Vårbebisar 2014

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vårbebisar 2014

Oläst inläggav lejoninnan » 11 jun 2014, 18:46

tobes skrev:Hur kommer ni andra att göra med midsommaren?

Vi tänkte åka iväg med lillis som vanligt med vårt kompisgäng. Våra midsomrar brukar gå städade till, men man undrar ju lite iaf :hm:

Vi är traditionsenligt bjudna på lunch till svärföräldrarna. Där blir det lek med kusinerna. På kvällen vet vi inte riktigt ännu vad vi gör. Vi är ett gäng som brukar fira tillsammans, men i år är en av familjerna bortrest. Vi har nog alltid firat med barnen, men en av oss är alltid nykter så att man kan köra vid behov. Det går säkert bra för er att ha babyn med, den sover väl mest ändå. Allt eftersom barnen i bekantskapskretsen ökat, har det blivit mer och mer på barnens villkor och de leker bra tillsammans. I år känner jag inte för att vara värdinna för en fest då kvällarna går mycket ut på att amma. Får se om vi får nån inbjudan :blink: Annars är vi vid familjens sommarstuga och firar bara vi.

LyckligFru skrev:
sådana där dagar har vi med, just nu har hon haft några dagar då hon sovit massor men nog ändå haft bra nattsömn och sen kan hon vara mera vaken någon annan dag så det är nog helt bara som det ska, dom har ju sina faser/ utvecklingssprång som kräver olika mycket osv..
våra är också väldigt famnig så när hon sen är vaken ska hon helst ligga i famn och titta på en :love:

Skönt att höra att andra har det lika. Jag tycker bara det skulle vara skönt att få lite sovrutiner även dagtid, så man vet lite när och hur länge han kommer att sova, så man bättre kan planera vad man hinner/kan göra under tiden.

LyckligFru skrev:Man blir nog trött i ryggen av att bära babyn, vi har sjal som jag tycker är bättre för ryggen än sele men ändå blir det inte att använda den så ofta .

Jo, sjal är bättre, men vår är lite krånglig att ta på sig så det blir ganska sällan.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav lejoninnan » 14 jun 2014, 13:19

Mammalia
Kul att maten smakar för er tös. Tror vi också ska börja med smakportioner vid 4 månader. När började du ge vatten? I mugg eller flaska?
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Fisktärnan » 14 jun 2014, 19:58

Här rullar det på, vår pöjk är nu 2,5 månader och växer så det knakar. Om två veckor ska vi väga och mäta igen så då ser vi hur det gått men han har ren vuxit ur kläder som storasyster använde hela sin första sommar (de är födda ungefär samma tid på året, inom 3 veckor). Och vid dagens badsession märkte vi att babybadkaret nästan är för litet redan :w00t: Snart växer han ur babykorgen också, och det är inte ännu dags att flytta in till storasyster i barnkammaren. Håhå, man undrar riktigt vad han äter för dundermat... :nicka:

Han är ingen stor sovare precis. Nattetid har det blivit bättre, bara nån enstaka kväll han skriker istället för att somna. Ibland äter han var tredje timme hela natten, ibland tar han och hoppar över en ätning. Och är det kiss i blöjan eller påväg ut, ja då larmar han också för fullt. Han har börjat kacka endast en gång i veckan (precis som storasyster då det blev sommar för henne i samma ålder), vilket innebär att "veckans lass" inte är en händelse att se framemot. Man vill inte möta det när han sitter i bilstolen eller är ute på restaurang för det är helt kopiösa mängder gegga...!!! Ja men tillbaka till sovandet. Dagtid duger inte sängen, och inte heller vagnen ute om man inte hinner ta en längre promenad med honom i vagnen först. Är man ute och går kan han sova flera timmar, men försöker man bara lägga ut honom att sova utan promenad tar det max 15 minuter så vaknar han och fattar att man försöker lura honom... Och inne ska det bäras runt i famnen för att man ska kunna sova. Bärkass går bra nog, men lägger man ner prinsen vaknar han tvärt. :curse:

Han börjar lite leka med saker nu, får inte tag i nåt ännu men armarna viftar hejvilt och han knockar sig själv hela tiden. Han lyfter huvvet bra en stund i magliggande men tappar det sedan med en duns. Han orkar längre och längre stunder men blir arg efter ett tag. Då duger bara famnen igen. På rygg efter amningen när han är nöjdast (om han inte får hicka eller börjar spy hejvilt) gillar han att man leker med honom och lyfter armar och ben och gurglar och sjunger och pillar och skrattar. Då får man härliga leenden och gurgel tillbaka :heart:

Och storasyster tycker om att ta hand om och sköta, men blir lite hårdhänt nog ibland. Men hon är nog stolt och glad över lillebror. Jag börjar komma in i lunken, men det tar på. Knappt tid att äta eller gå på toaletten mellan skrikprinsen och trotsprinsessan, men skippar man bara alla sina egna behov och önskningar så går det ju bra :roll:

Nu lite citronkräm, vispgrädde och jordgubbar när det ser ut som om bägge barn sover efter bastu och bad...
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav la_dorada » 14 jun 2014, 20:18

Kort uppdatering härifrån. Tvillingarna växer bra och är båda över 4 kilo nu. Går upp mellan 300-600 gram på två veckor. Vi hade dop i söndags och båda sov genom allt. På dagarna äter de med tre timmars mellanrum, ca 140 ml åt gången. Har slutat amma helt då baby a inte gillade det och baby b fick ont i magen av allt jag åt. Nu har vi istället två harmoniska bebisar som är vakna ca 2 timmar i sträck på dagarna, sover sedan ca en timme och så två vakna timmar igen. Så håller de på till ca kl 22 då de äter sista gången innan natten. De sover då mellan 8-10 timmar i sträck, äter och sover sedan 3-4 timmar till. Vi har det lyxigt tycker jag med så lugna tvillingar. Storebröderna hjälper till hemma och är duktiga de med. De tycker om att leka med småsystrarna när de är på golvet och alla fyra är lika lyckliga över att vara tillsammans. Vi har kommit bra i rullarna och rutiner har flickorna hittat, synkade rutiner dessutom. Vi föräldrar hålls pigga och glada med ordentligt många timmar sömn på nätterna och njuter av hela familjens vardag. Det är en stor förändring från att vi måste väcka dem med tre timmars mellanrum de första veckorna till att nu få sova ut.
la_dorada

Oläst inläggav MammaIia » 14 jun 2014, 21:02

lejoninnan skrev:Mammalia
Kul att maten smakar för er tös. Tror vi också ska börja med smakportioner vid 4 månader. När började du ge vatten? I mugg eller flaska?

Jag slutade amma vid 3 månader för vi blev båda mycket frustrerad. Hon har fått ersättning ända från början och så ammade jag till. Men vid 3 månader så tyckte hon att det inte kom något och jag var säker att det kom, men för lite enligt henne.. Så vi blev båda två frustrerad när vi inte kom överens. Jag var nu nöjd över att det gick så länge iallafall. Och tänkte att jag skulle inte arbeta livet av mig för att fortsätta amma. Och vid 4 månader började det nästan inte räka med en stor flaska ersättning var gång hon åt så då bestämde vi att börja med smakportioner de sa även på rdg att vi skulle börja. Nu äter hon två stora mål potatis-grönsak-kött. (Började med kykling för två dagar sedan.) Och lite fruktpure till efterrätt. Resten av dagen dricker hon ersättning.

Vatten hade jag henne att smaka på redan vid 2 månaders ålder kanske, eller var det ännu tidigare, jag minns inte riktigt. Men det var bara så att hon tog lite i munnen och grimaserade och allt kom ut tillbaka. Men hade henne att prova lite nu och då. Jag hade bekymmer att veta hur mycket ersättning jag skulle ge henne i början medans jag ammade. Så de var någon gång när jag inte viste vad som var tokigt som jag provade vatten och rdg tyckte det var bra att hon provade vatten så hon skulle vara van med det tills sommarn. Och när vi började med smakportionerna dricker hon vatten till.
Ur flaska dricker hon nog, vi har inte börjat använda någon mugg ännu.
Nu när det var så här varm drack hon nog duktigt med vatten.

la_dorada skrev:Kort uppdatering härifrån. .

Oj vad roligt att det går bra med tvillingarna.
Så roligt med harmoniska barn. :) Jag är absolut för att man skall amma. Men jag tycker inte att man skall jobba livet av sig och ha grinig unge för att man absolut måste ha amningen att fungera. Fungerar det inte så gör det inte det, men super bra om man får det att fungera. Jag tycket det började fungera så bra för oss när jag slutade amma och gjorde tillräkligt mycket ersättning åt vår tös. Tyckte att ja gav såå mycket ersättning i början, men hon var inte riktigt nöjd och ville ha mat så ofta. Men sen insåg jag ju att jag gav för lite. Jag skulle vilja haft lite mera hjälp med att veta hur mycket ersättning de ska dricka, ett ungefär iallafall.
Dotter Januari 2014
MammaIia

Oläst inläggav LyckligFru » 16 jun 2014, 07:37

Så roligt att höra hur det går för er alla :tumme:

Så fint alla barnen verkar växa :tummenupp:
låter som du har bra krut i maten Fisktärnan :blink: det där med ett lass i veckan har vi här hemma också just nu :nepp:
Fisktärnan skrev:Dagtid duger inte sängen, och inte heller vagnen ute om man inte hinner ta en längre promenad med honom i vagnen först. Är man ute och går kan han sova flera timmar, men försöker man bara lägga ut honom att sova utan promenad tar det max 15 minuter så vaknar han och fattar att man försöker lura honom... Och inne ska det bäras runt i famnen för att man ska kunna sova. Bärkass går bra nog, men lägger man ner prinsen vaknar han tvärt.

ojdå det låter lite jobbigt, du verkar även ha prövat allt, men det ska väl ge sig med tiden även om det förstås är jobbigt när man är mitt upp i det förstås.

å härligt med så synkade barn la_dorada och som sover sådär bra också, det är nog som du säger att det är den välbehövda sömnen som gör att man orkar och så skönt att det funkar så bra för er med 4 barn :tumme:

MammaIia skrev: Nu äter hon två stora mål potatis-grönsak-kött. (Började med kykling för två dagar sedan.) Och lite fruktpure till efterrätt. Resten av dagen dricker hon ersättning.
det låter ju jätte bra det där, hon verkar gilla mat det är bra det :tummenupp:

Vi hade rdg i onsdags och allt var bra, stabil tillväxt lät domen och inga biverkningar av rota heller :tummenupp:
Vi har samma rutin varje dag nu, hon sover oftast till en 9-10 tiden, är uppe en stund sover i vagnen där kring 12 o framåt mot en 14-15 tiden, vaken och sover sedan små mindre snuttar åt gången, tar natten kring 20-21-30 tiden och sover till en 4-5, äter och somnar om till en 7 tiden då äter hon oftast lite till o sover sen igen då, ammas med jämna mellanrum under dagen förstås men hur ofta/tid emellan har jag faktiskt inte fäst så mycket uppmärksamhet vid.
Sover bra om nätterna vilket förstås är skönt, de äldre två har lite svårt med sömnen nu när det är sommar och varmt o så stiger dom upp tidigare än annars .

De två äldre hittar på en massa otyg hela dagarna så man är mentalt trött när dagen är slut, då börjar oftast nattskiftet att reda upp allt dom hunnit med under dagen.
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pisun » 23 jun 2014, 13:29

Hej på er!
Läser igenom inläggen och märker att ni tycks gå igenom rätt samma saker som vi :)

Vår lilla pojk är 15 veckor gammal och är i en fas just nu där han vill vakna redan 5 tiden och vill inte ligga kvar mera fast mamma är hur sömnig som helst. :p Han somnar mellan 20.30 o 21.30 på kvällarna och sover kanske tre timmar i sträck för att efter det vakna lite varje timme ungefär. Försöker ha honom att sova ute i vagnen två gånger per dag, oftast går första turen rätt bra och han sover upp till tre timmar ibland men den andra turen är krångligare och han sover bara någon timme.. Ibland ids jag inte riskera att väcka honom genom att föra ut honom andra gången utan har honom att sova i famnen en stund bara. Han brukar alltså somna då jag matar honom.

Vad gäller utveckling så har han ibland rullat över på rygg och ibland på mage och så har han börjat sträcka sig efter saker, han har redan haft händerna i munnen nonstop sen en god tid sen. Dregglet bara rinner :) Ibland kan han vara riktigt pratsam och skrattar gär han rätt ofta!

Tror nog att det så småningom börjar va dags att ge honom smakportioner, om ca två veckor är han 4 månader gammal (fattar det inte!). Känns som att han vill äta lite oftare nu och det skulle va mycket trevligt om han skulle hållas mätt lite längre.. Kanske man t.o.m Skulle få sova lite längre om nätterna? :) Spännande tider!

Och just de, det här med bajsning en gång i veckan till sommaren tycks gälla vår grabb med, huu vilka mängder det kommer sen när det "lossnar" :p
Pisun

Oläst inläggav LyckligFru » 28 jun 2014, 21:13

Här har vilan på dagen krånglat lite under denna vecka, tidigare har hon enkelt somnat i vagnen och sovit tre-fyra timmar men nu vaknar hon efter ca 20 minuter och har svårt att somna om, det handlar främst om att hon tappar nappen o så håller det på, om man orkar hålla på en god stund så somnar hon nog till slut men med två barn till så orkar jag sällan hålla på vakta vid vagnen stup i ett så denna vecka ha främst handlat om kortare power naps än längre vilor men natten är bra. :tummenupp:

mer och mer trivs hon att ligga i babygymet och se på alla sakerna och hon "pratar" mycket, är nog nöjd annars. Hon kan greppa saker bla nappen greppar hon ofta och tar ut ur munnen. Rullar nästan från mage till rygg men blir ännu på sida :love:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lejoninnan » 02 jul 2014, 19:11

Roligt att läsa hur ni har det.

Här rusar sommaren på. Just nu har vi det kallt och regnigt. Lilleman har passerat 3 månader och de första vaccinationerna är överstökade. Det kändes hemskt med en spruta i vardera låret, men inga större biverkningar. Lite gnällig var han samma kväll och lite varm, men redan följande dag var han nöjd och glad som vanligt.

Han har börjat svänga sig på mage, men är inte nöjd nån längre stund på magen så då får vi gå och svänga honom tillbaka och så tar det bara en liten stund så är han på mage igen :lol:

Att jag äter nypotatis tycker hans lilla mage inte om, så det får jag nog vänta lite med. Har era små reagerat på det?

Hur gick midsommarfirandet för er som var fundersamma på det? Vi bjöd ändå gäster till oss, och bra gick det. Lillen tog en lur under middagen och somnade till natten kl 21, så då fick jag ju umgås med gästerna precis som vanligt. Våra större barn lekte fint med gästernas barn.

Vi har också hunnit vara på husvagnssemester och även det gick bra med en baby med på resan. Lite varmare väder hade ju varit roligt, men man måste ju ställa aktiviteterna enligt vädret så blir det nog bra ändå.
Användarvisningsbild
lejoninnan
Guldmedlem

Oläst inläggav piggikott » 06 jul 2014, 22:11

Har orkat in igen efter en lång paus.

lillan har blivit 8 veckor och imorgon rdg och rota vaccination. Ska bli kul att se hur myki hon växt. Vid en mån var hon 4120 och 52cm. Såmycket som hon äter borde hon nog växt bra.
Har börjat ge ersättning vid sidan av ammingen eftersom hon int verkar hållas mätt annars.

I veckan svände hon sej första gången från mage till rygg :love: trodde först att de var för att soffan lutar lite, men sen gjorde hon om det på golvet också, flera gånger efter varann :)

Roligt att vi blivit flera i gruppen och att allt går bra med er :)

Vi firade midsommaren i skärgården med familj. Lillan fick åka båt första gången. Vi försöker göra sånt vi annars också skulle ha gjort, hon lär sej från början att vara med.

nattsömnen är de lite si och så med, för det mesta vaknar hon med 3 timmars mellan rum, men förra natten sov hon 23-06. Få se hur de går inatt, nu blir det blöjbyte och förhoppningsvis natten :)
piggikott

Oläst inläggav LyckligFru » 07 jul 2014, 11:23

vi hade dop i helgen, allt gick jätte bra :tummenupp: skönt att ha det gjort nu.

äntligen har sommaren kommit med värme och sol. Nu räknar vi ner till pappans semester men det dröjer ännu 2 veckor.

lejoninnan skrev:Lilleman har passerat 3 månader och de första vaccinationerna är överstökade. Det kändes hemskt med en spruta i vardera låret, men inga större biverkningar. Lite gnällig var han samma kväll och lite varm, men redan följande dag var han nöjd och glad som vanligt.

ja det är aldrig roligt med sprutor men ändå skönt om biverkningarna var ganska milda. Vi har tid den 16:e för kontroll+vaccination.

lejoninnan skrev:Att jag äter nypotatis tycker hans lilla mage inte om, så det får jag nog vänta lite med. Har era små reagerat på det?
jag tycker det är svårt att avgöra men skulle säga att hitills är det jordgubbar och blomkål som gett tokigt :scared:

piggikott skrev:I veckan svände hon sej första gången från mage till rygg
:tummenupp: vad roligt! alltid lika roligt att se dem lära sig något nytt.

Här vänder hon också sig, det började just innan midsommar att hon låg på rygg mitt i allt men det såg mer ut som att hon gjorde det i misstag, nu är mera "på riktigt" när hon vänder sig men inte alltid, bara ibland, annars så vill hon bara ligga på mage en kortare stund men idag kom hon nästan på sida när hon låg på rygg. Jag tycker allt går så fort.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav piggikott » 07 jul 2014, 20:05

Jo allt går otroligt fort. Men roligt d också på ett sätt när man får se allt nytt dom lär sej :heart:

Fick rota vaccinationen idag, lite gnälligare har hon varit men intnå farligt.

hon väger nu 5 kg och 56cm, storaflickan :)
piggikott

Oläst inläggav LyckligFru » 22 jul 2014, 20:35

den 16:e var vi till rdg. 6080 gram o 59 cm lång nu vid 3 månader. Fick även två sprutor+rota, hon fick nog tokigt i magen på kvällen men annars så inga märkbara biverkningar av vaccinet.

annars så är väl allt som det ska, är riktigt hett nu om dagarna så vi är mest bara inomhus, visst kan det kännas lite trist men då är det iaf rätt så svalt och skönt för oss båda två mannen har nu semester så han ser efter de två äldre och så turas vi om. Visst är det skönt med sommar o varmt men liiiite svalare skulle det nog få vara även om man inte vill klaga.
Ammar oftare och lite kortare men det beror ju förstås på värmen. Även nattetid vill hon äta oftare nu efter att det blev dom här heta dagarna.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pisun » 23 jul 2014, 15:57

Vi håller oss också mest inne när det är så förskräckligt hett, försökte ha honom ute och sova idag men det ville han inte alls, tror nog inte han tycker så värst om den här värmen. Somtur har vi en luftpump som blåser svalt här inne så det är riktigt som en oas att komma in från värmen :)

Vid 4 månaders kollen var läkaren med och granskade lillkillen, allt var ok fast han tyckte killen är lite smal för sin längd, 6905g o 66cm. Ammar nog oftare nu när det är hett och han brukar nog va nöjd med det och sover som vanligt på nätterna så har inte gett nån ersättning.

Har börjat ge lite små smakprover åt han, började med batat och potatis och sedan fick han morot, äpple och päron. Köpte riktigt en proffsig kitchen aid mixer för å kunna laga hemlagad mat åt lillen :)
Han har hittat sina fötter nu så han ligger alltid med dem i luften och försöker få tårna i mun :love: Precis allt han får tag på skall i mun just nu och så dreglar han nåt förskräckligt! Trodde redan att det var tänder på g i ett skede men det lär räcka ännu en tid till det. En annan sak han gillar just nu är att man håller honom ståendes :) Han sträcker sig efter saker men är ännu lite fumlig, blir bättre hela tiden!

Sådär annars så är lillen i en liten knepig fas, han blir ganska snabbt uttråkad på golvet men är ännu för liten för hoppgungan och bilen. Han vill mest va i famnen och bli road. Blir lite tungt i längden.. Jag försöker hela tiden hitta på saker att göra för att få tiden att gå. Typ besök till mor- eller farföräldrar eller en vänninna. Har ni några bra tips på underhållning? :)
Pisun

Oläst inläggav MammaIia » 23 jul 2014, 20:03

Tösen är över halvåret nu, jisses vad tiden går.
I helgen började hon sitta själv, sitter nu stadigt på golvet och tittar runt sig. Igår märkte vi att första tanden tittar fram. Har också stått på knäna flera gånger nu i några dagar. Men kommer sig ingen väg ännu, blir mest bara arg och så lägger hon sig på mage tillbaka.

Varmt, ja jisses!! Här är lika varmt inne som ute. Sover nog ute, men de vill bara bli halvtimmar här och där, vilket hon inte brukar. Bästa stället när de e som värst är bilen i luftkond.! Kör först en runda och sedan står bilen och går på gården tills hon vaknar. Vad gör man inte för de små!

Vår tös har sedan hon började kunna sätta saker i munnen (för några månader sen), så ska ALLT va i munnen. Före hon började sätta saker i munnen så hade hon händerna i munnen. Och ibland långt inn.. Men som sagt nu vid lite mera än 6 månader kom första tanden fram.

Ta det lugnt i värmen!
Dotter Januari 2014
MammaIia

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper