februari -och marsbebisar 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

februari -och marsbebisar 2013

Oläst inläggav xtina » 23 feb 2013, 13:39

Tänkte vi startar en ny grupp för februari/marsbebisar 2013, då det är så många i vinterbaby tråden. :tummenupp:

anis*: 1.2.2013, flicka, andra barnet
honeybunches: 6.2.2013, pojke, andra barnet
Mamma2013: 14.2.2013, pojke, första barnet
EsboMorsan: 15.2, flicka, andra barnet
julibruden: 16.2.2013, flicka, första barnet
xtina: 20.2.2013, flicka, andra barnet
junibruden: 21.2.2013, flicka, första barnet
2pojksmamma: 23.2.2013, flicka, tredje barnet
milla82: 24.2.2013, flicka, tredje barnet
juliett: 26.2, pojke, andra barnet
Cupcake: 28.2.2013, flicka, tredje barnet
Eva T: 4.3.2013, flicka, andra barnet
Flippan: 5.3.2013, flicka, tredje barnet
Jessy83: 6.3.2013, flicka och pojke, andra och tredje barnet
Jenni74: 15.3.2013, pojke, andra barnet
Linornas mami, 25.3.2013, flicka, andra barnet
Piglet & Pappawannabe 28.3.2013, flicka
Senast redigerad av xtina 25 apr 2013, 20:37, redigerad totalt 18 gånger.
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Re: februari -och marsbebisar 2013

Oläst inläggav anis* » 24 feb 2013, 00:46

xtina skrev:Tänkte vi startar en ny grupp för februari/marsbebisar 2012, då det är så många i vinterbaby tråden. :tummenupp:

Du menar 2013 (liksom i rubriken)? :wink: Då får jag väl ta och ansluta mig även här :nicka:

anis*: 1.2.2013, flicka, andra barnet.
xtina: 20.2.2013, flicka, andra barnet.
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav xtina » 24 feb 2013, 12:03

anis* skrev:
xtina skrev:Tänkte vi startar en ny grupp för februari/marsbebisar 2012, då det är så många i vinterbaby tråden. :tummenupp:

Du menar 2013 (liksom i rubriken)? :wink: Då får jag väl ta och ansluta mig även här :nicka:

xtina: 20.2.2013, flicka, andra barnet.

Haha, jodå --> korrigerat :clap:
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav xtina » 27 feb 2013, 18:23

Så nu var tösen en vecka redan då. :love: Idag har vi haft hembesök av rdg tanten, och allt var bara bra. Lillasyster är lättskött och äter och sover mest. bara söndagen som var en sämre dag med magknip då mamma inte tänkt efter och gärna gottade i sig nötchoklad.. fick lov att läsa in mig på vad man ska undvika då man ammar för att undvika det värsta magknipet, så man glömmer på fyra år. Men annars kompletterar vi amning med ersättning här eftersom jag inte varit s'ker på hur jag skall göra och jag mådde fruktansvärt dåligt av amningen förra gången då storasyster hade "kolik" och vägrade napp så jag fick agera båda. Inte ens flaska tog hon till först, så denna gång har vi då introducerat det tidigt så det inte skall haka upp sig om mamma behöver lite avlastning.. :nicka:

Storasyster är väldigt hjälspam och passar gärna upp med napp, gosedjur, trasor och filtar då det behövs. Men märks också att hon blivit storasyster och är lite avundsjuk på lillasyster som får så mycket famntid. första dagen hemma hade hon skrivit med kritor på tv-bänken och idag kom hon på ideén att tvätta håret själv i handfatet med tvål!! ..
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anis* » 01 mar 2013, 00:02

Neeej! Där försvann igen allt det jag nyss skrev :curse: Nåja. I korthet...

xtina skrev:Lillasyster är lättskött och äter och sover mest. bara söndagen som var en sämre dag med magknip då mamma inte tänkt efter och gärna gottade i sig nötchoklad.. fick lov att läsa in mig på vad man ska undvika då man ammar för att undvika det värsta magknipet, så man glömmer på fyra år.

Nötschoklad? Var det något speciellt just med det, eller gällde det choklad överhuvudtaget? Min favorit.. :cry: Vi har nämligen också en lillis som haft lite magnkip och jag funderade nyss om jag kanske borde ta och kolla upp lite vad jag kanske själv kan göra i kostväg för att bättra på saken (även om det ju inte lär gå helt hand i hand heller alla gånger..). Hittade du någon bra lista som du kanske kunde dela med dig av? :blink:

xtina skrev: Inte ens flaska tog hon till först, så denna gång har vi då introducerat det tidigt så det inte skall haka upp sig om mamma behöver lite avlastning.. :nicka:

Så har vi också gjort (även om vi kanske borde testa lite igen, så det inte glöms bort)! Jätteskönt att veta att man (ofta t.o.m. just han :wink: ) kan ta till flaskan om det skulle behövas!

xtina skrev: Storasyster är väldigt hjälspam och passar gärna upp med napp, gosedjur, trasor och filtar då det behövs. Men märks också att hon blivit storasyster och är lite avundsjuk på lillasyster som får så mycket famntid. första dagen hemma hade hon skrivit med kritor på tv-bänken och idag kom hon på ideén att tvätta håret själv i handfatet med tvål!! ..

Låter bekant det där! Så söta dom kan vara :love: , samtidigt som jag också konstaterat att det kan vara en väldigt nyttig kunskap att ha som förälder att man kan räkna (långsamt) till tio :blink:
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav milla82 » 01 mar 2013, 14:48

Hoppar också på här. Har nu varit hemma ett dygn. Lillasyster som hon hittills bara blir kallad, verkar rätt nöjd med tillvaron. Storasyster har fullt upp med att sköta om henne. Och så fort lillasyster gråter ropar storasyster att hon nog säkert är hungrig nu.

Har själv lite problem med att reglera mjölkmängden. Har väldigt mycket av den sorten och fick idag åka till rdg efter en elektrisk pump för att få lätta på trycket. Fick t.o.m medicin som ska göra mjölkproduktionen mindre. Har dessutom en dotter som verkar ha höftledsluxation så hon fick en von Rosen skena på sig igår vid läkarkollen. Och då är amningen lite svårare. Storasyster hade också skena men där gick amningen mycket lättare. Hoppas bara att lillasyster inte behöver ha skenan så länge. Har tid till ortoped som ska bedöma tillståndet med ultraljud.

Hoppas nu på vackert väder i helgen så vi sku kunna gå ut och få lite frisk luft. Har i princip varit inne sen förra lördagen.
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Oläst inläggav Majbarn » 01 mar 2013, 22:23

Hoppar också på här :) vår lilla kille blev redan två veckor igår, tiden går så otroligt fort..
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav xtina » 02 mar 2013, 12:55

Anis*: är väl främst nötter som verkligen kan ge något. Men har nog också läst att choklad, jordgubbar, starka kryddor, vitkål, vitlöl, lök kan ge knip i magen åt de små. är väl bara att googla mat att undvika vid amning så kommer det upp liknande listor. Men inte har jag att jag skulle undvika något helt bara för att det sägs något. Man måste ju unna sig själv också. :nicka:

Här sov lillasyster 5h i ett sträck inatt! sen ammades hon och sov 3h till. Vore jättenöjd om nätterna kunde bli till något liknande längre fram. Inte för hon annars heller äter så ofta på nätterna eller håller oss vakna, men ändå. Storasyster sov hela nätter redan från 6-7v ålder och då med 11-12h sovpass. :tummenupp: men då ammades vi ju hela dagarna och sov inte mer några snuttar heller så det behövdes väl.

Nu skall jag fortästta städandet här hemma så länge kaarn i huset är borta och lillen sover.. Har fått ett riktigt ryck s nu skall allt jag inte kunnat göra/lyfta under garviditeten ordnas upp. städade en skrubb häromdagen och idag har jag tagit tag i kylskåpet.. :clap: igår plockade sambon också äntligen ut dendär pressbänken han haft i lillasysters blivande rum så länge vi renoverade garaget till gym.. men nu då det är färdigt och han har 30kvm gym redan så tyckte jag det var på tiden att städa ur det han använde under remont tiden.. har också tänkt byta rum uppe på vinden med arb.rum och gästrum så vi skulle ha lite mindre arb.rum.. Jaja.. :)
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anis* » 03 mar 2013, 00:04

xtina skrev:Anis*: är väl främst nötter som verkligen kan ge något. Men har nog också läst att choklad, jordgubbar, starka kryddor, vitkål, vitlöl, lök kan ge knip i magen åt de små. är väl bara att googla mat att undvika vid amning så kommer det upp liknande listor. Men inte har jag att jag skulle undvika något helt bara för att det sägs något. Man måste ju unna sig själv också. :nicka:

Jepp, jepp och dagens saldo var då att jag nästan ätit allt det ovanstående.. :| Jag tycker också att man nog väl kan unna sig själv god mat etc, men lite måste jag kanske börja se över vad jag sätter i mig noggrannare..stackars lillis :oops:
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav Majbarn » 03 mar 2013, 19:47

Allting ska ju testas med de här små, så nu befinner vi oss på barnavdelningen med vår 17 dagar gamla baby med misstänkt rs-virus. Kom in imorse via jouren efter en vaken natt hemma med en väldigt rosslande baby och oroliga föräldrar. Imorse klarade vi inte av att se liten lida längre efter att det lät som om han skulle kvävas vid varje amning. Trodde jag ringde i "onödan" till jouren och kände mig som värsta hönsmamman, men väldans tur att vi for in! Har en trött och medtagen kille här, svårt att få honom att äta ordentligt. Tur att barnläkarna i Jakobstad är väldigt duktiga :tummenupp:
men det är så hemskt att se sitt barn sjuk,skulle göra allt för att själv kunna ta över sjukdomen istället .
Majbarn
Silvermedlem

Oläst inläggav xtina » 03 mar 2013, 22:07

Mamma2013: Verkligen tur ni for in, men otur att han skulle råk ut för det redan. :(

Här har vi haft en sämre dag, men vet inte om det beror på att gårdagen igen var så bra. Vissa dagar sover hon 3-4h pass i sträck, äter, vaken knappt en timme-två för att sedan sova, men idag har hon varit lite missnöjd och orolig från det hon vaknade vi tio till en tre halv fyra på em då jag fick henne att sova lite längre pass genom att lägga mig ner brevid.. Fasar ju lite för att det ska bli till kolik och hoppas det bara var nåt tillfälligt.. tar ju ändå ett par veckor ännu innan man börjar se ett "mönster" eller kan införa nån slags rutin så..
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav junibruden » 04 mar 2013, 11:14

Hejsan,

kommer med här i tråden jag med.

Dotterns föddes 21.2.2013, 2700 g och 48 cm.

Vi har varit hemma en dryg vecka nu och hittills fungerar allt nästan för bra. Hon är så lugn och nöjd. Sover 3-4 h i sträck under dagarna och 4-5 h under nätterna.

Även jag har massor mjölk, men det trycker endast riktigt illa just före hon vaknar och eftersom hon ska ha mat genast då hon vaknat så lättar ju hon på trycket åt mej :).

Ännu har jag inte märkt att hon skulle ha haft magknip, låter ju illa med att lämna bort nötter och choklad då jag tycker om dem sååå mycket :).

Väntar massor på att komma ut med fröken. Var förra veckan ut en sväng, men idag är det såååå kallt att vi nog stannar inne. Tur är att det ska vara varmare imoron.
junibruden

Oläst inläggav Cupcake » 06 mar 2013, 13:01

Här hoppar jag också på.

Cupcake: 28.2.2013, flicka, tredje barnet

Jag postade just förlossningsberättelse i februaritråden, så där kan man läsa om man vill.

Vi har nu varit hemma några dagar. Tiden går så jättefort. Jag har nog varit inne och läst, men inte hunnit/orkat skriva nåt. Då tiden funnits har orken saknats och tvärtom. Lite känslosvall har jag också haft, speciellt dagen efter att vi kom från bb var jag ganska gråtmild och pendlade mellan att fundera vad vi riktigt gett oss in på, hur vi kommer att klara den första tiden och till att bara gråta en skvätt för att alla tre barnen är så fina. Nån som känner igen sig?

Lillasyster är ganska lättskött hittills. Sover, äter, kakkar och ibland bara tittar på en med stora ögon. Hon trivs nog i famnen och visst kan hon gråta mellan varven också. Nätterna har varit ok, enda nackdelen är att hon gärna äter ofta och har haft perioder på ett par-tre timmar på natten som hon inte riktigt kommer till ro utan vill amma hela tiden. På bb hade hon två kvällar/nätter då hon satt fast i bröstet ungefär kl. 19-03. Men förra natten var bästa hittills, då åt hon tre gånger och sov däremellan, ungefär 23-8.30. Mera sådant!

En fråga till er. Hur klär ni er till natten? Jag behöver helt klart amningsbh och så är det ju praktiskt att ha en pyjamaströja som går att knäppa upp. Problemet är bara att jag bara har flanell- och sidenpyjamas med knappar och det blir så varmt! Normalt använder jag tunnare pyjamasar, men funderar om det är krångligt att dra upp tröjan då man ska amma och om tröjan korvar sig och är i vägen.

Hur har amningen kommit igång för er andra? Tösen har sugit sönder mina bröstvårtor, men det ska ju nog läka småningom. Gör lite ont då hon tar tag och börjar amma nu, men sen går det ju nog om. Det kan hända att hennes grepp var lite för litet i början. Jag märkte snabbt att hennes tungband var lite kort. Läkaren tyckte att det var ett gränsfall, men jag valde att ha honom att klippa det vid hemgranskningen. Hellre nu än att det eventuellt skulle behöva åtgärdas senare. Nu är jag i varje fall bästa vän med kålblad som lindrar såriga bröstvårtor. Lite tycker jag mjölkproduktionen haltar, brösten blir lite väl stinna. Tösen är nöjd med ett bröst per amningstur och då blir det ju lite länge ibland mellan tömningarna av ett bröst, speciellt som det ju varierar hur länge hon sover. Men det borde ju jämna ut sig småningom, bebisar brukar ju hitta sina rutiner efter ett tag.

Nu ska jag pussla med storasyster, kanske hinner vi i bästa fall bygga ett pussel före lillasyster vaknar.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anis* » 06 mar 2013, 14:11

Vi har blivit fler här igen ser jag, skoj! :nicka:

Cupcake skrev: En fråga till er. Hur klär ni er till natten? Jag behöver helt klart amningsbh och så är det ju praktiskt att ha en pyjamaströja som går att knäppa upp. Problemet är bara att jag bara har flanell- och sidenpyjamas med knappar och det blir så varmt! Normalt använder jag tunnare pyjamasar, men funderar om det är krångligt att dra upp tröjan då man ska amma och om tröjan korvar sig och är i vägen.

För mig varierar det lite. Någon gång har jag sovit med amningsbh + någon pyjamas eller blus. Speciellt om blusen/pyjamasen är av lite kortare modell tycker jag det funkar helt ok att dra upp den också om den inte skulle ha knappar. Har en slags omlottsblus också som jag faktiskt "öppnade" genom att dra i "halshålet" då det behövdes. Vanligen sover jag ändå antingen i amningspyjamas (har en av märket Cake lingerie som har ett brett gummiband just under bysten som stöd) eller amningstopp. Har ett par toppar köpta från typ Lindex(?) förra gången det var aktuellt (2010) och dom funkade helt bra (har inte hittat dem nu..), men de hade nog inte så mycket stöd. Sen köpte jag nyss en amningstopp av märket Bravado som jag också tänkt använda på natten. På dagen har den varit bra. Det som ändå är lite krångligare med den är att det nog nästan krävs två händer för att öppna "luckan", men jag tror man kan vänja sig.

Cupcake skrev: Hur har amningen kommit igång för er andra? Tösen har sugit sönder mina bröstvårtor, men det ska ju nog läka småningom. Gör lite ont då hon tar tag och börjar amma nu, men sen går det ju nog om. Det kan hända att hennes grepp var lite för litet i början. Jag märkte snabbt att hennes tungband var lite kort. Läkaren tyckte att det var ett gränsfall, men jag valde att ha honom att klippa det vid hemgranskningen. Hellre nu än att det eventuellt skulle behöva åtgärdas senare. Nu är jag i varje fall bästa vän med kålblad som lindrar såriga bröstvårtor. Lite tycker jag mjölkproduktionen haltar, brösten blir lite väl stinna. Tösen är nöjd med ett bröst per amningstur och då blir det ju lite länge ibland mellan tömningarna av ett bröst, speciellt som det ju varierar hur länge hon sover. Men det borde ju jämna ut sig småningom, bebisar brukar ju hitta sina rutiner efter ett tag.

Jag tycker att vi kommit bra i gång med amningen här och till min stora lättnad verkar jag den här gången helt slippa( :tumme: ) de söndriga bröstvårtorna som verkligen blev illa till en början senast. Aj! Jag har heller inte nu på samma sätt haft det där värsta Dolly Parton -skedet nu tycker jag, även om brösten ju nog är klart större och kan bli lite stinna i bland, speciellt som tösen här också för det mesta med det ena bröstet åt gången. Då kan det ju nog bli lite länge mellan tömningarna vilket ju inte alla gånger är direkt bekvämt, men överkomligt ändå. Har du Cupcake provat på någon smörja (typ Lansinoh) för bröstvårtorna? Också att använda bröstgummi ett tag kan kanske försnabba läkandet? Sen testade jag faktiskt också senast på att väta trosskydd med vatten och lägga dem i frysen (i Minigrip). Använde dem sen som "ispåse" då brösten kändes som mest stinna (lätt att foma runt bröstet också då de är så tunna) och jag kunde nog tycka det funkade helt ok också, i alla fall för en stund. Kanske värt ett test - bara man täcks :blink:
För övrigt har vi inga direkta rutiner än, men jag litar på att de kommer. Nu har vi dessutom storasyster hemma med både ögon-och öroninflammation(!), så alla eventuella rutiner skulle nog ändå kullkastas just nu har jag på känn..
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav xtina » 06 mar 2013, 17:18

Cupcake skrev:
Vi har nu varit hemma några dagar. Tiden går så jättefort. Jag har nog varit inne och läst, men inte hunnit/orkat skriva nåt. Då tiden funnits har orken saknats och tvärtom. Lite känslosvall har jag också haft, speciellt dagen efter att vi kom från bb var jag ganska gråtmild och pendlade mellan att fundera vad vi riktigt gett oss in på, hur vi kommer att klara den första tiden och till att bara gråta en skvätt för att alla tre barnen är så fina. Nån som känner igen sig?

En fråga till er. Hur klär ni er till natten? Jag behöver helt klart amningsbh och så är det ju praktiskt att ha en pyjamaströja som går att knäppa upp. Problemet är bara att jag bara har flanell- och sidenpyjamas med knappar och det blir så varmt! Normalt använder jag tunnare pyjamasar, men funderar om det är krångligt att dra upp tröjan då man ska amma och om tröjan korvar sig och är i vägen.

Hur har amningen kommit igång för er andra?

Jo cupcake, här har också tårarna fallit. Mest till glädje dock, och sen tror jag att sömnbristen innan förlossningen har sina efterverkningar nu då man har ännu en att sköta om även om hon mest sover och äter. :)

Jag sover bara i ett linne/topp om nätterna, och då drar jag bara upp det och ammar. brukar inte läcka så mycket därför går det bra. vad gäller amning så ammar vi här bara kvälls och nattetid. annars får hon ersättning. Inte för jag kanske inte skulle ha tillräckligt, men är något som passar mej/oss bättre då jag med vårt första barn inte mådde så bra att amma. (dels för hon låg vid bröstet ständigt hela dagarna och bara sov några snuttar på dagarna mellan 2v-2,5mån, vägrade flaska och napp så jag sedan fick agera båda. . Inget jag ville skulle hända denna gång! därför vi gör som vi gör). klart det är med tudeladekänslor jag lämnat bort helamningen så tidigt, men denna gång vill jag må bra utan att känna stress över att det måste fungera och jag inte har några andra val.
Bild
xtina
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper