Juni-Julibarn 2013

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Juni-Julibarn 2013

Oläst inläggav fiamadame » 03 aug 2013, 21:25

Ska komma med en liten rapport härifrån också... Svårt att komma till skott att skriva nånting fast jag nog är inne på forumet och läser med jämna mellanrum...

Nåja, vår lillfröken är nu 7 veckor gammal och tvåbarnsvardagen har börjat rulla rätt så fint. Lillisen är en rätt så lugn och nöjd dam bara magen är mätt, smäller av härliga leenden sen tre veckor tillbaka och "pratar" med gulliga "guuuu"-ljud. :heart: Lite magknip har vi haft även här, började väl där vid två veckor, så jag sköt helt sonika upp d-vitamindebuten med ett par veckor. Började sen försiktigt med bara ett par droppar Rela-d-vitamin dagligen då hon var 4 veckor och trappade sakta upp, och nu är nog knipet så gott som borta! Magen fungerar fint, från att ha kakkat max en gång per dag, och då med mycket stånk och stön, producerar hon nu minst två senapsblöjor varje dag. Svårt att säga om förbättringen beror på att tarmarna "mognat" eller om det är Rela-dropparna, men bra så hur som helst!

Så värst mycket rutiner har vi inte ännu, har njutit av vår rutinlösa tillvaro hela sommaren och kommit och farit lite hit och dit hela tiden. Men nu är sambon tillbaks på jobb igen så ska försöka ruta in vår dag lite bättre nu. Lillfröken somnar till natten nångång mellan 20-21.30, har den här veckan försökt få läggningen närmare 20 än 22 så att man nu får liiiite vuxentid iaf! Sen sover hon första passet oftast 5 h, ibland tom 6 h, äter 20 minuter, sover 2-3 h, äter en liten slurk och sover sen ett par timmar till. God morgon brukar det bli åttatiden då jag stiger upp med storasyster. Så nattsovandet klagar jag inte det minsta på! :tumme:
Dagtid är det lite si och så med sovandet. Om vi går ut med vagnen kan hon sova ett par timmar som bäst, men vaknar nog flera gånger under de timmarna och grymtar och har ljud för sig. Vissa dagar blir det inga långa sömner alls utan hon tar x antal max 30 minuters tupplurar. Nå, blir nog fason på dagssömnen också så småningom antar jag, nu när vi börjar hållas hemma efter semestern. :nicka:
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Mymmlan82 » 04 aug 2013, 14:51

Hejsan!

Jag hoppar med här, vi fick vår son den 28 juli, så han är en vecka gammal idag :)
Sover så fint för tillfället och väldigt hungrig däremellan :heart:
Allt känns nytt och spännande och nervöst och man lever verkligen en dag i taget och upptäcker nya saker varje dag!

Mymmlan
Mymmlan82

Oläst inläggav Mymmlan82 » 04 aug 2013, 14:58

Ajo jag kan lägga till att vi bor i Helsingfors, vår pojke var 51 cm och vägde 3760 g :)
Mymmlan82

Oläst inläggav Karpalo » 09 aug 2013, 15:07

Välkommen med Mymmlan :)

Här ska vi väl så småningom försöka få till lite mer rutiner då far i huset börjar jobba efter 7 veckors ledigt! Dock börjar han med en vecka i Kina så vi kommer väl bosätta oss vid mina föräldrar så varken hund eller unge blir allt för lidande (har inte riktigt fått fason på vagnspromenad med hund ännu :hm: ). Annars går nog allt toppen, har konstaterat flera gånger att han nog e så snäll så vår Edward :)
Bild
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav kalw » 09 aug 2013, 21:04

Åh så söt! :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla mamman » 12 aug 2013, 18:05

Hejsan! Jag har en julison född 30.7. Så han blir 2 veckor imorgon. Han sover ännu mest och äter med ca 3h mellanrum dygnet runt. En nöjd en som sällan gråter. Mamma skulle vara ännu nöjdare bara han skulle sova lite längre på natten :blink: men det går nog såhär också. Han är ju så liten och naturligtvis världens underbaraste lilla plutt :heart:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav EmMia » 13 aug 2013, 12:58

Hej,
vi var till rådis igår och Alexander växer så det knakar - 5335g och 59cm samt pipo 39 - 7 veckor gammal :love:
Annars går bra hos oss, sover och äter, lugnt barn. Inget att klaga på.

Vardagen började idag, Emmi började skolan och Elina tillbaka på dagis. Måste säga att känns härligt, att få vara ensam hemma (nästan) och ingen som hela tiden hänger i benet.
Men, nog har jag lite tråkigt då killen sover och har mukamas inget att göra :o

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vimsan » 15 aug 2013, 12:55

Vår son föddes den 26:e juli, så jag hänger med här.

Lillkillen blir tre veckor i morgon och är nog en mycket lättskött bebbe. Sover jättemycket känns det som, vissa dagar sover han i princip hela tiden för att sen vara mer vaken nästa dag. Nätterna har varit rätt regelbundna redan en vecka ungefär med amning där runt kl 1 eller 2 och så igen där nån gång mellan 5-6. Jag har redan från starten haft helt tillräckligt med mjölk så han behöver inte amma så länge åt gången för att bli mätt. Men han har inte riktigt ännu kommit på rätt grepp så han sväljer en hel del luft och behöver rapa flera gånger efteråt. Det kan ta sin tid med rapandet och om det inte kommer någon rapning så kräks han ofta just när man lagt ner honom. Så lite tålamod får man ha sådär nattetid och inte ha för bråttom att få börja sova igen, men då gubben nu i augusti är hemma och ansvarar för att väcka och få iväg vår skolpojke så får jag sova så länge jag behöver.

Några gånger har lillkillen varit ute i vagnen en stund då vi andra också har varit ute men jag har inte alls kommit igång med att ha honom ute o sova. Han ligger här i vardagsrummet i sin "kantokassi" eller sitter och vi yrar på här runt honom. Han har nog redan från början fått bli van med oljud :nicka: Borde nog få skaffat ett nytt babylarm snart, för nog har jag ju tänkt att han ska börja sova ute så småningom. När har ni börjat/tänkt börja ha era gryn ute och sova? Jag kan inte för mitt liv minnas när vi började med syskonen :oops:

Syskonen är gulliga med nya brorsan men testar nog varandra och mamma och pappa en hel del. Men det var ju att vänta. Nog skulle jag ändå säga att det har gått bra även på den fronten :nicka:

Ska bli roligt att följas åt här!
Bild

Bild

Bild
vimsan
Guldmedlem

Oläst inläggav malmgren » 18 aug 2013, 15:23

Här föddes vårt första barn , flicka 28.7, 3,1 kg o 50 cm. Hon kom två veckor i förväg.
malmgren

Oläst inläggav råddan » 20 aug 2013, 21:28

Lill-killen är 5 veckor nu, och igår fick vi se hans första leende :heart:

Han var till rådg. förra veckan på 1 mån. kontroll. Han hade gått upp lite på 1 kg sen födseln och är nu strax över 4kg. växt hela 5 cm ,hade han också.
Han sover ute sporadiskt, mest blir det att sova lite här och där...sittern, sängen,vagnen inne och vagnen ute. :D
Hemmamamma med 6 söner födda -01, -04, -05, -08, -10, -13
råddan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Karpalo » 20 aug 2013, 21:34

Kul att vi börjar va några i tråden nu :)
Här introducera vi Manducan igår då jag inte hade nån lust att trängas med vagnen på loppis. Gick så bra så vi hann med två loppis o idag blev det 3½h på stan i manducan. Edward sov så gott som hela tiden :tummenupp: Han har varit otroligt nöjd nu i två dagar o bara skratta, inget magknip alls :love: Undrar om det kan bero på att vi bytte ut Devisol + reladrops till Reladops berikat med D-vitamin?!
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav Karpalo » 27 aug 2013, 08:49

Första dosen Rota avverkad! Gott var det tyckte Eddi men sen var det inte lika kul med magknip på kvällen, om det nu sen var av vaccinet eller bara råkade sammanfalla :hm: Hittills ingen "diarré", hur man sen ser skillnad på vanlig bebisavföring o diarré.. Handspritar gör vi för fulla muggar, pappan i huset för att han har en tendens att dra på sig allt möjligt o mamman i huset för att hon inte vet nå värre än magsjuka! :tumme:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav Karpalo » 10 nov 2013, 10:10

Hur går det för allihopa? Fullt upp med att gosa med era småttingar förstår ja :)
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav Mamssen » 11 nov 2013, 17:24

Hej!
Häe går det bra! Lillebror är en nöjd liten krabat som ler för det mesta (nuförtiden). 4mån var han 6,7kg och 61,7cm lång.
Han lärde sig svänga för nån vecka sen (från mage till rygg) och greppar redan bra om leksaer. Precis allting han nappar fasst i går direkt i munnen :)
Vi har börjat ge mat redan, han äter risgröt, potatis, morot, äpple, päron och plommon. Dricker supergärna vatten ur pipmuggen..min lilla bebis...! Nappflaskan strejkar han med fortfarande så därför provade vi med pipmuggen och den blev han kär i. Mjölk duger dock bara från bröstet.. :(
Han sover en lite längre snutt på natten 4-6h och sedan en kortare. Dom flesta nätter ammar jag 2 gånger, men ibland går det med en och ibland ligger han typ halva natten brevid mej och tar för sej...

Hur mår ni andra?

Kram:Mamssen
Mamssen

Oläst inläggav fiamadame » 11 nov 2013, 22:21

Ja det här har ju inte varit nån aktiv tråd precis! :nepp: Tiden bara flyger iväg, och kan inte fatta att den lilla loppan i magen blir 5 månader på lördag!! Tycker hon funnits med oss alltid, hon är en så självklar del av vår familj och tvåbarnsvardagen känns som det naturligaste i världen nu...
Lillasyster är en glad och rolig liten filur, har lätt till skratt och avgudar sin storasyster! Hela tösen bara lyser upp och skrattar så ljuvligt hjärtligt då storasyster jomsar och spexar för henne :heart: Bäst att njuta av det nu, för antar att "syskonkärleken" kan ta sig andra uttryck senare... :nicka:

Vid 4 mån-kollen var hon 7170 g och 64 cm, så en rätt stor tjej har vi, eller åtminstone är hon större än vad storasyster vad vid samma ålder. Sen ett par veckor tillbaka rullar hon till mage och stödjer nu fint på raka armar då hon ligger på mage. Har så smått också börjat rotera på golvet... Sitter gör hon med lite stöd, liksom storasyrran var är hon grymt intresserad av att sitta och sätter sig upp i sittern eller famnen. Det är nog såå intressant att följa med i utvecklingen, för det händer ju saker hela tiden! :nicka:

Smakportioner har hon fått sen hon blev 4 månader, har nu hunnit smaka potatis, batat, blomkål, broccoli, majs, päron, äppel och banan. Lite verkar hon reagera på maten, i form av röda utslag kring munnen. Iaf majsen verkade ge henne lite mer utslag. Fast å andra sidan är det lite svårt att veta om det verkligen är maten som ger utslagen, för hon dreglar enormt och är konstant blöt kring munnen och hakan så misstänker att det kan vara det som irriterar också. Idag har det varit ganska kallt ute, och nu är hon också mycket rödare än tidigare... Ska ta upp det på rådgivningsbesöket nästa vecka. Nån som haft liknande erfarenheter?
Bild

Bild
fiamadame
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper