Vinterbebisar 2013-2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbebisar 2013-2014

Oläst inläggav Kattmamma » 17 jan 2014, 21:08

Vad bra fjings att det börjat gå bättre med sovandet! Hoppas det håller i sej. Kvällsbad låter smart för att markera att dagen tar slut och det är dags att lugna ner sej för natten. Men blir era babyn hemskt torra när ni badar varje dag? Till oss sa rådgivningstanten att bad 1-2ggr per vecka är lagom så huden inte torkar ut. Man kanske kan ha olja i badvattnet eller nåt sånt.

Vi har nog denna gång fått en aningen mer krävande bebis än sist. Förstfödingen sov långa dagssömner i vagnen oberoende om man promenerade med henne eller om vagnen stod stilla, somnade i egen säng på kvällarna och sov upp till 6h i sträck på natten vid 1 månads ålder och hon tog tutt och tuttflaska utan protest. Lillasyster däremot sover dåligt i vagnen, vaknar nästan genast om man inte promenerar med henne och annars också nästan alltid inom 1h. Hon somnar när jag ammar henne men det funkar inte att flytta henne, då vaknar hon genast och ska ammas igen. Hon sover 1,5-3h åt gången på nätterna, vägrar ta tutt och gillar inte heller tuttflaskan. På dagen sover hon för det mesta i bärsjalen eller Manducan eftersom det inte heller lyckas att få henne att somna i sängen på dagen. Mest snuttsover hon på dagen, 30min-2h. Men hon är nöjd och glad för det mesta så det stör mej inte så mycket. Det jag är mest frustrerad över är att hon ratar vagnen. Skulle gärna gå långa vagnpromenader men vågar mej inte långt hemifrån när jag aldrig vet om hon vaknar och skriker efter 30min. Tuttflaska skulle hon gärna få godkänna också så småningom. Det skulle vara skönt att kunna gå t.ex. till frissan i lugn och ro. Hoppas på att både vagnen och flaskan börjar duga så småningom.

Hur lång natt sover era bebisar? Här lägger jag lillasyster då jag själv går och lägger mej ca 22-23. Ammar till sömns och somnar sen själv. Sen stiger vi upp 8-9 då storasyster vaknar. Funderar nu om jag borde försöka lägga lillasyster redan 20-21 så det skulle bli lite längre natt. Hon sover såpass lite på dagen ändå. Men det är väl bara att prova. Fick nu äntligen gråtlarmet jag beställde redan före julen, så nu kan babyn sova i sovrummet utan att jag behöver springa och kolla läget stup i kvarten.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav fjings » 19 jan 2014, 09:32

Precis natten efter jag skrev inlägget, så bestämde hon sig för att ta vaknatt igen. Suck. Som tur var det bara till kl 2.. och efter det har det gått bra igen! Oftast somnar hon ca 21 i vår säng. Tyvärr finns det inte alltid plats för pappan då, så han får så lov att sova i gästrummet. Men - allt går bara tösen sover!
Jaaa, om det är badet som funkar eller nåt annat, så är det så mysigt att bada varje kväll då man ser hur tösen njuter och tycker det är härligt!! Och öronen ska hon absolut ha under ytan, känns säkert välbekant och mysigt...:o)
Jag har badolja i vattnet (liberos som man fick i väskan från bb) och hennes hud är ännu riktigt fin! Men det har hon också haft sen hon föddes... men inte har den blivit torr heller pga mycket bad.

Ja, visst är det skönt med gråtlarm kattmamma! Det har jag också alltid på då flickan sover upp i vaggan/vår säng och hon brukar mest gny och röra på sig innan hon vaknar. Så kan man va lite förberedd på att gå och se efter henne också, men behöver inte rusa på en gång....
fjings

Oläst inläggav Kattmamma » 31 jan 2014, 13:14

Hej alla andra vintermammor! Hur går det? Hoppas alla mår bra och både mammor och barn har sluppit förkylningar. Vår lilla 7-veckors tös har haft lite snuva den senaste veckan men hon är nog en helt otrolig bebis, glad och nöjd ändå. Skrattar även fastän mamma hennes härjar på med koksaltdroppar och näsfrida. :love:

Det är nog otroligt hur olika bebistiden kan kännas med nummer ett och nummer två. Första gången var jag konstant stressad och orolig, sov dåligt och mådde inte bra. Nu känner jag mej otroligt harmonisk för det mesta, och hemma i mammarollen. Visst har man hört om att det är mycket lättare med barn nr två, när man har lite erfarenhet från tidigare, men hade inte kunnat tro att jag skulle uppleva det så annorlunda. Hade förberett mej på det värsta helt tydligt, att jag skulle vantrivas hemma och lida av enorm sömnbrist. Och då är ju den positiva överraskningen stor då det inte alls blivit så illa som jag tänkt mej. Ännu i alla fall. Och kanske bebisen är mer harmonisk för att hon känner att jag är det. Hmm, filosofier men visst kan de små säkert känna av mammas känslor rätt bra.

Nu på söndag blir det dop för lillan. Ser jättemycket fram emot det. Beslöt i ett tidigt skede att hyra en festplats och beställa allt ätbart från en festservice för att slippa stressa med städning och bakande. Smart drag känns det som. :)

Ha det bra alla!
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Blossom » 06 feb 2014, 20:23

Hej allihopa! Förkylningar har vi sluppit men nu är 4/5 av familjen sjuka i angina, bara lillan som är frisk. Jag och maken har varit riktigt rejält sjuka medans storasystrarna knappt haft symptom alls. Kollade med läkare om lillan behöver testas då vi alla fyra andra fick positiva svar på svalgproven men han påstod att det inte biter på så små bebisar, hoppas innerligt att han har rätt. Mjölken sinade nog de dygn jag var som sjukast men nu är den påväg tillbaka igen. Pilsner och amningste fick jag som råd från rådgivningen och det verkar ju fungera hittills :) Några andra tips på hur man ökar mjölkmängden igen, förutom att amma ofta?

Vi hade dop förra helgen, lite skönt att ha det undan faktiskt. Annars har vi nog också fått en så glad och nöjd fröken, sålänge vi hålls hemma och håller hennes rutiner är hon så strålande lycklig. Storasystrarna är nog mer intressanta än föräldrarna, de bjuder dagligen på dans- och konståkningsshow på vardagsrumsmattan och minisyster sitter och iakttar storögt i sin babysitter i publiken. :tumme: Äldsta dottern som är 5,5 år är otroligt ansvarsfull och hjälpsam då det kommer till babyn, skönt att ha en liten hjälpande hand om det behövs.

Amningen fungerar som sagt OK annars men lite börjar jag längta till fast föda och liter mer rutiner kring ätandet. Tänkte försöka helamma i 6 månader om det går bra och hon ökar i vikt bra men med de två tidigare har vi fått börja ge fast föda vid 5 månader eftersom de inte blev mätta och nöjda på bara mjölk då mera. Hur är rekomendationerna numera? För fem år sen skulle jag minnas att det var helamma 4 månader som sen introducera fast föda. :hm:
Blossom

Oläst inläggav Mumintrollet » 29 apr 2014, 21:03

Inte så mycket aktivitet här på tråden inte..

Hur går det med sömnen finjis? Har det rett upp sej?

Här närmar sej 6 månadersdagen med stormsteg, otroligy hur fort det går!

Har haft en lite sämre period med dåligt med sömn och mycke gnäll men idag tyckte jag lillkillen var på bättre humör så förhoppningsvis håller det på att svänga!

Potatis har han smakat ett par gånger och senast spottade han inte ens ut det :tumme:
Tyvärr vägrar han tuttflaska sådet är svårt att lämna honom längre stunder med någon.
Men en liten glad kille för det mesta och stora idolen e förståss storasyster :love:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fjings » 02 maj 2014, 19:43

Hejsan!
Ja, det är lite aktivitet här. Är sällan in och kolla själv också... men med sovandet är det numera bra!! Tog egentligen inte så jättelänge innan hon började sova på kvällarna..vi körde hårt på att alltid bada och sen i säng. Efter ca 1 månad började hon få torra fläckar, speciellt på armarna, så då slutade vi med det dagliga badandet, men då hade vi fått så bra ordning på nätterna att det gick bra i alla fall! fast nu börjar "problemet" (är inget problem ännu, men kan ju bli..) att jag alltid ammar henne till sömns i vår säng, vissa kvällar får jag gå en 3 - 4 ggr innan hon somnar ordentligt.. sen först då jag själv lägger mej så flyttar jag över henne till spjälsängen där hon sedan sover tills hon ska ha mat första gången på natten (oftast 4 tiden, men har också blivit kl 12, eller så sent som 5, 6!) Sen sover hon i vår säng - för jag är nog den av oss som somnar fortast om!
En glad och nöjd tjej, som fått börja smaka mat så smått och numera alltid sitter bredvid och smackar med munnen då vi andra äter! :)
fjings

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper