energi att börja springa med sånt, speciellt som jag ju ser att tösen mår alldeles utmärkt.

Mat lassar vi in två gånger per dag: potatis/morot/batat/broccoli i någon kombination till lunch och havregrynsgröt på kvällen. Nog är det konstigt hur man glömmer, förresten. Fast det är tredje barnet så funderar jag vad som nu är nästa steg i matcirkusen. Vad "ska" man börja med härnäst? Är det ett mellanmål på eftermiddagen eller potatis en gång till då resten av familjen äter middag? Enda jag har på klart är att morgonmål börjar vi inte med än. Tösen ammar bäst på morgon och förmiddag och dessutom är det morgnarna som är mest stressiga då vi ska ha storebror till förskolan. Det där med fingermat är inte riktigt nåt för oss, tror jag. Jag har ganska låg tröskel när det gäller klott. Men det är klart, brödbitar, majsbågar, majskorn, ärtor och liknande ska vi förstås inroducera småningom.

Lillasyster har igen börjat krångla med dagssömnen. Det blir alltför korta tupplurar och som följd en gnällig flicka. Jag vet inte om jag bara ska vänta och se om det reder upp sig och hon igen börjar sova längre turer eller om jag på nåt sätt borde försöka ändra nån vana/rutin. Inte för att jag nu riktigt vet vad jag skulle prova isf.

Storebror har börjat förskolan och trivs bra där. Maken var sjukskriven en vecka här så det var ju lyx. Jag behövde inte ta med alla barnen till förskolan. Men nu är vi på egen hand igen. Vi har bara några hundra meter till förskolan så vi behöver inte göra några stora affärer av lämning och hämtning, men det oaktat ska man ju två varv dit per vardag med vagn och barn på cyklar. Skönt så länge det är fint väder iaf. Jag ser nog framför mig snöstormar och ösregn och -30 grader kallt... Men det känns ju väldigt onödigt att starta bilen för så kort väg. Om ett par veckor börjar mellansyster i dagklubb och den är förstås en eftermiddag/vecka, så då blir det ännu fler lämningar och hämtningar. Tror nog att vi får ta hjälp av barnens fammo ibland.

Jag upplever f.ö. att babytiden är extremt tudelad. En del av mig väntar på tiden då lillasyster blir större och kan börja äta själv, ta sig fram själv och inte vara så beroende av främst mig, men också sin pappa. En annan del av mig kan nästan få panik då jag ser hur stor hon redan blivit. Vart tog min lilla nyföding vägen? Om det här första halvåret har gått såhär snabbt, så hur ska inte resten gå? Vi vet inte om det här kanske är vårt sista barn och då känns det ännu mer panikartat. Trots att det första året på många sätt är utmanande och tungt så är det ju ändå så speciellt att få följa en babys otroliga utveckling.

Till sist ska jag höra efter hur juliett har det? Jag håller med de andra här som säger att det är bra att få prata med nån då det känns tungt. Det är ju inte alls konstigt om det sätter sina spår att få ett för tidigt fött barn.

Och Mamma2013, dig bongade jag på Prismas parkering för ett tag sen, kan ha varit början av förra veckan. Jag fick din plats på familjeparkeringen, men du märkte inte att det var jag som kom körande.
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav juliett » 24 aug 2013, 09:53

Tack för er omtanke :kram: Har nu pratat med familjeterapeuten (?) på rdg och jag skall fortsätta prata med henne. Det känns skönt att få prata med en "utomstående" om mina känslor och tankar. För tillfälle är det kanske mest ångest som jag har. Kände lite liknande efter att SS föddes, men det är starkare nu på något sätt. Vi pratade en del om känslorna efter att LB föddes och oron. Jag var mest orolig dom 4-5 första månaderna över hans mående och andning samt spädbarnsdödlighet. Ibland kändes det som om vi kunde förlora honom när som helst. Funderade också en hel del på hans utveckling, men den oron har släppt nu då vi går på fysioterapi. Nu har oron släppt en del, men iställe är jag orolig ifall jag själv skulle bli sjuk eller inte klara av att sköta mina barn. Vi pratade också om att har ganska höga krav på mig själv. Är uppväxt i en familj där man klarat sig själv och jag märker själv att jag har svårt att be om hjälp, t.o.m. av min egen man. Jag vet att jag behöv egentid för att må bra, men jag har så svårt att ta den. Känns skönt att få bekräftelse att mitt tänkande är ”normalt”, men jag reagerar starkare då jag är ganska känslig av mig. Är också ganska stresskänslig har jag märkt. En annan som jag pratat med sade att det kan också hänga ihop med mina hormoner. Skall träffa en läkare om några veckor för att se ifall jag skulle behöv någon medicin för min ångest. Få se, för tillfället känns det ganska bra, fast det kan komma stunder av ångest nu och då.

För övrigt så rullar det på som vanligt :nicka: SS har börjat dagis igen, hon är där 2-3 gånger/vecka och trivs. Dom dagarna försöker vi gå på familjecafé eller boka in fysioterapin, så är det lättare så att man inte behöv fixa barnvakt.

Fysioterapin har gett bra resultat och LB börjar vara på sin egen nivå nu, enligt den beräknade tiden. Han har ännu inte svängt sig från rygg till mage, men han kämpar på. En glad typ för det mesta, men temperamentfull. Humöret kan svänga på en sekund :blink: Med sovandet är det si och så. För det mesta blir det 45 minuters tupplurar om dagen vilket leder till att han ganska fort blir gnällig och trött igen. Men det känns som om vi ändå börjar få ett system på det, att vi accepterat det att han tar bara korta tupplurer och försöker göra det bästa av situationen. Fast själv får jag ju inget gjort, oftast känns det som om jag bara hinner sätta ner mig, så vaknar han...

Nu äter han ”mat” (grönsakspuré) två gånger om dagen och så får han gröt till natten. Ammar ännu för det mesta, till natten får han ersättning/välling. Imorgon skall vi pröva ge fruktmellanmål och sen blir väl det så småningom att introducera morgongröten. Fast det är ganska skönt att bara amma ännu om morgonen, när det skall fixas morgonmål åt SS och mig själv också :nicka:

Och på måndag blir LB redan 6månader. Förstår inte vart tiden tagit vägen... Och snart måste man börja bestämma sig om tiden efter mammaledigheten... :w00t:

Nu är det matdax. Ha det så bra allihop!
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav juliett » 24 aug 2013, 13:50

Cupcake :kram: till er, låter kämpigt
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Majbarn » 24 aug 2013, 19:06

cupcake, aha ser man på. Har nog inte sett till dig, men jag brukar mest ha koll på bilar, inte chauffören :blink: Men jag bongade dig i Esse i måndags tror jag! Om det kan stämma att du var ute på cykeln med mellantjejen och korsade vägen där nånstans vid Essehemmet så var det nog du :nicka: Hoppas ni snart har det färdigt med alla gallstenar nu!
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 24 aug 2013, 19:45

Ja, det kan nog stämma, Mamma2013. Då maken var sjukskriven passade jag på att cykla en del med äldre flickan. Annars är vi ju hänvisade till att ta med lillasyster i vagnen och då får storasyster cykla själv. Vi skulle säkert hämta/ lämna storebror beroende på tidpunkt. Men vad gjorde du i Esse?? :hm:

Idag har vi f.ö. haft en riktigt solig liten bebis som sovit 2 x 1h 45 min + 40 min på kvällen. Sån skillnad!
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Linornas mami » 24 aug 2013, 19:55

Cupcake: hoppas din man äntligen får sin operation nu i september. Jag vet hur störande det är med att ha en sån strikt diet; detgår ju utöver hela familjen (och det är ju inte bara ohälsosamma saker man skall undvika; t.ex. gurka och äppel ingick på listan av förbjudna saket). För mej lättade alla besvär efter operationen och jag har kunnat äta helt normalt efter det. Operationen gjordes med titthål och jag återhämtade mej superbra. Sjukledigt fick jag 2 veckor, men kunde vara ganska normalt redan efter bara en halv vecka.

Juliett: skönt att höra att du fått prata ut.
juliett skrev: Är uppväxt i en familj där man klarat sig själv och jag märker själv att jag har svårt att be om hjälp, t.o.m. av min egen man.

Kan så känna igen mej i detta. Jag märker att jag också har svårt att be om hjälp. Min man har många gånger sagt att jag behöver inte vara en martyr; det är bara att fråga så hjälper han gärna. Han har nu självmant erbjudit egen tid till mej, då han vet hur dålig jag är att be om det själv.

Cupcake skrev:Jag upplever f.ö. att babytiden är extremt tudelad.

Samma här. Egentligen har jag nu först börjat njuta ordentligt, då LS inte hela tiden hänger fast i bröstet och hon är helt på ett annat sätt med. Också det att hon nu kan sitta i matstolen känns otroligt skönt. Men jag kände helt lika med SS. Kanske det att båda döttrarna vägrat tutt och tuttflaska har gjort att de första fyra månaderna kännt extra tunga.

LS sover fortfarande korta snuttar på dagarna, men ifall hon sover 3 gånger 45 minuter under dagen, så då hålls hon nog ganska nöjd mellan sömnerna. På kvällen blir det förstås lite gnäll, men med mycket underhållning och lek går det helt bra. Men helt som Juliett, så får jag nog inte så mycket gjort på dagarna. Eller visst får jag det nödvändigaste gjort, men kan inte riktigt börja med några stora projekt. Jag har försökt se det positiva med korta sömner; jag behöver inte mycket fundera på hur vi skall pussla in eventuella dagsprogram och dagssömner. LS får somna när/där hon somnar, t.ex. i bilen, bärselen, kärran. Helt beroende var vi är. Manducan har varit en räddning här hos oss. Jag har dammsugit huset med LS i den. Är vi till parken eller stan får LS sitta i den när hon vaknar. Hon stormtrivs i den (tänk: hon som tidigare inte alls tyckte om den. Nu när hon blivit längre ser hon bättre åt sidorna från den och det tycker hon om).

Maten ja; vi började faktiskt idag med kvällsgröt. Tidigare har hon ätit grönsaks/fruktpure till lunch och middag. Inga större problem på den fronten.

Cupcake skrev:Lillasyster har äntligen börjat vända sig från rygg till mage, till min stora glädje, för det betyder att vi slipper fysioterapi.

Grattis :clap: ! Här vänds det inte ännu. Hon vänder sej nog till sidan, så nog tror jag att hon snart vänder sej på mage också. Jag visste inte att man hamnar på fysioterapi ifall babyn inte vänder sej vid 6 månader. SS vände sej just vid 6 månader, men min rådgivningstant verkade aldrig orolig över det (nå, hon var så lugn av sej och var inte så nojig med alla kurvor etc.)

Ha en bra fortsättning på helgen!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav Majbarn » 24 aug 2013, 21:18

Cupcake skrev: Men vad gjorde du i Esse?? :hm: !

Min en kompis, som samtidigt är min frissa, bor där! :)
Majbarn
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper