April- och majbarn 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

April- och majbarn 2013

Oläst inläggav Priya » 18 maj 2013, 20:02

Hej alla ni från maj 2013-tråden och andra med barn födda i april eller maj 2013 :)

Tänkte det är dags att starta en egen småbarnstråd för våra småttingar. Den som vill kan lägga till sig på listan här (dvs skriv infon i ett inlägg och jag försöker komma ihåg att uppdatera den här listan).

Hoppas på livlig diskussion om våra små :)

Marrosen: 1.5.2013 Flicka, 4130 g, 52 cm, andra barnet (Österbotten)
Råddjuret: 6.5.2013, flicka, 4700 g 53 cm, andra barnet
biina87: 7.5.13, Flicka, 3400g & 50,5 cm, andra barnet (Österbotten)
MammaMim: 11.5.2013, pojke, 3490 g, 50cm, andra barnet (Österbotten)
IdaLi: 12.5.2013, pojke, 3860 g, 54 cm, (Vasa, Österbotten)
Priya: 13.5.2013, flickan "Minisyster", 2800g, 48 cm, tredje barnet (Helsingfors)
Siobhain: 14.5.2013, flicka, 51 cm, 3425 g, första barnet (Vasa)
Strössel: 15.5.2013, flicka, 52 cm, 3324 g, första barnet
Jessy: 21.5.2013, flicka, 3600gr, 50 cm, andra barnet (Vasa)
Senast redigerad av Priya 05 aug 2013, 22:00, redigerad totalt 12 gånger.
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: April- och majbarn 2013

Oläst inläggav Biina87 » 27 maj 2013, 09:32

Hej!

biina87: 7.5.13, Flicka, 3400g & 50,5 cm (Österbotten)

lillasyster blir 3 veckor imorgon... tycker att tiden gått väldigt fort fast på ett sätt känns det som vi haft henne länge :)
Igår kväll hade vi en lite sämre kväll, tror att lillasyster hade imagen för hon var väldigt lessen, men efter X-antal matningar somnade hon... jaha nu hann jag inte skriva mera för nu är det någon som håller på att vakna...
Biina87

Oläst inläggav Jessy » 28 maj 2013, 10:25

:heart: :heart: :heart:

biina87: 7.5.13, Flicka, 3400g & 50,5 cm (Österbotten)
Priya: 13.5.2013, flickan "Minisyster", 2800g, 48 cm (Helsingfors)
Jessy: 21.5 2013, flicka, 3600gr, 50 cm,(Vasa)
Bild
Bild
Jessy

Oläst inläggav Priya » 29 maj 2013, 22:01

Hej och kul att vi blivit några flera i gruppen :)

Här går dagarna förbi med väldig fart. Min man var ledig 2 veckor efter minisysters födelse, så vi levde familjeliv och gjorde inget "vettigt" på hela tiden, myste bara hemma och på lande, vilket var skönt men ganska kontrast till tiden före Minisyster föddes då jag sprang runt här och där och fixade med allt möjligt hela den tid på dygnet storasyskonen var på dagis, bra om jag ens hann äta ordenlig lunch. Försöker sparka mig själv i baken för att komma igång lite igen, storasyskonen har bara 10 dagisdagar kvar, sedan är de lediga till mitten av augusti och att gå i tygbutiker och måla väggar etc är ganska mycket mer komplicerat med alla 3 töserna... :osaker:

Minisyster äter och sover mest, är hittills väldigt lättskött. Hon är vaken bara korta tider några gånger per dag. Jag har sysslat med EC (elimination communication, dvs att ha henne att utföra sina behov i lavoaren inte blöjan) ända sedan hon var ett par dagar gammar, det funkar jättebra, hon kakkar nästan allting i lavoaren och kissar också ofta dit, vilket sparar oss både blöjtvätt, klädtvätt och hudproblem. :nicka: Fram till för 3 dagar sedan var det väldigt lätt att läsa hennes "signaler" eftersom hon alltid ville på wc då hon smågnällde och vände och vred på sig. För 3 dagar sedan började hon spy också (hade dittills inte alls gjort det, vilket jag varit lättad men väldigt förvånad över), så nu är det inte lika tydligt vad hon menar mera, eftersom samma beteende också kan betyda "jag är spyfärdig" och i de situationerna är det inte så fiffigt ju att klämma upp hennes knän mot magen...

Storasyster och Lillasyster har varit väldigt snälla mot Minisyster. Då Lillasyster föddes var det minsann inte så lätt för Storasyster att anpassa sig, hela första halvåret måste jag hela tiden vakta att Storasyster inte försökte göra Lillasyster illa. Nu har Storasyster helt från början avgudat Minisyster (har suttit med tårar i ögonen och tittat på henne och sagt att "Minisyster är så söt att jag börjar gråta", vägrat gå med på att hon själv varit lika söt som liten för "Minisyster är den sötaste som någonsin funnits", och så försvarar hon Minisyster och vakar över henne och kräver att jag lämnar allt jag har för händer genast om Minisyster piper till, för "Mamma, hon vill ha mjölk nu, om du ska ha barn måste du sköta om dem också"). :love: Eftersom Storasyster är Lillasysters största idol och förebild så kopierar Lillasyster också det sättet att förhålla sig till Minisyster, så också hon förkunnar hur "tööt" (söt) Minisyster är och att "Mamma, nu vill Minitytter dricka mylk". :love: Storasyster har istället haft ett stort behov att markera hur mycket äldre och fiffigare hon är än Lillasyster, så de två har haft diverse maktkamper de senaste veckorna. Framförallt som Lillasyster helt självmant flyttade i egen säng samma dag jag kom hem från bb, medan Storasyster har sovit i egen säng bara sedan hon fyllde 5 år, för 6 mån sedan.

Vi var på rdg förra och även den här veckan, måtten är nu 3080g/48,5cm. Nästa koll är just före midsommar. Själv har jag återhämtat mig bra, lyckades få eftergranskning bokat till första veckan i juli så jag får klartecken för bastu och simning etc sedan. :clap:

Ha det bra med era söta små :)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav marrosen » 30 maj 2013, 09:43

Hej!

Tänk att vår lillasyster blir redan 1 månad på lördag. Nog har tiden gått fort.
Hon sover och äter mest hela tiden (äter vart 4 timme). Nöjd, skriker sällan.

nu måste jag sluta, nu meddelar lillon att det är dags för mat..

Marrosen: 1.5.2013 Flicka, 4130 g, 52 cm (Österbotten)
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Siobhain » 03 jun 2013, 01:48

Siobhain: 14.5.2013, flicka, 51 cm, 3425 g, Vasa

Greta blir tre veckor på tisdag och allt börjar gå bättre och bättre för oss ovana föräldrar! Pappan börjar jobba imorgon och jag har est haft problem med det här att bli ensam med henne hela dagen så den här veckan är jag hemma hos mommo och moffa och får lite hjälp. Man kan behöva lite samlad kvinnovisdom som ny mamma!

Annars är hon det sötaste som finns, ett ovanligt vackert barn tycker vi =) ,som äter massvis. Mjölken räcker inte alltid till så vi ger ersättning också för att hon ska bli mätt innan hon gnagt brösten av mig.
Användarvisningsbild
Siobhain

Oläst inläggav Råddjuret » 06 jun 2013, 16:25

Hej! Får man hänga på här? Vi fick vårt andra barn, en flicka på 4,7 kg och 53 cm 6.5 (exakt en månad sen idag), har en 2,5-årig storebror sen tidigare. Skulle vara kul att "prata" med andra som har babysar i samma ålder :)
Råddjuret

Oläst inläggav marrosen » 06 jun 2013, 20:13

Välkommen med Råddjuretoch grattis till flickan.

I tisdags va vi på kontroll ti vcs av hjärtat. Och allt såg bra ut,litet biljud fortfarande men de sku försvinna med tiden. Så inga kontroller något mera,de e skönt.
Igår var vi till rdg + Läkaren. Flickan väger nu 4970 g och 57 cm. Så alla nöjda och glada. Hormonnippor har hon mycket av speciellt i ansiktet och torr hud..så smörjar hela tiden.
En svulst hade hon uppe på huvudet när hon föddes (säkert p.g.a. att det var trångt) Men den har försvunnit helt.men under den har ja märkt att det är en skarp kant vid skallbenet,så de ska följas upp.
Vatten tyckte läkaren jag sku ge nu när det är så varmt men tösen vill inte ha flaska. Ger ni andra vatten som extra?
D vitamin har ja börjat ge,har inte märkt att hon skulle ha fått något knip i magen av dem som ss fick.
Har ni tänkt ge rota vaccin?det skulle vara aktuellt för oss nästa gång men har inte bestämt hur vi ska göra,ss fick nog och inte reagera hon nå på dem någo speciellt.

Nu har båda somnat,så nu ska jag ut och fortsätta i trädgården. De blir ju 2 års kalas på söndag. :love:

Ha de bra i sommar värmen :kram:
Bild

Bild

Stora syster född 9 Juni 2011 & Lilla syster född 1 Maj 2013
marrosen
Guldmedlem

Oläst inläggav Biina87 » 06 jun 2013, 20:53

Hej! Imårgon blir vår tös en månad gammal :) det firar vi med ett rådgivningsbesök, får se så hur mycket hon har växt men gissar nog att åtminstone så har nog vikten ökat bra för här äts det ofta :)

marrosen skrev:Vatten tyckte läkaren jag sku ge nu när det är så varmt men tösen vill inte ha flaska. Ger ni andra vatten som extra?
D vitamin har ja börjat ge,har inte märkt att hon skulle ha fått något knip i magen av dem som ss fick.
Har ni tänkt ge rota vaccin?det skulle vara aktuellt för oss nästa gång men har inte bestämt hur vi ska göra,ss fick nog och inte reagera hon nå på dem någo speciellt.

Här ger vi inget vatten hon får nog bara bröstmjölk, tycker att det måste ju nog räcka..
D-vitamin har tösen fått snart i 2 veckor och nu har hon börjat gråta eller skrika till nu som då (värst är det på kvällen) så troligtvis har hon lite ont i magen men vet ju inte om det beror på d-vitaminen eller om det är något annat...
Det där med vaccin tycker jag att inte är något enkelt beslut på vad man ska ta eller vad man inte ska ta, men jag valde bort rota vaccin tog bara de där "vanligaste" fast storebror gav vi nog rota-vaccin åt.. men för 3 år sedan var det inte lika mycket uppståndelse om vacciner som det är nu just tycker någon sätter upp något om vacciner på fb varje dag...

Ha de så bra :kram:
Biina87

Oläst inläggav Priya » 13 jun 2013, 09:45

Vad skönt att hjärtat verkade ok, marrosen :)
Välkommen till gruppen, råddjuret!

Vad gäller vatten med flaska ger jag nog inget sådant, har inte gett till de äldre barnen heller då de var små, fast de varit 6-8 mån på sommaren som babysar och redan ätit fast föda så har jag bara ammat ändå (men mina alla barn har varit och är ännu mycket magra, så jag har tänkt att de behöver lite näring också och inte bara vatten).

Försöker få Minisyster att godkänna tutt, tillsvidare utan framgång. Skulle göra bilfärderna till och från lande enklare nu på sommaren. I alla andra tillfällen ammar jag nog vid minsta lilla knyst från henne, men då jag kör bil är det lite jobbigt :osaker: Tur nog sover hon nog för det mesta i bilen och tur nog har vi bara 35 minuters bilväg till lande :)

D-vitaminer hade jag helt glömt, tack för påminnelsen :thx: Minisyster har varit lite magknipig ändå på kvällarna/eftermiddagarna, även utan D-vitamin, så det kan nog vara nåt som hör till åldern. Lite hjälper det att amma ofta, hålla på axeln och ofta ha henne på "pottan", men det är inte alltid situationen med de andra barnen tillåter det...

Idag fyller Minisyster 1 månad, hon får dagen till ära gå på sitt livs första Arne Alligator konsert. Hoppas däremot att hon sover lugnt i vagnen hela tiden, där hon är mest skyddad för ljud, samt lättast att sköta (ska vara ensam med både henne och storasyskonen på evenemanget, Arne och andra barnartister och annat uteprogram på en stor sandplan...). Förra gången jag var på något evenemang, Maailma kylässä i Kaisaniemi i slutet av maj, hade jag tagit med ståbräda till vagnen för mellansyster. Det gick bra tills hon blev trött av utebliven dagssömn och somnade, så sedan bar jag henne på axeln med ena handen och skuffade vagnen med storasyster på ståbrädan med andra handen. Klumpigt värre! :roll: Den här gången ska jag ta Manducan med, ifall mellansyster igen somnar och måste bäras...

Ha det skönt i sommarvärmen :)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammaMim » 18 jun 2013, 13:11

Kommer från juni tråden, men eftersom sonen föddes i maj är jag gärna med här.
Ni får gärna lägga till mej på listan.
11 maj, pojke, 50cm, 3490g, andra barnet (Österbotten)
Bild

Bild
mammaMim

Oläst inläggav Priya » 29 jun 2013, 00:22

Välkommen till gruppen, MammaMim :) Första pojken hittills i gruppen. :)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav IdaLi » 01 jul 2013, 23:23

Hej på er! Igår blev vår lillkille 7 veckor. Vad tiden går snabbt! Han ler och pratar de stunder han är vaken. Annars sover han mest på dagarna och är ganska orolig om nätterna... Hoppas på nattrutiner så småningom! Aldrig trodde jag att sömnbristen sku va de mest besvärliga.. Amningen går bra men ska börja pumpa så att pappa kan ta ett matpass per natt.. Försökte pumpa idag men det funkade inte alls, kanske övning ger färdighet?

IdaLi, 12.5, pojke, 3860 g 54 cm (vasa, österbotten)
IdaLi

Oläst inläggav Biina87 » 02 jul 2013, 10:25

hej!
Nu blir vår tös snart 2 månader(!) (på söndag) då ska vi också ha dop. Vi har fått ett riktigt charmtroll, som nästan är nöjd hela tiden :)
Nu börjar vi ha lite rutin på allt här hemma... tösen vaknar en ca. 10 tiden sen så är hon vaken en stund 1-2 timmar å så kan hon ta en sov paus på 3 timmar för att sedan vara vaken igen en stund och ta några korta sovpauser på kvällen för att sedan ta natten där runt 22-23 tiden och då sover hon till kl. 5-6 då tar hon en matpaus och somnar om och vaknar ca. 10 :) detta ändras ju förstås om vi inte är hemma men i stora drag ser det ut så... Så ja får ju nog sova nästan hela natten! :tummenupp:
Biina87

Oläst inläggav Priya » 12 jul 2013, 23:17

Välkommen hit, IdaLi :) Mäktigt födselmått er lillkille hade, lång och smal :)

Vår "Minisyster" fyller två månader i morgon. Hon vägdes och mättes senast för över 3 veckor sedan, var då 3990g/53 cm. Lite längre och tyngre har hon nog säkert blivit sedan dess, men är ännu ganska lätt. Tur det, för hon har sedan ungefär midsommaren haft magknip (eller vad det nu sedan är) i flera repriser varje dag, och då duger det bara för henne att vara i famn, helst i upprätt ställning och lutad framåt över min arm. Babybjörn/ Manduca fungerar ibland också, men långtifrån alltid, så jag är glad att hon inte väger typ 8 kg ännu... Som värst brukar hon gnälla vid ca 19-21-tiden på kvällen, då jag samtidigt försöker få storasyskonen att sova och min man ännu är på jobbet. Hon vägrar dricka mjölk då hon tjuter, och har problem att få tutten att hålllas i munnen dessutom, så jag bär henne med en arm, håller tutten i munnen med en annan och nattar tjejerna med en tredje, medan mjölken stiger till smärtsamma nivåer i brösten...öööhh, det är inte så lyckat, nej. :osaker: Funderar på att testa med Kuplaton eller Reladroppar, om det kanske skulle hjälpa. Har inte tidigare haft att göra med de preparaten, då mina äldre tjejer inte haft mag-/skrikproblem. Det verkar bubbla i magen på henne, och nu har hon dessutom slutat att kakka flytande, sprutande kakka i lavoaren flera gånger per dag och istället kakkat tjock puré väldigt sällan, faktiskt inget alls på 3-4 dagar nu. Till skillnad från mina äldre tjejer spyr hon dessutom fortfarande väldigt sällan, inte ens varannan dag. Det är ju visserligen helt kiva, behöver inte byta kläder så ofta på varken henne eller mig själv, men jag funderar att hon kanske skulle må bättre om hon skulle spy och kakka oftare. :hm: Nå, tur nog sover hon åtminstone bra på nätterna. Då hon fått nog av att skrika på kvällen, ofta omkring 20.30-22, så somnar hon och sedan vaknar hon inte egentligen före klockan 9-11 på morgonen, dricker bara mjölk kanske 2-3 gånger i sömnen under natten (vi sover brevid varandra och är båda två lika i sömnen då det sker, så har ingen aning hur ofta eller mycket hon dricker...). Alla sympatier till IdaLi och andra som tvingas utstå dylik brandsirenserenad också nattetid. :kram:

Trots allt vyssjande av skrikande gulleplutt har jag också fått en del vettigt gjort de senaste veckorna. Har t.ex. gjort inbjudningskorten till namngivningen och börjat sy tösens klänning. Namngivningen blir i början av augusti, så ännu har jag tid på mig att få klänning och praktiska festarrangemang fixade.

Vi har varit en del på lande men också i stan. Helsingfors bjuder ju gratis lunch i lekparkerna till alla barn hela juni-juli, perfekt för lata mammor som jag. :nicka: Vi har som tidigare år varit på utfärder till olika lekparker på promenadavstånd från oss. I förrgår testade jag dessutom för första gången att binda fast bilens babyskydd inne i vår cykelkärra, kändes stabilt och säkert och tösen trivdes bra på den 3 + 3 km utfärd vi var på, så nu kan vi besöka parker och stränder lite längre bort också. :tumme: Storasyster orkade cykla ca 10 km/dag förra sommaren, och det är ungefär vad jag orkar också i stekande sommarhetta med kärran bakom cykeln och Lillasyster i barnstolen (lata mamman, som sagt, men det avståndet räcker bra för sköna äventyr :cool: ).

Ha det skönt i sommarhettan :)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper