Vinterbebisar 2013-2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Vinterbebisar 2013-2014

Oläst inläggav Blossom » 19 dec 2013, 10:23

Hej! Såg att det inte fanns en tråd för oss som har fått/ska få babysar nu i vinter så jag startade en! :kaffe:
Blossom

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vinterbebisar 2013-2014

Oläst inläggav Blossom » 19 dec 2013, 10:43

Vår tredje dotter föddes 13.11 så hon blev 5 veckor igår, helt otroligt hur snabbt tiden går! Det var en jobbig förlossning som började med ballongutvidgning och slutade 1,5 dygn senare med ett akutsnitt. Fröken låg med armbågen över huvudet och slapp inte ner i kanalen så efter helt fruktansvärd smärta och våldsamma försök att försöka knuffa in henne tillbaka för att dra tillbaka armen så togs det beslut om snitt. Jag förlorade sammanlagt över 2 liter blod och var helt mörbultad i kroppen av både det utdragna värkarbetet, sömnbrist och förstås själva snittet. Dottern klarade sig dock jätte bra, det fanns oro för både syrebrist och att armen skulle ta skada av allt tryck den utsatts för, både av värkarna och av gynekologerna, men tack och lov så gick det bra. Jag behövde inte åka iväg till uppvaket utan fick komma tillbaka till förlossningssalen genast jag vaknade och där väntade pappan med en alldeles fantastiskt söt liten fröken på bröstet :love:

Amningen kom igång fint och hon låg och snuttade hela BB-vistelsen. Då mitt hb närmade sig 100 igen fick vi åka hem och sen var min man hemma 4 veckor innan jag kände att jag orkar med vardagen med tre små barn. Snittet värker en del ännu och jag lyfter fortfarande inget annat än babyn (och dammsugaren ibland i smyg). Har någon annan också fött med kejsarsnitt? Jag tyckte infon man fick från rådgivningen var jätte dålig och bristfällig. Jag frågade läkaren på efterkontrollen om träning och hon sa att man kan börja då man inte längre har värk. Sen ringde jag en fysioterapeut som jobbar med gravida och mammor och hon sa att jag absolut inte ska mer än promenera på 4 månader, sen får man börja mild stabilitetsträning i form av andningsövningar och liknande. Bokade en tid till henne om en månad för att få ett utlåtande om rygg, höft, bål och magmuskeldelning samt "träningsprogram" för att återfå stabilitet och lite styrka igen.

Nu är båda storasystrarna borta under förmiddagen så jag ska packa in lite julklappar. Tack och lov för nätshopping, enkelt att sköta julklappshandeln och sitta hem i soffan och amma samtidigt! :tummenupp:
Blossom

Oläst inläggav Kattmamma » 21 dec 2013, 13:13

Jag hänger med på den här tråden. :) Vår andra prinsessa föddes 10.12. Förlossningen gick utan minsta komplikation och förhållandevis lätt. Klarade mej bra hemma i flera timmar, skrevs in på sjukhuset 9.44 och 10.41 är tösen född. Gick lika kvickt som första gången då vi väl kommit till sjukhuset, och den här gången var det inte lika chockartat då jag var förberedd på att slutskedet kan gå med fart. Klarade mej med ett par stygn denna gång och har återhämtat mej bra. Här hemma försöker vi komma in i nån slags vardagsrutin, fastän babyn förstås inte har några rutiner ännu. Storasyster 5 år är stolt över sin lillasyster, men nog märker man att hon har det svårt ibland då hon måste vänja sej med att dela på mammas och pappas uppmärksamhet.

Amningen fungerar tillsvidare bra. Ofta ska det ju nog ätas såhär i början, och speciellt på natten såklart. På dagen kan hon sova lite längre pass på upp till 3h.

Ojoj Blossom, vilken tuff start ni fått med en så jobbig förlossning. Tur att allting slutade lyckligt. Hoppas du återhämtar dej snabbt. Jag har inga erfarenheter av återhämtning efter snitt men det låter som en bra plan att ta hjälp av en fysioterapeut för att komma igång utan att skada sej eller nåt sånt. Jag hoppas på att komma igång med jogging efter eftergranskningen, kanske två månader efter förlossningen kunde vara realistiskt. Har ännu såpass ont i fogarna i bäckenet att det inte känns som det minsta lockande att dra löpskorna på. Promenera går ändå bra, åtminstone kortare sträckor. Men nu är det ju inte ens två veckor sen tösen föddes så man får ha tålamod.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav SMM » 28 dec 2013, 18:44

En till mamma till vinterbebis 2013/2014 anmäler sig. Vet ju Blossom från Novemberbebis-tråden så vill kommentera lite om förlossningen. Blev ju också akut snittad, pga att vår dotter kom i pannbjudning. Före de upptäckte det hade de satt på henne sugklocka för hjärtljuden blev dåliga mot slutet. Som tur hann de aldrig börja trycksätta den eller dra innan de märkte att hon låg fel. Det är var ju min första, så vet inte om nån "bättre" förlossning. Hon kom ut, fick 9-10-10 i dom där poängen de ger och efter någon minut 10-10-10, så det kunde inte ha gått bättre. De kollade också hela tiden att blodet var bra syresatt så hon har nog inga men från förlossningen. Själv blev jag ju sövd och förlossningen före det var utdragen så det var sömnbrist och såret osv. som gjorde att jag inte fick bästa möjliga start på mitt moderskap. Sen har jag nog fått processa förlossningen mentalt också. Så den har ältats med både man och nära vänner.
Men nu är allt bra och flickan vår är lite på 1 månad nu. Pigg och alert och spänstig.

Har också funderat på träning efter snitt och låter nog klokt att ta hjälp av proffs. Promenader är det som gäller nu.

Vår flicka sover oftast 3-4 timmar innan det ska ätas igen. Sen kan hon vara vaken upp till 2 timmar men om det går över det så är det väldigt svårt att få henne att sova igen. Hon går helt enkelt på övervarv. Hon hade en kort period där hon antagligen besvärades av gaser och hade magknip. För det mesta går det bra, men märker nog att jag skulle behöva lite mer sömn.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 01 jan 2014, 21:04

Vår son föddes 13.11 och är nu 7 veckor. Tiden går fort!

Förlossningen gick jätte bra, mycket lättare än förra. Amningen kom bra igång och vi slapp hem från bb efter 3 dagar. Jobbigaste med det hela var nog att vara ifrån dotter, då hon aldrig ens sovit borta från mej tidigare.

Pappa har nu varit hemma i 3 veckor men börjar jobba igen imorgon, så nu gäller det att försöka få till nån sorters rutin som funkar.

Vi har en dotter på 1 år och 8 mån så det är ganska mycket vaktande. Hon vill gärna peta LB i ögonen osv. Dessutom har hon nu kommit på att hon kan kasta saker runt sej så man vågar inte alls vända ryggen åt. Synd då man inte kan ha honom i sitter och hamnar att bära runt honom hela tiden.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fjings » 05 jan 2014, 04:33

vinterbebisflicka född 27.11.
Sitter nu här, klockan e halv 5 på morgonen och försöker få henne att sova. Skulle önska man kunde ställa om dygnet för så här små! På dagen har hon sovit bra, och sover var som heslt, men då vi vill börja ta natten, typ kl 23, så somnar hon i famnen men vaknar då man ska lägga ner henne...
finns det tips på hur man kan göra?
inatt har mannen vakat största delen, jag har nu bara suttit här en timme än... mem vi kommer ju bli galna om det fortsätter!
fjings

Oläst inläggav Blossom » 05 jan 2014, 23:58

Vi började tidigt med en sådan rutin att V får sin pyjamas, blir nerbäddad skönt i sitt babynest i vår säng och får en ordentlig flaska mjölk(som jag pumpat tidigare på dagen) då hon ligger där. Ibland somnar hon genast och ibland ligger hon och gnyr och gnäller i upp till en halv timme och vi behöver ge henne tutten ett par gånger före hon somnar. Då jag ammar på natten låter jag henne heller inte somna vid bröstet utan håller henne vaken tills hon ätit färdigt, bäddar ner henne i babynestet igen och upprepar samma procedur med tutten tills hon somnar. Hon sover mycket bättre då än om jag försöker flytta henne från famnen. Vi har aldrig på mer än en nattlampa nattetid och byter bara blöja om hon har kakkat. Jag pratar heller inte med henne på natten utan stryker henne lugnt på hvuudet eller ryggen för att visa att jag finns där. Som nätterna ser ut nu så somnar hon kring 22 och vaknar första gången för mat vid 07-08 på morgonen, äter en slurk och sover till 10. :tumme:

Vår förstfödda hade dygnet helt upp och ner tills vi började med fasta rutiner, hon var då bara några veckor gammal. 18.30 varje kväll tog hon ett kort bad på några minuter bara för att "bryta av" dagen, sen hade vi dimmat ner ljuset i lägenheten och upprepade samma procedur med lite massage med babyolja, några vaggvisor i famnen och sen flaska i sängen. Mitt tips är att ni kommer överens om någon rutin och håller fast vid den stenhårt i några veckor tills ni ser resultat.
Blossom

Oläst inläggav SMM » 07 jan 2014, 12:04

fjings; låter som vi har haft det!
Dottern sover hur bra som helst och var som helst på dagen men då det ska vi ska börja gå och lägga oss för natten så är det hopplöst. Överlag så är hon väldigt pigg sena eftermiddagar och kvällar och är vaken för länge och blir sedan övertrött. Under eftermiddagar och kvällar tar hon gärna s.k. powernaps. Dessa ska man undvika enligt vår rådgivningstant.
Vet inte om det är lösningen än men vi har nu börjat köra in rutiner; vakentid 1 h 15 min - 1 h 30 min och sedan sova i minst 3 h. Under vaken tiden har vi om dagarna "aktiv vaken tid" = sjunger, jumppar etc. förutom mat och blöjbyten. På dagen får hon sova i vagn utomhus. Hon somnar oftast redan då man klär på henne vagnhalaren. Sen mot eftermiddagen blir det svårare då hon vill börja ha in sina powernaps, men vi försöker hålla henne vaken. Har funderat massor på vad som är så annorlunda under kväll och natt att det blir stökigt och har "löst" det tillfälligt med att låta henne sova första nattpasset i vagnlådan. Under nattamningen och ev. blöjbyten så gör jag just som Blossom också säger; tända så få lampor som möjligt och inga aktiviteter eller prat. Då har jag t.o.m. lyckats lägga henne i sängen sedan och vi får sova lugnt tills morgonen.
Vi har ganska nyligen börjat köra in detta så vet inte än om det funkar 100% heller. Hon är fortfarande lite stökig om kvällarna med det börjar gå åt rätt håll. Hon somnade ca 22 igår.

Kan det vara så att ni också själva har rutinerna upp och ner efter jul och alla andra ledigheter? Så var det för oss. Och det är ju orimligt att kräva rutiner av en bebis om man inte själv har några.
Kanske de kan ge mera råd på rådgivningen om sömnen också. Dethär är nu vad vår "tant" har rått oss att försöka med.
Kramar, ork och lycka till!
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav vero » 07 jan 2014, 13:29

Våra har nog också haft dygnet felsvängt den första tiden. Lite tips:
-göra sängen mera ombonad. Är den för bred kan man sätta dynor eller rullade handukar på sidan. I magen har det ju varit varmt, trångt och en massa ljud :wink:
-Ha normalt på tv och andra ljud.
- Lägg baby vaken(och inte övertrött)! Amma gärna sista gången något annat ställe än i sovrummet och skapa en nattningsritual. Saga/sång.... vad som passar er.
- Värm sängen med tex en vetedyna eller händerna. Minns att jag hade händerna under barnet tills lakanet kändes varmt, då tog jag varsamt bort händerna.
- Ha en trasa eller ett gosedjur mot din kropp en stund så "dofterna" kommer med i sängen.

Små tips som kanske inte hjälper, men som tröst brukar de nog ändra dygnsrytm tids nog. Sköt om er, är nog en så mysig tid med varma gosiga babyn :heart:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kattmamma » 07 jan 2014, 14:07

Vår baby har tack och lov ganska bra reda på dag och natt. Hon äter nog varannan timme på natten men somnar bra pånytt bara inte magen bråkar med henne. Jag samsover och ammar henne till sömns så har inga tips om hur flytta till egen säng, men om det blir helt hopplöst och ni inte får sova så kan ni ju pröva att samsova så behöver man inte hålla på och flytta. Endel säger ju att man skjuter sej i foten på det här viset och att babyn inte lär sej att somna själv, men jag har tänkt att man nog hinner lära henne det bara hon blir större. Om hon vill ha/behöver mammas närhet för att sova nu så får hon det, så får jag också sova rätt bra. Men rutiner finns nog inte ännu hos oss. Hon somnar när det passar henne (på dagen alltså) och man vet aldrig om hon tänker sova 10-15min eller 2-3h. Men det kommer nog med tiden tror jag. Sen tror jag också på kvällsrutiner. Hos oss får lillasyster pyjamasen på vid 20-tiden (eller när hon nu råkar vara vaken...), sen nattar vi alla tillsammans storasyster med saga och sång vid 20.30-21 och efter det börjar babyn med sista kvällstankningen och somnar för natten nångång kring 23. Skulle gärna få henne att somna lite tidigare men hon verkar också vara en kvällspigg typ, liksom jag, mannen och storasyster så vad kan man vänta sej.

Vi är nu tillbaka i vardagen efter 4 veckor då hela familjen varit hemma. Pappaledigheten blev trevligt lång med alla helger kring jul och nyår. Storasyster är på dagis, har 3 dagar/vecka dagisplats åt henne nu under våren, och mannen på jobb. Det är väldigt tyst och underligt här hemma. Men man vänjer sej väl efter några dagar. Lilltösen är ren 4 veckor idag. Tiden går enormt fort. Imorgon måste jag ta mej i kragen och ringa prästen om dopet. Har ingen inspiration och har inte ännu ens bestämt datum, namn eller faddrar. Får ta ett snack med mannen ikväll. Datum måste ju åtminstone bestämmas före jag ringer.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fjings » 07 jan 2014, 21:30

åh, tack för fina tips och råd!!
Då jag öppnade forumet och läste flera på en gång blev jag alldeles tårögd...tänk att nån har några bra råd åt mej..:o)
På rådgivningen tyckte dom bara vi skulle vänta ännu, att hon är för liten för att försöka få några rutiner, och att det kan ju ändra från vecka till vecka! Så inte mycket till hjälp där... nu verkar det ju som att ni i alla fall har kört in rutiner tidigt, så ska försöka med det jag nu också!
Känns jättesvårt då jag också har storebror att ta hand om, MEN har väldigt exakta rutiner/tider för honom så hoppas man kan få det att synka...

Och visst är det sant som SMM skrev, att egna rutiner också är lite upp och ner... så nu är det vardag och nu ska vi arbeta på rutiner!
också tack för det om powernap, tänkte på det idag och ska försöka undvika sådana...vet bara att sen om vi har nåt besök (typ mommo) så kommer det bli svårt, då de gärna håller lillflickan i famnen och hon sååå gärna sover då!

Nu har jag just lagt henne för första gången ikväll (strax efter 21) och gick hur bra som helst att sätta henne i vaggan trots att hon somnade i min famn då jag ammade! Får se vart det bär av sen! Tyckte hon verkade väldigt pigg, men hade ändå varit vaken i 2 timmar, så tänkte då som vero skrev att hon kanske brukar bli övertrött..och "tadaaa" hon somnade.
Bara hon nu sover så spelar det inte riktigt nån roll om det är i liggdelen till vagnen, i vår säng, eller i vaggan...bara hon SOVER.

Jaa, det tänkte ja på då jag satt med henne...att jag nog inte tänkt på att det verkligen kommer ta tid, flera timmar, från att man börjar natta tills bebisen verkligen sover. Är ju så van med storebror (snart 3) som man lägger efter kl20 och han ligger i sin säng tills han somnar, om det då tar en halv eller en timme...
Det lixom funkar inte med att se "oj, klockan e 23 nu vill jag sova, nu lägger vi dej i vaggan!"

så tack.
vi jobbar vidare.
fjings

Oläst inläggav Cecilia » 08 jan 2014, 00:42

Nu är det länge sedan jag haft en baby i familjen men då mina barn var små så ändrade nog dyngsrytmen direkt barnen började sova ute om dagarna. Ju bättre de sov ute på dagen destu bättre sov de på natten också. Vi sov nog två pass ute dagligen, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Kvällstid gick nog åt till tankning inför natten. Barnen somnade nog i famnen då jag ammade dem. Ibland satt jag en stund med dem innan jag förde dem i egen säng och ibland förde jag dem direkt då de ätit färdigt. Det variera lite från barn till barn men en sak som varit viktig hos oss var att blöjan sku vara torr då man lade babyn i säng annars blev de små gnyende och gnäll. Ibland vaknade babyn då jag lade ner den i egen säng men vi hade alltid samma ritualer på kvällen. Täckte in babyn, sa god natt, släckte lampan och drog sedan upp speldosan och spela, tog en liten stund och så sov babyn.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav fjings » 11 jan 2014, 10:13

Åh, suck!
Första dagen gick väl rätt bra - kvällen då jag skrev hon somnade 21. Visst var hon upp några svängar, men tror hon somnade för natten ca 12.
Natten därpå var jag uppe med henne till halv 6(!!!) på morgonen!!! Som tur kunde min mamma sköta storebror, så då fick hon sova till 14 tror jag..och sov väl mest hela dagen därefter... Natten efter var helt "okej". Hon sov typ 1 eller 2 timmar i sträck, så fick jag stiga upp, byta kakkablöja och amma, så somnade hon relativt enkelt på nytt.
Men så senaste natt blev det väl ca 4 igen. Då man pappan uppe mestadels, och hon somnade till sist efter en amning i min famn så jag kunde lägga henne i liggdelen till vagnen. Den dagen hade hon då sovit först 4 timmar i vagnen ute (eller 2 ute och 2 inne), vaken knappt en timme - sen sov hon i 4 timmar till, i vaggan - förståss går det hur bra som helst dagtid med vagga! Vaken en timme...sen hade jag tänkt väcka henne då hon sovit en timme efter det, man blev hemma ensam och storebror måste skötas först så då sov hon ändå 1½-2 timmar... Så försökte vi med bad och nattning, men det gick ju inte så bra.. första halvtimmen sov hon, sen var det bara gny och gnäll och vaken till morgonsidan.

Försöker ta till mig tips och råd, men nog är det svårt att omsätta i praktiken och försöka få koll på vad som fungera för vår lilla.
När brukar man ha ordentliga rutiner och dagssömnspass? Minns ju att storebror fick mat på sömn på exakta tider redan som ganska liten, men kan det ha varit först vid 3 månader?
Och som någon skrev (här eller i annat forum) inte kan jag hålla henne vaken dagtid om hon somnar...det spelar ingen roll vad man än gör med henne då...
fjings

Oläst inläggav SMM » 13 jan 2014, 11:29

Oj fjings!
Låter kämpigt och du har ju ett till barn att sköta också. Fattar att du börjar vara trött och desperat.
Håller med om att det låter jätte avigt att försöka hålla någon vaken eller väcka som bara vill sova. Hos oss får hon sova så långa pass hon vill på dagen, det brukar bli max 4 h. Sen vill hon äta. Det skrev jag ju väl ren så börjar int upprepa mej.
Sen beror det väl på bebisens personlighet och om hen är mogen för att ha någon sorts "aktivitet". Under vår vakentid så sjunger jag mycket för henne och gör lite jumpparörelser. Om hon bara får ligga i famnen så blir hon trött. Speciellt om det är t.ex. hennes fammo/mommo som håller (vad är grejen med det :hm: slår aldrig fel).
Sen får jag ju medge att int lyckas vi ju alla dagar med "rutinerna" heller. Och det kan ju ta en tid att jobba in. Det är också möjligt att din bebis int ännu är mogen att styras på det sättet.
Hade också läst att först vid 3 månader kan man börja få dygnsrytm med skillnad på dag och natt så var ordentligt skeptiskt då de sade på rådgivningen att vi kunde börja styra henne redan vid 6 veckors ålder. De sade också att det kan bli värre först, innan det blir bättre. Vi tyckte det var värt ett försök.
Sen har jag en kompis som sa att deras flicka kördes in deras familjs rytm från dag 1! Hade aldrig lyckats hos oss.
Rom byggdes int på en dag och allt detdär får man väl ha i bakhuvudet och sen ibland acceptera att det int blir som man vill eller tänkt sej.
Tur att du verkar ha hjälp till hands så du får vila själv ibland.
Vet nu int ifall mitt svar hjälper dej så mycket men kämpa på och försök orka! :kram:

Som en sista parentes; Ja, sen är ju jag själv sådan att jag ofta vill analysera varför nåt blir som det blir. Ibland hittar man lösningen bättre på det sättet. Int att förakta alla trick och knep och kvällsritualer etc. Men de hjälper int så mycket ifall det är nåt annat som ligger bakom. En övertrött bebis och oexisterande dygnsrytm i familjen överlag t.ex. som fallet var hos oss.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav fjings » 15 jan 2014, 09:57

...vågar ju nästan inte uppdatera om läget, för kanske det ändras då?!?

Har i alla fall börjat med kvällsbad då storebror nattats, ca 20.30 och därefter pyjamas på och amma liggandes i sängen. Om det är gny och missnöje efter första bröstet fortsätter vi med andra... och... 2 nätter i rad har hon nu somnat!!! OCH SOVIT HELA NATTEN!
jag är ju nästan i chock!!!
Har förstås ammat flera gånger, typ första gången då hon sovit en timme och sedan ca kl4 och 6.30... och fortsatt med att amma ur båda om hon inte somnar efter första.

Ååååh vad jag hoppas det håller i sig!!!

tack för tips om kvällsbad, kanske det har något att göra med saken? Har läst om det men aldrig orkat börja på, men nu sjutton!

:o)
fjings

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper