februari -och marsbebisar 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: februari -och marsbebisar 2013

Oläst inläggav Linornas mami » 25 aug 2013, 19:17

Lillasyster fyllde 5 månader idag och dagen till ära vände hon sej från rygg till mage :clap: !
Jag tycker det är ganska intressant att LS vände sej ganska exakt en månad tidigare än SS från mage till rygg och nu vände hon sej från rygg till mage ganska exakt en månad tidigare. Roligt att se hur det fortsätter...
Linornas mami
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav milla82 » 29 aug 2013, 10:12

Oj vad länge sen jag varit in och skrivit nånting. Men eftersom vi har pappa hemma för fjärde veckan har vi fullt upp med allting här hemma. Nästa vecka är han ännu pappaledig och sen återgår allt till det normala.

Vad har hänt hos oss då... Lillasyster svängde sig från rygg till mage vid 5 mån 3 veckor, inte svänger hon sig så ofta utan någon gång varje dag. Hon tycker det är pest och pina att ligga på mage så de gånger hon svänger sig blir hon bara jätte arg. Men att sitta är väldigt pop, sitter nästan utan stöd.

Rutiner har vi fått ordning på. Tycker det är så skönt att veta att nu sover hon i 2-3 timmar och nu är hon vaken så och så länge. Vaknar vanligtvis kl 8 och orkar vara vaken tills kl 11. Sover sen oftast 2-3 timmar, ibland 4 timmar. Har hon sovit 4 timmar sover hon inte flera gånger den dagen utan tar natten vid kl 20. Sover hon bara en 2-3 timmar tar hon en powernap vid kl 17 tiden.

Vi började med mat (BLW) strax före 6 månader. Gröt är det enda jag matar i henne. Annat hon provat på är morot, potatis, plommon, broccoli, blomkål, kyckling, gurka, tomat, krusbär, vinbär, blåbär, ris. Hon tycker det är väldigt roligt att sitta vid bordet och äta själv. Och visst blir det klottigt men det blir det ju nog också om man matar pureer. Ammar fortfarande och det verkar räcka bra till.

Rdg besöket hade vi i början på veckan och måtten var 7220 g och 68,5 cm. Ingen tungviktare men ändå större än storasyster var vid 6 månader.

Här är en till som inte riktigt vet vad hon ska göra av med alla känslor som kommer upp. Pratade om det på rdg i sommrast och de rekommenderade att jag skulle prata med en psykolog. Fick tid till samma jag pratade med under graviditeten och hon var hem till oss för någon vecka sen. Det första hon frågade av mig var om jag ammade... jo, mycket hormoner som rusar runt i kroppen och påverkar vissa mera. Tycker också det är skönt att få prata av sig med någon som inte tar mina åsikter och funderingar personligt. Kommer att fortsätta träffa henne några gånger och sambon ska också få vara med någongång.

Men nu ska jag ta tag i vårt katastrof område på insidan. Storasyster for med pappa och hälsa på fammo och faffa hela dagen. Lillasyster sover för tillfället och storabror är i skolan. Så lugnt och skönt att t.o.m städningen är rolig :tumme:
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav Cupcake » 06 sep 2013, 17:04

Hej!

Idag hittade lillasyster ett nytt ljud. Hon har börjat smacka :heart:. Det låter så lustigt så vi filmade t.o.m. en liten snutt. Annars händer liksom inte så mycket för tillfället, vardagen flyter på, och att döma av bristen på aktivitet i tråden så verkar det vara lika för andra också. Eller också har alla fullt upp. Vi plockar äpplen och jag drömmer om en sån här: http://www.siemenvesa.fi/fi/Ty%C3%B6kal ... imuri/1602 för nu når man inte ens äpplena med stege och de blir så fula då de faller i marken. Men jag lyckades inte beställa då jag provade tidigare idag. Annat på gång hos oss är kattungar. Förra helgen hämtade vi två stycken ulliga, gulliga, små typer. Jättesöta. De äldre syskonen gör sitt bästa för att härda dem... Lillasyster tjuter mest av förtjusning då hon ser dem, men är lite hårdhänt om hon slipper åt att ta tag i den mjuka pälsen. Vi har en äldre katt från förut. Igår var första dagen han fick träffa nytillskotten. Han fräser och morrar mest, men det ser ändå inte alltför hopplöst ut, säkert accepterar han de små småningom.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 06 sep 2013, 22:18

Hoppas alla mår bra! Här knallar vardagen på. Lillakillen växer så det knakar, tog just fram 74:orna. Men när jag kollade storabrorsans rådgivningskort så vägde han lika mycket vid 5 mån kollen (7300) men var 2 cm kortare (lillabror 66,5 cm). Vi har kämpat här i en vecka med ny nattnings och nattrutin. Vi hade kommit in i en riktigt dålig rumb om resulterade i att LB vaknade med 1,5 h mellanrum. Det går ju inte för sig. Vi hade haft honom nere i vardagsrummet med oss o han fick somna i min famn. Nu har vi i en veckas tid nattat honom i hans egen säng. 3-4 kvällar var helt hemska. Han GALLSKREK men vi fick inte lyfta upp honom. Nå, vi gjorde ju det nog, men bara i ytterst desperata fall. Nattningen tog 45-60 min. Men det funka! Han sov genast första natten super bra. Nu har vi en vakning som händer mellan 4 - 6. Och då är det gubben som får gå, för nu är det också slut på nattamningen. Och inte är han hungrig. När vi tar morgon kan han ligga på mattan o leka i 1,5 h innan han börjar visa tecken på hunger. Nu går kvällarna bra, det tar kanske 20 min, han skriker inte, utan söker sömnen och klagar lite. Det bästa är att jag har fått börja sova igen. Hipp hurr!!

Sitter gör han inte än, men tränar nog lite i Bumbon och tänkte snart ta fram baby-setet till stokken igen. Han äter 4 mål i dagen, frukost får vara bara bröstmjölk, för jag hinner inte med att mata gröt åt honom med all annan rumba. Sen när han kan sitta i stokken kanske får han gröt också. Sen går det 1 liten burk till lunch, 1 liten burk bär/frukt till mellanmål, 1 liten burk till middag och kanske 1 dl gröt (sempers mild havregröt) till kvällen. Duktig pojke. Amningen har också minskat en hel del. Han skrattar för det mesta, förutom när han blir trött. Har också märkt att han är betydligt mer beroende av mig än SB var. Om jag går ut ut rummet blir han jätteledsen... :heart:

Insåg just att nu har jag varit hemma 7 mån, och allt tal om vårdledighet o sånt - jag bara inte fattar! Jag är SÅÅÅÅ redo att gå tillbaka på jobb efter nyår!! :lipa: Saknar den vuxna kontakten kanske för mycket :tumme:
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Majbarn » 13 sep 2013, 14:04

Ääh, hade skrivit en lång radiramsa hit men hann inte bli klar innan morgonpromenaden så fortsatt då vi kom hem. Jo vad händer om inte mammapappa kastar ut mig och jag hamnade att logga in igen med följden att all min text försann *suck* :|

Nåja för att göra en lång historia kort då. Var till rådgivningen med lilleman igår, 8880 gram och 69,5 cm är måtten nu. Kan inte tro att Anton blir 7 månader imorgon, vart rusar tiden iväg? Snart är december här och mammaledigheten är ett minne blott.

Vi har en väldigt glad liten kille här hemma, skrattar och ler åt alla okända som kända ansikten. Tar sig fram gör han inte ännu trots otaliga försök om dagarna. Bakåt kan det lyckas och runt runt med en fart bara det finns något intressant (och förbjudet) att försöka få tag i. Vi har en hund så hunden skulle han ju gärna vilja hinna med.
Äter fem måltider per dag och det med god aptit. Ammandet tog slut vid 6 månader och en vecka i samband med utredningen av hans allergiska och kliande utslag. Det blev så mycket jag skulle ha behövt utesluta ur min kost och svårt att veta vad vi skulle testa som nästa så enklast var det att övergå till flaska.

Utslagen då? Han är fortfarande under utredning och vi är inte så mycket klokare. En remiss till hudläkare i Vasa är skriven så vi väntar bara på en tid dit. Ibland är utslagen bättre men då igen följande dag så kan det vara sämre igen. Kliar sig gör han och vissa nätter är sämre än andra. Allergiproven visade inget men enligt barnläkaren är de inte pålitliga på så här småa barn. Mjölkallergi är inte ännu uteslutet. Vi har kört på Nutrilon Pepti men eftersom vi hamnar att stå för kostnaderna själv ännu, och den inte är direkt billig, så beslöt vi i samråd med läkaren att vi ska testa köra in vanlig mjölkersättning sakta men säkert. Så nu får han Tutteli varvat med Peptin, men det är svårt att säga om det har blivit sämre eller inte. En mjölkprovokation kan bokas in om det blir värre, vi har ny läkartid nästa vecka så då ser vi! Vi fick utskrivet ett antihistamin så det ger vi till natten då det är riktigt hopplöst med kliandet.
Skulle vara mycket enklare bara vi skulle veta vad utslagen beror på, nu är det så mycket från och till och testande hit och dit. Tur lillen ändå är nöjd, bara nätterna som ibland går ut på ett enda gnällas.

Nå nu verkar det vara en blöja som bör bytas så avslutar här :)

Trevlig helg!
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav juliett » 17 sep 2013, 12:41

Nu verkar hösten vara här, vi har regn och blåst idag och jämfört med det vackra väder vi fått njuta av hittills så känns d ganska kallt nu...

Hos oss rullar vardagen på. LB har äntligen svängt sig från rygg till mage i början av månaden och förra torsdagen insåg han att han kan göra det "hela tiden" :love: Dessutom har två tänder dykt upp, eller den andra är på kommande nu. Vi fick också kallelse till tandskötaren förra veckan och mitt i allt kändes vår lilla bebis så stor...

På matfronten äts det lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt. Lika som Jenni74 så ammar jag ännu bara på morgonen, då det känns "för mycket" att fixa gröt bland med allt annat som skall göras på morgonen. Aptiten är stor, men vi har hittills bara bjudit på grönsakspuréer eller fruktpuréer. Men idag eller imorgon skall jag koka kyckling.

Sovande dagtid är som förut, endast korta stunder för det mesta och ibland blir jag så nervös på att aldrig få något gjort, eller att alltid bli avbruten i det jag gör... Men för det mesta går det, vi/jag har vant oss med situationen och dom gånger han råkar sova lite längre så funderar man vad som är på gångs :hm:

LB har dock blivit en nöjdare typ sedan han lärt sig att "röra" sig mera. Ett riktigt charmtroll för det mesta, men ganska fort blir han trött när han sover så korta stunder. Och när han blir arg (trött) så blir han ordentligt arg. SS är en stor favorit och mitt mammahjärta smälter när man ser hur hon pysslar om sin LB :love: För det mesta är hon snäll med honom, men ibland kan hon vara lite "hårdhänt", så man får nog vakta dom hela tiden.

Själv har jag fått diagnosen förlossningsdepression och äter nu medicin. Första tiden var jobbig, biverkningarna var ganska besvärliga och jag mådde sämre än vad jag mådde innan. Kände mig verkligt deppig och hade mycket ångest. Nu har det lättat lite och jag märker nog att medicinen "gjort något". Nu äter jag 5mg, tanken är att dosen skall höjas till 7,5mg eller 10mg. Så jag hoppas det går mot det bättre :tummenupp:

Nästa veckan har vi planerat in en resa till Jakobstad igen och nu på söndag skall jag på en jobbtur ifall måendet ger möjlighet till det.

Mamma2013 Då SS var bebis fick hon vid ca. 5 månaders ålder massor med utslag och hon blev testad för mjölkallergi, pälsdjur m.m. men inget hittades. Hon har fortfarande problem med sin hud, nu ser hennes utslag värre ut igen än vad dom gjorde förra hösten/vintern :( Hoppas det kommer fram något i era "undersökningar".

Nu skall jag slänga mig på soffan en sväng innan LB vaknar.
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 26 sep 2013, 14:10

Hejsan alla!

Har för tillfället en lugn stund (LS sover ute och SS är på dagis) så tänkte skriva några rader.
Känns som det inte riktigt finns överloppstid, så har inte hunnit skriva hit på ett tag. De dagar SS är hemma hinner jag inte mycket spendera vid datorn. Och dagarna SS är på dagis, msåte hushållet städas osv. Dessutom borde jag ta ett kirppisbord (kläderna jag skall sälja är redan vikta och strykta) och så borde fönstren tvättas, skåp städas... listan är oändlig. Ibland får jag lite ångest då jag inte hinner med riktigt någonting på dagarna. Den senaste tiden har gubben också spenderat en hel del av sin fritid i källaren (vi hållerpå med en större renovering i garaget) och barnskötandet har fallit på mej...

Men visst trivs jag helt superbra hemma med mina flickor. Igår fick jag bara konstatera att jag nog har de härligaste tjejerna i världen :love: :love: :love: ... SS är bara så supersnäll och gullig med sin LS. Hon hjälper till med att underhålla LS, då jag t.ex. hänger byk. Och hon klarar faktiskt av det jättebra. Kan inte förstå att en treåring kan vara så hjälpsam (men visst finns det stunder hon inte är så snäll också :blink: ).

LS då; ja, hon fyllde 1/2 år igår. Hon kan nu sitta ganska så bra (faller nog ännu bakåt, men trivs bra att leka sittande). Jag har bytt ut liggdelen, mot sittdelen på vagnen. Ända tråkiga är att sittdelen är mycket öppnare och då hon sover sina sömner ute, känns det som jag behvöer redan nu packa på henne en massa kläder (här är det riktigt kallt idag). Men visst är det härligt när delär sig sitta; hon trivs massor bättre i vagnen ochman kan gå på stan utan att oroa sig vilken minut det blir gallskrik.
I matväg äter hon nu lunch, middag och kvällsmål. Hon äter både kött och gröt redan. Ännu känns det inte som hon skulle behöva till mellanmål eller morgonmål annat än amning, och nog ammar jag ganska rejält ännu. Tutt eller tuttflaska bryr hon inte sej om, så kommer nog att amma ett tag till... Men jag trivs med att amma, så har ingen brådska att trappa ner. Jag tror honnog i något skede kommer att välja bort bröstet.
Gällande sovandet så sover hon helt ok på nätterna. Vanligtvis ett eller två vaknanden under natten. Ganska ofta kan hon somna utan bröstet om hon vaknar tidigare än klocka 4 på natten (vi har gungfötter under hennes säng. Jag kan ligga i egen säng och lite bara gunga på sängen så somnar hon om alltsomoftast). Efter klocka 4 vill hon nog ha bröstet och sedanblir hon och sova bredvid mej. Hon tar morgon ganska tidigt, så oftast är vi nog vakna redan klockan 6.30.... Men jag är van; SS var helt lika morgonpigg :nicka: . På dagen sover hon ännu jättelite (förutom idag som hon sov sin första sömn 2,5 h). Hon har övergått till att sova i regel 2 sömner (och en kort powernapp ifall de andra sömnerna varit korta). Allt som ofta så sover hon nog bara 45 minuter, och för mamma känns det ganska kort. Men jag har nu märkt att klarar av att vara vaken 3-4 timmar mellan sömnerna, så det har blivit bättre med gnällandet. Jag hoppas på i och med kallare väder och mera inpackad baby att dagssömnerna skulle bli lite längre, eller åtminstone den ena.

Ja, annat har det inte hänt. Vardagen rullarpå och känns som om det senast halvåret varit det snabbaste halvår i mitt liv. Mycket hinner man intr stanna upp och tänka utan det är nog full rulle hela tiden. Men så skall det ju också vara. Som sagt; jag trivs jättebra. Ibland kunde mina nerver dock få vara lite längre (stunderna då båda flickorna gnäller osv...).

Milla82; jättebra att du fått tala ut om dina känslor.
Cupcake; ååhhh, kattungar.... Vi har en katt och LS bara älskar att se på den och paija den.
Jenni74; vad bra att ni fått en sovande baby. Har nätterna fortsatt vara bra?
Mamma2013; har ni blivit något klokarepå utslagen?
Juliett; vad bra att det lättat lite med ångesten och att medicinen hjälpt.

Annars; mammaledigheten börjar närma sitt slut med rask fart... hur har ni andra tänkt, kommer ni att bli hemma eller genast återgå på jobb?
Jag har planerat vara hemma till hösten 2014. Vi har snålat så att vi nu har insparat tillräckligt med pengar till låneamorteringarna för den tid jag blir hemma... så det lättar lite ekonomiskt. Annars skulle vi nog ha måstat ta amorteringsfritt.

Ha det bra alla i det ruskiga höstvädret!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 28 sep 2013, 21:27

Hejssan. Nå, vi har nog haft lite kämpigt. Killen somnar nu ganska bra in, men han vaknar ännu på natten. Och som värst gråter han och gnäller i 1,5-2 h. Suck. Vi börjar vara ganska slut. Rådisen gissade att det berodde på hans ökade rörlighet. Det är nog helt bara en frågan om vilken dag som helst som han inser hur man kryper. På dagen sover han 3 tutir. 60 min på förmiddagen, sen en lång dagstuti på 2-3 h, och sen en 30 minuters power nap ännu på kvällen.

Imorgon skall jag till loppis i ishallen och sälja gamla babykläder som inte längre behövs. Även amningsdynan o andra babystuff åker dit. Skönt att få bort saker o ting!! Och jag var ute igår med en väninna så jag är helt ögona i kors nu, så jag tror jag packar ihop mig o kryper under vårt varma duntäcke :)
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav virvella » 04 okt 2013, 21:23

Hej!
Är inne o skriver fast jag inte varit med på ett tag......
Vi har haft två veckor ganska normalt, lever nog i en dimma fortfarande men det blir förhoppningsvis lättare med tiden.
Först trodde vi att lillan hade reflux och nu har vi provat specialmjölk i två veckor och jag börjar känna att vi har en bebis.... Hon blir snart 8 månader , har inte hunnit njuta så mycket av bebis tiden.Blodprov o pricktest har tagits, Vetemjöl och råg står också på förbjudna listan och så blir det till att prova o se vad hon tål....

Ja , nu lär man sig nya grejer i livet...

Kram på er.. har tyvärr inte orkat följa med så mycket...

/ Virvella
virvella
Guldmedlem

Oläst inläggav Eva T » 08 okt 2013, 09:46

Hej!
Här är en mamma som ligger till sängs, sjuk. Lyckligtvis har jag föräldrar i faggorna som kommer och hjälper mig ibland, men jag blir så arg på systemet där alla andra kan ta sjukledigt men en hemmamamma förutsätts sköta ungarna fast hon har 39 graders feber. Vad är det för idioti? Tycker att pappan borde få bli hemma med sjuk fru. Även om mina föräldrar snällt ställer upp så är de lite tafatta och mamma klarar inte blöjbyten så jag gör ändå en hel del själv. Var hos läkaren igår, väntar på labraresultat idag. Läkatens kommentar: "lepää kunnolla". Ööö... Hur då? Som tur har vi trappat ner till en amning på natten (4-tiden) så mannen får sköta nätterna i övrigt. Vi har ännu ganska jobbiga nätter, sammanlagt 3-10 väckningar (inkl. SB).
På dagarna är LS lyckligtvis en ganska glad baby som gillar att krypa in under möbler så hon ser till att hålla golvena moppade: lite dregel och sedan krypa omkring på det :)
SB ger mig mera huvudbry, han är inne i någon 2-årstrots och blir ledsen över de mest mystiska saker. När jag skickade ut barnen med mormor nyss så frågade jag om han ville ha med sig några leksaker. Nä, sa han. Okej, men jag sätter dem i vagnkorgen om du skulle ändra dig. Buhuuu, nää nää nää, säger han och slänger sig på golvet. Och sedan var det bara "mamma famppu! Mamma famppu!" som gällde. Puh, baxade nu ändå ut honom och kravlade till sängs...
Ha det bra allihopa!
Eva T

Oläst inläggav Majbarn » 14 okt 2013, 13:43

Hej på er i höststormen (iaf i Jakobstad blåser det idag!)

Här blir lilleman 8 månader idag (tiden tiden, vart har den bråttom?) och dagen till ära hade vi 8 månaders läkarkontroll på agendan. Allt ok, växer så det knakar och utvecklas som han ska. 9460 gram och 71,7 cm :)

Vi har ju också ÄNTLIGEN fått konstaterat att han har mjölkproteinallergi. Klart att vi inte vill att han ska ha det, men det är ändå skönt att veta vad som orsakar hans utslag så vi kan börja leva utifrån det. Hoppas att det växer bort bara. Så nu väntar vi på ett nytt Kela-kort så vi börjar få den svindyra mjölkfria ersättningen billigare, känns lite huvudlöst att lägga ut ca. 40 € i veckan på den, vilket vi har gjort alldeles för länge redan...

Både jag och lillen är förkylda igen, bara lite på en månad sedan sist. Jag som alltid har två flunsor i året har varit ovanligt mycket sjuk nu under mammaledigt. Det blir väl sådär då man inte träffar lika mycket folk som vanligt, sämre immunförsvar.
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav juliett » 14 okt 2013, 21:09

Här har det inte stormat idag som tur, vi har fått njuta av ganska soligt väder hela dagen :)

Skönt Mamma2013 att ni äntligen fått reda på vad som orsakat utslagen. Har det blivit bättre nu när ni lämnat bort mjölkprodukterna?

virvella :kram: till er, ni verkar ha haft det kämpigt! Hoppas det ändrar så att du också skulle få njuta lite av bebistiden

Jenni74 Har era nätter blivit bättre nu?

Hos oss rullar vardagen på, minns inte att det var så här "fullt upp" om dagarna med SS :blink: Liksom Linornas mami känns det som om jag trivs ganska bra hemma, det känns som om vi "hela tiden" har program. Och efter att jag påbörjade medicineringen känns det som om jag njuter mera av att vara hemma nu :nicka: Visst får jag ångest ännu nu som då, märkte det ganska tydligt nu senast jag hade mens, men nu känns det bättre igen.

LB har gjort massor av framsteg den senaste tiden. Han svänger sig nu från rygg till mage och från mage till rygg, rullar runt och flyttar sig åt sidorna. Han har ännu inte lärt sig att dra sig framåt, men man märker att han vill. Och efter att han börjar röra på sig så här mycket, så känns det som om vi fått en mycket nöjdare kille :love: Fysioterapeuten sade tidigare då jag berättade att han blir ganska lätt missnöjd att det beror på att hans hjärna vet vad han vill och kan göra, men hans kropp klarar inte av det. Men nuförtiden känns det som om han är nöjd för det mest (trots att vi idag hade en sämre dag) och han trivs bra att leka på golvet. Förra veckan började han också ljuda "mam mam ma" och "bab pa" :love: Vart har vår lilla kille farit?!? :swoon:

Nästa vecka har vi rdg, så då får vi se hur mycket han växt. Han gillar verkligen sin SS och jag kan redan tänka mig hur det blir om några år, riktiga Piff och Puff kan jag tänka mig. SS har dock blivit lite mera svartsjuk nu känns det som, så man måste nog vara på sin vakt hela tiden att hon inte stöter till honom.

Medan vi var i Jakobstad så blev jag moster till en liten kille och trots att han var ett halv kilo större än LB så är det svårt att komma ihåg hur små dom egentligen är när dom föds :love:

Linornas mami skrev:Annars; mammaledigheten börjar närma sitt slut med rask fart... hur har ni andra tänkt, kommer ni att bli hemma eller genast återgå på jobb?
Jaa a, det här är en fundering som stjälit mina tankar den senaste tiden... Fick ju i veta våras att min arbetsplats måste stänga efter årsskiftet, då staden bestämde sig för att inte köpa våra platser. Nu har dock staden kommit fram att dom ändå kanske behöv platserna, det kommer att bestämmas på ett möte i slutet av oktober. I början av november måste jag lämna in pappren, men för tillfälle känns det nog som om jag vill stanna hemma ännu, planerna är till hösten 2014. Det beror ju förstås lite på hur det går med min arbetsplats och så, och med ekonomin. Har ju några veckor ännu kvar att fundera.... Men som jag skrev tidigare så känns det som om jag njuter mera nu av vår vardag och jag trivs nog egentligen ganska bra hemma (bara jag får träffa lite vuxna nu som då). Har ju också tänkt göra lite inhopp nu som då som skulle dryga ut kassan lite, men jag märker att många arbetsplatser har vikarieförbud nu...

Nu skall jag njuta ännu lite av lugnet innan läggdags, SS har haft en "trots-dag" idag, så det var riktigt skönt när det blev tyst i huset. Sköt om er alla!
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Majbarn » 14 okt 2013, 21:59

juliett skrev:Skönt Mamma2013 att ni äntligen fått reda på vad som orsakat utslagen. Har det blivit bättre nu när ni lämnat bort mjölkprodukterna?

Japp inget kliande längre och vi har börjat sova på nätterna :tummenupp:

Linornas mami skrev:Annars; mammaledigheten börjar närma sitt slut med rask fart... hur har ni andra tänkt, kommer ni att bli hemma eller genast återgå på jobb?

Min mammaledighet tar slut i början på december och jag återgår till jobbet 3 februari, kommer att vara partiell vårdledig och jobbar 30h/vecka. Sambon är hemma hela februari och Anton börjar dagis i mars då... Skulle gärna vara hemma längre men jag vill inte leva på fpa:s lilla "bidrag".
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav milla82 » 16 okt 2013, 14:39

Tiden går... Här händer det inte så mycket med lillasyster, hon verkar inte ha bråttom någonstans. Svänger sig ibland från rygg till mage men aldrig tvärtom. Tycker det fortfarande är jobbigt att ligga på mage och ropar ganska mycket då. Så nu får vi prova på hur det är att ha ett barn som stortrivs att sitta i famnen och inte själv ska iväg någonstans. Inga tänder ännu fastän jag misstänkt att det sku komma redan tidigare. Ammar ännu fullt och trivs bra med det. Hittills äter lillasyster 3 mål mat om dagen, broiler, ris och currysås är en stor favorit. Men äter egentligen allt. Har kört en blandning mellan fingermat och vanlig mat. Någon egentlig babymat har hon aldrig fått utan tuggar vanlig mat som är skuret i bitar. Saltar inte maten när jag lagar den så då kan lillasyster också äta vår mat. Fungerat ypperligt tycker jag. Här bytte vi också ut liggdelen mot sittdelen. Fröken fick det annars så trångt då hon ibland sov i vagnen. De flesta tupplurer görs här inne i sängen.

Annat då... Har 1 månad och 1 vecka kvar av mammaledigheten. Suck! Men börjar med semester och sedan 2 månader vårdledigt. 3 mars börjar jag jobba igen. Men inte gör det så mycket eftersom jag fortfarande får vara hemma, jobbar som familjedagvårdare och bara har ett barn på kommande som är 10-15 dagar i månaden.

Hoppas allihopa får en fortsatt skön höst!
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav xtina » 21 okt 2013, 17:24

Här är det inte heller bråttom för LS. hon svänger sig på rygg till mage ibland tillbaka på rygg, men sällan. trivs bäst att sitta och sitter då bra utan stöd. har ibaknd skjutit sig lite bakåt då hon legat på golv där vi har plastmatta direkt under. hon har 2 tänder nere som kom vid 7 månader och jag tror hon har ännu en tredje på g ner i, för tandköttet är mera svullet och ljust i nyansen där. sedan har hon igen börjat sova oroligt på nätterna och man får ge tutten mint varannan timme, ibland fortsätter gnällandet ändå - och nu har jag gett mjölk 2 nätter i rad bara för att se om hon då somnar om bättre och inte vaknar igen efter en timme, och det har varit till det positiva. men inte vill jag ju hon ska börja med det nu igen då hon inte ätit nattetid på fyra-fem månader! :nepp: så hoppas det bara är en fas.. dagsömnen soves vid oss också ofta inne, en gång på fm och en gång på em. ibland har hon hoppat fm vilan och då powernappat en stund på kvällen. angående mammaledigheten så komme rjag vara hemma tills hon är 11 månader, sen börjar jobbet igen och hoppeligen får vi plats hos en dagmamma för LS. Just nu känns det dock tudelat eftersom hon ännu inte kryper och jag gärna vill hon hinner ta sig framåt en tid innan jag återgår till jobbet. gillar faktiskt den delen av babytiden mera också :)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper