April- och majbarn 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: April- och majbarn 2013

Oläst inläggav marrosen » 29 jul 2013, 19:44

Hej på er!
Länge sen jag tittat in. Har haft så mycket allt möjligt speciellt att planera dopet, men nu är det överstökat. Jo,igår hade vi dop och samtidigt fira vi min 30 års dag,fast egentligen fyller jag först i morgon. Allt gick bra, lillflickan sov över hela dopet. Hon fick namnet Maya Alice.
Annars tycker ja att dagarna rullar på. Maya är nöjd för det mesta. Smailar och jollrar med oss. Här om dagen hade jag henne på magen men ettutre hade hon svängt till ryggen. I sängen brukar hon snurra i cirkel när hon ligger på rygg. På torsda blir det rdg. Ska bli spännande å se va måtten visar,hon verkr så lång. Rota hoppa vi över men vaccinationer ska vi nog ge.
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav marrosen » 01 aug 2013, 20:35

Idag blir lillasyster redan 3 månader,tänk va tiden går fort fast ändå känns de som hon allti ha vari med oss.
vi va ti rdg idag å de va nöjda och glada. Hon vägde 5980g å va 62,3 cm. Hon fick två pickor å usch va hon skrek,tyckte riktigt synd om henne. Ikväll har hon varit mera skrikig än vanligt. Gav en panadol supp till natten ifall hon är sjuk i låren.

Hur är det me ni andra?

:kram: från oss :D
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Strössel » 02 aug 2013, 17:53

Hejsan!

Jag skulle gärna komma med i tråden. Jag är inte så aktiv internetanvändare, men kommer säkert titta in då och då :)

Vi fick vår första tös 15.5, 3324g o 52 cm lång. Väldigt nöjd flicka som mest sover och äter, jollrar och skrattar. I den här åldern sover hon från 22-23 fram till 6-7, men hon har nog från första början sovit runt 3-4 h minst per natt. Vi har inte gett henne tutt för hon skriker typ.. aldrig? Jag har faktiskt inte ens öppnat paketen och steriliserat dem. Mina kompisar konstaterade att hon är lite gnällig, men hon har för låg decibel för att klassas som någon som skriker. Jag skulle vilja fråga er med äldre barn om det finns någon fördel med tutt när de kommer upp i äldre ålder. T.ex. när tänderna börjar komma?

Jag ammar inte sedan en månad tillbaka. Fanns ingen mjölk helt enkelt inte. D-vitamin får hon också, men hittills har vi inte upplevt luft i magen förutom två kvällar sedan hon föddes. Det var när jag försökte få mjölken och stiga utan resultat. Dop har vi nästa helg. Var supersvårt att få någon präst mitt på dagen! Vi har flera gäster som kommer att köra av och an från en annan stad så tidpunkten var väldigt viktig för oss.

Min andra hälft hade pappaledigt de första tre dagarna efter att hon föddes, men har sedan valt att spara den till senare när hon är lite äldre. Nu sover hon ju mest ännu. Han har nu den senaste månaden haft semester så då har jag kunnat komma och gå lite ledigare. För övrigt mår vi ganska bra.. Jag hemmatränar ett par dagar i veckan och går ganska mycket ut med vagnen för att få frisk luft och få tiden att gå..

Strössel
Strössel

Oläst inläggav IdaLi » 04 aug 2013, 22:55

Hallå! Här går tiden undan i racerfart, 12 veckor idag. Han äter gärna med 2 h s mellanrum.. Idag klara han sig fint 4 h utan mat så jag tror bestämt att jag ska börja dra ut på pauserna och hoppas att det sku medföra lite längre sömnryckar för hela familjen. Nätterna har varit helt ok nu en tid, han kommer till ro runt 12/ 1 tiden och sover till halv4, ammas och sover igen till halv7 ish. Då brukar pappa stiga upp med honom så jag får sova lite till. Det är ingen skillnad när vi börjar natta honom, det tar alltid till12 före han lugnar ner sig.. Fram till dess kan han nog somna men vaknar igen efter 10 minuter. Han sover med oss, i egen säng sover han så korta snuttar så vi e illa tvungna att ha honom med oss för att alls få sova själva. Hoppas på att det ändrar snart.. Har verkligen försökt ha honom att sova i egen säbg men det fungerar int.. Allt går jättebra annars, lite länge mellan kakkadagar, men de e överkomligt ändå. Hoppas allra mest på att få börja sova hela nätter snart.. Då sku världen se helt annorlunda ut! Tur i oturen harjag och mannen haft som ha fått vara hemma tillsammans hrla tiden.. Min man har inte lyckats få något jobb sedan studietna slutade så han har varit hemma med oss hela sommaren. Jag lyfter på hatten till er som klarar er själva med bebisvardag.. Snart får jag också pröva på det..

Kan man sömnskila en bebis på snart 3 månader? Sku så gärnase att han sku somna tidigare om kvällarna så att jag skulle ha lite tid att varva ner själv och hinna skrapa ihop några extraminuter sömn...
IdaLi

Oläst inläggav Biina87 » 07 aug 2013, 13:08

hejj!
Tiden går fort när man har roligt :) Idag blir vår lilla tös 3 månader :heart: Här springer dagarna bara iväg fast vi inte alltid har så mycket pågång.. Våran Tös är en väldigt nöjd bebis som sover nästan hela natten i egen säng, somnar vid 9 tiden å vaknar för en matpaus vid 6-7 tiden och sover vidare till kl. 10! På dagen sover hon två längre stunder på ca. 3 timmar och sedan en kort sovpaus på ca. ½ timme vid en 7-8 tiden på kvällen.
Jag helammar fortfarande och tycker det går väldigt bra, ända nackdelen är väl att jag inte slipper bort hemifrån några långa stunder... men inte lider jag av det heller har helst barnen med mig när ja ska fara någonstans :)
Hade hemma sambon under Juli månad det var riktigt skönt fast nu är det nog också skönt när vi får in våra vanliga rutiner på nytt!
Nästa vecka blir det rådgivningsbesök så får se då hur mycket tösen har växt!

Ha de så bra! :kram:
Biina87

Oläst inläggav marrosen » 22 aug 2013, 12:24

Hej! Å välkomna alla nya.
Här går dagarna och veckorna minsann. Snart blir hon 4 månader å sku få börja med smakisar,men jag tror vi väntar ett tag med de fast hon är intresserad va man stoppar i sig själv.
Förra veckan börja ss dagis,så nu har hon dragit hem förkylnings bobbor så nu snorar alla förutom jag. Ls hade även lite stegring igår kväll.
Annars ha vi haft väldigt dåliga nätter på sistone..kan äta otaliga gånger eller så e hon vaken i 2-3 timmar på natten. Hon skriker egentligen inte utan är orolig i kroppen och inte får ro,sprattlar helt änkelt. Antar att de e nå med magen. På dagarna kan hon oxå bli orolig ibland. Å så vissa nätter sover hon å bara äter en gång,förstå sig på dem!? Sovande på dagen är lite si och så med.
jag stressar säkert för mycket av att de ibland e så dåliga nätter + att dagarna e som de e så min magkatarr har blivit värre,de bränner så i magen som om jag skulle ha eld i den. Har ökat på magmedicinen men inte gjort nån effekt. E väl immun mot dem när ja ha tagit dem i 10 år :w00t:

Snart ska vi hämta ss från dagis.

Hoppas ni andra har de bättre. :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Strössel » 27 aug 2013, 09:45

Tjolahopp!

Jag märkte igår att flickan snart inte längre ryms i bärkassen i vagnen. Trots att hon ser så liten ut växer hon i ett huj! Ni som har äldre barn kan säkert ge mig några råd. Om jag lägger henne i sittdelen, trots att hon inte sitter ännu, kan jag ha lite lutning på eller skall den vara helt flat? Hon är gärna med och tittar omkring sig så tror hon kommer blir sur om hon måste ligga.. Hur har ni era lillingar i vagnen?

Finns det annars någon som börjat med smakportioner redan? Vad har ni isf börjat med? Potatis på dagen?

Tack för era svar och ha en trevlig dag :) Vi ska tassa iväg till familjecaféet och se vad det finns för människor där :)

- Strössel -
Strössel

Oläst inläggav Råddjuret » 27 aug 2013, 11:14

Äntligen hinner jag skriva ett inlägg - bara nästan 4 månader sen lillasyster föddes! Har tänkt hela sommaren att jag ska skriva, men ni kan säkert föreställa er hur det är med två små som hela tiden behöver en.

Hur ser era dagar ut med era små, har ni hittat nån form av rytm och rutin? Jag blir ibland frustrerad över att allting är så oförutsägbart fortfarande. En viss rytm finns det ju visserligen - flickan orkar vara vaken ca 2 h åt gången och äter med 3-4 timmars mellanrum, men tupplurarnas längd varierar kraftigt (just nu är hon inne på sin tredje timme, händer nästan aldrig!), så jag har aldrig nån aning om när nånting ska ske :)

Nattandet är ganska besvärligt - hur gör ni andra? Jag försööööker utveckla nån form av nattningsrutin, men än så länge har vi inte sett nåt resultat direkt, utan vi är fortfarande fast i att amma just före hon läggs i sängen. För det mesta lyckas jag med att hon ännu är lite vaken när jag lägger ner henne (jag ger tutten istället för bröstet - är hon tillräckligt trött tar hon den och somnar, men annars blir hon bara arg och spottar ut den), men ganska ofta får jag ta upp henne på nytt efter en stund för att amma ännu lite till. Det funkar ju helt okej, men jag börjar känna mig ganska "fast" vid det här - skulle vilja kunna ge över en del av nattningsansvaret till mannen också, så att jag kunde spendera lite mera tid med storebror om kvällarna. Och ikväll ska jag natta dem båda ensam, hjälp!

Men det tycks inte finnas nåt snabbt och enkelt sätt att lära dem somna av sig själv, om inte nån av er har nåt magiskt tips att delge? Storebror var mycket lättare att natta som baby - somnade oftast lugnt av sig själv, så vi är lite som frågetecken nu med den här babyn som skriker upp sig så fort. Vi har också ganska jobbiga nätter (vaknar ofta med bara ett par timmars mellanrum och behöver bröstet för att lugna sig), så jag hade hoppats på att om hon lär sig somna av sig själv, så kanske nätterna skulle bli lite lättare också.

Strössel - vi flyttade över storebror till sittdelen först när han närmade sig 6 månader, så jag vet faktiskt inte om man kan ha den lite lutande för så här små. Men jag minns nog att han inte riktigt trivdes med att ligga vaken platt i sin koppa just i den här åldern längre, så med lillasyster kommer vi nog säkert att byta tidigare, om hon börjar bete sig på samma sätt. Men kanske här finns nån som vet hur man "ska" göra?
Råddjuret

Oläst inläggav Priya » 27 aug 2013, 22:18

Hej!

Här är en annan som i flera veckors tid tänkt försöka hinna skriva, resultatlöst. :oops: Men nu då vädret blir sämre kanske man är mer inne och hinner skriva mera. Dessutom är ju storasyskonen på dagis, så vardagen har blivit radikalt lugnare också pga det. Eller, kanske inte lugnare, men gör i varjefall mer produktiva saker än bara chillar i parken hela dagen.

Minisyster hade namngivningsfest och fick sitt namn för ett par veckor sedan. Det gick jättefint, var en rolig trädgårdsfest en vacker dag på landet (tur nog vacker, vi hade inte helt någon plan b på hur vi skulle göra med servering och ceremoni om det skulle ha råkat regna...). Som program på festen hade vi bl.a. en tidskapsel, som gästerna fick fylla med gåvor typiska för 2013, som hon kommer att få först när hon fyllt 20.

Tjejen är ännu under 5 kg (4,7kg/57cm), annars hade vi börjat babysimma nästa vecka. Kollar vikten pånytt på 4 mån granskningen i mitten av september, om hon då är över magiska 5 kg börjar vi simma 19.9. Kul! Har simmat med hennes äldre systrar också, tycker det är roligt att plaska med babyna i bassängen, fast det ju nog inte är någon billig hobby, åtm inte här i stan (men brukar tänka att jag kan satsa på det då jag inte spenderar något alls på mjölk och blöjor).

Gällande tuttar: tycker de är bra särkilt sedan då barnet är lite äldre, typ 6-18 mån, och behöver hjälp att lugna sig/trösta sig, samt som insomningshjälp. Men nog också för samma sak i mindre ålder. Kan inte säga om de har funktion i tandsprickningsåldern, mina båda äldre barn har fått tänder så sent att de inte haft intresse att gnaga på tutten då mera (9 mån resp 1 år 2 mån).

Gällande vagnen: vår Brio liggvagnskoppa (hård) har ett ryggstöd under madrassen som jag använt från ca 4-5 mån med de äldre syskonen, då de velat titta omkring sig. Jag har dessutom stött med halsdukar/filtar/kuddar runt barnet (eller annat jag hittat på eller med mig). I den åldern har de annars också kunnat sitta med stöd. Från 6 mån har jag bytt till resevagnen, och barnen har åkt i sittande ställning. Minisyster hatar att ligga ner, och vaknar nästan genast jag lägger henne ner i vagnen, så jag har använt vagnen mest att transportera saker i nu, Minisyster har hängt med i Babybjörn-bärsele, svängd antingen mot mig (då hon sover eller jag ammar henne) eller med ansiktet utåt (då hon är vaken och vill se sig omkring). Så tur nog väger hon under 5 kg, annars skulle det bli ganksa tungt att röra sig med henne. :roll:

Gällande att natta barn: Jag nattar alla tre barn ensam varje natt pga min mans kvällsjobb. Minisyster brukar jag antingen amma eller vyssja i sittern brevid Storasysters säng, då jag läser nattsaga för Storasyster. Lillasyster brukar somna mitt under Storasysters nattsaga, antingen på golvet i min famn (vilket blir bökigt om jag samtidigt ammar) eller i sin egen säng. Då alla tre (eller åtm de äldsta) somnat lyfter jag Lillasyster i sin säng (om hon somnat på golvet i min famn) och Minisyster till familjebädden i andra rummet, är hon vaken ammar jag henne tills hon somnar. Eller leker med henne i vardagsrummet en stund först, om hon inte alls verkar ha lust att sova just då. De dagar Minisyster är på lugnt humör fungerar den här rutinen hur bra som helst, andra dagar måste jag överrösta hennes högljudda jämmer med nattsagan, eller avbryta läsandet för att gå några varv i rummet med henne ifamnen. Tur nog har storasystrarna ändlöst tålamog med sin lilla övergulliga Minisyster. :love: Mina alla barn har alltid fungerat precis som Råddans, behöver mycket och tätt mjölk just före läggdags. Därför tycker jag både nu, och då Lillasyster var liten, att det funkat bäst att låta babyn somna i min famn/nära mig medan jag nattar äldre syskonen, så att jag inte behöver stiga upp mitt i nattsagan för att amma babyn i något annat rum (men då är jag som sagt alltid ensam, kunde kanske annars ordna det annorlunda).

Gällande rutiner: förutom storasyskonens dagistider och morgonväckningen och läggdags som är beroende av dagistiderna, så har vi i stort sätt inga fasta rutiner. Blir bara stressad av att titta på klockan då jag har semester, så Minisyster sover då hon är trött, äter då hon är hungrig och är vaken då hon vill, jag har absolut ingen aning om när och hur ofta eller länge hon gör det (och det beror nog mycket på vad vi andra sysslar med också, åker vi bil eller är på promenad sover hon mera, är vi hemma är hon mera vaken, tror jag åtm). Nattsömn sover hon från ca 21-22 till ca 8-10, under den tiden ammar jag henne kanske 2-4 gånger (inte heller säker på det, eftersom vi sover i samma säng och jag inte egentligen vaknar då jag ammar henne)

Ha det bra med era små!
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav marrosen » 11 nov 2013, 13:34

Hej alla! Här var det tyst,hur har ni det?

Tänk va tiden går, här ha lillasyster redan blivit 6 månader..
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav marrosen » 02 maj 2014, 11:21

Grattis till alla blivande 1 åringar.
Oj vad tiden går fort. Vi firade i går på den rätta dagen med många gäster. Nöjda och glada var allihopa.
Hur har ni de?

Vi har de bra, M är en matfrisk flicka som äter allt. Äter nu helt vanlig mat. Här om dagen lagade vi egen pizza och Ls åt dubbelt mera än Ss. Kissar på potta ibland:) annat med Ss som vi strider om pottanet jämt. Hon har börjat stiga upp och vill gärna gå när man håller i men balansen är nog si och så med. Sover bra om nätterna oftast hela nätter. Ammandet avslutades vid 11 mån men kan nog ändå ibland visa att hon vill ha bröstet iaf.
Jag är hemma tills hösten och då ska ja börja jobba, ibland känns det som om jag sku behöva få komma ut bland vuxna. Är
mest ensam hemma med barnen när mannen jobbar mycket.

Hoppas ni andra har det bra, skulle vara kul att höra hur ni har det.

Kram :kram:
Bild

Bild

marrosen
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper